Op zondag 05 mei 2002 23:21 schreef martinweb.nl het volgende:
[..]
Correct voor zover ik weet. Maar als je het voordeel van een B.V. wilt behouden is het wel handig om dat kapitaal te hebben. Bovendien zijn er anders weinig klanten / leveranciers die zaken met je wilt doen. Via de KvK kunnen ze het één en ander opvragen, en als jij je startkapitaal weer weghaalt geeft dat geen blijk van vertrouwen... En belastingtechnisch is het ook niet altijd even makkelijk op te lossen.
Dus als jet het goed doet heb je een groot deel van je startkapitaal staan, of je speelt op riskant, ook leuk, dan heb je het niet staan. Maar persoonlijk vind ik dat je dan buiten je kunnen onderneemt...
En als er dus een kapitaal is van rond de 40.000 gulden, mag ik toch wel zeggen dat het niet slecht ging / gaat. Nu zo de komende drie jaar vol zien te houden, dat is moeilijk...
Startkapitaal is 18.000 euro. Dit startkapitaal (indien dit het kapitaal bij oprichting is) wordt geregistreerd bij de KvK en vervolgens blijft dit gegeven gewoon genoteerd. Daarna wijzigt het (formele) kapitaal alleen maar bij uitgifte van aandelen, kapitaalvermindering etc.
In principe kan je de dag van oprichting gewoon de bankrekening leeghalen en totaal uitlenen/uitgeven. M.a.w. wat bij de KvK als gestort kapitaal genoteerd staat, geeft geen enkele garantie over wat er werkelijk in de B.V. aanwezig is. Er zijn genoeg supergrote bedrijven die nog met een standaard 18.000 startkapitaaltje in de boeken werken, terwijl er voor miljoenen aan onderneming in zit.
Ondernemen doe je uiteraard niet alleen met je eigen kapitaaltje, maar ook met vreemd vermogen. Meestal is dat toch wel 70% van het totale vermogen. Je leent geld van de bank en zorgt dat 't totaal meer opbrengt, dan je aan rente (en evt. aflossing) aan de bank kwijt bent.
Kort gezegd, geplaatst kapitaal zegt niets over het werkelijk aanwezige vermogen. Als crediteur kan je daar totaal niet op varen, ondanks de waarborgfunctie van dit (start)kapitaal.