Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet
Jeetje wat een discussie.
Ik gebruik al een jaartje ofzo Smarty en dat werkt gewoon helemaal perfect. Het is vreselijk uitbreidbaar, en makkelijk te gebruiken. Als het moet kan je er ook PHP in gebuiken, maar bij mij hebben de standaard functies altijd volstaan. Het werkt door de tempate-code te compilen naar PHP, Dit compilen gebeurd maar een keer, daarna wordt gewoon PHP code uitgevoerd. dus het werkt rete-snel in tegenstelling tot de meeste regexp-template-engines.
De auteurs (een er van is een van de makers van php) steken erg veel tijd in het project, en iedere maand verschijnt er wel een keer een update. Verder is alles perfect gedocumenteerd, en georganiseerd. het is project open source. Ik heb een of 2 keer dingetjes ingebracht in de mailing list die later ook zijn opgenomen in het project.
Oftewel, ik ben wel overtuigd en ga mooi niet zelf aan een template engine zitten programmeren, want ik kan gewoon geen betere template-engine maken. zonde van mijn tijd dus.
Kijk er eens naar, en laat eens weten waarom je hem niet gebruikt.
Ik gebruik al een jaartje ofzo Smarty en dat werkt gewoon helemaal perfect. Het is vreselijk uitbreidbaar, en makkelijk te gebruiken. Als het moet kan je er ook PHP in gebuiken, maar bij mij hebben de standaard functies altijd volstaan. Het werkt door de tempate-code te compilen naar PHP, Dit compilen gebeurd maar een keer, daarna wordt gewoon PHP code uitgevoerd. dus het werkt rete-snel in tegenstelling tot de meeste regexp-template-engines.
De auteurs (een er van is een van de makers van php) steken erg veel tijd in het project, en iedere maand verschijnt er wel een keer een update. Verder is alles perfect gedocumenteerd, en georganiseerd. het is project open source. Ik heb een of 2 keer dingetjes ingebracht in de mailing list die later ook zijn opgenomen in het project.
Oftewel, ik ben wel overtuigd en ga mooi niet zelf aan een template engine zitten programmeren, want ik kan gewoon geen betere template-engine maken. zonde van mijn tijd dus.
Hoe bedoel je?...Op woensdag 10 april 2002 22:21 schreef marcusk het volgende:
moet je ff de /s modifier gebruiken.
de /s modifier interpreteerd je te bewerken text als 1 regel wat het makkelijk maakt om de text in 1 maal door te werken en dan te parsen
---
Sommige mensen vinden dat programmeren kunst is. En die gaan liever 10 uur schilderen dan 1 uur het schilderij bekijken.Op donderdag 11 april 2002 17:58 schreef Martijn02 het volgende:
Jeetje wat een discussie.
Andere mensen weigeren gewoon om code te gebruiken die niet zelfgeschreven is.
Ik zit in het midden
maar hoe moet ik die toevoegen als ik bv... een regex heb vanOp donderdag 11 april 2002 20:06 schreef TweakBoy het volgende:
de /s modifier interpreteerd je te bewerken text als 1 regel wat het makkelijk maakt om de text in 1 maal door te werken en dan te parsen
'!\\[CODE\](.*?)\\[ENDCODE\]!i'
?
Heb je wel een beetje gelijk in, Ikzelf heb dat ook wel een beetje. En natuurlijk is het ook hobby/sport, en natuurlijk heb ik er zelf ook wel eens een gebouwd, maar met een regexp ding kom je niet in de buurt van iets als SmartyOp donderdag 11 april 2002 20:37 schreef Nielsz het volgende:
[..]
Sommige mensen vinden dat programmeren kunst is. En die gaan liever 10 uur schilderen dan 1 uur het schilderij bekijken.
Andere mensen weigeren gewoon om code te gebruiken die niet zelfgeschreven is.
Ik zit in het midden
Aan de andere kant kan je enorm veel leren als je eens kijkt hoe een goed programma is opgebouwd. En ik denk dat deze zeker in de categorie "goede programma's" behoort. Als je kijkt hoe het is opgebouwd, en hoe alles werkt. Ik heb er erg veel van geleerd.
het vage is dat ik dat heb geprobeerd maar dat werkte nietOp donderdag 11 april 2002 21:39 schreef marcusk het volgende:
gewoon een s achter de i zetten.
lees anders dit ff door, daar staat het allemaal uitgelegd.
Nou ut werkt, alleen weet ik nu op dit moment geen dingen meer om te adden
ik heb um gedeeltelijk online gezet 
http://members.lycos.nl/phpfreak/template/
heeft iemand mischien nog suggesties?
Was XSLT al genoemd?Op vrijdag 12 april 2002 19:05 schreef xtentic het volgende:
Verwijderd
dullie, we kunnen de parser niet downloaden, de rest wel. .moet je nog ff onlijn zetten, btw leuke functies zijn [blocks] dus dat je heleboel blocks in 1 file zet en die dan kan parsen zovaak als je wil..Op vrijdag 12 april 2002 19:05 schreef xtentic het volgende:
Nou ut werkt, alleen weet ik nu op dit moment geen dingen meer om te addenik heb um gedeeltelijk online gezet
jah, maar is dat PHP?... ow neeOp vrijdag 12 april 2002 20:06 schreef freak007 het volgende:
Was XSLT al genoemd?

Mischien later, maar zou je dit eens kunnen specificeren?... zou handig zijnOp vrijdag 12 april 2002 21:17 schreef Stoel het volgende:
dullie, we kunnen de parser niet downloaden, de rest wel. .moet je nog ff onlijn zetten, btw leuke functies zijn [blocks] dus dat je heleboel blocks in 1 file zet en die dan kan parsen zovaak als je wil..
Ik heb weer eens wat nieuws bedacht, stel ik wil een stukje meerdere keren gebruiken (uit een template) dan moet ik een of andere array hebben waaruit ik de data haal?
for example parsing this
[loop]
<a href="%link%">%linkname%</a> - %hits% - %views<br>
[/loop]
dan wordt de input daarvoor denk ik
$array[$template][%link%][0] = "link.html";
$array[$template][%linkname%][0] = "link";
$array[$template][%hits%][0] = "10";
$array[$template][%views%][0] = "15";
$array[$template][%link%][1] = "link.html";
$array[$template][%linkname%][1] = "link";
$array[$template][%hits%][1] = "10";
$array[$template][%views%][1] = "15";
maaruh stel ik voer hits niet in maar bij de volgende wel, dan loopt ut helemaal stuk
hoe kan ik een manier / functie maken die dat checkt ofzo?... of dat ik dit speciaal kan parsen?
Tnx... 't wordt steeds ingewikkelder
for example parsing this
[loop]
[/loop]
maaruh stel ik voer hits niet in maar bij de volgende wel, dan loopt ut helemaal stuk
hoe kan ik een manier / functie maken die dat checkt ofzo?... of dat ik dit speciaal kan parsen?
Er is een php interface en is zeer uitgebreidOp vrijdag 12 april 2002 21:49 schreef xtentic het volgende:
jah, maar is dat PHP?... ow needus next
ik niet begrijpOp donderdag 18 april 2002 19:07 schreef freak007 het volgende:
[..]
Er is een php interface en is zeer uitgebreid
Dat je het ook gewoon in php kan gebruiken en een hoop meer functionaliteit bied dan template parsers.Op donderdag 18 april 2002 22:47 schreef xtentic het volgende:
ik niet begrijp
isSet misschienOp donderdag 18 april 2002 18:19 schreef xtentic het volgende:
Ik heb weer eens wat nieuws bedacht, stel ik wil een stukje meerdere keren gebruiken (uit een template) dan moet ik een of andere array hebben waaruit ik de data haal?
for example parsing this
[loop]
[/loop]
Tuurlijk isSet, maar mischien een 'voor routine' die zorgt voor een correcte afwerking van deze variabelen? alleen weet ik niet hoe ik dat moet aanpakken.Op vrijdag 19 april 2002 11:24 schreef Nielsz het volgende:
[..]
isSet misschien
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| function forEachFunction($foreach,$do="") { $foreach=strtoupper(trim($foreach)); $count=count($this->parseableVars["$foreach"]); $row=0; $stringValue=""; while($row<$count) { //echo $row; $stringValue.=preg_replace('/\{\.(.*?)\}/ies','$this->getValue("$foreach.$row.\1")',$do); $row++; } return $stringValue; } |
$foreach is een 2dimensionele array.
Nu kijk ik hoeveel records die heeft, en voer $do zovaak uit. Voor elke keer dat ik dat doe replace ik {.1} met $array.$row.1
simpel
Als hij niet bestaat krijg ik gewoon "" terug of {.1}, ligt eraan wat ik instel
Nu kijk ik hoeveel records die heeft, en voer $do zovaak uit. Voor elke keer dat ik dat doe replace ik {.1} met $array.$row.1
simpel
Als hij niet bestaat krijg ik gewoon "" terug of {.1}, ligt eraan wat ik instel
hmmz, ik zal um eens ombouwen of zelf herschrijven, want jij maakt gebruik van een class en ik van een include
3 keuzes, je kan ook je programma in een class stouwenOp zaterdag 20 april 2002 09:28 schreef xtentic het volgende:
hmmz, ik zal um eens ombouwen of zelf herschrijven, want jij maakt gebruik van een class en ik van een include
offtopic:
[quote]
Programmeren is kunst, en ik ben Picasso.
[/quote]
Is die niet dood?
[quote]
Programmeren is kunst, en ik ben Picasso.
[/quote]
Is die niet dood?
dat is zo alleen heb ik daar nog weinig verstand van... mischien kan je me helpen met het volgendeOp zaterdag 20 april 2002 09:40 schreef Nielsz het volgende:
[..]
3 keuzes, je kan ook je programma in een class stouwen
ik heb de volgede code gebrouwen en zou volgens mij moeten werken
PHP:
1
| <?/*for example parsing this[loop]<a href="%link%">%linkname%</a> - %hits% - %views<br>[/loop]dan wordt dat denk ik$array[$template][%link%][0] = "link.html";$array[$template][%linkname%][0] = "link";$array[$template][%hits%][0] = "10";$array[$template][%views%][0] = "15";$array[$template][%link%][1] = "link.html";$array[$template][%linkname%][1] = "link";$array[$template][%hits%][1] = "10";$array[$template][%views%][1] = "15";maaruh stel ik voer hits niet in maar bij de volgende wel, dan loopt ut helemaal stuk :(*/// include("../parser.include.php");$tmp['template'] = '[loop]<a href="%link%">%linkname%</a> - %hits% - %views%<br>[/loop]';function parseArrayRecord(&$kwHash, $inKeyword, $inValue) { if (isSet($kwHash[$inKeyword])) { $kwHash[$inKeyword][count($kwHash[$inKeyword])+1] = $inValue; } else { $kwHash[$inKeyword][1] = $inValue; }}for ($x = 0; $x < 100; $x++) { parseArrayRecord($tmp, "%link%", "link$x"); parseArrayRecord($tmp, "%linkname%", "link$x"); parseArrayRecord($tmp, "%hits%", "link$x"); parseArrayRecord($tmp, "%views%", "link$x");} $theString = $tmp['template']; $thePattern = '!\\[loop\](\w.*)\\[/loop\]!ism'; preg_match_all($thePattern, $theString, $theBackRef); $newStr = "";echo '<pre>';var_dump($theBackRef);echo '</pre>'; for ($i = 0; $i <= count($theBackRef[0]); $i++) { $tmpStr = $theBackRef[1][$i]; if (isSet($name[$tmpStr])) { for ($x = 1; $x <= count($name[$tmpStr]); $x++) { $newStr = $newStr . $tmpStr; foreach ($name as $key => $value) { $tmpStr = eregi_replace($key, $value, $newStr); } } } $theString = str_replace($theBackRef[0][$i], $newStr, $theString); } unset($theBackRef);echo $theString;?> |
heb je anders tips hoe ik het mischien kan aanpakken... etc.
Het voordeel van classes is dat je heel makkelijk verschillende dingen kan scheiden. Je kan bijvoorbeeld een class voor de templates bouwen, en een class voor de database. Als je b.v. een database class bouwt, kan je met 'extended' heel makkelijk een class bouwen voor verschillende talen die je allemaal op dezelfde manier kan aanspreken.
Concreet voorbeeld:
Stel dat je dit laat werken op een mysql-databeest, maar dat je later multiple selects wilt uitvoeren en besluit om over te stappen naar MSSQL. Dan hoef je alleen die ene class te veranderen en hoef je er in je code niet meer naar uit te kijken.
Maarja dit zal wel allemaal lekker vaag zijn enzo,
de mensen bij DevShed kunnen het veel beter
Concreet voorbeeld:
PHP:
1
| <?$dblayer = new DbLayer;$result=$dblayer->query($query);$array=$dblayer->fetch_array($result);?> |
Stel dat je dit laat werken op een mysql-databeest, maar dat je later multiple selects wilt uitvoeren en besluit om over te stappen naar MSSQL. Dan hoef je alleen die ene class te veranderen en hoef je er in je code niet meer naar uit te kijken.
Op zich is wat je schrijft best begrijpelijk, maar dat is toch eingelijk het zelfde met een include?... wanneer je overstapt naar iets anders moet je gewoon de 'include' aanpassenOp zaterdag 20 april 2002 11:55 schreef /dev/null het volgende:
Het voordeel van classes is dat je heel makkelijk verschillende dingen kan scheiden. Je kan bijvoorbeeld een class voor de templates bouwen, en een class voor de database. Als je b.v. een database class bouwt, kan je met 'extended' heel makkelijk een class bouwen voor verschillende talen die je allemaal op dezelfde manier kan aanspreken.
Concreet voorbeeld:
PHP:
1 <?$dblayer = new DbLayer;$result=$dblayer->query($query);$array=$dblayer->fetch_array($result);?>
Ik heb nu de volgende code maar kom er echt niet meer uit
zou iemand verder kunnen helpen, en volgens mij is Mooo al aan het verder spacen 
PHP:
1
| <?/*for example parsing this[loop]<a href="%link%">%linkname%</a> - %hits% - %views<br>[/loop]dan wordt dat denk ik$array[$template][%link%][0] = "link.html";$array[$template][%linkname%][0] = "link";$array[$template][%hits%][0] = "10";$array[$template][%views%][0] = "15";$array[$template][%link%][1] = "link.html";$array[$template][%linkname%][1] = "link";$array[$template][%hits%][1] = "10";$array[$template][%views%][1] = "15";maaruh stel ik voer hits niet in maar bij de volgende wel, dan loopt ut helemaal stuk :(*/// include("../parser.include.php");$tmp['template'] = 'bladeidebla[loop="%items%"]<a href="%link%">%linkname%</a> - %hits% - %views%<br>[/loop]bleeeeeeehougoaih';function parseArrayRecord(&$kwHash, $inKeyword, $inValue) { if (isSet($kwHash[$inKeyword])) { $kwHash[$inKeyword][count($kwHash[$inKeyword])+1] = $inValue; } else { $kwHash[$inKeyword][1] = $inValue; }}for ($x = 0; $x < 100; $x++) { parseArrayRecord($tmp, "%link%", "link$x"); parseArrayRecord($tmp, "%linkname%", "link$x"); parseArrayRecord($tmp, "%hits%", "link$x"); parseArrayRecord($tmp, "%views%", "link$x");}$tmp['items'] = "10"; $theString = $tmp['template']; $thePattern = '!\[loop="(.*?)"\](.*?)\\[/loop\]!ism'; preg_match_all($thePattern, $theString, $theBackRef); $newStr = "";echo '<pre>';var_dump($theBackRef);echo '</pre>'; for ($i = 0; $i <= count($theBackRef[0]); $i++) { $tmpStr = $theBackRef[2][$i]; if (isSet($name[$theBackRef[1][$i]])) { echo "Yes!"; for ($x = 1; $x <= $name[$theBackRef[2][$i]]; $x++) { $newStr = $newStr . $tmpStr; foreach ($name as $key => $value) { $tmpStr = eregi_replace($key, $value, $newStr); } } } $theString = str_replace($theBackRef[0][$i], $newStr, $theString); } unset($theBackRef);echo $theString;?> |
beetje pseudo code dan die ik je net stuurde:
PHP:
1
| <?$string = "hoi hier komt een [loop=array]ik ben <font color='%kleur%'>%naam%</font>[/loop] loopje";$array[] = array('kleur' => '#00FF00', 'naam' => 'groen');while($string != $oldstring{ $oldstring = $string; foreach(array('/\[loop=(.*?)\](.*)][\/loop\]/sie' => 'loop') as $pattern => $function) { $string = preg_replace_callback($pattern,$function,$string); }}function loop(){ GLOBAL $array; // iets met get_func_args() enzo, of doe iets hierboven met \\1 en \\2 etc. foreach($array as $find => $value) { $patterns[] = '/'.preg_quote('%'.$find.'%') .'/si'; $replace[] = $value; } while($string != $oldstring) { $oldstring = $string; $string = preg_replace($pattern,$replace,$string); } return $string;}?> |
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Ja daswaar, maarOp zaterdag 20 april 2002 18:12 schreef xtentic het volgende:
[..]
Op zich is wat je schrijft best begrijpelijk, maar dat is toch eingelijk het zelfde met een include?... wanneer je overstapt naar iets anders moet je gewoon de 'include' aanpassen
Spreekt voor zich?5 Oktober 200 schreef DevShed het volgende:
[..]
Once a class has been defined, PHP allows you to spawn as many instances of the class as you like. Each of these instances is a completely independent object, with its own properties and methods, and can thus be manipulated independently of other objects.
Now, you're probably wondering whether this is a little redundant, since PHP also allows you to create your own functions and use them wherever required in your code. And you're correct, to some extent - if you're only planning to spawn a single object, a class is redundant and a function will work just as well.
But there are situations where you need to spawn more than one instance of an object - for example, two simultaneous database links for two simultaneous queries, or two shopping carts. In such a situation, classes are preferred, since each instance of the class comes with its own variables and functions, and thus can be manipulated with affecting other variables within the program.
Classes also help you keep your code modular - you can define a class in a separate file, and include that file only in the pages where you plan to use the class - and simplify code changes, since you only need to edit a single file to add new functionality to all your spawned objects.
[..]
Chem Ik ga er morgen (vandaag later) ff mee aan de gang!... alvast TNX 
/dev/null
Je kan dus als het ware een functie wel 10x gebruiken zonder dat je eingelijk de zelfde functie gebruikt...
als ik het goed gelezen heb (mijn engels zuigt)
/dev/null
Je kan dus als het ware een functie wel 10x gebruiken zonder dat je eingelijk de zelfde functie gebruikt...
Nou niet echt een functie, maar je moet het meer als een verzameling van functies en variabelen zien. In het artikel op devshed werken ze b.v. met een winkelwagentje $winkwag.
Deze heeft een aantal functies, bijvoorbeeld $winkwag->addProduct($product) of $winkwag->showContents(). Dit kan ook wel met include's, maar dan krijg je een probleem als je bijvoorbeeld 2 winkelwagentjes wilt. Dan moet je alles helemaal aan gaan passen enzo. Hier is gewoon de definitie:
Je kan vervolgens allerlei bewerkingen en functies uitvoeren onafhankelijk van elkaar. Maarja.
Deze heeft een aantal functies, bijvoorbeeld $winkwag->addProduct($product) of $winkwag->showContents(). Dit kan ook wel met include's, maar dan krijg je een probleem als je bijvoorbeeld 2 winkelwagentjes wilt. Dan moet je alles helemaal aan gaan passen enzo. Hier is gewoon de definitie:
PHP:
1
| <?$winkwag1 = new WinkelWagentje();$winkwag2 = new WinkelWagentje();?> |
Je kan vervolgens allerlei bewerkingen en functies uitvoeren onafhankelijk van elkaar. Maarja.
Das inderdaad best handig, oftewel als ik van mijn dingues strax een class maak werkt het voor 101 layouts ook beter?... want op zich werkt ie nu ook al met 101 layouts
Moi is even verder gegaan met zijn oude code na het lezen van de code van R.
de output is het volgende.
het blijkt dus dat de items niet veranderd worden, al snap ik niet waarom dat niet gebeurd?
.. ik heb een $xC gedefenieerd die juist dat foutje moest opvangen mja...
HELP!..
PHP:
1
| <?// dit is als het ware de 'template'.$tmp['template'] = 'bladeidebla[loop="%items%"]<a href="%link%">%linkname%</a> - %hits% - %views%<br>[/loop]bleeeeeeehougoaih';// deze functie saves de keys in de array, lijkt me wel logisch...function parseArrayRecord(&amp;$kwHash, $inKeyword, $inValue) { if (isSet($kwHash[$inKeyword])) { $kwHash[$inKeyword][count($kwHash[$inKeyword])+1] = $inValue; } else { $kwHash[$inKeyword][1] = $inValue; }}// loopje om een zogenaamde array te crearen.for ($x = 1; $x <= 10; $x++) { parseArrayRecord($tmp, "%link%", "link: $x"); parseArrayRecord($tmp, "%linkname%", "linkname: $x"); parseArrayRecord($tmp, "%hits%", "hits: $x"); parseArrayRecord($tmp, "%views%", "views: $x");}// zeg ff voor het gemak dat er 10 items zijn$tmp['%items%'] = 10; // met deze 3 regels lees ik alle [loop="etc"]bla[/loop]'s uit, lekker simpel. $theString = $tmp['template']; $thePattern = '!\[loop="(.*?)"\](.*?)\\[/loop\]!ism'; preg_match_all($thePattern, $theString, $theBackRef); $newStr = ""; // loopje voor zovaak er een [loop=][/loop] gevonden is. for ($i = 0; $i <= count($theBackRef[0]); $i++) { $tmpStr = $theBackRef[2][$i]; // loopje voor het aantal 'items' dat er gevonden is [loop="%items%"] for ($x = 1; $x <= $tmp[$theBackRef[1][$i]]; $x++) { $newStr = $tmpStr; // dit stukje zou het item moeten vervangen door een juiste waarde. foreach ($tmp as $key => $value) { $xC = $value[$x]; echo 'change: ' . $key . ' to ' . $xC . '<br>'; $tmpStr = str_replace($key, $xC, $newStr); } $addStr .= $newStr; } $theString = str_replace($theBackRef[0][$i], $addStr, $theString); } unset($theBackRef);echo $theString;?> |
de output is het volgende.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
| change: template to l change: %link% to link: 0 change: %linkname% to linkname: 0 change: %hits% to hits: 0 change: %views% to views: 0 change: %items% to change: template to a change: %link% to link: 1 change: %linkname% to linkname: 1 change: %hits% to hits: 1 change: %views% to views: 1 change: %items% to change: template to d change: %link% to link: 2 change: %linkname% to linkname: 2 change: %hits% to hits: 2 change: %views% to views: 2 change: %items% to change: template to e change: %link% to link: 3 change: %linkname% to linkname: 3 change: %hits% to hits: 3 change: %views% to views: 3 change: %items% to change: template to i change: %link% to link: 4 change: %linkname% to linkname: 4 change: %hits% to hits: 4 change: %views% to views: 4 change: %items% to change: template to d change: %link% to link: 5 change: %linkname% to linkname: 5 change: %hits% to hits: 5 change: %views% to views: 5 change: %items% to change: template to e change: %link% to link: 6 change: %linkname% to linkname: 6 change: %hits% to hits: 6 change: %views% to views: 6 change: %items% to change: template to b change: %link% to link: 7 change: %linkname% to linkname: 7 change: %hits% to hits: 7 change: %views% to views: 7 change: %items% to change: template to l change: %link% to link: 8 change: %linkname% to linkname: 8 change: %hits% to hits: 8 change: %views% to views: 8 change: %items% to bladeidebla %linkname% - %hits% - %views% %linkname% - %hits% - %views% %linkname% - %hits% - %views% %linkname% - %hits% - %views% %linkname% - %hits% - %views% %linkname% - %hits% - %views% %linkname% - %hits% - %views% %linkname% - %hits% - %views% %linkname% - %hits% - %views% bleeeeeeehougoaih |
het blijkt dus dat de items niet veranderd worden, al snap ik niet waarom dat niet gebeurd?
HELP!..
Genoeg, ik wil het zelf maken met of zonder hulp.. Jah ik weet dat het wiel al een keer is uitgevonden, maar als we zelf niet verder gaan experimenteren hadden we nu nog steeds op dat klote houten wiel gereden