Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54022

Topicstarter
right, for the record, ik heb me hiervoor geregistreerd op een forum, iets wat ik uit eigen tijdsbescherming nauwlijks doe...

deze vraag komt voort uit een discussie over een dimensie theorie van mij die hier eerder gepost is, maar binnen 5 minuten weggehaald was omdat uh... naja whatever.

in een discussie met xentric op IRC, stelt hij dat een foton geen tijdsbesef heeft
een lichtstraal die van punt a naar punt b gaat, doet daar geen tijd over.
uhm, dit naar een theorie van einstein (wel us van gehoord misschien ;)) E=mc^2
volgens hem bestaat een foton uit m=0
mijn mening is dat zelfs een foton een minimale massa heeft, maar dat is niet de vraag hier
de vraag is, dat gesteld dat een foton idd m=0, dat zou betekenen dat het overal tegelijk zou zijn. dus dat het van de ene kant van het universum, kan "teleporteren" naar de andere kant van het universum.
ik zeg dat dat niet kan, omdat je daar altijd "tijd" over doet.

om dit te ondersteunen moet ik toch even mijn theorie in het kort uitleggen denk ik. ik zeg dat de 4e dimensie tijd is. de 5e dimensie parallele tijdlijnen, en dat er een 6e dim. is. die 4e dimensie zie ik als een lijn, en ELK punt op die lijn is een "foto" van hoe het object (en ja, het universum kan op dat moment als object gezien worden), er op dat moment uitziet. een 3d foto dus.
dit is duidelijker (maar voorlopig alleen in het engels) uitgelegd op members.home.nl/qfox/dimensions/

dit is niet waar het omgaat, dus als hierom het topic zou moeten worden geclosed dan edit je dat er toch lekker uit?

nou als je naar die foton kijkt, en zijn tijdlijn over de reis van punt a naar punt b, dan heeft die een bepaalde lengte.
en op elk punt van die lijn zie je dus een foto, van a en b, en op welke afstand de foton op dat moment is van beide punten.

daarom doet een foton er dus altijd t>0 seconde over om WELKE afstand dan ook te overbruggen.

thy may answer now :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Ok, en mijn vraag is dus:

Als wij die foton zouden volgen vanaf zijn startpunt totdat hij bij ons
op aarde aankomt, dan kost dat bijvb 4 jaar. Maar omdat die foton met
de lichtsnelheid reist, zou tijd voor de foton zelf niet bestaan.
Zijn klok loopt alshetware oneindig langzaam.

Geldt voor die foton (vertrek=aankomst) ?

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
waar oneindig langzaam dus altijd wel groter dan 0 is, en niet 0
niet vergeten he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentric
dat is mijn vraag :)

Is dat oneindig langzaam lopen van de tijd gelijk aan (tijd = 0) en dus;
tijd bestaat niet voor foton zelf, of is (tijd != 0) ?

Of vertraagd tijd alleen als massa c benaderd en geldt dit helemaal niet
voor een massa-loos foton ?

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentric
BTW, ik heb alle 9 pages van thread: [topic=118236/1/25]
gelezen ! En ben hierover niks tegengekomen. En ik heb ook nog andere threads doorzocht en op het net gezocht.
Dus please niet aankomen met "dit is een zoek vraag" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tirillo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

De vraagstelling blijft een beetje onduidelijk geformuleerd volgens mij, maar toch..

Licht (en) / (/) fotonen doen er tijd over om ergens te komen, vandaar ook het begrip lichtsnelheid. Dus fotonen zijn niet op een bepaalde tijd overal en tijd bestaat volgens mij dus zeker wel voor fotonen. Er is niks snellers dan de lichtsnelheid, dus iets kan op een bepaald moment niet overal zijn, hiervoor zou een snelheid oneindig benodigd zijn..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou volgens exentric is dat dus c
alleen iets met massa 0, kan c behalen
en licht (foton..) behaalt c
dus c kan oneindig langzaam gaan
maar dat is nogsteeds geen 0
dus OF een foton heeft een massa >0
OF het kost een foton tijd om van punt a naar punt b te komen

oh en met "Verwaarloosbaar" neem ik absoluut geen genoegen.
just fyi (for your information) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentric
maar hoe ziet tijd er uit voor dat foton ?
vertraagt zijn klok oneindig veel omdat hij met c reist?
is vertrek meteen aankomst als je jezelf even verplaatst
in dat foton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Voor een foton verstrijkt volgens mij geen tijd; zijn eigentijd loopt oneindig langzaam.
[Edit:
Voor een foton verstrijkt volgens mij geen tijd; zijn eigentijd loopt niet. :) ]

[Edit2:
Wat is er relevant aan deze vraag? ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oneindig langzaam is niet hetzelfde als geen tijd
komop, dat kan je gewoon niet zeggen, niet theoretisch, alleen voor je gevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tis min of meer relevant voor onze discussie
en ik wil graag gelijk krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46786

krijg je niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op dinsdag 23 april 2002 23:45 schreef qFox het volgende:

mijn mening is dat zelfs een foton een minimale massa heeft
Gelukkig doet jouw mening niet terzake. Een foton heeft geen massa. Dat is een feit. Sim-pel.
maar dat is niet de vraag hier
de vraag is, dat gesteld dat een foton idd m=0, dat zou betekenen dat het overal tegelijk zou zijn. dus dat het van de ene kant van het universum, kan "teleporteren" naar de andere kant van het universum.
ik zeg dat dat niet kan, omdat je daar altijd "tijd" over doet.
zoals Fused ook al zegt: Voor een foton staat de tijd stil.

Dit volgt uit de speciale relativiteitstheorie. Hoe sneller je gaat, hoe langzamer de tijd voor je loopt. Ga je met de lichtsnelheid staat de tijd stil. Tenminste, van ons perspectief dan.

Vanuit de foton gezien loopt de tijd natuurlijk met normale snelheid. Echter voor de foton is het hele universum 1 enkel punt en gaat de tijd in dit punt oneindig snel.

De lichtsnelheid is dan ook niet voor niets onbereikbaar. Je krijgt hele lastige oneindigheden als jet met de lichtsnelheid zou gaan ;)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 07:26

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Ik hoop de vraag goed te hebben begrepen...

De term eigentijd is al ff gevallen. Dat is belangrijk. Het lijkt me dat we het hier over eigentijd hebben. Dit is de tijd zoals iemand het zelf waarneemt.

Als je de snelheid c nadert lijkt gaat je eigentijd langzamer. Dat betekent dat als ik stilsta, en iemand anders met een snelheid van bijna c beweegt, voor mij een seconde eerder voorbij is. (als we allebei op ons horloge kijken en "ja" roepen als een seconde voorbij is, zal ik dat eerder doen).

De massa van fotonen is 0 (m=0). Dat betekent dat de snelheid c is.

Als ik een lichtstraal 300.000 km heb zien bewegen dan is er 1 seconde voorbij.

Ik kan uitrekenen hoeveel tijd er voorbij is voor iemand die op dat foton zou meereizen (of voor het foton zelf :)).

De formule is

t-foton = t-ikke * sqrt(1-v^2/c^2)

v = de snelheid die ik waarneem van het foton. Ik zie dat dat c is dus 1-v^2/c^2 = 1-1 =0

t-foton =t-ikke*0=0
Dus het foton zal in die tijd 0 seconde hebben zien vertreiken.

----------------------------------------
Conclusie:
Een foton kent geen tijd (en denkt dat ie overal tegelijk is)

Zijn jullie nog wakker? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, ik wil hier echt niet nog een discussie uitlokken over of een foton massa heeft of niet (ik ben atm de tread aan het lezen die xentric noemde en daar is die discussie nogal verhit daarover), ookal snap ik dat ik dat in feite wel aan het tarten ben natuurlijk...

ik heb ook het kleine probleem dat ik me niet duidelijk kan uitdrukken zoals ik het bedoel, maar ben vast nie de enigste met zo'n probleem..

stel (hypotetisch of hoe je t ook wil zien) dat je een foton zn gedachte kon weerspiegelen

hij kan niet zeggen datie zonder enig verloop van tijd, van punt a naar punt b "teleporteert"
daar moet tijd overheengaan, dat lijkt me heel simpel. en of die foton nou denkt dat 0.000000000000000000000heleboel0000001 sec hetzelfde is als geen tijd is, doet hier niet ter zake. mijn punt is dat dat ook tijd is.

als ik in 1 sec naar de andere kant van het helaal zou verplaatsen zou dat voor mij ook nix zijn. terwijl het toch een seconde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
...
v = de snelheid die ik waarneem van het foton. Ik zie dat dat c is dus 1-v^2/c^2 = 1-1 =0

t-foton =t-ikke*0=0
Dus het foton zal in die tijd 0 seconde hebben zien vertreiken.
...
laat ik het anders stellen. kan de foton de reis zien. dus als je op de foton mee zou rijden met een fototoestel, zou je in principe fotos kunnen maken van je reis?

edit:
op de fotoN mee... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Waarom zou een foton tijdsbesef MOETEN hebben. Wat als een foton dat gewoon niet heeft. Hij is en hij is overal. Al heeft overal ook al geen betekenis voor hem.

Het is denk ik een verkeerd uitgangspunt als je probeert om zoiets uit te drukken in menselijke eigenschappen. WIj kunnen nu eenmaal niet met de lichtsnelheid bewegen, en kunnen ons dus ook niet voorstellen hoe dat dus moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Op woensdag 24 april 2002 00:42 schreef qFox het volgende:

laat ik het anders stellen. kan de foton de reis zien. dus als je op de foton mee zou rijden met een fototoestel, zou je in principe fotos kunnen maken van je reis?
Nee, want je hebt geen tijd om het knoppie in te drukken :+

Stel dat je op het foton stapt, de reis maakt, en weer afstapt zodra je op je bestemming bent. Je bent dan misschien tig ziljoen jaar onderweg, maar voor je gevoel ben je niet eens onderweg geweest. Je bent er instantaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, want je hebt geen tijd om het knoppie in te drukken :+
het gaat er ons juist om dat het niet om het gevoel gaat, maar om de praktijk
in de praktijk doet die foton er >0 sec over om van a naar b te komen, dus is er in die tussentijd... tijd.

en ja dat je in 0.00000001 sec geen knoppie kan indrukken snap ik. moet je maar ff wat gaan quaken ofzo om je reflexen te verbeteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Op woensdag 24 april 2002 00:53 schreef qFox het volgende:
het gaat er ons juist om dat het niet om het gevoel gaat, maar om de praktijk
in de praktijk doet die foton er >0 sec over om van a naar b te komen, dus is er in die tussentijd... tijd.
Dat begrijp ik, en dat is ook juist het punt van eigentijd. Het bekende verhaal gaat over een tweeling. Een blijft op aarde en een gaat met een raket naar Alphi Centauri, met 90% van de lichtsnelheid. Hierdoor is hij volgens broer op aarde pakweg 10 jaar onderweg. Aangezien de broer in de raket sneller bewoog dan zijn broer op aarde ging zijn tijd echter langzamer. Voor hem is dus ongeveer 4,5 jaar verstreken.
Slotsom. Broer op aarde is 5,5 jaar ouder dan broer in raket.

Het punt dat ik wil maken is dat tijd voor de een niet met tijd voor de ander is te vergelijken. Als ik naar die straal kijk dan zie ik echt dat ie beweegt en dat 't um tijd kost.

Als ik echter met de foton meereis dan is de tijd ECHT 0. Niet bijna of ongeveer, maar precies.
en ja dat je in 0.00000001 sec geen knoppie kan indrukken snap ik. moet je maar ff wat gaan quaken ofzo om je reflexen te verbeteren ;)
Ben niet zo goed in Quake. jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar volgens xentric (die nu naar bed is...) is die snelheid oneindig klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sorry dat was fout.
xentric legde einsteins E=mc^2 uit als dat de snelheid dan oneindig klein zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hm zomaar ineens iets bedacht

jij gebruikte net het voorbeeld van de tweeling.

dan heb ik een vraag, stel dat die ene 10 jaar met c reist.

is hij dan oneindig klein ouder geworden, of helemaal niet ouder geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:31

OMX2000

By any means necessary...

ik ben geen natuurkunde held... maar ik heb begrepen dat een foton wel massa heeft... Anders zou licht niet aangetrokken worden door zwarte gaten. En verder heb ik ook nog begrepen dat tijd in kromme loopt door het heelal, en dat tijd dus beinvloed wordt door grote massa (= veel aantrekkingskrach), zoals zwarte gaten...

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Als de tweeling met snelheid c zou reizen zou hij niet ouder worden.

Het zit allemaal in de bovengenoemde formule. Invullen en uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar de foton doet er >0 sec over om daar te komen
in die tijd wordt zowel de foton als alles wat erin zit toch ook ouder? ookal is dat misschien een "verwaarloosbare" tijd voor onszelf, daar gaat t me niet om.

naja ik ga nu slapen, morgen krijg ik t waarschijnlijk van een hele hoop mensen op mn dak, maar da ziek dan wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:54

Keida

dr.

Op woensdag 24 april 2002 01:26 schreef OMX2000 het volgende:
ik ben geen natuurkunde held... maar ik heb begrepen dat een foton wel massa heeft... Anders zou licht niet aangetrokken worden door zwarte gaten.
Licht wordt niet aangetrokken door grote massa's, maar de ruimte kromt om de grote massa's, zodat het licht geen andere kant op kan dan de ruimte volgen en dus zo om de massa heen gaat (aangetrokken wordt). Heeft niets met massa van het deeltje dat "aangetrokken" wordt te maken.

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Op woensdag 24 april 2002 01:26 schreef OMX2000 het volgende:
ik ben geen natuurkunde held... maar ik heb begrepen dat een foton wel massa heeft... Anders zou licht niet aangetrokken worden door zwarte gaten. En verder heb ik ook nog begrepen dat tijd in kromme loopt door het heelal, en dat tijd dus beinvloed wordt door grote massa (= veel aantrekkingskrach), zoals zwarte gaten...
Een foton heeft geen massa. (Als het dat wel zou hebben zou het vanwege E=mc^2 oneindig veel energie kosten om licht naar de lichtsnelheid te krijgen. :)

Dat licht door zwarte gaten wordt aangetrokken komt door iets anders. Einstein leert ons dat een massa de ruimte kromt. Zie het als een vlies waar je een knikker op legt. Massa's trekken elkaar aan. Zie dat alsof we op ons vlies met knikker nog een tweede knikker leggen. Die zal naar de eerste rollen omdat het vlies ingedeukt is (gekromd).

Licht is massaloos en maakt dus geen deuken. (Het kromt de ruimte niet). Als licht van punt a naar punt b gaat zal het dat op de snelste manier doen, de kortste route. Op een plat vlak is dat makkelijk getekend. Lijntje en klaar.

Op een gekromde ruimte is dat moeilijker. Voorbeeld is het oppervlakte van de aarde. Dat is een bol. Als we daar een kaart van maken in een atlas bv. dan wordt de boel vervormd, het ziet er anders uit dan het werkelijk is. Als een vliegtuig van Amsterdam naar Tokyo vliegt zal hij dat op de kortste manier doen. Op een kaart is dat over de VS of Rusland. In het echt is dat over de Noordpool, maar dat lijkt op de kaart een kromme. Door de kromming van de aarde lijkt de rechte lijn een kromme.

Hetzelfde met licht. Een zwart gat maakt een oneindig diepe kuil. Die kuil zien we echter niet, maar een lichtstraal zal afgebogen worden omdat die kuil er toch echt is. Wij zien dat de lichtstaal gekromd is. In werkelijkheid is de lichtstraal recht, maar de ruimte krom.

Hoezo iets wat krom is recht praten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 04:31

OMX2000

By any means necessary...

weer iets geleerd!!!! thanx!!!

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Hmmm heftig topic ...

Voor beide theorieen valt wat te zeggen. Maar dat een foton geen besef van tijd heeft lijkt me realistischer, omdat we een praktisch voor de mens onbesefbaar fenomeen proberen te verklaren.

Ik stel :

Tijd is iets wat gerelateerd is aan de aarde.
Besef is iets wat mensen op aarde hebben bedacht (gevolg van taal en bewustzijn).
Ik denk dat een foton geen tijdsbesef heeft, simpelweg omdat besef iets is wat mensen hebben geschapen met taal (heel letterlijk genomen).

Als de mens zich probeert in te leven in een "foton op reis" dan is dat gerelateerd aan wat wij op aarde gewend zijn in tijd en afstand. Wij zouden meevliegen met een stopwatch en een meetlint.. voor een foton "gebeurt" dit gewoon.

Dus vanaf de aarde gezien en uitgedrukt zou een foton tijdsbesef hebben...

Meevliegend met het foton zouden de rollen omgedraaid zijn. het meerendeel van de gebeurtenissen rondom het foton zouden langzamer gaan dan het foton zelf. Of de hele gebeurtenis dan nog onderhevig is en uit te drukken valt in formules die op aarde gelden/zijn bedacht is niet te zeggen (aangezien het niet mogelijk is om het te controleren/uit te voeren). Ik denk dat je dan gewoon op een extreme uitzondering van een formule zit.

Zo zie ik het ongeveer, beetje vaag wellicht, but that's me ;)

Een quote van mijn goede vriend Breukie :
als fotonen tijdsbesef zouden hebben moet je er eerst vanuit gaan dat ze een levend organisme zijn anders kan je zowieso niet praten over besef
Zelfde ID, maar dan in een zin ;)

p.s. correct me if 'm wrong !

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Defineer Foton ALS pakketje energie.
Defineer Foton.Dimensie ALS 0. (Foton's bewegen zich alleen in rechte lijnen (dat die lijnen soms vervormd worden door graviteit en andere fenomenen -> zwart gat, bewijs dat foton -of- massa heeft, -of- op een andere manier met graviteit interactie heeft), deze lijnen hebben slechts lengte, geen breedte of hoogte. Dus, dimensie 1. Een "reiziger" van dimensie 1 is een "onderdaan" van dimensie 0. (Geld immers voor alle dimensies: Een instance in de hogere is een element van de lagere dimensie.)

Nu, als de dimensie < 4 is, is het element onderhevig aan tijd. (4 is tijd). Dus zeer simpel, de conclusie die ik trek: Ja, een foton heeft tijd nodig om van A naar B te komen.(Dit is btw ook waarom we "lichtjaren" als een afstand hebben: De afstand die licht in een jaar aflegt). En ja, een foton heeft dus een bepaalde leeftijd. MAAR: voor het foton zelf maakt dit niets uit! Want immers, een energiepakketje is inert! Een foton kan alleen in zijn geheel "vernietigd" worden, het zal in de duur van zijn existentie niets anders doen als zich lineair met de lichtsnelheid voortbewegen. Een foton wordt dus niet "ouder". Zijn toestand is constant tot zijn vernietiging.

Maar als je me vraagt of een foton, een energiepakketje, besef van tijd heeft, dan vraag je me of zo'n pakketje bewustzijn heeft. En dat weet ik dus niet...

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16799

Er zijn een paar uitgangspunten die niet kloppen aan deze discussie :)

Zoals Freerider ook al zei, moet er voor besef allereerst een bepaalde vorm van bewustzijn zijn en die is er niet voor een foton.

Mijn natuurkunde lessen, van al weer veel te lang geleden ;) , hebben mij geleerd dat fotonen de "energiepakketjes" zijn, waarmee Einstein verklaarde hoe een lichtbundel elektronen vrijmaakt uit een stuk metaal. Dat heeft dus te maken met de elektromagnetische wisselwerking. Heel erg simpel gezegd moet je bij een foton denken in de trand van Energie en Magnetisme en heeft tijd hier niets mee te maken.

Ook niet als je denkt in termen als lichtsnelheid. Dit druk je niet uit in tijd, maar je drukt iets anders uit in lichtsnelheid. M.a.w. lichtsnelheid is zelf een eenheid.
Wat dus wil zeggen dat een beweging van een foton wel kan uitgedrukt worden in lichtsnelheid, een foton heeft/beweegt met immers altijd lichtsnelheid, maar het foton zelf denkt enkel in termen als aantrekkingskracht met een object/voorwerp/e.d. als het dan een bewustzijn zou hebben ;)

Ik ben ook ergens een term tegengekomen als oneindig langzaam ... dat kan niet, want op een gegeven moment sta je stil en dat kan ook weer niet m.b.t. een foton, want een foton staat nooit stil!
Een foton is eigenlijk een beweging op zich zou je misschien kunnen stellen en vervoert "iets".
Dit weerlegt ook meteen de stelling dat voor een foton het "universum" 1 punt zou zijn, want dan zou verplaatsing nutteloos /overbodig zijn. Daarnaast kan tijd natuurlijk niet oneindig snel gaan. Tijd is een eenheid en bestaat al uit een gegeven snelheid (sec. min. uren etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 14:30

Quicksilver

Catch these hands

Op woensdag 24 april 2002 03:40 schreef breukie het volgende:
Tijd is een eenheid en bestaat al uit een gegeven snelheid (sec. min. uren etc.).
Maar dat wil niet zeggen dat een foton geen tijdsbesef heeft omdat het een eenheid is, die eenheid heeft de mens er van gemaakt... een seconde is dus iets wat door de mens is bedacht of een foton daar rekening mee houdt is natuurlijk de vraag.

Ik denk trouwens dat de topicstarter niet de vraag stelde 'heeft een foton bewustzijn'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29081

qFox, "oneindig weinig tijd" is wel degelijk "helemaal geen tijd". Elke positieve hoeveelheid tijd die je eraan zou willen toekennen (bijvoorbeeld 0,0000heleboel0001) is altijd te groot. Je kunt dus niet anders concluderen dat de verstreken tijd voor een foton ECHT 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentric
Op woensdag 24 april 2002 08:27 schreef Quicksilver het volgende:
Maar dat wil niet zeggen dat een foton geen tijdsbesef heeft omdat het een eenheid is, die eenheid heeft de mens er van gemaakt... een seconde is dus iets wat door de mens is bedacht of een foton daar rekening mee houdt is natuurlijk de vraag.

Ik denk trouwens dat de topicstarter niet de vraag stelde 'heeft een foton bewustzijn'. ;)
Inderdaad lezen een aantal mensen verkeerd wat er eigenlijk gevraagd wordt, al kan
je dat niemand kwalijk nemen met zo'n rare/lastige vraag...

Waar het mij om gaat, is dat ALS een foton bewustzijn zou hebben (hij heeft het natuur-
lijk niet), zou hij dan (vertrek=aankomst) beleven?
Om daaruit af te leiden wat er met de 4e dimensie (tijd) gebeurd als een massa-loos
deeltje met de snelheid c reist.

Als je zegt, tijd staat stil voor dat foton, is dan die 4e dimensie opgehouden met
bestaan? Bestaat een foton dan alleen in ruimte ipv ruimte-tijd (zijn lokale omgeving bedoel ik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 08:32 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
qFox, "oneindig weinig tijd" is wel degelijk "helemaal geen tijd". Elke positieve hoeveelheid tijd die je eraan zou willen toekennen (bijvoorbeeld 0,0000heleboel0001) is altijd te groot. Je kunt dus niet anders concluderen dat de verstreken tijd voor een foton ECHT 0 is.
absoluut niet
als dit het geval was, dan hadden ze moeten zeggen dat het gewoon 0 was

oneindig klein != 0
wiskundig niet, natuurkundig niet, scheikundig niet, realistisch niet. alleen voor jezelf, als mens, is oneindig klein verwaarloosbaar tot nix.

verder zei iemand (kga ze nie allemaal quoten) dat een foton dimensie 0 zou zijn.
daar ben ik het ook niet mee eens omdat dimensie 0, een coordinaat is in zijn bovenliggende volume, maar verder absoluut NIX. en een foton != nix.

ik durf ook te beweren dat een foton "bestaat uit onderdelen"
netals dat een atoom ooit het kleinste "onderdeel" was op aarde, en er later kwarx kwamen (of hoe ze ook heten, heb het zelf nooit gehad), en dat ze later nog kleiner gingen, zo zal dat ook met fotonen gaan, mark my words. maar dit is verder off topic van onze vraag.

wat idd ook offtopic was, was de vraag of een foton een bewustzijn had omdat het anders geen besef kon hebben... #$%&$@!*$!$#@!% snappen jullie niet wat een voorbeeld was? om het begrijpelijk uit te drukken omdat ik het anders niet duidelijk zou kunnen maken? sorry maar dat vond ik echt ff.... lama

ok, ik denk dus dat een foton wel degelijk een 4e dimensie heeft voor zichzelf. of 1 seconde in die tijdlijn even snel gaat als de onze... kan maar hoeft niet per se!

de 4e dimensie is een rechte (tijd)lijn, met een vaste rechtlijnige tijdseenheid voor elke 4e dimensie appart.
dit is natuurlijk niet in onze eenheid van seconde-minuten-uur-dag-etc, want dat is verre van rechtlijnig (je zou het er wel appart naast kunnen zetten)

wat het wel is is een afgesproken eenheid, die een bepaalde tijd duurt (die "internet beats" is daar een goed voorbeeld van). dit getal wordt uiteindelijk natuurlijk zeer groot maar het is niet het doel dat het voor onszelf begrijpelijk blijft.... begrijpelijk meaning dat je het kan uhm .... bevatten.

ik dwaal af. wat ik wil zeggen is dat hoe klein het ook is, een foton wel degelijk een bepaalde tijdslijn heeft. ik begin mezelf hier te herhalen en dat vindt ik persoonlijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

1. Massa_foton = 0 (Zie mijn post boven)
2. Tijd die voor foton(of reisgenoot van foton) versrtijkt is 0 (zie ook mijn posts boven)

Daaruit kan het volgende worden gezegd:
1. Het kost een foton 0 tijd om ergens te komen. Hij is dus naar zijn 'gevoel' overal tegelijktijd.
2. Dat geldt ook voor de tijd-richting. 0 tijd verstrijken betekent niet dat een foton voor een foton de dimensie tijd niet bestaat. Hij is overal tegelijkerheid, zowel in ruimte als in tijd.

Einstein zei al dat ruimte en tijd niet te onderscheiden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Als een foton massa had, dan zou het hele standaardmodel als een zeepbel uit elkaar ploffen. Je hebt geen idee van de consequenties van zo'n schijnbaar kleine wijziging in ons model van de wereld.

Kom maar eens met een experiment waarmee we dit kunnen meten. Tot nu toe hebben alle experimenten uitgewezen dat fotonen geen massa hebben. Experiment bevestigd theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem

Diadem

fossiel

Op woensdag 24 april 2002 11:50 schreef qFox het volgende:

absoluut niet
als dit het geval was, dan hadden ze moeten zeggen dat het gewoon 0 was
Dat is het ook. De massa van een foton is nul, de gammafactor voor een foton is oneindig. Dus vanuit het foton bezien zijn alle lengtes nul, en loopt de tijd overal oneindig hard, maw: zijn tijd staan voor ons gezien stil.
ik durf ook te beweren dat een foton "bestaat uit onderdelen"
netals dat een atoom ooit het kleinste "onderdeel" was op aarde, en er later kwarx kwamen (of hoe ze ook heten, heb het zelf nooit gehad), en dat ze later nog kleiner gingen, zo zal dat ook met fotonen gaan, mark my words. maar dit is verder off topic van onze vraag.
Praat geen onzin. Heel cool hoor, dat je dat durft te beweren. Maar je bent absoluut niet stoer, je bent gewoon onzinnig aan het blaten.

De rest van je post begrijp ik helemaal niets van...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Praat geen onzin. Heel cool hoor, dat je dat durft te beweren. Maar je bent absoluut niet stoer, je bent gewoon onzinnig aan het blaten.

De rest van je post begrijp ik helemaal niets van...
dat soort antwoorden waren te verwachten ja
het lijkt erop dat de mensen hier niet eens willen proberen iets anders aan te nemen dan die einstein ooit heeft beweerd.
wat als iemand "die zeepbel" idd laat klappen strax door het wel te bewijzen? stort dan heel je wereld in?

toen er mensen "bewezen" dat er niet door de geluidsbariere gegaan kon worden, werd dat ook braaf aangenomen, totdat iemand er idd wel degelijk doorheen ging. (cliche)

ik zie het heel simpel, snelheid is snelheid, en men zal steeds sneller gaan.
einstein kan misschien wel zeggen dat het niet kon, en ik zal hier worden uitgemaakt voor lamer of whatever als ik zeg dat het bullshit is, maar ik denk van wel. en dan krijg je natuurlijk replies zoals hierboven, mja boeie.

en nogsteeds kan je geen gelijk hebben als je zegt dat

oneindig klein == 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Het is natuurlijk altijd mogelijk om een theoretische discussie te voeren.

Stel, het foton heeft een massa ongelijk aan 0, hoe klein dan ook. Dan zou het volgende gebeuren:

Er is geen vaste lichtsnelheid, je zou een foton kunnen versnellen. Hoe meer energie, hoe sneller.

Fotonen met hogere energie zouden dus sneller bewegen. Ultraviolet licht zou sneller moeten gaan dan rood licht. Het is te meten dat dat niet klopt.

Conclusie: Een foton kan geen massa hebben.

edit:
Oeps, typefoutje foton kan geen energie hebben |:(
Bedankt prinsrob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsrob
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-07-2023
Op woensdag 24 april 2002 15:19 schreef PhysicsRules het volgende:
Stel, het foton heeft een massa ongelijk aan 0, hoe klein dan ook. Dan zou het volgende gebeuren:

Er is geen vaste lichtsnelheid, je zou een foton kunnen versnellen. Hoe meer energie, hoe sneller.

Fotonen met hogere energie zouden dus sneller bewegen. Ultraviolet licht zou sneller moeten gaan dan rood licht. Het is te meten dat dat niet klopt.

Conclusie: Een foton kan geen energie hebben.
Een foton heeft wel degelijk energie.

Calvin: You know how Einstein got bad grades as a kid? Well, mine are even worse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54069

jah, tuurlijk heeft een foton energie, das tog logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Op woensdag 24 april 2002 15:42 schreef dreadlock_pussy het volgende:
jah, tuurlijk heeft een foton energie, das tog logisch...
En E=mc^2, dus heeft-ie ook massa. Maar geen rustmassa. Een foton 'bestaat' alleen maar als-ie beweegt...

Maar volgens de relativiteitstheorie staat zijn tijd stil voor ons. Vanuit het foton gaat niet alles oneindig snel, maar oneindig langzaam! Relativiteit!! Wij kijken naar foton == foton kijkt naar ons.

Dat betekent niet dat in het geval foton kijkt naar foton alles stil staat... dan is er eigenlijk geen reden waarom er geen tijd verstrijkt. Als je met'm meereist en op je klokkie kijkt zie je niks vreemds, alleen als je naar een ander klokkie kijkt (dat niet meereist) staat dat stil.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34395

Ik denk dat deze discussie niet zo zeer gaat om: Heeft een foton tijdsbesef, maar meer: kunnen we een getal dat 0 nadert gelijkstellen aan nul.

In onze theorien hebben we afgesproken dat we met een getal dat oneindig klein is, mogen REKENEN alsof het nul is. Vandaar dat de tijd die een foton doet over een bepaalde afstand, in de berekeningen nul is, terwijl hij eigenlijk 0 nadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 16:31 schreef quipere het volgende:
Ik denk dat deze discussie niet zo zeer gaat om: Heeft een foton tijdsbesef, maar meer: kunnen we een getal dat 0 nadert gelijkstellen aan nul.

In onze theorien hebben we afgesproken dat we met een getal dat oneindig klein is, mogen REKENEN alsof het nul is. Vandaar dat de tijd die een foton doet over een bepaalde afstand, in de berekeningen nul is, terwijl hij eigenlijk 0 nadert.
je slaat de spijker op de kop
dat was ik me namelijk net aan het bedenken

stel jezelf de vraag, is oneindig klein gelijk aan nul?

in geen enkel verband (dus niet met deze discussie, of welke dan ook, maar puur logisch bekeken)
daarop kan je gewoon niet ja zeggen.

nul is immers nix. een getal dat oneindig klein is, is wel degelijk een getal en wel degelijk "iets"

als je dat pakt, en je pakt die feit in die theorie
dan moet je concluderen dat de foton het er oneindig langzaam over doet, maar niet instantly.
zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?
en als je dan zegt dat je in de natuurkunde "mag aannemen" dat dat 0 is, is dat imo zeer verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34395

Of dit verkeerd is weet ik niet. Het vereenvoudigt het opstellen en begrijpen van bepaalde theorien, wat weer bijdraagt aan het beter begrijpen van de "wereld". Je moet theorie alleen altijd gescheiden houden van de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja maar als die theorie van dat kleine puntje uitgaat
en iedereen blijft heilig bij de stelling van e=mc2 hangen
dan wil dat toch zeggen dat het eigenlijk WEL mogelijk is om sneller dan het licht te gaan

dat dit heel de natuurkunde inmekaar laat vallen als een kaartenhuis moet geen kloot uitmaken

je gaat zoiets niet doen, just om een andere theorie wel te laten kloppen? dat zou fout zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
somebody answer me :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_X
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 23:21

Mystic_X

What does this button do

iets kan zeker de snelheid van het licht halen als je maar een eeuwige energie bron hebt, de vraag is bestaat die.
Want als je oneindig kan versnellen in de ruimte moet je opgegeven moment de lichsnelheid moeten behalen en er zelf overheen. Dus als je een proton een versnelling zou geven zal hij zeker over de lichtsnelheid heen kunnen komen.
De vraag is, is er een eeuwige energie bron. Als dat zo is zal je theoretisch boven de lichtsnelheid uit moeten komen.
Of tenmiste sneller gaan als he licht , want volgens de theorie van Einsteyn, Verbuigen we de ruimte als we versnellen. Tevens als dat zo is (zelf als je zo snel gaat als het gemeten light gaat het het alsnog sneller omdat jij de ruimte buigt) dus eigenlijk is de snelheid van het licht niet goed omdat het eigenlijk oneindige snelheid heeft.
Dus over de vraag kunnen we zo snel gaan als licht nee want licht zal altijd sneller gaan. Maar kunnen we de snelheid van licht halen die wij hebben gemeten in stilstand zeg ik ja dat kan en nog veel sneller ook

A great thought in a small mind is a dangerous thing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Even iets proberen:

neem x=(bijna 0)=0.00000000000000000000000000enz00001
neem y=1-x=1-0.000000000.....0001 =0.9999999999enz999999

10*y = 9.999999999999enz dus
10y-y=9.9999enz-0.9999enz=9 dus
9y=9 dus
y=1

dus x=1-y=0
dus 0.000enz000001 =0

Dus, bijna 0 is 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nou het is dus

E=mc^2
ALS
oneindig klein = 0

en dat je een oneindig grote energiebron nodig hebt om dan bij c te komen kan best, dat weerleg ik niet

maar wel dat je sneller kan dan licht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_X

Mystic_X

What does this button do

nee want zoals ik heb gezegt , licht zal voor jou als je met C reist nogsteeds met C sneller zou gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat maakt geen sense
"normaal" (dus niet veranderd door een speciaal proces)licht kan zelf niet sneller dan c
als jij wel sneller gaat dan c, dan haalt licht je dus niet in

PR, ik denk dat je aan het afronden bent, maar moet bekennen dat ik nog bezig ben die som te begrijpen

there is no way dat je oneindig klein naar 0 kan relativeren zonder afronding of verwaarlozing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Op woensdag 24 april 2002 15:51 schreef Dido het volgende:

[..]

En E=mc^2, dus heeft-ie ook massa. Maar geen rustmassa. Een foton 'bestaat' alleen maar als-ie beweegt...
Hij heeft geen massa. Hij heeft energie waarmee in principe massa m=E/c^2 gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_X

Mystic_X

What does this button do

als je mijn post hebt gelezen, buig je volgens einstein de ruimte als je versnelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Op woensdag 24 april 2002 17:31 schreef Mystic_X het volgende:
nee want zoals ik heb gezegt , licht zal voor jou als je met C reist nogsteeds met C sneller zou gaan :D
Nee, relativiteitswet zegt dat voor iedereen c constant is.

VOorbeeld: Ik rij in een auto met 50km/h. Ik paseer een andere auto die me tegemoet komt met 50km/h. Het lijkt dan alsof er een auto met 100km/h aan me voorbij schiet.

Bij licht werkt het anders. Als ik stil sta en er komt een lichtstaal langs dan zie ik een snelheid van 300.000km/s
Als ik met een snelheid van 100km/s aan het rijden was in mijn fiat panda, dan zie ik nog steeds de straal voorbij schieten met 300.000km/s en niet met 299.000km/s.

Het punt hiervan is dat hoe snel je ook gaat, je komt nooit dichterbij de lichtsnelheid. (Behalve fotonen, die kunnen alleen met de lichtsnelheid)

DIt heeft trouwens NIETS te maken met E=mc^2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
geef dan eens antwoord op mijn vraag-dinges

foton doet 10 jaar over reis tussen a en b
volgens einstein (eerder in deze thread uitgelegd) "ervaart" de foton dan geen tijd omdat het met c reist

ik zeg dat het wel degelijk tijd ervaart, en dat deze tijd oneindig klein is

nou blijkt het dus dat de natuurkunde dit heeft aangenomen naar dat dat gelijk aan nul is...

over jouw som
we substitueren het ff

fyi1: nee een foton heeft geen bewustzijn, het is een voorbeeld
fyi2: die ... stelt oneindig veel van dat getal voor (0.000...1 is oneindig klein etc.)

x= oneindig klein = 0.000000000...1
y= 1 - x = 0.99999999...9

je zegt dan
10y = 9.99999...9 -->
10*(1-x) = 9.99...9
10-10x = 9.9999...9

daarna:
10y-y= 9.999...9 - 0.9999...9 = 9 -->
10 * 10 - 10x - x = 10 - 10 * 0.000...1 - 0.0000...1 = 9

.... spot the error
10 * 10 - 10 * 0.000...1 - 0.000...1 = 10 * 10 - 0.000...90 = 10 * 9.999...9 = 99.999999999...90 (een decimaal minder dus)

*oof dat viel niet mee*

edit:
oops vergeten 10*y te doen (nevermind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

qFox, vind je het getal 0,99999999(oneindig veel negens) gelijk aan 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
absoluut niet
dat is mijn hele punt hiero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

x = oneindig klein = 0.000000000...1
Ho maar wacht ff, dat is heel iets anders. Er is een enorm verschil tussen 0.00000(heel veel nullen)001 en 0. Dat getal met heel veel (doch een eindig aantal) nullen is gewoon een normaal getal, net als 7 en 0.2

Even iets anders, ben je het met me eens dat als je twee getallen a en b hebt, en a is kleiner dan b, dat er dan een getal c moet bestaan wat tussen a en b in ligt, waarbij c zelf NIET hetzelfde is als a of b? (voorbeeld: a=3, b=10, dan voldoet c=8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 17:55 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

[..]

Ho maar wacht ff, dat is heel iets anders. Er is een enorm verschil tussen 0.00000(heel veel nullen)001 en 0. Dat getal met heel veel (doch een eindig aantal) nullen is gewoon een normaal getal, net als 7 en 0.2

Even iets anders, ben je het met me eens dat als je twee getallen a en b hebt, en a is kleiner dan b, dat er dan een getal c moet bestaan wat tussen a en b in ligt, waarbij c zelf NIET hetzelfde is als a of b? (voorbeeld: a=3, b=10, dan voldoet c=8)
ja ik ben het met je eens dat dat een gewoon getal is, ik probeerde het alleen uit te drukken
misschien was het beter om te zeggen dat de ... gelijk stond aan oneindig veel nullen...

en ja ik ben het met je eens dat er een !a !b getal tussen a en b zou liggen

en ik denk dat ik weet waar je heen wil gaan
namelijk dat er geen c zit tussen oneindig klein en 0
en dat weet ik ff niet, lemme think about that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oh weet t al trouwens

weet je nog als kind dat je met je broertje de woordenwisseling deed: "ik heb 5x zoveel als jij", "ik heb oneindig keer meer als jij", "nou.. ik heb oneindig plus een keer meer dan jij!"

zo kun je dit ook zien eigenlijk
c zit altijd tussen a en b in, terwijl b in feite het oneindig kleinste getal zou zijn, als b ertussen zit, zou dat b zijn, terwijl dat c moet zijn, dus die is nog kleiner
maar oneindig is niet gedifineerd eh, dus dat zou oneindig kunnen doorgaan, daar heb ik geen probleem mee (hoop dat ik dat duidelijk uitlegde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en ik denk dat ik weet waar je heen wil gaan
namelijk dat er geen c zit tussen oneindig klein en 0
en dat weet ik ff niet, lemme think about that
bingo :)

Waar het om gaat is dat je hier rekent met een limiet. Als we deze situatie even vergelijken met de rij getallen 0.1, 0.01, 0.001 enz, anders gezegd de rij xn = 10-n, dan hebben we het dus in feite over limn->oo(xn). Deze limiet is 0. Er bestaat geen enkel getal wat je redelijkerwijs voor "oneindig" klein kunt nemen dan 0.

Als je zegt "nee hoor, het is wel degelijk iets anders dan 0, namelijk het getal p" (en vul voor p maar in wat je wilt), dan klopt dat niet want het getal waar we het over hebben is nog geeneens een miljoenste procent van p. En dat geldt voor ELK getal p wat je neemt, behalve 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 18:03 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

[..]

bingo :)

Waar het om gaat is dat je hier rekent met een limiet. Als we deze situatie even vergelijken met de rij getallen 0.1, 0.01, 0.001 enz, anders gezegd de rij xn = 10-n, dan hebben we het dus in feite over limn->oo(xn). Deze limiet is 0. Er bestaat geen enkel getal wat je redelijkerwijs voor "oneindig" klein kunt nemen dan 0.

Als je zegt "nee hoor, het is wel degelijk iets anders dan 0, namelijk het getal p" (en vul voor p maar in wat je wilt), dan klopt dat niet want het getal waar we het over hebben is nog geeneens een miljoenste procent van p. En dat geldt voor ELK getal p wat je neemt, behalve 0.
vrees dat ik niet weet wat lim is...
ik heb ook maar mavo gehaald, maar dan nog
het getal heet oneindig klein OMDAT het oneindig klein is, en niet nix. nu stel jij het limiet van oneindig klein aan 0, terwijl we het erovereens waren dat oneindig geen limiet heb

your turn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentric
Nou dan zeg ik toch gewoon dat tijd is gelijk aan 0 ipv oneindig klein.
Hoppa, probleem opgelost 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
%#@%$#(%*# xentric join IRC chan ff pls zodat ik je kan slappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk voorbeeld, ik had inderdaad 6 keer oneindig zo veel knikkers als mijn (jongere) broertje, plus honderdduizendmiljoen :)

Maar die 'oneindig' is niet dezelfde als waar we het hier over hebben. Die "0.0000(oneindig veel nullen)001" is in feite een speciale schrijfwijze van een getal, net zoals "3/8" en "0.375" beide geldige schrijfwijzen zijn van weer een ander getal.

Onze speciale schrijfwijze met "oneindig veel 0" representeert evengoed een bepaald reëel getal. En dat is wel degelijk het getal nul. Waarom, dat heb ik hierboven uitgelegd.

Het zelfde geldt trouwens voor het getal 0.0000(oneindig veel nullen)004. Dit is gelijk aan 0.000(enz)001. Beide zijn gelijk aan 0. Die met 4 is niet groter, het representeert alleen een getal in de vorm van een limiet, waarbij de termen van rij iets verder van die limiet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat ben ik niet met je eens

wel op het punt dat 1/3 oneindig veel drieen heeft
maar dat wil toch ook niet zeggen dat 1/3 = 0.4 ?
want dat is in feite wat je zegt
of dat 1/3 = 0.2 (want je rond af, magoe)

en oneindig klein is dus geen reeel getal
dat is het hele principe van oneindig klein, dat kan je niet weergeven met een getal, anders zouden we het wel doen

edit:
wel op het punt dat 1/3 oneindig veel nullen heeft <-- dat moest natuurlijk drieen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vrees dat ik niet weet wat lim is...
ik heb ook maar mavo gehaald, maar dan nog
het getal heet oneindig klein OMDAT het oneindig klein is, en niet nix. nu stel jij het limiet van oneindig klein aan 0, terwijl we het erovereens waren dat oneindig geen limiet heb
Ok.. Nou ja, ik heb wiskunde gestudeerd aan de universiteit, dus dat maakt wel verschil. Ik vind het kinderachtig om dat als argument te gebruiken, dus ik zal proberen het redelijk te beargumenteren.

"oneindig" als getal bestaat inderdaad niet (overigens bestaat geen enkel getal echt natuurlijk, maar uh.. dat gaat ff te diep nu, dan dwalen we af)

Wat (soms) wel bestaat, als je een rijtje getallen definieert, is de "limiet" van die rij. Bekijk nog eens ons rijtje getallen:

x1 = 0.1
x2 = 0.01
x3 = 0.001
enz.

Nu kun je nooit alle elementen van de rij opnoemen, want het zijn er oneindig veel. Maar je kunt wel een formule geven voor elk item, dan heb je ze evengoed allemaal vastgelegd:

xn = 10-n

Ik denk dat wat jij bedoelt met "oneindig klein is niet 0" op hetzelfde neerkomt als zeggen "die rij x1,x2,x3,enz heeft geen laatste element". Nee klopt, het zijn er oneindig veel.

Deze rij heeft een limiet, en dat is 0. Ik zal je niet vermoeien met de officiele definities van limieten en het bewijs dat het voor deze rij 0 is. Dat deze rij "naar 0 gaat" zie je zo wel denk ik. Nu is het getal wat je bedoelt met "oneindig klein" in feite hetzelfde als, eh, hoe zeg je dat, "het ultieme doel" van deze rij, of het uiteindelijke getal waar die rij x'jes op af gaat (dat is ongeveer wat we bedoelen met limiet van een rij). Dit getal bestaat, en is gewoon een reëel getal (de term "oneindig klein" of "de limiet van die rij x'jes" zijn gewoon manieren om dat getal uit te drukken of te omschrijven). En dit getal is 0.

Overigens kun je wel meer getallen zo definiëren, e is bijvoorbeeld de limiet van de rij xn = (1+1/n)n.

Naja, ik kan nog langer doorgaan, maar dan val ik in herhalingen. Waar het op neerkomt, is dat we het hier over één bepaald getal hebben. Hoe je dat getal omschrijft of uitdrukt maakt niet uit, het is en blijft het getal 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinsrob
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-07-2023
Op woensdag 24 april 2002 18:19 schreef qFox het volgende:

dat is het hele principe van oneindig klein, dat kan je niet weergeven met een getal, anders zouden we het wel doen
Ik doe dat wel hoor, gewoon 0 (nul). Elk oneindig klein getal is 0.

Calvin: You know how Einstein got bad grades as a kid? Well, mine are even worse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, dat is echt onwaar. Het getal 3.14159... kunnen we ook niet weergeven. Ja, we kunnen er wel allerlei benaderingen voor verzinnen en rijen voor bouwen die dat getal wat we bedoelen als limiet hebben, maar niet weergeven met een 'normaal' getal. Jij zegt dus dat het dan niet reëel is. Nou, pi is wel degelijk een reëel getal.

Onze situatie is zelfs nog simpeler, want "oneindig klein" kunnen we wel weergeven met een getal: 0 :) En daar hoeven we nog geeneens een grieks tekentje voor te verzinnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIAS
  • Laatst online: 31-07-2020

GIAS

Grandpa In A String

Dit volgt uit de speciale relativiteitstheorie. Hoe sneller je gaat, hoe langzamer de tijd voor je loopt. Ga je met de lichtsnelheid staat de tijd stil. Tenminste, van ons perspectief dan.
vanuit ons perspectief jah, maar zo werkt natuurkunde niet, wat wij niet kunnen waarnemen, kan best bestaan, we kunnen het eind van het heelal ook niet zien, maar dat is er dus ook.
de tijd mag dan wel enorm klein zijn deze zal er zeker zijn, einstein had toch ook hierover een theorie, als we zelf met snelheid van het licht zouden reizen zouden we ook minder snel ouder worden. we worden dus wel ouder, sterk vertraagt, dat houd in dat er dus wel zeker tijd is.

jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja maar...

we moeten eigenlijk een ander topic starten omdat de essentie van het onderwerp (de vraag) is veranderd, en andere mensen hier misschien niet kijken omdat dit ze niet boeit... en geen zin hebben om de hele thread te lezen...

wat als ik aanvecht dat oneindig klein niet nul is?

zonder "fancy" wiskunde, maar gewoon logica
oneindig betekent niet eindigend, dus geen einde
oneindig klein betekent dan toch dat je het nooit kan noemen, omdat als je het noemt, is het toch kleiner als het getal dat je noemde?

noem het aantal nullen n, best, maar dan is 10n nog geen 0

leg mij anders eens uit wat het getal 1/3 is?
0.2 of 0.4? of 0.33333333333333333333333333333333334/2, en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GIAS
  • Laatst online: 31-07-2020

GIAS

Grandpa In A String

oneindig klein is cker wel een vast getal. je kan het wel noemen, maar we noemen het beestje niet bij zijn naam omdat we wetenschappelijk niet zo ver zijn dat we dit getal kunnen berekenen. we hebben geen formule en waarden waarmee we dit kunnen uitrekenen

jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat is niet logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

qFox, ik heb inmiddels een nieuwe topic gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sweet :)
ok we gaan hier wel verder als we daar klaar zijn (of nooit...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Laatst online: 24-07-2024
een foton gaat toch gewoon met 300k km/sec? je spreekt toch ok van lichtjaren? dan doet het een bepaalde tijd over een bepaalde afstand en is er dus sprake van tijd.

of denk ik te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
neu moet je ff terug lezen

einsteins theorie e=mc2 zegt dat de tijd die de foton "ervaart" dan oneindig langzaam is
dus die 10 jaar beleeft die tweeling dan oneindig kort
waarbij de natuurkunde aanneemt dat dat 0 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op woensdag 24 april 2002 19:05 schreef qFox het volgende:
einsteins theorie e=mc2 zegt dat de tijd die de foton "ervaart" dan oneindig langzaam is
Tja, gewoon een opmerkingtje: het is niet de e=mc2 theorie, maar de speciale relativiteits theorie :) Theorieen noem je meestal niet naar hun formule.

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Laatst online: 17-05 19:09

cappie

all lowercase

Op woensdag 24 april 2002 17:24 schreef Mystic_X het volgende:
iets kan zeker de snelheid van het licht halen als je maar een eeuwige energie bron hebt, de vraag is bestaat die.
Want als je oneindig kan versnellen in de ruimte moet je opgegeven moment de lichsnelheid moeten behalen en er zelf overheen. Dus als je een proton een versnelling zou geven zal hij zeker over de lichtsnelheid heen kunnen komen.
De vraag is, is er een eeuwige energie bron. Als dat zo is zal je theoretisch boven de lichtsnelheid uit moeten komen.
Of tenmiste sneller gaan als he licht , want volgens de theorie van Einsteyn, Verbuigen we de ruimte als we versnellen. Tevens als dat zo is (zelf als je zo snel gaat als het gemeten light gaat het het alsnog sneller omdat jij de ruimte buigt) dus eigenlijk is de snelheid van het licht niet goed omdat het eigenlijk oneindige snelheid heeft.
Dus over de vraag kunnen we zo snel gaan als licht nee want licht zal altijd sneller gaan. Maar kunnen we de snelheid van licht halen die wij hebben gemeten in stilstand zeg ik ja dat kan en nog veel sneller ook
erhm.. als jij op een ruimteschip zit wat met 99,99999% van de lichtsnelheid reist, en jij schijnt met je zaklantaarn naar buiten, dan zal die straal licht met een paar CM per seconde d'r uit lopen, dachtik.. niet snelheid_schip+snelheid_licht.. m'goed..

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Nee, dan zullen de fotonen uit de lamp met de lichtsnelheid van je afbewegen.

Voor een stilstaande waarnemer zullen de fotonen echter ook met de lichtsnelheid bewegen, en zal de relatieve snelheid tussen fotonen en ruimteschip dus inderdaad enkele centimeters per seconde bedragen. Dit kan omdat de tijd binnen het ruimteschip minder snel verstrijkt als je het vergelijkt met de snelheid buiten het schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Laatst online: 17-05 19:09

cappie

all lowercase

Op woensdag 24 april 2002 22:08 schreef Captain Proton het volgende:
Nee, dan zullen de fotonen uit de lamp met de lichtsnelheid van je afbewegen.

Voor een stilstaande waarnemer zullen de fotonen echter ook met de lichtsnelheid bewegen, en zal de relatieve snelheid tussen fotonen en ruimteschip dus inderdaad enkele centimeters per seconde bedragen. Dit kan omdat de tijd binnen het ruimteschip minder snel verstrijkt als je het vergelijkt met de snelheid buiten het schip.
wtf?! :)

damnit.. there goes the warpdrive idea.. :(

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hum
ik heb denk ik in de andere thread bewezen dat oneindig klein groter is dan 0

in a nutshell:
neem oneindig groot is 43252, dan is oneindig klein 1/43252

klein*groot = 43252*(1/43252) = 1
als oneindig klein 0 zou zijn, zou het nooit 1 kunnen zijn vermenigvuldigd met oneindig groot

woet

therefore....
als een foton met oneindig kleine tijd van a naar b gaat
gaat dat met een tijd >0
dan is de massa dus oneindig klein
maar wel groter dan 0

en laat ze nu maar komen, want dit blijkt veel mensen boos te maken (dat een foton massa heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49365

And now for something completely different:

Misschien is het probleem met deze discussie wel dat licht hier als deeltje gezien wordt, terwijl het duale karakter van licht die deeltjes misschien eigenschappen geeft die dat niet rechtvaardigen.

Maar goed ik zal wel weer niet zo slim zijn als jullie allemaal hier, maar ik verbaas me er wel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 17:53

FCA

Op woensdag 24 april 2002 22:16 schreef cappie het volgende:

[..]

wtf?! :)

damnit.. there goes the warpdrive idea.. :(
Dat is dus de basis van de relativiteitstheorie...

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA

FCA

Op woensdag 24 april 2002 23:26 schreef Kemel het volgende:
And now for something completely different:

Misschien is het probleem met deze discussie wel dat licht hier als deeltje gezien wordt, terwijl het duale karakter van licht die deeltjes misschien eigenschappen geeft die dat niet rechtvaardigen.

Maar goed ik zal wel weer niet zo slim zijn als jullie allemaal hier, maar ik verbaas me er wel over.
Daar zit zeker wat in. Het licht is in principe een golfverschijnsel van elektromagnetische velden, en die golven (net zoals zwaartekrachtsgolven) hebben geen eenduidige plaats. Ga jij het over het tijsbesef van een golf, die niet eens een eenduidige plek heeft, hebben?

Niet dat hetzelfde niet geldt voor alle deeltjes, maar laten we het daar maar niet over hebben

Als (misschien wat late) antwoord op de topicstarter:
Een foton heeft geen "besef" van tijd, aangezien er geen stelsel bestaat waarin een foton in rust is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Kemel schreef:
Licht heeft geen duaal karakter. De duale beschrijving is populistisch en stamt nog uit de tijd dat men de quantummechanica niet geheel begrreep. Fotonen zijn deeltjes, maar deeltjes waarvan de eigenschappen door probabilistische golffuncties worden beschreven. Daardoor heeft het eigenschappen die een voetbal niet heeft en doordat het gelocaliseerd is, heeft het eigenschappen die een golf in water niet heeft. Er is geen dualiteit, omdat licht zich niet op het ene moment als een deeltje gedraagt en op het andere moment als golf. Het gedraagt zich altijd hetzelfde, alleen zie je dat soms niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem

Diadem

fossiel

Mijn god, please end this madness.

De massa van een foton is niet oneindig klein, zij is nul. Niet ongeveer nul, niet bijna nul, maar precies nul. Exact nul, helemaal 100%, absoluut nul.

De snelheid van een foton is altijd de lichtsnelheid.

De tijd staat voor een foton dus altijd stil. Er verstrijkt voor een foton geen tijd, ook niet een heel klein beetje, en ook niet een heel heel heel klein beetje. Gewoon geen, punt.

En qFox, hou alsjeblieft op met jammeren dat Einstein's relativiteitstheorie ook maar een theorie is, en dat het in de toekomst best anders zou kunnen worden. De relativiteitstheorie is een feit, en zal dat ook altijd blijven. Als je denkt het beter te weten nodig ik je uit een theorie te geven die beter is. Deze theorie zal dan alle bestaande verschijnselen moeten kunnen verklaren, en voorspellingen moeten doen die strijdig zijn met de relativiteitstheorie. Deze voorspellingen moeten dan vervolgens uitkomen.

Ik wens je veel succes.

tot slot: 0.99999999enz == 1. Niet ongeveer 1 maar precies 1. Dit is heel makkelijk te bewijzen met een beetje limietrekening. Als je nog nooit van limieten gehoord hou dan je mond en ga een wiskundeboek lezen. Maar wees in ieder geval niet zo eigenwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kijk dit soort reacties verwachte ik dus al
je probeert op een voorzichtige manier iets te zeggen en er komen een paar ("flauwe") reacties, op het moment dat je zegt dat een foton massa heeft is het forum te klein

xentric... i rest my case, deze gasten zullen mijn gelijk nooit geven zelfs al zou ik het hebben. voor hun ben ik niet meer dan "de zoveelste die het probeert"

daar hek geen zin in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Laatst online: 24-07-2024
Op woensdag 24 april 2002 19:05 schreef qFox het volgende:
neu moet je ff terug lezen

dus die 10 jaar beleeft die tweeling dan oneindig kort
waarbij de natuurkunde aanneemt dat dat 0 is
volgens mij zat het toch anders? dat je de tijd als oneindig langzaam beschouwd (en dus altijd overal bent) zogauw je sneller gaat dan de lichtsnelheid.

Als je even snel gaat als het licht beleef je nog wel tijd, hoewel die langzamer loopt dan de tijd van een ander, stilstaand (voor zover dat te bepalen is) object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA

FCA

Op donderdag 25 april 2002 01:50 schreef qFox het volgende:
kijk dit soort reacties verwachte ik dus al
je probeert op een voorzichtige manier iets te zeggen en er komen een paar ("flauwe") reacties, op het moment dat je zegt dat een foton massa heeft is het forum te klein
Kom dan met argumenten waarom een foton volgens jou, in tegenstelling tot wat de hele natuurkundige wereld, massa heeft. En definieer een systeem om consistent met oneindig klein en oneindig groot te rekenen. Dan mag het. Want tot nu toe heb je er blijk van gegeven dat je niet snapt hoe dat moet, en dus kan alles eruit volgen.
xentric... i rest my case, deze gasten zullen mijn gelijk nooit geven zelfs al zou ik het hebben. voor hun ben ik niet meer dan "de zoveelste die het probeert"

daar hek geen zin in
Kom met goede argumenten en wij zullen je geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kom met goede argumenten en wij zullen je geloven.
no.... you wont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA

FCA

Op donderdag 25 april 2002 12:00 schreef qFox het volgende:

[..]

no.... you wont
Zeker wel. We hebben aangegeven waar de zwakke punten liggen van je theorie:
geen onderbouwing, niet consistent, en in strijd met de waarnemingen

Als jij die gaten weet te dichten, dan zal ik tenminste je geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25994

Een foton kan geen massa hebben, want wat zei einstein? Iemand die met de snelheid van het licht reist (dus ook een foton) zou een oneindig grote massa krijgen! Hmmm heeft een foton dat dan? of is zijn massa gewoon 0? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjez
  • Laatst online: 03-06 16:49
Op donderdag 25 april 2002 12:26 schreef shadowbyte het volgende:
Een foton kan geen massa hebben, want wat zei einstein? Iemand die met de snelheid van het licht reist (dus ook een foton) zou een oneindig grote massa krijgen! Hmmm heeft een foton dat dan? of is zijn massa gewoon 0? :?
Uhmm.....misschien handig als je de thread even leest, hier wordt al meerdere malen gezegd dat een foton geen massa heeft.

Niet dat ik dat snap of zo, want ik kan me daar in ieder geval niks bij voorstellen, maar ik snap wel waarom het zo zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49365

Op donderdag 25 april 2002 00:01 schreef Fused het volgende:
Het gedraagt zich altijd hetzelfde, alleen zie je dat soms niet zo goed.
Amen. Ik begrijp dat licht niet 'naar willekeur' soms een golf en soms een deeltje is, maar mijn argument is dat deze discussie stokt omdat fotonen fundamenteel van andere deeltjes verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27784

Op woensdag 24 april 2002 23:49 schreef FCA het volgende:

[..]

Daar zit zeker wat in. Het licht is in principe een golfverschijnsel van elektromagnetische velden, en die golven (net zoals zwaartekrachtsgolven)
of zwaartekracht uit golven bestaat is voor de wetenschap helemaal niet zeker.

men heeft het wel eens over zwaartekrachtgolven maar daar wordt iets anders mee bedoeld, nl periodische variaties in de sterkte ve zwaartekracht veld, wat veroorzaakt zou kunnen worden door bvb botsende zwarte gaten.
daarbij gaat het dus niet over een golf als 'medium' voor een 'kracht' (zoals wel het geval is bij licht en EM golven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zeker wel. We hebben aangegeven waar de zwakke punten liggen van je theorie:
geen onderbouwing, niet consistent, en in strijd met de waarnemingen

Als jij die gaten weet te dichten, dan zal ik tenminste je geloven.
dat het in strijd is met de waarnemingen, of met theorien die anderen hebben gesteld, snap ik. veel mensen hier willen er uberhaupt nauwlijks naar luisteren, of me proberen te begrijpen. dat probleem kwam ik in andere threads ook al tegen.

maar welke onderbouwing en consistentie wil je hebben?
daar wil ik best over nadenken
ik zeg ook alleen maar wat ik denk, en wat ik logisch vindt.

als iemand dit oppikt en het uit werkt, dan is mijn doel toch bereikt. gebeurt dit niet, nou dan niet...

maar ik heb geen zin in mensen die mij gaan vertellen dat ik een wiskunde boek moet gaan pakken ofzo. nee ik weet niet hoe lim werkt, of hoe ik ermee kan werken. maar logisch gezien zou je niet kunnen zeggen dat oneindig klein gelijk is aan nul.

nogmaals, aangezien ik absoluut geen zin heb in replies als pak een wiskunde boek ofzo. dit is hoe ik het zie, en als jullie zeggen dat je niet met oneindig mag rekenen omdat je het niet kan defineren vindt ik dat the easy way out.

~ * (1/~) = 1
mag ik dat dan wel zeggen?
is toch hetzelfde als x*(1/x)=1 ?

fca, zoals ik al eerder zei, heb je een goed punt met de vergelijking ~+1=~ ~+0=~ ~+1=~+0 1=0
nou kan ik zeggen dat dit een uitzondering is, maar dat zal verweerd worden door dat die uitzondering ook kan liggen bij het niet mogen rekenen met ~, of iets in die geest. dus dat zal ik niet als argument gebruiken.

mijn stelling,
als een foton van punt a naar punt b reist, "ervaart" (!) de foton dit als oneindig kleine tijd (misschien is het niet oneindig, maar super klein? maar dat mag ik zeker nie zeggen).
als een foton dit in een tijdsspanne van 0 zou ervaren, zou het overal tegelijk zijn. dus hier, en de andere kant van het heelal, en jupiter, en overal... dit ben je misschien met me eens, of niet, maar ik denk niet dat dat kan

therefore dus zeg ik, een foton doet dit in een oneindig kleine tijd (dus oneindig snel), dus in t=1/~

vandaar dat de discussie van 1/~=0 of 1/~>0
als het namelijk inderdaad 0 is, dan is er nix aan de hand.
is het groter dan nul, wat het dan ook moge zijn, dan heeft de foton massa volgens die theorie, en is het dus THEORETISCH mogelijk om sneller te gaan dan het licht. alleen in de praktijk wat lastiger omdat je geen oneindige energybron hebt....

dit is wat ik atm denk, met een voorbeeld en al.
zeg me wat je nog meer wil hebben (theoretisch want in de praktijk zal ik t waarschijnlijk nooit aantonen, not in my life), en ik zal het proberen te doen.

als iemand met replies aan gaat komen dat ik een wiskunde boek moet pakken ofzo, please dont bother.

als je het alsnog met lim wil aantonen, leg mij dan snel uit hoe het werkt. leer ik ook nog wat :9
Pagina: 1 2 Laatste