Op dinsdag 30 april 2002 23:49 schreef Erhnam het volgende:
De desktop zie ik echt anders in. Inderdaad verhalen zoals hierboven maar ook het gemis van echt goede apps; zoals photoshop flash ontbreken gewoon
In plaats van photoshop hebben we The Gimp. Waarschijnlijk (kweet nix zeker; nog nooit photoshop gebruikt) iets minder feature-rijk, maar ook nog veel jonger... Als je echt dingen mist in The Gimp, dan kun je meehelpen (feature-requests, of liever: code).
(misschien worden ze ooit nog geport

)
Mja, of Wine... Dat vordert ook langzaam maar zeker.
Waar ook het gevaar op de loer ligt dat bedrijven het niet meer pikken dat de kernel development in handen ligt van een kleine groep en dat ze daarom hun eigen modificaties aan het systeem gaan maken.
Kan zijn, dat is ook hun goed recht, maar ze moeten deze modificaties dan wel onder de GPL releasen, waardoor andere mensen er ook gebruik van kunnen maken, en deze modificaties zelfs in de main tree opgenomen kunnen worden (als het gave modificaties zijn).
Ook het probleem is het gemis van goede standaarden en API's.
Iedereen zeurt wel over 'geen standaard APIs', maar is dat wel zo?
Volgensmij zijn de enige issues GTK(/Gnome) vs Qt(/KDE), maar dat is zowat een non-issue, want ik denk dat je van de gemiddelde newbie-GNU/Linux-desktop wel mag verwachten dat die zowel GTK als Qt heeft, en OSS/ESD/ARTS/ALSA. Ok, ik geef toe: die is messy, maar als het goed is wordt dat straks opgelost door alles op ALSA (en eventueel ESD en/of ARTS die dan samen daarbovenop kunnen draaien) over te gooien.
Veel andere problemen qua APIs zie ik eigenlijk niet...
Er moet ook niet te veel wildgroei ontstaan op het gebied van WindowMakers e.d.
Het is 'windowmanager'. Windowmaker is er daar één van.
En wat betreft die wildgroei, die is er al lang, en dat is nooit een probleem geweest en zal dat ook niet worden.
Een lijstje van windowmanagers die ik zo snel in Debian vond:
9wm, aewm, aewm++, afterstep, amaterus, asclassic, blackbox, ctwm, enlightenment, fluxbox, flwm, fvwm1, fvwm2, fvwm95, gwm, icewm, ion, larswm, lwm, matchbox, metacity, nawm, olvwm, olwm, oroburus, plwm, pwm, qvwm, ratpoison, sapphire, sawfish, twm, uwm, vtwm, w9wm, wm2, wmaker, amiwm
Toch heb je van verreweg de meesten nooit gehoord. En newbies zullen er helemaal niet van horen; die draaien Gnome of KDE. Gebruikers die dat willen kunnen een andere WM draaien, maar daar kiezen ze dan dus zelf voor.
Zie ik geen problemen mee eigenlijk.
Ook de kans dat de markt verzadigd wordt met distro's die ieder allemaal weer hun eigen kernel-mod windowmaker office browser etc etc etc mee leveren kan er voor zorgen dat de markt verpest wordt. ( MS advertentie met al die penguin-dieren )
Die MS advertentie met die penguin-dieren is heel terecht hoor; GNU/Linux muteert inderdaad. Mutatie is dè vereiste voor evolutie. Wat MS alleen probeerde te impliceren (namelijk 'mutatie is slecht') is onzin. Zonder mutatie verandert een produkt niet en heb je er na een tijd niet veel meer aan.
En wat betreft het aantal distro's: dat zijn er op het moment een stuk of 200, dus verzadigd is die markt wel ongeveer. Van die 200 zijn overigens wel een groot aantal niche-distro's.
Maar ook hier geldt: newbies gebruiken Red hat, SuSE of Mandrake.
Voor je oude 486 die internet deelt gebruik je één van de 1-flop routerdistro's.
Mensen die meer controle over hun systeem willen gebruiken Debian, Slackware, Gentoo, SGL (of hoe dat tegenwoordig ook heet), een van de BSDs (hoewel dat geen GNU/Linux distro's zijn) of weet ik wat... Wederom: daar kiezen ze dan weer zelf voor.
Mocht Linux echt een goede kans willen maken dan zou er een nieuwe standaard moeten komen. Een nieuw soort X met daarin een nieuwe WindowMaker, die sneller en beter is dan het huidige systeem. Duidelijke API's en veel bedrijven en ontwikkelaars achter Linux.
Maar dan komen we al snel uit bij een compleet nieuw systeem en dat is openbeos. Dit project is nog maar net van start en geef ik een goede kans van slagen. Goede apps heeft het niet nodig want met opensource worden tegenwoordig mooie dingen gemaakt, see mozilla openoffice etc. Hopelijk maken ze openbeos zo dat apache, mysql en alle andere meuk er makkelijk en snel op de compilen/porten is

Als je een nieuw systeem ontwerpt, dan is een gevolg daarvan
juist dat bestaande software niet makkelijk te porten is. DirectFB en Berlin zijn alternatieven voor X/XFree. Toch hoor je daar niks meer van.
Ik zie eigenlijk ook weinig reden om X/XFree te vervangen... Wat (imho) veel meer goed zou doen is het verbeteren van XFree, om de stabiliteit te verhogen, beter gebruik te maken van hardware-accel en algemeen de efficientie verhogen.
Op woensdag 01 mei 2002 00:16 schreef Rukapul het volgende:
En vervolgens neemt een concurrent een keer de goede drivers van creative over en boeit een goede geluidskaart met goede ondersteuning en diverse fancy effecten van creative (ook direct maar voor windows). Creative ziet z'n verkoop gigantisch dalen doordat er goedkope kaarten op de markt komen tegen dumpprijzen (geen research/ontwikkelings kosten). Gevolg: Creative maakt nooit meer open source drivers waarbij ze high end toepassingen / algoritmen toepassen die de concurrentie nog niet machtig is / die ze niet dmv patenten af kunnen dwingen.
Je neemt een driver, bouwt daar een chip bij? Ik weet niet hoor, maar het is dan veel makkelijker en goedkoper om zelf een chip te ontwerpen... Aan een driver kun je maar heel weinig informatie ontlenen over hoe de chip werkt/in elkaar zit.
Verreweg de meeste bedrijven geven hun specs vrij (hoe denk je anders dat GNU/Linux aan de support voor al die hardware is gekomen?) en daar heb ik nog geen enkel bedrijf problemen mee zien hebben.
Op woensdag 01 mei 2002 00:40 schreef theJKid het volgende:
Ik vind het raar dat niemand het nog gehad heeft over
AtheOS (slashdotted)...
Dat is namelijk een OS geschreven door 1 persoon..en alles past dus helemaal in elkaar..van de kernel tot de windowmanager tot de 'back' knop van de browser..
Ja, maar het heeft nauwelijks hardware support en nauwelijks software beschikbaar. Daar zijn veel meer mensen dan één persoon voor nodig. Dus zeg je: laat alle open source hackers meewerken aan AtheOS!
En wat krijg je dan? Juist, precies hetzelfde probleem, want het eerste wat er dan gebeurt is dat Gnome en KDE geport worden, vervolgens willen mensen grafische netwerk-transparency en oude X apps kunnen draaien, dus XFree wordt geport. Er wordt iets cools nieuws bedacht, maar door 2 teams tegelijk... Met verschillende APIs, enz, enz.
Zoals andere mensen al gezegd hebben, is een van de zwakke punten van Linux dat er geen standaard sound systeem
Sound wordt ALSA (waarop je dan nog eens ESD of ARTSD kunt draaien als dat nodig is).
desktop
Mja, de standaard desktops zijn KDE en Gnome. Als je iets anders gebruikt dan is dat je eigen keuze, dus dan zul je daar wel geen problemen mee hebben.
Dat is ook in mijn ogen tekenen voor de hele OpenSource gemeenschap om Linux heen..ze proberen het wiel steeds opnieuw uit te vinden...
Niet de open source gemeenschap om GNU/Linux heen, maar de open source gemeenschap, punt.
Het wiel steeds opnieuw uitvinden is een bijverschijnsel van deze manier van software maken, omdat veel developers niet weten dat dat wiel al eens uitgevonden is.
Ook de tig windowmanagers en distro's zijn inherent aan deze manier van software ontwikkelen, omdat je die pak-em-beet miljoen open source developers
nooit op één lijn krijgt.
Op woensdag 01 mei 2002 01:52 schreef RG© het volgende:
In ieder geval zijn alle kernel uitbreidingen GPL voor zover ik weet.
Dat zal, als ze die uitbreidingen of de uitgebreide kernel verspreiden, wel moeten, aangezien de kernel zelf GPL is.
Ik heb geen idee wat IBM precies doet met losse progs.