Toon posts:

Asus P4B Memory probleem PC100/PC133

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
G'day all,

ik heb sinds kort een Asus P4B mobo met 2GHz processor voâh wènag krège kunnuh :), maar ik alleen nog een probleempje met het geheugen :(.

Als ik er twee 128MB PC100 DIMMs in plaats gaat het goed, maar als ik deze vervang voor twee (of zelfs één) 512 PC133 DIMMs dan start de hele zooi niet meer op. De POST voice heeft het over memory failure.
De DIMMs komen uit een K7V board waar ze prima werken, dus stuk zijn ze niet.

Zelfs aanpassingen in de BIOS van 20x100MHz naar 15x133MHz helpen niet |:(.

Iemand een idee what in the name of Uncle Sam's underwear hier aan de hand is?

Thanx,

Mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:55
Ik zou me kunnen voorstellen dat jij daar 512MB DIMM's hebt met #Mx4 chips (dus single-sided), en dat het bord daar gek van gaat doen. De recentere Intel chipsets ondersteunen namelijk geen unbuffered DIMM's met #Mx4 chips. Is maar een gok hoor :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeie gok, maar ik denk het niet.
Asus geeft als specificatie aan: "Max. 3GB PC133/PC100 unbuffered ECC/non-ECC SDRAM DIMMS".

Unbuffered gaat dus al niet meer op.
Wat #Mx4 is weet ik ook niet, maar ik zal eens kijken of ik dat op de DIMMs terug kan vinden.

Mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik zeg niet dat er er sec geen unbuffered DIMM's op passen, maar dat er geen unbuffered DIMM's mét #Mx4 chips op passen (misschien een beetje onduidelijk ;) ). Unbuffered DIMM's met #Mx8 en #Mx16 chips werken wel goed met die chipset.

Het bord kan weliswaar 3GB hebben, maar dan wel met DIMM's voorzien v.d. de juiste chips (16 512Mit chips, maar die worden nog niet verkocht).

Anyway, kijk idd eens wat voor type DIMM's het zijn, post anders alle info die op de sticker en geheugenchips staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Hoe heb je die CPU op 15*133 kunnen krijgen :?
De PIV's waren toch multiplier-locked???

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, dat begrijp ik zelf ook nog niet. De multiplier stond steeds vast op 20x, maar ik heb een keer zitten zooien met de DIP-switches (naar 15*133 en weer terug naar alles off en de JEN jumper op softwarematig). Toen ik daarna weer terug in de BIOS kwam was de multiply ineens wel te wijzigen.
Ik had ook een schiet mij maar lek erlebnis en weet nog steeds niet hoe het kan (maar profiteer ervan).

Mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Anyway, kijk idd eens wat voor type DIMM's het zijn, post anders alle info die op de sticker en geheugenchips staat.
Dat had ik inderdaad verkeerd begrepen.
Ik zal zien wat voor info ik van de DIMMs kan halen en kom er dan op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okidoki, ik heb es ff gekeken en het volgende staat op de DIMMs:

Sticker met 512M-133 2164401A

Er zitten 16 chips op het plankje, aan iedere zijde 8, met daarop de kreten:

MSM Maya168M64M4T-7

Heb je daar iets aan of moet ik verder zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op maandag 15 april 2002 20:28 schreef Mate het volgende:

[..]

Okidoki, ik heb es ff gekeken en het volgende staat op de DIMMs:

Sticker met 512M-133 2164401A

Er zitten 16 chips op het plankje, aan iedere zijde 8, met daarop de kreten:

MSM Maya168M64M4T-7

Heb je daar iets aan of moet ik verder zoeken?
512 MB module met 16 chips....
Dan heeft elke chip een capaciteit van 256 Mbit.
Volgens mij zijn ze georganiseerd in een matrix van 64M * 4 (4 bits breed dus)
Dat is dus precies waar Abbadon al bang voor was, toen hij schreef:
Ik zou me kunnen voorstellen dat jij daar 512MB DIMM's hebt met #Mx4 chips (dus single-sided), en dat het bord daar gek van gaat doen. De recentere Intel chipsets ondersteunen namelijk geen unbuffered DIMM's met #Mx4 chips. Is maar een gok hoor
Alleen zat 'ie er met single sided een beetje naast, maar waarschijnlijk had 'ie 256 MB modules in 't hoofd ofzo :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de info, TD-er.

Al met al komt het er dus op neer dat deze plankjes zeker niet gaan werken in de P4B en als ik dus op 133MHz wil gaan draaien ik andere DIMMs aan kan gaan schaffen :'(.
Dit zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op maandag 15 april 2002 20:34 schreef TD-er het volgende:

[..]

512 MB module met 16 chips....
Dan heeft elke chip een capaciteit van 256 Mbit.
Volgens mij zijn ze georganiseerd in een matrix van 64M * 4 (4 bits breed dus)
Dat is dus precies waar Abbadon al bang voor was, toen hij schreef:
[..]

Alleen zat 'ie er met single sided een beetje naast, maar waarschijnlijk had 'ie 256 MB modules in 't hoofd ofzo :)
Duidelijk dus :)

Alleen zat ik er niet naast met single-sided ;) Hoewel deze DIMM acht chips heeft aan beide kanten is het tóch een single-sided DIMM; het aantal logische rijen is namelijk bepalend voor single- of double-sided, en als je 16 64Mx4 chips hebt kom je in totaal op 16 x 4 = 64 datalijnen. Een DIMM met 16 32Mx8 (ook 256Mbit) heeft in totaal 16 x 8 = 128 datalijnen, en die 128 maken een DIMM double-sided (hij vult twee banken/rows op in de socket). Nogal verwarrend, maar ik zal het binnenkort eens in de faq zetten.

Voor Mate is het belangrijk te weten dat 'ie DIMM's moet hebben met #Mx8 chips, want chips met 4 datalijnen doen het overduidelijk niet goed (overeenkomstig de i845 MCH specs). Jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
O.K., ik weet helaas weer genoeg.

Abbadon en TD-er: enorm bedankt voor de hulp.
Ik ga op zoek naar passende DIMMs en weet nu waar ik op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En ik altijd maar denken dat de single- en double-sided problemen te wijten waren aan het aantal chips wat gebruikt werd. Dit (het aantal bits) is veel logischer :)
Ik zie het graag terug in de FAQ, samen met dingen als registred modules (wat dus niet inhoud dat je kunt zien of ze gejat zijn :+ Heeft TD-er eens een klant horen beweren)

Pagina: 1