the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi
Murphy was an optimist
Maarja dat is weer lastig (buren enzo).
Murphy was an optimist

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Specifications
music power : 300W / 4ohm ; 200W / 8ohm
rms power : 155W / 4ohm ; 100W / 8ohm
harmonic distortion : 0.005%
damping factor : > 600
input sensitivity : 1Vrms
signal-to-noise ratio : 112dB (A-weighted)
frequency response : 3Hz - 120kHz
speaker switch-on delay and protection
thermal and short-circuit protection
dimensions : 270 x 90 x 140mm (10.6" x 3.5" x 5.5")
weight : 4.8Kg
Reality beats fiction by far!
Die ben ik ook aan het bouwen.Op zaterdag 23 maart 2002 01:18 schreef E-MANs het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Specifications
Maar ik heb een paar jaar geleden zelf een voorversterker gebouwd; daar zal ik wel ff wat plaatjes van schieten.
Dit leest niet zo lekker.
Waarom heb je eigenlijk je CD-speler van XLR-aansluitingen voorzien? Heb je er ook een DI in gebouwd? If so; heb ik niks gezegd, maar anders is het een beetje overkill.
Is fraai, waarvoor dient die aluminium gaatjes profiel?Op zaterdag 23 maart 2002 00:22 schreef jll het volgende:
Nou ik ben even bezig geweest met het bouwen van een versterker kijk voor pics op http://jaac.4t.com/projecten.htm
post hier jij eigen pics van je versterker
Moet toch zelf een een digicam gaan aanschaffen. Wil alleen altijd een goede (dus minsten 1000 euro
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
De voorkant (ja ik hou nou eenmaal van 19" cases

De koeling bestaat uit 4 "kleine" koellichamen geplaatst op een stuk aluminium van 400x80 met een dikte van 12mm:

De bovenkant, het grootste gedeelte van deze Amp is opgeofferd aan de voeding van de buizen en mosFets. Het bedraden had wel iets netter gekund trouwens

Een beetje buffering kan geen kwaad, dus hier genoeg Elco's met een totale capaciteit van 80.000µF.

De spanningsversterkertrap, deze bestaat uit een buis (PCC-88).

Uiteindelijk moet er toch ergens vermogen vandaan komen, dit wordt geregeld door een stel MosFets. Ik heb het type IRF540/IRF9540, ik hoorde dat ik beter IGBTs had kunnen toepassen van Toshiba. Maar helaas is het daar nu te laat voor en die zijn een stuk duurder

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

OOh ja mijn cd speler enzo heb ik voor de rest niets aan gedaan dus geen DI's waar voor dienen die presies dan das toch alleen voor storingen enzo bij draaitafels en andere shit like that. Mischien kun je het mij uitleggen
Ziet er mooi uit mare vermogen??? en volgens mij heb je die elko's bij de conrad weg denk ikOp zaterdag 23 maart 2002 09:07 schreef Vaagharses het volgende:
Ik heb ook een ampje gebouwd:
De voorkant (ja ik hou nou eenmaal van 19" cases [afbeelding] ):
[afbeelding]
De koeling bestaat uit 4 "kleine" koellichamen geplaatst op een stuk aluminium van 400x80 met een dikte van 12mm:
[afbeelding]
De bovenkant, het grootste gedeelte van deze Amp is opgeofferd aan de voeding van de buizen en mosFets. Het bedraden had wel iets netter gekund trouwens [afbeelding]
[afbeelding]
Een beetje buffering kan geen kwaad, dus hier genoeg Elco's met een totale capaciteit van 80.000µF.
[afbeelding]
[afbeelding]
Uiteindelijk moet er toch ergens vermogen vandaan komen, dit wordt geregeld door een stel MosFets. Ik heb het type IRF540/IRF9540, ik hoorde dat ik beter IGBTs had kunnen toepassen van Toshiba. Maar helaas is het daar nu te laat voor en die zijn een stuk duurder [afbeelding] :
[afbeelding]

'k Heb zo gauw geen foto's van fatsoenlijk formaat kunnen vinden, maak straks wel ff nieuwe.
PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
Ja idd we want big picsOp zaterdag 23 maart 2002 09:37 schreef Flotter het volgende:
M'n ouwe icon:
[afbeelding]
'k Heb zo gauw geen foto's van fatsoenlijk formaat kunnen vinden, maak straks wel ff nieuwe.
2x 60WOp zaterdag 23 maart 2002 09:20 schreef jll het volgende:
[..]
Ziet er mooi uit mare vermogen??? en volgens mij heb je die elko's bij de conrad weg denk ik
Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Ik had tegen mijn vader (is audiotechnicus geweest) gezegd dat het me wel geinig leek om eens een versterkertje te bouwen, toen kwam hij dus met 2 van deze eindversterkers aanzetten. Beide half verrot, ze waren bijna weggegooid omdat reparatie te duur was.
'k Heb er 1 volledig uitelkaar gehaald, schoongemaakt en herbouwd met nieuwe en 'oude' onderdelen uit beide versterkers. Paar kleine modificaties en hij speelt nu prima
Ik ben nu (nou ja, eigenlijk al bijna 2 jaar) met een voorversterker bezig, die wordt wel helemaal 'from scratch' gebouwd.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter
Kijk zo moet het goed bezig...Op zaterdag 23 maart 2002 12:29 schreef Flotter het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik had tegen mijn vader (is audiotechnicus geweest) gezegd dat het me wel geinig leek om eens een versterkertje te bouwen, toen kwam hij dus met 2 van deze eindversterkers aanzetten. Beide half verrot, ze waren bijna weggegooid omdat reparatie te duur was.
'k Heb er 1 volledig uitelkaar gehaald, schoongemaakt en herbouwd met nieuwe en 'oude' onderdelen uit beide versterkers. Paar kleine modificaties en hij speelt nu prima
Ik ben nu (nou ja, eigenlijk al bijna 2 jaar) met een voorversterker bezig, die wordt wel helemaal 'from scratch' gebouwd.
[afbeelding]
ik heb net mijn nieuwe tafel ontvangen moet hem nog even aansluiten en en paar pics maken (ik hoef dus geen voorversterker te maken )
en ik ga als me kamer wat opgeruimder is ga ik me huidige versterker ff van pre-out voorzien
Verwijderd
He, ik heb dezelfde CD-spelerOp zaterdag 23 maart 2002 15:54 schreef Egberttheone het volgende:
Mijn zelfbouw amp, pics van de binnenkant komen nog...
[afbeelding]
Verwijderd
Waar heb je die brute koelelementen wegOp zaterdag 23 maart 2002 15:54 schreef Egberttheone het volgende:
[afbeelding]
En ik heb dezelfde DPL-decoder.Op zaterdag 23 maart 2002 15:54 schreef Egberttheone het volgende:
[afbeelding]
en hier is mijn voorversterker: sorry voor de wat brakke kwaliteit van de foto.

Het is een aangepaste versie van een Elektuurontwerp uit 1989; een digitaal bestuurde voorversterker met 8 ingangen, die met FET-wisselschakelaars naar de regelprint of naar massa gestuurd worden.
64-staps volumeregeling, aparte source- en record-selectie.
Eigen aanpassingen: busgedraaide IC-voeten met direct aan de pootjes gesoldeerde ontstoor-c's, ruisarme opamps en stevige, vergulde aansluitingen.
Voedingstrafo en dergelijke zitten in een aparte kast, het front is met de hand op maat gevijld. Het display aan de rechterzijde van het volume/balanskruis geeft de stap weer waar de volumeregelaar op staat. De VU-meter heb ik er ook zelf bijverzonnen aan de hand van een paar application-notes.
Ik wil 'm eigenlijk gaan verbouwen: Hoofdprint vervangen, OPA's erin, en een extra busprint voor het schakelen van videosignalen. Betekent wel dat ik naar een 3HE-kast moet, en dus ook een nieuwe frontplaat moet gaan maken. Met deze ben ik 20 uur zoetgeweest.
De doos erboven is een half-gelukte poging om mijn Akai-tuner om te bouwen naar een Akai-tuner met RDS-decoder.
Hij werkt, maar hij is nog niet helemaaf af qua afwerking enzo.
Verwijderd
handelaartjeOp zaterdag 23 maart 2002 17:31 schreef DynamiX het volgende:
[..]
Waar heb je die brute koelelementen weg
2n3055 ers whaa moet dat kan je niet wat anders vinden die krengen vindt je overal ik heb de ervaring dat ze snel stuk gaan. neem toch een mooie TO behuizing???? kun je mooi kwijt op een koelblok????Op zaterdag 23 maart 2002 14:18 schreef Clithopias het volgende:
heb nog geen versterker af maar met 1 ben ik bijna klaar en de andere twee wacht ik op onderdelen (1 klasse a versterker met 2n3055's en een se buizenbak met 300b buisjes)
edit:
en ik ga als me kamer wat opgeruimder is ga ik me huidige versterker ff van pre-out voorzien
was een of ander bouwpakket van velleman.. (iets van 2x40W rms met dempingsfactor 60 )
ikke met dat kreng me ic opgeblazen.
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Verwijderd
lol die 2n3055 kunnen heel wat hebben hoorOp zaterdag 23 maart 2002 18:13 schreef jll het volgende:
[..]
2n3055 ers whaa moet dat kan je niet wat anders vinden die krengen vindt je overal ik heb de ervaring dat ze snel stuk gaan. neem toch een mooie TO behuizing???? kun je mooi kwijt op een koelblok????
Verwijderd
De AT hybride in 19" kast. Met buizen! Ik vind de koeling op het front er mooi uitzien. Een beetje als de quad eindversterker.
En de Elektuur SRPP:
Ringkern in extern kastje. Zelf de laagspanning gewikkeld op een 240V scheidingstrafo -scheelt de helft in de prijs. Volumeregeling op afstand met stappenmotor (Elektuur).
Zelfontwikkelde ingangsprint (6 stereo ingangen voor play & record) met verlengde assen -ik ben er nogal mee ingenomen.
FF een paar vraagjesOp zaterdag 23 maart 2002 01:18 schreef E-MANs het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Specifications
Ik neem aan dat dit een zelf bouw paket is?
Hoeduur is hij en waar kun je hem kopen?
Is het een 1 of twee kanaals versterker?
Het lijkt me wel erg leuk om ook een keer zelf een ook versterker te bouwen
Ziet er heel goed uit, is dat heel moeilijk om te maken? wat zijn de kosten en waar vindt ik een schema?Op zaterdag 23 maart 2002 01:18 schreef E-MANs het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Specifications
Bij Dil kost die Velleman-kit € 169,71Op zondag 24 maart 2002 10:07 schreef FFF het volgende:
[..]
Ziet er heel goed uit, is dat heel moeilijk om te maken? wat zijn de kosten en waar vindt ik een schema?
De stereo versie is € 407,50
Verwijderd
Is het zo'n A&T ontwerp?Op zaterdag 23 maart 2002 09:07 schreef Vaagharses het volgende:
... de voeding van de buizen en mosFets.
Keb je email ontvangen, maar post het hier, weet iedereen het gelijk!Op zondag 24 maart 2002 10:07 schreef FFF het volgende:
[..]
Ziet er heel goed uit, is dat heel moeilijk om te maken? wat zijn de kosten en waar vindt ik een schema?
Het is een MONO versterker van Velleman (K4010), hij kost 169 euro, 370 piek.
De versterker is helemaal compleet, behalve de behuizing.
Het is simpel te bouwen mits je DUBBEL controleert of de component goed is geplaatst. Het is nog vrij veel werk daar moet je je niet in vergissen. Ik heb hem binnen 8 uur gebouwt. Je hebt wel een goede soldeerbout nodig, die elcheapo soldeerbout van Velleman is 3x niks, wordt niet warm genoeg, het beste is eigenlijk een soldeerstation, waar de temperatuur regelbaar is. Ik heb toevallig een nieuwe kunnen overkopen van een maat van mij voor 75 piek.
Of hij net zo goed is als een NAD en Rotel weet ik niet, maar klinkt zeker beter als mijn Kenwood dolby digital versterker. Ik denk zeker dat de geluidskwaliteid meer richting de NAD gaat dan richting de goedkope versterkers van de wat goedkopere merken.
Als je een geslaagde versterker heb je dit nodig:
1) goede soldeerbout/station
2) toch eigenlijk enige soldeer ervaring, koop misschien een goedkoop printje van velleman.
Ik heb wel extra buffering aangebracht, maar dat staat ook in het manual.
Reality beats fiction by far!
Bedankt!Op zondag 24 maart 2002 12:06 schreef E-MANs het volgende:
[..]
Keb je email ontvangen, maar post het hier, weet iedereen het gelijk!
Het is een MONO versterker van Velleman (K4010), hij kost 169 euro, 370 piek.
De versterker is helemaal compleet, behalve de behuizing.
Het is simpel te bouwen mits je DUBBEL controleert of de component goed is geplaatst. Het is nog vrij veel werk daar moet je je niet in vergissen. Ik heb hem binnen 8 uur gebouwt. Je hebt wel een goede soldeerbout nodig, die elcheapo soldeerbout van Velleman is 3x niks, wordt niet warm genoeg, het beste is eigenlijk een soldeerstation, waar de temperatuur regelbaar is. Ik heb toevallig een nieuwe kunnen overkopen van een maat van mij voor 75 piek.
Of hij net zo goed is als een NAD en Rotel weet ik niet, maar klinkt zeker beter als mijn Kenwood dolby digital versterker. Ik denk zeker dat de geluidskwaliteid meer richting de NAD gaat dan richting de goedkope versterkers van de wat goedkopere merken.
Als je een geslaagde versterker heb je dit nodig:
1) goede soldeerbout/station
2) toch eigenlijk enige soldeer ervaring, koop misschien een goedkoop printje van velleman.
Ik heb wel extra buffering aangebracht, maar dat staat ook in het manual.
Het is namelijk zo, ik heb hier hifi speakers staan, die graag energie lusten, en wat is er nou mooier als 2 mono blokken
Verwijderd
b) Als bij jou 2N3055 vaak stuk gaan ligt dat aan je ontwerp en niet aan de torren. Die tor is niet voor niks jarenlang volksfiets numero uno geweest.
c) Neem inderdaad wat anders. 2N3055's zijn wat verouderd en dus zijn er aanzienlijk betere (snellere, bredere bandbreedte) torren te krijgen. Aan de andere kant... een 3055 kost een euro. Da's niet duur en daarvoor heb je niet alle gezeik dat je bijvoorbeeld met MOSFET's kunt tegenkomen.
ja oke die to behuising ik bedoelde eigenlijk zo iets van een to220 die je vlak tegen een koelplaat aanschroeftOp zondag 24 maart 2002 18:46 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
a) een 2N3055 zit in een To behuizing
b) Als bij jou 2N3055 vaak stuk gaan ligt dat aan je ontwerp en niet aan de torren. Die tor is niet voor niks jarenlang volksfiets numero uno geweest.
c) Neem inderdaad wat anders. 2N3055's zijn wat verouderd en dus zijn er aanzienlijk betere (snellere, bredere bandbreedte) torren te krijgen. Aan de andere kant... een 3055 kost een euro. Da's niet duur en daarvoor heb je niet alle gezeik dat je bijvoorbeeld met MOSFET's kunt tegenkomen.
en ja oke ze kosten een euro das weinig
Verwijderd
Je bedoelt een TIP 3055..Op zondag 24 maart 2002 18:54 schreef jll het volgende:
[..]
ja oke die to behuising ik bedoelde eigenlijk zo iets van een to220 die je vlak tegen een koelplaat aanschroeft
en ja oke ze kosten een euro das weinig

volgens mij klopt je vraag niet helemaal maar ik heb um gewoon gekocht en er vandaag nog op gefietst maar volgens mij is dit een beetje of topic???Op zondag 24 maart 2002 19:17 schreef kingofhill het volgende:
[afbeelding]
mooie versterker heb je zeg. hoe heb je die in zo een fiets gekregen eigenlijk
Het is een ontwerp uit een buizenbijlage van een elektuur. Het is oorspronkelijk een duits ontwerp, de vermogensprint met MosFETS heb ik wel moeten bijwerken, want de ruststroom instelling was niet goed. Maar nu doet ie het perfectOp zondag 24 maart 2002 12:00 schreef augustus het volgende:
[..]
Is het zo'n A&T ontwerp?
Verwijderd
Ik ben ook bezig een klasse A versterker met deze torren te maken (Linsley Hood Klasse A) voordeel is dat het ontwerp relatief eenvoudig isOp zondag 24 maart 2002 18:46 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
Verwijderd
Welke buizenbijlage?Het is een ontwerp uit een buizenbijlage van een elektuur.
Kun je me een maand/jaar geven? (Kan ik even langs de bieb).
Dit is mijn ingangsprint:
Slechts 38x200mm.
Verwijderd
Alles aangesloten en...... Niets, buizen gloeiden mooi op en er kwam ook geliud uit de speakers, alleen net zo hard als dat wat een gemid. walkman produceerd.. GVD. Weer prutsen schema's gecheckt enz. Weer getest en uitgevonden dat als ik op de koelprofielen tik met m'n vinger ik een plop in de luidspreker hoorde.
Gevolg:
Een hele mooie houten behuizing met een glazen bovenkant, blauw verlichte pot meters.. In de hoek van m'n kamer, als een zielig (duur) hoopje afval......
Verwijderd
Laat er een techneut naar kijken.Ik heb ook een HYBRIDE versterker gebouwd
Alles aangesloten en...... Niets,
een zielig (duur) hoopje afval......
Welk 'merk' is het?
Heb je een schema? (scannen en emailen).
Heb je isolatieplaatjes onder de eindtorren zitten? Zoja: gecheckt op kortsluiting?
Verwijderd
Zijn jullie allemaal van die electrotechnische helden, of is dit aan de hand van schema's gedaan?
Stel ik wil een eind versterker bouwen voor me front speakers ... hoe ga ik dan te werk?
Hebben jullie schema's gebruikt bestaand? Of zijn jullie gewoon gaan testen in et wilde weg? Hoe zit dat?
Et lijkt me massief koel om zo`n ding te bouwen, dus waar kom ik aan informatie over dit onderwerp?
Ik dank u
Verwijderd
Op maandag 25 maart 2002 16:19 schreef drLiter het volgende:
Hey hoe bouwen jullie allemaal zo`n amp?
Zijn jullie allemaal van die electrotechnische helden, of is dit aan de hand van schema's gedaan?
Natuurlijk is het aan de hand van een schama gegaan. Daarom zijn we ook elektrotechnische helden. Als we dat niet waren geweest hadden we het van een bouwplaat gedaan....
Stel ik wil een eind versterker bouwen voor me front speakers ... hoe ga ik dan te werk?
Als je nog nooit met elektronika hebt geklooit kun je het beste beginnen met veel, heel veel lezen (langleve de biep)
Hebben jullie schema's gebruikt bestaand? Of zijn jullie gewoon gaan testen in et wilde weg? Hoe zit dat?
Ikzelf heb eerst een ontwep op papier gezet (schema) en ben daarna gaan bouwen. Als laatste heb ik nmog wat zitten tweaken op basis van metingen.
Et lijkt me massief koel om zo`n ding te bouwen, dus waar kom ik aan informatie over dit onderwerp?
Dit?? Er hangen hier meerdere ontwerpen rond. Verder zijn er zelfbouwsites genoeg. Doe eens google met AMP en DIY als zoektermen
Ik dank u
ja idd gewoon schema's zoeken en veel lezen en natuurlijk de elktuur kopen als daar leuke schema's in staan. En voor de rest ja je moet wel de basis van elektronica weten wet van ohm enzo en waarden van condensatoren en die gekegein. Ik zeg altijd maar zo je bent nooit oud genoeg om te leren.Op maandag 25 maart 2002 16:19 schreef drLiter het volgende:
Ik dank u
je kunt ook gewoon een elektronica opleiding volgen
veel lezen net als wat andere zeiden. koop/leen het boek elektronica, echt niet moeilijk. daar staat heel veel in en heb ik behoorlijk wat uit geleerd.Op maandag 25 maart 2002 16:19 schreef drLiter het volgende:
Ik dank u
ik ben met dezelfde bezig, ik ga de evolution versie bouwen (http://home.wish.net/~tinholt/jlhevolution.htm) die als voordeel heeft dat ie geen elko in de signaalweg heeft. en hopelijk krijg ik binnenkort een osciloscoop dan kan ook lekker gaan meten en modificerenOp maandag 25 maart 2002 11:47 schreef Taco het volgende:
[..]
Ik ben ook bezig een klasse A versterker met deze torren te maken (Linsley Hood Klasse A) voordeel is dat het ontwerp relatief eenvoudig is. Maar gelukkig helpt me pa met het bouwen d'r van hij heeft veeel meer ervaring met solderen/bouwen van electronica.
Verwijderd
Ik maak de 1996 versie deze is 15 Watt! WoeiOp maandag 25 maart 2002 19:33 schreef Clithopias het volgende:
[..]
ik ben met dezelfde bezig, ik ga de evolution versie bouwen (http://home.wish.net/~tinholt/jlhevolution.htm) die als voordeel heeft dat ie geen elko in de signaalweg heeft. en hopelijk krijg ik binnenkort een osciloscoop dan kan ook lekker gaan meten en modificeren
http://www.gmweb.btinternet.co.uk/
ik had het al gelezen in het andere topic, ben benieuwd hoe ie gaat klinken. ik moet me vader maar ff een trap geven voor onderdelen want ik heb het bij de bestelling voor z'n werk gedaan. is goedkoper voor mij maar ik wacht nu al 4 maanden.Op maandag 25 maart 2002 19:48 schreef Taco het volgende:
[..]
Ik maak de 1996 versie deze is 15 Watt! Woei
http://www.gmweb.btinternet.co.uk/
Verwijderd

Verwijderd
Verwijderd
Oftewel, jouw 6x100W eindtrap zal een vrolijke 1800W aan warmte produceren als-ie geen geluid produceert. Iets teveel van het goede.
Ik zou een klasse-AB nemen, en de ruststroom door de torren opvoeren naar 400mA ofzo. Dan draait je versterker tot 1.3W in klasse-A. Dus geluid tot ca. 90dB op je kamer word dan in klasse-A uitversterkt, pas in de pieken daarboven komen de transistoren/mosfets in de versterkerhelften stroomloos te staan.
Vergis je niet: 400mA ruststroom bij een voeding van 35V levert je al 2*35*0.4 = 28W aan warmte op, continu, per kanaal.
damn hoe kom je aan al die wijsheidOp dinsdag 26 maart 2002 15:27 schreef DaBit het volgende:
En jij denkt dat je een 6x100W klasse-A koel kunt houden met twee van die blokjes? Grapjas! Het *theoretisch* maximale rendement voor klasse-A is 50%, en in de praktijk haal je dat echt niet. 30% is realistischer. Verder word er in rust de meeste hitte geproduceert.
Oftewel, jouw 6x100W eindtrap zal een vrolijke 1800W aan warmte produceren als-ie geen geluid produceert. Iets teveel van het goede.
Ik zou een klasse-AB nemen, en de ruststroom door de torren opvoeren naar 400mA ofzo. Dan draait je versterker tot 1.3W in klasse-A. Dus geluid tot ca. 90dB op je kamer word dan in klasse-A uitversterkt, pas in de pieken daarboven komen de transistoren/mosfets in de versterkerhelften stroomloos te staan.
Vergis je niet: 400mA ruststroom bij een voeding van 35V levert je al 2*35*0.4 = 28W aan warmte op, continu, per kanaal.
de blokken zijn redelijk groot maar volgens mij, moet je voor het beste reslutaat een gegetoen kast hebben, en nog groetere blokken of zelfs een fannetje
Weet iemand een site om wat electronica kennis op te doen?
En heeft iemand een foto + schema + onderdelen + specs + prijs, van een goede versterker? Ik ben maar een n00b op dit gebied maar zou het wel willen leren dnek dat ik maar wat boeken ga halen
lol, vergeet niet een boekje "Nederlandse spelling".Op dinsdag 26 maart 2002 16:49 schreef FFF het volgende:
[..]
damn hoe kom je aan al die wijsheid
de blokken zijn redelijk groot maar volgens mij, moet je voor het beste reslutaat een gegetoen kast hebben, en nog groetere blokken of zelfs een fannetje
Weet iemand een site om wat electronica kennis op te doen?
En heeft iemand een foto + schema + onderdelen + specs + prijs, van een goede versterker? Ik ben maar een n00b op dit gebied maar zou het wel willen leren dnek dat ik maar wat boeken ga halen
Maar even serieus, er zijn zat klasse A ontwerpen te vinden op het inet (bv http://www.gmweb.btinternet.co.uk/ , maar die was al genoemd in dat andere topic).
Zelf heb ik een jaar of 10 geleden een kit van een 2*25 watt klasse A eindversterker gekocht (en gebouwd). Als je een beetje netjes werkt, is het helemaal niet moeilijk. Zelf printplaten ontwerpen/maken is wel lastig, vermoed ik.
Zo, en nu maar hopen dat ik niet teveel spelfouten gemaakt heb.
Verwijderd
Nou, ik ontwerp al heel wat jaartjes elektronica. De laatste paar jaar een stuk minder omdat de verkrijgbaarheid van onderdelen diep triest begint te worden, en het niet echt meer loont op veel gebieden. Audio is nog een van de weinige gebieden waar het wel loont.Op dinsdag 26 maart 2002 16:49 schreef FFF het volgende:
damn hoe kom je aan al die wijsheid
Jawel, dat zijn blokken van maximaal 0.3K/W. Oftewel, met 900W per blok erop zullen ze 900*0.3 = 300 graden warmer dan omgevingstemp worden. Een dikke fan is dus nodig om de temp van die profielen beneden de 70-80 graden te houden, en dat wil je niet.de blokken zijn redelijk groot maar volgens mij, moet je voor het beste reslutaat een gegetoen kast hebben, en nog groetere blokken of zelfs een fannetje
Zie andere topic over versterkerbouwWeet iemand een site om wat electronica kennis op te doen?
Verwijderd
Mijn grote blokken (4 stuks voor de 4 eindtorren) zijn ongeveer 0.4 K/Watt
Verwijderd
noem die dingen aub geen torrenzondag 24 maart 2002 18:46 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
c) Neem inderdaad wat anders. 2N3055's zijn wat verouderd en dus zijn er aanzienlijk betere (snellere, bredere bandbreedte) torren te krijgen
DAT ZIJN TRANSISTORS
je weet wel 3 transistors versterker
zeg je toch niet 3 torren versterker
Dat boek heb ik ook, ik vind het nogal een teleurstelling. Zodra je ergens wat over gelezen hebt en je verwacht dat ze er nu eens op ingaan, komt het volgende onderwerp alweer aan bod. Het is een beetje een erg beginnersboek, voor de mensen die alleen willen weten hoe iets heet, maar niet wat je er nu mee kan.Op maandag 25 maart 2002 19:28 schreef Clithopias het volgende:
[..]
veel lezen net als wat andere zeiden. koop/leen het boek elektronica, echt niet moeilijk. daar staat heel veel in en heb ik behoorlijk wat uit geleerd.
Als je een echt goed boek wilt lezen, raad ik je aan eens naar het boek "electronica, kunst en kunde" uit te kijken. Dit is een vertaling van het amerikaanse "the art of electronics". Het boek is geschreven als drie-maands vak aan de uni van Harvard, om studenten die er een interesse in hebben een praktijkgerichte kennis over electronica bij te brengen. Ik heb het eerste deel voor een gedeelte doorgewerkt en ben erg onder de indruk van de stijl van schrijven en de aangeboden info. Het boek "schiet schiet tenminste wat op". Beknopt en duidelijk, precies zo als ik het graag heb.
Verwijderd
Ook is er een hele oude Teleac-elektronica cursus geweest, en het bijbehorende lesboek is ook goed (maar oud)
Verwijderd
En wel deze:Op dinsdag 26 maart 2002 17:15 schreef DaBit het volgende:
[..]
Zie andere topic over versterkerbouw
[topic=449645]
Verwijderd
Nee ik zeg "torrenbak" in referentie tot mijn "buizenbak".Op dinsdag 26 maart 2002 22:50 schreef kingofhill het volgende:
[..]
noem die dingen aub geen torren
DAT ZIJN TRANSISTORS
je weet wel 3 transistors versterker
zeg je toch niet 3 torren versterker
3 transistors versterker zal ik zeker niet zeggen. Dan is het een 3 transistoren versterker.
1)Wie weet een goede en vooral simpele schakeling voor een versterker van ongeveer 20 watt ofsow, hoeft niet zoveel te zijn, en een adiofiel ben ik ook niet, dus geluid hoeft niet zo "tsjakaaa!" te zijn
2)Ik ga morgen dnek ik langs de bibliotheek, wie kan er wat titels van boeken geven over dit onderwerp?
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Verwijderd
Hier een simpele 18W versterker die waarschijnlijk in de categorie MeFi valt.Op woensdag 27 maart 2002 14:07 schreef ND het volgende:
Ik ben me ook aan het interesseren in zelfbouw van versterkers. Ik heb ook een abo op Elektuur.
1)Wie weet een goede en vooral simpele schakeling voor een versterker van ongeveer 20 watt ofsow, hoeft niet zoveel te zijn, en een adiofiel ben ik ook niet, dus geluid hoeft niet zo "tsjakaaa!" te zijn(als er maar fatsoenlijk geluid uit komt)
2)Ik ga morgen dnek ik langs de bibliotheek, wie kan er wat titels van boeken geven over dit onderwerp?
Nou ik adviseer de variabele eindtrap uit de elektuur van jan of feb die heb ik dus ook gebouwd zie http://jaac.4t.com/projecten.htmOp woensdag 27 maart 2002 14:07 schreef ND het volgende:
Ik ben me ook aan het interesseren in zelfbouw van versterkers. Ik heb ook een abo op Elektuur.
1)Wie weet een goede en vooral simpele schakeling voor een versterker van ongeveer 20 watt ofsow, hoeft niet zoveel te zijn, en een adiofiel ben ik ook niet, dus geluid hoeft niet zo "tsjakaaa!" te zijn(als er maar fatsoenlijk geluid uit komt)
die is best te doen en dan verlaag je gewoon je voedingspanning dit is ten goede voor je budget.
Als ik jou was zal ik de komplete bouw kit bestellen bij www.dil.nl die bieden komplete elektuur pakketen aan (moet je wel aangeven dat je eeen kleinere trafo enzo wilt.
Wat zijn ongeveer de kosten dat je kwijt bent voor die Variable Eindtrap? En als je een kleinere trafo neemt (wat bedoel je eigenlijk met "kleinere"? kleinere amperage?) dan moet er toch iets achteruit gaan? Zo ja, wat dan? (minder vermogenOp woensdag 27 maart 2002 18:22 schreef jll het volgende:
[..]
Nou ik adviseer de variabele eindtrap uit de elektuur van jan of feb die heb ik dus ook gebouwd zie http://jaac.4t.com/projecten.htm
die is best te doen en dan verlaag je gewoon je voedingspanning dit is ten goede voor je budget.
Als ik jou was zal ik de komplete bouw kit bestellen bij www.dil.nl die bieden komplete elektuur pakketen aan (moet je wel aangeven dat je eeen kleinere trafo enzo wilt.
Met een een kleinere trafo bedoel ik eigenlijk minder volt en wat minder vermogen b.v.:Op woensdag 27 maart 2002 18:51 schreef ND het volgende:
[..]
Wat zijn ongeveer de kosten dat je kwijt bent voor die Variable Eindtrap? En als je een kleinere trafo neemt (wat bedoel je eigenlijk met "kleinere"? kleinere amperage?) dan moet er toch iets achteruit gaan? Zo ja, wat dan? (minder vermogen)
ik gebruik een travo van 2 x 30 volt na gelijkrichting en afvlakking heb je ongeveer 2 x 42 volt
de travo is er een van het type 300VA ~ 300 watt
al je nou minder volt neemt en wat minder VA dan heb je dus minder ruimte te besteden zal ik maar zeggen voor je uitgangs signaal.
ik zal nog effe een optel sommetje maken voor de kosten
Verwijderd
Op woensdag 27 maart 2002 18:22 schreef jll het volgende:
[..]
Domein doet et nietEr is een fout opgetreden bij het bezoeken van de door u ingetikte domeinnaam.
Het kan zijn dat de domeinnaam alleen een registratie betreft. Is dit echter niet
het geval kunt u contact opnemen met de helpdesk van InterNed Services.
Eventuele storingen aan een domeinnaam, zullen zo spoedig mogelijk worden
verholpen. Mogelijke oorzaken voor het zien van deze pagina kunnen dus zijn :
De domeinnaam betreft alleen een registratie.
Er is nog geen site voor dit domein aangemaakt
De nameserver ( DNS ) van uw inbel provider is nog niet ge-update ( meestal 1 keer per dag )
Uw browser ondersteunt geen host header names ( alleen oude browsers <= v. 2.0 )
Technische storing voor dit domein ( wordt automatisch aan de helpdesk doorgegeven )
Voor algemene vragen over domeinnamen of webhosting kunt u zich wenden tot info@is.nl
Technische vragen kunt u aan helpdesk@is.nl stellen.
oke ik heb effe rond gekeken maar ze (dil) adverteerd ook la niet meer in de elektuur ?????? ik weet niet waarom maar ik heb al een vervanger gevonden nl. www.elbouw.nl zij bieden ook komplete pakketen aan dus moet je maar effe kijken ik heb al wel gezien dat ze een beetje duur zijn.Op woensdag 03 april 2002 15:06 schreef drLiter het volgende:
[..]
[..]
Domein doet et niet
voor de rest doet mijn amp nog steeds goed dus daar ben ik blij mee. Misschien binnenkort maar eens nieuwe speakers bouwen dan heb ik tenminste wat te doen.

en deze...Ik maak de 1996 versie deze is 15 Watt! Woei
Er wordt hier met vermogens gegooid, maar ik vraag me af of men wel doorheeft hoeveel herrie geluidsdruk je kunt produceren met een paar Watt aan vermogen.[..] bouwen van mijn nieuwe ontwerp 6X100W RMS klasse A met twee van zulke koel blokjes
Wanneer ik in de huiskamer de muziek vrij stevig aan heb staan, hebben we het over 1 a 2 Watt aan vermogen. Dat moet ik 's avonds bijvoorbeeld niet proberen (buren met kinderen)
Ik weet wel dat je je versterker een beetje overgedimensioneerd wilt hebben, om ervoor te zorgen dat bij de moeilijkere stukken het geluid ook mooi blijft, maar het al eerder genoemde 100W klasse A lijkt me toch wel een beetje overdreven. De enige waar ik een dergelijke versterker tegen ben gekomen, had bij de aankoop van z'n huis in het contract op laten nemen dat de koop ongedaan kon worden gemaakt, wanneer het huis niet accoustisch correct zou zijn (weet de precieze term niet meer)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
wat kost zoiets als ik vragen mag?Op donderdag 04 april 2002 15:11 schreef Taco het volgende:
Ik geef alleen aan dat de 1996 versie 15 Watt ipv 10 Watt is. En ik de reden dat ik deze amp maak is dat ik aan 15 Watt genoeg denk te hebben. De uitspraak was grappig bedoelt aangezien ik er van uit ging dat de meeste mensen het weinig vinden.
st(u)k025 die dingen ken ik van oude alles ineen bakken whaaaa die dingen gaan altijd stuk dus geen versterker mee maken ik raad je eerder een tda7293 of tda7294 aan van st electronicsOp donderdag 04 april 2002 15:48 schreef Clithopias het volgende:
heeft er iemand een schema van een versterker met een stk025 erin?
kijk op www.st.com voor een datasheet die dingen zijn stukken beter zitten allerlij beveilegingen ingebakken dus geen dikke realais in je uitgangs circuit voor dc beveileging en die onzin
Verwijderd
De trafo's zijn duur bijna 100 gulden, ik maak er 2 monoblokken van en heb per kanaal een trafo van 225 VA (Watt) nodig. Koelblokken en condensatoren (2x 47000 microFarrad per kanaal) had ik goedkoop op een onderdelenbeurs van zendamateurs gevonden.Op donderdag 04 april 2002 16:50 schreef FFF het volgende:
[..]
wat kost zoiets als ik vragen mag?
Kastje heb ik zelfgemaakt van stuk hoeklijn en plaatje aluminium. Tja het ziet er dan low-budget uit maar wat er in zit is wel goed
Verwijderd
nou ja zelfgebouwd velleman kitje bedoel jeOp zaterdag 23 maart 2002 01:18 schreef E-MANs het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Specifications
Leveren een dikke 20 watt @ 8 ohm @ 20hz-20khz.
De andere ziet er net zo uit (maar dan in spiegelbeeld).
De behuizing is een creatie in aluminium en perspex
Ik wilde eerst de 160 VA ringkerntrafo's in de kastjes zelf bouwen, maar dat bleek te brommen, vandaar dat extra kastje errnaast (met 6 snoertjes). Achteraf had ik beter iets van afscherming kunnen maken (maar t was al een beetje "vol" in de kast).
voor de liefhebbers
ziet er goed uit alleen waar zit je gelijk richter ik heb gehoord dat tussen je gelijkrichter en je elko's grote laadstomen kunnen gaan lopen en als die door die "lange" dunne snoertjes moeten heb je nog al wat verlies.Op zondag 07 april 2002 13:04 schreef Duck-Twacy het volgende:
Fotootjes van mij Audio&Techniek SA20 mono eindversterkertjes uit 1986. Kosten toen f1100 als kit (per paar, zonder behuizing).
Leveren een dikke 20 watt @ 8 ohm @ 20hz-20khz.
[afbeelding]
[afbeelding]
De andere ziet er net zo uit (maar dan in spiegelbeeld).
De behuizing is een creatie in aluminium en perspex
Ik wilde eerst de 160 VA ringkerntrafo's in de kastjes zelf bouwen, maar dat bleek te brommen, vandaar dat extra kastje errnaast (met 6 snoertjes). Achteraf had ik beter iets van afscherming kunnen maken (maar t was al een beetje "vol" in de kast).
maar de behuizing ziet er strak uit

ziet er cool uit maar wat hangt er allemaal in dat rack??? gebruik je dat allemaal voor thuis???? dus graag effe een lijsje erbijOp zondag 07 april 2002 16:47 schreef Vaagharses het volgende:
Nou ik heb ff wat nieuwe pics van mijn Amp geschoten.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
voor de liefhebbers> had alleen geen zin om ze te resizen
p.s. heb je geen schuifmaat en tabboortje voor die torren???? dat zou er een stuk mooier uit zien.
maarja alleen smaken verschillen maar lelijk is niet mooi
ja hier nog een keerOp zondag 07 april 2002 16:47 schreef Vaagharses het volgende:
Nou ik heb ff wat nieuwe pics van mijn Amp geschoten.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
voor de liefhebbers> had alleen geen zin om ze te resizen
die buizen waarom gebruik jij buizen warmer geluid of beter??? kun je dat misschien effe uitleggen hoe dat zit ik weet wel dat je voor buizen altijd dure HS trafo's nodig bent. En heb je misschien een schema van je amp zodat anderen of ik zelf misschien ooit ook z'n een kunnen maken want ik heb die ene amp af dus ik moet weer wat nieuws hebben om mijn studie financieering aan te spanderen
Hm, de gelijkrichter (blokje van 3 * 3 cm) zit bij de trafo in dat aparte kastje. Is het beter als ik de gelijkrijchter in de "hoofdkast" inbouw?? Betekent dan wel "lange" draden tussen gelijkrichter en trafo.Op zondag 07 april 2002 16:54 schreef jll het volgende:
[..]
ziet er goed uit alleen waar zit je gelijk richter ik heb gehoord dat tussen je gelijkrichter en je elko's grote laadstomen kunnen gaan lopen en als die door die "lange" dunne snoertjes moeten heb je nog al wat verlies.
maar de behuizing ziet er strak uit
Zoals ik al gezegd heb, eigenlijk wilde ik alles in dezelfde kast (misschien zie je het gat nog waar de ringkerntrafo gezeten heeft, maar dat bromde als een gek. Wist ik veel..
een vraagje heb jij misschien ook een schema van die amp van jouw zal wel leuk zijn voor mijn collectie.Op zondag 07 april 2002 21:06 schreef Duck-Twacy het volgende:
[..]
Hm, de gelijkrichter (blokje van 3 * 3 cm) zit bij de trafo in dat aparte kastje. Is het beter als ik de gelijkrijchter in de "hoofdkast" inbouw?? Betekent dan wel "lange" draden tussen gelijkrichter en trafo.
Zoals ik al gezegd heb, eigenlijk wilde ik alles in dezelfde kast (misschien zie je het gat nog waar de ringkerntrafo gezeten heeft, maar dat bromde als een gek. Wist ik veel..)
ik zal binnenkort wel effe een paar schema's inscannen die wel leuk zijn voor zelfbouw
Ik moet nog wel ergens een paar gestencilde (!) A4-tjes hebben. Is al een hele tijd geleden. Zal wel eens zoeken (moet op mijn werk scannen, dus t duurt ff).Op zondag 07 april 2002 21:23 schreef jll het volgende:
[..]
een vraagje heb jij misschien ook een schema van die amp van jouw zal wel leuk zijn voor mijn collectie.
ik zal binnenkort wel effe een paar schema's inscannen die wel leuk zijn voor zelfbouw
die heb ik nog liggen en ik vind het gewoon leuk om er iets van te bouwen.Op donderdag 04 april 2002 17:42 schreef jll het volgende:
[..]
st(u)k025 die dingen ken ik van oude alles ineen bakken whaaaa die dingen gaan altijd stuk dus geen versterker mee maken ik raad je eerder een tda7293 of tda7294 aan van st electronics
kijk op www.st.com voor een datasheet die dingen zijn stukken beter zitten allerlij beveilegingen ingebakken dus geen dikke realais in je uitgangs circuit voor dc beveileging en die onzin
ok komt ieOp zondag 07 april 2002 17:17 schreef jll het volgende:
[..]
ziet er cool uit maar wat hangt er allemaal in dat rack??? gebruik je dat allemaal voor thuis???? dus graag effe een lijsje erbij
p.s. heb je geen schuifmaat en tabboortje voor die torren???? dat zou er een stuk mooier uit zien.
maarja alleen smaken verschillen maar lelijk is niet mooi
In dat rack zit een compressor, exciter, Yamaha DIGI-EQ, Behringer Digi-EQ. Ik gebruik voor thuis alleen deYamaha als volume knop, ding staat in de bypass
Waarom buizen> tja omdat het stoer is
Verwijderd

Dit is de voedingsprint die klaar is, de soldeerlipjes aan de randen zijn voor de transistoren, maar die zitten in een to3 behuizing op het koelblok. Ik heb geen digicam, dus mijn zelfgebouwde kastje past niet onder de A4-scanner.
Het worden 2 monoblokken, alle printen zijn klaar (2x voedingsprint en 2x kanalen) Nu alles nog inbouwen.
aaahaaOp maandag 08 april 2002 01:20 schreef Vaagharses het volgende:
[..]
ok komt ieje had liever gezien dat ik de torren met een boutje had vastgezet> nou dit systeem met een klem is beter. Nu wordt namelijk op de chip gedrukt, zodat de chip beter tegen het koellichaam zit en dus de thermische weerstand van de overgang kleiner is. Dus liever met zo'n klemmetje dan gebruik maken van een schroefje
In dat rack zit een compressor, exciter, Yamaha DIGI-EQ, Behringer Digi-EQ. Ik gebruik voor thuis alleen deYamaha als volume knop, ding staat in de bypassMoet nog eens een keer een pre-amp bouwen.
Waarom buizen> tja omdat het stoer is. Het klinkt wel mooi, maarja ik zou niet weten hoe het zou klinken met een transistor preampje. Een trafo is niet nodig, omdat er condensators in het signaalpad zitten om de DC spanning te ontkoppelen. Euh schema's heb ze wel, maar niet online en zijn in UltiCap. Het oorspronkelijke design komt uit een elektuur met buizenbijlage> Hybride Amp
en die compressor gebruik je die echt ik hoor vaak dat je een compressor alleeen gebruikt als je heel hard draait dus een beste drum of zo?????
en nog wat over die buizen, hoe voed je die ??? die dingen moeten toch altijd met hoogspanning gevoed worden????
Ik zal eens kijken of ik schema's online kan zetten. Die compressor gebruik ik niet in mijn hifi zetOp maandag 08 april 2002 16:58 schreef jll het volgende:
[..]
aaahaaulticap
dat heb ik ook je mag uhm wel mailen hoor of ergens neer plonzen op een server ofzo.
en die compressor gebruik je die echt ik hoor vaak dat je een compressor alleeen gebruikt als je heel hard draait dus een beste drum of zo?????
en nog wat over die buizen, hoe voed je die ??? die dingen moeten toch altijd met hoogspanning gevoed worden????
Die buizen draaien op 140V DC en die wordt opgewekt door voedingsprint 2
ziet er goed uit, ik ga binnenkort onderdelen bestellen als ik geld heb.Op maandag 08 april 2002 16:11 schreef Taco het volgende:
[afbeelding]
Dit is de voedingsprint die klaar is, de soldeerlipjes aan de randen zijn voor de transistoren, maar die zitten in een to3 behuizing op het koelblok. Ik heb geen digicam, dus mijn zelfgebouwde kastje past niet onder de A4-scanner.
Het worden 2 monoblokken, alle printen zijn klaar (2x voedingsprint en 2x kanalen) Nu alles nog inbouwen.
maar welke instelling moeten die potmeters hebben? daar ben ik nog niet uit.
Hier staan de schema's, het kan zijn dat de aantal weerstanden niet helemaal kloppen, heb bestwel veel eraan lopen sleutelen en ik weet niet of ik alles heb meegenomen in het schema