Op zaterdag 27 april 2002 11:13 schreef Fused het volgende:
[..]
Dat is onwaar. Er is niet zoiets als 'oosterse' en 'westerse' wetenschap. We zijn het wereldwijd behoorlijk eens over de beste manier van wetenschap bedrijven; diie voornamelijk op Popper gebaseerd is.
Je laat niet goed op. Wat ik zeg is dat de manier van DENKEN in de eerste instantie anders is van de oosterse wereld vergeleken met de westerse wereld.. De Wetenschap is daar natuurlijk wel hetzelfde, maar door de in eerste instantie andere denkwijze wijken sommige resultaten af als die onderzoeken die wij in het westen verricht hebben. Dit geld dus vooral voor de ocultische wereld. In het Oosten worden beide werelden gecombineerd in de hersen-chirurgie terwijl wij hier in het westen er bijna helemaal niks mee zitten te doen of het proberen te bestrijden inplaats van te verenigen.
Oh really? Dan mag je me even vertellen welke dat zijn.
[/quote]
Als dat model zou kloppen te samen met de quarks, waarom zijn dan al die andere overige quantum mechanische deeltjes noidg zoals fotonen, gluonen, zwakke wisselwerkings deeltjes, sterke wisselwerkings-deeltjes en al die andere ondertussen meer dan 60 deeltjes?
Inplaats van dat ze een andere basis gaan zoeken, proberen ze gewoon de gaten op te vullen met steeds nieuwe deeltjes, en zo kan je natuurlijk in het oneindige doorgaan, en wijk je steeds meer af van de werkelijkheid.
Jawel hoor. Je kan een verklaring heel goed als onbewijsbaar of zelfs bewezen onjuist bestempelen zonder te weten wat de goede verklaring dan wel is.
Dan mag je even een lijstje maken van problemen die de wetenschap nog niet op kan lossen. En dan niet aankomen met 'God', 'telekinese', etc., want dat zijn geen zaken waarvoor een verklaring nodig is. We kunnen de wereld heel goed beschrijven zonder die te poneren. Het gaat dus om problemen in het beschrijven van de wereld.
[/quote]
Potverdorie, dat wordt een supergrote was-lijst, ik heb nu 2 weken vakantie, maar daar moet dan een nieuw topic voorkomen anders gaan we wel heel erg offtopic.
Ik weet er wel een snelle, het onderzoek naar de rechts handige neutrino's en alle andere neutrino's en nog dat Higs-boson deeltje. (sorry weet de naam niet precies meer). De massa bepalingen moeten elke keer weer worden bijgesteld. En dan gaat men WEER een grotere deeltjes-versneller bouwen!
Je zult zien dat wanner die af is dat ze weer een nieuwe massa moeten gaan berekenen.
De kracht van wetenschap is dat ze allemaal samen voortgang boeken, door elkaar te controleren, fouten eruit te halen en telkens theorieën aan te passen wanneer zij niet blijken te kloppen (waarbij die aanpassingen aan zekere regels moeten voldoen; dit klinkt makkelijker dan het is). Wetenschap is nauwelijks individueel en is ontzettend dynamisch. Dat is de grote kracht van wetenschap boven religie: wetenschap probeert een zo goed mogelijke beschrijving van de wereld te leveren en probeert die beschrijving zo nauwkeurig mogelijk te maken. Occultisten poneren maar wat en leven daarmee als ultieme waarheid. Erg suf, dat men niet inziet dat men de waarheid niet kan weten. Wetenschappers claimen niet alles te begrijpen, occultisten wel. Bovendien is de wetenschap controleerbaar voor ieder; occultisme niet.
[/quote]
Wetenschappers claimen inderdaad niet alles te bergijpen, maar dan hebben we het over de oude wat eerlijkere generatie. De nieuwe generatie, zoals jij bijvoorbeeld claimen dat menige gevolgen een oorzaak zijn inplaats van gevolg. En dan beweren dat je de wereld compleet begrijpt terwijl je in feite de oorzaak niet kent.
De kracht van de wetenschap...... Ze zijn uitermate koppig lol! Ik zie bijna niemand tegenbewijzen vinden voor de meest bekende wetenschappelijke ideeën. Ik zie bijna niemand die het tegendeel van Einsteins relativiteits-theorie probeert te bewijzen. Ik zie niemand die het tegendeel van Stephen Hawkings theorieën probeert te bewijzen. Ik zie niemand die het tegen-deel van de snaren theorie probeert te bewijzen. Ik zie niemand die het hele atoom-model of welk gedeelte daarvan ook probeert tegen te bewijzen. Elke keer als men foto's maakt van bepaalde gebeurtenissen blijkt meer dan 60 procent van de theorieën die daar over gaan niet te kloppen. Bijvoorbeeld het hele idee over hoe sterren functioneren. Ik heb daar zo'n mooi boek over die je bij Nat##r & techniek kan bestellen. Dat blad is zeer geaccepteerd in de wetenschappelijke tak.
Ze kunnen wel proberen om de waarheid te ontdekken, maar als ze steeds nieuwe tussen wegen proberen te vinden inplaats van de hoofdweg te wijzigen, dan blijven ze steeds dezelfde fouten maken.
En laten we niet vergeten er zijn al genoeg punten geweest waar het ene wetenschappelijke deel gewoon dingen negeert van andere wetenschappers. Wetenschappers kunnen ook ontzettend koppig zijn.
Ocultisten gooien verre weg niet met modder. Zoals ik al eerder verteld had, het ocultisme heeft ook eigen wetten en is behoorlijk begrensd. Als je ocultisme ziet als dingen die in dragonbalz gebeuren, dan heb je het echt goed mis. Overigens jij negeert nu ook acupunctuur, aah, ik zie daar koppigheid!!

Terwijl het wel geaccepteerd is door de wetenschap!
Neem nou eens dat placebo effect als voorbeeld. De ocultische wereld zegt PRECIES hetzelfde dat betekent dus dat de ocultische wereld OVEREENKOMT met wat wij waarnemen. Ja, je snapt het wel!
Ocultische mensen willen zeker wel weten wat de wetenschap zegt, er zijn zeer veel die naast het uitoefen van dingen in de ocutische wereld als hobby de natuurkunde hebben zoals iedereen die kent.
Ocultisten claimen alles te begrijpen en die begrijpen dat ook ja. Daar later meer over in een paar andere antwoorden die nog moeten volgen.
Ocultisme is zeker ook controleerbaar, heel goed, je kan alles wat wordt geclaimed gewoon meten, en dus ook fotograferen. Je kan het met warmte-sensoren doen, met infrarood camara's, je kan het met een geiger-tellers doen, misschien weet jij er nog wel een paar.
Maarja we zitten nog steeds wel met een probleem, de natuurkundige theorieën staan dat soort dingen niet toe en vanuit dat oogpunt is het ocultisme inderdaad ONcontroleerbaar.
Nee, dat is niet logisch. De essentie van wetenschap is dat je niets kan bewijzen. Je kan het alleen aannemelijk maken, beyond any reasonable doubt. Een tegenbewijs is daarentegen zo geleverd. Als ik zeg: er bestaan geen roze-blauw gestreepte olifanten, dan hoef je er maar 1 te vinden om te bewijzen dat ze wel bestaan. Zou ik echter als stelling hebben: er bestaan roze-blauwe olifanten, dan zouden alle olifanten van de wereld nog niet genoeg zijn om aan te tonen dat ze niet bestaan. Tenslotte zouden ze elders in het heelal kunnen bestaan. Gelovigen doen echter nooit een dergelijke controleerbare voorspelling; bij hun theorieen is het per definitie onmogelijk een tegenvoorbeeld te vinden. Dat is een zwakte van de theorie. Die theorie moet dus wel juist zijn, zegt de naiveling. Nou, ik kan nog 80 van dergelijke theorieen bedenken en wereldwijd is dat ook gebeurt. Welke oncontroleerbare theorie is waar?
[/quote]
Aah, ik zie al de fout die je maakt. Als jij dat als een tegenbewijs is geleverd als er maar EEN roze-blauw gestreepte olifant bestaat en 100 gewoon geheel roze, dan alsnog heb jij niet de theorie compleet onderuit gehaald, het is maar voor een DEEL. Ook al zijn er 20 of 50 wel roze-blauw gestreepte olifanten, dan alsnog heb jij de theorie dat er geen roze-blauw-gestreepte olifanten bestaan. Want nu moet jij uitleggen, WAAROM er maar 50, of 20 of 1 van .
Het kan best wel eens zijn dat die olifant een fout is in de natuur, of dat hij beschilderd is door een een of andere gladiool. Of dat iemand hem medicijnen heeft gegeven waardoor hij anders is. Zolang je dat nog niet gedaan hebt, ben jij nog lang niet klaar! En dat is wat de wetenschap wel vaak denkt. Je hebt dan maar voor een deel bewezen dat het niet waar is, maar je moet het natuurlijk het liefst 100% (dat kan nooit) proberen te onderuithalen. Voordat je kan aannemen dat de theorie niet klopt.
Trouwens dat olifanten voorbeeld in het heelal is wel heel moeilijk wel of niet te controleren, je moet een vaster voorbeeld nemen, inplaats van olifanten gebruik dan neutronen ofzo.
Alle neutronen hier op aarde bewegen en zijn hetzelfde, dan kan je inderdaad niet met 100% zeggen dat dat ook geldt voor het hele heelal. Maar als jou theorie alles precies voorspeld hebt, (het liefst met zo weinig mogelijk experimenten te doen) dus blijken met alles wat je om je heen ziet overeenkomt, en een gevolg van die theorie is dat hetzelfde voor het hele heel al geld, dan heb je het wel kunnen bewijzen, niet 100% natuurlijk, maar je hebt de andere ideeën dan wel voor het grootste gedeelte uitgesloten.
De ocultische theorieën zijn heel makkelijk te onderzoeken. Je kan ze niet weerleggen door een theorie erop los te laten die het zo en zo al niet accepteert.
Ik kan niet zeggen (frapant voorbeeld); Aan mijn boom groeien alleen maar aardbeien en sinaasappels, dus aan die boom van jou kunnen geen peren groeien, al zitten die wel daar in te samen met sinaasappels en aardbeien. Je moet de wijde wereld ingaan en vanuit daar onderzoek gaan doen. Je kan elkaars theorieën niet bestrijden met die van elkaar, je moet een gebied vinden die neutraal is waar beide theorieën apart onderzocht kunnen worden. Als je dat gevonden hebt, DAN pas mag je de twee aparte werelden met elkaar vergelijken. En dan zijn toch echter de mensen die de hele theorie niet accepteren, dus alles wat ze om hun heen zien toch wel de naivelingen.
Als jij de ocultische wereld en die van de wetenschap met elkaar wil vergelijken, dan moet jij ze niet met elkaar laten bekvechten, maar moet je een apart gebied gebruiken. Bijvoorbeeld door foto's en metingen om ons heen te maken.
Als ik jouw theorieën van de wetenschap wil onderuithalen, dan mag ik dat ook niet doen door mijn eigen theorieën over de wetenschap met die van jou te vergelijken. Dan is natuurlijk kunnen beide partijen zeggen dat de ander het fout heeft omdat beide zo en zo al anders zijn. JE moet een ander gebied vinden waar je beide mee kan onderzoeken zonder ze tegen elkaar te gebruiken.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
De ocultische wereld mag dat niet, maar de wetenschappelijke wereld ook niet, maar dat wordt toch gedaan, VOORAL door de wetenschappelijke wereld.
Nogmaals ook de ocultische wereld is heel goed controleerbaar, maar dan moet je wel bereid zijn om die natuurlijk eerst te kunnen accepteren. Als jij er niks van af wat of wilt weten, dan kan je natuurlijk moeilijk alles gaan controleren. En vooral kan je dan niet zeggen dat iets niet klopt als je niet weet hoe het werkt of wat het precies is. Ik kan moeilijk zeggen, die som van jouw klopt niet.Ik weet niet waarom, maar hij klopt niet, tja, dat is natuurlijk wel een heel erg stomme opmerking. Ik kan ook niet zeggen. Jou taart is geen appel-taart! Uhh mag ik even wat vragen, wat zijn nou eigenlijk precies appels, hoe zien ze eruit??!!
Je moet natuurlijk wel kennis van de desbetreffende zaak hebben!! lol, dat is toch echt heeeel erg logisch.
Honderden mensen geld afgetroggeld bedoel je.
[/quote]
Tuurlijk, met die 10 gulden die zij vroeg jaren lang en de 200 mensen in het begin, nou, daar werd ze erg rijk van!! Ja, met de aftrek van de kosten van de stoelen, de huur en van het vervoer voor haar en haar medewerkers!! Daar kon ze echt makkelijk een gloed nieuwe Mercedes benz van kopen en een heel groot huis!! Tuurlijk!! Oja, en ook hier kreeg ze natuurlijk gratis parkeer plaatsen aangeboden!!
Vooral toen ze naar tiel ging, wauw, toen kreeg ze zoveel geld, er kamen toen duizend mensen. Ze betaalden toen ook allemaal 10 gulden. Die grote zaal kostte natuurlijk helemaal niks, en die stoelen ook niet! Nee, je hebt er maar duizend nodig!! En zo'n parkeer plaats afhuren, tja, dat kreeg ze vastwel gratis van de gemeente!! Tenslotte is iedereen fan van de ocultische wereld!! Ja, en die uitbreiding van haar werkers kost natuurlijk ook niks, vooral nu ze extra vervoer nodig hebben. De benzine prijzen zijn ook nooit gestegen natuurlijk, maar toch bleef ze altijd 10 gulden vragen!! Ook het ontruimen van zo'n gebouw kost natuurlijk helmaal niks! Zo in 5 minuten geklaard. En er gaat natuurlijk ook helemaal niks stuk. Ook hoeven zij natuurlijk NOOIT te eten en te drinken. Zo'n zaal huren voor een hele dag kost natuurlijk helemaal niks!! Ook krijgt zij vet veel geld, want Hollanders zijn helemaal niet zo hebberig, bovendien is iedere Hollander fan van Jomanda, vooral figuren zoals Fused, en noem nog eens iemand op mietje, die zijn echte fans van de ocultische wereld! Vooral mensen zoals Fused, waar Nederland toch voor 80 % uit bestaat zijn het natuurlijk vooral dat personen die geld geven!! Nou Jomanda's is echt stinkend-rijk hoor!
Maar nu ze uit Tiel is en zo nog een keer per week een healing in een kerkje geeft waar natuurlijk wel 100, mensen in passen, dus minder dan eerst, zwemt ze natuurlijk volop in zeeën van geld!!
Doordat Jomanda nu niet meer op een vaste plek zit maar ook regelmatig door het land heen reist, wordt het allemaal natuurlijk nog veel goedkoper dan wanner ze op zo'n vaste plek zat! Je hoeft natuurlijk veel minder dingen te regelen en de reis-afstanden zijn natuurlijk ook veel korter!! Veel dingen moeten regelen kost natuurlijk minder tijd dan weinig dingen regelen. Je kent het wel, Hoe meer tijd verspild wordt, hoe minder het natuurlijk gaat kosten!, Ja echtwel!!
Ze heeft in tussentijd wel extra fans er bij gekregen, dat is natuurlijk wel zo en is ze dus nu echt multimiljonair geworden!
Ze gaat nu af en toe naar Japan van het sponsor geld (wat ze natuurlijk van iedere Hollander krijgt).
Zo'n vliegtuigje kost natuurlijk helemaal niks!! hé, een weekje Japan krijg je natuurlijk gratis, je hoeft geen kamers te huren, je hoeft geen ticket te betalen, tenslotte mag iedereen toch gratis het vliegtuig in?? Doordat Jomanda niet in haar eentje gaat maar ook haar werkers meeneemt, wordt het vliegtuig-tripje dat zo en zo al gratis is natuurlijk nog veel goedkoper! Dat vervoer regelen in Japan is natuurlijk ook ontzettend goedkoop trouwens. Ze krijgt echt alles gratis!!
Dit was een uitermate sarcastische stukje text. Ik hoop dat je toch wel snapt met een beetje denken dat Jomanda absoluut niet rijk is, en als ze dat wil worden dat ze het dan totaal verkeerd aanpakt.
Ook hier geld weer, als je geen kennis van het betreffende onderwerp hebt, kan je er ook niet over oordelen. Je kan niet weten wanneer iets een appeltaart is als je niet weet wat appels zijn en-of hoe ze eruit zien en/of smaken. Zo simpel is het, echt, simpeler kan ik het niet uitleggen.
[..]
Valt wel mee hoor. Elke zaterdag staat er een verslag van een medisch tuchtcollege in de Volkskrant. Meestal kan de arts geen nalatigheid verweten worden en wordt hij/zij vrijgesproken. Men realiseert zich best hoe moeilijk dat beroep is.
[/quote]
Maar nog steeds, dat mensen iemand anders nodig hebben om een beslissing voor ze te nemen over een dokter die tientallen levens red en er eentje verprutst heeft is wel heel erg triest. Het zijn tenslotte alleen de rechters die de hersenen hebben om in te zien dat het een moeilijk beroep is, dat kan jeniet zeggen van de mensen die dat niet inkunnen zien.
[..]
Het verslag van dat experiment wil ik graag zien.
[/quote]
Ha, ik ben gisteren er mee begonnen, het experiment is dus gaande. Ik ga het dus voor de 2e keer doen en nu wat uitgebreider en samen testen wat er gebeurd als ik er verschillende muziek soorten op los laat. Btw, dat water kost 25 eurocent, Je kan het gebruiken voor een fles van 2 liter, voor een fles van 10 liter, voor een fles van 20 liter, dat hang gewoon af van hoe groot de fles is die jij wil gebruiken, prijs blijft hetzelfde.
Behalve dat Jomanda claimt de noodzakelijke stralen met haar lichaam te kunnen produceren. Dat kan nou net niet.
[/quote]
Wow, wat een reuze sterk argument! Hij zegt, dat kan nou net niet! Daar gaan we weer, je kan moeilijk 2 werelden met elkaar vergelijken als beide toch totaal anders zijn, het maakt dan niet uit vanuit welk oogpunt je het bekijkt, ze zijn in eerste instantie dan fout omdat zo zo en zo al verschillend zijn.
Gaan we weer naar de doodsimpele uitleg. Je kan niet zeggen of mijn appel wel of niet echt is door het te vergelijken met een banaan. En dat kan natuurlijk ook niet andersom. Als je iets wil kunnen toetsen, dan moet je wel eerst er wat van afweten en niet appels met bananen gaan vergelijken.
[..]
Heb je ook een controle-experiment gedaan, waarbij je de broek in gewoon water deed? Ik zal je de uitkomst vertellen: die wordt ook schoon.
[/quote]
Nee, tot nu toe nog niet, tot gisteren dan. Je begrijpt toch wel dat als cola het met een wasmiddel al moeilijk eruit te krijgen is dat het met water zo en zo nog veeeel moeilijker zal gaan, daar hoef je toch echt niet lang over na te denken. moeilijk
Ja, ik kan je ook vertellen dat hij misschien schoon zal worden met gewoon water! Een week? Een maand? Een paar maanden?
Auras zijn nog nooit gefotografeerd.
[/quote]
tadaaaa!! mijn 3 jaar oude foto
http://www.boomspeed.com/it_is_i/novardi1334.jpg
het komt Overigens perfect met mijn karaktertrekken overeen. Geef me een psychologisch testje en je zult zien, dat die aura foto hetzelfde zal zeggen als de psychologische test!
[..]
Wil je het ontkennen? Wel makkelijk hoor: verdorie, een controleerbare theorie die de waarnemingen perfect verklaard. Laten we hem maar stom noemen.
[/quote]
Ik snap overigens niet wat je met deze zin bedoelt, dus ik kan daar niks overzeggen, ik heb wel het vermoeden dat het met dat accupunctuur te maken heeft of dat van die aura's. Als het over aura's gaat dan heb je even verder op uitleg. En als het over uccupunctuur gaat, dan moet je me even uitleggen wat je ermee bedoelt.
***********************************************************8
[..]
We geven een groep patiënten wel medicatie en een andere groep niet. Echter, dit weten ze zelf niet. Het blijkt dat diegenen die niets krijgen ook vooruitgang boeken. Daar kan geen enkele dan een psychologische oorzaak voor zijn. De aura's en dergelijke zaken die jij moet poneren zijn overbodig. We kunnen het al goed verklaren.
[/quote]
Ohh, dus jij zegt, ondanks dat de ocutische theorie precies hetzelfde zegt als het resultaat van het wetenschappelijk onderzoek over het placebo effect. Dat betekent dus dat de ocultische-theorie met wat wij waarnemen, hebben gezien en gemeten 100% overeenkomt. Iets beter gezegd, het wetenschappelijke onderzoek geeft precies dezelfde resultaten als de ocultische theorie!! Dat betekent toch dat hij klopt??
Die opmerking, dat die ocultische theorie overbodig is, slaat kant noch wal. Wie was er eerder, het wetenschappelijke onderzoek die precies hetzelfde zegt of de theorie van de ocultische wereld??
Al is het onderzoek 60 jaar oud, dan nog was de ocultische theorie die hetzelfde aanwees meer dan 6 eeuwen ouder!!
Laat ik maar weer eens een frapant voorbeeld nemen.
Als ik met mijn eigen wijze een appeltaart bak, en jij op jou manier, en het blijkt achteraf dat de smaenstelling PRECIES hetzelfde is, dan kan je wel zeggen dat jij mijn wijze niet nodig hebt om een appeltaart te kunnen maken, maar dat kan ik dan OOK zeggen. In beide gevallen is het resultaat en de ingredienten hetzelfde, dus als jij zegt dat ik geen appeltaart kan maken, dan kan jij dat ook niet, ze zijn tenslotte beide hetzelfde. Doordat ik op mijn eigenwijze dezelfde taart heb gebakken als de jij, heb ik bewezen dat ik dat ook kan, maar dan op een andere wijze.
Dan kan ik meer meer recht dezelfde onlogische opmerking maken als die jij doet maar dan tegengesteld, dat de ocultische wereld niet wetenschappelijk onderzoek nodig om het placebo effect te kunnen verklaren, dat kan het zelf al heel goed, de wetenschap en dergelijke zaken die jij moet poneren zijn overbodig! We kunnen het al goed verklaren.
Bovendien zeg jij nog dat daar geen enkele dan een psychologische oorzaak voor moet zijn. De aura maakt psychologie mogelijk, zonder de aura zijn mensen niks meer dan stomme robots! De hele ocultische wereld gaat over niks anders als psychologie!, De hele theorie eromheen verklaart alles wat te maken heeft met psychologie, jij zegt nu zelf dat dat ook waar is! Jij zegt zelf dat een psychologische verklaring moet zijn. En dan zeg jij ook nog al eerder dat de ocultische wereld niet te onderzoeken is, terwijl jij zelf eigenlijk toegeeft dat het wel te onderzoeken is door te zeggen dat de ocultische wereld bij het verklaren overbodig is, ondanks dat het 6 eeuwen eerder dezelfde resultaten gaf als het wetenschappelijk onderzoek van nu?
Bovendien zeg jij zelf door te zeggen dat de wetenschappelijke wereld het zelf al goed kan verklaren en ze niet de ocultische wereld nodig hebben om het placebo-effect te begrijpen, en zij overbodig is ondanks dat zij hetzelfde resultaat geeft, dat het hele begrip rond de aura klopt! Jij geeft zelf aan door te zeggen dat jde wetenschappelijke wereld op zichzelf het al goed kan verklaren, dus dat de ocultische wereld dat ook kan, maar dat die overbodig is, Ondanks dat de ocultische wereld vele eeuwen eerder was met de zelfde verklaring als de wetenschappelijke wereld!
Je eigen denkwijzes zijn hartstikke tegenstrijdig met elkaar.
Ik weet dat dit verdomd lang is en dat de meeste geen moeite doen om te lezen, maar probeer het in iedergeval, lees goed, vooral degenen die vakantie hebben, je hebt tijd zat.
Ik verwacht niet dat mensen dit aandachtig zullen lezen, maar ja, blijf positief

En laat goed op mijn worden, lees wat ze betekenen!