Zelfbouw versterker post hier je eige gebouwde AMP

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Op maandag 25 maart 2002 11:47 schreef Taco het volgende:

[..]

Ik ben ook bezig een klasse A versterker met deze torren te maken (Linsley Hood Klasse A) voordeel is dat het ontwerp relatief eenvoudig is ;). Maar gelukkig helpt me pa met het bouwen d'r van hij heeft veeel meer ervaring met solderen/bouwen van electronica.
ik ben met dezelfde bezig, ik ga de evolution versie bouwen (http://home.wish.net/~tinholt/jlhevolution.htm) die als voordeel heeft dat ie geen elko in de signaalweg heeft. en hopelijk krijg ik binnenkort een osciloscoop dan kan ook lekker gaan meten en modificeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 19:33 schreef Clithopias het volgende:

[..]

ik ben met dezelfde bezig, ik ga de evolution versie bouwen (http://home.wish.net/~tinholt/jlhevolution.htm) die als voordeel heeft dat ie geen elko in de signaalweg heeft. en hopelijk krijg ik binnenkort een osciloscoop dan kan ook lekker gaan meten en modificeren
Ik maak de 1996 versie deze is 15 Watt! Woei :)
http://www.gmweb.btinternet.co.uk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Op maandag 25 maart 2002 19:48 schreef Taco het volgende:

[..]

Ik maak de 1996 versie deze is 15 Watt! Woei :)
http://www.gmweb.btinternet.co.uk/
ik had het al gelezen in het andere topic, ben benieuwd hoe ie gaat klinken. ik moet me vader maar ff een trap geven voor onderdelen want ik heb het bij de bestelling voor z'n werk gedaan. is goedkoper voor mij maar ik wacht nu al 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een plaatje van de print die ik heb laten maken door iemand die adverteerde in het blaadje voor zendamateurs (pa is zendamateur) Met een paar onderdelen dit is deel van de voedingsprint, ik maak de versie met gestabiliseerde voeding. Maar mijn pa is zo aardig om alles te solderen, is hij veel beter in. Zoals je ziet zijn alle onderdelen lekker zwaar omdat er bij een klasse A versterker natuurlijk hoge stroom loopt.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dijkstra.t/print2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krijg nu alweer zin in het bouwen van mijn nieuwe ontwerp 6X100W RMS klasse A met twee van zulke koel blokjes Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1694414222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, die heb je dan wel nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-10 22:43

FFF

ik zou met 2x100 watt aan klasse A al tevreden zijn :D of zelfs mono, 1x 100 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En jij denkt dat je een 6x100W klasse-A koel kunt houden met twee van die blokjes? Grapjas! Het *theoretisch* maximale rendement voor klasse-A is 50%, en in de praktijk haal je dat echt niet. 30% is realistischer. Verder word er in rust de meeste hitte geproduceert.

Oftewel, jouw 6x100W eindtrap zal een vrolijke 1800W aan warmte produceren als-ie geen geluid produceert. Iets teveel van het goede.

Ik zou een klasse-AB nemen, en de ruststroom door de torren opvoeren naar 400mA ofzo. Dan draait je versterker tot 1.3W in klasse-A. Dus geluid tot ca. 90dB op je kamer word dan in klasse-A uitversterkt, pas in de pieken daarboven komen de transistoren/mosfets in de versterkerhelften stroomloos te staan.

Vergis je niet: 400mA ruststroom bij een voeding van 35V levert je al 2*35*0.4 = 28W aan warmte op, continu, per kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Op dinsdag 26 maart 2002 15:27 schreef DaBit het volgende:
En jij denkt dat je een 6x100W klasse-A koel kunt houden met twee van die blokjes? Grapjas! Het *theoretisch* maximale rendement voor klasse-A is 50%, en in de praktijk haal je dat echt niet. 30% is realistischer. Verder word er in rust de meeste hitte geproduceert.

Oftewel, jouw 6x100W eindtrap zal een vrolijke 1800W aan warmte produceren als-ie geen geluid produceert. Iets teveel van het goede.

Ik zou een klasse-AB nemen, en de ruststroom door de torren opvoeren naar 400mA ofzo. Dan draait je versterker tot 1.3W in klasse-A. Dus geluid tot ca. 90dB op je kamer word dan in klasse-A uitversterkt, pas in de pieken daarboven komen de transistoren/mosfets in de versterkerhelften stroomloos te staan.

Vergis je niet: 400mA ruststroom bij een voeding van 35V levert je al 2*35*0.4 = 28W aan warmte op, continu, per kanaal.
damn hoe kom je aan al die wijsheid ;)

de blokken zijn redelijk groot maar volgens mij, moet je voor het beste reslutaat een gegetoen kast hebben, en nog groetere blokken of zelfs een fannetje :D

Weet iemand een site om wat electronica kennis op te doen?

En heeft iemand een foto + schema + onderdelen + specs + prijs, van een goede versterker? Ik ben maar een n00b op dit gebied maar zou het wel willen leren dnek dat ik maar wat boeken ga halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 26 maart 2002 16:49 schreef FFF het volgende:

[..]

de blokken zijn redelijk groot maar volgens mij, moet je voor het beste reslutaat een gegetoen kast hebben, en nog groetere blokken of zelfs een fannetje :D

En heeft iemand een foto + schema + onderdelen + specs + prijs, van een goede versterker? Ik ben maar een n00b op dit gebied maar zou het wel willen leren dnek dat ik maar wat boeken ga halen :D
lol, vergeet niet een boekje "Nederlandse spelling".

Maar even serieus, er zijn zat klasse A ontwerpen te vinden op het inet (bv http://www.gmweb.btinternet.co.uk/ , maar die was al genoemd in dat andere topic).

Zelf heb ik een jaar of 10 geleden een kit van een 2*25 watt klasse A eindversterker gekocht (en gebouwd). Als je een beetje netjes werkt, is het helemaal niet moeilijk. Zelf printplaten ontwerpen/maken is wel lastig, vermoed ik.

Zo, en nu maar hopen dat ik niet teveel spelfouten gemaakt heb.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 16:49 schreef FFF het volgende:
Nou, ik ontwerp al heel wat jaartjes elektronica. De laatste paar jaar een stuk minder omdat de verkrijgbaarheid van onderdelen diep triest begint te worden, en het niet echt meer loont op veel gebieden. Audio is nog een van de weinige gebieden waar het wel loont.
Jawel, dat zijn blokken van maximaal 0.3K/W. Oftewel, met 900W per blok erop zullen ze 900*0.3 = 300 graden warmer dan omgevingstemp worden. Een dikke fan is dus nodig om de temp van die profielen beneden de 70-80 graden te houden, en dat wil je niet.

Zie andere topic over versterkerbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voor mijn 2x 15 watt al ongeveer zelfde oppervlakte aan koelblokken, ik moet 80 watt aan warmte per kanaal wegstoken.

Mijn grote blokken (4 stuks voor de 4 eindtorren) zijn ongeveer 0.4 K/Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zondag 24 maart 2002 18:46 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
a) een 2N3055 zit in een To behuizing
b) Als bij jou 2N3055 vaak stuk gaan ligt dat aan je ontwerp en niet aan de torren. Die tor is niet voor niks jarenlang volksfiets numero uno geweest.
c) Neem inderdaad wat anders. 2N3055's zijn wat verouderd en dus zijn er aanzienlijk betere (snellere, bredere bandbreedte) torren te krijgen
noem die dingen aub geen torren

DAT ZIJN TRANSISTORS

je weet wel 3 transistors versterker

zeg je toch niet 3 torren versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:50
Op maandag 25 maart 2002 19:28 schreef Clithopias het volgende:

[..]

veel lezen net als wat andere zeiden. koop/leen het boek elektronica, echt niet moeilijk. daar staat heel veel in en heb ik behoorlijk wat uit geleerd.
Dat boek heb ik ook, ik vind het nogal een teleurstelling. Zodra je ergens wat over gelezen hebt en je verwacht dat ze er nu eens op ingaan, komt het volgende onderwerp alweer aan bod. Het is een beetje een erg beginnersboek, voor de mensen die alleen willen weten hoe iets heet, maar niet wat je er nu mee kan.

Als je een echt goed boek wilt lezen, raad ik je aan eens naar het boek "electronica, kunst en kunde" uit te kijken. Dit is een vertaling van het amerikaanse "the art of electronics". Het boek is geschreven als drie-maands vak aan de uni van Harvard, om studenten die er een interesse in hebben een praktijkgerichte kennis over electronica bij te brengen. Ik heb het eerste deel voor een gedeelte doorgewerkt en ben erg onder de indruk van de stijl van schrijven en de aangeboden info. Het boek "schiet schiet tenminste wat op". Beknopt en duidelijk, precies zo als ik het graag heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, dat boek kenn ik ook, al heb ik het niet. Het word wel uitgegeven door de Elektuur meen ik.

Ook is er een hele oude Teleac-elektronica cursus geweest, en het bijbehorende lesboek is ook goed (maar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 17:15 schreef DaBit het volgende:

[..]

Zie andere topic over versterkerbouw
En wel deze:
[topic=449645]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 22:50 schreef kingofhill het volgende:

[..]

noem die dingen aub geen torren

DAT ZIJN TRANSISTORS

je weet wel 3 transistors versterker

zeg je toch niet 3 torren versterker
Nee ik zeg "torrenbak" in referentie tot mijn "buizenbak".

3 transistors versterker zal ik zeker niet zeggen. Dan is het een 3 transistoren versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je begrijpt toch wat er bedoelt wordt door een 'tor' dan is het toch duidelijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Ik ben me ook aan het interesseren in zelfbouw van versterkers. Ik heb ook een abo op Elektuur.

1)Wie weet een goede en vooral simpele schakeling voor een versterker van ongeveer 20 watt ofsow, hoeft niet zoveel te zijn, en een adiofiel ben ik ook niet, dus geluid hoeft niet zo "tsjakaaa!" te zijn :) (als er maar fatsoenlijk geluid uit komt)

2)Ik ga morgen dnek ik langs de bibliotheek, wie kan er wat titels van boeken geven over dit onderwerp?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem een TDK eindtrap ultra simpel :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 14:07 schreef ND het volgende:
Ik ben me ook aan het interesseren in zelfbouw van versterkers. Ik heb ook een abo op Elektuur.

1)Wie weet een goede en vooral simpele schakeling voor een versterker van ongeveer 20 watt ofsow, hoeft niet zoveel te zijn, en een adiofiel ben ik ook niet, dus geluid hoeft niet zo "tsjakaaa!" te zijn :) (als er maar fatsoenlijk geluid uit komt)

2)Ik ga morgen dnek ik langs de bibliotheek, wie kan er wat titels van boeken geven over dit onderwerp?
Hier een simpele 18W versterker die waarschijnlijk in de categorie MeFi valt.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2427612165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
  • Laatst online: 08:06
Op woensdag 27 maart 2002 14:07 schreef ND het volgende:

Nou ik adviseer de variabele eindtrap uit de elektuur van jan of feb die heb ik dus ook gebouwd zie http://jaac.4t.com/projecten.htm
die is best te doen en dan verlaag je gewoon je voedingspanning dit is ten goede voor je budget.
Als ik jou was zal ik de komplete bouw kit bestellen bij www.dil.nl die bieden komplete elektuur pakketen aan (moet je wel aangeven dat je eeen kleinere trafo enzo wilt.

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Op woensdag 27 maart 2002 18:22 schreef jll het volgende:

[..]

Nou ik adviseer de variabele eindtrap uit de elektuur van jan of feb die heb ik dus ook gebouwd zie http://jaac.4t.com/projecten.htm
die is best te doen en dan verlaag je gewoon je voedingspanning dit is ten goede voor je budget.
Als ik jou was zal ik de komplete bouw kit bestellen bij www.dil.nl die bieden komplete elektuur pakketen aan (moet je wel aangeven dat je eeen kleinere trafo enzo wilt.
Wat zijn ongeveer de kosten dat je kwijt bent voor die Variable Eindtrap? En als je een kleinere trafo neemt (wat bedoel je eigenlijk met "kleinere"? kleinere amperage?) dan moet er toch iets achteruit gaan? Zo ja, wat dan? (minder vermogen :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op woensdag 27 maart 2002 18:51 schreef ND het volgende:

[..]

Wat zijn ongeveer de kosten dat je kwijt bent voor die Variable Eindtrap? En als je een kleinere trafo neemt (wat bedoel je eigenlijk met "kleinere"? kleinere amperage?) dan moet er toch iets achteruit gaan? Zo ja, wat dan? (minder vermogen :?)
Met een een kleinere trafo bedoel ik eigenlijk minder volt en wat minder vermogen b.v.:

ik gebruik een travo van 2 x 30 volt na gelijkrichting en afvlakking heb je ongeveer 2 x 42 volt
de travo is er een van het type 300VA ~ 300 watt

al je nou minder volt neemt en wat minder VA dan heb je dus minder ruimte te besteden zal ik maar zeggen voor je uitgangs signaal.

ik zal nog effe een optel sommetje maken voor de kosten 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

THX 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 18:22 schreef jll het volgende:

[..]

Er is een fout opgetreden bij het bezoeken van de door u ingetikte domeinnaam.
Het kan zijn dat de domeinnaam alleen een registratie betreft. Is dit echter niet
het geval kunt u contact opnemen met de helpdesk van InterNed Services.

Eventuele storingen aan een domeinnaam, zullen zo spoedig mogelijk worden
verholpen. Mogelijke oorzaken voor het zien van deze pagina kunnen dus zijn :

De domeinnaam betreft alleen een registratie.
Er is nog geen site voor dit domein aangemaakt
De nameserver ( DNS ) van uw inbel provider is nog niet ge-update ( meestal 1 keer per dag )
Uw browser ondersteunt geen host header names ( alleen oude browsers <= v. 2.0 )
Technische storing voor dit domein ( wordt automatisch aan de helpdesk doorgegeven )

Voor algemene vragen over domeinnamen of webhosting kunt u zich wenden tot info@is.nl
Technische vragen kunt u aan helpdesk@is.nl stellen.
Domein doet et niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op woensdag 03 april 2002 15:06 schreef drLiter het volgende:

[..]

[..]

Domein doet et niet :(
oke ik heb effe rond gekeken maar ze (dil) adverteerd ook la niet meer in de elektuur ?????? ik weet niet waarom maar ik heb al een vervanger gevonden nl. www.elbouw.nl zij bieden ook komplete pakketen aan dus moet je maar effe kijken ik heb al wel gezien dat ze een beetje duur zijn.

voor de rest doet mijn amp nog steeds goed dus daar ben ik blij mee. Misschien binnenkort maar eens nieuwe speakers bouwen dan heb ik tenminste wat te doen. B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 22:09
Ik maak de 1996 versie deze is 15 Watt! Woei
en deze...
[..] bouwen van mijn nieuwe ontwerp 6X100W RMS klasse A met twee van zulke koel blokjes
Er wordt hier met vermogens gegooid, maar ik vraag me af of men wel doorheeft hoeveel herrie geluidsdruk je kunt produceren met een paar Watt aan vermogen.
Wanneer ik in de huiskamer de muziek vrij stevig aan heb staan, hebben we het over 1 a 2 Watt aan vermogen. Dat moet ik 's avonds bijvoorbeeld niet proberen (buren met kinderen)
Ik weet wel dat je je versterker een beetje overgedimensioneerd wilt hebben, om ervoor te zorgen dat bij de moeilijkere stukken het geluid ook mooi blijft, maar het al eerder genoemde 100W klasse A lijkt me toch wel een beetje overdreven. De enige waar ik een dergelijke versterker tegen ben gekomen, had bij de aankoop van z'n huis in het contract op laten nemen dat de koop ongedaan kon worden gemaakt, wanneer het huis niet accoustisch correct zou zijn (weet de precieze term niet meer)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geef alleen aan dat de 1996 versie 15 Watt ipv 10 Watt is. En ik de reden dat ik deze amp maak is dat ik aan 15 Watt genoeg denk te hebben. De uitspraak was grappig bedoelt aangezien ik er van uit ging dat de meeste mensen het weinig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
heeft er iemand een schema van een versterker met een stk025 erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Op donderdag 04 april 2002 15:11 schreef Taco het volgende:
Ik geef alleen aan dat de 1996 versie 15 Watt ipv 10 Watt is. En ik de reden dat ik deze amp maak is dat ik aan 15 Watt genoeg denk te hebben. De uitspraak was grappig bedoelt aangezien ik er van uit ging dat de meeste mensen het weinig vinden.
wat kost zoiets als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op donderdag 04 april 2002 15:48 schreef Clithopias het volgende:
heeft er iemand een schema van een versterker met een stk025 erin?
st(u)k025 die dingen ken ik van oude alles ineen bakken whaaaa die dingen gaan altijd stuk dus geen versterker mee maken ik raad je eerder een tda7293 of tda7294 aan van st electronics

kijk op www.st.com voor een datasheet die dingen zijn stukken beter zitten allerlij beveilegingen ingebakken dus geen dikke realais in je uitgangs circuit voor dc beveileging en die onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 04 april 2002 16:50 schreef FFF het volgende:

[..]

wat kost zoiets als ik vragen mag?
De trafo's zijn duur bijna 100 gulden, ik maak er 2 monoblokken van en heb per kanaal een trafo van 225 VA (Watt) nodig. Koelblokken en condensatoren (2x 47000 microFarrad per kanaal) had ik goedkoop op een onderdelenbeurs van zendamateurs gevonden.

Kastje heb ik zelfgemaakt van stuk hoeklijn en plaatje aluminium. Tja het ziet er dan low-budget uit maar wat er in zit is wel goed :). Ik denk dat ik op 200 euro uitkom. Maar als je alles bij een winkel koopt ben je wel duurder uit aangezien mijn grootste koelblokken 2 euro waren en die zijn in de winkel wel 15 euro. Ook heb ik de condensatoren voor een fractie van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 01:18 schreef E-MANs het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]

Specifications
music power : 300W / 4ohm ; 200W / 8ohm
rms power : 155W / 4ohm ; 100W / 8ohm
harmonic distortion : 0.005%
damping factor : > 600
input sensitivity : 1Vrms
signal-to-noise ratio : 112dB (A-weighted)
frequency response : 3Hz - 120kHz
speaker switch-on delay and protection
thermal and short-circuit protection
dimensions : 270 x 90 x 140mm (10.6" x 3.5" x 5.5")
weight : 4.8Kg
nou ja zelfgebouwd velleman kitje bedoel je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Fotootjes van mij Audio&Techniek SA20 mono eindversterkertjes uit 1986. Kosten toen f1100 als kit (per paar, zonder behuizing).

Leveren een dikke 20 watt @ 8 ohm @ 20hz-20khz.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1426533980

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1482658871
De andere ziet er net zo uit (maar dan in spiegelbeeld).

De behuizing is een creatie in aluminium en perspex :)
Ik wilde eerst de 160 VA ringkerntrafo's in de kastjes zelf bouwen, maar dat bleek te brommen, vandaar dat extra kastje errnaast (met 6 snoertjes). Achteraf had ik beter iets van afscherming kunnen maken (maar t was al een beetje "vol" in de kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Nou ik heb ff wat nieuwe pics van mijn Amp geschoten.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/versterker/IMG_0495.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/versterker/IMG_0504.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/versterker/IMG_0505.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/versterker/IMG_0506.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/versterker/IMG_0510.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/versterker/IMG_0511.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/versterker/IMG_0513.JPG

voor de liefhebbers :) > had alleen geen zin om ze te resizen :+

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op zondag 07 april 2002 13:04 schreef Duck-Twacy het volgende:
Fotootjes van mij Audio&Techniek SA20 mono eindversterkertjes uit 1986. Kosten toen f1100 als kit (per paar, zonder behuizing).

Leveren een dikke 20 watt @ 8 ohm @ 20hz-20khz.

[afbeelding]

[afbeelding]
De andere ziet er net zo uit (maar dan in spiegelbeeld).

De behuizing is een creatie in aluminium en perspex :)
Ik wilde eerst de 160 VA ringkerntrafo's in de kastjes zelf bouwen, maar dat bleek te brommen, vandaar dat extra kastje errnaast (met 6 snoertjes). Achteraf had ik beter iets van afscherming kunnen maken (maar t was al een beetje "vol" in de kast).
ziet er goed uit alleen waar zit je gelijk richter ik heb gehoord dat tussen je gelijkrichter en je elko's grote laadstomen kunnen gaan lopen en als die door die "lange" dunne snoertjes moeten heb je nog al wat verlies.

maar de behuizing ziet er strak uit B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op zondag 07 april 2002 16:47 schreef Vaagharses het volgende:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

ziet er cool uit maar wat hangt er allemaal in dat rack??? gebruik je dat allemaal voor thuis???? dus graag effe een lijsje erbij

p.s. heb je geen schuifmaat en tabboortje voor die torren???? dat zou er een stuk mooier uit zien.
maarja alleen smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op zondag 07 april 2002 16:47 schreef Vaagharses het volgende:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

ja hier nog een keer
die buizen waarom gebruik jij buizen warmer geluid of beter??? kun je dat misschien effe uitleggen hoe dat zit ik weet wel dat je voor buizen altijd dure HS trafo's nodig bent. En heb je misschien een schema van je amp zodat anderen of ik zelf misschien ooit ook z'n een kunnen maken want ik heb die ene amp af dus ik moet weer wat nieuws hebben om mijn studie financieering aan te spanderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 07 april 2002 16:54 schreef jll het volgende:

[..]

ziet er goed uit alleen waar zit je gelijk richter ik heb gehoord dat tussen je gelijkrichter en je elko's grote laadstomen kunnen gaan lopen en als die door die "lange" dunne snoertjes moeten heb je nog al wat verlies.

maar de behuizing ziet er strak uit B-)
Hm, de gelijkrichter (blokje van 3 * 3 cm) zit bij de trafo in dat aparte kastje. Is het beter als ik de gelijkrijchter in de "hoofdkast" inbouw?? Betekent dan wel "lange" draden tussen gelijkrichter en trafo.

Zoals ik al gezegd heb, eigenlijk wilde ik alles in dezelfde kast (misschien zie je het gat nog waar de ringkerntrafo gezeten heeft, maar dat bromde als een gek. Wist ik veel.. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op zondag 07 april 2002 21:06 schreef Duck-Twacy het volgende:

[..]

Hm, de gelijkrichter (blokje van 3 * 3 cm) zit bij de trafo in dat aparte kastje. Is het beter als ik de gelijkrijchter in de "hoofdkast" inbouw?? Betekent dan wel "lange" draden tussen gelijkrichter en trafo.

Zoals ik al gezegd heb, eigenlijk wilde ik alles in dezelfde kast (misschien zie je het gat nog waar de ringkerntrafo gezeten heeft, maar dat bromde als een gek. Wist ik veel.. :) )
een vraagje heb jij misschien ook een schema van die amp van jouw zal wel leuk zijn voor mijn collectie.

ik zal binnenkort wel effe een paar schema's inscannen die wel leuk zijn voor zelfbouw *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 07 april 2002 21:23 schreef jll het volgende:

[..]

een vraagje heb jij misschien ook een schema van die amp van jouw zal wel leuk zijn voor mijn collectie.

ik zal binnenkort wel effe een paar schema's inscannen die wel leuk zijn voor zelfbouw *D
Ik moet nog wel ergens een paar gestencilde (!) A4-tjes hebben. Is al een hele tijd geleden. Zal wel eens zoeken (moet op mijn werk scannen, dus t duurt ff).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Op donderdag 04 april 2002 17:42 schreef jll het volgende:

[..]

st(u)k025 die dingen ken ik van oude alles ineen bakken whaaaa die dingen gaan altijd stuk dus geen versterker mee maken ik raad je eerder een tda7293 of tda7294 aan van st electronics

kijk op www.st.com voor een datasheet die dingen zijn stukken beter zitten allerlij beveilegingen ingebakken dus geen dikke realais in je uitgangs circuit voor dc beveileging en die onzin
die heb ik nog liggen en ik vind het gewoon leuk om er iets van te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Op zondag 07 april 2002 17:17 schreef jll het volgende:

[..]

ziet er cool uit maar wat hangt er allemaal in dat rack??? gebruik je dat allemaal voor thuis???? dus graag effe een lijsje erbij

p.s. heb je geen schuifmaat en tabboortje voor die torren???? dat zou er een stuk mooier uit zien.
maarja alleen smaken verschillen maar lelijk is niet mooi
ok komt ie :) je had liever gezien dat ik de torren met een boutje had vastgezet> nou dit systeem met een klem is beter. Nu wordt namelijk op de chip gedrukt, zodat de chip beter tegen het koellichaam zit en dus de thermische weerstand van de overgang kleiner is. Dus liever met zo'n klemmetje dan gebruik maken van een schroefje ;)

In dat rack zit een compressor, exciter, Yamaha DIGI-EQ, Behringer Digi-EQ. Ik gebruik voor thuis alleen deYamaha als volume knop, ding staat in de bypass :+ Moet nog eens een keer een pre-amp bouwen.

Waarom buizen> tja omdat het stoer is :D . Het klinkt wel mooi, maarja ik zou niet weten hoe het zou klinken met een transistor preampje. Een trafo is niet nodig, omdat er condensators in het signaalpad zitten om de DC spanning te ontkoppelen. Euh schema's heb ze wel, maar niet online en zijn in UltiCap. Het oorspronkelijke design komt uit een elektuur met buizenbijlage> Hybride Amp

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dijkstra.t/voedingklaar.gif

Dit is de voedingsprint die klaar is, de soldeerlipjes aan de randen zijn voor de transistoren, maar die zitten in een to3 behuizing op het koelblok. Ik heb geen digicam, dus mijn zelfgebouwde kastje past niet onder de A4-scanner.

Het worden 2 monoblokken, alle printen zijn klaar (2x voedingsprint en 2x kanalen) Nu alles nog inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op maandag 08 april 2002 01:20 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

ok komt ie :) je had liever gezien dat ik de torren met een boutje had vastgezet> nou dit systeem met een klem is beter. Nu wordt namelijk op de chip gedrukt, zodat de chip beter tegen het koellichaam zit en dus de thermische weerstand van de overgang kleiner is. Dus liever met zo'n klemmetje dan gebruik maken van een schroefje ;)

In dat rack zit een compressor, exciter, Yamaha DIGI-EQ, Behringer Digi-EQ. Ik gebruik voor thuis alleen deYamaha als volume knop, ding staat in de bypass :+ Moet nog eens een keer een pre-amp bouwen.

Waarom buizen> tja omdat het stoer is :D . Het klinkt wel mooi, maarja ik zou niet weten hoe het zou klinken met een transistor preampje. Een trafo is niet nodig, omdat er condensators in het signaalpad zitten om de DC spanning te ontkoppelen. Euh schema's heb ze wel, maar niet online en zijn in UltiCap. Het oorspronkelijke design komt uit een elektuur met buizenbijlage> Hybride Amp
aaahaa ;) ulticap ;) dat heb ik ook je mag uhm wel mailen hoor of ergens neer plonzen op een server ofzo.

en die compressor gebruik je die echt ik hoor vaak dat je een compressor alleeen gebruikt als je heel hard draait dus een beste drum of zo?????

en nog wat over die buizen, hoe voed je die ??? die dingen moeten toch altijd met hoogspanning gevoed worden????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Op maandag 08 april 2002 16:58 schreef jll het volgende:

[..]

aaahaa ;) ulticap ;) dat heb ik ook je mag uhm wel mailen hoor of ergens neer plonzen op een server ofzo.

en die compressor gebruik je die echt ik hoor vaak dat je een compressor alleeen gebruikt als je heel hard draait dus een beste drum of zo?????

en nog wat over die buizen, hoe voed je die ??? die dingen moeten toch altijd met hoogspanning gevoed worden????
Ik zal eens kijken of ik schema's online kan zetten. Die compressor gebruik ik niet in mijn hifi zet ;) ik ga toch niet mijn dynamiek verpesten :P

Die buizen draaien op 140V DC en die wordt opgewekt door voedingsprint 2 ;) :) de helft van de versterker is alleen maar voedings/inschakelprinten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Op maandag 08 april 2002 16:11 schreef Taco het volgende:
[afbeelding]

Dit is de voedingsprint die klaar is, de soldeerlipjes aan de randen zijn voor de transistoren, maar die zitten in een to3 behuizing op het koelblok. Ik heb geen digicam, dus mijn zelfgebouwde kastje past niet onder de A4-scanner.

Het worden 2 monoblokken, alle printen zijn klaar (2x voedingsprint en 2x kanalen) Nu alles nog inbouwen.
ziet er goed uit, ik ga binnenkort onderdelen bestellen als ik geld heb.

maar welke instelling moeten die potmeters hebben? daar ben ik nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
http://www.xs4all.nl/~jarnold/Schema_AMP/

Hier staan de schema's, het kan zijn dat de aantal weerstanden niet helemaal kloppen, heb bestwel veel eraan lopen sleutelen en ik weet niet of ik alles heb meegenomen in het schema :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Forbidden
You don't have permission to access /~jarnold/Schema_AMP/xxxx.xxx on this server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 14:49 schreef augustus het volgende:
Forbidden
You don't have permission to access /~jarnold/Schema_AMP/xxxx.xxx on this server.
same here :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Sorry :P gefixt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 01:24
Momenteel heb ik hier 2x de K4004 van Velleman staan. Ze doen het perfect, eentje heb ik nog nooit last mee gehad, maar de ander:
• 1x de zekeringen opgeblazen (maar niet de eindtrappen) door een condensator verkeerd aan te sluiten.
• 1x beide eindtrappen opgeblazen door in brug een 4 ohm speaker aan te sluiten (moet mininimaal 8 ohm zijn :+ )
• 1x 1 eindtrap opgeblazen (ik wilde die sub nou eenmaal aangesloten hebben) door 2 8ohm speakers en een 4ohm sub te tri-moden. Zonder filters ging dit goed. Toen ik echter de sub (passief) ging filteren was het over met de pret :)

Maar ja, ik wil meer >:) dus nu heb ik de K4020 met K4021 vermogensmeter besteld voor de speakers (4 stuks, maar die versterkers zijn vrij duur, dus ik ga de speakers eerst parallel zetten, kijken hoe dat klinkt, voordat ik nog een keer 400 euro uitgeef).
Verder nog een K4010 voor de sub. Deze wordt actief gefilterd.
Voorversterker, tuner en AB erbij, en ik ben compleet.
Als het goed is kan ik morgen of overmorgen de kitjes ophalen :9

Naast mij staat een ongebruikt 42u 19" kabinet (okee, 1u in gebruik voor de switch :) ), dus daar komt alles in :)
Allemaal zelfbouw dus, zelfs de sub :) Okee, ik heb hem nog nooit gehoord, en echt denderend ziet het er niet uit (Blank spaanplaat en vol zicht op de driver), maar toch :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op dinsdag 09 april 2002 13:27 schreef Vaagharses het volgende:
http://www.xs4all.nl/~jarnold/Schema_AMP/

Hier staan de schema's, het kan zijn dat de aantal weerstanden niet helemaal kloppen, heb bestwel veel eraan lopen sleutelen en ik weet niet of ik alles heb meegenomen in het schema :+
oke hartsikke mooi alleen de ulticap files doen het. De ddf files geeft ultiboard een error : unable to read /open studio design data ???????

maar ziet er leuk uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 21:09 schreef Clithopias het volgende:

[..]

ziet er goed uit, ik ga binnenkort onderdelen bestellen als ik geld heb.

maar welke instelling moeten die potmeters hebben? daar ben ik nog niet uit.
Check deze site (van een nederlander :)) http://utopia.knoware.nl/users/cfw/amp/ en dan kijken bij adjustment, daar staat wat je moet meten en hoe in te stellen.

Nog meer pics: (toch prints onder de scanner gekregen)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dijkstra.t/eindtrap.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dijkstra.t/eindtrap2.jpg

Zoals je ziet zijn het niet veel onderdelen, vooral koelblokken/condensatoren/trafo's zijn duur. Gewoon rondkijken of je ergens niet goedkoop een paar koelblokken /trafo's kan vinden. Of gewoon alles nieuw kopen maar dan kan het wel duurder worden dan dat ik paar berichten terug geschetst had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Op dinsdag 09 april 2002 18:26 schreef jll het volgende:

[..]

oke hartsikke mooi alleen de ulticap files doen het. De ddf files geeft ultiboard een error : unable to read /open studio design data ???????

maar ziet er leuk uit
Tja licentie problemen :( je moet ulticat studio lite hebben voor deze files in hogere versies zijn ze niet te openen of je moet iets veranderen in de file, maar ik moet ook nog uitzoeken WAT dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Laatst online: 14-09 10:09
Op dinsdag 09 april 2002 17:34 schreef Paul Nieuwkamp het volgende:
Momenteel heb ik hier 2x de K4004 van Velleman staan. Ze doen het perfect, eentje heb ik nog nooit last mee gehad, maar de ander:
• 1x de zekeringen opgeblazen (maar niet de eindtrappen) door een condensator verkeerd aan te sluiten.
• 1x beide eindtrappen opgeblazen door in brug een 4 ohm speaker aan te sluiten (moet mininimaal 8 ohm zijn :+ )
• 1x 1 eindtrap opgeblazen (ik wilde die sub nou eenmaal aangesloten hebben) door 2 8ohm speakers en een 4ohm sub te tri-moden. Zonder filters ging dit goed. Toen ik echter de sub (passief) ging filteren was het over met de pret :)

Maar ja, ik wil meer >:) dus nu heb ik de K4020 met K4021 vermogensmeter besteld voor de speakers (4 stuks, maar die versterkers zijn vrij duur, dus ik ga de speakers eerst parallel zetten, kijken hoe dat klinkt, voordat ik nog een keer 400 euro uitgeef).
Verder nog een K4010 voor de sub. Deze wordt actief gefilterd.
Voorversterker, tuner en AB erbij, en ik ben compleet.
Als het goed is kan ik morgen of overmorgen de kitjes ophalen :9

Naast mij staat een ongebruikt 42u 19" kabinet (okee, 1u in gebruik voor de switch :) ), dus daar komt alles in :)
Allemaal zelfbouw dus, zelfs de sub :) Okee, ik heb hem nog nooit gehoord, en echt denderend ziet het er niet uit (Blank spaanplaat en vol zicht op de driver), maar toch :)
heb thuis de 4010, en die AB ook.
die AB is echt super, ze zijn van aluminium dus super sterk, DRIE irledjes in, ik kan dwars door mijn kleren heen zappen :)

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb de Titan 2000 van velleman in stereo versie. Heb wel geen pics bij gebrek aan digitale camera of scanner. Is echt een topding.

Verder nog een paar velleman K4004's, waarvan er op het moment maar eentje dient en de andere twee voor de reserveonderdelen (prul gaat veel te rap stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Op dinsdag 09 april 2002 19:48 schreef E-MANs het volgende:

[..]

heb thuis de 4010, en die AB ook.
die AB is echt super, ze zijn van aluminium dus super sterk, DRIE irledjes in, ik kan dwars door mijn kleren heen zappen :)
Heb je dan toevallig ook die voorversterker of die tuner? Want anders ontgaat het nut van die AB me een beetje :+
Zo ja, zijn dat ook goede dingen? Je komt echt errug weinig tegen op inet. De enige goed vertegenwoordigde kit is de k8000, cd compu-interface kaart.
Over dat door je kleren heen zappen, houd dat ook in dat je neit al te specifiek hoeft te richten?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Op dinsdag 09 april 2002 20:43 schreef killalot het volgende:
heb de Titan 2000 van velleman in stereo versie. Heb wel geen pics bij gebrek aan digitale camera of scanner. Is echt een topding.

Verder nog een paar velleman K4004's, waarvan er op het moment maar eentje dient en de andere twee voor de reserveonderdelen (prul gaat veel te rap stuk)
Wat is ongeveer de prijs van de K4004 Velleman kit? Moet er nog andere dingen worden aangeschaft? (aparte voedingds ofsow :?) En hoezo gaan ze veel te rap stuk? Slechte onderdelen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Op dinsdag 09 april 2002 21:17 schreef ND het volgende:

[..]

Wat is ongeveer de prijs van de K4004 Velleman kit? Moet er nog andere dingen worden aangeschaft? (aparte voedingds ofsow :?) En hoezo gaan ze veel te rap stuk? Slechte onderdelen? :?
De K4004 kost 60 euro. (K4005 (dubbele vermogen) is 75 euro).
Verder heb je nog een voedingsmodule (35 euro, bestaat ui bruggelijkrichter, elco's en zekeringen) nodig en een trafo (mijne was 45 euro. Ik had de zwaarste omdat ik 2x de K4004 had). De versterker zelf zit in zijn eigen koelbak, de rest zul je zelf ergens op/in moeten maken.

Echt rap stuk gaan ze niet. Ik heb het steeds zelf gedaan, eerste keer door verkeerd solderen, en de andere twee keer door een te lage impedantie van de speakers.
De eindtrappen waren ook niet duur, maar 4 euro of zo. Dus als je er ooit eentje opblaast, is er nog geen man overboord. Ze zijn alleen redelijk kritisch wat betreft de aansluitwaarden. Vergeet bij het vervangen btw het mica plaatje niet, want dan kun je er nog eentje gaan halen :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
ik zie dat er wal wat mensen zijn die die dingen van velleman bouwen maar ik zie nog geen pics.....posten duss...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een k4004 repareren is idd niet zo moeilijk of duur, het is alleen wel niet zo handig dat ie stuk gaat zodra je iets verkeert doet met de uitgang of als ie te warm wordt.

Als voeding heb ik een 500W ringkern van 2*40V (dacht ik toch) en 4 elco's van 10.000µF 100V, wat toch best een aardige duit kost (elco's kosten al snel 25€ per stuk, trafo iets van een 50€)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Op dinsdag 09 april 2002 23:15 schreef jll het volgende:
ik zie dat er wal wat mensen zijn die die dingen van velleman bouwen maar ik zie nog geen pics.....posten duss...
Je vroeg er zelf om :)

De buitenkant vand e behuizing die ik gemaakt heb. In hget gat rechtsonder zat eerst een aan/uit, maar die was niet berekend op frequent gebruik. Nu haal ik gewoon de stekker er uit :)
Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/tkist.jpg(439kb)

De versterkers zelf. Deze hangen aan het 'plafond' zeg maar.
Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/tk4004.jpg(527 kb)

De binnenkant. De trafo ligt op de bodem, en de voedingsmodule zit aan de achterwand.
Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/tintern.jpg(635 kb)

Oh ja, ik heb ook zelf nog een hoofdtelefoonversterker gemaakt :) Ook van velleman:

Doosje:
Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/thumbbuiten.jpg(457kb)

De binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/thumbbinnen.jpg(708kb)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF

FFF

Op dinsdag 09 april 2002 23:47 schreef Paul Nieuwkamp het volgende:

[..]

De buitenkant vand e behuizing die ik gemaakt heb. In hget gat rechtsonder zat eerst een aan/uit, maar die was niet berekend op frequent gebruik. Nu haal ik gewoon de stekker er uit :)
<a href="http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/tkist.jpg" target="_blank">[afbeelding]</a>(439kb)

<a href="http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/tk4004.jpg" target="_blank">[afbeelding]</a>(527 kb)

De binnenkant. De trafo ligt op de bodem, en de voedingsmodule zit aan de achterwand.
<a href="http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/tintern.jpg" target="_blank">[afbeelding]</a>(635 kb)

Oh ja, ik heb ook zelf nog een hoofdtelefoonversterker gemaakt :) Ook van velleman:

Doosje:
<a href="http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/thumbbuiten.jpg" target="_blank">[afbeelding]</a>(457kb)

De binnenkant:
<a href="http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/thumbbinnen.jpg" target="_blank">[afbeelding]</a>(708kb)
die eintrap heeft een mooie afwerking ;):P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DolleDries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-07 12:27
Mwa, had op HTS ooit een electronica practicum waarbij we zelf wat moesten bouwen. Had zelf een 40 watt mono versterkertje in gedachten. Kwam docent aanzetten met een schema van de Quad 405 (ouwe bak..met goeie specs) die uiteindelijk maar gaan bouwen..maar was student..dus mocht niet teveel kosten... :) En had een beste trafo nodig voor voeding....Docent kon deze ook leveren...nu zit ik met een versterker van 2x100 rms 10-43KHz zo vlak als een deur...met een beestatige voeding....bijna geen elko's nodig want trafo alleen is al goed voor bijna 800VA :)

Er 'naar' >:) apparaat geworden (zit niks in de einduitgang....geen elko's e.d. slechts een speaker beveiligings circuit (ja die ook zelfgebouwd) zal wel eens op zoek gaan naar images van't spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Op woensdag 10 april 2002 08:30 schreef FFF het volgende:

[..]

die eintrap heeft een mooie afwerking ;):P
Ja he? :P
Och, hij staat toch in een hoekje onder het bureau, dus ik zie hem toch niet.

Zodra mijn bestelling binnen is (zie een paar posts terug) zal ik daar ook wat fotootjes van maken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik heb net de opvolger van de Stoetkit II besteld. Deze SE buizenversterker moet nog op de markt komen (binnen enkele maanden), maar Rik Stoet heeft (had, want ze houden er nu wel zo'n beetje mee op, geloof ik) de ijzersterke aanbieding dat je de opvolger van de Stoetkit II kunt bestellen voor de prijs van de oude.
Prijs oude Stoetkit II: 996 euro
Prijs opvolger Stoetkit II: 1850 euro

Is wel een beetje een gokje (ongezien of beluisterd), maar goed. De Stoetkit I heb ik wel gehoord en die klonk heel aardig (beetje krap vermogen alleen).

(typo's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Op dinsdag 09 april 2002 23:47 schreef Paul Nieuwkamp het volgende:

[..]

<a href="http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/tkist.jpg" target="_blank">[afbeelding]</a>(439kb)

<a href="http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/tk4004.jpg" target="_blank">[afbeelding]</a>(527 kb)

<a href="http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/tintern.jpg" target="_blank">[afbeelding]</a>(635 kb)

Doosje:
<a href="http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/thumbbuiten.jpg" target="_blank">[afbeelding]</a>(457kb)

De binnenkant:
<a href="http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/thumbbinnen.jpg" target="_blank">[afbeelding]</a>(708kb)
Waarom heb je die kist zo ENORM groot gemaakt ? Paste het anders niet ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Op woensdag 10 april 2002 11:10 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Waarom heb je die kist zo ENORM groot gemaakt ? Paste het anders niet ?
Ik denk niet dat het veel kleiner dan half zo hoog kan. Maar, je zit ook nog met de warmteproductie. En een gesloten houten kist is niet echt een geweldig koelend product :) Hij staat onder het bureau, achter de pc. Ik heb der dus toch geen last van :)
Hij lijkt ook groter op de foto dan dat hij is hoor, hij is euh, 30x30x30 of zo.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 19:35 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

Tja licentie problemen :( je moet ulticat studio lite hebben voor deze files in hogere versies zijn ze niet te openen of je moet iets veranderen in de file, maar ik moet ook nog uitzoeken WAT dat is.
Kun je de schema's niet even print-screenen, en in Paint plakken, en omzetten naar GIF?
Want ik heb even geen ultiboard of ulticap liggen.
Ik ben vooral geïnteresseerd in de versterker (buis+eindtrap). Voeding hoeft niet.

Ik heb de voorloper van deze versterker gebouwd:
http://www.audio.nl/speca50.html
http://www.audio.nl/a50eng.html
(Tis een hybride, maar ze hebben het buizentrapschema vergeten).
Hier vragen ze 1200 dollar per kanaal voor. >:)
Voor een kit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op woensdag 10 april 2002 12:27 schreef augustus het volgende:

[..]

Ik heb de voorloper van deze versterker gebouwd:
http://www.audio.nl/speca50.html
http://www.audio.nl/a50eng.html
(Tis een hybride, maar ze hebben het buizentrapschema vergeten).
Hier vragen ze 1200 dollar per kanaal voor. >:)
Voor een kit!
Grappig dat je de engelstalige pagina's linkt (en dollars noemt ipv euro's) voor een Nederlandse leverancier. Hawk is trouwens een opvolger van Soundkit (ofwel Audio&Techniek ontwerpen) waar mijn zelbouw amp ook vandaan komt.

Ze vergelijking zichtzelf trouwens met Krell en zo (via de recenties that is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt mij op dat A&T zulke gigantische printplaten gebruikt.
Ik had 16x14cm per kanaal nodig (zonder de elko's). Dat was wel proppen!
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2275272113

Tip: dikke gele hsp SCR MKP's kon je voor redelijke prijzen bij www.remo.nl krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn printplaten zijn ook niet zo groot, alleen heb ik de voeding apart :), afmetingen zijn ongeveer 11 bij 13 cm dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Op woensdag 10 april 2002 10:18 schreef Paul Nieuwkamp het volgende:
Zodra mijn bestelling binnen is (zie een paar posts terug) zal ik daar ook wat fotootjes van maken.
bij deze dus:

De dozen waarmee het hier aankwam. De eindversterker, tuner en voorversterker zitten allen in eenzelfde doos, alleen een ander rocdje ingekleurd. De doos ernaast is de mono-versterker. De vu-meter staat er niet op.
Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/tdozen.jpg(59kB)

Een overzichtje van de werkplek. Dit is het resultaat van 3 dagen solderen (okee, naast school en werk).
Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/twerkplek.jpg(661kB)

En een close-er up van de binnenkant van de eindversterker.
De vu-meters zitten voorop. Eentje daarvan heb al gesloopt. Sluiting gemaakt :( dus die mag terug naar België ter reparatie, ik kwam er nl. niet uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwkamp.com/~kampnl/images/tinternclose.jpg(645kB)

Meer in een paar dagen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 09:08 schreef jll het volgende:
Nou die elko's zijn nog 10.000uF B-) per stuk alleen maar 50V ik vond ze ook klein toen ik ze besteld had. MAar goed ik heb de amp nog niet een heledag op vol vermogen gehad dat moet ik nog even doen ik krijg vanmiddag mijn nieuwe tafel binnen een behringer MX2804.

OOh ja mijn cd speler enzo heb ik voor de rest niets aan gedaan dus geen DI's waar voor dienen die presies dan das toch alleen voor storingen enzo bij draaitafels en andere shit like that. Mischien kun je het mij uitleggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Laatst online: 14-09 10:09
pics van de VU meter aub!
heb namelijk de mono versie.

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Op zondag 14 april 2002 17:01 schreef E-MANs het volgende:
pics van de VU meter aub!
heb namelijk de mono versie.
Eentje heb ik zelf gemold (sluiting gemaakt), maar de andere zit al ingebouwd. Zodra ik de kapotte terug krijg (gefixed :) ) zal ik daar foto's van maken.
Het schijnt ook geen VU-meter (op en neer op de muziek) maar een afgegeven-vermogen-meter. In de bouwbeschrijving staat precies hoe je hem moet maken met 8 ohm speakers, of 4ohm speakers, of in serie gebrugd 8 ohm.
Er staat dus niet bij hoe je de k4010 aansluit op 2 van die dingen. Het schijnt te kunnen, maar hoe?
Wat evt wel kan, is dat wij er samen 1 kopen, en dan beide de helft nemen :) Ik heb nl ook nog een k4010 voor mijn subwoofer.

Ik ben al wel wat verder met solderen (zit nu eigenlijk op een mini-lanparty, dus zo snel gaat dat momenteel niet), daar edit ik dadelijk wel wat plaatjes van bij.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Niet online
Wat een leuke draad hier plaatjes van best mooie zelf gemaakte versterkers.

Eindelijk zo'n camera kunnen lenen om ook wat plaatjes te kunnen laten zien.
pfff ut valt niet echt mee om mooie plaatjes te maken. ;)

Heb 3 foto's online gezet op http://www.cruger.org van m'n Buizen versterker
gemaakt in 1994 met 4x EL 84 :9

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
ziet er goed uit freddy strak zo al die buizen
ik ben momenteel aan het werk (op zat.) bij een drive inn discotheek die hebben een master amp die wil ik nog een keer goed in de picture zetten!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Niet online
Bedankt, het zijn m'n eerste foto's

Je bedoelt vast een grote eindversterker voor de zaal versterking oid

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op dinsdag 23 april 2002 22:54 schreef cruger het volgende:
Bedankt, het zijn m'n eerste foto's

Je bedoelt vast een grote eindversterker voor de zaal versterking oid
ja idd z'n dikke PA AMP die dikke robuste bakken
foutje het is een Zeck PT 7, 2x 700 watt
kan alleen efe geen inet plaatje vinden

ik ken iemand in 't harde die bouwt ook zijn eigen versterkers en speakers en cd spelers enzo die heeft hele ruige bakken staan geen pa haarzuivere hifi kijken of we daar nog wat pics van kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Niet online
Ah weer een paar plaatjes erbij gezet op http://www.cruger.org

m'n cdspeler CD80 :P gemodificeerd

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fes/CD802.jpg

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Niet online
Nu dat ik weet hoe dat moet met die plaatjes
Mijn versterker :)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fes/boven06.JPG

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 12:29

mymind*

A Beautiful Mind

Ik heb een vraag over die Velleman K4010. Is die moeilijk om te bouwen of valt dat wel mee? Ik heb redelijk wat soldeer ervaring, zou het dan goed te doen zijn? Ik neem aan dat het vooral een zaak is van secuur werken en dat moet geen probleem zijn.

Wie o wie kan mij wat vertellen over de complexheid van het opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op maandag 06 mei 2002 20:06 schreef mymind* het volgende:
Ik heb een vraag over die Velleman K4010. Is die moeilijk om te bouwen of valt dat wel mee? Ik heb redelijk wat soldeer ervaring, zou het dan goed te doen zijn? Ik neem aan dat het vooral een zaak is van secuur werken en dat moet geen probleem zijn.

Nou ik heb zelf dus nog nooit z'n velleman in elkaar gesoldeerd maar ik kne die pakketen wel ik heb gezien dat er een goede bouw beschijfing bij zit en dat de componenten ook op de print staan>>>>de layout dus

ik heb zelf zoals je al gezien had een ampje van de elektuur gebouwd het solderen stelde niets voor je moet ze alleen wel zelf bestellen al dan niet kopen en dit vegt wat ervaring zoals b.v. een koolstofweerstand of metaalfolie ///snap je je moet weten welke componenten je wilt

maar weer effe verder met je vraag >>>> Die elektroboer bij jou op de hoek weet er vast ook wel wat van dus al mocht je vastlopen kun je altijd daar nog terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Ik heb ook een beschrijving van een amp uit de elektuur liggen, maar dat is wel mogelijk, alleen een stuk duurder (als ik alles bij elkaar optel). Het gemak van die velleman kit is dat alles er al bij zit, ik hoeft hem dan alleen nog maar in elkaar te pleuren :-)
Ik zal idd eens ff bij de electroboer gaan kijken of ze er wat nuttigs over te vertellen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
Op maandag 06 mei 2002 22:11 schreef mymind* het volgende:
Ik heb ook een beschrijving van een amp uit de elektuur liggen, maar dat is wel mogelijk, alleen een stuk duurder (als ik alles bij elkaar optel). Het gemak van die velleman kit is dat alles er al bij zit, ik hoeft hem dan alleen nog maar in elkaar te pleuren :-)
Ik zal idd eens ff bij de electroboer gaan kijken of ze er wat nuttigs over te vertellen hebben.
idd voor z'n velleman hoef je meestal maar een keer de deur uit. maar ik vind het juis een uitdaging om zelf de onderdelen er bij te zoeken en dus soms ook wat aan te veranderen (betere kwaliteit,betere waarde enzo,enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

misschien kan ik die amp uit mijn andere topic toch ff proberen te bouwen, ik kan alleen gaan printen etsen, en dat ia wel modig lijkt me, of zou ik zo'n versterkerschakeling ook op experimenteerprint op kunnen bouwen? (lijkt mij niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
uuuh oefenprint >>> versterker uuh nee lijkt me niet slim dat is echt lastig solderen maar ik raad je dus aan om effe op mijn site te kijken http://jaac.4t.com en dan onder projecten hoe ik mijn verterker inelkaar heb gevlanst. Die printen kun je gewoon bestellen bij de elektuur dus daar heb je geen zorgen om je hoeft dus alleen maar met een lijst van alle onderdelen langs je elektro boer en je kunt zolderen. effe een koellichaam er achter en je kunt hem zo overal inbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 01:18 schreef E-MANs het volgende:
Blaa
offtopic: je icon is fout, het is 'in memoriam' :+

edit: heb je dat zo snel veranderd of las ik gewoon fout :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Op maandag 06 mei 2002 20:06 schreef mymind* het volgende:

Quick glance:
• 80 weerstanden
• 30 dioden
• 40 condensators
• 8 transistoren
• nog wat spul

Moeilijk in elkaar te zetten valt reuze mee. Het is idd een secuur werkje, en je moet goed de aanwijzingen opvolgen.
Vrij belangrijk voor het testen (zodat je niet meteen je "dure fet transistoren" sloopt) is een digitale multimeter, of eigenlijk alleen een gelijkstroom voltmeter.

Het meest irritante aan het pakket is dat zonder de goede tin de pinnetjes waar je allemaal draadjes aan mag solderen niet hechten. Had eerst 60/40 van skytronic (?)), daar ging het dus echt NIET mee. Toen die op was velleman soldeer gebruikt, werkt als een trein. Is geen reclame of zo, maar gewoon zoals het hier gebeurde.

Voor degenen die het nog interesseert hoe het met mijn bovenstaande spulletjes gaat:
• een van de powermeters had ik gesloopt (sluiting met een schroevendraaier), die is nog bij Velleman
• De 4020 (stero versterker) werkt als een trein. Had eerst geen geluid links, maar dat kwam omdat ik de ingang niet had vastgesoldeerd |:( Die stak dus zonder contact door een gaatje heen
• De 4100 (pre-amp) is na 1.5 uur gespeeld te hebben bij de koptelefoon schakeling doorgefikt :? Gebruikte op dat moment niet eens een een koptelefoon. Had de koptelefoon alleen gebruikt om mijn ergste vermoeden te staven: Zodra je een koptelefoon gebruikt, heb je NOG STEEDS signaal op je line out. Wat is dan in 's hemelsnaam het nut van een koptelefoonaansluiting? Hoe dan ook, ik kon niets ontdekken, dus heb ik deze ook maar retour Velleman gestuurd
• De K4500 (tuner) geeft VEEL storing door het geluid heen. Ligt HEEL misschien aan de antenne, maar toch nog maar eens de print checken. Mag veel kans ook terug naar Belgie.
• De K4101 (afstandbediening) heb ik nog niet getest, omdat de die pas net binnen is.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Als ik het zo hoor zal het toch die velleman kit worden. Het lijkt me wel zeer interresant om een versterker op te bouwen volgens een schema en zelf de onderdelen erbij te zoeken en ermee te experimenteren, maar ik kan zelf geen printen etsen en dat lijkt me wel een vereiste.
Ook wil ik er niet te lang over doen aangezien binnekort mijn receiver binnenkomt en mijn zelfbouw-sub wil proberen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Op dinsdag 07 mei 2002 19:41 schreef mymind* het volgende:
Als ik het zo hoor zal het toch die velleman kit worden. Het lijkt me wel zeer interresant om een versterker op te bouwen volgens een schema en zelf de onderdelen erbij te zoeken en ermee te experimenteren, maar ik kan zelf geen printen etsen en dat lijkt me wel een vereiste.
Ook wil ik er niet te lang over doen aangezien binnekort mijn receiver binnenkomt en mijn zelfbouw-sub wil proberen :-)
Interesse om samen met mij een K4021 te kopen? Ik wil namelijk nog zo'n metertje, maar ik heb er geen 2 nodig :) dus als we dan de kosten delen :) Jij hebt er nl ook maar 1 nodig (mits je er een wilt uiteraard), en in dat pakket zitten er 2.
Moet ik alleen Velleman nog mailen of ze niet toevallig, aangezien ze die pakketen helemaal zelf samenstellen, niet toevallig nog wat platen en zo overhebben om om mijn monoblok heen tou bouwen, zodat het mooi staat gij de rest.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Ik denk niet dat ik die vermogens meter ga kopen, helaas. Ik ga hem (ook) voor m'n subwoofer gebruiken, en aangezien deze niet in het zicht komt te zitten heeft het weinig nut denk ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Niet online
vermogens meter is idd overbodig,
Aan/uit en volume is precies genoeg :)

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu eindelijk 1 kanaal aan de praat, wat problemen met een transistor die niet meer te koop was en een exemplaar wat equivalent moest zijn werkte niet helemaal mee.

Koelblokken worden 45 - 50 graden nadat ze 1,5 uur aanstonden. Per eindtransistor(2N3055) wordt er 40 -50 watt weggestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Nog een vraagje, dat Velleman kitje van die 300 watt mosfet amp, is die toch wel krachtig genoeg om het flinke subwoofer aan te sturen, of niet?
Het is eigenlijk een sub voor in een auto en heeft een impendantie van 4 Ohm, dat is toch geen probleem neem ik aan?

edit:

Het is al niet meer nodig, ik heb al een amp gekocht van Detonation, namelijk de DT150. Mooi ampje, en speciaal voor deze doeleinden bedoeld. Het is blijkbaar een klasse D versterker.
Heeft iemand info over dit type versterker (classe D), de verkoper zei dat dit type heel efficient is en dat daarom bij een hoog vermogen toch weinig hitte wordt geproduceerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 23:29
Het is al niet meer nodig, ik heb al een amp gekocht van Detonation, namelijk de DT150. Mooi ampje, en speciaal voor deze doeleinden bedoeld. Het is blijkbaar een klasse D versterker.
Heeft iemand info over dit type versterker (classe D), de verkoper zei dat dit type heel efficient is en dat daarom bij een hoog vermogen toch weinig hitte wordt geproduceerd
Die Velleman is een klasse A voor weinig vermogen en A/B wanneer er veel gevraagd wordt. Zo'n hogere klasse betekent dat er standaard veel bias-stroom doorheen loopt en ie dus erg warm wordt. Hierdoor levert ie ook betere prestaties.
Die klasse D heeft dus een lage ruststroom, is daardoor minder lineair en snel, maar dat maakt voor de lage tonen minder uit. Daarvoor is het vooral belangrijk dat ie veel stroom kan leveren en dus goed werkt bij een lage weerstand.

Het kan altijd mooier en beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die klasse D heeft dus een lage ruststroom
Klasse D heeft geen ruststroom. Aangezien het gedissipeerde vermogen P = V*I en I is nul, is het rendement heel hoog. Verliezen zitten voornamelijk in het aansturen van de gate-capaciteit van de eindtransistoren.
is daardoor minder lineair en snel
Dat niet perse. Door gebruikmaking van pulsbreedtemodulatie (PWM) en snel te schakelen, kan klasse D extreem lineair zijn, zelfs beter dan klasse A, mits je maar snel schakelt (>300 kHz) en het schakelresidu goed filtert.
Pagina: 1 2 Laatste