Landen met de Viper is niet moeilijk als je maar weet wat je doet
Belangrijk is om je AOA indicator in de gaten te houden.. als je je gear uit doet dan zie je een verticale balk in je HUD verschijnen. Boven aan de balk is 11 degrees AOA, midden is 13 degrees en onderaan is 15 degrees AOA..
Zet je FPM (flightpath marker) op de 'numbers' of 'treshhold' .. en zorg ervoor dat je FPM op gelijke hoogte is met de 11 degrees AOA. Je kan hem laten zakken naar 13 degrees (midden) maar zeker niet meer.
Bij 15 degrees raak je met een centerline tank of ALQ-131 (ECM pod) de runway wat de nodige schade kan veroorzaken. Met meer dan 15 degrees sla je vol met de staart op de grond.. dat neemt de crewchief je niet in dank af.
Door gas te geven kan je je AOA doen afnemen.. door gas terug te nemen stijgt je AOA.. op finals gebruik ik mijn stick alleen om de kist 'in positie' te brengen.. op ongeveer 10 - 7 miles out.. FPM op de treshhold, airbrakes uit, gear down. En dan let ik eigenlijk alleen nog maar op mijn AOA.
Snelheid is namelijk niet zo heel belangrijk.. zolang je maar sneller dan 135 - 140 knots vliegt.. Of je nu met 150 knots of 180 knots aan komt.. zolang je maar 11 ~ 13 degrees AOA vliegt maakt het niet uit. Ook is het zo dat hoe zwaarder je bent, hoe HOGER je landingsnelheid zal zijn.
Veel gemaakte fout is het TE LANGZAAM aanvliegen. Veel 'nuggets' nemen te veel gas terug... Hoe langzamer je voorwaartse snelheid, hoe hoger je Vertical Speed zal worden.. op een gegeven moment wint de zwaartekracht het van je voorwaartse snelheid (als je te langaam vliegt) en dan 'val' je dus gewoon op de runway.. Je neerwaartse snelheis is dan gewoon TE hoog waardoor je een gear-collapse krijgt .. gevolg.. hoop rook, vuur en schade.
Hou daarom altijd een oogje op je VSI als landingen nog geen routine zijn.
EDIT: let ff niet op de spelvouten, zit nu ook ff een broodje te eten en wat aantekeningen voor mijn werk te maken..
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)