Op woensdag 15 mei 2002 13:41 schreef obsidian het volgende:
[..]
Dat ben ik helemaal met je eens. Dat is ook het leuke aan het spel. Maar daar ging het niet over. De stelling was dat bots het spel verzieken. Maar hoezo dan? Wat doen bots dan dat ze het spel verzieken. En dan waarschijnlijk voor de mensen die die bots juist niet gebruiken. Waar daar gaat het volgens mij over.
Als iemand er voor kiest om, om wat voor reden dan ook, niet zelf te spelen maar een bot het voor hem/haar te laten doen, dan zal er vast wel een reden voor zijn. (rares hunten, levellen weet ik veel) Maar wat doet die bot dan, om voor iemand anders dan het persoon van wie de bot is, het spel te verzieken?
Wat doen bots om mijn spel te verzieken? Dat zal ik je eens proberen uit te leggen.
Een van de charmes van een spel is dat je er goed in wil zijn en dat je dat een fijn gevoel geeft. Zo klinkt het vaag, maar dat gevoel van voldoening wanneer ik een cool item vind of een sterke vijand versla of eindelijk dat volgende level haal is onmiskenbaar. Ik steekt er tijd in en doe er moeite voor. Vervolgens kom ik een bot tegen. Daar gaat het allemaal automatisch, totdat meneer cheater thuiskomt en ziet dat zijn bot weet ik veel wat heeft geregeld voor hem. Wat voor een gevoel geeft mij dat als LEGIT speler? Een klote gevoel. Vooral omdat ik gelijk weet dat ik nooit echt goed zal zijn omdat een bot toch altijd beter is. Hoe meer bots, hoe meer betere "spelers" dan ik als legit speler dus.
Niet alle legit spelers vinden dat vervelend, dat er altijd (veel) "betere" spelers(bots) zijn. Maar de meesten wel. Ik speel namelijk mede online omdat ik de beste wil zijn (Ook al weet ik dat ik dat waarschijnlijk niet zal worden). Ik wil een competitie gevoel in online games.
Ik kan me persoonlijk best wel voorstellen dat je een goed gevoel hebt over je bot die iets cools heeft gedaan voor je. Goed is in dit geval dus alleen goed om de nieuwe items/levels die je hebt, NIET omdat je 't zelf gedaan hebt. Is het zo moeilijk om je voor te stellen hoe sommigen die niet cheaten (en dus WEL alles zelf doen) zich voelen wanneer ze een cheater tegenkomen? Nee. En dan vind ik dat sowieso altijd geldt: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Oftewel gebruik geen bot!
Wat ook nog aan de hand is, is dat je een extern programmaatje gebruikt waarmee je voordeel voor jezelf regelt. Jij houdt het misschien bij 1 progje, een ander bedenkt aan de hand van zoiets weer een variant en dan heb je zo een hoop van die progjes, die steeds meer kunnen. Die progjes sturen vaak pakketjes data naar de gameserver. Zoals we bij Diablo2 ook zagen, die server gaat daardoor denken dat je bepaalde items hebt bijvoorbeeld. Dat is misschien niet zo bij jou bot, maar wie zegt dat de volgende niet een bot gebruikt die dat dus wel doet?
Waar je dus in feite mee bezig bent is dingen doen met de servers online waar de makers van het spel echt niet op zitten te wachten. Je bent dus eigenlijk gewoon een vandaal op dat moment. Aangezien ik de makers van games respecteer is zo'n bot echt een bron van irritatie.
Als dus IEDEREEN stopt met bots, dan zou het ideaal zijn. Natuurlijk zal dat niet gebeuren want er zijn altijd lui op deze aardbol die om welke reden dan ook toch willen botten/cheaten. Maar als je nou eens bij jezelf begint en geen bot meer gebruikt, nooit meer dus, DAN kun je jezelf pas een echte gamer noemen. Zo lang je bot ben je een lamer, zo zie ik het..