[WC] Water koud koken, deel 1 (let op, veel pics!!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 794 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 17:39
Na een hele zooi DaBit-topics te hebben gevolgd, ben ik ook eens op een maf idee gekomen om mijn water koel te houden. Ik zal proberen het uit te leggen..

Ik heb even geëxperimenteerd met een bong, maar dat liep helaas niet helemaal zoals verwacht: de lage temperaturen bleven uit :( . Maar het idee van water laten verdampen beviel me wel. Maar hoe laat je nou zo veel mogelijk water verdampen? Juist, als het kookt!! Werkt als een beest, zet maar een pannetje water op het vuur, en je kan zoveel warmte in het water stoppen, maar warmer als 100 graden zal het nooit worden. 1 probleem: koelwater van 100 graden is een beetje niet zo handig ;)
Toen kwam ik dus dat topic over heatpipes tegen, waarbij water kookt bij een lagere temperatuur, omdat de luchtdruk boven het water lager is. Bij een heatpipe moet je wel weer een kant koelen, anders condenseerd het water niet meer, en wordt die damp alleen maar oververhit.
Oke, 1+1=2 ;) Wat nou als je de voordelen van een bong en een heatpipe bij elkaar kan nemen? Dat is dus wat ik aan het maken ben. Het idee is om water te laten koken bij een lage druk (paar millibar), zodat het water bij een hele lage temperatuur al kookt. Hiervoor heb ik een vacuumruimtegemaakt, waarin water zit. Door mbv een warmtewisselaar energie aan dit water toe te voegen, zal de temperatuur stijgen totdat het kookpunt bereikt is. Vanaf dat moment zal het water fijn koken, en dus op een constante temperatuur blijven. De waterdamp wordt afgevoerd door de vacuumpomp.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijke uitleg is, nu volgen wat pics van het een en ander.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1168066384

Hier een pic van de vacuumruimte, dit is 40cm PVC met een diameter van 125mm.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2303080945

Bovenop zitten 2 aansluitingen voor het water (de bovenste 2) en 1 voor de vacuumpomp (de onderste). Verder zit er een tempsensor in.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2932938278

Dit is de binnenkant, de warmtewisselaar, waar het water heen loopt dat door de CPU (en peltier) wordt opgewarmt. Het idee van deze warmtewisselaar is geheel gejat van DaBit >:) .

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1994807758

De warmtewisselaar is ruim 2 meter aan koper, met steeds 2 bochtjes van 90 graden aan het eind. Ik heb voor deze manier gekozen, omdat het buigen van koper iets meer ellende mee zou kunnen brengen. Niet zeuren dat het niet perfect gesoldeerd is, dit was mijn eerste keer koper solderen. Schoonmaken heb ik ook nog niet echt gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2276947578

Hier is goed te zien dat er 2 aansluitingen zijn naar de warmtewisselaar en één voor de vacuumpomp.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1459200424

De 2 groene slangen lopen dus naar de computer (als alles klaar is) en de rode naar de pomp.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1333353737

De aansluitingen worden luchtdicht gemaakt met deze kit, dit heb ik ook gebruikt om mijn moederbord te behandelen tegen condensatie, omdat ik dus een peltier heb.

Oke, dan heb je hieronder een paar pics van de pomp, deze heb ik van mijn school mee kunnen krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1028377484

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2888001411

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1351694768

Mmmm, ik heb niet echt een vaste hand

En nu de resultaten, want jullie willen natuurlijk wel weten of het werkt. Nou, ik kan je vertellen dat het werkt, ik kan het water laten koken bij een temperatuur van ongeveer 14 graden. Helaas lijkt er ergens nog een lek te zijn tussen de vacuumruimte en de warmtewisselaar (waarschijnlijk bij die slangen of zo). Dit betekend dat ik geen water kan rondpompen door de wisselaar, want dan wordt dit water in de vacuumruimte gezogen, zodat op een gegeven moment deze ruimte helemaal vol loopt.
Mijn uiteindelijke doel is om een kookpunt te krijgen bij zon 10 graden of minder, maar zeker wel onder kamertemp. Het probleem is anders dat als ik een kookpunt heb van zeg 30 graden, er waterdamp van 30 graden door de pomp wordt afgevoerd. Op zich geen punt, maar als je waterdamp hebt van 30 graden, en het loopt door die rode slang met een kamertemp (20 graden), dan condenseerd de damp en is er een mogelijkheid dat de vacuumpomp water in vloeibare vorm binnen krijgt. Dit is niet echt goed voor de levensduur. WaterDAMP moet de pomp wel redelijk kunnen hebben.

Voordat ik het woord aan jullie laat om hier commentaar te gaan leveren: dit is nog een testopstelling, ik weet niet eens hoeveel warmte ik uiteindelijk met dit systeem weg kan werken. Het is puur een opstelling om te kijken of het haalbaar is. Als dit werkt en ik het wil blijven gebruiken, moet er bijvoorbeeld makkelijker de vacuumruimte bijgevuld kunnen worden met water, omdat dit natuurlijk na een bepaalde tijd leeg raakt.
Deze opstelling zal nooit ook maar in de buurt komen van echte phase change koeling, maar dat is ook niet de bedoeling. Voor mij is dit redelijk makkelijk te realiseren, het kan allemaal van materiaal gemaakt worden die bij elke dhz winkel te koop is. Geen moeilijke R134a gassen ;)

Tot slot nog even 2 pics van een reservoir wat ik effe in elkaar heb geknutseld.misschien is dit handig voor mensen die ook een reservoir willen bouwen.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2346609728

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2548493452

Oke, een heel verhaal, ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Als er vorderingen zijn, zal ik dat posten.

Kom maar op met die :9~ :9 smilies!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39077

:9 :9~

your wish is my command!

nais man! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 15:12

Tubby

or not to be

:9~ :9

Nais job, goed id 8-)
Dit geheel zal ook vrij stil zijn neem ik aan, er vanuitgaande dat de vacuumpomp niet altijd aan moet staan.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
w00t! very nice. Origineel ook volgens mij.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:08
Ziet er neat uit, ben erg benieuwd naar de prestaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23911

Erg nice, ben benieuwd naar de performance... :P

Keep on moddin' *D

Het gaat de goeie kant uit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45185

VET :9~.
Maar die vacuumpomp maakt zeker aardig wat herrie (of niet??).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artix
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03-2020

Artix

Whatever

Zeker zeer vetjes. Het is dus de bedoeling t water aftekoelen door t te laten koken. Tis me nog niet helemaal duidelijk maar et is zeker netjes uitgevoerd en bedacht.
Proficiat :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

ABit nf7-s barton 2500+ Geforce4 ti4680

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_vd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2023
Heel mooi!

Knap gedaan/bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 10:26

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Het ziet er allemaal heel vet uit, alleen vat ik het niet helemaal.
Met energie aan het water toevoeren bedoel je dat het warmer maakt lijkt me? En dat warmer maken doe je zodat het gaat koken, en het kan alleen als damp afgekoeld worden?
Als dit zo is klinkt het namelijk heel omslachtig en trekt het ook heel wat WP, maar ik zal 't wel verkeerd begrijpen :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:48

Klippy

Still Game

Hmmm ik heb 't nog nooit gehoord.
Maar 't klinkt goed. Ben benieuwd naar de resultaten ja.

Maar ik snap 't niet 100%.
Als je water naar je koelblok gejaagd zal het dus niet meer koken? En dus weer opwarmen tot een graad of 20. Koelt het dan wel weer terug naar 14 graden als het door je warmtewisselaar gaat?

Was nooit zo goed in scheikunde :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28739

rrrrr :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Laatst online: 23:31

Epsilon

uhm

jij wilt er dus warmte inpompen dmv een warmtewisselaar, om zo het water te laten koken?

Ok, maar wat schiet je hier mee op, je kan dat water namelijk nooit wegpompen (dus het koelt niet af). En hierbij is ook het hele doel van phasechange weg. Want het doel was om een heel efficient koelsysteem te maken. En dat kan NIET met een warmtewisselaar.

Sorrie, leuk idee, maar volgens mijn kan het niet.

ik hoop dat ik het fout heb, want dan is het wel een leuk project. Maar als ik het nu moet zeggen: het kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-04 15:17
Ik sanp 1 ding niet. Je stopt dus water in die pvc buis die je onder grote druk zet. En door de koperen leidingen die in die pvc buis zitten laat je het water lopen die door je koelblok gaat.

Het water in de de leidingen warmen het water in de pvc buis dus op en door de hoge druk gaat dat heel snel koken, waardoor je water die van je weer goed gekolet wordt.

Eej ik snap het nu :P

Cewl plan. FF kijken of het werkt, en dan maar eens zelf uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op zaterdag 23 maart 2002 19:53 schreef ajampaniki het volgende:
Ik sanp 1 ding niet. Je stopt dus water in die pvc buis die je onder hoge druk zet. En door de koperen leidingen die in die pvc buis zitten laat je het water lopen die door je koelblok gaat.

Het water in de de leidingen warmen het water in de pvc buis dus op en door de hoge druk gaat dat heel snel koken, waardoor je water die van je weer goed gekolet wordt.

Eej ik snap het nu :P

Cewl plan. FF kijken of het werkt, en dan maar eens zelf uitproberen.
moet lage zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Oke, ik zal het proberen verder uit te leggen: ik heb dus 1 kringloop, van pc komt er water, dat pomp ik door die warmtewisselaar (die kkoperen buisjes). Dit deel is helemaal niet in onder of over druk, het kookt niet, het transporteerd alleen maar warmte naar die pvc buis. In de pvc buis (vacuumruimte) heb ik "ander" water zitten, wat dus kookt, bij ongeveer 14 graden voorlopig. Omdat ik warmte toevoeg aan dit kookwater blijft het koken. Alleen zal die temp niet stijgen, omdat de warmte gebruikt wordt om het water te laten verdampen. De damp wordt dan afgepompt door de vacuumpomp en gaat het raam uit of zo....net zoals bij een bong zal ik de damp niet proberen te laten condenseren, want dan heb ik dus weer nioks aan de phase-change....
Ik hoop dat het zo iets duideliker is, vraag maar als je nog iets niet snapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op zaterdag 23 maart 2002 20:05 schreef _Evert_ het volgende:
Oke, ik zal het proberen verder uit te leggen: ik heb dus 1 kringloop, van pc komt er water, dat pomp ik door die warmtewisselaar (die kkoperen buisjes). Dit deel is helemaal niet in onder of over druk, het kookt niet, het transporteerd alleen maar warmte naar die pvc buis. In de pvc buis (vacuumruimte) heb ik "ander" water zitten, wat dus kookt, bij ongeveer 14 graden voorlopig. Omdat ik warmte toevoeg aan dit kookwater blijft het koken. Alleen zal die temp niet stijgen, omdat de warmte gebruikt wordt om het water te laten verdampen. De damp wordt dan afgepompt door de vacuumpomp en gaat het raam uit of zo....net zoals bij een bong zal ik de damp niet proberen te laten condenseren, want dan heb ik dus weer nioks aan de phase-change....
vraag: hoe wil je er weer water inkrijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

dus omdat de druk laag is gaat t water koken, de damp gaat door de leidinkies, en daarmee koel je je cpu? dan ken je toch ook gewoon water nemen of niet. hoe werkt t principe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26474

Leuk idee, maar weet je zeker dat je je vacuumruimte goed genoeg afgesloten krijgt om er je vacuum te halen? ik bedoel heb je niet hele kleine openingen bij de rand van het PVC? waar de deksel erop zit zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Op zaterdag 23 maart 2002 20:06 schreef epsilon het volgende:

[..]

vraag: hoe wil je er weer water inkrijgen :+
Als dit werkt en ik het wil blijven gebruiken, moet er bijvoorbeeld makkelijker de vacuumruimte bijgevuld kunnen worden met water, omdat dit natuurlijk na een bepaalde tijd leeg raakt.
had ik al vermeld, voorlopig moet dit dus nog met de hand gedaan worden, dus vacuumpomp eraf, water via die slang in de buis, en vacuumpomp er weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Op zaterdag 23 maart 2002 20:11 schreef jv777 het volgende:
Leuk idee, maar weet je zeker dat je je vacuumruimte goed genoeg afgesloten krijgt om er je vacuum te halen? ik bedoel heb je niet hele kleine openingen bij de rand van het PVC? waar de deksel erop zit zeg maar?
Ik heb geen drukmeter, maar ik kan wel kijken of het water kookt en de temperatuur aflezen. Uit een tabel is dan de druk wel te halen. Misschien post ik die tabel hier nog wel een keer bij, kan nu effe niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan natuurlijk ook gewoon aceton nemen ipv water en daarme koelen, dan kun je veel lagere temperaturen behalen door middel van dit systeem, is dat geen idee? je vacuumpomp moet daar ook wel tegenkunnen neem ik aan. Oftewel waarom heb je juist voor water gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Oftewel waarom heb je juist voor water gekozen?
Goede vraag, ik heb juist water gekozen omdat dat bijna gratis uit de kraan komt :)
Zeker als dit ding goed werkt, ga ik een HOOP water verdampen (bij 500Watt zo'n 800ml per uur!!)

En water is nog een beetje te doen voor de luchtwegen ook, acetondamp inademen lijkt me niet al te fijn :+
DAt vindt ik ook het mooie van een bong, je kan onder kamertemp komen, en een goedkope en niet gifige/brandbare vloeistof gebruiken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je was overigens ook bang voor condensatie in de slangen, dat zou je tegenkunnengaan door de slangen te isoleren, doe er bijvoorbeeld wat keukenpapier er omheengerold, en dit ingepakt in aluminimfolie, op die manier krijg je vanzelf dat je temperatuur van je slangen ook omhoog gaat en dat je tot een veel grotere afstand gaat refluxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34356

OMFG!

echt een goed idee. a new frontier joh :)

als dit goed werkt dan heb je dus wel mooi iets nieuws ontdekt wat werkt. dan zit iedereen binnen no time zijn pompjes om te bouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 23 maart 2002 20:23 schreef _Evert_ het volgende:

[..]

een heel verhaal
Ik neem aan dat je die waterdamp ook op gaat vangen op de een of andere manier, want als die 800 ml per uur verdampt in je kamer, vrees ikdat je op een gegeven moment toch lichte schimmelvorming gaat krijgen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Als ik het goed begrijp koel je het water dus af met damp van 14C in de PVC buis en wordt het water dus nooit kouder dan 14C...
klinkt wel vet, maar op zich zegt iets ook tegen me dat die energie beter te gebruiken zou zijn om het water juist af te koelen, waardoor je met dezelfde energie lagere temperaturen kan berijken...
Of is dit niet zo doordat het dan niet verdampt wat veel ongunstiger is...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38336

Die messing aansluitingen op je reservoir, welke diameter zijn ze en waar heb je ze vandaan? Ik loop me al een tijdje suf te zoeken naar die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Heel leuk idee, maar even een technisch vraagje: weet je zeker dat die slangen bij het vacuum dat jij gaat trekken niet 'inklappen'?

Met name op plekken waar je ze in een wat kortere bocht duwt zal dit veel sneller gebeuren.

Zet er anders gewoon eens in eentje een vacuumpomp op aan het ene eind en een kurk erin aan het andere eind en kijk wat er gebeurt, ook bij buigen van je slang.

(proberen met het langste stuk dat in je hele opstelling voor gaat komen!)

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
[quote
Je was overigens ook bang voor condensatie in de slangen, dat zou je tegenkunnengaan door de slangen te isoleren, doe er bijvoorbeeld wat keukenpapier er omheengerold, en dit ingepakt in aluminimfolie, op die manier krijg je vanzelf dat je temperatuur van je slangen ook omhoog gaat en dat je tot een veel grotere afstand gaat refluxen.
[/quote]

Deze problemen zal ik pas aanpakken als het systeem echt werkt. Voorlopig zorg ik er gewoon voor dat ik de temp niet te hoog laat stijgen.....
Ik moet eerst de lek opsporen die er nog in zit. Dan kan ik een warmtebron eraan gaan hangen, te beginnen bij een lekker zwakke bron, zodat ik kan zien hoe ver de temp zal stijgen. Uiteindelijk is de enige beperking de vacuumpomp, deze zal maar een bepaalde druk kunnen halen. En als deze druk maar een paar millibar stijgt, zal het kookpunt gelijk sterk stijgen. Ik zal als ik de mogelijkheid heb dat tabelletje vanm druk vs kookpunt eens uploaden... morgen of zo.

En trouwens leuk dat er mensen zijn die de originaliteit in dit project zien. Dat is ook waarom ik hiermee bezig ben: het is gewoonweg nog niet eerder gedaan :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
[b]
Die messing aansluitingen op je reservoir, welke diameter zijn ze en waar heb je ze vandaan? Ik loop me al een tijdje suf te zoeken naar die dingen.
Bouwhof, doe het zelf zaak hier in zoetermeer, maar de gamma etc zal het ook wel hebben, bij looodgietersspul. En het is trouwens van koper ipv messing (hopelijk, kan iemand dit bevestigen?)
Heel leuk idee, maar even een technisch vraagje: weet je zeker dat die slangen bij het vacuum dat jij gaat trekken niet 'inklappen'?
Die groen slang klapt snel in, die rode is flink stugger, maar inderdaad gaatie bij de scherpe bochten dichtklappen. Dit is verder geen punt, hij klapt niet ZO dicht dat er geen lucht/damp doorheen komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ff een klein tabelletje tussendoor:
kookpunt water absolute druk [bar]
151 ----- 5
100 ----- 1
68 ----- 0,3
12,7 ----- 0,015
6,7 ----- 0,010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 23 maart 2002 20:40 schreef _Evert_ het volgende:

Die groen slang klapt snel in, die rode is flink stugger, maar inderdaad gaatie bij de scherpe bochten dichtklappen. Dit is verder geen punt, hij klapt niet ZO dicht dat er geen lucht/damp doorheen komt :)
Je hebt ook van die rode slangen die speciaal voor vacuumpompen zijn, dan heb je helemaal geen last meer van dat dichtklappen, of zijn dat die slangen al, die je op de foto hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
...of zijn dat die slangen al, die je op de foto hebt?
Nee die heb ik nog niet, maar daar is wel aan te komen, indien nodig
ff een klein tabelletje tussendoor:
kookpunt water absolute druk [bar]
151 ----- 5
100 ----- 1
68 ----- 0,3
12,7 ----- 0,015
6,7 ----- 0,010
klopt idd wel......jij hebt zo te zien ook de nodige literatuur? Ik scan dus morgen wel even een hele pagina in...maar hier is al te zien dat het echt millibarren-werk is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 15:55
WOW !! zeer mooi gedaan allemaal..

btw zeer interresant idee, klopt het als ik zeg dat een koelkast ook zo werkt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
klopt het als ik zeg dat een koelkast ook zo werkt :?
Ja, ongeveer wel, het werkt ook met phase change, maar in een gesloten kring, zoek eens naar topics van DaBit (de opper-die-hard :) ) daarover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 23 maart 2002 21:06 schreef _Evert_ het volgende:

klopt idd wel......jij hebt zo te zien ook de nodige literatuur? Ik scan dus morgen wel even een hele pagina in...maar hier is al te zien dat het echt millibarren-werk is.....
Ja ik heb inderdaad wel een paar tabelletjes liggen ;) maar ik dacht wel ff vlug een tabeletje op het internet te vinden, maar ja dat viel ff tegen. Maar in ieder geval sterkte ermee, en ik zal dit topic zeker blijven volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Top project!! - ik ben trots op je!
8-)
Even dit :

Je kan de waterdamp voordat die door je vacuumpomp wordt afgevoerd toch via een kolomcondensator weer als vloeibaar water terugvoeren de grote kolom in? Dan kan je het water retourneren naar de wamtewisselkolom, en de lucht gaat 'droog ' door de vacuumpomp.
Dus nog even een kolom maken waarin de met water verzadigde warme lucht condenseert, en deze verbinden met de warmtewisselaar/onderdruk kolom.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Top project!! - ik ben trots op je!
8-)
Dank je!
Even dit :

Je kan de waterdamp voordat die door je vacuumpomp wordt afgevoerd toch via een kolomcondensator weer als vloeibaar water terugvoeren de grote kolom in? Dan kan je het water retourneren naar de wamtewisselkolom, en de lucht gaat 'droog ' door de vacuumpomp.
Dus nog even een kolom maken waarin de met water verzadigde warme lucht condenseert, en deze verbinden met de warmtewisselaar/onderdruk kolom.
Ja, dat kan, alleen zijn dat dus optimalisaties die ik pas ga toepassen als het uberhaupt werkt. Mijn neef (_olaf_) zegt: "het project staat nog echt in de kinderschoentjes!"
Heeftie helemaal gelijk in! Dus eerst koet het werken, voorsat ik het ga verbeteren. Dat is de volgorde, dit is dus nog niet een "final product".

Nogmaals leuk hoe jullie reageren, het is fijn dat ik na 3 jaar lezen en hier en daar wat posten toch eindelijk echt een keertje iets nieuws kan laten zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 22:36
dit project: 1 kring lage druk: 14 graden C, verdamp water als er warte wordt ingestopt uit kring 2. kring 2 gewoon watercoolingspul, ipv radiator de lagedruk warmtewisselaar.

koelkast: 1 kring met vloeibare stikstof: stikstof verdampt bij een temperatuur onder 0 als er warmte wordt ingevoerd vanuit de ijskast. compressor brengt stikstof op druk: res. stikstof weer vloeibaar, en compressor geeft warmte van moter af.

dus: jou pvc buis is de koelkast, werkt hetzelfde, maar jij moet elke keer da damp kwijtraken en water bijvullen.

tip: sloop de comressor uit een oude koelkast en laat het water uit je PVCbuis door een (van PVCbuizen gemaakte) kring lopen, en sluit daar de koelkastcompresser op aan

geen id of het werkt, maar het klinkt logish voor mij......

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
koelkast: 1 kring met vloeibare stikstof:
Er zit geen vloeibaar stikstof in een koelkast hoor.
En een koelkast omslopen zodat ik daarmee mijn water kan koelen is misschien wel een volgend project.
Ik heb in eerste instantie voor dit idee gekozen om dat het nog nooit gedaan is en omdat het redelijk makkelijk in elkaar te zetten is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op zaterdag 23 maart 2002 21:53 schreef _Evert_ het volgende:

[..]

Er zit geen vloeibaar stikstof in een koelkast hoor.
En een koelkast omslopen zodat ik daarmee mijn water kan koelen is misschien wel een volgend project.
Ik heb in eerste instantie voor dit idee gekozen om dat het nog nooit gedaan is en omdat het redelijk makkelijk in elkaar te zetten is.....
Heey, maar dat is een vet idee, een 2ehands ouwe koelkast kan je wel aan komen voor 2 tientjes, alleen gaat dat waarschijnlijk wel herrie maken en kost het ruimte en gaat het veel herrie maken...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
...alleen gaat dat waarschijnlijk wel herrie maken en kost het ruimte en gaat het veel herrie maken...
da's een hoop herrie ;)
Die vacuumpomp maakt ook herrie, en moet 100% van de tijd draaien, een koelkastcompressor niet.
Maar ja, dit zijn 2 verschillende projecten, die niet te veel met elkaar vergeleken moeten worden. Ieder vaag project heeft zijn eigen problemen. Daarom draaien de meeste mensen nog met luchtkoeling of simpele waterkoeling (no offense).
Het is gewoon leuk om iets nieuws te proberen, kijken of het werkt en hoe bruikbaar het is. En misschien komen andere mensen via topics als deze weer op andere ideeen. Ik hoop dat op deze manier het "die hard"-effect weer terug komt in het "overclocken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43897

:9~ :P

lau project man
keep up the good work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

w00t! Dit is weer lekker Die-Hard werk >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Op zaterdag 23 maart 2002 23:01 schreef Demoniac het volgende:
w00t! Dit is weer lekker Die-Hard werk >:)
Heej, ik heb nog via jou actie 2 koperen blokjes geregeld....dat is mijn volgende project, die dingen bewerken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 13-06 14:21

M14

Op zaterdag 23 maart 2002 20:05 schreef _Evert_ het volgende:
Als ik het goed begrijp warm laat je het water koken met de warmte die je met de pletier/cpu maakt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTo
  • Laatst online: 04-06-2024
ik heb het gelezen en denk dat ik je idee wel snap... dat scheelt, mooi bedacht trouwens.

maar ik heb een kleine uitbreiding voor je :)

1. Boor in de bovenkant een gat en monteer daar een drukmeter in. of beter nog een (als die bestaan) electronische die door je pc kan worden uitgelezen.

2. vervang de rode buis door een ventiel. Op die manier verlies je geen water omdat het nou helemaal dicht is. een 2e voordeel hiervan is dat ie ook meteen een stuk stiller word omdat je pomp niet hoeeft te lopen.

als je 1 & 2 dan combineert kan je pc een alarm signaal geven dat de pomp aanmoet, of nog beter.. dat je pc bij een te hoge druk zelf de pomp activeert en ook weer kan uitschakelen.....

Draaf ik door? ;)

ik hoop dat het nuttige/uitvoerbare tips zijn :P

dude... wait... what...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16167

ik denk dat ik het begin te snappen :)
is wel erg moeilijk hoor met al dat bier op ;) Hopen dat het werkt, de resultaten horen we nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
ik heb het gelezen en denk dat ik je idee wel snap... dat scheelt, mooi bedacht trouwens.
mooi mooi
1. Boor in de bovenkant een gat en monteer daar een drukmeter in. of beter nog een (als die bestaan) electronische die door je pc kan worden uitgelezen.
um, leuk, waar waar haal jij goedkoop een drukmeter vandaan? juist, die dingen zijn moeilijk verkrijgbaar, te duur, en voorlopig niet nodig.
2. vervang de rode buis door een ventiel. Op die manier verlies je geen water omdat het nou helemaal dicht is. een 2e voordeel hiervan is dat ie ook meteen een stuk stiller word omdat je pomp niet hoeeft te lopen.
De damp moet ik juist kwijt....ander werkt het zaakje niet...
Draaf ik door? ;)
Ja, ;)
ik hoop dat het nuttige/uitvoerbare tips zijn :P
alle tips zijn welkom.....
shit, ik moet minder drinken, ik heb veelste veel typo's gemaakt tijdens dit typen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTo
LOL

dude... wait... what...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ik vind het wel erg creatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46253

wow dit is wel heel intresant keep us posted ben echt heel benieuwd en als het lukt en het werkt zou ik wel willen weten wat het kost enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTo
he je zegt van ik moet de damp kwijt, als je nou zo'n een radiator van een (standaard) waterkoeling gebruikt om de damp af te koelen en het gecondenseerde water weer terug pompt...

dude... wait... what...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 12-06 21:11
Leuk id ...

Maar ik betwijfel of dit gaat werken

ik heb hier zelf eens mee geklooid (sine prutst wat af ..)
maar dan gewoon om eens te proberen of het water ook ging
koken bij die lage temperaturen

Probleem 1 :

Die waterdamp gaat ZEKER condeseren in je pomp
en de meeste vacuum pompen zijn hier op z'n minst niet blij mee

sterker nog op den duur zal ie kapot lopen

Probleem 2 :

Dit gaat VEEL water verbruiken
(om over stroom nog ff te zwijgen)

Probleem 3 :

12,7 ----- 0,015

Bij het minste lek (pomp,slangen,warmte wisselaar) zul je die druk nooit halen

zels al krijg je het dicht zal de aanvoor aan waterdamp genoeg zijn om de druk te snel te laten stijgen
En het is trouwens van koper ipv messing (hopelijk, kan iemand dit bevestigen?)
Lijkt erg op messing (koper is rood messing geel)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28195

Kliek! :)

ghe ghe ghe >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zeer geniaal project, je moet er maar opkomen. Ik heb grote bewondering voor je project. ga het zekers goed volgen !

maaruh vraagje .. ff in het zelfde idee blijvend alleen de oplossing anders..

men neemt:
1 koelkast koeling
1 gesloten kring Wat. Cool. voor je kast.

en je stopt er een goedje in wat een hoge Warmte geleidings gehalte heeft in de gesloten kring van je Wat. Cool. en je koelt dit in een aparte bak met behulp van de koelkast koeling. (je kan ook natuurlijk niet geleidende vloeistof nemen)

men sluit dit goed af. en dan dit laten circuleren.
dan zou als het goed is de koeling ook niet 100% moeten lopen maar pas aanslaan wanneer nodig.

je zou ook anti-vries voor auto's kunnen nemen + water :)

kom je denk ik op het zelfde idee uit ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
He over dat water terug laten condenseren en dan weer je reservoir in, als je water laat verdampen neemt het een hoop warmte op, als je het dan weer condenseert geeft het die warmte weer af en werkt je koeling dus niet.

Bovendien moet je iets hebben wat koud genoeg is om dat water weer te laten condenseren, en dan kun je netzogoed dat je cpu laten koelen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29204

Op zondag 24 maart 2002 01:32 schreef Sine het volgende:
Leuk id ...

Maar ik betwijfel of dit gaat werken
me :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Gefeliciteerd, je gaat een lagedruk startende hogedrukpan maken.

lage druk, water verdampt, druk neemt toe. net zolang tot je overdrukventiel knalt... oh heb je niet? dan zou ik niet onbeperkt vermogen erin gaan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Laatst online: 16-05 08:14
:9 :9~
Zo dat zijn ze dan.... kan ook niet veel anders zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 11:42
ziet er heel cool uit :)

Alleen...'t zal wel door mijn gebrek aan scheikunde / natuurkunde komen ofzow, maar 'k snap geen drol van het principe :P

Weet je toevallig een url waar dit een beetje uitgelegd staat ?

thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44172

_evert_ kun je misschien uitleggen hoe dit gaat koelen? want volgens mij word je cpu erug heet als je hem met kokent water gaat koelen (± 100 graden ;))
* Anoniem: 44172 snapt er niks van, maar heeft er alle vertrouwen in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Nijhuis
  • Laatst online: 09-03 12:22
Op zaterdag 23 maart 2002 21:49 schreef RocketKoen het volgende:

tip: sloop de comressor uit een oude koelkast en laat het water uit je PVCbuis door een (van PVCbuizen gemaakte) kring lopen, en sluit daar de koelkastcompresser op aan

geen id of het werkt, maar het klinkt logish voor mij......
Klinkt misschien wel logisch, maar een koelkastcompressor kan dus absoluut niet tegen water...
Vloeistof is niet of nauwelijks samendrukbaar, dus het zal je compressor vernielen.
Daarom _Evert_ ook oppassen dat hij geen water in zijn vacuumpomp krijgt, want die zal ook gegarrandeerd kapot gaan.
Op zondag 24 maart 2002 09:46 schreef Masta-T het volgende:
Gefeliciteerd, je gaat een lagedruk startende hogedrukpan maken.

lage druk, water verdampt, druk neemt toe. net zolang tot je overdrukventiel knalt... oh heb je niet? dan zou ik niet onbeperkt vermogen erin gaan stoppen.
Beter lezen....
Hij gebruikt een vacuum popmje om die druk af te voeren...

Bestuh!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op zondag 24 maart 2002 10:45 schreef T-Mug het volgende:
_evert_ kun je misschien uitleggen hoe dit gaat koelen? want volgens mij word je cpu erug heet als je hem met kokent water gaat koelen (± 100 graden ;))
* Anoniem: 44172 snapt er niks van, maar heeft er alle vertrouwen in!
Hij zorgt voor druk op het water met de vacuumpomp, waardoor het al op 14C kookt ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 11-06 20:01
Op zaterdag 23 maart 2002 20:40 schreef _Evert_ het volgende:

[..]

Bouwhof, doe het zelf zaak hier in zoetermeer, maar de gamma etc zal het ook wel hebben, bij looodgietersspul. En het is trouwens van koper ipv messing (hopelijk, kan iemand dit bevestigen?)
JA ik, Messing is ee legering van koper met zink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Oke, ik heb dat tabelletje hier geupload, hij is iets van 400kb, dus heb ik hem niet direct hier gepost.
Dit komt uit het boek "Warmteleer voor technici", Wolters Noordhoff en het gaat dus om deeerste 2 kolommen. Hier staan de druk en het bijbehorende kookpunt. Je kan dus ook zien dat het kookpunt heel snel stijgt als de druk maar en beetje stijgt.

Ik ga nu weer snel proberen lekjes te dichten, zodat ik jullie zo snel mogelijk meer resultaten kan geven. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

mhhh ik snap er geen flikker van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7546

Ziet er echt super gaaf uit, en meteen ook super ingewikkeld. Ik begrijp de werking ervan ook niet helemaal, maar dat zou wel eens kunnen komen doordat mijn natuur/scheikunde niet echt ver ontwikkeld is!

Veel succes met het verder ontwikkelen van je koelsysteem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 11:37
Op zaterdag 23 maart 2002 19:37 schreef Masterdam het volgende:
Het ziet er allemaal heel vet uit, alleen vat ik het niet helemaal.
Met energie aan het water toevoeren bedoel je dat het warmer maakt lijkt me? En dat warmer maken doe je zodat het gaat koken, en het kan alleen als damp afgekoeld worden?
Als dit zo is klinkt het namelijk heel omslachtig en trekt het ook heel wat WP, maar ik zal 't wel verkeerd begrijpen :)
* zork graaft in z'n verbierd geheugen ;)

Volgens mij gaat het erom, dat het verdampen van water heel veel energie kost. Aangezien hij geen water van 100 graden celcius (goh :P ) door z'n koelblok wil laten lopen, heeft hij de pomp vacuum gezogen zodat er een minder hoge druk is en de drempel (liquid --> gas) lager is komen te liggen. Zodoende kan hij op een lagere temperatuur veel energie kwijt, doormiddel van verdamping.

Volgens dit principe kun je je ook het beste aan kokend water verbranden, dan aan stoom, aangezien stoom veel meer energie bevat (of haal ik iets nu door elkaar) :?

Anyway, gisteren smaakte het bier goed, dus ik voel me niet aansprakelijk voor mogelijke typfouten :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-04 15:17
Misschien stomme vraag, maar gaat water niet juist bij hoge druk sneller koken. Das toch het hele principe van eens nelkookpan. Door de hoge druk gaat het water sneller koken.

En is het echt noodzakelijk om steeds die waterdamp af te leiden. is het niet makkelijker om het 1 keer vacuum (of iets wat er in de buurt komt) te maken. Scheelt een stuk water en geluid van de vacuumpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Op zondag 24 maart 2002 13:44 schreef zork het volgende:

[..]

* zork graaft in z'n verbierd geheugen ;)

Volgens mij gaat het erom, dat het verdampen van water heel veel energie kost. Aangezien hij geen water van 100 graden celcius (goh :P ) door z'n koelblok wil laten lopen, heeft hij de pomp vacuum gezogen zodat er een minder hoge druk is en de drempel (liquid --> gas) lager is komen te liggen. Zodoende kan hij op een lagere temperatuur veel energie kwijt, doormiddel van verdamping.
Juist!
Op zondag 24 maart 2002 13:46 schreef ajampaniki het volgende:
Misschien stomme vraag, maar gaat water niet juist bij hoge druk sneller koken. Das toch het hele principe van eens nelkookpan. Door de hoge druk gaat het water sneller koken.
Bij een snelkookpan kookt het water bij een hogere temp, omdat de druk boven het water hoger gehouden wordt (met een ventieltje of zo). En daar zijn je aardappelen eerder gaar van of zo :?
En is het echt noodzakelijk om steeds die waterdamp af te leiden. is het niet makkelijker om het 1 keer vacuum (of iets wat er in de buurt komt) te maken. Scheelt een stuk water en geluid van de vacuumpomp.
De damp moet afevoerd blijven worden, anders stijgt de druk en stopt het water met koken totdat een hogere temp is bereikt....dus de vacuumpomp moet continue draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Niet online
Je denkt uiteindelijk zo'n 800ml kraanwater per uur te verdampen.

probleem 1:
Je voert de waterdamp (12,7 graden, 0,015 bar) af via je vacuumpom. Maar zodra die damp uit de pomp komt zit die weer op normale druk en zal onmiddelijk condenseren. Dan heb je dus ook ongeveer 800ml condenswater aan het uiteinde van je vacuumpomp. en omdat je maar weinig materie verplaatst (800ml per uur) blaas je die condens ook niet direct uit je pomp (als de pomp flink heet wordt heb je daar voordeel bij, dan condenseert de waterdamp niet zo snel, maar of dat goed is voor de pomp?) Als je warmtewisselaar een beetje lek is is dat wel voordelig omdat je dan niet alleen waterdamp maar ook lucht verplaatst en je de condenserende waterdamp misschien nog net snel je pomp uit blaast om condens in de pomp te voorkomen. Helaas haal je dan de benodigde onderdruk dan weer niet.

Probleem 2:
Kraanwater is niet zuiver. Je houdt veel kalk over in je warmtewisselaar en kalk heeft het nadeel dat het isoleert (iig beter dan je koperen pijpjes). En met het indampen van 800ml water per uur heb je zo een flinke kalklaag. Eigenlijk zou je het schone condenswater moeten verzamelen en terugvoeren in het systeem.

Dus als je de pomp in een luchtdichte kast plaatst en de condens daarbinnen opvangt en (met een kraantje?) terugvoert naar je warmtewisselaar (d'r is daar onderdruk, dus kraantje open en je zuigt het water zo naar binnen), dan ben je er :) Helaas wordt het in de ruimte bij de pomp dan wel steeds warmer omdat de warmte van de processor, vacuumpomp en peltier allemaal daar verzamelt wordt, om nog maar te zwijgen van dat de pomp continue in een vochtige ruimte staat.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scalle--
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08-2020
als je 800ml per uur verdampt dan moet je toch wel heel snel bijvullen dus dat lijkt me ook niet echt handig
moet je om de paar uur stoppen met gamen en water gaan halen?

*hint*: tenzij je natuurlijk met een vlottertje werkt en dit verbindt aan een relais dat aan een klepje aan de kraan hangt en die dan opent zodat het er automatisch instroomt >:)
moet je natuurlijk wel een kraan op je kamer hebben :o

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 24 maart 2002 14:23 schreef RolandWitvoet het volgende:

Probleem 2:
Kraanwater is niet zuiver. Je houdt veel kalk over in je warmtewisselaar en kalk heeft het nadeel dat het isoleert (iig beter dan je koperen pijpjes). En met het indampen van 800ml water per uur heb je zo een flinke kalklaag. Eigenlijk zou je het schone condenswater moeten verzamelen en terugvoeren in het systeem.
dus als je de pomp in een luchtdichte kast plaatst en de condens daarbinnen opvangt en (met een kraantje?) terugvoert naar je warmtewisselaar, dan ben je er :) Helaas wordt het bij de pomp dan wel steeds warmer omdat de warmte van de processor, vacuumpomp, perltier allemaal daar verzamelt wordt
Ik neem aan dat hij hiervoor MQ2 water wil gaan gebruiken, dat is verder gezuiverd demi-water, is ook niet duur, maar ja inderdaad als je het in die hoeveelheden wilt gaan gebruiken, wordt het toch wel wat lastiger denk ik inderdaad... Anders heb je altijd nog calgon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29204

calgon :D t00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Op zondag 24 maart 2002 14:23 schreef RolandWitvoet het volgende:
als ik 500W aan warmte erin stop wel ja. Het was maar een rekenvoorbeeld: 100W betekend 160ml water per uur.
probleem 1:
Je voert de waterdamp (12,7 graden, 0,015 bar) af via je vacuumpom. Maar zodra die damp uit de pomp komt zit die weer op normale druk en zal onmiddelijk condenseren. Dan heb je dus ook ongeveer 800ml condenswater aan het uiteinde van je vacuumpomp. en omdat je maar weinig materie verplaatst (800ml per uur) blaas je die condens ook niet direct uit je pomp (als de pomp flink heet wordt heb je daar voordeel bij, dan condenseert de waterdamp niet zo snel, maar of dat goed is voor de pomp?) Als je warmtewisselaar een beetje lek is is dat wel voordelig omdat je dan niet alleen waterdamp maar ook lucht verplaatst en je de condenserende waterdamp misschien nog net snel je pomp uit blaast om condens in de pomp te voorkomen. Helaas haal je dan de benodigde onderdruk dan weer niet.
Goed gezien. Een andere "oplossing" is de waterdamp verwarmen tot boven de 100 graden voordat het de pomp ingaat, dan condenseerd het ook niet bij de uitgang van de pomp.
Ik heb nu inderdaad wel al wat last van water bij de uitgang van de pomp, maar ik wil eerst kijken of dit concept werkt, voordat ik dat soort problemen ga aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Kan je niet beter spiritus als koelmiddel gebruiken :?
Dat verdampt als een idioot waarneer het kennis maakt met een hete CPU :)
En het verpompt nog gemakkelijker ook :)
Je moet natuurlijk wel wat voorzichtiger zijn bij het vullen, maar eenmaal in een gesloten cirquit is er geen brandgevaar meer (tenzij je natuurlijk niet goed geknutseld hebt)

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Heh, ik dacht al dat je dit ging doen. Als je mijn topics gelezen hebt, dan weet je dat ik dit ook ooit van plan ben geweest, maar dan met een druk van 20mbar (4 graden kooktemp). Het probleem was toen de efficiency: bij een druk van 20mbar verpomp je bijna geen gas meer. Ik ben benieuwd hoe dat bij jou gaat.

Wat betreft de levensduur van jouw water: ik kom uit op 6 uur per liter @ 100W load (uitgaande van 2.2 MJ verdampingswarmte per kg water).

Succes, en ga zo door! Ik lees liever dit dan het zoveelste LED probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 24 maart 2002 14:50 schreef picobyte het volgende:
Kan je niet beter spiritus als koelmiddel gebruiken :?
Dat verdampt als een idioot waarneer het kennis maakt met een hete CPU :)
En het verpompt nog gemakkelijker ook :)
Je moet natuurlijk wel wat voorzichtiger zijn bij het vullen, maar eenmaal in een gesloten cirquit is er geen brandgevaar meer (tenzij je natuurlijk niet goed geknutseld hebt)
Het probleem, van spiritus is dat hij geen gesloten systeem heeft, en om dan 800 ml spiritus de kamer in te blazen lijkt me niet zo lekker voor de planten in de kamer ;-) hahaha zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Op zondag 24 maart 2002 15:06 schreef DaBit het volgende:
Heh, ik dacht al dat je dit ging doen. Als je mijn topics gelezen hebt, dan weet je dat ik dit ook ooit van plan ben geweest, maar dan met een druk van 20mbar (4 graden kooktemp). Het probleem was toen de efficiency: bij een druk van 20mbar verpomp je bijna geen gas meer. Ik ben benieuwd hoe dat bij jou gaat.

Wat betreft de levensduur van jouw water: ik kom uit op 6 uur per liter @ 100W load (uitgaande van 2.2 MJ verdampingswarmte per kg water).

Succes, en ga zo door! Ik lees liever dit dan het zoveelste LED probleem.
Op jou reactie zat ik al te wachten....
Ik weet niet of die 2.2MJ goed is, ik zal het eens nachecken.

Ik wist trouwens niet dat jij dit ook van plan was, misschien ben ik dus niet zo origineel als ik hoopte :(
Maar ik zal lekker verder gaan, eens kijken of ik een paar mensen hier positief kan verrassen met goede resultaten :Y)
Op zondag 24 maart 2002 15:43 schreef jv777 het volgende:

[..]

Het probleem, van spiritus is dat hij geen gesloten systeem heeft, en om dan 800 ml spiritus de kamer in te blazen lijkt me niet zo lekker voor de planten in de kamer ;-) hahaha zeg maar
Bedankt voor het antwoorden, hoef ik het niet meer te doen :Z ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op zondag 24 maart 2002 14:41 schreef _Evert_ het volgende:
Goed gezien. Een andere "oplossing" is de waterdamp verwarmen tot boven de 100 graden voordat het de pomp ingaat, dan condenseerd het ook niet bij de uitgang van de pomp.
<proest, kuch>
Jij wilt dus superheated stoom maken? (87 graden boven het kookpunt) bijzonder origineel gevonden, maar ik zou het niet doen. Wat gebeurt er met stoom van 100graden@0.015bar als je die naar 1bar brengt? en je houdt het probleem dat de stoom niet wegwaait maar afkoelt en condenseert bij de pomp. Je begint trouwens wel heel erg veel energie in je systeem te steken om te koelen.

Wel lachen om een stoompijpje uit de muur te hebben komen, dan kan de hele straat zien wanneer jij je computer aan hebt staan :) hoewel dat met 1 liter per 6uur wel weer mee zal valen.

Ga vooral door, maar ik denk niet dat we het snel toegepast zullen zien in PC's van de lopende band >:)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Op zondag 24 maart 2002 16:49 schreef RolandWitvoet het volgende:

[..]

<proest, kuch> knip
Het was ook niet echt een realistische oplossing hoor, daarom stond het ook tussen aanhalingstekens :7

En massaal toegepast zal het zeker niet worden....dit is puur een project om te kijken in hoeverre het werkend te krijgen is, en hoeveel energie ik erin moet stoken boeit dus even niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Je kan om het verdampings effect een stevige boost te geven een piezo electrische tweeter in je waterbak hangen niet te hard want dan krijg je een vaporizer(zo'n waterdamp luchtbevochtiger apparaat)maar genoeg om een beetje een klotsend golfpatroon te genereren voor een groter water oppervlak.

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48454

Als het lukt, een goed id maar ik heb nog even een paar puntjes,

Heeft een van jullie er al wel eens rekening mee gehouden dat als het water kookt bij, zeg even 10 graden, dat deze dan helemaal niet VERWARMT moet worden!!

Als je kamertemp. al 20 graden is dan warmt deze die pvc buis weer een beetje op. Ook het water die de processor afstaat is ongeveer 30 graden. Dit moet toch voldoende zijn om het (afgekoelde) water dat naar ongeveer 9 graden zakt weer te verwarmen naar 10? Hoger dan 10 wordt het in ieder geval niet.

Ook zal die pvc buis op den duur aan de zijkanten (buitenkant) helemaal vol gaan zitten met kalk. Dit goedje is namelijk weldadig aanwezig in het kraanwater. Gedisteleert water o.i.d. gebruiken brengt hier de oplossing maar is errug duur als ie 1 fles per ongeveer 2 uur verbruikt. (1 fles is ong €1 toch??)

(no flame bedoeld)

Wel errug kewl id als het werkt maar ik denk dat dit niet haalbaar is zonder "recycling" van de stoom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 03:16
Op zondag 24 maart 2002 18:08 schreef IconOS het volgende:

[knip]

Wel errug kewl id als het werkt maar ik denk dat dit niet haalbaar is zonder "recycling" van de stoom)
Het probleem is dat je voor recycling van de stoom dit weer moet condenseren.
Omdat het bij 14 graden verdampt word (door de lage druk) moet je de warmtewisselaar waar je het eventueel wil condenseren KOUDER houden dan deze 14 graden.

Conclusie: Niet erg haalbaar, want dan moet je door naar een compressor verdamper installatie, en daar kan Dabit je alles over uitleggen :D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Laatst online: 31-03 13:54

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Lijkt me een cool project, maar ik denk, net als velen hier, toch dat je met een paar knelpunten gaat zitten.

Je zal óf een dikke kalkaanslag gaan krijgen door het kraanwater, of een gigantische hoeveelheid geld uit moeten gaan geven aan demi-water..

Oplossing lijkt me het systeem sluiten en demi-water gebruiken, maar dan zit je weer met de damp die je moet afkoelen en terugbrengen. Moeilijk, maar wel een origineel, gedurfd en zeker niet ondoordacht project! :)

Zou het echt tof vinden als je op deze manier een sterk gecoolde pc kan maken!

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Laatst online: 22:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.R. Overclocked
  • Laatst online: 02-05 10:05

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

Als je nou ipv water gewoon freon gebruikt, dan heb je volgens mij de koelkast opnieuw uitgevonden ;)

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

???? Waar is mij reactie van een paar uur terug gebleven? Tiep ik daarvoor m'n vingers blauw? :(

Nogmaals:
Op zondag 24 maart 2002 15:47 schreef _Evert_ het volgende:
Ik wist trouwens niet dat jij dit ook van plan was, misschien ben ik dus niet zo origineel als ik hoopte :(
Maar ik zal lekker verder gaan, eens kijken of ik een paar mensen hier positief kan verrassen met goede resultaten :Y)
Ik hoop het voor je. Ik heb het ook onderzocht als mogelijk alternatief voor conventionele phase-change, en ik kwam de volgende knelpunten tegen:

- Een pomp die langdurig tegen water(damp) kan.
- De pompenergie. Op 20mbar druk verpomp je 1/50ste van het gas wat je op atmosferische druk zou verpompen. De kracht is misschien minder, maar dan nog moet je de druk ver50voudigen. Dit kost een hoop energie.

Tip: Gebruik ipv een vacuumpomp een oude flinke, met minerale olie gevulde R600a diepvriescompressor. Een diepvries met R600a (isobutaan) werkt ook met onderdruk. De displacement per Watt compressorvermogen is dus hoog. De minerale olie zou de compressor best wel eens lang heel kunnen houden. Vermijd compressoren gevuld met polyolesterolie (POE). Dit spul kan niet tegen water.

Ik hoop dat je succes hebt. Ik ben benieuwd naar het vermogen dat je kunt verplaatsen.
Op zondag 24 maart 2002 17:51 schreef picobyte het volgende:
Je kan om het verdampings effect een stevige boost te geven een piezo electrische tweeter in je waterbak hangen niet te hard want dan krijg je een vaporizer(zo'n waterdamp luchtbevochtiger apparaat)maar genoeg om een beetje een klotsend golfpatroon te genereren voor een groter water oppervlak.
Hmm, ik denk niet dat het veel scheelt. Je bottleneck is de hoeveelheid gas die je af kunt zuigen om de druk op 20-30 mbar te houden. 1kg water levert bij 100 graden en atmosferische druk 1.6 m3 waterdamp op. Bij 15 graden en lage druk is dat nog meer (de exacte hoeveelheid laat ik over als oefening voor de lezer. Hint: P.V/T = c). Dat moet je pomp dus per 6 uur af kunnen zuigen om 100W te kunnen handhaven. Je hebt dan toch echt een dikke pomp nodig.
Op zondag 24 maart 2002 18:25 schreef nitenite het volgende:
Het probleem is dat je voor recycling van de stoom dit weer moet condenseren.
Omdat het bij 14 graden verdampt word (door de lage druk) moet je de warmtewisselaar waar je het eventueel wil condenseren KOUDER houden dan deze 14 graden.
Fout gezien. De druk aan de andere kant van de compressor is ca. 1000 mbar absoluut. Bij die druk kookt water al bij 100 graden. Zolang je 'condenser' dus kouder is dan 100 graden en de druk in je condenser niet lager dan 1 bar, zal er dus mooi vloeistof vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Op zondag 24 maart 2002 23:08 schreef DaBit het volgende:
[..]
Fout gezien. De druk aan de andere kant van de compressor is ca. 1000 mbar absoluut. Bij die druk kookt water al bij 100 graden. Zolang je 'condenser' dus kouder is dan 100 graden en de druk in je condenser niet lager dan 1 bar, zal er dus mooi vloeistof vormen.
Ja maar als je dat water weer terug wilt krijgen in het systeem zou het dus kouder dan 14 graden moeten zijn anders verdampt het natuurlijk weer bij die lage druk

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 03:16
Op zondag 24 maart 2002 23:08 schreef DaBit het volgende:

[..]

Niet fout, we zitten alleen erg verschillende te denken en dat leid tot vage misverstanden :D
Als je het water bij <14 graden weet te condenseren blijft de druk in een gesloten systeem laag zonder pomp ;)

*brainstormed verder*

Als je het kan regelen dat je de druk in de condensor kan laten oplopen tot 42mbar (en niet meer/minder) dan condenseert het bij 30 graden (binas tabel 13). Het voordeel is dat je VEEL minder drukverschil hebt met de druk in de verdamber (slechts 25 mbar!) je moet dan wel veel volume verpompen, maar bij een laag drukverschil kost dit minder vermogen.

Ander alternatief is aceton of pentaan *MITS* je een pomp hebt die tegen die stoffen kan. deze stoffen koken bij 1000mbar tussen de 30 en 40 graden. bij 20mbar kookt dit spul rond de -40. (om dit dan te condenseren moet je terug naar (bijna) atmosferisch dus heb je wel weer veel pompvermogen nodig.)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op maandag 25 maart 2002 03:14 schreef bobo1on1 het volgende:
Ja maar als je dat water weer terug wilt krijgen in het systeem zou het dus kouder dan 14 graden moeten zijn anders verdampt het natuurlijk weer bij die lage druk
Dat is het hele idee. Het water moet juist verdampen bij die druk, dat koelt het geheel af.

Als je water van 30 graden toevoegt dan verdampt er een deel, maar dat verdampen onttrekt warmte en dus koelt het geheel toch wel af tot die 14 graden. Natuurlijk is het wel jammer dat je een deel van je 'koude' gebruikt om het water zelf te koelen en dus niet voor je processor, maar het kan wel.

Als het water in je waterkoker kookt en je stopt met het toevoeren van energie dan kookt het gehele reservoir toch ook niet leeg? hoe goed je je reservoir ook isoleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoY
  • Laatst online: 19-01-2024

JoY

Wij zijn mij er eentje

druk, water en stomende pijpjes uit de muur?
jetzt gehts ab in die zukunft
"de stoommachine"

good luck with this plug and pray-project >:)

\TP51/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-11-2024
Allereerst: :9~ :9 :9~ :9 8-)
Op zaterdag 23 maart 2002 19:24 schreef _Evert_ in een groter verhaal het volgende:
Mijn uiteindelijke doel is om een kookpunt te krijgen bij zon 10 graden of minder, maar zeker wel onder kamertemp. Het probleem is anders dat als ik een kookpunt heb van zeg 30 graden, er waterdamp van 30 graden door de pomp wordt afgevoerd. Op zich geen punt, maar als je waterdamp hebt van 30 graden, en het loopt door die rode slang met een kamertemp (20 graden), dan condenseerd de damp en is er een mogelijkheid dat de vacuumpomp water in vloeibare vorm binnen krijgt. Dit is niet echt goed voor de levensduur. WaterDAMP moet de pomp wel redelijk kunnen hebben.
Oplossing hiervoor is die slang zo kort mogelijk te houden en te isoleren, en water wat in je pomp condenseert, probeer dat op te lossen door je pomp ondersteboven te houden ofzo als het lukt/kan met die pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 02:14
Op maandag 25 maart 2002 10:51 schreef Cryolite het volgende:
Allereerst: :9~ :9 :9~ :9 8-)
[..]

Oplossing hiervoor is die slang zo kort mogelijk te houden en te isoleren, en water wat in je pomp condenseert, probeer dat op te lossen door je pomp ondersteboven te houden ofzo als het lukt/kan met die pomp.
Ik heb dit topicvanaf het begin gevolgd en denk dat het nu tijd word om ook wat te typen.

Zou je het probleem van het condenseren van water in je pomp niet zo op kunnen lossen?
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2643654032

Waarbij die waterafscheider bestaat uit een peltier die verbonden is met allemaal koperen of aluminium plaatjes die gekoeld worden, waar de damp dus zichzaggend tussendoor gaan en dan dus condenseerd en in de luchtdichte opvangbak loopt?

Zit nu op school, dus ik kan geem mooi tekeningetje maken.

edit:

Lang leve de paint!(het enige tekenprogramma op school)

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Hey ziet er goed uit... ben benieuwd of het werk! als het werkt, maak effe een how to topic...

ziet er wel heel goed uit! 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Zou je het probleem van het condenseren van water in je pomp niet zo op kunnen lossen?

-->naarpomt-->waterafscheider-->-->pomp
Opvangbak(ook vacuum gezogen natuurlijk)

Waarbij die waterafscheider bestaat uit een peltier die verbonden is met allemaal koperen of aluminium plaatjes die gekoeld worden, waar de damp dus zichzaggend tussendoor gaan en dan dus condenseerd en in de luchtdichte opvangbak loopt?

Zit nu op school, dus ik kan geem mooi tekeningetje maken.
Als je idd een tekeningetje een keer kan maken, is het misschien iets duidelijker.
Maar als ik een "opvangbak" onder vacuum heb, kookt dat ook. oke, als je de temp van dit opgevangen water onder het kookpunt houdt, is het misschien wel te doen. Maar dan moet je dus weer met extra peltiers gaan werken...en het opvangbakje moet best groot zijn, om voldoende water terug te kunnen vangen.
Umm, bijna vergeten, de berg energie die ik in het water moet pompen om het te verdampen moet ik er weer "uit" halen om het te condenseren, dus dat wordt niet echt een goed idee......

Fijn dat iedereen zo mee denkt! Ik ben nog bezig de laatste lekjes te dichten, ga ik vanavond mee verder (stage zuigt, geen tijd voor hobbies).
I'll keep you posted! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42817

:9~

Alleen... ik vraag mij af hoe lang die vacuum pomp blijft werken, is zo'n pomp er voor gemaakt om de hele tijd aan te staan??

* Anoniem: 42817 denkt van niet :'(

En het lijkt me een leuke energie rekening, als ik op dat plaatje kijk zie ik 220V - 1.4A staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 15-06 09:05

Qwerty-273

Meukposter

Trouwens een goede manier om een lekje te vinden (had ik hier in nog niet gelezen) zijn rook bommetjes :P gewoon er je pvc buis vullen met rook en kijken waar dit naar buiten komt :) tis alleen wel weer zo waar haal je ze op dit moment.

Maar het ziet er inderdaad goed uit, gewoon tijdelijk idee is om het uit einde van je vacuumpomp waar dus de water damp uit zou moeten komen in een condenser te laten uit monden (dan gewoon de simpele dus een grote emmer met daarop een koude plaat (oud plaat staal of zo, het zal niet alles condenseren maar toch wel een beetje als ik het goed heb)

Verder ziet het er goed en doordacht uit, of het goed gaat werken is een tweede maar keep on prutsing :P

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1 2 Laatste