kde 3 stable uit

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 532 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 03 april 2002 22:22 schreef odysseus het volgende:
* odysseus wacht op een statement van banaan-X dat dit inderdaad KDE3-packages zijn...

Ik zal zelf wel gewoon CVS blijven draaien, maar packages als fallback zou mooi zijn. En aangezien ik meen dat er voorlopig nog geen KDE3-voor-debian komt van de officiele maintainers zou dit een mooie start zijn :).
Daar kan ik momenteel nog weinig van zeggen. Het debben zat wat tegen, maar inmiddels heeft mijn pc er wel weer trek ik ;) .
De debian maintainer scripts zijn i.i.g. van rc2 ofzo. Vandaar dat de bestandnamen van de debs ook dat in zich hebben. Ik neem echter zonder meer aan dat de sources die op ftp.kde.org staan zelf wel kde3 final zijn! :+ Waarschijnlijk kan ik het pas zeggen als KDEbase klaar is met compileren en geinstalleerd is. Momenteel wordt die gecompileerd ;)

Overigens voordat iedereen nu die debs gaat halen ;)

- QT3 heb ik nog niet zelf gecompiled, want deze zit gewoon in de unstable tree (libqt3)
- KDE2 uninstallen kan met "apt-get remove libarts kdelibs". Er zullen nu veel pakketten mee willen uninstallen vanwege dependencies op kdelibs, maar dat is niet erg, want kdelibs4 (uit kde3) vervangt kdelibs3 (uit kde2), waarna je dus al die programma's weer kunt installeren.
(misschien dat dit voor jullie niet van belang is, en hebben jullie dit probleem niet, maar ik moest dus libarts en kdelibs van mijn systeem halen om te kunnen compileren)
- Die -dev debs heb je waarschijnlijk niet nodig voor het draaien van kde.

Overigens garandeer ik dus nog niet dat het compileren van kdebase lukt, dus ik zou even wachten totdat deze ook op de http staan ;)

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Op woensdag 03 april 2002 23:11 schreef WHiZZi het volgende:
Voor de personen die het interessant vinden,

Hier staat Tweakers.net in Konqueror. Met de muis over zo'n plaatje heen. Javascript werkt dus ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/WHiZZi/snapshot2.png

Overigens, volgens de info draai ik toch echt KDE 3.0.0 nu :9

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/WHiZZi/snapshot3.png
En dat allemaal met RPM-etjes van ftp.kde.org
tering die is mooi. trouwens is het nou handig om een hoop truetype fonts ergens vandaan te halen of maakt dat geen hol uit?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:08

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

VET!!!! Ga ik natuurlijk asap neerhalen ;)
Ik begin binnenkort met een LFS (als me nieuwe hd er is) en dan gelijk kde 3 erop.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 03 april 2002 23:22 schreef WHiZZi het volgende:
http://www.kde.org/announcements/announce-3.0.html

OFFICIEEL!
Hoezo zwaar overbelast!! >:)

Daarom hier maar even een kopie ;)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op woensdag 03 april 2002 23:28 schreef Skinkie het volgende:
tering die is mooi. trouwens is het nou handig om een hoop truetype fonts ergens vandaan te halen of maakt dat geen hol uit?
Een hoop truetype fonts heb je niet nodig, maar om te genieten van anti-aliased fonts zul je er wel een paar moeten hebben :).

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

nu we het toch over mooie dingen hebben:

ik heb een mandrake bak met Koffice oude versie en mijn LFS met Koffice nieuw 2.2.2.

Waarom opent die oude Koffice plaatjes veel mooier? De nieuwe Koffice gaat met plaatjes lopen kloten, hebben meer mensen daar last van?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

mjah sleur 'k de slackware packages van een ibiblio server af.. krijg weer een of andere vage build voor me hoofd.. konqueror zonder javascript, apps die spontaan crashen bugs in kate :)
mjah trek nu de troep direct van ftp.kde.org, nog een kleine 5 minuutjes. Maar is er verder al ieman die slack geupdate heeft?
Als 'k eindelijk de goede pakketten heb mirror 'k ze wel ff op http://luc.hostservices.nl

Verwijderd

Eindelijk is die zut eens klaar >:)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bulthuis/dtkde3s.png

Kaal maar dus wel gelukt :)

• banaan-X
  • Niet online
:( Ik heb slecht nieuws! :(
... Het is mislukt...

- Waarom?
Nou, die debianscripts van kdebase waren helemaal hopeloos... Die van libarts1 en kdelibs4 waren nog redelijk te omzeilen/creatief op te lossen. Maar bij kdebase was dat echt totaal niet mogelijk.
Ik ben dus inmiddels bezig om kde2 weet te apt'en :'( . We moeten dus helaas nog even wachten totdat debian goede compileer scripts verschaft en kde3 is de tree komt...

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 17:45

WHiZZi

Museumdirecteurtje

* WHiZZi is trots

http://www.tweakers.net/nieuws/21266

Mijn allereerste NIEUWSpost *D *D

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

http://www.tweakers.net/nieuws/21266

Mijn allereerste NIEUWSpost *D *D
Jaja, nogmaals gefeliciteerd hoor :)

Als nu alle NOS-sers eens gaan laten zien dat ze kunnen posten in die draad. >:)

/me denkt dat het best grappig is als er >1000 reacties komen in de http://www.tweakers.net/nieuws/21266 draad :+

Tis in een aantal draadjes op het forum ook gelukt. :)

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03 11:24
Op donderdag 04 april 2002 12:09 schreef banaan-X het volgende:
:( Ik heb slecht nieuws! :(
... Het is mislukt...

- Waarom?
Nou, die debianscripts van kdebase waren helemaal hopeloos... Die van libarts1 en kdelibs4 waren nog redelijk te omzeilen/creatief op te lossen. Maar bij kdebase was dat echt totaal niet mogelijk.
Ik ben dus inmiddels bezig om kde2 weet te apt'en :'( . We moeten dus helaas nog even wachten totdat debian goede compileer scripts verschaft en kde3 is de tree komt...
das echt k*t :( , dus dan maar idd wachten ja, ik ga niet de hele shit zelf compilen, ik wacht wel op een officieel .deb pakketje of dat kde 3 in de unstable tree komt.. :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hmm, leuk detail ;). Na de post van WHiZZi gelezen te hebben met daarin de quote uit de aankondiging ging ik ook nog even naar dot.kde.org (aanrader: die draait op een andere server dan www.kde.org en is dus nog gewoon bereikbaar, heeft ook alle nieuwsposts) en vond een verschil in de aankondiging.
Uit de nieuwspost op de FP:
KDE 3.0 is available in 49 languages and ships with the core KDE libraries, the base desktop environment, an integrated development environment [...]
En op dot.kde.org:
KDE 3.0 is available in 50 languages and ships with the core KDE libraries, the base desktop environment, an integrated development environment [...]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• WHiZZi
  • Laatst online: 13-03 17:45

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Aangepast ;)

Stond gisteren toch echt wel op KDE.org
(zie ook http://www.tweakers.net/~kees/kde/announce-3.0.htm voor de mirror van gisteren)

vaag.. hebben ze spontaan nog een taal ontdekt ofzo? :+

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Misschien waren ze het engels wel vergeten...kan ik me eigenlijk best voorstellen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Jawel.. Hier is ie dan.. KDE 3.iets... Trek zelf je conclusies maar..

Afbeeldingslocatie: http://www.shoikan.org/shodesks.jpg

Ik draai met Slackware 8.0 en heb van het hele verhaal tot nog toe packages gebouwd (voor i686 enzo) welke ik nu naar de ftp server van de baas aan het uploaden ben. Ik heb nog niet alle delen gecompileerd, maar je kunt al een draaiende KDE hebben, voorzien van alle nieuwigheidjes. Laat me weten of je geinteresseerd bent, dan geef ik het adres van die server wel even op.

• Ansenyi
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 00:26
Dat ziet er allemaal zo chill uit!! En ik moet wachten totdat die in Debian testing komt :?

To be, or not to be...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat gaat nog wel even duren vrees ik...als je het niet erg vindt om zelf te compileren dan zou je de source kunnen nemen en gewoon het geheel zelf bouwen. Dat draait hier (Debian Sid) niet slecht (al ben ik ondertussen zo gewend aan twm dat ik dat nog draai...zal binnenkort wel weer overstappen).

• _Squatt_
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 18:31 schreef Ansenyi het volgende:
Dat ziet er allemaal zo chill uit!! En ik moet wachten totdat die in Debian testing komt :?
Je kunt 't ook zelf compileren hoor, zo moeilijk is dat niet :).

En om nog maar even schaamteloos mijn post uit het screenshot-draadje te herhalen:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2912176748

edit:
Jemig, eerst refreshen voor je post, odysseus zegt hetzelfde.

• Ansenyi
Op donderdag 04 april 2002 18:34 schreef odysseus het volgende:
Dat gaat nog wel even duren vrees ik...als je het niet erg vindt om zelf te compileren dan zou je de source kunnen nemen en gewoon het geheel zelf bouwen. Dat draait hier (Debian Sid) niet slecht (al ben ik ondertussen zo gewend aan twm dat ik dat nog draai...zal binnenkort wel weer overstappen).
Hmm dan ga ik dat maar eens proberen (1e keer :P). En doe ik gewoon via de FAQ op KDE org of moet is dat niet genoeg?

To be, or not to be...

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 18:54 schreef Ansenyi het volgende:

[..]

Hmm dan ga ik dat maar eens proberen (1e keer :P). En doe ik gewoon via de FAQ op KDE org of moet is dat niet genoeg?
Als je er geen debs van maakt is t vrij simpel.
je begint met libqt3 uit de debian tree te halen, dan doe je arts, dan libkde, dan kdebase, en dan wat je zelf verder een leuke volgoorde vind ;) . Wat je steeds met elke source moet doen is:
make -f Makefile.cvs
./configure
make
make install

Bedenk wel dat je dus je deb-systeem redelijk tot puinhoop maakt, want van dependencies en conflicts heeft een source nog nooit gehoord! Dus: eigen risico! :P ;)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je haalt als je het goed doet helemaal niets overhoop. In de uitleg op kde.org wordt duidelijk beschreven hoe je KDEDIR en QTDIR moet zetten. Als die goed staan dan zal er niets fout gaan. Er staat een erg goede HOWTO op hier. Die maakt zelfs een aparte gebruiker aan, dan kan er helemaal niets fout gaan. Als het allemaal geïnstalleerd is dan kun je alsnog ook andere gebruikers KDE3 laten gebruiken door simpelweg hun PATH te veranderen.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 19:25 schreef odysseus het volgende:
Je haalt als je het goed doet helemaal niets overhoop. In de uitleg op kde.org wordt duidelijk beschreven hoe je KDEDIR en QTDIR moet zetten. Als die goed staan dan zal er niets fout gaan. Er staat een erg goede HOWTO op hier. Die maakt zelfs een aparte gebruiker aan, dan kan er helemaal niets fout gaan. Als het allemaal geïnstalleerd is dan kun je alsnog ook andere gebruikers KDE3 laten gebruiken door simpelweg hun PATH te veranderen.
Zo heb ik het ook een keer gedaan, maar je maakt dan eigenlijk een KDE voor 1 gebruiker aan...

Overigens ga ik zo nog 1x proberen om debs te maken. Dit keer met mijn eigen (dus onofficiele buildscripts).

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 04 april 2002 19:37 schreef banaan-X het volgende:
Zo heb ik het ook een keer gedaan, maar je maakt dan eigenlijk een KDE voor 1 gebruiker aan...
Klopt, maar je kunt nog altijd zelf bepalen waar die staan. Ik heb de installatie zelf in /usr/src/ gezet. Eén van mijn gebruikers heeft op het moment in zijn .bash_profile staan dat de bin/ directory van Qt en KDE3 in het PATH moeten, de andere niet. Als ik nu zou willen dat zij ook KDE3 hebben dan is het een kwestie van instellen in hun eigen profiles of in /etc...geen probleem dus. Alleen de permissies moet je even op letten, maar met een enkele chmod is dat ook geregeld.
Overigens ga ik zo nog 1x proberen om debs te maken. Dit keer met mijn eigen (dus onofficiele buildscripts).
* odysseus stuurt wat electronische succeswensen en zo... :P

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-03 11:11
Kunnen we niet met z'n allen proberen KDE voor Debian te compileren ? Iemand die het compileerd en dan problemen hier posten en/of nadat kqt + kdelibs + arts gecompileerd is, er meerdere mensen gaan compileren.

En van mij hoeft kde<packe> niet helemaal verdeel te worden, zoals nu bij Debian, in kdewatch, kdemoon, kdebla_bla, maar mag het gewoon een 10 Mb file zijn => kdetoys.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mwa, tegen de tijd dat we daarmee klaar zijn, zit ie wsl. in unstable en gaat upgraden ontzettend kut worden mbt. dependencies e.d... en losse packages heb ik al geprobeerd, hele hoop blabla-files dingen aangepast aan goeie paden, dingen eruitgefrut, versienummer in changelog opgehoogd, onmogelijke build depends aangepast enz. enz., er gaat ontzettend veel werk in zitten en ik ben er maar mee opgehouden... brakke zooi, die debian/ dir... lever het dan niet mee, zou ik dan denken, maar ja.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Op donderdag 04 april 2002 19:01 schreef banaan-X het volgende:

[..]

je begint met libqt3 uit de debian tree te halen, dan doe je arts, dan libkde, dan kdebase, en dan wat je zelf verder een leuke volgoorde vind ;)
Misschien een domme vraag maar... ik zag dat er ook al .rpm's staan voor Mandrake... moet je die dan ook op die volgorde installeren?
En als je dat doet, gooit ie 'm dan over je oude kde heen, en hou je gewoon je 'oude' instellingen uit Kde2? Of zie ik het nou verkeerd?

P.s. Ik ben dus echt beginnertje in Linux, snap er nog geen hol van, maar het lijkt me wel leuk om Kde3 eens uit te proberen :)

• Newjersey
hoe lang zou het duren voordat kde 3 in de unstable of testing tree zal staan?

duurt dat meestal lang bij debian of niet?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 04 april 2002 20:22 schreef highking het volgende:
Misschien een domme vraag maar... ik zag dat er ook al .rpm's staan voor Mandrake... moet je die dan ook op die volgorde installeren?
Als het goed is hoef je je daarover geen zorgen te maken.
En als je dat doet, gooit ie 'm dan over je oude kde heen, en hou je gewoon je 'oude' instellingen uit Kde2? Of zie ik het nou verkeerd?
Als het goed is worden je oude instellingen bewaard. Dit is echter een net nieuwe release, dus je kunt best de pech hebben dat het misloopt >:). Even ~/.kde backuppen is dan ook geen slecht idee.
P.s. Ik ben dus echt beginnertje in Linux, snap er nog geen hol van, maar het lijkt me wel leuk om Kde3 eens uit te proberen :)
Proberen kan natuurlijk altijd :). Je hebt nog wel kans op problemen zo net na de release, maar er moet toch iemand de eerste zijn, niet? Ik heb nog geen verhalen gehoord van mensen met datacorruptie met de final, dus dat is alvast positief...

[edit]
Newjersey: ik las net op debian-kde dat er over een paar dagen debs zullen zijn. Ik heb ooit gelezen dat die niet direct in Sid terecht zullen komen (en al helemaal niet in Woody), maar ik weet niet of dat ondertussen veranderd is.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 19:46 schreef easydisk het volgende:
Kunnen we niet met z'n allen proberen KDE voor Debian te compileren ? Iemand die het compileerd en dan problemen hier posten en/of nadat kqt + kdelibs + arts gecompileerd is, er meerdere mensen gaan compileren.

En van mij hoeft kde<packe> niet helemaal verdeel te worden, zoals nu bij Debian, in kdewatch, kdemoon, kdebla_bla, maar mag het gewoon een 10 Mb file zijn => kdetoys.
Heb nog even geduld ;) Ik heb net de pakketten zo aangepast zoals jij precies hierboven beschrijft! ;)
Ik maak nu pakketten die conflicteren met kde2 en met de kde3 die in de tree komt (aangenomen dat de bestandsnamen van kde3 niet meer wijzigen in de tree voor kde3). Dit laatste om te voorkomen dat straks kde3 ineens 1 pakket gaat updaten dat conflicteert. Verder heb ik ingesteld dat de pakketten kde2 en kde3 'providen', dus dat je na installatie gewoon weer programma's kunt installeren die kdelibs nodig hebben bijvoorbeeld.
Als het lukt zal ik het nog even wat duidelijker uitleggen :P
Op donderdag 04 april 2002 20:33 schreef Newjersey het volgende:
hoe lang zou het duren voordat kde 3 in de unstable of testing tree zal staan?

duurt dat meestal lang bij debian of niet?
Dat kan nog wel even duren. "Wanneer het af is". En aangezien Xfree 8.2 ook al weken uit is, en er nog steeds niet in zit...

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Dank odysseus, ik gaat zo ff proberen :)

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 20:20 schreef Jotti het volgende:
Mwa, tegen de tijd dat we daarmee klaar zijn, zit ie wsl. in unstable en gaat upgraden ontzettend kut worden mbt. dependencies e.d... en losse packages heb ik al geprobeerd, hele hoop blabla-files dingen aangepast aan goeie paden, dingen eruitgefrut, versienummer in changelog opgehoogd, onmogelijke build depends aangepast enz. enz., er gaat ontzettend veel werk in zitten en ik ben er maar mee opgehouden... brakke zooi, die debian/ dir... lever het dan niet mee, zou ik dan denken, maar ja.
Dat is inderdaad niet te doen. Ben er gisteren flink mee bezig geweest met de bestaande debian dir, echt onmogelijk..... Komt ook doordat de scripts nog van rc2 en beta1 zijn. |:(

Ik heb nu met deb-make zelf scripts gemaakt, en vervolgens alle dependencies en conflicts e.d. aangepast. Als dat lukt volgt er meer info ;)
Op donderdag 04 april 2002 20:34 schreef odysseus het volgende:

[edit]
Newjersey: ik las net op debian-kde dat er over een paar dagen debs zullen zijn. Ik heb ooit gelezen dat die niet direct in Sid terecht zullen komen (en al helemaal niet in Woody), maar ik weet niet of dat ondertussen veranderd is.
Link? ;) Heb al ff gezocht naar dat nieuws, kon niets vinden op debian.org, debianplanet, en op irc kanalen op irc.debian.org ( <zucht> )

• ronaldmathies
  • Niet online
Ik draai Suse 7.3 met KDE 2.2.2,

Nu heb ik KDE 3 geinstalleerd met

rpm-U --force --nodeps *

Ik stond op dat moment in de dir waar alle KDE 3 rpm's in staan.

Na een herstart gedaan te hebben en in te loggen blijf ik KDE 2.2.2 zien, als ik in de onderstaande dir kijk :

/opt/

zie ik daar keurig kde3 staan, en hij heeft met het installeren via het bovengenoemde commando geen fouten gegeven, wel twee keer dat hij een scripje of iets dergelijks ging runnen.

Als ik in mijn user variables kijk (via het set commando) dan zie ik allerlij verwijzingen naar KDE 2.2.2

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik met een NIEUWE user toch kan inloggen onder KDE 3 (Ik wil mijn huidige user nog niet veranderen omdat ik eerst wil kijken of ik alle programma's die ik nu gebruik ook kan gebruiken onder KDE 3).

resumerend :

Ik wil een nieuwe gebruiker aanmaken en deze de mogelijkheid geven om in te loggen onder KDE 3, KDE 3 is volgens mij verder prima geinstalleerd gezien ik tijdens de installatie geen fouten kreeg en alle mapjes aanwezig zijn).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het citaat is hier te vinden.
KDE 3.0 final has been tagged and I am working on finishing up the debs
for it currently. It will probably take a few more days.

Chris
Dit is van 29 maart, dus ze moeten binnenkort wel klaar zijn verwacht ik.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 04 april 2002 20:44 schreef ronaldmathies het volgende:
Ik wil een nieuwe gebruiker aanmaken en deze de mogelijkheid geven om in te loggen onder KDE 3, KDE 3 is volgens mij verder prima geinstalleerd gezien ik tijdens de installatie geen fouten kreeg en alle mapjes aanwezig zijn).
Maak de nieuwe gebruiker aan en zorg dat alle environment-variabelen die nu nog naar KDE2 verwijzen naar KDE3 staan. Let erop dat de binaries va KDE3 in het PATH vóór die van KDE2 moeten komen. Je kunt dit controleren met het commando 'which', dit laat zien welke versie van een bepaald programma gebruikt zal worden.

• Newjersey
thnx for de info odysseus

dan wacht ik dat lekker af :)

Verwijderd

tip om meerdere GUI's tegelijkertijd te draaien, type in een shell of (ctrl-alt-f2)
code:
1
2
3
Xwrapper :1.0 &
export DISPLAY=:1.0
startKDE

op de eerstvolgende lege screen wordt dan KDE opgestart,
(bij mij ctrl-alt-f9) startgnome, starticewm, startblackbox, xterm kunnen op die manier ook opgestart worden (op resp. :2.0 :3.0 :4.0) als die geinstallerd zijn.

als je X op een oude computer hebt draaien, kan je via netwerk ook KDE3 op die compu opstarten met xhost +
en export DISPLAY=myhost:2.0 enz.

• _Squatt_
  • Niet online
Op donderdag 04 april 2002 22:36 schreef pakje_bakmeel het volgende:
tip om meerdere GUI's tegelijkertijd te draaien, type in een shell of (ctrl-alt-f2)
code:
1
2
3
Xwrapper :1.0 &
export DISPLAY=:1.0
startKDE

op de eerstvolgende lege screen wordt dan KDE opgestart,
(bij mij ctrl-alt-f9) startgnome, starticewm, startblackbox, xterm kunnen op die manier ook opgestart worden (op resp. :2.0 :3.0 :4.0) als die geinstallerd zijn.

als je X op een oude computer hebt draaien, kan je via netwerk ook KDE3 op die compu opstarten met xhost +
en export DISPLAY=myhost:2.0 enz.
Volgens mij kun je dan het beste wel verschillende gebruikers aanmaken.

Want toen ik een keertje KDE 2.2.2 en een beta van KDE 3.0 tegelijk wilde draaien kreeg ik nogal wat problemen met meerdere dcopserver/artsd's enzo. Verder niet echt geprobeerd, dus het zou ook aan mijn onkunde hebben kunnen liggen.

• banaan-X
  • Niet online
OK, de debs met eigen debian dir zijn klaar. Ik heb ze geprobeerd te installeren, alleen dit ging niet helemaal lekker heb ik het idee. Ik kreeg wel een kdm van kde3, maar kon vervolgens niet in kde3 komen. Ik heb alleen het idee dat dit misschien wel op te lossen is, maar ik heb hier geen zin meer in om naar te kijken.
Als iemand anders wil kijken: de debs zijn beschikbaar op http://ai.ics.hro.nl/~banaan/

De bestandsnamen voor de goede debs zijn:
http://ai.ics.hro.nl/~banaan/arts_1.0.0-1_i386.deb
http://ai.ics.hro.nl/~banaan/kdelibs_3.0-1_i386.deb
(deze moet ik nog even uploaden - hij is 13.688 MB):
http://ai.ics.hro.nl/~banaan/kdebase_3.0-1_i386.deb

• Ansenyi
Op donderdag 04 april 2002 19:25 schreef odysseus het volgende:
Is dit de manier hoe jij het gedaan heb? Ik probeerde het na een kale Woody install met x-window-system erbij. Alles ging goed totdat ik make deed van qt :?. En dat is al meerdere malen overkomen. Ook toen ik vanuit kde 2.2.2 wou compileren. De error zal ik morgen eens goed overnemen.

To be, or not to be...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat is inderdaad de manier die ik gebruikt heb. Werkt voor mij prima. Als je in plaats van CVS liever een tarball neemt (die zijn op het moment toch bijna gelijk en de tarball zou in ieder geval moeten compileren, wat bij CVS nog helemaal niet zeker is) dan kun je die howto ook volgen voor het stuk de opties die je bij Qt mee moet geven en dergelijke.

• Ansenyi
Uuhm wat ik geprobeerd had was die tarball had die *.tar.bz2 allemaal.

En probeerde het volgens install-source

To be, or not to be...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Wat duurt dat compileren lang zeg :(
Kan wel het verschil merken tussen een Duron 900 en een P2-400 :(

* _JGC_ installeert nu Debian + KDE 3.0 voor een linux n00b

• Ansenyi
Op zondag 07 april 2002 23:14 schreef _JGC_ het volgende:
Wat duurt dat compileren lang zeg :(
Kan wel het verschil merken tussen een Duron 900 en een P2-400 :(

* _JGC_ installeert nu Debian + KDE 3.0 voor een linux n00b
Welke Debian ben je aan het installeren en op welke manier ga je KDE erop zetten?

Ik heb net ff opnieuw geprobeerd en dit is wat eruitkwam:
kernel/qapplication_x11.cpp:3123: confused by earlier errors, bailing out
cpp0: output pipe has been closed
make[2]: *** [.obj/release.mt/qapplication_x11.o] Error 1
make[2]: Leaving directory `/home/kde/qt-copy-3.0.3/src'
make[1]: *** [sub-src] Error 2
make[1]: Leaving directory `/home/kde/qt-copy-3.0.3'
Rarara ik snap er niks van :(

To be, or not to be...

• _JGC_
QT duurde hier zo'n 2 uurtjes :(

Ik heb het zo gedaan als de installatiehandleiding van KDE voor source-compileren dat aangeeft. Echter zitten er nog wel een aantal fouten in:

De source-compile handleiding geeft aan dat je een $KDEDIR en een $QTDIR moet instellen, die uitgelezen worden door de configure scripts. Nou mooi niet dus, alleen de KDELIBS doen dat :(

Als QT3 niet wil compileren, geef je eerst ff een debuild commando, weet je welke pakketjes je mag apt-getten.

Verwijderd

Ik zie net op Freshmeat dat er een nieuwe Gentoo uit is, 1.1a met, jawel, KDE-3.0. Zijn ze toch de eerste :)

• Ansenyi
En ik wacht maar op die KDE 3 in testing, ofja dat wordt dan in unstable denk ik?

To be, or not to be...

Verwijderd

En ik zie nu ook KDE-3.0 final packages in de Slackware-current tree verschijnen.
/edit: Oeps, de source staat er , packages nog niet (tenminste niet op de uk mirror), zullen packages er zeer binnenkort wel staan

Verwijderd

Ik heb net KDE 3 geinstalleerd op mijn Slackware 8.0 bakjes... En ik moet zeggen..

FANTASTISCH

Goed werk KDE 3 Team !!

Verwijderd

omg toch ff weer linux installen :>

Verwijderd

uh :> werkt niet dus >:)

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 09:20 schreef SaSReCoiL het volgende:
uh :> werkt niet dus >:)
Vertel....

Verwijderd

nix sorry :D

• _JGC_
Meer mensen bij wie de help packages helemaal gescrambled zijn? Als ik bijvoorbeeld zo'n kaartspelletje open, hoef je er niet op te rekenen dat de help een stukje zinvolle tekst bevat :(

Ook nog wat vaags: i18n doet ut niet, alles blijft engels (kan mij niets schelen, maar voor degene waarvoor het is...)

Verwijderd

Klondike

Klondike is the most famous patience - most likely because an often used operating system comes with it. It is played with one deck.

Goal of Klondike is to put all cards as real families ascending on the foundation. This works usually pretty well as soon as all cards are lying face up in the playing piles.
Werkt wel, maar zou Nederlands moeten zijn. Is het dus niet helemaal :) ht://dig toevallig vergeten te installeren ?

• _Squatt_
  • Niet online
Op dinsdag 09 april 2002 17:16 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Werkt wel, maar zou Nederlands moeten zijn. Is het dus niet helemaal :) ht://dig toevallig vergeten te installeren ?
ht://dig heb je toch alleen maar nodig om snel door je bestanden te kunnen zoeken? Ik heb 't hier namelijk niet geinstalleerd, maar de help werkt prima. (Niet dat ik die nodig zou hebben O-))

Verwijderd

Dat zou best wel kunnen, ik dacht dat het iets met help te maken had voor KDE maar het zal dan wel voor de zoekfunctie zijn .

• _JGC_
Als ik op zo'n helptopic ga staan, staat er in de titelbalk altijd help:/<programma>/index.html

waar <programma> dan bijvoorbeeld kpat is.

Als ik dan kijk naar wat ik op het scherm zie, lijkt me dat een hele duidelijke Bzip2 header, begint met BZ iig elke keer. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Distro is Debian Woody, alles gewoon gecompileerd met ./configure en make (BTW: Die configure scripts zijn brak, halverwege het compileren komt ie vaak pas nog eens aanzetten dat er een library mist |:( )

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je nog eens 'make install' draait in kdelibs/kioslave/bzip2/, krijg je dan iets speciaals te zien? Misschien dat er iets mis is gegaan daar...hier werkt het prima in ieder geval, op welke manier ik die helppagina's ook oproep (via het menu, adres via Konqueror met of zonder slash).

• _JGC_
Als ik alle index.cache.bz2 bestandjes mbv bzcat omzet naar index.html, gaat alles goed.
Wat echter nog vreemder is: de KControl helpfiles doen het wel zonder aanpassing, terwijl daar toch echt alleen maar docbooks en een index.cache.bz2 staat |:(

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• a casema user
  • Laatst online: 12-03 11:51
Op dinsdag 09 april 2002 22:40 schreef Sebas het volgende:
[afbeelding]

http://www.student.kun.nl/s.kugler/got/kde3/

hier staan er nog meer ...
Hoe doe je zo'n breed beeld ???
Venster 1 en 2 gecombineerd ofzo ?

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• _JGC_
Xinerama noemen we dat, die gast heeft twee beeldschermen waarschijnlijk.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Matrox G400 ruleert, dualhead onder linux...

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

hehe na uren geplaar en 3 re-installt werkt ie uiteindelijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2266000004

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
Kan iemand mij vertellen hoe ik de pakketten moet compilen voor SuSE. Ik wil ze ook graag zelf compilen voor i686, maar krijg steeds een fout. Ik zit nu op stage dus kan even niet de foutmelding posten. Ik heb een standaard text installatie gedaan in text-based. Ik heb de extra pakketten automake en autoconf geinstalleerd. Wat moet ik nog meer extra installeren :? Wie is het al gelukt met de SRPM's van SuSE?

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-03 21:33

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Ik heb nu eindelijk na veel gekloot (en domme fouten van mijn kant) KDE 3 aan de praat. :)

Heb ik 1 klein vraagje over:

In het start menu zijn sommige (70%) van mijn icons verzien van een comment, die tussen "()" erachter staat.
Ik heb geen idee hoe dit weg te krijgen? De meegeleverde menueditor van KDE 3 bracht geen uitkomst.

Godfather Bodybuilding topic reeks

• _Squatt_
  • Niet online
Op woensdag 10 april 2002 13:17 schreef MrJ het volgende:
In het start menu zijn sommige (70%) van mijn icons verzien van een comment, die tussen "()" erachter staat.
Ik heb geen idee hoe dit weg te krijgen? De meegeleverde menueditor van KDE 3 bracht geen uitkomst.
Configuratiescherm >> Uiterlijk & Gedrag >> Paneel >> Menu's >> Gedetailleerde menu-ingangen.

Bij de laatste het vinkje verwijderen :).

• MrJ
  • Laatst online: 12-03 21:33

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Hmmm, ik dacht dat ik daar al gekeken had.

Maar goed, kennelijk niet goed dus! }:O

Tnx.

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Apache
  • Laatst online: 10-03 10:48

Apache

amateur software devver

kde 3 compile ging goed, enkel qt deed even vaag maar toen heb ik met het opengl config script van gentoo even de opengl implementatie geswitched naar xfree en toen compilede hij perfect :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• sebas
Op dinsdag 09 april 2002 23:36 schreef a casema user het volgende:

[..]

Hoe doe je zo'n breed beeld ???
Venster 1 en 2 gecombineerd ofzo ?
Xinerama inderdaad. Ik heb een matrox g450 dualhead met twee monitoren. Links op 1280x1024, rechts op 1600x1200.

• Aaargh!
  • Laatst online: 13:25

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Waar blijven nou die officiele debian packages :{

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Niek
  • Laatst online: 12-03 19:34

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op woensdag 10 april 2002 15:33 schreef Aaargh! het volgende:
Waar blijven nou die officiele debian packages :{
http://lists.debian.org/debian-kde/2002/debian-kde-200204/msg00111.html :
I want to make everyone aware of my KDE 3.0 plans. KDE 3.0 will not go into sid until woody is released, currently slated for May 1. I will probably also wait until after XFree 4.2 is released so that recompilation won't be needed. However, I will make preliminary debs available once I have finished packaging kdebase (the last package, which I am currently working on). If anyone has questions please keep it on the list if possible.

Thanks,

Chris

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• sebas
Op woensdag 10 april 2002 11:59 schreef LinuxUser het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe ik de pakketten moet compilen voor SuSE. Ik wil ze ook graag zelf compilen voor i686, maar krijg steeds een fout. Ik zit nu op stage dus kan even niet de foutmelding posten. Ik heb een standaard text installatie gedaan in text-based. Ik heb de extra pakketten automake en autoconf geinstalleerd. Wat moet ik nog meer extra installeren :? Wie is het al gelukt met de SRPM's van SuSE?
Waarom wil je ze perse zelf compileren?

Ik heb het met de rpm's gedaan, en het werkt prima. Sommige dingen moet je eventueel recompilen, maar dat moet geen probleem zijn.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op woensdag 10 april 2002 16:07 schreef Sebas het volgende:
Zoals hij zegt, hij wil de i686-optimalisaties. En dat maakt vergeleken met i386 enkele procenten in snelheid uit.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• LollieStick
Op woensdag 10 april 2002 16:07 schreef Sebas het volgende:

[..]

Ik heb het met de rpm's gedaan, en het werkt prima. Sommige dingen moet je eventueel recompilen, maar dat moet geen probleem zijn.
Inderdaad voor de i686 optimalisatie(s). Ik zal zo de error even posten, moet hem eerst even opnieuw downloaden :)

• LollieStick
Deze foutmelding krijg ik bij het installeren van PopT (nodig voor RPM):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
linux:/source/popt-1.6 # make
make  all-recursive
make[1]: Entering directory `/source/popt-1.6'
Making all in intl
make[2]: Entering directory `/source/popt-1.6/intl'
make[2]: Nothing to be done for `all'.
make[2]: Leaving directory `/source/popt-1.6/intl'
Making all in po
make[2]: Entering directory `/source/popt-1.6/po'
make[2]: Leaving directory `/source/popt-1.6/po'
make[2]: Entering directory `/source/popt-1.6'
/bin/sh ./libtool --mode=compile gcc -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I. -I.    -Wall -g -O2 -c popt.c
rm -f .libs/popt.lo
gcc -DHAVE_CONFIG_H -I. -I. -I. -I. -Wall -g -O2 -c popt.c  -fPIC -DPIC -o .libs/popt.lo
popt.c: In function `poptGetNextOpt':
popt.c:733: `FLT_MAX' undeclared (first use in this function)
popt.c:733: (Each undeclared identifier is reported only once
popt.c:733: for each function it appears in.)
popt.c:735: `FLT_MIN' undeclared (first use in this function)
make[2]: *** [popt.lo] Error 1
make[2]: Leaving directory `/source/popt-1.6'
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make[1]: Leaving directory `/source/popt-1.6'
make: *** [all-recursive-am] Error 2
linux:/source/popt-1.6 #

Ik paste het volledige stuk maar even voor de volledigheid. Het configure scriptje ging wel goed, maar bij make krijg ik dus deze fout. Iemand een idee wat ik fout doe?

Verwijderd

Vraagje tussendoor.....

Ik heb kde3 geinstalleerd en dit zonder problemen >:)

Maar misschien is dit een domme vraag ?? Waar kan ik het transparante menu items enz. vinden binnen kde

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 20:54 schreef Delphy het volgende:
Vraagje tussendoor.....

Maar misschien is dit een domme vraag ?? Waar kan ik het transparante menu items enz. vinden binnen kde
Dat zijn extra theme's... Net als WinXP

Kijk op www.kde.nl voor links...

Verwijderd

Transperante menu's zit standaard in KDE3, ergens bij Windows Behaviour / Decoration.

Zoiets >:)

• _Squatt_
  • Niet online
Op woensdag 10 april 2002 20:54 schreef Delphy het volgende:
Vraagje tussendoor.....

Hardstikke goed!
Zoals in dit topic te lezen is:
Op vrijdag 29 maart 2002 20:00 schreef _Squatt_ het volgende:
Configuratiescherm >> Uiterlijk & Gedrag >> Stijl >> Effecten >> Effect Menu

De laatste op 'Translucent' zetten en het is geregeld :).

• flexter430
  • Laatst online: 27-02-2024
Ik gebruik debian en heb KDE3 zelf gecompileerd. Niet QT3, daar waren al .debs van.

Ik kan KDE3 alleen niet starten... :(
vage error:

QObject::connect no such slot QObject::newclient(int)
en nog wat blabla met Slotterminate & Slotcleandeadconnection

Iemand enig idee wat dit betekend en wat er aan te doen is?
Volgens mij heeft het iets met kdeinit te maken

• _JGC_
Misschien een probleempje met de QT3 van Debian? Ik heb zelf de qt-copy van KDE 3.0 gecompileerd, ging gewoon goed.

* _JGC_ gebruikt overigens Woody, jij waarschijnlijk Sid.

• Ansenyi
Op donderdag 11 april 2002 20:57 schreef flexter het volgende:
Ik gebruik debian en heb KDE3 zelf gecompileerd. Niet QT3, daar waren al .debs van.
Hmmm wat is de precieze naam? Dan ga ik het zo maar eens proberen want QT3 compileren gaat hiero telkens fout :(

To be, or not to be...

• Ansenyi
Mja dat is de source en dat compilen geeft mij nou telkens zo'n error. Hij had het over .debs van QT3

To be, or not to be...

• flexter430
  • Laatst online: 27-02-2024
apt-cache search qt3 :)

ik draai trouwens testing, weet niet zeker of qt3 al in stable zit....

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

In stable in ieder geval niet, Qt3 bestond nog niet eens toen Potato stable werd...in testing zit 3.0.3 (evenals 2.x).

• Ansenyi
Okdan, ik draai woody, maar dan zal het wel lukken als ik apt sources naar testing verander.

To be, or not to be...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ehm, in ieder geval tot 1 mei geldt dat Woody == testing...veranderen zal dus weinig helpen. Je moet er rekening mee houden dat de Qt 3.0.3 die in woody zit als naam niet iets als 'qt*' heeft (dat is 2.3), maar 'qt3*', dan heb je in ieder geval de goede.

• Ansenyi
Dus met apt-get install qt3* (wat er nog bijhoort) moet het met mijn huidige woody apt lines lukken?

To be, or not to be...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

'apt-get install libqt3-mt-dev' zou je in ieder geval de goede libs moeten bezorgen.

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 12 april 2002 17:18 schreef Ansenyi het volgende:
Mja dat is de source en dat compilen geeft mij nou telkens zo'n error. Hij had het over .debs van QT3
Hij geeft zeker errors bij mysql.h ? Die bestanden staan in /usr/include/mysql/ , en je moet even de mysql*.h linken naar /usr/include. Dan kun je qt3 prima compileren. Mag ik je trouwens ook ff wijzen om mijn onofficiele debs ;) : [topic=467462/1/50]

Verwijderd

Niet zozeer om deze discussie maar omhoog te schoppen maar er is een security bug gevonden in alle voorgaande KDE 2.2.x en 3.x versies. Zie http://www.kde.org/info/security/advisory-20021111-2.txt.
De oplossing is KDE 3.0.5 welke al wel uit is maar nog niet announced. Zie http://www.kde.org/info/3.0.5.html . Downloaden kan op ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/3.0.5/, er zijn ook Slackware-8.1 packages in de contrib dir

• comprobot
  • Laatst online: 01-03 19:51
Binnenkort komt er nieuwe KDE 3.1 uit... Kde-ontwikkelaars hebben bezig met laatste hand..
Vandaag zal er een nieuwe versie 3.1 na RC3 uitkomen :)

www.tiedragon.nl

• Hagar
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 01:22:
Niet zozeer om deze discussie maar omhoog te schoppen maar er is een security bug gevonden in alle voorgaande KDE 2.2.x en 3.x versies. Zie http://www.kde.org/info/security/advisory-20021111-2.txt.
De oplossing is KDE 3.0.5 welke al wel uit is maar nog niet announced. Zie http://www.kde.org/info/3.0.5.html . Downloaden kan op ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/3.0.5/, er zijn ook Slackware-8.1 packages in de contrib dir
Voor KDE 3.0.4 zijn patches verkrijgbaar op
ftp://ftp.kde.org/pub/kde/security_patches/

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

Die had ik nog niet gezien... Er blijken patches voor 2.2.2, 3.0.3 en 3.0.4 te zijn. In die dir hierboven vermeld dus.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

edwtie schreef op 18 November 2002 @ 01:28:
Binnenkort komt er nieuwe KDE 3.1 uit... Kde-ontwikkelaars hebben bezig met laatste hand..
Vandaag zal er een nieuwe versie 3.1 na RC3 uitkomen :)
Tsja, laten we 't hopen. Eerst stond 3.1 Final geplanned eind oktober, daarna werd het 11 november. Op 11/11 werd 'ie uitgesteld naar vandaag, 18/11. Maar dat kan best nog wel veranderen. We zien 'm wel verschijnen :P

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• balk
  • Laatst online: 20:13
Check deze website voor het release plan. Zoals het er vandaag uitziet volgende week er dus weer stevig tegenaan compileren dus :P

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 01:22:
Het gaat kennelijk alleen maar om de LAN browser "lisa". Je hoeft dus niet naar 3.0.5 te gaan.
Pagina: 1 2 Laatste