Input gevraagd voor de RAM FAQ

Pagina: 1
Acties:
  • 404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55
Medetweakers, ik heb een verzoekje aan jullie :)
Ik wil zo snel mogelijk beginnen met een RAM FAQ (ben ik al eens aan begonnen, maar door tijdgebrek niet echt opgeschoten, maar heb nu meer tijd :) ) en ben erg geïnteresseerd wat voor RAM gerelateerde onderwerpen jullie daar graag in terug willen zien, zeg maar hetgeen wat het meeste leeft en frequent gevraagd wordt (vandaar Frequent Asked Questions :+ ).
Dit ook omdat het onderwerp RAM erg breed en diep is en ik zo dingen over het hoofd zie, plus dat ik best wel een aanhanger ben van het 'van ons, voor ons' principe, iets dat in dit geval zeker op z'n plaats is me dunkt.

Zelf heb ik een opzet als een standaard FAQ in m'n hoofd met vraag en antwoord en indien nodig een uitgebreider en overlappend antwoord (veel dingen hangen tenslotte samen).

Om mij kun je hier alles kwijt zolang het natuurlijk relevant is en on-topic (ik houdt 't in de gaten :P ). Naast vragen wordt eventuele info natuurlijk ook op prijs gesteld (met name over de wat oudere RAM soorten, daar ben ik niet zo in thuis).
Hier een voorzetje:
  • Wat betekend CAS?
  • Wat houdt double- en single sided in?
  • Waar staan de type aanduidingen voor?
  • Wat houdt registered in?
  • Wat betekend ECC, en wat doet 't?
  • Waar staan al die code's als 16Mx8, 64Mx72, 64Mx4 e.d. voor?
  • Wat is het verschil tussen RDRAM, SDRAM en DDR-SDRAM?
  • Wat is een Page Hit?
  • Welke timings zijn er allemaal en wat kan ik eventueel instellen?
  • Wat betekend 4-way interleave
  • Kan ik verschillende soorten RAM tegelijk gebruiken?
  • Welk type RAM moet ik gebruiken? (lastige, want dat betekend dat er ook veel chipsets aangehaald moeten worden, maar een greep uit de meer populaire soorten moet te doen zijn I guess)
  • Hoeveel spanning moet m'n RAM hebben?
  • Is één of zijn meerdere DIMM's/RIMM's sneller?
En ga maar door....

De lijst kan zo enorm groot worden, en het niet alles zal in de FAQ worden opgenomen; het moet geen maanden werk voor me worden ;), hoewel zo nu en dan een update onvermijdelijk is (de ontwikkelingen staan niet stil)

Wel, ik ben benieuwd :) (mijn inzet hangt natuurlijk ook evenredig af van de animo en het enthousiasme).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

ik wil wel helpen :)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed bezig, ram faq is nie verkeerd :)
ik weet er te weinig vanaf, dus aan mij zul je nie zoveel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een stukje over het zeldzame EDO-SDRAM lijkt me wel leuk, en wat het precies is.

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 14:45

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

wil wel helpen waar mogelijk is

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 21:57

Allardie

AT..

ik beschouwde jou altijd als mijn geheugenvraagbaak, dus ik weet in ieder geval minder als jou. Maar ik zal in ieder geval er over nadenken.

Je lijstje is wel aardig compleet (met die onderwerpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Niet online
- Kan je PC100 & PC133 naast elkaar gebruiken?
- Hoe weet ik wat de eerste geheugenbank is?
- Hoe zit dat nou precies met de JEDEC standaard?
- Wat is VC SDRAM geheugen?
- Hoe zit het met het geheugen van de MAC's?
- Stukkie over SO DIMM's

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

uh, waar moet ik de geschreven stukken tekst plaatsen?

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op dinsdag 16 april 2002 22:26 schreef silentsnow het volgende:
uh, waar moet ik de geschreven stukken tekst plaatsen?
Hier (als het geen 'tig A4'tjes zijn :o ), of mail ze me als je ze hier niet kwijt wil. Aan jou de keuze :)

Gaat lekker zo, leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Misschien een beetje gedateerd:

Hoe kun je zonder stickertjes op de module uitvinden of een module EDO of FP is, en hoeveel Megabyte?
http://www.delec.com/guide/memory/#PARTNO

De hele guide is zoiezo wel interessant, over diverse geheugensoorten, chips, snelheden etc.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Niet online
Abbadon, wil je het bij het hardware vlak houden of ook software? Dus Mem-test, benchmark progjes. Misschien een idee voor een aparte sectie. Dus een lijstje met handige software mbt RAM...

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Software mag ook: kan nooit kwaad daar wat links naar te zetten :) (er staat er al eentje naar memtest86.com in de Technische PMG FAQ: Geheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Niet online
*schopje*

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
- Uitleg over x aantal PINS
- PC100/133/RIMM/DDR/etc., de verschillen (vast al eerder genoemd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

hier een mooi linkje met veel spul over geheugen is wel engels maar dat mag de pret toch niet drukken :)

http://www.lostcircuits.com/memory/

edit:

misschien als vraag ook wat is het verschil tussen CAS 3/2,5/2

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Wat moet ik doen als ik nieuw geheugen heb geïnstalleerd?
Na het installeren van de modules, moet u eerst het systeem aanzetten en kijken naar het aantal MB's dat op het startscherm verschijnt. Dit aantal moet ongeveer gelijk zijn aan het totaal aantal MB's (oude aantal plus nieuwe modules) in uw systeem maal 1000. In de 'oudere' borden geeft de computer na het installeren een 'memory mismatch error' en vraagt of u de setup in wilt. U moet dan de setup in gaan en daarna de setup weer verlaten met bewaren van de wijzigingen. De volgende keer dat u uw systeem opstart mag de computer geen mismatch error meer vermelden.

Op welke manier moeten de modules in het slot?
Op onze site is een speciale sectie besteed aan het installeren van simm of dimm modules. Klik hier om naar het installatie onderdeel door te gaan.

Heb ik wel of geen parity nodig?
In de meeste gevallen is dit te vinden in het boekje van het moederbord.

Wat is ECC en heb ik het nodig?
ECC (Error Correction Code) staat voor een controle methode op een geheugenmodule die ervoor zorgt dat de data goed verzonden wordt. Het detecteert fouten zonder een foutmelding te maken. De fabrikant van de computer of het moederbord kan vertellen of u ECC geheugen nodig heeft. ECC is voornamelijk zinvol in belangrijke systemen.

Zijn ECC en parity uitwisselbaar?
U kunt true parity (echte parity) gebruiken in een ECC systeem, maar je kan niet ECC geheugen gebruiken in een parity systeem.

Wat is het verschil tussen een x32 en x36 module?
Een x32 module is zonder parity en een x36 module is met parity.

Wat is het verschil tussen Fast Page en EDO?
EDO is de opvolger van Fast Page en is ongeveer 10% sneller. EDO werkt meestal niet samen in combinatie met fastpage geheugen.

Is het mogelijk EDO en Fast Page te mixen?
Er zijn een klein aantal systemen die beide typen ondersteunen, maar wij raden het zeker niet aan in een systeem twee typen geheugen te gebruiken.

Wat is het verschil tussen gouden en tinnen contacten op mijn geheugen module?
Een groot aantal computer en moederbord fabrikanten vermelden in de beschrijving van hun product dat er modules gebruikt moeten worden met een bepaald soort contacten. Wanneer een fabrikant dit aangeeft is het altijd het beste de aanwijzingen te volgen echter het is niet noodzakelijk. De reden waarom ze dit adviseren is dat er een mogelijkheid bestaat dat er corrosie op de contacten gaat plaatsvinden. Dit komt echter onder zeer extreme omstandigheden voor, te weten bij temperaturen boven de 70 C en wanneer de modules erg oud zijn. Ook is het nog eens zo dat wanneer er corrosie optreedt de kans op hierdoor veroorzaakte fouten ook nog eens erg klein is.

Hoeveel geheugen kan ik installeren in mijn computer?
Dit is sterk afhankelijk van het moederbord. Het antwoord op deze vraag is te vinden in de beschrijving van de computer/het moederbord. Ook is het mogelijk dat naderhand op het internet patches of bios-upgrades zijn verschenen die het mogelijk maken meer geheugen in uw moederbord te plaatsen. Dit moet u dan bekijken op de site van de moederbord fabrikant.

Wat gebeurt er als de geheugenmodule sneller of langzamer is dan de geadviseerde snelheid?
Modules die sneller zijn dan de geadviseerde snelheid leveren doorgaans geen problemen op (tenzij het verschil groter is dan 20ns), modules met een lagere snelheid dan de geadviseerde snelheid leveren wel problemen op.

Kan ik geheugenmodules met verschillende snelheden doorelkaar gebruiken in een moederbord?
Het is inderdaad mogelijk deze door elkaar heen te gebruiken, zolang het verschil niet groter is dan 20ns.

Kan ik in een bord zowel EDO als SDRAM gebruiken?
Er zijn moederborden die zowel SIMM als DIMM sloten hebben, maar wij adviseren niet EDO en SDRAM naast elkaar in een moederbord te gebruiken aangezien deze modules op verschillende voltages werken en de DIMM modules hier na een tijd schade van kunnen ondervinden.

Wat is het verschil tussen PC-66 en PC-100 SDRAM modules?
Het verschil zit hem in de maximale snelheid waarop de modules kunnen draaien. De PC-66 modules zijn bedoeld voor moederborden die op maximaal 66MHz draaien, de PC-100 modules zijn bedoeld voor borden met een maximum bussnelheid van 100MHz. De PC-100 modules zijn ook in 66MHz moederborden te gebruiken.

Is er kwaliteitsverschil tussen geheugenmodules?
Jazeker, er is een hoop verschil in kwaliteit tussen verschillende modules. Allereerst is er verschil in de kwaliteit van de fabrikant van de DRAM (chips) op de geheugenmodules, er zijn maar een paar grote (en kwalitatief goede) fabrikanten. Deze grote fabrikanten zijn: Samsung, Hyundai, LGS (Goldstar), Micron, Toshiba, Mitsubishi, Texas Instrument (nu Micron) en Fujitsu. Deze merken produceren zelf ook weer verschillende kwaliteitsniveaus. Het is aan het uiterlijk van een module moeilijk af te zien of de module goed is. Een paar belangrijke punten zijn: het merk van de DRAM en het aantal chips dat op de module zit.

Ik heb een a-merk computer welk geheugen kan erin en tot hoeveel MB kan ik maximaal uitbreiden?
Het antwoord op uw vraag is waarschijnlijk te vinden op Geheugen.com. Klik hier
met dank aan http://www.geheugen.com/faq.asp :o

edit:

ze hebben ook hele mooie plaatjes met nog meer uitleg
http://www.geheugen.com/formaat.asp
:D :D :D :D

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

en de laatste
Hieronder staan de meest voorkomende termen m.b.t. geheugen.

Deze termen en verklaringen zijn nog alleen in het Engels en zullen ook in het Nederlands verschijnen.

Access time

The average time interval between a storage peripheral (usually a disk drive or semiconductor memory) receiving a request to read or write a certain location and returning the value read or completing the write. The time interval betweenthe application of a specific input pulse and the availability of valid signals at an output.

Address

Any given memory location in which data can be stored or from which it can be retrieved.

Array

The area of the RAM that stores the bits. The array consists of rows and columns, with a cell at each intersection that can store a bit. The large rectangular section in the center of the die where the memory is stored.

Asynchronous

Operating mode in which a memory device responds to input signals whenever they occur. As opposed to synchronous operation in which the input signals must be present at specified times in the device's clock cycle.

Auto precharge

A Synchronous DRAM feature that allows the memory chip's circuitry to close a page automatically at the end of a burst.

Auto refresh

Commonly referred to as CAS\ before RAS\ refresh or CE before RE refresh. An internal address counter increments the row address each time the memory controller initiates a CAS\ before RAS\ refresh cycle.

Bank

A slot or group of slots that must be populated with modules of like capacity and fulfill the data width requirement of the CPU.

Bare board

A printed circuit board (PCB) that does not have any components on it.

BEDO (Burst EDO DRAM)

An EDO DRAM with some burst features such as a four bit burst length that can be delivered in sequential or interleave fashion. A variant on EDO DRAM in which read or write cycles are batched in bursts of four.Burst EDO bus speeds will range from 40MHz to 66MHz, well above the 33MHz bus speeds that can be accomplished using Fast Page Mode or EDO DRAM.

Binary

Numbering system requiring only two digits: 0 and 1.

Bit

1.The smallest fragment of computer information. Usually represented by a logical 1 (one) or 0 (zero). 2.Contraction of binary digit (i.e., a 1 or a 0). In electrical terms, the value of a bit can be represented by the presence or absence of charge,voltage, or current.

Buffering

Adding logic to provide compatibility between two signals, e.g. changing voltage levels or current capability. Buffering is used to overcome signal variations caused by loading. For example adding logic, particularly drivers, to a SIMM or DIMM to increase the output current.

Burst rate

The rate at which data in a burst can be accessed. The burst rate is usually shown as the number of clock cycles required for each bit of data in a burst. For example, the burst rate for a 4-bit burst on an SRAM operating at microprocessor speed would be shown as 2/1/1/1 or two cycles for the first bit, and one additional cycle for each subsequent bit.

Burst

Multiple bits of data from a single device accessed in rapid succession. Burst lengths vary by product and user application.

By four (X4)

A part that allows access to four bits of information at the same time.

Byte-write

A memory operation in which one or more bytes on a data bus are masked during a store operation so that only particular bytes are accessed and written to. Byte write may be used in SRAM and DRAM applications.

Byte

A series of 8 bits. Usually a contiguous group of bits, usually 8, that represent a complete piece of usable computer information. Typically, an individual character, such as the letter 'A', can be represented in a single byte.

Cache

A small amount of memory (usually SRAM) used to temporarily store data. Properly designed, a cache improves system performance by reducing the need access the system's main memory for every transaction.

CAS (Column-address-strobe)

The signal which tells the DRAM to accept the given address as a column-address. Used with RAS and a row-address to select a bit within the DRAM. A clock used in dynamic random-access memories (DRAMs) to control the input of column addresses. It can be active high (CAS) or active low (CAS). (Column Address Select) A control pin on a DRAM used to latch and activate a column address. The column selected on a DRAM is determined by the data present at the address pins when CAS becomes active.

CAS-B4-RAS (CBR(Case Before Ras))

Column Address Strobe Before Row Address Strobe. A fast refresh technique in which the DRAM keeps track of the next row it needs to refresh, thus simplifying what a system would have to do to refresh the part.

Check bits

Extra data bits provided by a DRAM module to support ECC function. For a 4-byte bus, 7 or 8 check bits are needed to implement ECC, resulting in a total bus width of 39 or 40 bits. On an 8-byte bus, 8 additional bits are required, resulting in a bus width of 72 bits.

Clock rate

The number of pulses emitted from a computer's clock in one second; it determines the rate at which logical or arithmetic gating is performed in a synchronous computer.

Column

Part of the memory array. A bit can be stored where a column and a row intersect.

CPU (Central Processing Unit)

The computer chip primarily responsible for executing instructions. In the PC industry, CPU refers to the microprocessor chip that powers a personal computer. The Intel Pentium chip is one example of a CPU. The term sometimes also loosely refers to the case that houses this chip.

Data

Any information stored or retrieved from a memory device

Date code

On boards: The date of preliminary release (the date that a printed circuit boards are approved for fabrication.) On component: The date of manufacture. In Test area: The code (on the part) showing the year and work week the part was marked.

DDR

Double Data Rate SDRAM: this design allows the activation of output operations on the chip to occur on both the rising and falling edge of the clock. Currently, only the rising edge signals an event to occur, so the DDR SDRAM design can effectively double the speed of operation up to at least 200MHz.

Die

Unpackaged semiconductor. An individual rectangular pattern on a wafer that contains circuitry to perform a specific function. The internal circuitry is made of thousands of tiny electronic parts. 'Die' refers to a semiconductor component orpart thathas not yet been packaged (also known as 'IC' (Integrated Circuit) or 'chip').

DIMM (Dual In-line Memory Module)

Pronounced "dimm". A module with signal and power on both sides of the board. A memory device that consists of a PCB board with a row of contact points on both sides of the PCB and several memory chips, usually DRAM, attached to the PCB. The PCB board provides the connection between the multiple memory chips and the computer system in a single component versus the numerous components required when using individual chips. The term generally refers to the 168-pin DIMM module based on a JEDEC specification.

DIP

Dual in-line package

DJ

A code for SOJ (see SOJ). A package type code.

DRAM (Dynamic random-access memory)

Pronounced "dee-ram". A memory in which the cells require the repetitive application of control signals to retain the stored data. 'Dynamic' means the DRAM's need a constant 'refrsh' (pulse of current through all of the memory cells) to keep the stored information. (See also RAM and SRAM). DRAM stores each bit of information in a "cell" composed of a capacitor and a transistor. Since the capacitor in a DRAM cell can hold a charge for only a few milliseconds, DRAM must be continually refreshed, or recharged, to retain its data. Static RAM, or SRAM, requires no refresh and delivers better performance, but it is more expensive to manufacture.

DRAM DIMM (Dual Inline Memory Module)

DIMMs are small memory cards with data buses of 64, 72, or 80 bits. Unlike SIMMs, DIMMS have functionally unique contacts on the front and back of the card. Designed to meet JEDEC standards, DIMMs come with a variety of sizes, speeds, and features.

ECC (Error Correction Code)

ECC is logic designed to correct memory errors. The number of errors that can be corrected depends upon the algorithms used, and the number of error correction bits (non-data bits) present. This logic may be included on a SIMM, or it may be found on one of the computer's circuit boards (see ECC on SIMM datasheets EDO | Fast Page). Some systems do not have or need ECC (see Fault Tolerance Design Decisions In Memory).

ECC on SIMM

SIMMs, featuring on-board ECC logic, designed to be plug compatible with parity based SIMMs. The ECC logic corrects single errors in each byte of SIMM data.

ECC optimized

On a SIMM or DIMM, the use of a module addressing architecture that facilitates the use of the memory module by systems with ECC. ECC optimized memory modules do not have byte-write capability.

EDO (Extended-data out)

A feature that allows for faster back to back accesses. Quickly replacing FPM. EDO memory will work in systems that aren?t designed for it, but there will be no performance gain. Extended-data out allows for data output ratesof upto 40 MHz for 60-ns devices. When keeping the same row address while selecting random column addresses, the time for row-address setup and hold and address multiplex is eliminated. The maximum number of columns that can be accessed is determined by RASP, the maximum RAS. EDO Ram speeds accesses to consecutive locations in memory by assuming that the next memory access will target an address in the same transistor row as the previous one and latching data at the output of the chip so it can be read evenas the inputs are being changed for the next memory location. EDO RAM can reduce memory access times compared with standard DRAM chips of the same speed and costs only a little more to manufacture.

EDRAM (Enhanced Dynamic Random Access Memory)

A form of DRAM that boosts performance by using a comparatively small amount of static RAM (SRAM) in each DRAM chip as a cache. Also known as cached DRAM, or CDRAM.

Electrostatic discharge (ESD)

The dissipation of electricity. ESD can easily destroy the semiconductor product.

EMS (Expanded Memory Specification)

A bank-switched memory management scheme developed by Intel, Lotus, and Microsoft that allows MS-DOS applications (normally limited to 640K of memory) to access vast quantities of memory. Memory that conforms to this standard is often referred to as expanded memory. EMS memory is rarely used today, as protected-mode operating systems such as Windows, makes it obsolete.

Failure rate

Description of the rate at which parts fail, usually expressed as percent per 1,000,000

Fall out

Material that fails various tests within the component manufacturing process.

Flash memory

Flash memory is a non-volatile memory device that retains its data when the power is removed. The device is similar to EPROM with the exception that it can be electrically erased, whereas an EPROM must be exposed to ultra-violet light to erase.

FPM (Fast Page Mode)

A feature used to support faster sequential access to DRAM by allowing any number of accesses to the currently open row to be made after supplying the row address just once. Fast Page Mode involves selecting multiple column addressesin rapid succession once the row address has been selected. Each time a column address is selected and CAS becomes active, the data output drivers are activated; each time CAS goes high, the data output drivers are deactivated.

FPU (Floating-Point Unit)

Refers to a math coprocessors found in many personal computers. The Intel 80387 is one example of an FPU. FPUs perform certain calculations faster than CPUs because they specialize in floating-point math, whereas CPUs are geared for integer math. Many CPU's have the FPU integrated rather than packaged and sold separately.

Hard failure

Die that fail functionality testing. These failures have a visual defect 99 percent time, such as poly or metal bridging, missing geometries or layers, particles or contaminates.

HPM (Hyper Page Mode)

In DRAM operation, another term for EDO or Extended Data Out.

IC DRAM

A small memory card that is completely enclosed in plastic or some other durable material. With dimensions similar to a PCMCIA card, the IC DRAM looks like a thick credit card.

Integrated circuit (IC)

A tiny complex of electronic components and their connections that is produced in or on a small slice of material (as silicon).

Interleave

The process of taking data bits (singly or in bursts) alternately from two or more memory pages (on an SDRAM) or devices (on a memory card or subsystem).

JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council)

The consortium of manufacturers that devises standards most notably for computer memory modules. Industry Standard memory usually implies compliance with a particular group of JEDEC standards.

Keys

Notches in a memory module (DRAM DIMM or SIMM) that prevent them from being plugged into an incompatible system. For example, a DIMM keyed for 3.3V operation cannot be plugged into a socket designed for use with a 5V system.

Latency

Number of clock cycles until a command takes effect. The state of the device changes after the latency period.

Lead

Also call 'pins'.The metal extensions from an IC package or discrete component that connects the component to the PCB. The leg or contact point of the component that is either physically soldered to a PC board or placed within a socket for connection. The part of the lead assembly that is formed after aportion of the lead frame is cut away. The part's connection to the outside world.

MEG (Mb)

Amount of memory equal to 1,048,576 bits of information.

Megabyte (MB)

1,048,576 bytes

Memory cell

The smallest subdivision of a memory into which a unit of data can be entered, stored, and retrieved.

Memory configuration

The amount of memory in an IC and how it is accessed. Also, a code on the lot traveler used to indicate the IC's memory configuration (e.g., 1M1 = 1 Meg x 1, 4M4 = 4 Meg x 4, etc.).

Memory cycle

Minimum amount of time required for a memory to complete a cycle such as read, write, read/write, or read/modify/write.

Memory types

Cache Data SRAM: quick-access chip. DRAM dynamic random access memory. EPROM: erasable, programmable, read-only memory. PROM: programmable, read-only memory. RAM: random access memory. ROM: read-only memory (permanent memory that cannot be changed). SRAM: static random access memory.

Memory

A medium capable of storing information that can be retrieved.

Micron

A unit of measure equivalent to one-millionth of a meter; synonymous with micrometer.

MIPS (Millions of Instructions Per Second)

This measurement is generally used when describing the speed of computer systems.

Nano

Literal: One-billionth (10 to the -9). Diffusion: A tool used to measure the thickness of a film on a wafer.

Nanosecond (ns)

One billionth of a second. Light travels approximately 8 inches in 1 nanosecond.

Nonvolatile memory

A memory in which the data content is maintained whether the power supply is connected or not.

NVRAM

Non-Volatile Random Access Memory.

Page mode

Mode in which if RAS is kept low and the DRAM is given a column-address without being given a new row-address, the chip will remember which row it was on the last time and automatically stay on that row. It is like saying that all the bits along one row are all on the same 'page,' and the part will assume the same page is intended until a different page is specified.

Page

On a DRAM, the number of bits that can be accessed from one row address. The size of a page is determined by the number of column addresses. For example, a device with 10 column address pins has a page depth of 1024 bits.

Parity Bit

A bit added to a group of bits to detect the presence of an error.

Parity

Logic that detects the presence of an error in memory. Generally, a single parity bit is used for each byte (8 bits) of data. The most commonly used forms of parity are even parity, odd parity, and checksums.

Part number

The number used to identify the family, capacity, and special characteristics of the part (e.g., 4C4001: 4 = DRAM, C = CMOS, 4001 = memory density (1 million bits)) and how it is accessed (4 access lines).

Part type code

An abbreviation for the part number. (example: EV = 42C4256EV).

PCB (Printed Circuit Board)

Board upon which there are layers of printed circuits where DRAMs can be attached with solder so that memory can be accessed.

PCMCIA (Personal Computer Memory Card International Association)

The consortium of computer manufacturers that devised the standard for the credit-card style adapter cards used in many notebook computers. PCMCIA defines three card types: Type I cards that can be up to 3.3 mm thick and are generally used for RAM and ROM expansion cards; Type II cards that can be as thick as 5.5 mm and typically house modems and fax modems; Type III cards that can be as thick as 10.5 mm and are mostly used for hard disks.PCMCIA support is a major component of Windows 95's Plug and Play architecture, which automatically recognizes when PCMCIA devices are added and removed. (The term PC Card has replaced PCMCIA acronym when referring to the cards themselves.)

PGA

Pin Grid Array.

Pin one hole

The hole located on the 'pin one' side of the leadframe.

Pin-one indicator

An indentation or mark on the top of the part that indicates where the first lead of the die inside is located.

Pin

The metal extensions from an IC package or discrete component that connects the component to the PCB.

Pipeline

In DRAMs and SRAMs, a method for increasing the performance using multistage circuitry to stack or save data while new data is being accessed. The depth of a pipeline varies from product to product. For example, in an EDO DRAM, one bit of data appears on the output while the next bit is being accessed. In some SRAMs, pipelines may contain bits of data or more.

RAM (Random Access Memory)

A data storage device for which the order of access to different locations does not affect the speed of access. Data is typically stored in RAM temporarily for use by the process while the computer is operating.

RAS (Row Address Select)

A control pin on a DRAM used to latch and activate a row address. The row selected on a DRAM is determined by the data present at the address pins when RAS becomes active.

RAS (Row Address Strobe)

A clock used in DRAMs to control the input of the row addresses. It can be active high (RAS) or active low (RAS).

RDRAM

New memory technology designed by Rambus for higher speeds (up to 800MHz).

Read time

The amount of time required for the output data to become valid once the read and address inputs have been enabled; generally called access time.

Read

A memory operation where by data is output from a desired address location.

Refresh time interval

The time interval between the beginnings of successive signals that are intended to restore the level in a dynamic memory cell to its original level. The refresh time interval is the actual time interval between two refresh operations and is determined by the system in which the digital circuit operates.

Refresh

The process used to restore the charge in DRAM memory cells at specified intervals. The required refresh interval is a function of the memory cell design and the semiconductor technology used to manufacture the memory device. There are several refresh schemes that may be used.

RIMM (Rambus Interface Memory Module)

A next-generation high-performance plug-in memory module for PC main memory and used with Direct Rambus (TM) technology.
The RIMM module conforms to the standard DIMM form factor, but it is not pin-compatible. It's architecture is based on the electrical requirements of the Direct Rambus Channel, a high-speed bus operating at a clock rate of 400 MHz and enabling a data rate of 800 MHz.

RISC (Reduced Instruction Set Computing)

The design methodology is usually associated with microprocessors. RISC chips use simpler instructions, or commands, than CISC chips. However, they need to use more steps to perform many functions that CISC chips perform in one step. SPARC and MIPS chips are based on RISC.

ROM (Read Only Memory)

Pronounced 'romm'. A memory chip that permanently stores instructions and data. Its contents are created at the time of manufacture and cannot be altered. ROM chips are used to store control routines in personal computers, peripheral controllers, andother electronic equipment. The generic term for the non-volatile memory that can be read from but not written to. A computer's BIOS is typically contained in ROM. By using ROM, the code and data in the ROM BIOS need not be reloaded each time the computer is started, and they're protected from corruption caused by malfunctioning applications that attempt to write into the wrong part of memory. Some forms of ROM can be rewritten by applying higher-than-normal voltages to the inputsandholding the voltages for several milliseconds.

Row address

The number of the row where a particular bit is stored.

Row/columns

Describes how many rows are on a wafer map in the X direction. (X = left to right. Y = top to bottom).

Row

Part of the RAM array; a bit can be stored where a column and a row intersect.

SDRAM (Synchronous Dynamic Random Access Memory or Synchronous DRAM)

A DRAM designed to deliver bursts of data at very high speed using automatic addressing, multiple page interleaving, and a synchronous (or clocked) interface.

Semiconductor

An element, such as silicon, that has intermediate in electrical conductivity between conductors and insulators, which conduction takes place by means of holes and electrons.

Serial Presence Detect

An enhanced presence detect system that uses a 256 byte serial EEPROM to store density, performance, and other manufacturer data. This function is provided on some DIMMs and SO DIMMs.

SGRAM

Syncronous Graphics RAM. A single port DRAM designed for graphics hardware that require high speed throughput such as 3-D rendering and full-motion video.

SIMM (Single In-line Memory Module)

Pronounced "simm." A memory device that consists of a PCB board with a single row of contact points and several memory chips, usually DRAM, attached to the PCB. The PCB board provides the connection between the multiple memory chips and the computer system in a single component versus the numerous components required when using individual chips.

SIMM

Single in-line memory module

SIP

Single In line Package. A component or module that has one row of leads along one side. Many resistors come in SIP form.

SO DIMM (Small Outline Dual In-line Memory Module)

Pronounced "es-oh dimm." A memory device that consists of a PCB board with a row of contact points on both sides of the PCB and several memory chips, usually DRAM, attached to the PCB. The PCB board provides the connection between the multiple memory chips and the computer system in a single component versus the numerous components required when using individual chips. The term generally refers to the 72-pin SO DIMM module based on a JEDEC specification.

Soft error

An error caused by a temporary disruption of the memory cell.

SOJ (Soft Outline J-lead package)

A rectangular package with leads sticking out of the side of the package. The leads are formed in a J-bend profile, bending underneath and towards the bottom of the package. Lead counts range from 20 to 44 leads.

Speed grade

Our coding for the speed that the stored information in the part can be retrieved by a computer. For DRAMs, a -5 is 50 nanoseconds, a -6 is 60 nanoseconds, a -7 is 70 nanoseconds, etc. For SRAMs, a -10 is 10 nanoseconds, etc.

Speed

The time it takes the RAM to put information into its memory or get information out of its memory. It is measured from the time that an address and proper control signals are given, until the information is stored or placed in the device's output(s).

Spike

The sudden drastic portion of a pulse that significantly exceeds its average amplitude. Standard deviation A measure of variation for a particular process or product characteristic. This is often abbreviated as 'STD DEV' or 'STD'

SRAM (Static Random Access Memory)

Pronounced "es-ram." A form of RAM that retains its data without the constant refreshing, or recharging, that DRAM requires. SRAM is generally preferable to DRAM because it offers faster memory access times (a criticalelement in a PC's performance), but it is also more expensive to manufacture because it contains more electrical components. The most common use for SRAM is to cache data traveling between the CPU and a RAM subsystem populated with DRAM to boost performance by reducing the number of DRAM accesses required.

Test

An electrical process every product goes through which tests the parts for parametric, speed, and functional failures.

TG

A code for TSOP (see TSOP). A package-type code.

Thin Small Outline Package (TSOP)

It is thinner and slightly smaller than an SOJ and with gullwing-shaped leads. Our TSOP is 1.2mm in height. Height distinguishes the TSOP from the SSOP. A thin, rectangular package with leads sticking out the sides of thepackage. Lead counts range from 20 to 40 leads.

Volatile memory

A memory in which the data content is lost when the power supply is disconnected.

VRAM (Video Random Access Memory)

Pronounced "vee-ram." A form of DRAM specially suited for video adapters. VRAM differs from common DRAM in that it features a "dual-ported" design allowing two devices to access it at once. Thus the CRT controller (which converts bits and bytes in video memory to pixels on the screen) and the CPU (which manipulates the contents of video memory) can access VRAM simultaneously. Video boards using VRAM tend to perform better than those using less expensive DRAM.

WRAM (Windows Random Access Memory)

Pronounced "double-you-ram." Similar to VRAM, but with added logic designed to accelerate common video functions such as bit-block transfers and pattern fills. WRAM is priced competitively with VRAM and can substantially speed up certain graphical operations such as video playback and screen animation.

Write

A memory operation whereby data is written into a desired address location.

XMS (Extended Memory Specification)

A memory allocation scheme that allows programs to use extended memory (memory above 1MB) without interfering with each other. Access to XMS memory is facilitated by an XMS driver such as Microsoft's HIMEM.SYS, whichis supplied with Windows.
:D ook weer van dezelfde pagina ik denk dat dat wel weer ff genoeg is voor mee te beginnen :D

ps ik stop er maar ff mee :P wordt straks nog gezien als spam :+

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

------------------
  • Wat betekend CAS nu eigenlijk?
De afkorting CAS staat voor Column Access Strobe. In een SDRAM module is de CAS Latency de minimale tijd die de module moet wachten voordat de module verder kan gaan met het volgende deel van de read/write cycle. Als de CAS Latency groot is, is deze wachtperiode lang, en als de CAS Latency klein is, is deze wachtperiode klein. Kortom, de een lagere CAS Latency resulteerd in een snellere verwerking van gegevens in je geheugenmodule wat weer dus op zijn beurt weer voor een beter presterend systeem zorgt. Overigens kan je niet zomaar een geheugenmodule op CAS 2 instellen, vaak zorgt een lage/snelle CAS Latency ervoor dat je je geheugenmodule op een lagere FSB moet instellen.
------------------

Is zo'n stuk tekst goed? Manipuleer er maar een beetje mee, en haal de spelfouten eruit :) Ik heb het zelf geschreven, en mijn nederlands is niet optimaal dus...

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op woensdag 17 april 2002 18:18 schreef Yagermeister het volgende:
en de laatste
[..]

:D ook weer van dezelfde pagina ik denk dat dat wel weer ff genoeg is voor mee te beginnen :D

ps ik stop er maar ff mee :P wordt straks nog gezien als spam :+
Ja, in dit geval is een link wel voldoende :D (zie m'n eerdere opmerking over 'tig A4'tjes ;) )
Op woensdag 17 april 2002 18:22 schreef silentsnow het volgende:

.....
Is zo'n stuk tekst goed? Manipuleer er maar een beetje mee, en haal de spelfouten eruit :) Ik heb het zelf geschreven, en mijn nederlands is niet optimaal dus...
Ja hoor :) m'n idioom en zinsopbouw buiten beschouwing latend, zou ik 't niet veel anders hebben gedaan.

Straks wordt 't alleen maar cut & paste voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het zou ook heel handig zijn om een tabelletje samen te stellen met daarop door de chipset de ondersteunde RAM. Zoals dat de Intel 440BX enkel 16, 64 en 128Mbit geheugen ondersteunt, dat de Intel 810 niks met ECC/parity geheugen kan doen, etc :)

En verder heb ik stiekem ook een voorkeur aan jouw eigen woorden boven een simpele copy & paste. Het leest namelijk net lekkerder en het komt ook krachtiger over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

• Wat is VC SDRAM geheugen?
Virtual Channel geheugen is 168-pins SDRAM geheugen met extra registers. Deze registers zorgen ervoor dat elke instructie op weg naar het geheugen een eigen "Virtual Channel" krijgt. Zo kan er in een kanaal een instructie gelezen worden, terwijl er in een ander kanaal alweer een andere instructie op weg is naar het geheugen. VC SDRAM zorgt niet voor een grotere bandbreedte, maar voor een efficientere bandbreedte. Ook wordt de latency gereduceerd. Hoeveel de latency wordt gereduceerd, ligt aan de hoeveelheid instructies die op dat moment op weg zijn naar het geheugen. VC SDRAM is vrij schaars, en is niet met alle chipsets compatible.
En verder heb ik stiekem ook een voorkeur aan jouw eigen woorden boven een simpele copy & paste. Het leest namelijk net lekkerder en het komt ook krachtiger over
Abbadon, leef je uit :)

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op woensdag 17 april 2002 20:04 schreef BalusC het volgende:
Het zou ook heel handig zijn om een tabelletje samen te stellen met daarop door de chipset de ondersteunde RAM. Zoals dat de Intel 440BX enkel 16, 64 en 128Mbit geheugen ondersteunt, dat de Intel 810 niks met ECC/parity geheugen kan doen, etc :)
Wordt dat niet errug veel?

Alleen van Via al:

KL133A
KLE133
KM133
KN133
KT133
KT133A
KT266
KT266A
KT333
KX133
PL133T
PLE133
PLE133T
PM133
PN133
PN133T
Pro133
Pro133A
Pro133T
P4M266
P4X266
P4X266A
P4X333
KM266
KN266

Naja, dit lijste is misschien wat overdreven. Jouw voorstel is wel haalbaar, mits we je een bepaalde groep selecteerd. Je moet Intel en AMD in de lijst verwerken, dus dan zit je al aan DDR SDRAM, SDR SDRAM en RDRAM.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Dat met de chipsets staat niet bovenaan aan m'n lijstje. Is misschien wel een leuk ideetje om dat evt. samen met Havana en Twynn's chipset overzicht te koppelen later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Dat stukje van compatibel zijn met geheugen, van chipsets is inderdaad geen slecht idee (klik :) )
Kwam laatst nogal van pas met de i845 en #Mx4 modules

Verder mis ik nog ...
- dubbel- of enkelzijdig en de invloed die dat heeft op chipsets.
- Flash-geheugens en andere niet-vluchtige geheugens (Mdram)
- E(mbedded)Dram voor gebruik in chipsets.
- is geheugen op video-kaarten betrouwbaar?
- Hoe kijk ik hoe snel m'n geheugen kan, gebaseerd op ns.
- Mem-test-programma "Docmem" (www.simmtester.com)
- writeback-cache :? Wasda??
- Waarom doet de PC raar bij veel geheugen (2 a 4 GB)
- Latency ... Was da?
- Kun je slecht geheugen gebruiken in je Linux-doos? (Bad-RAM)
- Hoe weet de computer nu of het CAS-2 of CAS-3 geheugen is? (SPD info dus ;) )

en last-but-not-least....
- Hoe smaakt een Dimm-Berehap ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/DIMM_berehap.jpg
Ik hoop dat je een klein geintje tussendoor niet erg vind :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

• Latency ... Was da?
Latency is de tijd tussen de aanvraag en respons voor een bepaalde instructie. Latency heeft niet alleen betrekking op geheugen.

:7

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op woensdag 17 april 2002 23:17 schreef silentsnow het volgende:
  • Latency ... Was da?
Latency is de tijd tussen de aanvraag en respons voor een bepaalde instructie. Latency heeft niet alleen betrekking op geheugen.

:7
Van de meeste dingen mbt. geheugen weet ik wel hoe het zit, het was alleen bedoeld om aan te geven wat ik nog miste in de FAQ. (8>

* TD-er is erg beniewd naar het resultaat van de mem-FAQ, al was het alleen maar om te zien hoeveel ik eigenlijk niet weet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

* TD-er is erg beniewd naar het resultaat van de mem-FAQ, al was het alleen maar om te zien hoeveel ik eigenlijk niet weet.
Ik zal flink mijn best doen :9

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een flinke tijd terug, zeg +/- een 1,5 jaartje, was er een article over het lezen van ram, dat was zeer interessant, over die "ns" enzo, en merk en type herkenning enzo, ik denk dat een linkje naar dat article mooi meegenomen zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• *Dutch-Force*
  • Laatst online: 07-06-2024

*Dutch-Force*

Civic CX

misschien ook een stukje over het overclocken (instellen van ideale timings)

ComputerSpecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Niet online
Op donderdag 18 april 2002 16:00 schreef _Dutch-Force_ het volgende:
misschien ook een stukje over het overclocken (instellen van ideale timings)
Welke timings zijn er allemaal en wat kan ik eventueel instellen?
Lijkt hierbij inbegrepen te zitten, denk ik.

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:48
Is het mogelijk EDO en Fast Page te mixen?
Er zijn een klein aantal systemen die beide typen ondersteunen, maar wij raden het zeker niet aan in een systeem twee typen geheugen te gebruiken.
Dit klopt niet helemaal:

Elk moederbord wat EDO RAM ondersteunt, kan dit mixen met FastPage RAM. Waar je op moet letten is dat ze niet mixt in een bank. 2x EDO en 2X FastPage kan wel, 3X EDO en 1X FastPage om de bank op te vullen kan NIET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:49
Voor sommige ouwe pentium 1 chipsets moet je opassen met ongebufferd en gebufferd geheugen :). Scheelt weer 100 topics :D...

Bij de chipsets voor Sdram dimm voor intel zijn allemaal met een X eindigend : Namelijk : TX, LX, HX, VX, GX, BX enz... (sommige hebben sdram en simm) Ik kan wel eff kijken welke chipsets wat ondersteunen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 16:49
Sorrie werkt niet eff wat anders proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op donderdag 18 april 2002 16:43 schreef Termi het volgende:
Voor sommige ouwe pentium 1 chipsets moet je opassen met ongebufferd en gebufferd geheugen :). Scheelt weer 100 topics :D...

Bij de chipsets voor Sdram dimm voor intel zijn allemaal met een X eindigend : Namelijk : TX, LX, HX, VX, GX, BX enz... (sommige hebben sdram en simm) Ik kan wel eff kijken welke chipsets wat ondersteunen :?
De HX ondersteund geen SDram, alleen maar FP en EDO.
Ik heb ze in het mainboard wat ik nu in m'n server gebruik ook wel eens door elkaar kunnen gebruiken (1 FP-module en 5 EDO's. Samen 96 MB :) ) Dus FP en EDO in dezelfde bank tegelijk. (werkte stabiel)
De FX ondersteunde trouwens ook geen SDram, dus het verhaal van *X-chipset gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe er ook een stukkie in over de precharge tijden en zo .. DDR timings en tweaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op vrijdag 19 april 2002 23:29 schreef HlpDsK het volgende:
Doe er ook een stukkie in over de precharge tijden en zo .. DDR timings en tweaks.
bedoel RAS Precharge? of iets anders

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 16 april 2002 20:38 schreef Tom S. het volgende:
Een stukje over het zeldzame EDO-SDRAM lijkt me wel leuk, en wat het precies is.
Ik heb nog ongv.1000 MB aan die EDO-SDRAM liggen geloof ik :9
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1809210472 [b]ben nog opzoek naar een slachtoffer hiervoor :)

P.S. op een site heb ik gelezen dat de acces tijd van EDO-SDRAM korter is dan SDRAM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

bump is misschien handig :)

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 17 april 2002 22:29 schreef silentsnow het volgende:

[..]

Wordt dat niet errug veel?

Alleen van Via al:

KL133A
KLE133
KM133
KN133
KT133
KT133A
KT266
KT266A
KT333
KX133
PL133T
PLE133
PLE133T
PM133
PN133
PN133T
Pro133
Pro133A
Pro133T
P4M266
P4X266
P4X266A
P4X333
KM266
KN266

Naja, dit lijste is misschien wat overdreven. Jouw voorstel is wel haalbaar, mits we je een bepaalde groep selecteerd. Je moet Intel en AMD in de lijst verwerken, dus dan zit je al aan DDR SDRAM, SDR SDRAM en RDRAM.
Chpisetjes neuken :?

At your service. Binnen een paar uur kun je hier de lijst uitgewerkt verwachten (al gaat deze waslijst VIA chipsets lichtelijk gecomprimeerd worden...)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Michien ook wel een interessant onderwerp is bank-interleaving.
en wat Dual-chanel nu precies inhoud (bij Rambus bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op zondag 21 april 2002 15:49 schreef TD-er het volgende:
Michien ook wel een interessant onderwerp is bank-interleaving.
en wat Dual-chanel nu precies inhoud (bij Rambus bijvoorbeeld)
  • Wat doet DRAM Bank-Interleave?
DRAM Bank-Interleave zorgt ervoor dat er twee keer in een bepaalde trijd naar een geheugenbank kan woren gecchreven. Dus als de optie "2-way interleave" aanstaat, zal de geheugenbank twee keer in een bepaalde tijd aangesproken worden. Het zelfde geld voor een geheugenmodule die twee geheugenbanken bezet, maar is de optie "4-way interleave" beter van toepassing.

Voor optimale performance, is "2-way interleave" aan als de geheugenmodule één geheugenbank gebruikt, en "4-way interleave" is aan als de geheugenmodule twee geheugenmodules gebruikt.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 21 april 2002 15:36 schreef dion_b het volgende:

[..]

Chpisetjes neuken :?

At your service. Binnen een paar uur kun je hier de lijst uitgewerkt verwachten (al gaat deze waslijst VIA chipsets lichtelijk gecomprimeerd worden...)
Bij deze het eerste deel: de P5 architectuur chipsets

Welk geheugen heb ik nodig :?

Het type geheugen dat door jouw computer geaccepteerd wordt, wordt bepaald door de chipset op het moederbord (NIET de CPU, zoals velen denken). Hieronder zal ik per chipset aangeven wat voor geheugen geccepteerd wordt. Bovendien zijn sommige chipsets onder meerdere namen de markt op gestuurd (vooral dank aan PC-Chips hiervoor :r ). Bij de 2e (of in één geval 3e) naam zal ik alleen een verwijzing doen naar de reguliere naam. Als meerdere types geheugen ondersteund worden, dan zet ik ze naast elkaar, de snelste altijd het meest rechts, behalve als er verschillende regels voor bijv. grootte gelden, dan krijgen de afwijkende types een aparte regel.

Hoeveel geheugen kan mijn moederbord aan :?

De hoeveelheid geaccepteerde geheugen wordt door drie dingen bepaald, namelijk het absolute maximum geugen wat de chipset accepteert, het maximum per module en het aantal slots op de moederbord. Dat laatste kun je zelf zien, ik zal waar mogelijk bij het lijstje chipsets de eerste twee aangeven.

De lijst:

P5 architectuur:

Acer Labs, Inc. (ALi)

Aladdin II
? weinig info over- SMP capable, onboard VGA?

Aladdin III
256MB EDO, SDRAM PC-66 (alléén 16Mx8!!)

Aladdin IV
64MB EDO, PC-100 SDRAM cacheable (1)
1024MB EDO, SDRAM (128MB/SDRAM module)

Aladdin IV+
512MB EDO, PC-100 SDRAM cacheable (1)
1024MB EDO, SDRAM (128MB/SDRAM module)

Aladdin V
1024MB EDO, PC-100 SDRAM (256MB/SDRAM module)

Aladdin 7 (m. on-chip ArtX VGA)
1024MB SDRAM (dual channel- identieke chips per 2 plaatsen) NB: GEEN L2 cache- bedoeld voor K6-2+/3+ CPU met on-chip cache.

AMD:

AMD640=VIA VP2

Intel:

i430LX chipset (Mercury)
128MB FP officieel
192MB FP (EDO kan gebruikt worden, echter de snellere features worden niet benut) (32MB/module) eigen ervaring >:)

i430NX chipset (Neptune)
512MB FP (64MB/module)

i430FX (Triton)
64MB FP,EDO cacheable (1)
128MB FP. EDO totaal (64MB/module)

i430HX (Triton II)
512MB FP.EDO (64MB/module)

i430VX (Triton III)
64MB FP,EDO, PC-66 SDRAM (alléén 16Mx8!!) cacheable (1)
128MB FP, EDO, PC-66 SDRAM (alléén 16Mx8!!)

i430TX (Triton IV)
64MB FP, EDO, PC-66 SDRAM cacheable (1)
256MB FP, EDO, PC-66 SDRAM (128MB/SDRAM module)

Opti:

Viper
512MB EDO, SDRAM (?)

Vendetta (m. on-chip audio)
512MB EDO, SDDRAM (?)

PC-Chips:

AGPPro=VIA VP3
HXPro=ALi Aladdin III
SuperTX=ALi Aladdin IV
SuperTX3=SiS 5597
SXPro=SiS 530
Top Gun=ALi Aladdin IV+
TXPro=ALi Aladdin IV
TXProII=SiS 5597
TXProIII=VIA VPX (met nieuwe southbridge)
TXProIV=SiS 5591 + SiS6326 VGA
TXTwo=ALi Aladdin IV
VIA GRA=VIA MVP4
VXTwo=VIA VP1 of VPX (beiden gebruikt)
VXPro=VIA VP1 (mogelijk gecastreerd/afgekeurd)
VXPro+=VIA VPX (mogelijk gecastreerd/afgekeurd)
VXProII=UTron 85C501

Silicon integrated Systems (SiS)

SiS 5501
128MB FP, EDO

SiS 5511/2/3
512MB FP, EDO

SiS 5571
64/128MB EDO, PC-66 SRDAM (alléén 16x8) cacheable (1)(2)
512MB EDO, PC-66 SDRAM (alléén 16Mx8!!)

SiS 5581 (m. on-chip SiS VGA)
64/128MB EDO, PC-100 SDRAM cacheable (1)(2)
384MB EDO, PC-100 SDRAM (256MB/SDRAM module)

SiS 5591
64/128/256MB EDO, PC-100 SDRAM cacheable (1)(2)
768MB EDO, PC-100 SDRAM

SiS 5597 (m. on-chip SIS 6326 VGA)
64/128MB EDO, PC-100 SDRAM cacheable (1)(2)
384EDO, PC-100 SDRAM (128MB/SDRAM module)

SiS 530 (m. on-chip SIS VGA)
256MB EDO, PC-100 SDRAM cacheable (1)
1.5GB EDO, PC-100 SDRAM (128MB/SDRAM module)

Utron:

85C501/2
512MB EDO

VIA:

VP1
512MB FP, EDO

VPX

VP2

VP3
1024MB EDO, PC-100 SDRAM (128MB/SDRAM module)

MVP3
1024MB EDO, PC-100 SDRAM (256MB/SDRAM module)

MVP4 (m. on-chip Trident Cyberblade VGA)
768MB EDO, PC-100 SDRAM (256MB/SDRAM module)

VLSI:

Lynx
256MB EDO, SDRAM PC-100 (alléén 16Mx8!!)

Noten:
1- in een aantal gevallen kan een chipset meer geheugen addresseren dan het kan cachen. De cache kan dus alleen als buffer dienen voor de eerste x-MB, daarboven moet de CPU altijd alles uit de RAM zelf halen. Dit is een stuk trager. Upgrades boven de hoeveelheid cacheable geheugen hebben dan ook alleen zin als voor de upgrade er veel naar HDD geswapt wordt- dan wordt het systeem sneller, anders wordt het er alleen trager op.
2- de hoeveelheid die deze chipsets kunnen cachen hangt af van de hoeveelheid cache- bij 128KB kan het 64MB cachen, bij 256KB 128MB en bij 512KB 256MB.

Bronnen:
PC Mechanic's chipsets
Anandtech Chipset Guide
Red Hill Chipset Guide
Geek.com chipset table
Plasma Online (een van de beste sites!)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op zondag 21 april 2002 21:04 schreef dion_b het volgende:

[..]

Een heel verhaal.
Waarvoor dank :) Die komt er dus zeker in.

Wat betreft de voortgang, ik heb nu deze soorten aangehaald plus hun onderscheidende eigenschappen:
  • FPM-DRAM EDO-DRAM BEDO-DRAM SDRAM VC-SDRAM ESDRAM DDR-SDRAM SLDRAM RDRAM
Nog één of ander vaag/obscuur soort vergeten?

In ieder geval bedankt voor jullie input tot dusver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

SRAM :?

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 21 april 2002 21:32 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Het P6 deel kan ik lekker kort houden/makkelijk doen- THG heeft vanaf de i440EX alles mooi uiteengezet (perfect timing!): http://www.tomshardware.com/mainboard/02q2/020422/index.html waardoor dus eigenlijk alleen de PPro chipsets (i440FX d8 ik zo) en evt hele rare snuiters die er bij hem niet tussen zitten (lijkt me sterk, maar je wilt niet weten waar je soms op stuit)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er

[..]

Wat betreft de voortgang, ik heb nu deze soorten aangehaald plus hun onderscheidende eigenschappen:

(E)EPROM

en verder in welke behuizingen ze voorkomen, lijkt me ook wel handig.
(30p/72p SIMM, SIPP, DIL (XT/AT-tijdperk, cache-chips en de EPROMs), die vierkante chips(Abit's EEPROM's), 168p DIMM, 184p DDR-DIMM, COAST (Stripjes cache (Cache On A STrip), etc.)

Daarnaast kun je met de soorten Cache-geheugens wel een hele FAQ vullen, dus moet je maar ff zien hoever je wilt gaan.

Bij deze heb je dus een nieuw beroep:
"FAQ-en vullen bij tweakers" ;)
'k zou 'm als ik jou was op je CV zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30
Of wat precies het verschil is in het bios tussen:
10 ns - 8 ns - normal - fast - turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redboost
  • Laatst online: 23-11-2024
Het zogenaamde ECC geheugen kan 1-bits fouten opsporen en corrigeren, en kan 2-bits foutes opsporen, en niet meer corrigeren.. Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar 'tis een klein detail van ECC.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik wil het eerst tot de diverse DRAM soorten beperken, en (nog) geen SRAM (zeg maar cachegeheugens). FPM plus 30pins SIMM's lijken me wel ver genoeg terug in de historie (1987) alles daarvoor is gewoon stenentijdperk dacht ik (en heb ik al helemaal geen sjoege verstand van :P )

FAQ-en vuller :D LOL (dat heb ik al eens jaren gedaan, ik moet er echt niet meer aan denken)

<font size=1>Proces verloopt traag maar gestaag</font>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

• Wat betekend ECC, en wat doet 't?
ECC staat voor "Error Correction Code". Dit protocol is alleen aanwezig op ECC geheugenmodules en kan single-bit errors opsporen en corrigeren en zelfs multi-bit errors opsporen. Deze single-bit errors worden direct gecorrigeerd, zodat de computer ongestoord verder kan werken. Een hele reeks single-bit errors kan op kapotte of slechtwerkende hardware duiden, en als een error is gesignaleerd en gecorrigeerd, kan dit leiden tot een prestatie verlies van 2-3%. Het meestal wat duurdere ECC geheugen wordt vooral gebruikt voor servers waar het belangrijk is dat er geen fouten optreden en stabiliteit de hoogste prioriteit heeft.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 21:57

Allardie

AT..

[..]

die meuk die vroeg op videokaarten zat, ik herinner me nog SGRAM en VRAM etc. Of hebben die een andere naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op maandag 22 april 2002 19:29 schreef Allardie het volgende:

[..]

die meuk die vroeg op videokaarten zat, ik herinner me nog SGRAM en VRAM etc. Of hebben die een andere naam?
Videokaart geheugen (idd o.a. SGRAM en VRAM) wilde ik niet behandelen, eigenlijk alleen het 'fysieke geheugen', het spul dat je als SIMM/DIMM/RIMM op je mobo drukt (voor videokaarten hebben we een ander sub-forum ;) ) plus bijbehorende BIOS en nu ook chipset zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
Hoe zit het met plaatsen van ram in paren? (denk aan simmetjes en rimmetjes waarbij dat soms moet)

is het nuttig je ram (actief) te koelen (ivm OC)? zo ja hoe moet dat dan?

maakt goud of zilverkleurige voetjes nog uit? mag ik dat door elkaar gebruiken?

hoe zit dat toch met die cache slots op het moederbord? (denk aan 486 mobo's en oude compaq mobo's)

waarom zijn de prijzen van ram modules net zo variabel als toto uitslagen?

Dit zijn een paar vraagjes waarvan ik zo 1 2 3 niet het antwoord weet(onderbouwt dan).

edit> had bovenstaande over biossen nog niet gelzen, zal dat cache gebeuren wel afvallen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

• Is het nuttig je ram (actief) te koelen (ivm OC)? zo ja hoe moet dat dan?
Het koelen van geheugenmodules in een niet overgeklokt systeem is vrijwel overbodig. Een module zal niet veel warmer worden dan 40 graden, wat vaak al aan de hoge kant is. Als je gaat overklokken is een daling van temperatuur altijd meegenomen. Al zal je dat weinig of niet merken met een geheugenmodule. Een normale heatspreader die op de juiste manier wordt aangebracht, met Thermal Paste/Adhesive, kan voor een temperatuurdaling van 2-5 graden zorgen. Dit is voor een passive manier van koelen mooi meegenomen. Indien meer koeling nodig is, kan er besloten worden om "active cooling" aan te brengen. Zoals de naam al zegt, houd dit in dat een kleine fan een heatsinkje koelt, wat op zijn beurt aan het geheugen zit gekoppeld. Deze oplossing kan voor een temperatuurdaling van 6-12 graden zorgen, mits goed aangebracht.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 19:09
Nog een vraag en antwoord:

- Hoe verbeter ik het contact tussen mijn (oude) modules en het mobo? - Stuffen/gummen! (Gebruik een (potlood)stuf/gummetje.)

En een verzoek om een overzicht:
In welke groottes bestaan de verschillende soorten geheugen?

Bijv.
30-pins: 1 en 4 MB (meer?)
FPM: o.a. 4, 8, 16, (32?)MB
EDO: o.a. 4, 8, 16, 32MB (laatste past niet in alle Pentium-mobo's)
etc.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op dinsdag 23 april 2002 00:30 schreef pinockio het volgende:

- Hoe verbeter ik het contact tussen mijn (oude) modules en het mobo? - Stuffen/gummen! (Gebruik een (potlood)stuf/gummetje.)

Bijv.
etc.
30 pins heb ik ieg ook al eens in een 16 MB uitvoering gezien.
Verder is het wel interessant dat op SIMM's (30p en 72p dus) ook een 4-bit getal staat, wat aangeeft wat voor soort geheugen het is.
IBM heeft voor zijn(haar??) PS/2 machines speciaal geheugen gebruikt, waarvan die waarde anders was. Oftewel je moet gewoon wat 0-Ohms weerstanden verleggen en het werkt :)
Verder heeft de plaats van de geultjes in DIMM's ook een extra betekenis (5V/3.3V , buffered/unbuffered)

EDO-modules heb ik ook eens in 64 MB uitvoering gezien (zat op een Terratec geluidskaart) en er bestaan volgens mij ook 128 MB modules.
Verder kun je SIMM's krijgen in een veelvoud van 8 bits, maar ook van 9 bits (32 bits en 36 bits bij 72 pins)

SO-DIMM voor in notebooks heb ik ook nog niet voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op dinsdag 23 april 2002 00:30 schreef pinockio het volgende:

Bijv.
etc.
  • 30-pin SIMM, 8/9-bit, 60/70/80ns, 5v: (286, 386)
256KB, 1MB, 4MB, 8MB, 16MB
  • 72-pin FPM, 32/36-bit, 50/60/70ns, 3,3/5v: (386, 486, 586)
1MB, 4MB, 8MB, 16MB, 32MB, 64MB, 128MB
  • 72-pin SIMM EDO, 32/36-bit, 50/60/70ns, 3,3/5v: (386, 486, 586 ->)
4MB, 8MB, 16MB, 32MB, 64MB, 128MB
  • 168-pin DIMM EDO, 64/72-bit, 60ns, 3,3/5v: (586 ->)
8MB, 16MB, 32MB, 64MB, 128MB, 256MB(50ns)

tis een begin

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

• maakt goud of zilverkleurige voetjes nog uit? mag ik dat door elkaar gebruiken?
Er zit zeker verschil tussen gouden en tinnen voetjes. Hhet is uiterst belangrijk dat je in een socket met gouden voetjes een geheugenmodule met gouden voetjes doet. Hetzelfde geld voor de tinnen voetjes. Als een geheugenmodule met zilveren voetjes in een socket met gouden voetjes word geplaats, kan na een aantal maanden tin oxide op de socket met de goeden voetjes komen. Dit zorgt in de meeste gevallen voor slechte verbindingen en onstabiliteit van het systeem als geheel.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

• Fast Page Mode? Wasda :?
Fast Page Mode of FPM DRAM is, ondanks de naam, het langzaamste geheugen voor de moderne PC. Het enige voordeel dat FPM DRAM bied tegenover andere soorten RAM, is de compatibility. Doordat er geen speciale instructies nodig zijn voor FPM DRAM, kan je het in vrijwel alle moederborden kwijt, mits de geheugensocket daartoe beschikking bied. FPM DRAM is echter niet geschikt voor hoge geheugenbus snelheden, 66MHz is het maximum. Deze gelimiteerde bussnelheid word veroorzaakt doordat er meer clock cycles nodig zijn voor het aanspreken van het geheugen.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

• En hoe zit het nu met EDO DRAM :?
Extended Data Out, of EDO, is niet anders dan opgevoerd FPM DRAM. Het enige verschil is dat het geheugen aangesproken kan worden terwijl er nog een voorgaande instructie aan de gang is. Over het algemeen zorgt dit voor een prestatiewinst van 3-5% tegenover FPM DRAM. Doordat EDO iets sneller is dan FPM, is het noodzakelijk dat de chipset EDO DRAM ondersteund. Als dat niet het geval is, zal het EDO DRAM herkend worden als FPM DRAM, en dus op een langzamere snelheid werken. EDO DRAM kan de op 66MHz vrijwel altijd de meest snelle timings aan, maar bij een snelheid van 75MHz kan het zijn dat deze timings iets moeten worden versoepeld.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op dinsdag 23 april 2002 15:04 schreef silentsnow het volgende:

[..]
  • 30-pin SIMM, 8/9-bit, 60/70/80ns, 5v: (286, 386)
256KB, 1MB, 4MB, 8MB, 16MB
  • 72-pin FPM, 32/36-bit, 50/60/70ns, 3,3/5v: (386, 486, 586)
1MB, 4MB, 8MB, 16MB, 32MB, 64MB, 128MB
  • 72-pin SIMM EDO, 32/36-bit, 50/60/70ns, 3,3/5v: (386, 486, 586 ->)
4MB, 8MB, 16MB, 32MB, 64MB, 128MB
  • 168-pin DIMM EDO, 64/72-bit, 60ns, 3,3/5v: (586 ->)
8MB, 16MB, 32MB, 64MB, 128MB, 256MB(50ns)

tis een begin
30-pins sipp's (XT,286,386) (= simm met pootjes)
30-pins simm's (286,386,486,ppro ;) , P60/66)
72-pins simm's (386 (IBM ps/2),486,586,P60/66 (vaak alleen FP, max 4 MB) PII (eerste PII's van de Vobis))
EDO-modules (486 (vanaf eind '95), 586, PII (Laptops en machines met EDO-dimm's))
168pins dimm's (vanaf zomer '96 met de VX-chipset)(586,PII(I), PIV,....)
184pins dimm's (DDR-modules)

Ik kan me niet herinneren dat ik zelf een Ppro heb gezien waar 72 pins geheugen op zat (behalve een topic van laatst waar iemand hier een 6-voudige Ppro wilde restaureren)

Dit is wat ik me zo gauw weer voor de geest kan halen.
oh en natuurlijk kon je ook op een gegeven moment converters krijgen voor 4 30-pins modules naar 1 72 pins aansluiting.
Die kon vrijwel alleen maar met 9-chips 30-pins modules werken.
Dus nog een puntje... ;)
Heeft het aantal chips nog invloed op de compatibiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

• Die kon vrijwel alleen maar met 9-chips 30-pins modules werken.
    Dus nog een puntje...
9-chips is gelijk aan 3-chips en zijn beiden Parity. 2-chips is gelijk aan 8-chips en zijn beiden non-parity. Als je gaat uitbreiden, moet je er voor zorgen dat je dezelfde soort, non-parity of parity, aanschaft. 30-pins Parity modules zijn er alleen in 1MB, 4MB en 16MB.
Duidelijk lijkt me dat je voor een 32bit cpu dus 4 8-bit 30-pins modules nodig hebt, en voor een 16-bit CPU heb je er twee nodig (in paren).

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het videogeheugen er toch wel bij pakken, omdat er nogal wat onboard SVGA bordjes zijn.

VRAM, WRAM, SGRAM, SDRAM, DDR, maar meestal op bijzondere uitbreidings modules.

Hetzelfde geldt voor laptops (afwijkende printjes).

Ook Compaq en IBM hebben nogal wat incompatible geheugen gebruikt.

In (laser/netwerk)printers gaat ook geheugen.

Op geluidskaarten (AWE32/AWE64 etc) ook. Op de onboard-varianten is dit vaak niet uitbreidbaar (standaard 512Kb/1MB) maar HEEL soms wel.

(L1/L2)Cacheram is op sommige moederborden ook uitbreidbaar.

Lijkt mij ook zinnig om te vermelden dat bij geheugens de zwaktste schakel telt, OF de eerste module bij de Bios-setting: Auto.

Veel gehoorde misvatting over Bios:
Auto detect DIMM/PCI Clock - gaat NIET over: op welke snelheid de clocksetting wordt gedetecteerd, maar gaat WEL over: het systematisch uitschakelen van clockbanen op het moederbord bij niet gebruikte geheugenbanken en PCI-sloten. Dit om storing en verbruik te verminderen. Dus deze setting is WEL aan te raden om op AUTO te zetten!

Sommige mini-Book-PC's ondersteunen Flash-Ram (niet als geheugen, maar als schijf).

En de laatste:
Welk geheugen gaat er in mijn Apple?
Welk geheugen gaat er in mijn x86/DosExtenderCard ?
[ er staat een prachtig overzicht van Apple hardware op www.apple-history.com (vanaf 1974 t/m 2002 !) en bij http://service.info.apple.com is ook een volledige Apple Spec database te downloaden... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op woensdag 24 april 2002 04:15 schreef silentsnow het volgende:
  • Die kon vrijwel alleen maar met 9-chips 30-pins modules werken.
    Dus nog een puntje...
9-chips is gelijk aan 3-chips en zijn beiden Parity. 2-chips is gelijk aan 8-chips en zijn beiden non-parity. Als je gaat uitbreiden, moet je er voor zorgen dat je dezelfde soort, non-parity of parity, aanschaft. 30-pins Parity modules zijn er alleen in 1MB, 4MB en 16MB.
Duidelijk lijkt me dat je voor een 32bit cpu dus 4 8-bit 30-pins modules nodig hebt, en voor een 16-bit CPU heb je er twee nodig (in paren).
9 (of 8) chips is niet hetzelfde als 3 chips, bij 30pins geheugen.
Van de SB-32 zijn er versies waar de een er echt niet op werkt en de ander wel (alleen 9-chips geloof ik, niet 3-chips)
Verder is het dus met die "riser-cards" (van 4* 30 => 1* 72) echt wel van belang.
Over de hoeveelheid modules bij een (486, 386DX) vs. (386SX,286) heb je wel gelijk.

en zeker weten dat er geen 256kB en 512kB parity modules zijn geweest?

aanvulling:
van zowel de 30-pins als de 72 pins zijn er ook 2 MB versies geweest. (vaak in merkmachines, zoals IBM)
En ik heb ook wel eens een 48 MB Dimm gezien met 32 chips (waarchijnlijk was een deel uitgeschakeld wegens defect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 23 april 2002 17:44 schreef silentsnow het volgende:
  • Fast Page Mode? Wasda :?
Fast Page Mode of FPM DRAM is, ondanks de naam, het langzaamste geheugen voor de moderne PC. Het enige voordeel dat FPM DRAM bied tegenover andere soorten RAM, is de compatibility. Doordat er geen speciale instructies nodig zijn voor FPM DRAM, kan je het in vrijwel alle moederborden kwijt, mits de geheugensocket daartoe beschikking bied. FPM DRAM is echter niet geschikt voor hoge geheugenbus snelheden, 66MHz is het maximum. Deze gelimiteerde bussnelheid word veroorzaakt doordat er meer clock cycles nodig zijn voor het aanspreken van het geheugen.

En hoe zit het nu met EDO DRAM

Extended Data Out, of EDO, is niet anders dan opgevoerd FPM DRAM. Het enige verschil is dat het geheugen aangesproken kan worden terwijl er nog een voorgaande instructie aan de gang is. Over het algemeen zorgt dit voor een prestatiewinst van 3-5% tegenover FPM DRAM. Doordat EDO iets sneller is dan FPM, is het noodzakelijk dat de chipset EDO DRAM ondersteund. Als dat niet het geval is, zal het EDO DRAM herkend worden als FPM DRAM, en dus op een langzamere snelheid werken. EDO DRAM kan de op 66MHz vrijwel altijd de meest snelle timings aan, maar bij een snelheid van 75MHz kan het zijn dat deze timings iets moeten worden versoepeld.
De eerste gedeeltes over definitie van deze types is 100% OK, maar wat betreft snelheid en herkenning...

Aantal clockcycles die nodig zijn om data te halen is redelijk irrelevant voor de maximum busclock- en trouwens, EDO en FP hebben zoals je zelf bij EDO zegt even lang nodig voor 1 retrieve, alleen kan bij EDO een zekere graad van parallelisme.
Wat wel van invloed is, is de rating in ns- 80ns: tem 25MHz
70ns tem 60MHz, 60ns tot minstens 75MHz (uitschieters naar 83MHz). FP wil meestal niet snel draaien omdat 60ns behoorlijk zeldzaam is- de meeste modules zijn 70ns. EDO is dan weer overwegend 60ns met af en toe (brakke OEM bakken) 70ns.

Wat betreft herkenning- als je geluk hebt zal een FP mem controller EDO gewoon als FP aanspreken (i430LX/NX doen dat iig), maar de meeste 486 chipsets weigeren het überhaupt te slikken. Dus voor 486 heb je echt FP nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Hoe benut ik mijn overige RAM"
*Ramdisks (per OS een selectie)
*Solid State Disks (vereisten, prijs(!))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

9 (of 8) chips is niet hetzelfde als 3 chips, bij 30pins geheugen.
Ik bedoel, dat 3-chips en 9-chips parity zijn. 2-chips en 8-chips zijn non-parity.
De 8/9-chips worden vrijwel alleen in 386 en oudere 486DX modellen gebruikt. De 2/3-chips voor een groot deel alleen in 486DX/2 en 486DX/4. 8/9-chips zullen in alle systemen werken, maar 2/3-chips over het algemeen alleen in de nieuwere modellen

Er bestaan 256KB modules, maar 512KB ken ik niet.

16MB modules zijn er aleen in 8/9 chips, de overige formaten(256KB, 1MB en 4MB) zijn er in zowel 2/3 als 8/9-chips.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op woensdag 24 april 2002 18:20 schreef silentsnow het volgende:

[..]

Ik bedoel, dat 3-chips en 9-chips parity zijn. 2-chips en 8-chips zijn non-parity.
De 8/9-chips worden vrijwel alleen in 386 en oudere 486DX modellen gebruikt. De 2/3-chips voor een groot deel alleen in 486DX/2 en 486DX/4. 8/9-chips zullen in alle systemen werken, maar 2/3-chips over het algemeen alleen in de nieuwere modellen

Er bestaan 256KB modules, maar 512KB ken ik niet.

16MB modules zijn er aleen in 8/9 chips, de overige formaten(256KB, 1MB en 4MB) zijn er in zowel 2/3 als 8/9-chips.
De 16 MB 30-pins modules die ik gezien heb (stuk of 4 :) ) hadden 16 chips.
Verder vergeet je de 2 MB-modules (zijn er echt geweest, net als 512 kB) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op woensdag 24 april 2002 20:27 schreef TD-er het volgende:

[..]

De 16 MB 30-pins modules die ik gezien heb (stuk of 4 :) ) hadden 16 chips.
Verder vergeet je de 2 MB-modules (zijn er echt geweest, net als 512 kB) :)
Ik geloof je, ik kan het me alleen niet herinneren. ik kan me wel 2MB modules herinneren met 17-chips, parity dus. Maar die waren alleen voor de Macintosh en Mac Compatibles

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik een beetje mijn troep opruimen, vind ik deze. grappig, wat voor zijn dit nou allemaal. De bovensten zijn EDO toch?
maart die ukkies onderaan?

Afbeeldingslocatie: http://130.161.82.10/gladiool/tech/ramzooi_s.jpg

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op zaterdag 27 april 2002 16:02 schreef gladiool het volgende:
ik een beetje mijn troep opruimen, vind ik deze. grappig, wat voor zijn dit nou allemaal. De bovensten zijn EDO toch?
maart die ukkies onderaan?

[afbeelding]
Die ondersten lijken wel halfhoge 30pins SIMM's. Nog nooit gezien iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op zaterdag 27 april 2002 16:35 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Die ondersten lijken wel halfhoge 30pins SIMM's. Nog nooit gezien iig.
Dat zijn gewoon 30-pins sipps, maar dan met parity (3-chips)

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 27 april 2002 18:35 schreef silentsnow het volgende:
Dat zijn gewoon 30-pins sipps, maar dan met parity (3-chips)
sipps? simms.. :P

Heb hier nog 12 soortgelijke reepjes liggen, elk met een monsterlijke grootte van 1 MB (2x(512Kx8)) en inderdaad met een 3e parity chip :)

edit:

Hier een picje, misschien leuk voor in de RAM FAQ :)

Afbeeldingslocatie: http://213.46.22.12:8003/GOT/Simms.jpg

Hmm.. ik moet de scanner eens calibreren, zie ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 13:58
Even kort een reactie op enkele posts.

Grappigge is dat ik net les heb gegeven op een MBO over deze materie. Als de FAQ zo wordt als ik nu denk dan gooi ik mijn boek weg!

PPro: fx-chipset (ook gebruikt voor de eerste PII vandaar het 72pin geheugen) MET dus 72 pins geheugen, hierboven zag ik 30pins staan maar dat is natuurlijk lariekoek.

FP, moet alle gegevens overschrijven met nullen voordat er weer wat nieuws wordt neergezet. Edo kan gewoon straight over de oude data heenschrijven.

Wat ik nog niet gehoord heb is dat je op een 486 30 en 72pins fpRAM kwijt kunt tegelijkertijd. Bij deze mobo's is het erg belangrijk om een boekje te hebben!

P5-chipsets: SIS heeft een chipset waarbij je maar 1 72p simm module nodig hebt (performance = 0,0) maar het is ideaal om als testsysteem van geheugenmodules te voldoen. Dit dan samen met Amidiag een nachtje aan laten staan geeft meestal wel zekerheid over de module.

groetjes uit Jemen waar ik nu met m'n been omhooglig vanwege een achterlijke bestuurder. (werd aangetrokken, stuurslot en remde niet) "goh toch de verkeerde sleutel"

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op zondag 28 april 2002 08:55 schreef technopeuter het volgende:

Grappigge is dat ik net les heb gegeven op een MBO over deze materie. Als de FAQ zo wordt als ik nu denk dan gooi ik mijn boek weg!

PPro: fx-chipset (ook gebruikt voor de eerste PII vandaar het 72pin geheugen) MET dus 72 pins geheugen, hierboven zag ik 30pins staan maar dat is natuurlijk lariekoek.

FP, moet alle gegevens overschrijven met nullen voordat er weer wat nieuws wordt neergezet. Edo kan gewoon straight over de oude data heenschrijven.

Wat ik nog niet gehoord heb is dat je op een 486 30 en 72pins fpRAM kwijt kunt tegelijkertijd. Bij deze mobo's is het erg belangrijk om een boekje te hebben!

P5-chipsets: SIS heeft een chipset waarbij je maar 1 72p simm module nodig hebt (performance = 0,0) maar het is ideaal om als testsysteem van geheugenmodules te voldoen. Dit dan samen met Amidiag een nachtje aan laten staan geeft meestal wel zekerheid over de module.

groetjes uit Jemen waar ik nu met m'n been omhooglig vanwege een achterlijke bestuurder. (werd aangetrokken, stuurslot en remde niet) "goh toch de verkeerde sleutel"
De Pentium pro is er zekers wel geweest met 30-pins sloten (heb d'r zelf nog eentje in handen gehad)
Welke chipset die had, weet ik niet, daar ik toen nog niet zo veel van computers wist, dat verschillende chipsets me wat zeiden.

Over die P-5-SIS-chipset die met een module toe kon....
Die heeft dat waarschijnlijk in de eerste Aldi-PC gezeten die ik gezien heb ('96 met bigfoot-schijf en IBM-Mwave modem/geluids-kaart)

en hier boven werd "SIPP" nog genoemd. Dat zijn gewoon 30-pins simm's met pennetjes eraan gesoldeerd. Bij de Timtronix hier in Groningen kon je vroeger ('93 ofzo) losse 30-pins sockets kopen onder de noemer "Simm => Sipp adapter"

* TD-er wenst Technopeuter sterkte met z'n been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op zondag 28 april 2002 08:55 schreef technopeuter het volgende:

.....
Idd sterkte met je been, maar gooi je boek vooral niet weg :) Ik ben bezig, maar het wordt al vrij snel erg veel, vooral met wat uitleg er bij. Een FAQ van 'tig bladzijden zie ik niet zo snel gelezen worden. Ik moet dan ook bepaalde zaken achterwege laten en flink inkorten want anders loopt't uit de hand ben ik nu achter gekomen. Lastig werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:37
Op woensdag 17 april 2002 23:02 schreef TD-er het volgende:
- Kun je slecht geheugen gebruiken in je Linux-doos? (Bad-RAM)
ja het kan, MAAR het is niet aan te raden.

Om dat te kunnen doen, moet je eerst het geheugen testen met memtest86. Die kan de foute gebieden aangeven die moet je later als boot-parameter meegeven aan de kernel. Vervolgens moet je je kernel patchen met de BadRam patch, je kernel opnieuw compileren, en de juiste bootparameters meegeven (zie man lilo)

Houd er wel rekening mee dat een kappotte geheugenreep altijd slechter kan worden over tijd, en dus alsnog je computer kan laten crashen.

(ik heb zelf eens een aantal reepjes gehad die na een paar weken te draaien met badrampatch opeens wel stabiel waren. Vreemd, maar waar)

edit:

Doe dit niet op een machine die wat belangrijks doet, doe dit alleen op een machine waarvan je al de data kunt missen. Verder is dit eigenlijk alleen aan te raden voor linux-experts die geen geld hebben.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 29 april 2002 23:14 schreef TD-er het volgende:

[..]

De Pentium pro is er zekers wel geweest met 30-pins sloten (heb d'r zelf nog eentje in handen gehad)
Welke chipset die had, weet ik niet, daar ik toen nog niet zo veel van computers wist, dat verschillende chipsets me wat zeiden.
Gezien die laatste opmerking neig ik er toch heel erg naar te denken dat jij 30p vs. 72p door elkaar haalt met 72p vs. 168p.
Je ziet namelijk nogal wat PPro systemen met de i450NX chipset (en af en toe eentje met de i440FX) met EDO DIMMs, terwijl de 'kleintjes' het met 72p EDO SIMMs moesten doen.

30p....:?

Denk na over busbreedten- 30p SIMM=8b, PPro heeft ene 64b geheugenbus, dus om enigszins efficient te kunnen werken zou het 8 per bank moeten hebben. Dat is je reinste verspilling van ruimte op de mobo/geheugenkaart. No way :z
Over die P-5-SIS-chipset die met een module toe kon....
Die heeft dat waarschijnlijk in de eerste Aldi-PC gezeten die ik gezien heb ('96 met bigfoot-schijf en IBM-Mwave modem/geluids-kaart)
Volgens mij heb ik die chipset tot een jaar terug gehad, een 5501 tenzij ik me vergis. Dit onderschrijft overigens mijn punt- het is zinloos om te zeggen dat mem x hoort bij CPU type y- alles wordt door chipset bepaald (ik heb hier een 486 met 64b mem controller die dat onderstreept :7 ).

Denk maar aan alle configuraties die je bij een Celeron Mendocino kunt hebben:
- EDO SIMMs (op i440FX mobo, er waren een paar met Slot1 voor de release van de i440LX)
- EDO DIMMs (idem, of gewoon op LX/BX die het ondersteunde)
- BEDO SIMMs (i440FX, nooit gezien)
- BEDO DIMMs (i440FX, idem)
- SDR-SDRAM single channel (de 'normale' config bij LX, BX etc)
- SDR-SDRAM dual channel (erg onbekende mogelijkheid met de erg rare ALi Aladdin 7 chipset)
- VD-SDRAM (VIA ApolloPro)
- DDR-SDRAM (VIA ApolloPro 266 etc)
- RDRAM single channel (i820 :r )
- RDRAM dual channel (i840)

Niet minder dan 10 types geheugen die je theoretisch bij één CPU zou kunnen aantreffen...
en hier boven werd "SIPP" nog genoemd. Dat zijn gewoon 30-pins simm's met pennetjes eraan gesoldeerd. Bij de Timtronix hier in Groningen kon je vroeger ('93 ofzo) losse 30-pins sockets kopen onder de noemer "Simm => Sipp adapter"
Zonder meer.

Ook leuk dingetje wat ik zaterdag op de PC-Dump gescoord heb: 4x30p=>1x72p adapter. Maar of die vermelden zo nodig is...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik was ff aan het googlen om toch nog ff op zoek te gaan naar een ppro boardje met 30pins geheugen ('k weet zeker dat ik een dergelijk board in handen heb gehad met een 2e boardje waar je een stuk of 32 simm's in kwijt kunt)

maar goed ik kwam deze url tegen
Mischien interessant voor de topicstarter

aanvulling:
http://www.pcc2000.com/memory.html

http://www.millbury.k12.ma.us/~hs/techrepair/memory.html (zitten wat kleine foutjes in de text)

en een al bestaande FAQ...
http://home.pacbell.net/mrosito/show_memfaq_cat.htm

NOg een wat oudere, maar wel gedetailleerde FAQ (in het Duits)
http://www.symmetrix.ch/Public/PsychoTom/scan/ramfaq.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Abbadon, hoe gaat het met de FAQ :?

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op woensdag 08 mei 2002 20:50 schreef silentsnow het volgende:
Abbadon, hoe gaat het met de FAQ :?
Traag. Ik moet wel snijden want ik zit nu al op 10 bladzijden in Word, lettertype 10, en ben dan nog maar op de helft volgens mij. Dat wordt teveel. Ben een paar dagen vrij nu, dus heb ik weer wat meer tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uh FAQ -> frequently asked question. Als we het nou eens redelijk nuttig houden en geen encyclopedie schrijven. dat is juist het idee achter een faq.

ik heb nog wel een suggestie
HTF werken die DDR SDram timings? 2-2-3-5-1 ? wtf als iemand me begrijpt zet het in de faq aub. dat zijn dus de ras to cas, precharge bla bla turn around whateever shit timings. goed ik snap heel veel, maar ddr-sdram niet. :) FAQ detected :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op woensdag 08 mei 2002 21:24 schreef Peltier het volgende:
uh FAQ -> frequently asked question. Als we het nou eens redelijk nuttig houden en geen encyclopedie schrijven. dat is juist het idee achter een faq.

ik heb nog wel een suggestie
HTF werken die DDR SDram timings? 2-2-3-5-1 ? wtf als iemand me begrijpt zet het in de faq aub. dat zijn dus de ras to cas, precharge bla bla turn around whateever shit timings. goed ik snap heel veel, maar ddr-sdram niet. :) FAQ detected :)
Idd. Het probleem waar ik nu mee worstel is hoe ver ga ik met het uitleggen. Het voorbeeld wat jij aanhaalt, daar kan ik zo een paar kantjes over vol kalken. Alleen loopt dat uit de hand. Ik moet nog even uitvogelen waar de grens summier/begrijpelijk ligt ;) Tenslotte moet een FAQ ook niet méér vragen oproepen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op woensdag 08 mei 2002 21:31 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Idd. Het probleem waar ik nu mee worstel is hoe ver ga ik met het uitleggen. Het voorbeeld wat jij aanhaalt, daar kan ik zo een paar kantjes over vol kalken. Alleen loopt dat uit de hand. Ik moet nog even uitvogelen waar de grens summier/begrijpelijk ligt ;) Tenslotte moet een FAQ ook niet méér vragen oproepen :+
Ey, als je nog hulp nodig hebt, zeg je het maar. Ik denk dat menig tweakers best nog wel willen helpen.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Naast ECC en parity simms zijn er ook EOS simms: ECC-On-SIMM.

http://www.genitech.com.au/LIBRARY/TechSupport/infobits/ram/ram9.html
'EOS' stands for ECC-On-SIMM. Like ECC and parity, EOS memory modules contain extra data storage for error correction data. Unlike ECC and parity, EOS memory modules actually perform the error detecting and correcting on the module using customized logic chips on each module. EOS corrects errors before they're sent to the system so that the ECC function is transparent to both the OS and the system itself. EOS memory modules can be used on systems that normally would not be capable of ECC, thus giving them most of the security advantages of ECC.

For systems designed to use EOS, the EOS module uses normally unused pins on the memory module to inform the computer system of error corrections.

The disadvantages are many:

- EOS uses significantly more DRAM devices which increases cost.
- EOS uses specialized logic chips that increase cost.
- Each additional DRAM chip and logic chip is another component that can fail.
- Systems designed to use EOS generally can't run with EOS and non-EOS at the same time.
- EOS has no added protection over normal ECC.
- Hewlett Packard and IBM are the only sources for EOS limiting availability and adding to the cost.

That means EOS will cost much more, take longer to get or replace, and statistically less reliable than normal ECC.
Voor IBM/HP servers only dus (er zit 128MB (2x32 en 4x16) van dat spul in mijn IBM PCS520).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

• Wat is het verschil tussen PC2100, PC2400, PC2700, PC3000 en PC3200 modules :?
Het verschil tussen die modules is de snelheid. Door de PC waarde door 8 te delen, kom je uit op de DDR waarde. Dus PC2700 is gelijk aan DDR333, wat op zijn beurt op 166MHz werkt.

Bij het kopen van DDR geheugen is het van belang dat je op de FSB van je processor let. Als die 133MHz bedraagd, zal je minimaal PC2100 moeten aanschaffen. Het zelfde geld voor een FSB van 100MHz, dan moet je minimaal PC1600 hebben. Overigens kunnen de modules op lagere snelheden werken, dat maakt het dus mogelijk dat je PC3200 combineerd met een FSB van 133MHz. De PC3200 zal dan simpelweg een snelheid aannemen van 133MHz.

De PC2400, PC2700, PC3000 en PC3200 kunnen gegarandeerd op de aangegeven snelheid werken, vandaar de PC waarde. PC2400, PC2700, PC3000 en PC3200 modules zijn dus alleen interresant als je van plan bent te overclocken, wat een hogere FSB vereist. Doordat je de FSB verhoogd, gaat de snelheid van het geheugen synchroon omhoog.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
D'r staat eindelijk wat on-line :) Check de technische FAQ en Documentatie. Formaat wordt t.z.t. aangepast (de GoT-look) maar commentaar kan hier gerust geleverd worden, 't is tenslotte een diep onderwerp en een foutje is er zo in geslopen. Lees ze :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

FAQ: netjes! ende cool!
er staan n og maar 2 linkjes btw ipv 6
Abadon ik heb hier (patsmode, voor een paar dagen) 2 reepjes kingmax ddr-400 pc-3200 liggen. Het bijzondere is dat kingmax gebruikt maakt van z.g.n. Tiny BGA
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1017235229.jpg

links:
http://www.kingmax.com/product/DDR400/DDR400english_series.htm
http://www.kingpak.com/TinyBGA.html

kun je daar misschien iets mee?

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ja, 't is niet iets definitiefs; zal mettertijd wel uitgebreid worden :) Dus ook dingen als 'PC3200', packaging (Tiny BGA, TSOP e.d.) en zo. Heb me eerst tot de standaarden beperkt, non-standaard en nieuw spul als 'PC3200' is nog weinig over te vinden. Ben wel benieuwd hoe die DIMM's presteren though :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Ben wel benieuwd hoe die DIMM's presteren though
kzit nog op mobo te w88 er ligt hier ook een Atlon 1600 XP met een AROIA Y core voor mij te fonkelen, zie http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.php?s=d1f79b0e30738cf1444b250c5368a20b&threadid=91342 8-)
en dat alles in [topic=446508/1/25]
(kweet ut mag niet maar dit is ff offtopic :9 )

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
edit:

Post in het verkeerde forum, sorry!

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1