dit ontwerp lijkt mij het beste, omdat het door de vloeiende lijnen weinig weerstand zal geven.Op donderdag 06 juni 2002 19:06 schreef KifArU het volgende:
Inmiddels heb ik ook een blok van 50x50 mm gemaakt, met een minimale breedte van alle doorgangen van 4 mm:
[afbeelding]
De autocad-tekening is hier te vinden.
De vorm lijkt misschien wat vreemd. Dit komt voor een deel door de eis van minimaal 4 mm. Dit is in verhouding erg veel. (Met een wanddikte van 5 mm houd je maar 40 mm binnenruimte over)
Verder lijkt het blokje in de hoeken een gang te missen. Dit heb ik gedaan vanwege de doorstroomopening.
Op dit moment is het voorbereid op een instroom en uitstroom (respectievelijk rechtsonder en linksboven) van 10 mm doorsnede. Dit is een oppervlak van ca. 80 mm^2.
Het blokje heeft 6 gangen van 4 mm breed en 5 mm diep, dat maakt 6x4x5=120 mm^2 doorstroomopening. (Overeenkomstig met een spiraalblokje met gangen van 1 cm breed en een dikte van 16mm)
Met een verlies van 33% door de wandwrijving moet dit behoorlijk goed uitkomen.
Voordeel hiervan is de dikte van 9 mm. Met wat zaagverlies zou je dus nog 2 blokjes kunnen maken uit het stuk koper dat je hebt. (Indien gewenst, wil ik nog wel wat blokjes ontwerpen met een beperkte dikte.....)
Misschien is het slim om in het midden (waar de core zit) nog een verbinding te maken zodat daar meer wartme aan het water afgegeven kan worden.
Zoiets als dit:

edit: zowaar al 200 berichten
><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>