Medetweakers, ik heb een verzoekje aan jullie 
Ik wil zo snel mogelijk beginnen met een RAM FAQ (ben ik al eens aan begonnen, maar door tijdgebrek niet echt opgeschoten, maar heb nu meer tijd
) en ben erg geïnteresseerd wat voor RAM gerelateerde onderwerpen jullie daar graag in terug willen zien, zeg maar hetgeen wat het meeste leeft en frequent gevraagd wordt (vandaar Frequent Asked Questions
).
Dit ook omdat het onderwerp RAM erg breed en diep is en ik zo dingen over het hoofd zie, plus dat ik best wel een aanhanger ben van het 'van ons, voor ons' principe, iets dat in dit geval zeker op z'n plaats is me dunkt.
Zelf heb ik een opzet als een standaard FAQ in m'n hoofd met vraag en antwoord en indien nodig een uitgebreider en overlappend antwoord (veel dingen hangen tenslotte samen).
Om mij kun je hier alles kwijt zolang het natuurlijk relevant is en on-topic (ik houdt 't in de gaten
). Naast vragen wordt eventuele info natuurlijk ook op prijs gesteld (met name over de wat oudere RAM soorten, daar ben ik niet zo in thuis).
Hier een voorzetje:
De lijst kan zo enorm groot worden, en het niet alles zal in de FAQ worden opgenomen; het moet geen maanden werk voor me worden
, hoewel zo nu en dan een update onvermijdelijk is (de ontwikkelingen staan niet stil)
Wel, ik ben benieuwd
(mijn inzet hangt natuurlijk ook evenredig af van de animo en het enthousiasme).
Ik wil zo snel mogelijk beginnen met een RAM FAQ (ben ik al eens aan begonnen, maar door tijdgebrek niet echt opgeschoten, maar heb nu meer tijd
Dit ook omdat het onderwerp RAM erg breed en diep is en ik zo dingen over het hoofd zie, plus dat ik best wel een aanhanger ben van het 'van ons, voor ons' principe, iets dat in dit geval zeker op z'n plaats is me dunkt.
Zelf heb ik een opzet als een standaard FAQ in m'n hoofd met vraag en antwoord en indien nodig een uitgebreider en overlappend antwoord (veel dingen hangen tenslotte samen).
Om mij kun je hier alles kwijt zolang het natuurlijk relevant is en on-topic (ik houdt 't in de gaten
Hier een voorzetje:
- Wat betekend CAS?
- Wat houdt double- en single sided in?
- Waar staan de type aanduidingen voor?
- Wat houdt registered in?
- Wat betekend ECC, en wat doet 't?
- Waar staan al die code's als 16Mx8, 64Mx72, 64Mx4 e.d. voor?
- Wat is het verschil tussen RDRAM, SDRAM en DDR-SDRAM?
- Wat is een Page Hit?
- Welke timings zijn er allemaal en wat kan ik eventueel instellen?
- Wat betekend 4-way interleave
- Kan ik verschillende soorten RAM tegelijk gebruiken?
- Welk type RAM moet ik gebruiken? (lastige, want dat betekend dat er ook veel chipsets aangehaald moeten worden, maar een greep uit de meer populaire soorten moet te doen zijn I guess)
- Hoeveel spanning moet m'n RAM hebben?
- Is één of zijn meerdere DIMM's/RIMM's sneller?
De lijst kan zo enorm groot worden, en het niet alles zal in de FAQ worden opgenomen; het moet geen maanden werk voor me worden
Wel, ik ben benieuwd
Just pick a dead end and chill out 'till you die.