Volgens probeer je wat beestjes die al genoemd zijn een andere naam te geven. De meeste van die 'basisaxiomas' doen testbare voorspellingen. Het relativiteitspostulaat is testbaar, het uniformiteitsprincipe is testbaar, etc. Welke zijn dat volgens jou niet?tofus schreef:
[axiomas]
Dit is een beetje een klok-klepel verhaal. In de Euclidische meetkunde snijden twee parallelle lijnen elkaar niet. Echter, bijvoorbeeld de ruimte is niet-Euclidisch, net als het oppervlak van de aarde. In die geometrieen snijden parallelle lijnen elkaar wèl. Waarom je hier de QM bij haalt is me een raadsel.Zo is er een axioma in de wiskunde dat zoveel zegt als 'twee parallelle lijnen hebben geen snijpunt'. Echter, in de quantummechanica is weldegelijk aangetoond dat paralelle lijnen elkaar onder bepaalde omstandigheden
Het leuke van de ruimte is dat die Euclidisch zou kunnen zijn, maar dat licht dan niet 'recht' beweegt (nu definieren we alles aan de hand van de 'rechtheid' van licht). Bepalen of de ruimte al-dan-niet Euclidisch is, is onmogelijk. Het is een kwestie van afspraak, maar wederom geldt: er worden testbare voorspellingen mee gedaan en zolang die bevestigd worden, klopt de theorie dus.
De wetenschap claimt, in tegenstelling tot religie, ook niet om het Antwoord te hebben. Sterker nog, ze bekennen dat ze dat niet eens kunnen vinden. Ze kunnen slechts de beste beschrijving van de werkelijkheid vinden. Meer dan dat beweren ze niet en ze slagen er verdomd goed in. Ik heb nog nooit iets meegemaakt dat de wetenschap niet kon verklaren, nog gehoord van iets dat de wetenschap niet kon verklaren.Waarmee ik zoveel wil zeggen als: zolang niemand Het Antwoord nog gevonden heeft, heeft niemand Het Antwoord en kun je hooguit een persoonlijke mening ventileren, ook al noem je die mening 'wetenschappelijk verantwoord'.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?