[RH7.2] KDE 2.2 --> KDE 3.0

Pagina: 1
Acties:

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-03 21:33

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Topicstarter
Hi,

Ik wil hier gebruik gaan maken van de nieuwe KDE 3.0. Om dat te bereiken, wil ik mijn huidige versie upgraden.

Probleem is echter dat ik totaal geen idee heb hoe dit aan te pakken.

Om te beginnen heb al geen idee wat ik moet downloaden.
Er zijn op de FTP servers voor mijn distro 2 folders, een "i386" en een "SRPMS" nl.

Welke moet ik dan nemen? Ik heb zelf een AMD processor (i686).

Ten tweede heb ik geen idee welke bestanden dan uit die map. Alles? Alleen een selectie?

En als ik dan eindelijk de juiste packages binnen heb, moet ik dan eerst nog KDE 2.2 libs verwijderen? Of neemt de installatie van die packages dat voor zijn rekening?

Iemand tips, of hulp?

Tnx!!

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De SRPMS zijn Source RPMS, dus krijg je daarmee de source.
In i386 staan volgens mij de gewone RPMS, dus die ook installeerbaar zijn op jouw Athlon (i386 betekend ook "vanaf" 386).

Welke bestanden je moet downloaden is een kwestie van welke je wilt hebben. Ik heb hier geen lijst van alle packages maar ik kan je alvast vertellen dat je kdelibs zowiezo nodig hebt bij de installatie, verder weet ik dat KOffice niet nodig is en alleen een extratje is :)

Met RPM moet je btw volgens mij wel eerst KDE 2.2 verwijjderen.

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 22:51 schreef Aikeleer het volgende:
...
Met RPM moet je btw volgens mij wel eerst KDE 2.2 verwijjderen.
Ik heb net kde 2.2 geupdate naar 3.0 als je op www.kde.org kijkt, dan staat er behalve een link naar de mirror sites ook een link naar de installatie instructies. Daar kan je precies lezen welke packages je moet hebben. Suc6

edit:

Ben nu een week bezig met linux en laaiend enthusiast! Wat een systeem! Jammer dat ik nu pas het licht heb gezien.... :D

Verwijderd

Ik heb het eerlijk gezegd nog niet gechecked maar je moet in iedergeval QT3 hebben geinstalleerd.

De basis van kde bestaat dacht ik uit kde-base en kde-libs...de rest is optioneel
aan te raden zijn: admin, network, utils, artwork, graphics, multimedia etc..

(gebaseerd op kde 2.2 kan nu anders zijn..ik wil er vandaag of morgen aan beginnen)

• MrJ

MrJ

Topicstarter
OK, tnx guys!

Ik kan weer ff verder dit weekend! :P

• MrJ

MrJ

Topicstarter
OK, nog 2 vraagjes dan: :)

1) Is het trouwens ook mogelijk om via de RedHat update ook KDE3 binnen te krijgen?

2) Zo niet, moet ik dus de al gedownloade packages zelf installen. Maar 1 v/d prerequists is dus Qt3.

Daar loop ik op vast. Als ik de Qt3 die aanwezig is in de FTP download dir. van KDE wil installen, krijg ik in de package mgr. de volgende melding:
Found 0 source and 1 binary packages
rpmdepCheck() failed
Iemand een idee wat er aan de hand is? Zo ja, hoe is zoiets op te lossen dan?

Tnx again!

• MrJ

MrJ

Topicstarter
*schopje*

Ik heb gekeken bij de RH Update, en daar staat KDE3.0 nog niet bij. Iemand enig idee hoelang het duurt voordat KDE3.0 ertussen komt te staan? :?

Verwijderd

nog een linuxn00bje hiero :P ik volg dit topic met grote belangstelling, als het gelukt is, post dan ff aub hoe je het hebt geflikt :)

Ik draai zelf ook Rode hoed 7.2 met KDE 2.2, ik ben hier al laaiend enthousiast over, alleen de snelheid van het opstarten van de applicaties zou wel iets hoger mogen liggen....

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 06 april 2002 18:12 schreef MrJ het volgende:
Ik heb gekeken bij de RH Update, en daar staat KDE3.0 nog niet bij. Iemand enig idee hoelang het duurt voordat KDE3.0 ertussen komt te staan? :?
Misschien even op de site van KDE kijken ?
Want dan kom je vanzelf hier terecht ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 19:11 schreef moto-moi het volgende:

[..]

omg wat een zut bestanden, kijk en hier kom ik als n00b niet uit :) doorzettingsvermogen vereist...idd mee eens :P

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 06 april 2002 19:05 schreef neographikal het volgende:
Ik draai zelf ook Rode hoed 7.2 met KDE 2.2, ik ben hier al laaiend enthousiast over, alleen de snelheid van het opstarten van de applicaties zou wel iets hoger mogen liggen....
Als ik het goed heb, compileerd RedHat z'n packages nog voor i386, je zou dus de srpm's kunnen downloaden, en die zelf kunnen compileren :?
Da's niet eenvoudig, maar zal je waarschijnlijk wel snelheids winst opleveren bij grote pakketen zoals Kde , Xfree86 & Mozilla.

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 06 april 2002 19:12 schreef neographikal het volgende:
omg wat een zut bestanden, kijk en hier kom ik als n00b niet uit :) doorzettingsvermogen vereist...idd mee eens :P
Neuh, gewoon alles in 1 directorie zetten, en dan rpm -Uvh *.rpm draaien, is niets moeilijks aan..

Verwijderd

Op zaterdag 06 april 2002 19:13 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Neuh, gewoon alles in 1 directorie zetten, en dan rpm -Uvh *.rpm draaien, is niets moeilijks aan..
ej thx, we gaan et proberen....zelf compileren ben k niet zo weg van, k ben al blij dat k mn audigy aan de gang kan krijgen ;) dit soort dingen zijn me nog wat boven mn hoed gegrepen :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:13

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Eerst even je oude KDE-packages weggooien, dat beveelt RH in ieder geval aan:
Recommendation: Since we have switched to building more modular KDE packages, users of KDE 1.x or 2.x should remove the older KDE packages and then install the new ones rather than trying to update.
Deleting the old packages will not delete settings etc. stored in the users' home directories.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Op zaterdag 06 april 2002 19:48 schreef odysseus het volgende:
Eerst even je oude KDE-packages weggooien, dat beveelt RH in ieder geval aan:
[..]
ow... en hoe moet dat ? (nog een linux-n00b hiero :P )

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik quote van deze site:
To remove the old packages and install the new ones, run:

cd /where/you/downloaded/the/KDE3/RPMS
rpm -e `rpm -qa |egrep ^kde`
rpm -Uvh *rpm
* odysseus blijft maar quoten vandaag...gaat gelukkig wel sneller dan zelf schrijven :).

Overigens had je deze informatie ook met enig zoekwerk zelf kunnen vinden denk ik >:).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Op zaterdag 06 april 2002 19:11 schreef moto-moi het volgende:

[..]

I know, I know.

Maar in mijn RH install heb ik de mogelijkheid om een soort van "Windows Update" uit te voeren.

Daarbij worden alle geinstalleerde packages geupdate enzo. En in die lijst stonden ze nog niet.

Maar wat ik nu dus moet doen is dus kennelijk alle , packages uit de i386 folder downloaden en dan de hele zooi installen aan de hand van bovenstaande README file.

Correct toch? :?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zonder precies gekeken te hebben welke packages ze allemaal gemaakt hebben durf ik wel te beweren dat je ze in ieder geval niet _allemaal_ hoeft te installeren. De belangrijkste zijn (naast Qt natuurlijk) kdebase en kdelibs. Dan heb je in ieder geval een kicker, konqueror en bijvoorbeeld het control center. Arts is ook altijd handig, dat zorgt voor geluid. Kdenetwork bevat programma's als ksirc, knode, kmail en knewsticker. Voor extra wallpapers / iconthemes / etc. moet je in kdeartwork zijn. KOffice, Quanta en KDevelop zijn niet tegelijk gereleased maar hebben waarschijnlijk ook wel packages gekregen. Het is natuurlijk niet nodig die te installeren. Kdeaddons kan nog handig zijn, die bevat bijvoorbeeld plugins voor noatun en konqueror. De rest van de namen (kdegames, kdemultimedia, kdetoys) spreekt voor zich. Deze packages zijn zeker niet vereist, maar als je bijvoorbeeld graag patience speelt dan kan het altijd van pas komen om te installeren :).

• MrJ

MrJ

Topicstarter
I see, dan heb ik toch de juiste packages binnen. :P

Maar wat is precies het verschil tussen "*" en "*-devel" package?
Ik heb alleen maar de "*" packages binnen gehaald.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat is voorlopig ook genoeg. Zodra je zelf programma's wil gaan compileren die op KDE gebaseerd zijn heb je wel de development-packages van KDE nodig.

Verwijderd

IK gebruik suse 7.3 en heb een vraagje dus zal hem hier maar stellen :
heb de kde 3.0 rpm allemaal geinstalleerd met yast 1
vervolgens een kde3 menu verwijzing in het opstartwindow bijgevoegd .

nu kreeg ik bij opstart de vraag wil je kde 3.0 opstarten met nieuwe instellingen of met de oude , wel heb beide geprobeerd maar mijn scherm word gereset en thats it back to 2.2.

heb gelezen dat :

It's easy :)
1. Run yast1
2. Package Managment->Install packages->Source: Directory
3. Choose the directory where the rpms are
4. select them all and press F10.

If everything worked fine, that should be it, but
A: you probably won't have kde3 option in KDM
B: when logging in to kde3 you'll get a dcop error

How did I fix it.
A)
- KDE Control Centre-> System -> Login Manager -> Sessions (add kde3)
- if that doesn't work simply edit /opt/kde2/share/config/kdm/kdmrc
- if that doesn't work check out /etc/init.d/xdm and find out which kdm you
are using

B)
- Change you QTDIR to /opt/lib/qt3
- Change your KDEDIR to /opt/kde3
to do that add to /etc/profile, or to your homedir .profile

export QTDIR=/opt/lib/qt3
export KDEDIR=/opt/kde3

het gaat mij om dat laatste stuk onder B .

heb gezocht maar welke file moet ik nu pakken om dit te veranderen:

export QTDIR=/opt/lib/qt3
export KDEDIR=/opt/kde3

kan die HOME.dir niet vinden

alvast bedankt

• MrJ

MrJ

Topicstarter
|:( OMFG!!!! |:(

Bij het uitvoeren van "rpm -e `rpm -qa |egrep ^kde`" kreeg ik een lijst van een aantal packages die niet konden worden verwijderd omdat er een aantal dependancies waren.

Dus ik die dependancies packages opgezocht en verwijderd, waarna die packages ook verwijderd werden.

Toen voerde ik daarna "rpm -Uvh *rpm" in, kwam er een melding dat hij niet verder kon, omdat hij de zojuist gedeinstalleerde packages nodig had! :'(

Met dus als uiteindelijk gevolg dat ik zonder GUI zit.

Er zit voor mij niets anders op dan weer opnieuw beginnen. ;(

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Op zaterdag 06 april 2002 21:09 schreef odysseus het volgende:
Ik quote van deze site:
[..]

* odysseus blijft maar quoten vandaag...gaat gelukkig wel sneller dan zelf schrijven :).

Overigens had je deze informatie ook met enig zoekwerk zelf kunnen vinden denk ik >:).
error: package rpm -qa |egrep ^kde is not installed

dit is als ik het onder GNOME probeer (of is dat niet slim? :D ff onder KDE zelf probere)
Op zondag 07 april 2002 13:13 schreef MrJ het volgende:

Bij het uitvoeren van "rpm -e `rpm -qa |egrep ^kde`" kreeg ik een lijst van een aantal packages die niet konden worden verwijderd omdat er een aantal dependancies waren.

Dus ik die dependancies packages opgezocht en verwijderd, waarna die packages ook verwijderd werden.

Toen voerde ik daarna "rpm -Uvh *rpm" in, kwam er een melding dat hij niet verder kon, omdat hij de zojuist gedeinstalleerde packages nodig had! :'(

hmm
die dependencies heb ik nu ook .. weet iemand hoe ik KDE3 alsnog kan installeren ?

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:35
Op zondag 07 april 2002 13:21 schreef 3CLipZ het volgende:

[..]

error: package rpm -qa |egrep ^kde is not installed

dit is als ik het onder GNOME probeer (of is dat niet slim? :D ff onder KDE zelf probere)
[..]

hmm
die dependencies heb ik nu ook .. weet iemand hoe ik KDE3 alsnog kan installeren ?
Wil nu dus ook KDE3.0 installen maar eerst Qt3 als ik die probeer te installen zegt ie dat de directory is set to " " and should be usr/local/share/qt nou ik kan doen wat ik wil maar hij blijft de rror geven ik moet iets maken emt een .profile bestand ofzo kan iemand mij ff duidelijk uitleggen hoe??? van de readme snap ik geen rete dan lullen ze over .profile dan weer .serve ofzo GEK word ik ervan ::P
en als ik probeer rpm -Uvh *.rpm dan geeft ie error aan en idd ook de hele lijst met rotzooi die nodig is? alles staat er maargoed eerst ff Qt3 thx

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 07 april 2002 13:32 schreef The_Dart het volgende:
Wil nu dus ook KDE3.0 installen maar eerst Qt3 als ik die probeer te installen zegt ie dat de directory is set to " " and should be usr/local/share/qt nou ik kan doen wat ik wil maar hij blijft de rror geven ik moet iets maken emt een .profile bestand ofzo kan iemand mij ff duidelijk uitleggen hoe??? van de readme snap ik geen rete dan lullen ze over .profile dan weer .serve ofzo GEK word ik ervan ::P
en als ik probeer rpm -Uvh *.rpm dan geeft ie error aan en idd ook de hele lijst met rotzooi die nodig is? alles staat er maargoed eerst ff Qt3 thx
Ho. Wacht. Adem even rustig, zet wat leestekens tussen die groepjes letters die 'woorden' worden genoemd en probeer een iets duidelijkere omschrijving te geven :7. Op welke manier probeer je precies te installeren? Met een RPM? Vanaf source? Waarschijnlijk wordt er bedoeld - als ik je verhaal goed begrijp - dat je de variabele QTDIR moet zetten. Dat kan inderdaad in je .profile (of ~/.bash_profile) door daar een regel te plaatsen als 'export QTDIR=/usr/local/share/qt' te plaatsen. Overigens is dit niet echt een standaard plaats voor Qt.

• GeeMoney
  • Laatst online: 07:35
Op zondag 07 april 2002 13:59 schreef odysseus het volgende:

[..]

Ho. Wacht. Adem even rustig, zet wat leestekens tussen die groepjes letters die 'woorden' worden genoemd en probeer een iets duidelijkere omschrijving te geven :7. Op welke manier probeer je precies te installeren? Met een RPM? Vanaf source? Waarschijnlijk wordt er bedoeld - als ik je verhaal goed begrijp - dat je de variabele QTDIR moet zetten. Dat kan inderdaad in je .profile (of ~/.bash_profile) door daar een regel te plaatsen als 'export QTDIR=/usr/local/share/qt' te plaatsen. Overigens is dit niet echt een standaard plaats voor Qt.
Die bas_profile heb ik zelfs geen acces to als ik root ben?
ik heb al die rpm's gedownload vanaf de ftp van kde.org en probeer ze op deze manier te installen: rpm -Uvh *.rpm ik krijg hierbij dependancies errors?
Ik denk dat legt aan Qt3 maar daarbij krijg ik die directory dus niet voor mekaar kun je dit stap voor stap posten plz..? thx

• MrJ

MrJ

Topicstarter
OK, mijn reinstall is weer klaar.

Iemand een idee hoe nu KDE te updaten? Want de Readme volgen lukt dus niet.

Ik krijg dan een dependancies probleem, waar ik niet uit kom (zie een paar posts eerder).

Plz help!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op zondag 07 april 2002 19:32 schreef MrJ het volgende:
Ik krijg dan een dependancies probleem, waar ik niet uit kom (zie een paar posts eerder).
Zou je ook eens kunnen posten wat die dependencies precies zijn? Is het bijvoorbeeld niet zo dat de packages die je verwijderd hebt een oudere versie hadden dan die je nu weer nodig hebt?

• MrJ

MrJ

Topicstarter
OK, here it is: :P
[root@localhost kde3]# rpm -e `rpm -qa |egrep ^kde`
error: removing these packages would break dependencies:
kdelibs >= 2.2 is needed by kpppload-1.04-29
kdelibs is needed by koffice-1.1.1-2
libDCOP.so.1 is needed by kpppload-1.04-29
libDCOP.so.1 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libDCOP.so.1 is needed by kdbg-1.2.1-5
libDCOP.so.1 is needed by koffice-1.1.1-2
libkdecore.so.3 is needed by kpppload-1.04-29
libkdecore.so.3 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkdecore.so.3 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkdecore.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
libkdeprint.so.0 is needed by koffice-1.1.1-2
libkdesu.so.1 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkdesu.so.1 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkdesu.so.1 is needed by koffice-1.1.1-2
libkdeui.so.3 is needed by kpppload-1.04-29
libkdeui.so.3 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkdeui.so.3 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkdeui.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
libkfile.so.3 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkfile.so.3 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkfile.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
libkio.so.3 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkio.so.3 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkio.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
libkparts.so.1 is needed by koffice-1.1.1-2
libkspell.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
libkssl.so.2 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkssl.so.2 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkssl.so.2 is needed by koffice-1.1.1-2
libksycoca.so.3 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libksycoca.so.3 is needed by kdbg-1.2.1-5
libksycoca.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
[root@localhost kde3]# rpm -Uvh *rpm
error: failed dependencies:
libcups.so.2 is needed by kdeaddons-kate-3.0.0-1
libqt-mt.so.3 is needed by kdeaddons-kate-3.0.0-1
libcups.so.2 is needed by kdeaddons-kicker-3.0.0-1
libqt-mt.so.3 is needed by kdeaddons-kicker-3.0.0-1
knewsticker >= 3.0.0 is needed by kdeaddons-knewsticker-3.0.0-1
libcups.so.2 is needed by kdeaddons-konqueror-3.0.0-1
libqt-mt.so.3 is needed by kdeaddons-konqueror-3.0.0-1
noatun >= 3.0.0 is needed by kdeaddons-noatun-3.0.0-1
libcups.so.2 is needed by kdeaddons-noatun-3.0.0-1
libnoatunarts.so is needed by kdeaddons-noatun-3.0.0-1
libnoatun.so.0 is needed by kdeaddons-noatun-3.0.0-1
libqt-mt.so.3 is needed by kdeaddons-noatun-3.0.0-1
libnoatuncontrols.so.0 is needed by kdeaddons-noatun-3.0.0-1
libnoatuntags.so.0 is needed by kdeaddons-noatun-3.0.0-1
libcups.so.2 is needed by kdeadmin-3.0.0-2
libqt-mt.so.3 is needed by kdeadmin-3.0.0-2
libqt.so.3 is needed by kdeadmin-3.0.0-2
libcups.so.2 is needed by kdeartwork-3.0.0-3
libqt-mt.so.3 is needed by kdeartwork-3.0.0-3
libcups.so.2 is needed by kdeartwork-screensavers-3.0.0-3
libqt-mt.so.3 is needed by kdeartwork-screensavers-3.0.0-3
libxml2 >= 2.4.12 is needed by kdebase-3.0.0-2
libcups.so.2 is needed by kdebase-3.0.0-2
libqt-mt.so.3 is needed by kdebase-3.0.0-2
libqt.so.3 is needed by kdebase-3.0.0-2
libcups.so.2 is needed by kdebindings-3.0.0-1
libqt-mt.so.3 is needed by kdebindings-3.0.0-1
libcups.so.2 is needed by kdebindings-kmozilla-3.0.0-1
libqt-mt.so.3 is needed by kdebindings-kmozilla-3.0.0-1
libcups.so.2 is needed by kdegames-3.0.0-1
libqt-mt.so.3 is needed by kdegames-3.0.0-1
qt >= 3.0.3 is needed by kdelibs-3.0.0-4
cups-libs >= 1.1.12 is needed by kdelibs-3.0.0-4
libcups.so.2 is needed by kdelibs-3.0.0-4
libqt-mt.so.3 is needed by kdelibs-3.0.0-4
libcups.so.2 is needed by kdemultimedia-arts-3.0.0-1
libqt-mt.so.3 is needed by kdemultimedia-arts-3.0.0-1
libcups.so.2 is needed by kdemultimedia-kfile-3.0.0-1
libqt-mt.so.3 is needed by kdemultimedia-kfile-3.0.0-1
qt >= 3.0.1 is needed by kdenetwork-libs-3.0.0-1
libcups.so.2 is needed by kdenetwork-libs-3.0.0-1
libqt-mt.so.3 is needed by kdenetwork-libs-3.0.0-1
libcups.so.2 is needed by kdetoys-3.0.0-1
libqt-mt.so.3 is needed by kdetoys-3.0.0-1
libmcop.so.0 is needed by kdelibs-sound-devel-2.2.2-2
kdelibs = 2.2.2 is needed by kdelibs-devel-2.2.2-2
kdelibs = 2.2.2 is needed by kdelibs-sound-devel-2.2.2-2
libDCOP.so.1 is needed by kpppload-1.04-29
libDCOP.so.1 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libDCOP.so.1 is needed by kdbg-1.2.1-5
libDCOP.so.1 is needed by kdegraphics-2.2.2-1
libDCOP.so.1 is needed by kdenetwork-ppp-2.2.2-1
libDCOP.so.1 is needed by kdesdk-2.2.2-1
libDCOP.so.1 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libDCOP.so.1 is needed by kdevelop-2.0.2-2
libDCOP.so.1 is needed by koffice-1.1.1-2
libkab.so.3 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libkdecore.so.3 is needed by kpppload-1.04-29
libkdecore.so.3 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkdecore.so.3 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkdecore.so.3 is needed by kdegraphics-2.2.2-1
libkdecore.so.3 is needed by kdenetwork-ppp-2.2.2-1
libkdecore.so.3 is needed by kdesdk-2.2.2-1
libkdecore.so.3 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libkdecore.so.3 is needed by kdevelop-2.0.2-2
libkdecore.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
libkdeprint.so.0 is needed by kdegraphics-2.2.2-1
libkdeprint.so.0 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libkdeprint.so.0 is needed by kdevelop-2.0.2-2
libkdeprint.so.0 is needed by koffice-1.1.1-2
libkdesu.so.1 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkdesu.so.1 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkdesu.so.1 is needed by kdegraphics-2.2.2-1
libkdesu.so.1 is needed by kdesdk-2.2.2-1
libkdesu.so.1 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libkdesu.so.1 is needed by kdevelop-2.0.2-2
libkdesu.so.1 is needed by koffice-1.1.1-2
libkdeui.so.3 is needed by kpppload-1.04-29
libkdeui.so.3 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkdeui.so.3 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkdeui.so.3 is needed by kdegraphics-2.2.2-1
libkdeui.so.3 is needed by kdenetwork-ppp-2.2.2-1
libkdeui.so.3 is needed by kdesdk-2.2.2-1
libkdeui.so.3 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libkdeui.so.3 is needed by kdevelop-2.0.2-2
libkdeui.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
libkfile.so.3 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkfile.so.3 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkfile.so.3 is needed by kdegraphics-2.2.2-1
libkfile.so.3 is needed by kdesdk-2.2.2-1
libkfile.so.3 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libkfile.so.3 is needed by kdevelop-2.0.2-2
libkfile.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
libkhtml.so.3 is needed by kdevelop-2.0.2-2
libkio.so.3 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkio.so.3 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkio.so.3 is needed by kdegraphics-2.2.2-1
libkio.so.3 is needed by kdesdk-2.2.2-1
libkio.so.3 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libkio.so.3 is needed by kdevelop-2.0.2-2
libkio.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
libkparts.so.1 is needed by kdegraphics-2.2.2-1
libkparts.so.1 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libkparts.so.1 is needed by kdevelop-2.0.2-2
libkparts.so.1 is needed by koffice-1.1.1-2
libkspell.so.3 is needed by kdesdk-2.2.2-1
libkspell.so.3 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libkspell.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
libkssl.so.2 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libkssl.so.2 is needed by kdbg-1.2.1-5
libkssl.so.2 is needed by kdegraphics-2.2.2-1
libkssl.so.2 is needed by kdesdk-2.2.2-1
libkssl.so.2 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libkssl.so.2 is needed by kdevelop-2.0.2-2
libkssl.so.2 is needed by koffice-1.1.1-2
libksycoca.so.3 is needed by licq-kde-1.0.3-7
libksycoca.so.3 is needed by kdbg-1.2.1-5
libksycoca.so.3 is needed by kdegraphics-2.2.2-1
libksycoca.so.3 is needed by kdesdk-2.2.2-1
libksycoca.so.3 is needed by kdeutils-2.2.2-1
libksycoca.so.3 is needed by kdevelop-2.0.2-2
libksycoca.so.3 is needed by koffice-1.1.1-2
[root@localhost kde3]#

Verwijderd

wel ben een stap verder maar krijg nu de volgende error :

ik moet checken of mijn dcopserver wel draait .

nu zie ik twee van deze bestanden staan .

met beide de zelfde gegevens in de files de namen zijn niet identiek namelijk :

@ .DCOPserver_buildid
.DCOPderver_buildid_:0 ( deze word genoemd in de error maar de inhoud is het zelfde

iemand een oplossing
(SuSe 7.3)

Verwijderd

kleine update als ik yast 2 uitvoer met software instaleren geeft die aan dat deze module nog geinstalleerd moet worden

kdebase-ksysguardd deze is geinstalleerd maar gaf een post-install aan ipv install afijn ik kom er niet meer uit

Verwijderd

Op zondag 07 april 2002 13:13 schreef MrJ het volgende:

Uhmzz....

Had "rpm -Ivh --force --nodeps *.rpm" geprobeerd...

Dat zou betekenen dat hij die KDE 3.0 packages zou installeren zonder te kijken naar dependancies. Aangezien ze bij RedHat alle packages t.b.v. KDE bij elkaar gezet hebben zou je mogen vermoeden dat de dependencies in orde zijn :P

Verwijderd

voor suse 7.3

dit werkt dan voor mij :

t's easy :)
1. Run yast1
2. Package Managment->Install packages->Source: Directory
3. Choose the directory where the rpms are
4. select them all and press F10.

If everything worked fine, that should be it, but
A: you probably won't have kde3 option in KDM
B: when logging in to kde3 you'll get a dcop error

How did I fix it.
A)
- KDE Control Centre-> System -> Login Manager -> Sessions (add kde3)
- if that doesn't work simply edit /opt/kde2/share/config/kdm/kdmrc
- if that doesn't work check out /etc/init.d/xdm and find out which kdm you
are using

B)

b kon ik niet vinden dus

dus met deze stap was het voor elkaar :

file /opt/kde3/bin/startkde change "unset KDEDIRS" to "unset KDEDIR"

en draaien maar

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 23:05 schreef DENZ het volgende:

[..]

Uhmzz....

Had "rpm -Ivh --force --nodeps *.rpm" geprobeerd...

Dat zou betekenen dat hij die KDE 3.0 packages zou installeren zonder te kijken naar dependancies. Aangezien ze bij RedHat alle packages t.b.v. KDE bij elkaar gezet hebben zou je mogen vermoeden dat de dependencies in orde zijn :P
Dus een "rpm -Ivh --force --nodeps *.rpm" zou wel lukken in mijn geval?

Ben ik toch niet helemaal zeker van, vooral aangezien ik een enorme waslijst (aantal posts hierboven) krijg van wat er niet goed zit... :{

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06-2025
Op maandag 08 april 2002 07:32 schreef MrJ het volgende:

[..]

Dus een "rpm -Ivh --force --nodeps *.rpm" zou wel lukken in mijn geval?

Ben ik toch niet helemaal zeker van, vooral aangezien ik een enorme waslijst (aantal posts hierboven) krijg van wat er niet goed zit... :{
MrJ, ik begrijp dat je net je hele systeem opnieuw hebt geinstalleerd :? (beetje overbodig), je had ook gewoon Xfree86 e.d. opnieuw kunnen installen, was een stuk sneller geweest. en ik begrijp dat je na de herinstall weer kde2.2 hebt geinstalleerd? wrom heb je die niet weggelaten en kde3.0 geinstalleerd? (dat scheelt weer de update problemen).
ik raad je iig niet als een gek 'zomaar' dingen te doen, maar te begrijpen wat je doet en lezen wat er op je scherm komt te staan (en niet klakkeloos dingen overnemen dus).

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 11:00 schreef kroeske het volgende:

[..]

MrJ, ik begrijp dat je net je hele systeem opnieuw hebt geinstalleerd :? (beetje overbodig), je had ook gewoon Xfree86 e.d. opnieuw kunnen installen, was een stuk sneller geweest. en ik begrijp dat je na de herinstall weer kde2.2 hebt geinstalleerd? wrom heb je die niet weggelaten en kde3.0 geinstalleerd? (dat scheelt weer de update problemen).
ik raad je iig niet als een gek 'zomaar' dingen te doen, maar te begrijpen wat je doet en lezen wat er op je scherm komt te staan (en niet klakkeloos dingen overnemen dus).
Ik had geen idee welke packages van de CD nodig waren om KDE weer in ere te herstellen. (En trouwens geen idee hoe deze vanaf een command line te installen.)

Aangezien ik bijna geen andere software draai, leek een reinstall mij in dat geval dan de snelste optie. Het duurde dan ook niet langer dan 2 uur, en dat is inclusief een RH update van een paar 100MB.

En bij zo'n reinstall moet je toch echt KDE installen, aangezien ik toch wel een GUI wil hebben na 't booten.

Dus na de install en de RH update was ik weer op het punt waarop ik eerder de mist in ging.

Daarom heb ik de meldingen maar geposts, ipv zelf "creatief bezig te zijn" met die dependancies. :P

• kroeske
Op maandag 08 april 2002 11:46 schreef MrJ het volgende:

[..]

Ik had geen idee welke packages van de CD nodig waren om KDE weer in ere te herstellen. (En trouwens geen idee hoe deze vanaf een command line te installen.)
KDE is niet verplicht hoor ;)
Aangezien ik bijna geen andere software draai, leek een reinstall mij in dat geval dan de snelste optie. Het duurde dan ook niet langer dan 2 uur, en dat is inclusief een RH update van een paar 100MB.

En bij zo'n reinstall moet je toch echt KDE installen, aangezien ik toch wel een GUI wil hebben na 't booten.
er zijn meer window managers dan KDE, dus als je bij de install geen KDE ad gekozen (maar alleen een kleine als blackbox of windowmaker ofzo) dan had je van daaruit KDE 3 kunnen installen (weet niet of dit mogelijk is met RH (maar dat lijkt me wel).

• Lethalis
  • Niet online
Jullie zijn echt ongelooflijk :P

Na ja, ik ga er binnenkort ook maar eens mee spelen. Heb al een keertje zelf KDE 2.1 gecompileerd en dat werkte prima, dus ik verwacht niet al teveel problemen :)

Zal die wel weer een paar uur bezig zijn ;)

Ik ben vooral beniewd naar de nieuwe konqueror, want Mozilla werkt echt voor geen meter onder Linux .. na 5 minuten ofzo reageert 'ie meestal niet meer op het toetsenbord :(

Nogal kut als je veel fora bezoekt .. onder Windows heb ik dat probleem vaag genoeg niet. Ik draai op beide systemen 0.9.9 en de gebruikte windowmanager onder X is Fluxbox..

Na ja, is ff Konqueror checken binnenkort :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 14:18 schreef kroeske het volgende:

[..]

KDE is niet verplicht hoor ;)
[..]

er zijn meer window managers dan KDE, dus als je bij de install geen KDE ad gekozen (maar alleen een kleine als blackbox of windowmaker ofzo) dan had je van daaruit KDE 3 kunnen installen (weet niet of dit mogelijk is met RH (maar dat lijkt me wel).
Aha, alweer overnieuw dus maar? :P

Of heeft iemand een/de oplossing voor het dependancies probleem?

• kroeske
Op maandag 08 april 2002 15:08 schreef MrJ het volgende:

[..]

dependencies problemen zijn een bekend probleem met rpm based systemen (het zijn gewoon libs en progs die het bestand dat jij wilt instaleren nodig heeft of het te laten functioneren.) er zijn rpm managers die deze dependencies voor je proberen op te lossen (zoals ximian red-carpet)

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 15:08 schreef MrJ het volgende:

[..]

Ik denk dat je echt te moeilijk aan het denken bent op het moment. Die dependancies waar jij last van hebt verschijnen vanwege het feit dat bepaalde aan KDE gerelateerde packages dependancies hebben, maar die hebben dus allemaal betrekking op elkaar. Als je dus in een klap alle packages van kde 2.2 verwijderd (rpm -e bla bla) en daarna de kde 3.0 packages en qt 3.x installeert (rpm -Ivh --force --nodeps *.rpm) dan zal echt KDE 2.2 door KDE 3.0 vervangen zijn!

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Ok, ok, I'll give it a try. :)

Qt 3.0.3 is al geinstalleerd, dus met
rpm -e `rpm -qa |egrep ^kde`
moet ik de oude KDE packages zien te verwijderen. Maar ik krijg dan wel al meteen een dependancies probleem (zie hierboven).

Die gewoon negeren dus, en dan met
rpm -Ivh --force --nodeps *.rpm
de hele zooi er geforceerd overheen gooien.

Toch?

• kroeske
wel opletten dat je Xfree niet verwijderd (zal als dependencie van kde2.2 aangegeven worden als je deze verwijderd denk ik)is weer extra werk om te installen ;)

• MrJ

MrJ

Topicstarter
OK, ik zal erop letten.

Ga nu eerst eten, trainen, en daarna weer mijn linux bak omzeep helpen. :+

Ik post het resultaat wel, kan dit topic meteen in de FAQ opgenomen worden! :P

Verwijderd

Wat ik net gedaan heb, is eerst 2 directories aanmaken: 1 met de base rpms (alles met qt, kdebase, kdelibs en alle andere libs) en 1'tje met alle andere rpms.

Dan in de 'base-directory': rpm -Uvh --force --nodeps *rpm

en daarna alle andere rpms geinstalleerd met: rpm -Uvh --force --nodeps *rpm
Dus niets ge-uninstalleerd...daarna X herstarten en kde3 draait gewoon (met behoud van instellingen).

(en dit alles terwijl ik gewoon in kde2 ingelogd zat; binnen 2 mp3'tjes is alles geregeld :))

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Damn! :(

Install gedaan volgens mijn post hier 4 posts boven.

Mijn systeem boot zonder fouten, maar aan het einde krijg ik dit:
INIT: Id "x" respawning too fast. disabled for 5 minutes
En na 5 minuten wer hetzelfde.

Dus ik kom mijn GUI niet meer in. ;(

Plz help, want dit zijn geen grappen meer!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hij wil X starten, maar daar gaat iets mis. Wat er precies misgaat valt zo niet direct te zien. Kijk eens in je /var/log/XFree86.0.log of je daar wat ziet dat niet goed lijkt. Als daar alles goed lijkt dan moet je vanaf de command line eerst even alleen X opstarten, als dat werkt pas je KDE. Op die manier zou je het probleem in beeld moeten kunnen krijgen.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Eerst X starten dus. OK, perfect.

Nu nog uitzoeken hoe je X start, en hoe ik die logfile lees... :{

Dacht dat dit ff gedaan zou zijn, ben er nu al 3 dagen mee bezig.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
OK, in de logfile heb ik niets bijzonders gezien, geen errors of warnings.

Bij het starten van X (/etc/X11/X) gaat het mis.

Ik krijg dan zo'n, eh, grijsachtig scherm met een 'X' als mousepointer.

Verder gaat hij niet.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat betekent niet dat het mis gaat. X is niet meer dan dat :P. Nu kun je met Ctrl+Alt+F1 terug naar de console, waar je dan achtereenvolgens opgeeft:
Ctrl+z
bg
export DISPLAY=:0
xhost +localhost
startkde &> logbestand_kde &

En dan graag de inhoud van het bestand genaamd logbestand_kde, of in ieder geval de foutmeldingen die je daarin ziet staan.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Bij het uitvoeren van "xhost +localhost" wordt 'X' weer opgestart.

Maar ik krijg uiteindelijk het volgende belangrijke uit de logfile:
error loading shared library libqt-mt.so.3
Dit staat er dus een aantal keer in, samen met nog wat regels waaronder:
xset: unable to open display ":0"
/edit
Het gekke is dat de install van Qt 3.0.3 zonder problemen gegaan is...

• MrJ

MrJ

Topicstarter
KICK

Iemand een idee hoe ik nu weer verder moet? Het liefst niet weer overnieuw.

Als het toch overnieuw moet, dan in deze volgorde toch?

1) Nieuwe install zonder KDE
2) Install files partitie mounten
3) Qt 3.0.3 package compilen en installen
4) KDE 3.0 installen
5) ADSL opzetten
6) RH update uitvoeren

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is (maar ik moet het thuis nog nachecken).

Ik had allereerst zelf Qt3.0.3 gecompiled en geinstalled.

Toen ik daarna alle RPM's uit die dir. installeerde, zat daar naar alle waarschijnlijkheid ook de Qt3.0.3 RPM package tussen, die nu dus dubbel geinstalleerd is.

Dus met een of ander "RPM remove commando" om die Qt3.0.3 RPM package te verwijderen, zou alles weer goed komen toch?

Theoretisch gezien dan :P

En aan welk commando moet ik dan denken? Iets in deze richting?
rpm -e `rpm -qa |egrep ^Qt`

• toolzero
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07-2022
ik heb net succesvol de KDE3 op RedHat 7.2 geinstalleerd! *D

ik heb eerst alle rpm's gedownload (behalve de verschillende language-rpm's). Ik ben daarna naar die directory gegaan en heb toen de oude rpm's verwijderd:
rpm -e `rpm -qa |egrep ^kde` --nodeps(de --nodeps was nodig om geen failed dependencies te krijgen)
en daarna de nieuwe geinstalleerd:
rpm -Uvh --force --nodeps *rpm

Dit alles gewoon in een terminal, niet in de grafische modus dus. Daarna met startx weer opgestart en zonder problemen kwam daar de KDE3 :)

• MrJ

MrJ

Topicstarter
GvD! :(

Ik heb precies hetzelfde als jij gedaan, na alweer een nieuwe install.

Keurig de packages verwijderd met "rpm -e `rpm -qa |egrep ^kde` --nodeps", en daarna met "rpm -Uvh --force --nodeps *rpm" alles geinstalleerd.

Log ik uit, om alles opnieuw te laden, heb ik weer hetzelfde probleem als hierboven!

"INIT: Id "x" respawning too fast. disabled for 5 minutes"

Ik begrijp er echt niets meer van, ik heb nu geen verkeerde dependancies weggegooid, en geen packages dubbel geinstalleerd.

Heeft niemand hier het verlossende antwoord? Want ik begin er goed van te balen, ik wist dat Linux ff doorbijten is, maar dit?! ;( :'(

Verwijderd

oh man iemand hiero die mij wil helpen op msn?
lol ik ben te dikke noob
msn: buffy_owns@hotmail.com

• MrJ

MrJ

Topicstarter
W00T!

Eindelijk, ik had kennelijk een package te weinig die nodig was, dus zojuist echt alle packages (op de language packages na) gedownload en geinstalled.

Met als resultaat:

KDE3

* MrJ is zeer, zeer blij nu! :P

Ik heb hier iig een hoop van geleerd!

Tnx guys 4 your help!

Verwijderd

MrJ ken jij me helpen plz? *d
Pagina: 1