En je levenservaring, opvoeding (conditionering), etc.Op zaterdag 16 maart 2002 15:14 schreef Silvermonkey123 het volgende:
OK, ik wilde ff reageren op de eerste paar posts in deze topic. Misschien is wat ik hier schrijf al een paar keer gepost, maar ik post het toch maar want ik heb niet alles gelezen.
-----
Waarom denken we allemaal dat er iets met 'je' gebeurt als je dood gaat? Ik geloof niet in een 'ziel' die alles denkt.
Gedachten worden veroorzaakt door chemische reacties, en je karakter wordt o.a. bepaald door genen van je pappa en mamma.
Het is zo jammer dat de mens altijd de neiging heeft om gelijk conclusies te trekken. We weten nog uberhaupt neit hoe het helal is ontstaan maar kunnen dondersgoed iets wat al eeuwen word voortgeleefd in 50 jaar tijd bestempelen alsof het onzin is. Elke dag word er iets nieuws ontdekt, en een na de andere theorie die voor 10 jaar werd geaccepteerd word onderuit gehaald.
Al deze geloven werden en worden voor 1000 den jaren gerespecteerd. Helaas is het nu mode geworden om in jezelf tegeloven, want wij zijn tenslotte superior aan alles, wij weten alles. Helaas is en word iedere dag maar weer het tegendeel bewezen.
Om effe terug te komen op de topicstarters vraag.
Ik ben moslim. Voor deze geloof heb ik zelf bewust neit gekozen, komt meer van me ouders uiteraard. Maar ik geloof er 100% in vanwege dingen die ik heb gelezen etc.
Voor mensen waarmee ik altijd in discussie ga maak ik altijd het volgende voorbeeldje op:
Jodendom kwam voor christendom, christendom kwam voor islam
Christendom erkent het jodendom
Islam erkent hun beide en nog 1000 andere geloven. Zo is jezus dus ook een profeet van de moslims.
Vb:
Jodendom= het oudst= Win3.1
Christendom= Iets jonger= Win 95
Islam= Jongst van de drie= Win xp Final
Als je kijkt naar de religien op aarde zie je dat deze hiervan de grootste zijn.
Als je ze naast een tijdsbalk zou leggen krijg je dus het gene wat ik heirboven heb neergezet.
Nou welke zou jij dan kiezen?
Is toch puur logica dat een nieuwe systeem voor windows xp gaat?
WIJ ZIJN DE NIEUWE SYSTEMEN
Dat over dat dood.
Als een mens sterft , maak je alles mee. Na ongeveer een paar minuten na je dood maak je de ergste pijn mee(word vergeleken als een levende vogel die je in een pan stopt met deksel erop en vuur aan) zoveel pijn zal het doen.
Tijdens dit proces gebeuren er veel dingen blabla.
Je word begraven. Je word ondervraagd enz.
Nadat de einden der tijden is gekomen word iedereen berecht.
Degene die de test(het leven) goed hebben afgelegd worden beloond met de hemel. Degene die het niet goed hebben gedaan gaan naar hel.
Het is allemaal zo simpel. Toch slaagt de mens er niet in om correct te leven.
Iedereen veel succes in deze zware test.
KIES DE LAATSTE UPDATE
denk erover na...
ps me txt zal wel vol met typefouten zitten maar heb geen zin om dat allemaal te herstellen.
Al deze geloven werden en worden voor 1000 den jaren gerespecteerd. Helaas is het nu mode geworden om in jezelf tegeloven, want wij zijn tenslotte superior aan alles, wij weten alles. Helaas is en word iedere dag maar weer het tegendeel bewezen.
Om effe terug te komen op de topicstarters vraag.
Ik ben moslim. Voor deze geloof heb ik zelf bewust neit gekozen, komt meer van me ouders uiteraard. Maar ik geloof er 100% in vanwege dingen die ik heb gelezen etc.
Voor mensen waarmee ik altijd in discussie ga maak ik altijd het volgende voorbeeldje op:
Jodendom kwam voor christendom, christendom kwam voor islam
Christendom erkent het jodendom
Islam erkent hun beide en nog 1000 andere geloven. Zo is jezus dus ook een profeet van de moslims.
Vb:
Als je kijkt naar de religien op aarde zie je dat deze hiervan de grootste zijn.
Als je ze naast een tijdsbalk zou leggen krijg je dus het gene wat ik heirboven heb neergezet.
Dat over dat dood.
Als een mens sterft , maak je alles mee. Na ongeveer een paar minuten na je dood maak je de ergste pijn mee(word vergeleken als een levende vogel die je in een pan stopt met deksel erop en vuur aan) zoveel pijn zal het doen.
Tijdens dit proces gebeuren er veel dingen blabla.
Je word begraven. Je word ondervraagd enz.
Nadat de einden der tijden is gekomen word iedereen berecht.
Degene die de test(het leven) goed hebben afgelegd worden beloond met de hemel. Degene die het niet goed hebben gedaan gaan naar hel.
Het is allemaal zo simpel. Toch slaagt de mens er niet in om correct te leven.
KIES DE LAATSTE UPDATE
denk erover na...
ps me txt zal wel vol met typefouten zitten maar heb geen zin om dat allemaal te herstellen.
Op zaterdag 16 maart 2002 15:14 schreef Silvermonkey123 het volgende:
(knip)
Waarom denken we allemaal dat er iets met 'je' gebeurt als je dood gaat? Ik geloof niet in een 'ziel' die alles denkt.
Gedachten worden veroorzaakt door chemische reacties, en je karakter wordt o.a. bepaald door genen van je pappa en mamma.
Dus de mens is weer die gewone chemische computer die totaal geen verantwoordelijkheid heeft, precies zoals jouw pc.
Wetenschap bedrijven doe je eigenlijk voor de kat-z'n-viool. Gewoon als tijd verdrijf voor die 1x ~85 jaar die je in de eeuwigheid hier bent.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Verwijderd
Aakab, volgens jouw eigen logica zou het nu toch veel logischer zijn te geloven in de wetenschap, dan in de islam of het christendom. Die religies die jij noemt zijn allemaal al honderden tot zelfs duizenden jaren oud. De wetenschap is de laatste tientallen jaren pas in opmars gekomen.
Om het in jouw vergelijking te houden: "die religies zijn allemaal oude buggende DOS versies, en de wetenschap is Windows XP". Nu zitten er weliswaar nog wat bugs in XP, maar betekent dat dat het een slechter systeem is dan die religies?
Over je verhaal wat er gebeurt na de dood: waar heb je deze wijsheid vandaan? Denk je niet dat dat verhaal eerder een typische menselijke invulling is van iets wat de domweg niet kunnen weten? Zo'n verhaaltje sluit precies aan bij onze fantasie. Maar als ik goed nadenk zie ik werkelijk geen enkele reden waarom er ook maar iets van waar zou zijn.
En de reden dat we in 50 jaar iets wat al vele eeuwen leeft, nu ineens bestempelen als onzin, is omdat we tot nieuwe en betere inzichten zijn gekomen. Of geloof je écht dat de wereld 6000 jaar oud is (of hoe lang de wereld dan ook bestaat volgens de islam, volgens het christendom was het dacht ik 6000 jaar).
Om het in jouw vergelijking te houden: "die religies zijn allemaal oude buggende DOS versies, en de wetenschap is Windows XP". Nu zitten er weliswaar nog wat bugs in XP, maar betekent dat dat het een slechter systeem is dan die religies?
Over je verhaal wat er gebeurt na de dood: waar heb je deze wijsheid vandaan? Denk je niet dat dat verhaal eerder een typische menselijke invulling is van iets wat de domweg niet kunnen weten? Zo'n verhaaltje sluit precies aan bij onze fantasie. Maar als ik goed nadenk zie ik werkelijk geen enkele reden waarom er ook maar iets van waar zou zijn.
En de reden dat we in 50 jaar iets wat al vele eeuwen leeft, nu ineens bestempelen als onzin, is omdat we tot nieuwe en betere inzichten zijn gekomen. Of geloof je écht dat de wereld 6000 jaar oud is (of hoe lang de wereld dan ook bestaat volgens de islam, volgens het christendom was het dacht ik 6000 jaar).
Verwijderd
een redelijk oude quote, maar, wil er toch even iets over kwijt:
De naam zegt al genoeg, dit zijn systemen die orde in zichzelf aanbrengen: celstructuren, organismen, populaties, de economie, en zo nog veel meer. Jij ziet hierin een hogere macht, maar deze tak van wetenschap die zich met dergelijke onderwerpen bezighoudt (chaos, fractals, etc) bestaat niet heel lang en is nog steeds in ontwikkeling.
Een belangrijk aspect ervan (tenminste voor mijn persoonlijke blik op het leven en de wereld) is dat de zelf-organiserende eigenschap voortkomt uit het systeem zelf. Een systeem met heel veel elementen die invloed op elkaar hebben (celstructuren, organismen, populaties, de economie, en zo nog veel meer...) heeft het in zich om zichzelf te structureren...
Experimenten zijn hier volop mee gedaan; neem een netwerk van lampjes die allemaal invloed hebben op hun buren....gooi er complete ruis in, en na een tijdje ontstaan er patronen en structuren. Dit is niks goddelijks (wel mateloos interessant), het is een eigenschap van het systeem an sich: "het totaal is meer dan de som der delen"
Voor de geinteresseerden: Fritjof Capra heeft hier een uitermate interessant (en leesbaar....al is het begin wat taai) boek over geschreven:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0385476760/qid=1016298901/sr=2-1/ref=sr_2_1/104-4137549-2307109
een interessant begrip: zelf-organiserende systemen...Op donderdag 14 maart 2002 01:11 schreef Minneyar het volgende:
Bij de stappen van de evolutie gaat het leven naar een betere orde. terwijl scheikundig gezien de natuur naar chaos streeft (5/6vw0 scheikunde).
De naam zegt al genoeg, dit zijn systemen die orde in zichzelf aanbrengen: celstructuren, organismen, populaties, de economie, en zo nog veel meer. Jij ziet hierin een hogere macht, maar deze tak van wetenschap die zich met dergelijke onderwerpen bezighoudt (chaos, fractals, etc) bestaat niet heel lang en is nog steeds in ontwikkeling.
Een belangrijk aspect ervan (tenminste voor mijn persoonlijke blik op het leven en de wereld) is dat de zelf-organiserende eigenschap voortkomt uit het systeem zelf. Een systeem met heel veel elementen die invloed op elkaar hebben (celstructuren, organismen, populaties, de economie, en zo nog veel meer...) heeft het in zich om zichzelf te structureren...
Experimenten zijn hier volop mee gedaan; neem een netwerk van lampjes die allemaal invloed hebben op hun buren....gooi er complete ruis in, en na een tijdje ontstaan er patronen en structuren. Dit is niks goddelijks (wel mateloos interessant), het is een eigenschap van het systeem an sich: "het totaal is meer dan de som der delen"
Voor de geinteresseerden: Fritjof Capra heeft hier een uitermate interessant (en leesbaar....al is het begin wat taai) boek over geschreven:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0385476760/qid=1016298901/sr=2-1/ref=sr_2_1/104-4137549-2307109
Ja daarom, waarom van iets afstappen wat al bewezen heeft dat het 1000 jaar werkt en overgaan op iets wat de mens heeft gecreerd? Waarbij we geen flauw benul hebben wat wat is, en de ene theorie de andere ontkent? Je kan de wetenschap nog lang geen volwaardige OS noemen. Alles wat de wetenschap momenteel weet stond al in de koran. Overigens dat de wereld 6000 jaar oud is, dat staat helemaal niet in de koran vermeld, in de koran komt zelfs de big bang voor.Op zaterdag 16 maart 2002 18:09 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Aakab, volgens jouw eigen logica zou het nu toch veel logischer zijn te geloven in de wetenschap, dan in de islam of het christendom. Die religies die jij noemt zijn allemaal al honderden tot zelfs duizenden jaren oud. De wetenschap is de laatste tientallen jaren pas in opmars gekomen.
Wat bugt er nou aan de koran? Wat in de koran is totaal tegenstrijdig met het gene in de wetenschap? TOTAAL NIXOm het in jouw vergelijking te houden: "die religies zijn allemaal oude buggende DOS versies, en de wetenschap is Windows XP". Nu zitten er weliswaar nog wat bugs in XP, maar betekent dat dat het een slechter systeem is dan die religies?
Overigens zoals ik al boven zei, de wetenschap die wij kennen bestaat nog slechts voor een x aantal jaren. Als het zich heeft bewezen over een x aantal jaren dan ben ik bereid om het te bekijken.
Dit is maar een geloof, omdat de opvatting van het islam dit mij vertelt, geloof ik hierin. Als jij dat neit doet ja dat maakt mij niets uit.Over je verhaal wat er gebeurt na de dood: waar heb je deze wijsheid vandaan? Denk je niet dat dat verhaal eerder een typische menselijke invulling is van iets wat de domweg niet kunnen weten? Zo'n verhaaltje sluit precies aan bij onze fantasie. Maar als ik goed nadenk zie ik werkelijk geen enkele reden waarom er ook maar iets van waar zou zijn.
Hmm alles wat de wetenschap nu heeft bewezen of die theorieen die ze elke dag bedenken/ontkennen komen in de koran voor. Zoals de bigbang, embryo gedoe enz. Alles word in de koran omschreven.En de reden dat we in 50 jaar iets wat al vele eeuwen leeft, nu ineens bestempelen als onzin, is omdat we tot nieuwe en betere inzichten zijn gekomen. Of geloof je écht dat de wereld 6000 jaar oud is (of hoe lang de wereld dan ook bestaat volgens de islam, volgens het christendom was het dacht ik 6000 jaar).
Dus we zijn er met niets op vooruit gegaan.
Verwijderd
Wel es van natuurlijke selectie gehoord?Op donderdag 14 maart 2002 01:11 schreef Minneyar het volgende:
OK, ik heb dit niet van mij zelf, maar van mijn christelijke natuurkunde leraar.
Bij de stappen van de evolutie gaat het leven naar een betere orde. terwijl scheikundig gezien de natuur naar chaos streeft (5/6vw0 scheikunde).
Your point... ?Daarnaast water. Als enigste stof op deze wereld kijgt het eenlagere dicht heid als het kouder wordt, met gevolg dat ijs drijft, zo dat er leven inde sloot mogenlijk is. Waarom volgens de evolutie theorie is dit de enigste stof die zich zo gedraagt/
Volgens de quantummechanica kan iets uit niets ontstaan.Oerknal en zo is helemaal onzin, waar moeten die gigantische hoeveelheid enerchie vandaan komen die er nodig zijn om dit te realiseren?
Dat jij het je niet voor kan stellen, wil nog niet zo zeggen dat het niet kan.
Uitgaande van het feit dat dit juist is: de kans dat er een juist melkzuur ontstaat is dus klein, maar niet onmogelijk.En dan onstaat er nog leven uit de oersoep of zo. Geheel onmogenlijk uit eiwitten, omdat er voor leven alleen links of alleen rechts draaient melkzuur nodig is (welke weet ik niet meer) en als er in de wilde natuur melkzuren ontstaan, is dat altijd een razemisch mengsel (Fifty fifty)
Waarom denk je anders dat het zo lang heeft geduurd voordat er eindelijk eens een keertje leven ontstond?
Wat ga je doen met je geloofsovertuiging zodra men de evolutie bewezen heeft ? Zoek je dan een nieuw gebied waar nog niet alles is bewezen, en zeg je dan dat God ervoor verantwoordelijk is, omdat het natuurlijk proces je te boven gaat ?
Get a life... je zit aan de Uni: lul toch verstandig.
Verwijderd
Sorry, maar dit is het meest onzinnige, lamlendige zwamverhaal wat ik ooit heb aangehoord. Ik was dan ook niet geheel verbaast te zien dat je uit 84 stamt.Op zaterdag 16 maart 2002 17:56 schreef Aakab het volgende:
Vb:
.....
KIES DE LAATSTE UPDATE
denk erover na...
Religie vergelijken met de evolutie van OS'en?
"kies de laatste update" ?
Hier zijn geen woorden... ik doe het dan ook af als irrationeel gezwam van een dronken aardbei.
Dankjewel, misschien kan je een argument geven?Op zaterdag 16 maart 2002 18:34 schreef Codin het volgende:
[..]
Sorry, maar dit is het meest onzinnige, lamlendige zwamverhaal wat ik ooit heb aangehoord. Ik was dan ook niet geheel verbaast te zien dat je uit 84 stamt.
Religie vergelijken met de evolutie van OS'en?
"kies de laatste update" ?
Hier zijn geen woorden... ik doe het dan ook af als irrationeel gezwam van een dronken aardbei.
Waarom zou ik het niet kunnen vergelijken?
Jodendom stamt 2000 jaar voor crishtendom
Christendom stamt 700 jaar voor Islam
Win 3.11 werd opgevolgd door 95
95 werd weer opgevolgd door 98(blabla ik nam als voorbeeld xp omdat ik anders gezeur krijg: ja ik vind 95 beter dan 98)
Dan kan je dit toch vergelijken?
Mayb was jij op 18 jarige leeftijd dom of minder intelligent ofzo maar die regel gaat dus neit voor iedereen op. Als je wilt flamen ofzo geef argumenten
Verwijderd
Liever niet. Het lijkt me nogal vanzelfsprekend en zo.Op zaterdag 16 maart 2002 18:47 schreef Aakab het volgende:
[..]
Dankjewel, misschien kan je een argument geven?
Tuurlijk. Als jij daar zin in hebt.Waarom zou ik het niet kunnen vergelijken?
Jodendom stamt 2000 jaar voor crishtendom
Christendom stamt 700 jaar voor Islam
Win 3.11 werd opgevolgd door 95
95 werd weer opgevolgd door 98(blabla ik nam als voorbeeld xp omdat ik anders gezeur krijg: ja ik vind 95 beter dan 98)
Dan kan je dit toch vergelijken?
Ik dacht inderdaad van mezelf dat ik redelijk slim was ja, net als jij.Mayb was jij op 18 jarige leeftijd dom of minder intelligent ofzo maar die regel gaat dus neit voor iedereen op.
Maar toen werd ik volwassen.
Kost teveel tijd... zonde van m'n aangeschoten bui.Als je wilt flamen ofzo geef argumenten
Maar je hebt gelijk: ik zou je niet moeten flamen. Je weet zelf ook niet beter.
/me herinnert zich hoe ongelooflijk groot hij zichzelf voelde toen ie 18 was...
/me pleit tevens voor het ultieme uitroeien van alle vormen van religie.
Verwijderd
Op zaterdag 16 maart 2002 19:00 schreef Codin het volgende:
wat maakt jou dan beter dan de religies die je beklaagd ?
Hmm ja helaas dat ik niet aan je eisen kan voldoen en dat bepaalde dingen bij mij nog niet vanzelfsprekend zijn enz.Op zaterdag 16 maart 2002 19:00 schreef Codin het volgende:
[..]
Liever niet. Het lijkt me nogal vanzelfsprekend en zo.
[..]
Tuurlijk. Als jij daar zin in hebt.
[..]
Ik dacht inderdaad van mezelf dat ik redelijk slim was ja, net als jij.
Maar toen werd ik volwassen.
[..]
Kost teveel tijd... zonde van m'n aangeschoten bui.
Maar je hebt gelijk: ik zou je niet moeten flamen. Je weet zelf ook niet beter.
/me herinnert zich hoe ongelooflijk groot hij zichzelf voelde toen ie 18 was...
Ik vind me helemaal niet de man ofzo.
En het uitroeien van alle vormen van religie, vooral streven naar dit doel. Misschien kan je zodirect met je arrogante universiteit kop een bepaalde virus ontwikkelen die iedereen dood die geloven in god ofzo.
Codin rulez, want hij is duidelijk volwassen.
Verwijderd
Geloof je het zelf?Alles wat de wetenschap momenteel weet stond al in de koran.
Wijs mij dan eens aan waar in de koran:
- de bolzmann-verdelingswet
- de axioma's van de quantummechanica
- de sequentie van chymotrypsine in de mens
- de oplossing van het raadsel van Foucault
- newton's bewegingswetten
- interferentiepatroon van het tweespletenexperiment
- het complete genoom van Arabidopsis thaliana
staan, om maar eens een paar dingen te noemen.
De koran is net zo onwetenschappelijk en dogmatisch als de bijbel, tot nu toe is hier dan ook van elke zogenaamde "wetenschap" in de koran aangetoond dat deze onjuist is. Je mag proberen met koranquotes anders te bewijzen, maar tot die tijd blijf ik die uitspraak in je post beschouwen als een leugen.
Verwijderd
Kijk jij hebt het doorOp zaterdag 16 maart 2002 15:14 schreef Silvermonkey123 het volgende:
OK, ik wilde ff reageren op de eerste paar posts in deze topic. Misschien is wat ik hier schrijf al een paar keer gepost, maar ik post het toch maar want ik heb niet alles gelezen.
-----
Op zaterdag 16 maart 2002 17:56 schreef Aakab het volgende:
Vb:
.....
KIES DE LAATSTE UPDATE
denk erover na...
----------
Overigens zoals ik al boven zei, de wetenschap die wij kennen bestaat nog slechts voor een x aantal jaren. Als het zich heeft bewezen over een x aantal jaren dan ben ik bereid om het te bekijken.
Daar pleit ik niet voor. Waar ik wel voor pleit is dat die gelovigen eens een keertje wat intelligenter gaan doen en niet aldoor met van die domme argumenten komen, zoals 'Dat staat in de Bijbel/ Koran' of 'Dat kan toch helemaal niet want ik kan het me niet voorstellen dat het zo is'. Ik zal je vertellen, dat van die god is wel het laatste wat voor te stellen is en dat wat die mensen zich niet kunnen voorstellen is allemaal bewezen en dus waar.* Codin pleit tevens voor het ultieme uitroeien van alle vormen van religie.
Volgens mij kan jij niet echt lezen. Ik zeg, als de wetenschap zich over een x aantal jaar dusdanig heeft ontwikkeld zonder fouten etc, en voor vrijwel alle basis dingen antwoorden heeft gevonden, dat ik best bereid ben om het te overwegen. Voorzover geloof ik er nog gewoon niet in dat de wetenschap uiteindelijk ook dit zal kunnen.Op zaterdag 16 maart 2002 20:51 schreef BroxTheMan het volgende:
[..]
ik snap je even niet hoor. Eerst wil je dat we kiezen voor het laatste 'besturingssysteem' (de koran) en vervolgens wijs je het nieuwste 'besturingssysteem'(de moderne wetenschap) af. Volgende keer moet je jezelf niet zo tegenspreken want je wordt steeds ongeloofwaardiger zo.
Verwijderd
Geweldig!!! Een topic over 'Wat komt er na de dood' wordt behandeld met een discussie over wetenschap en religie. dat doen we als mensen dus al honderden, nee duizenden jaren. Maar goed dat we inmiddels virtuele strijdbijlen hebben uitgevonden, kunnen we de echte strijdbijlen onder de grond laten liggen.
Mijn idee: zonder godsdienst en mét een beetje 'weten' (maar ja, wat stelt dát nou voor) probeer ik met fatsoen door het leven te komen. Ik denk dat daarná niks komt, zodoende dat ik probeer in het hier en nu met respect met anderen om te gaan. Godsdienst vind ik een mooie uitvinding voor mensen die daaraan behoefte hebben, als ze er maar geen reclame voor gaan maken.
Mijn idee: zonder godsdienst en mét een beetje 'weten' (maar ja, wat stelt dát nou voor) probeer ik met fatsoen door het leven te komen. Ik denk dat daarná niks komt, zodoende dat ik probeer in het hier en nu met respect met anderen om te gaan. Godsdienst vind ik een mooie uitvinding voor mensen die daaraan behoefte hebben, als ze er maar geen reclame voor gaan maken.
MOEHA! Laten we snel onze XP van onze bak zwieren want hier wordt dus mee bevestigt dat we daar alleen maar misére en last mee gaan krijgen!!Op zaterdag 16 maart 2002 17:56 schreef Aakab het volgende:
Ik weet eigenlijk niet wat er na de dood is, maar ben er wel erg benieuwd naar. Ik denk wel dat er iets met reïncarnatie is. Ik kan gewoon niet geloven dat als je dood bent dat alles is afgelopen zoals met een film.... Er moet iets zijn na de dood. In de hemel/hel geloof ik niet. Maar iets is er wel.
Verwijderd
1. De wetenschap is al gruwelijk ver gevorderdOp zaterdag 16 maart 2002 21:54 schreef Aakab het volgende:
[..]
Volgens mij kan jij niet echt lezen. Ik zeg, als de wetenschap zich over een x aantal jaar dusdanig heeft ontwikkeld zonder fouten etc, en voor vrijwel alle basis dingen antwoorden heeft gevonden, dat ik best bereid ben om het te overwegen. Voorzover geloof ik er nog gewoon niet in dat de wetenschap uiteindelijk ook dit zal kunnen.
2. Weet je wat het is, als jij met een keihard bewijs kan komen dat god(en) bestaa(t/n), dat is nou het mooie aan wetenschap, dan is dat ook wetenschap en dan zijn we dus op het punt dat jij de wetenschap zonder twijfel accepteert, en ik ook uiteraard. Maar zolang het nog nog niet bewezen is zal ik je maar uit de droom helpen want natuur-/scheikundig kunnen goden en andere van dat soort niet bestaan, maarja om dat te snappen moet je wat van de natuurkunde en scheikunde afweten en er goed over nadenken. Dat heb ik gedaan en daarmee kom ik tot deze conclusie.
Ohw ja ik wil er nog even bij zeggen: de natuurkunde en scheikunde zijn er niet om het al dan niet bestaan van goden tegen te spreken, maar om de eigenschappen van alles wat 'is' in kaart te brengen en te verklaren.
Ik denk altijd maar zo:
Als je dood gaat, verlies je alle herinneringen en begin je opnieuw. Stel je voor dat je nu aan je zoveelste leven bezig bent. Dat kan toch makkelijk ??? Je bent alleen je herinneringen kwijt en je hebt een nieuw lichaam gekregen. Makes perfect sense to me.
Als je dood gaat, verlies je alle herinneringen en begin je opnieuw. Stel je voor dat je nu aan je zoveelste leven bezig bent. Dat kan toch makkelijk ??? Je bent alleen je herinneringen kwijt en je hebt een nieuw lichaam gekregen. Makes perfect sense to me.
Verwijderd
...inclusief standaard irritante messages rechtsonder in beeld, inclusief blauw scherm met "courier new" font in plaats van de mode 03-textmode, MSN messenger door je strot, met teletubbie landschappen en window borders van een kilometer. Nee, dank je!Jodendom= het oudst= Win3.1
wetenschap=Unix
ja zo denk ik het nou ookOp zondag 17 maart 2002 00:50 schreef Jaded het volgende:
Ik denk altijd maar zo:
Zijn er hier nog meer mensen die er zo over denken?? Ik vind het erg interesant om hierover na te denken, maar ik heb nog niks kunnen verzinnen waarom dit niet zou kunnen.Op zondag 17 maart 2002 12:53 schreef apocrypha het volgende:
ja zo denk ik het nou ook
Je zou wel kunnen denken aan de steeds groter wordende wereldbevolking, waar komen die zielen dan vandaan...
Zoals eerder gezegd, het uisterven van de diersoorten?Op zondag 17 maart 2002 13:59 schreef Jaded het volgende:
[..]
Zijn er hier nog meer mensen die er zo over denken?? Ik vind het erg interesant om hierover na te denken, maar ik heb nog niks kunnen verzinnen waarom dit niet zou kunnen.
Je zou wel kunnen denken aan de steeds groter wordende wereldbevolking, waar komen die zielen dan vandaan...
zou toch mogelijk kunnen zijn, niet?
Das wel een goeie ja. Zoiets als: De som van alle organismen(oid) blijft hetzelfde.Op zondag 17 maart 2002 16:15 schreef Ligone het volgende:
Zoals eerder gezegd, het uisterven van de diersoorten?
zou toch mogelijk kunnen zijn, niet?
Verwijderd
Het heeft zich helemaal niet 'bewezen'. En het 'werkt' al 1000 jaar omdat mensen al die tijd niet beter wisten. Inmiddels weten we wel beter, we kunnen nu zelf inzien en begrijpen waarom een hoop ideeën van de afgelopen 1000 jaar fout waren, en hoe het wel zit.Aakab schreef:
Ja daarom, waarom van iets afstappen wat al bewezen heeft dat het 1000 jaar werkt en overgaan op iets wat de mens heeft gecreerd? Waarbij we geen flauw benul hebben wat wat is, en de ene theorie de andere ontkent?
Toen Copernicus met het belachelijke idee aankwam dat de aarde een bol was, en niet plat, vond je het toen terecht dat men niet van iets wou afstappen wat al 1000 jaar werkte?
Enne, we gaan juist niet over op iets wat de mens heeft gecreeërd. De religies en bijbehorende bijbel, koran, torah enz. dat zijn juist creaties van de mens. De wetenschap is geen 'verzinsel', maar bestaat uit theorieën die men eerst heeft bewezen voor ze werden aangenomen. Het zijn dingen die de mens ontdekt door logisch na te denken, en niet door blindelings iets te geloven omdat andere mensen het zeggen of omdat het in een boek staat.
Interessant. Ik heb de koran nog nooit gelezen, weet jij zo waar de quantummechanica staat uitgelegd?Alles wat de wetenschap momenteel weet stond al in de koran.
Nee, ik snap ook wel dat het ons niet veel uitmaakt of de ander iets wel of niet gelooft. Wat mij verwondert, of waar ik benieuwd voor ben, is waarom geloof je dat. Wat maakt die theorie voor jou zo waarschijnlijk, logisch of geloofwaardig dat je ervan overtuigd bent. Is het omdat je blind in de islam gelooft, en daarom alle aspecten ervan direct voor waar aanneemt? Of kijk je er kritisch naar, denk je erover na, en besluit je dan "ja inderdaad, in dit idee kan ik me vinden, dit klinkt logisch" enz.Dit is maar een geloof, omdat de opvatting van het islam dit mij vertelt, geloof ik hierin. Als jij dat neit doet ja dat maakt mij niets uit.
Heeft de koran voor deze dingen dan een bewijs? Ik heb weinig van de bijbel gelezen en nog minder van de koran, maar wat ik ervan heb gezien bevatte werkelijk geen enkel bewijs. Hooguit wordt er verteld "god/allah maakte dit en zus en zo", maar dat is natuurlijk net zo min een bewijs als het boek van sinterklaas.Ik zeg, als de wetenschap zich over een x aantal jaar dusdanig heeft ontwikkeld zonder fouten etc, en voor vrijwel alle basis dingen antwoorden heeft gevonden, dat ik best bereid ben om het te overwegen. Voorzover geloof ik er nog gewoon niet in dat de wetenschap uiteindelijk ook dit zal kunnen.
Ik geef toe, de wetenschap heeft nog lang niet op alles een antwoord. Maar op een hoop dingen ook wel, en een goed antwoord ook, met bewijzen. Ik heb nog nooit een bewijs ergens voor gezien in een bijbel of koran.
ben het helemaal met je eens!!! ze hebben zelf NDE (near death experience) kunnen na bootsen!! gewoon met een paar electrodes op je hoofd en viola we hebben een NDE...Op woensdag 13 maart 2002 19:02 schreef Kick het volgende:
Misschien dat deze vraag al tig keer geweest is maar niet in de tijd dat ik dit forum bezocht heb en ik tock ook mijn mening wil geven. Ok
Deze vraag heb ik mezelf wel eens gesteld (vooral toen ik 12 jaar was) heb er weinig over gepraat maar mijn conclusie is het volgende: Als je slaapt weet je dan wat er gebeurt is toen je echt sliep ? Nee. Volgens mij al je dood bent is er helemaal niks meer, geen hemel geen reincarnatie geen anedere zooi.
Dit concludeer ik uit het volgende (veel discovery van 2 jaar gelden)Alle geloven zijn bedacht maar warom? mensen zijn/waren bang voor de dood. Er was veel onrust enz enz wat gebeurde er je kreeg een vorm van goed of slecht hel/hemel en er moest wat na de dood gebeuren iets heerlijks voor goede en iets vies hel voor slechte de hel. Deze voorbeelden gaf ik voor het cristendom maar de islam,eqyptich geloof en hindoeisme werken ongeveer hetzelfde. Boedisme weet ik niet. Veel dingen werden gewoon verzonnen kijk maar naar adam en eva ( klopt geen zak van ). Al deze regels waren ervoor om mensen rustig en stil te houden.
Maar hoe komen dan die beina dood ervaringen ????? Heel simpel. Die heeft volgens mij te maken met electrische stroomstoringen in je hoofd net als dromen. Licht aan je sitiuatie wat je ziet. Ben je verdrietig duister blij of ander meestal wit/geel Je geloof en gedachten vullen de rest in.
Iemand andere ideeen
Na de dood zal er zeker wat zijn alleen wat dat is weet niemand en zien we wel na de dood!
Metal to the bone
Verwijderd
ehhmm, ik denk er zo over:
als ik dood ga gaat mijn energie (dat is mijn ziel/mijn ware ik of hoe je het ook wilt noemen) over naar een andere vorm van leven. Mijn hersenen dus niet, dus stel dat mijn energie overgaat/meegaat in een nieuw geboren kind kan ik niet weten hoe mijn vorige leven eruit zag!
Ik geloof trouwens niet dat mijn energie perse weer als mens verder gaat/benut wordt, kan ook ergens anders in opgaan, bv een plant, een dier oid.
Mijn 'God' is de natuur/het heelal. die past zich contstant aan maar de energie gaat er nooit van verloren, neemt alleen steeds andere 'vormen' aan.
Zo denk ik erover, we zijn met zijn allen gewoon een geheel van de natuur, het zal nooit verloren gaan het verandert alleen steeds..
dus geniet van je leven, nu ben je mens, en dat is best leuk. toch?
bang voor de dood ben ik niet, en ook nooit geweest, ik geloof heilig in wat ik net heb beschreven, en denk daar al zo over zolang ik me kan herinneren.
en even over een God, ik geloof dus niet in iemand die als ik dood ben een oordeel over mij gaat vellen.
als ik dood ga gaat mijn energie (dat is mijn ziel/mijn ware ik of hoe je het ook wilt noemen) over naar een andere vorm van leven. Mijn hersenen dus niet, dus stel dat mijn energie overgaat/meegaat in een nieuw geboren kind kan ik niet weten hoe mijn vorige leven eruit zag!
Ik geloof trouwens niet dat mijn energie perse weer als mens verder gaat/benut wordt, kan ook ergens anders in opgaan, bv een plant, een dier oid.
Mijn 'God' is de natuur/het heelal. die past zich contstant aan maar de energie gaat er nooit van verloren, neemt alleen steeds andere 'vormen' aan.
Zo denk ik erover, we zijn met zijn allen gewoon een geheel van de natuur, het zal nooit verloren gaan het verandert alleen steeds..
dus geniet van je leven, nu ben je mens, en dat is best leuk. toch?
bang voor de dood ben ik niet, en ook nooit geweest, ik geloof heilig in wat ik net heb beschreven, en denk daar al zo over zolang ik me kan herinneren.
en even over een God, ik geloof dus niet in iemand die als ik dood ben een oordeel over mij gaat vellen.
Verwijderd
[..]
Wat jij verkeerde boekjes noemt is voor mij het Woord van God, dus ik zou het erg op prijs stellen als je dat Boek en zijn Maker niet zou beledigen. .
[/quote]
Ik wist niet dat er een Maker van God was, noch dat ie boeken schreef. Goh je leert dan toch nog wat hier
Wat jij verkeerde boekjes noemt is voor mij het Woord van God, dus ik zou het erg op prijs stellen als je dat Boek en zijn Maker niet zou beledigen. .
[/quote]
Ik wist niet dat er een Maker van God was, noch dat ie boeken schreef. Goh je leert dan toch nog wat hier
Verwijderd
Xp zit vol rotzooi en overbodige functies, dus zo goed is t ook weer niet, ps win 3.11 is toch nog wel de stabielste van allemaalOp zaterdag 16 maart 2002 17:56 schreef Aakab het volgende:
Vb:
Blaat, blaat Blaat . . .
Maar dit slaat natuurlijk weer als een tang op een varken
En rationele mensen dan: Linux of zo???
Dat mensen geloven, prima, maar ze moeten toch eindelijk eens leren om hun geloof niet als het enige goede te zien en dat aan iederen proberen aan te smeren.
Zoals al eerder gezegd: de meeste oorlogen komen door godsdiensten, maar de manuscripten waar ze op gebaseerd zijn (bijbel, koran etc) worden over het algemeen verkeerd uitgebuit.
Verwijderd
en verkeerd begrepen. Dan krijg je van die mensen die waanbeelden krijgen en denken dat er goden bestaan enzo, weet je wel. Beetje weirdmaar de manuscripten waar ze op gebaseerd zijn (bijbel, koran etc) worden over het algemeen verkeerd uitgebuit.
Ik heb de draad niet helemaal gelezen.
Ik denk dat de ziel van mensen na de dood blijven dwalen op de wereld of waar dan ook, en als God - ook wel: Allah, Jehova, Jezus - weerkomt wordt een bepaald aantal gere-incarneerd en die gaan mee met de "wolk" naar de "(sterren)hemel".
De rest blijft achter bij de ontploffende aarde, en gaat in de duisternis rondzweven.
Moeilijk te begrijpen waarom ik dat denk voor iedereen maar ik heb daar mijn redenenen voor.
Ik denk dat de ziel van mensen na de dood blijven dwalen op de wereld of waar dan ook, en als God - ook wel: Allah, Jehova, Jezus - weerkomt wordt een bepaald aantal gere-incarneerd en die gaan mee met de "wolk" naar de "(sterren)hemel".
De rest blijft achter bij de ontploffende aarde, en gaat in de duisternis rondzweven.
Moeilijk te begrijpen waarom ik dat denk voor iedereen maar ik heb daar mijn redenenen voor.
Ik denk dat we allemaal naar de grote konijntjes tuin gaan als we dood zijn, daar 71 jaar en 5 uur moeten ganzeborden, en daarna komt de grote oedieboedie en die tovert ons allemaal met een "grasveld" naar het midden van de aarde.Op woensdag 20 maart 2002 03:18 schreef Mastermind het volgende:
Ik heb de draad niet helemaal gelezen.
Misschien moeilijk te begrijpen waarom ik dit denk, maar ik heb er ECHT mijn redenen voor hoor.
En het lijkt me HELEMAAL geen goed idee om dat er bij te vertellen zodat mensen snappen waar ik het over heb, want dat lijkt me natuurlijk veel te overdreven, gezien we hier een discussie proberen te houden, en als ik dan argumenten bij mijn idee erbij ga vertellen gaat het natuuurlijk helemaal mis.
-
Er is geen reden om te veronderstellen dat er iets is na de dood, behalve als je gelovig bent, maar veel mensen willen gewoon niet accepteren dat de hersentjes gewoon uitvallen. Dingen als reincarnatie, maar dan met ander lichaam enzo slaat ook nergens op, omdat dat hetzelfde effect zou hebben als dat je gewoon doodgaat, en er word een geheel nieuw persoon geboren. Als je niet weet dat je eerder geleeft, hebt, en je lichaam is anders, had je net zo goed niet kunnen reincarneren.
Iedereen is speciaal, behalve ik.
Jij zuigt het uit je duim maar ik heb bijbelstudie gedaan.Op woensdag 20 maart 2002 12:09 schreef Gnoom het volgende:
[..]
Ik denk dat we allemaal naar de grote konijntjes tuin gaan als we dood zijn, daar 71 jaar en 5 uur moeten ganzeborden, en daarna komt de grote oedieboedie en die tovert ons allemaal met een "grasveld" naar het midden van de aarde.
Misschien moeilijk te begrijpen waarom ik dit denk, maar ik heb er ECHT mijn redenen voor hoor.
En het lijkt me HELEMAAL geen goed idee om dat er bij te vertellen zodat mensen snappen waar ik het over heb, want dat lijkt me natuurlijk veel te overdreven, gezien we hier een discussie proberen te houden, en als ik dan argumenten bij mijn idee erbij ga vertellen gaat het natuuurlijk helemaal mis.
En het heeft geen nut dingen uit te leggen aan mensen waar ze geen verstand van hebben/willen hebben.
De bijbel is ook door een aantal mensen uit hun duim gezogen. Nee? Toon dan maar eens dat de bijbel juist is. Beginnende bij die schepping, 6000 jaar geleden?Mastermind schreef:
Jij zuigt het uit je duim maar ik heb bijbelstudie gedaan.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Nou; dat vind ik behoorlijk lijken op een HEL; als er niets is. Als je in het dagelijks leven niks te doen hebt; dan verveel je je; stel dat je na je dood ook niets te doen hebt; dan verveel je je dus continu; da's een behoorlijke hel :-DOp woensdag 13 maart 2002 19:14 schreef TweakFreaker het volgende:
Niets, niets en nog eens niets...
edit:
Eigenlijk moet de vraag zijn: 'Wat is er na het leven?' of 'Wat is er tijdens de dood?' Maar dit terzijde.
Nikon D7000
Misschien zelf eens om je heen kijken.... om maar eens vaag te doen; naar je hand bijvoorbeeld; daar heeft toch zeker iemand over lopen nadenken..... of niet soms; of de hele natuur; een simpel bloemetje..... daar moet je een partij intelligent voor zijn om zoiets te bedenken; de beste wetenschappers lukt het nog geeneens om iets soortgelijks te produceren.... en die zeggen al behoorlijk slim te zijnOp donderdag 21 maart 2002 08:29 schreef Fused het volgende:
[..]
De bijbel is ook door een aantal mensen uit hun duim gezogen. Nee? Toon dan maar eens dat de bijbel juist is. Beginnende bij die schepping, 6000 jaar geleden?
Maar... door simpel om je heen te kijken kun je, als je een b-tje nadenk, ook wel voor jezejf beredeneren dat er iemand toch wel heel erg goed over het hele gebeuren hier op aarde heeft lopen nadenken..... of niet soms??!!
Nikon D7000
..... en.....stel dat iemand het "uit z'n duim heeft gezogen..... dan zijn het wel een aantal ontiegelijke slimme mensen geweest; we ontdekken tegenwoordig nog steeds geheimen in de bijbel en er liggen weet ik niet hoeveel onderlinge verbanden..... misschien toch maar eens kijken wat al die mensen "uit hun duim hebben gezogen" en hoe wonderbaarlijk de hele bijbel met al z'n verschillende schrijvers en verschillende tijdperken toch een geheel vormt.... of zal er toch "iets" zijn wat al die schijvers bij elkaar houdtOp donderdag 21 maart 2002 08:29 schreef Fused het volgende:
[..]
De bijbel is ook door een aantal mensen uit hun duim gezogen. Nee? Toon dan maar eens dat de bijbel juist is. Beginnende bij die schepping, 6000 jaar geleden?
Nikon D7000
Als jij ergens enthousiast over bent; dan vertel jij dat toch ook aan je collega's.... of niet soms; zo is het net zo met mensen die geloven; ze zijn daar enthousiast over, blij gelukkig etc. en dat willen ze ook graag tegen andere mensen vertellen; als jij een stoere site op het internet hebt gevonden waar je een heleboel kunt vinden, antwoord op vragen etc..... dan vertel je dat toch ook aan andere mensen??!!Op zaterdag 16 maart 2002 22:20 schreef Methus het volgende:
Godsdienst vind ik een mooie uitvinding voor mensen die daaraan behoefte hebben, als ze er maar geen reclame voor gaan maken.
Nikon D7000
De natuur kan prachtige dingen produceren, veel mooier dan wij mensen kunnen. De evolutietheorie die die methode van produceren beschrijft is werkelijk oogverblindend mooi.veryip schreef:
de beste wetenschappers lukt het nog geeneens om iets soortgelijks te produceren.... en die zeggen al behoorlijk slim te zijn
Je zou eens wat moeten lezen over het 'Argument from personal incredulity'. Het komt erop neer dat het niet zo is dat iets niet mogelijk is omdat jij het je niet voor kan stellen. Dat betekent enkel dat het je aan inzicht ontbreekt: je begrijpt de evolutietheorie niet. Nu is het ook bepaald niet makkelijk om je evolutie voor te stellen en ik ben de evolutietheorie pas ten volle gaan accepteren na het lezen van The Blind Watchmaker van Dawkins, waarin hij juist dat element haarfijn uitlegt.Maar... door simpel om je heen te kijken kun je, als je een b-tje nadenk, ook wel voor jezejf beredeneren dat er iemand toch wel heel erg goed over het hele gebeuren hier op aarde heeft lopen nadenken..... of niet soms??!!
Bovenstaande van: http://www.talkorigins.org/origins/feedback/mar97.htmlI have a question that I have not seen addressed in your pages. While watching a mini-debate between a creationist and an evolutionist, the creationist brought up a topic I have never seen discussed. The creationist mentioned the problems with complex body structure that only seem to work when all of the pieces are together. The example given was the eye, which was described as a complex organ that can not work unless all the pieces are there (i.e., the retina, cornea, the rods and cones, and the pigments). The creationist asked what how could a useless thing like whatever was the precursor to the eye evolve when it would not have worked without all of the parts that are now present.
Response from Kenneth Fair:
Creationists often cite complex physical structures or organism behaviors as evidence against evolution, saying that they have too many parts that depend upon each other to have evolved naturally. The eye is a favorite example. Most arguments of this nature follow the form of the "argument from incredulity," i.e., "I can't figure out how this happened so it must be a miracle."
The "many parts working together" argument usually ignores the evolutionary advantages provided by partial or incomplete systems, or that some of the parts evolved from other features with a different function. In the case of the eye, one can see that partial sight is better than no sight at all. Starfish, for example, have light-sensing cells in a depression, what amounts to a weak eye with no lens. It is advantageous for the cells to be in a depression, for this allows the starfish to judge to direction of light sources more easily than other creatures with light-sensing cells not in a depression. An organism with 25% sight should, on average, be better able to survive and reproduce than another organism with, say, 15% sight. It is this differential success of natural selection which keeps evolution from being an completely random process.
Wat ontdekken we dan? We ontdekken juist steeds meer dat er niets klopt aan de bijbel. Het staat vol tegenspraken, feitelijke onjuistheden, interpretaties van gebeurtenissen die door de geschiedschrijvers anders zijn gedaan, etc. Welke geheimen?..... en.....stel dat iemand het "uit z'n duim heeft gezogen..... dan zijn het wel een aantal ontiegelijke slimme mensen geweest; we ontdekken tegenwoordig nog steeds geheimen in de bijbel en er liggen weet ik niet hoeveel onderlinge verbanden.....
Verwijderd
waarom denk je dat ze het de evolutieTHEORIE van darwin noemen en niet de wet...Op donderdag 14 maart 2002 00:57 schreef Ligone het volgende:
Djeezes, sorry hoor maar ik denk dat je toch beter effe met de voetjes in de realiteit stapt en wat minder moet aanvaarden wat de leraar godsdienst je wil wijsmaken.
Bij de lessen geschiedenis de evolutie van de mens nog niet geleerd?
Evolutie is een feit. Vergis je niet in de wetenschappelijke betekenis van het woord 'theorie'. We noemen het ook de relativiteitstheorie, maar relativiteit is (ook) een aangetoond feit. Er is geen verschil in status tussen die twee.Immortaltje666 schreef:
waarom denk je dat ze het de evolutieTHEORIE van darwin noemen en niet de wet...
Zie ook: http://www.talkorigins.org/faqs/evolution-fact.html
en http://www.talkorigins.org/faqs/faq-misconceptions.html#proofIn the American vernacular, "theory" often means "imperfect fact" - part of a hierarchy of confidence running downhill from fact to theory to hypothesis to guess. Thus the power of the creationist argument: evolution is "only" a theory and intense debate now rages about many aspects of the theory. If evolution is worse than a fact, and scientists can't even make up their minds about the theory, then what confidence can we have in it? Indeed, President Reagan echoed this argument before an evangelical group in Dallas when he said (in what I devoutly hope was campaign rhetoric): "Well, it is a theory. It is a scientific theory only, and it has in recent years been challenged in the world of science - that is, not believed in the scientific community to be as infallible as it once was."
Well evolution is a theory. It is also a fact. And facts and theories are different things, not rungs in a hierarchy of increasing certainty. Facts are the world's data. Theories are structures of ideas that explain and interpret facts. Facts don't go away when scientists debate rival theories to explain them. Einstein's theory of gravitation replaced Newton's in this century, but apples didn't suspend themselves in midair, pending the outcome. And humans evolved from ape-like ancestors whether they did so by Darwin's proposed mechanism or by some other yet to be discovered.
Moreover, "fact" doesn't mean "absolute certainty"; there ain't no such animal in an exciting and complex world. The final proofs of logic and mathematics flow deductively from stated premises and achieve certainty only because they are NOT about the empirical world. Evolutionists make no claim for perpetual truth, though creationists often do (and then attack us falsely for a style of argument that they themselves favor). In science "fact" can only mean "confirmed to such a degree that it would be perverse to withhold provisional consent." I suppose that apples might start to rise tomorrow, but the possibility does not merit equal time in physics classrooms.
Evolutionists have been very clear about this distinction of fact and theory from the very beginning, if only because we have always acknowledged how far we are from completely understanding the mechanisms (theory) by which evolution (fact) occurred. Darwin continually emphasized the difference between his two great and separate accomplishments: establishing the fact of evolution, and proposing a theory - natural selection - to explain the mechanism of evolution.
- Stephen J. Gould, "Evolution as Fact and Theory"; Discover, May 1981
"Evolution is only a theory; it hasn't been proved."
First, we should clarify what "evolution" means. Like so many other words, it has more than one meaning. Its strict biological definition is "a change in allele frequencies over time." By that definition, evolution is an indisputable fact. Most people seem to associate the word "evolution" mainly with common descent, the theory that all life arose from one common ancestor. Many people believe that there is enough evidence to call this a fact, too. However, common descent is still not the theory of evolution, but just a fraction of it (and a part of several quite different theories as well). The theory of evolution not only says that life evolved, it also includes mechanisms, like mutations, natural selection, and genetic drift, which go a long way towards explaining how life evolved.
Calling the theory of evolution "only a theory" is, strictly speaking, true, but the idea it tries to convey is completely wrong. The argument rests on a confusion between what "theory" means in informal usage and in a scientific context. A theory, in the scientific sense, is "a coherent group of general propositions used as principles of explanation for a class of phenomena" [Random House American College Dictionary]. The term does not imply tentativeness or lack of certainty. Generally speaking, scientific theories differ from scientific laws only in that laws can be expressed more tersely. Being a theory implies self-consistency, agreement with observations, and usefulness. (Creationism fails to be a theory mainly because of the last point; it makes few or no specific claims about what we would expect to find, so it can't be used for anything. When it does make falsifiable predictions, they prove to be false.)
Lack of proof isn't a weakness, either. On the contrary, claiming infallibility for one's conclusions is a sign of hubris. Nothing in the real world has ever been rigorously proved, or ever will be. Proof, in the mathematical sense, is possible only if you have the luxury of defining the universe you're operating in. In the real world, we must deal with levels of certainty based on observed evidence. The more and better evidence we have for something, the more certainty we assign to it; when there is enough evidence, we label the something a fact, even though it still isn't 100% certain.
What evolution has is what any good scientific claim has--evidence, and lots of it. Evolution is supported by a wide range of observations throughout the fields of genetics, anatomy, ecology, animal behavior, paleontology, and others. If you wish to challenge the theory of evolution, you must address that evidence. You must show that the evidence is either wrong or irrelevant or that it fits another theory better. Of course, to do this, you must know both the theory and the evidence.
Vraagje; heb je daarvan dan ook voorbeelden; dat de bijbel zichzelf tegenspreekt, feitelijke onjuistheden en gebeurtenissen ???Op donderdag 21 maart 2002 11:42 schreef Fused het volgende:
Wat ontdekken we dan? We ontdekken juist steeds meer dat er niets klopt aan de bijbel. Het staat vol tegenspraken, feitelijke onjuistheden, interpretaties van gebeurtenissen die door de geschiedschrijvers anders zijn gedaan, etc.
Gewoon, om voor mezelf ook zoiets te hebben van; misschien heb je wel gelijk en staan er dingen in die niet kloppen; noem ze dan bij naam; kan ik tenminste "mijn" oordeel erover vellen en bekijken of die "fout(j)e(n)(s) voor mijn dusdanig zijn dat ik mijn twijfels eens moet gaan stellen.... oid
Nikon D7000
Verwijderd
Ja daar ben ik ook wel eens benieuwd naar. Ik denk zelf gewoon dat de bijbel gemaakt is door mensen die zich ergerden aan het asociale gedrag van mensen en toen hebben opgeschreven hoe ze dachten dat je wel moest leven. Ze hebben er alleen een verkeerd verhaal omheen verzonnen die door veel mensen verkeerd begrepen wordt, waardoor ze gaan denken dat dat wat er geschreven wordt ook echt waar is. Je moet de bijbel echter als literatuur lezen, je moet dus niet naar het verhaaltje kijken, dat is fictie, maar naar wat er als het ware achter de woorden staat.Op donderdag 21 maart 2002 08:29 schreef Fused het volgende:
[..]
Alles wat leeft neemt de vorm aan die het beste uitkomt. Je hoeft geen professor zijn om dat te bedenken. Waarschijnlijk zal dat bloemetje zo het beste groeien.Misschien zelf eens om je heen kijken.... om maar eens vaag te doen; naar je hand bijvoorbeeld; daar heeft toch zeker iemand over lopen nadenken..... of niet soms; of de hele natuur; een simpel bloemetje..... daar moet je een partij intelligent voor zijn om zoiets te bedenken; de beste wetenschappers lukt het nog geeneens om iets soortgelijks te produceren.... en die zeggen al behoorlijk slim te zijn
Maar... door simpel om je heen te kijken kun je, als je een b-tje nadenk, ook wel voor jezejf beredeneren dat er iemand toch wel heel erg goed over het hele gebeuren hier op aarde heeft lopen nadenken..... of niet soms??!!
Mee eens. Alleen is het net als met bijvoorbeeld roken en drank niet altijd even goed. Net als dat je aan iemand verteld hoe vrij je je wel gaat voelen van een of andere stof, terwijl het eigenlijk geoon drugs is.quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op zaterdag 16 maart 2002 22:20 schreef Methus het volgende:
Godsdienst vind ik een mooie uitvinding voor mensen die daaraan behoefte hebben, als ze er maar geen reclame voor gaan maken.
--------------------------------------------------------------------------------
Als jij ergens enthousiast over bent; dan vertel jij dat toch ook aan je collega's.... of niet soms; zo is het net zo met mensen die geloven; ze zijn daar enthousiast over, blij gelukkig etc. en dat willen ze ook graag tegen andere mensen vertellen; als jij een stoere site op het internet hebt gevonden waar je een heleboel kunt vinden, antwoord op vragen etc..... dan vertel je dat toch ook aan andere mensen??!!
omdat in de tijd van Darwin de wetenschap nog niet zo ver was gevorderd als nu. Waarom geloof je in een god? Ik weet zeker dat ie er niet iswaarom denk je dat ze het de evolutieTHEORIE van darwin noemen en niet de wet...
Maar nog steeds geen antwoordOp donderdag 21 maart 2002 19:01 schreef veryip het volgende:
[..]
Vraagje; heb je daarvan dan ook voorbeelden; dat de bijbel zichzelf tegenspreekt, feitelijke onjuistheden en gebeurtenissen ???
Gewoon, om voor mezelf ook zoiets te hebben van; misschien heb je wel gelijk en staan er dingen in die niet kloppen; noem ze dan bij naam; kan ik tenminste "mijn" oordeel erover vellen en bekijken of die "fout(j)e(n)(s) voor mijn dusdanig zijn dat ik mijn twijfels eens moet gaan stellen.... oid
Nikon D7000
Helemaal vanaf het begin...
Zoals ik een tijdje geleden al had gezegd:
-----
Ik geloof niet in een ziel o.i.d. Gedachten, emoties etc. worden allemaal in de hersenen opgewekt door middel van chemische reacties.
-----
Ok. nu dacht ik, als je slaapt, heb je meestal een droom, die dan ongeveer 5-10 minuten duurt. Stel je valt in slaap, en je krijgt na 1 uur slapen een droom die 8 minuten duurt.
Daarna stopt de droom, en wordt je zeg maar 7 uur later wakker, het is ochtend.
Voor de duidelijkheid noem ik de periode die tussen het in slaap vallen en het dromen zit (en ook die tussen het dromen en het wakkerworden), die noem ik ff voor het gemak "Periode X"
.
Nou, in Periode X zijn je hersenen voor een groot deel niet actief, ze regelen nog wel je hart en ademhaling etc, maar ze zijn toch als het ware op Stand-by.
(nou komt het)
Als je dood bent, stoppen je hersenen natuurlijk.
Dan stoppen ook de chemische reacties in je hersenen, en dan ben je dus in feite in Periode X!
In Periode X heb je geen zicht, gevoel, reuk of whatever, je kan ook niet denken.
Dus na de dood komt..... niets... jammer
Hopelijk is mn theorie een beetje duidelijk (misschien is zoiets als dit al eerder gepost, maar goed)
-----
Ik geloof niet in een ziel o.i.d. Gedachten, emoties etc. worden allemaal in de hersenen opgewekt door middel van chemische reacties.
-----
Ok. nu dacht ik, als je slaapt, heb je meestal een droom, die dan ongeveer 5-10 minuten duurt. Stel je valt in slaap, en je krijgt na 1 uur slapen een droom die 8 minuten duurt.
Voor de duidelijkheid noem ik de periode die tussen het in slaap vallen en het dromen zit (en ook die tussen het dromen en het wakkerworden), die noem ik ff voor het gemak "Periode X"
Nou, in Periode X zijn je hersenen voor een groot deel niet actief, ze regelen nog wel je hart en ademhaling etc, maar ze zijn toch als het ware op Stand-by.
(nou komt het)
Dan stoppen ook de chemische reacties in je hersenen, en dan ben je dus in feite in Periode X!
In Periode X heb je geen zicht, gevoel, reuk of whatever, je kan ook niet denken.
Hopelijk is mn theorie een beetje duidelijk (misschien is zoiets als dit al eerder gepost, maar goed)
Verwijderd
Eigenlijk wel, alleen is dan de stof om je weer wakker te krijgen als het ware uitgeschakeld, denk ik. En de cellen zijn dan niet meer actief in je lichaam, en als ze niet meer actief zijn rotten ze wegOp dinsdag 26 maart 2002 18:05 schreef Silvermonkey123 het volgende:
Helemaal vanaf het begin...
-----
-----
Voor de duidelijkheid noem ik de periode die tussen het in slaap vallen en het dromen zit (en ook die tussen het dromen en het wakkerworden), die noem ik ff voor het gemak "Periode X".
(nou komt het)
Verwijderd
na de dood? dan ga je na de eeuwige lanparties met superverbindingen
nee,lol , niets natuurlijk.. dan is feest voorbij
Verwijderd
Hier verschillen zoveel meningen over, je kan ze absoluut niet uitelkaar houden die meningen. Je kan er over nadenken je kan er door gek worden.
Maar het haalt niets uit. Sommige denken de waarheid te hebben en sommige twijfelen. Zeker weten kan je het nooit.
Sommige mensen gooien zich totaal op 1 of ander geloof uit een boek (bijbel koraan weet ik veel wat er nog allemaal is.) En denken hierbij de waarheid te hebben.
Andere mensen zien en voelen meer dan andere mensen en zeggen (ook eigen ervaring.) dat ze ook dingen en delen vanuit de hemel hebben gezien en/of met de gene zijde praten.
Dus daar geloof ik in. Maar ga ik veel dieper en raarder denken (dus ik blow wat en neem nog wat paddestoelen.) dan kom ik tot de volgende conclusie.
Volgens velen hebben onze hersenen een megacapaciteit die veel verder kan gaan dan wij ooit in ons leven kunnen bevatten. Zie het als dat je hersenen radiogolven uitzenden en zo in verbinding met elkaar kunnen staan.
En hierdoor dus ook voorspellingen uit voort kunnen komen omdat je eigenlijk gelinkt staat en een mega capaciteit aan hersenen hebt die met elkaar samenwerken.
Omdat deze link word gelegd kunnen er ook droomwerelden onstaan en ook zo kan de hemel volgens de gedachte worden gecreeerd. Dus de ene paranormale ziet dezelfde hemel als de andere. De ene voorspelling klopt ook met die van de andere paranormale. 1 groot netwerk aan hersencapaciteit dmv brainwaves of radiogolven die we uitzenden naar elkaar en ook weer ontvangen.
Want zo en zo is de mens makkelijk in staat om elkaar gek te maken en elkaar ideeen op te dringen dus je zou ook makkelijk met 1 sterke gedachte een mooie (virtuele) afterworld kunnen creeeren.
Vaag ja dit is niet wat ik geloof maar toen ik die leuke smart drugs ophad kwam dit wel in me op
Maar zo en zo ben ik ervan overtuigd dat je hier nog honderden jaren over kan praten maar dat de oplossing vanzelf wel duidelijk word als je dood bent.
Zo en zo omdat er teveel overtuigingen zijn van ieder individueel die hier rond loopt op deze planeet. En als de ene zegt harde bewijzen te hebben (zoals een paranormaal iemand die even jou leven kan uitleggen en alles tot in de details klopt) toch weer omver word gegooid door iemand die daar niet in geloofd.
Zinloze discussie dus eigenlijk
Maakt mijn van paddo verhaal een nieuw geloof!
Maar het haalt niets uit. Sommige denken de waarheid te hebben en sommige twijfelen. Zeker weten kan je het nooit.
Sommige mensen gooien zich totaal op 1 of ander geloof uit een boek (bijbel koraan weet ik veel wat er nog allemaal is.) En denken hierbij de waarheid te hebben.
Andere mensen zien en voelen meer dan andere mensen en zeggen (ook eigen ervaring.) dat ze ook dingen en delen vanuit de hemel hebben gezien en/of met de gene zijde praten.
Dus daar geloof ik in. Maar ga ik veel dieper en raarder denken (dus ik blow wat en neem nog wat paddestoelen.) dan kom ik tot de volgende conclusie.
Volgens velen hebben onze hersenen een megacapaciteit die veel verder kan gaan dan wij ooit in ons leven kunnen bevatten. Zie het als dat je hersenen radiogolven uitzenden en zo in verbinding met elkaar kunnen staan.
En hierdoor dus ook voorspellingen uit voort kunnen komen omdat je eigenlijk gelinkt staat en een mega capaciteit aan hersenen hebt die met elkaar samenwerken.
Omdat deze link word gelegd kunnen er ook droomwerelden onstaan en ook zo kan de hemel volgens de gedachte worden gecreeerd. Dus de ene paranormale ziet dezelfde hemel als de andere. De ene voorspelling klopt ook met die van de andere paranormale. 1 groot netwerk aan hersencapaciteit dmv brainwaves of radiogolven die we uitzenden naar elkaar en ook weer ontvangen.
Want zo en zo is de mens makkelijk in staat om elkaar gek te maken en elkaar ideeen op te dringen dus je zou ook makkelijk met 1 sterke gedachte een mooie (virtuele) afterworld kunnen creeeren.
Vaag ja dit is niet wat ik geloof maar toen ik die leuke smart drugs ophad kwam dit wel in me op
Maar zo en zo ben ik ervan overtuigd dat je hier nog honderden jaren over kan praten maar dat de oplossing vanzelf wel duidelijk word als je dood bent.
Zo en zo omdat er teveel overtuigingen zijn van ieder individueel die hier rond loopt op deze planeet. En als de ene zegt harde bewijzen te hebben (zoals een paranormaal iemand die even jou leven kan uitleggen en alles tot in de details klopt) toch weer omver word gegooid door iemand die daar niet in geloofd.
Zinloze discussie dus eigenlijk
Verwijderd
Ben ik helemaal mee eens.Op dinsdag 26 maart 2002 19:19 schreef BroxTheMan het volgende:
[..]
Eigenlijk wel, alleen is dan de stof om je weer wakker te krijgen als het ware uitgeschakeld, denk ik. En de cellen zijn dan niet meer actief in je lichaam, en als ze niet meer actief zijn rotten ze weg
Maar weet je, soms als ik helemaal niets te doen heb dan dwaalt mijn fantasie wel is af.. dit keer naar dit verhaal:
Computers spellen en vooral simulatie spellen worden veel realistischer (als ik et goed schrijf) kijk maar naar de sims, dat vin ik persoonlijk best super gemaakt.
Maar mischien gaat et later zo ver dat al die mensjes in het computerspel een eigen gedachten krijgen, dus een soort kunsmatige intelligentie.
En dat iemand van hogere hand kan ingrijpen met natuurrampen bijvoorbeeld.
En als dit een spel was, dan was die man, die van hogere hand kan ingrijpen (god) de speler natuurlijk.
Dus als iets dit spel speelt, iets dat hoger is dan ons, want wij zitten in het computerspel, dus dat wij de mensjes zijn in het spel. En dat wij hier zijn om die iemand een leuk simulatie spel te laten spelen. Zie het als een uitgebreide SimCity 10000 ofzoiets.
Dus er zijn boeven, politie, bakkers, vliegtuigen, autos, allemaal dingen om de wereld een beetje in beweging te houden zodat het spel voor de speler leuk blijft.
Maar wat is het dan dat ons speelt?? Is dit ook een mens, of een alien......
Maar nu snap ik nix meer van mn eigen verhaal, dit heb ik altijd met mn fantasieen... ik loop altijd vast... maar ik hoop dat iemand het begrijpt.
Maar om een beetje ontopic te blijven --> Het leven is een computerspel, dus er is nix na het leven.
Verwijderd
dat heb er nix mee te maken het is NU nog altijd een theorie... dwz het is geen wet omdat het nog niet voor 100% is bewezen waar te zijn. Evolutie blijkt helemaal niet zo eenvoudig te zijn als dieren en mensen die zich eenvoudig aanpassen aan hun omgeving.Op donderdag 21 maart 2002 19:25 schreef BroxTheMan het volgende:
omdat in de tijd van Darwin de wetenschap nog niet zo ver was gevorderd als nu.
Verwijderd
Ja, dus? Dan vind je het logisch om het scheppingsverhaal maar aan te nemen, totdat het tegendeel bewezen is?het is geen wet omdat het nog niet voor 100% is bewezen waar te zijn. Evolutie blijkt helemaal niet zo eenvoudig te zijn als dieren en mensen die zich eenvoudig aanpassen aan hun omgeving.
Het hele geloof (als in: scheppingsverhaal e.d.) is niet slechts 'niet voor 100%' bewezen, er is helemaal niets van bewezen.
Zolang je als mens iets niet zeker weet, kun je toch niet meer doen dan je verstand gebruiken en voorlopig uit te gaan van de meest waarschijnlijke theorie?
Ik heb niet de hele 5 pagina's thread gelezen, maar er bestaan hier duidelijk een aantal onvolledig uitgedachte uitgangspunten:
-het bestaan van de Schepper en het kloppen van de Bijbel worden door sommigen onlosmakelijk verbonden. ...?!
-het kunnen bewijzen van Darwin's evolutietheorie sluit dus het bestaan van God uit. ...?!
-de Oerknal is een goed begin. ...?!
enzovoorts... over die oerknal: stel dat het klopt (hypothetisch!) - hoe bekijk je dan de tijd ervoor? Nou, alles wel, er is helemaal niets. Ook geen tijd eigenlijk als je ervan uitgaat dat tijd niet zonder ruimte voorkomt.
...uhh? niets?
Lekker klaar ben je dan. Geen ruimte, geen natuurwetten, geen haribo (sorry grapje tussendoor), geen dingen die een ruimte nodig hebben om te zijn. Geen ruimte! Hoe stel je je dat voor? Geen ruimte is niet hetzelfde als een lege ruimte, het is geen vacuum. Geen ruimte is niets! Mijn idee: iemand heeft daar in het niks dan een punt gezet, en er een heleboel energie in gebracht en het toen uit mekaar getrokken tot iets met ruimte erin. Waarom zou dat anders vanzelf gebeuren? Ik kan niet bedenken hoe het niets noodzaak zou hebben tot iets.
OK, ik weet ook wel dat de oerknaltheorie meer omvat (ik heb me ooit door Stephen Hawking zijn meukboek heengeworsteld bijvoorbeeld). Maar mijn argument bestaat ook los van die theorie: als niemand dit heeft gemaakt allemaal, dan is er ook geen reden waarom de dingen zijn. Waarom er dimensies zijn. Waarom alles is. Dan was er voor hetzelfde geld niets geweest, en dat is makkelijker dus waarom is er dan toch iets...
Ik kan daarom niet anders dan geloven dat er een God is. En de Bijbel, tja. In Genesis staat iets over het water boven de hemelkoepel en sterren die ertegenaan geplakt zijn... maar waarom zou de Schepper niet stiekem een beetje jokken? Kunnen we tenminste nog wetenschap bedrijven om achter de regels van het spel te komen
Fideel toch?
(Oh nee, ik ben ongemerkt van katholiek naar agnost aan het transformeren?!
)
Maar goed, tenslotte on-topic nu: ik zat er laatst over te denken dat het bestaan van God niet betekent dat er voor ons iets na de dood is! Oneerbiedig vergelijkend: als wij iets bouwen, zeg een auto, dan geven we de onderdelen die op den duur vervangen moeten worden ook geen after-life.
God, die de ruimte met zijn wetten voor optellen en vermenigvuldigen heeft gemaakt (onze natuurwetten), hoeft ook niet perse ons mensjes ergens in dat enorme systeem een Hemel te bieden. Goede reden om naar een gebedshuis van een of ander geloof te gaan: niet om te bidden dat je naar de Hemel mag gaan later, maar of er een Hemel gecreeerd mag worden...
-het bestaan van de Schepper en het kloppen van de Bijbel worden door sommigen onlosmakelijk verbonden. ...?!
-het kunnen bewijzen van Darwin's evolutietheorie sluit dus het bestaan van God uit. ...?!
-de Oerknal is een goed begin. ...?!
enzovoorts... over die oerknal: stel dat het klopt (hypothetisch!) - hoe bekijk je dan de tijd ervoor? Nou, alles wel, er is helemaal niets. Ook geen tijd eigenlijk als je ervan uitgaat dat tijd niet zonder ruimte voorkomt.
...uhh? niets?
Lekker klaar ben je dan. Geen ruimte, geen natuurwetten, geen haribo (sorry grapje tussendoor), geen dingen die een ruimte nodig hebben om te zijn. Geen ruimte! Hoe stel je je dat voor? Geen ruimte is niet hetzelfde als een lege ruimte, het is geen vacuum. Geen ruimte is niets! Mijn idee: iemand heeft daar in het niks dan een punt gezet, en er een heleboel energie in gebracht en het toen uit mekaar getrokken tot iets met ruimte erin. Waarom zou dat anders vanzelf gebeuren? Ik kan niet bedenken hoe het niets noodzaak zou hebben tot iets.
OK, ik weet ook wel dat de oerknaltheorie meer omvat (ik heb me ooit door Stephen Hawking zijn meukboek heengeworsteld bijvoorbeeld). Maar mijn argument bestaat ook los van die theorie: als niemand dit heeft gemaakt allemaal, dan is er ook geen reden waarom de dingen zijn. Waarom er dimensies zijn. Waarom alles is. Dan was er voor hetzelfde geld niets geweest, en dat is makkelijker dus waarom is er dan toch iets...
Ik kan daarom niet anders dan geloven dat er een God is. En de Bijbel, tja. In Genesis staat iets over het water boven de hemelkoepel en sterren die ertegenaan geplakt zijn... maar waarom zou de Schepper niet stiekem een beetje jokken? Kunnen we tenminste nog wetenschap bedrijven om achter de regels van het spel te komen
(Oh nee, ik ben ongemerkt van katholiek naar agnost aan het transformeren?!
Maar goed, tenslotte on-topic nu: ik zat er laatst over te denken dat het bestaan van God niet betekent dat er voor ons iets na de dood is! Oneerbiedig vergelijkend: als wij iets bouwen, zeg een auto, dan geven we de onderdelen die op den duur vervangen moeten worden ook geen after-life.
God, die de ruimte met zijn wetten voor optellen en vermenigvuldigen heeft gemaakt (onze natuurwetten), hoeft ook niet perse ons mensjes ergens in dat enorme systeem een Hemel te bieden. Goede reden om naar een gebedshuis van een of ander geloof te gaan: niet om te bidden dat je naar de Hemel mag gaan later, maar of er een Hemel gecreeerd mag worden...
Sjemig, ik zie ineens dat Unknownjim ongeveer net zoiets dacht: het leven is een compuspel. Leuk. Maar de conclusie is niet sluitend: het compuspel kan namelijk opnieuw starten. Dus dan is het niet zo dat er niets na de dood is, maar dat er geen 'na de dood' bestaat. Als je terugkan (rebooten) heb je geen duidelijk voor en na bedoel ik.
Enne, Silvermonkey: in jouw periode X kan je prima denken hoor. Jij noemt het standby, maar het is dan wel met een goede Wake-on-modem-ring functie (eentje die geen crash veroorzaakt
). Als ik je bed ondersteboven kom houden bedenk je echt wel meteen dat het tijd is om op te staan. Er is dus wel gevoel en reuk (als ik mijn vriendin wil pesten maak ik haar wakker door een open tube stinkende tandpasta onder haar neus te houden
)
Maar goed, ik ga hier de rest van mijn leven nooooooooit meer over nadenken. Het antwoord ligt niet in deze wereld denk ik. Twee opties dus: na de dood krijgen we het superdikke boek met alle antwoorden, of dat is er niet maar dan zijn we dood en kan het ons ineens niet meer schelen
Enne, Silvermonkey: in jouw periode X kan je prima denken hoor. Jij noemt het standby, maar het is dan wel met een goede Wake-on-modem-ring functie (eentje die geen crash veroorzaakt
Maar goed, ik ga hier de rest van mijn leven nooooooooit meer over nadenken. Het antwoord ligt niet in deze wereld denk ik. Twee opties dus: na de dood krijgen we het superdikke boek met alle antwoorden, of dat is er niet maar dan zijn we dood en kan het ons ineens niet meer schelen
Deze post is alleen mijn reactie op de topic vraag.
Hiermee beoordeel ik niet de reacties die hier door anderen zijn gegeven.
Na de dood laat de ziel het lichaam, waar ze omheen zit en niet erin, los.
Er zijn nu een aantal mogelijkheden.
Ze kan voor een langere periode in deze toestand blijven.
Er is genoeg te doen maar dat is ot.
Verder kan een ziel besluiten om een nieuw leven te starten.
Je krijg dan de tijd om hiervoor voorbreidingen te treffen.
Dan is er de keuze om je zelfstandigheid, als ziel, op te geven.
Je gaat dan op in dat grootte geheel wat ik zie als God.
Later kan je je weer los maken van dat geheel.
In een van de draadjes, over een gelijk soort onderwerp, heb ik het voorbeeld van een oceaan met zijn druppels gegeven.
Hiermee beoordeel ik niet de reacties die hier door anderen zijn gegeven.
Na de dood laat de ziel het lichaam, waar ze omheen zit en niet erin, los.
Er zijn nu een aantal mogelijkheden.
Ze kan voor een langere periode in deze toestand blijven.
Er is genoeg te doen maar dat is ot.
Verder kan een ziel besluiten om een nieuw leven te starten.
Je krijg dan de tijd om hiervoor voorbreidingen te treffen.
Dan is er de keuze om je zelfstandigheid, als ziel, op te geven.
Je gaat dan op in dat grootte geheel wat ik zie als God.
Later kan je je weer los maken van dat geheel.
In een van de draadjes, over een gelijk soort onderwerp, heb ik het voorbeeld van een oceaan met zijn druppels gegeven.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Waarom zou het niet vanzelf gebeuren? Er was geen noodzaak, de oerknal moest er niet zijn (denk ik, ben ook niet echt een kenner) maar het gebeurde gewoon. Ik snap helemaal niet dat jij het logischer vind dat er opeens een almachtig wezen ontstaat uit het niets dan er uit puur toeval een hele hoop deeltjes ontstaan. Er konden ondeinig veel verschillende dingen gebeuren, en een van die oneindig was dat er niets gebeurde. Dan is het veel logischer dat er wel wat gebeurt: een oerknal bijvoorbeeld.Op donderdag 28 maart 2002 03:02 schreef John_Glenn het volgende:
Mijn idee: iemand heeft daar in het niks dan een punt gezet, en er een heleboel energie in gebracht en het toen uit mekaar getrokken tot iets met ruimte erin. Waarom zou dat anders vanzelf gebeuren? Ik kan niet bedenken hoe het niets noodzaak zou hebben tot iets.
Verwijderd
Ik sluit me hier wel bij Gnoom aan. John, om precies de reden die jij nu aandraagt, moet een god dan toch zeker gemaakt zijn door iets of iemand anders? En diegene - enz.Mijn idee: iemand heeft daar in het niks dan een punt gezet, en er een heleboel energie in gebracht en het toen uit mekaar getrokken tot iets met ruimte erin. Waarom zou dat anders vanzelf gebeuren? Ik kan niet bedenken hoe het niets noodzaak zou hebben tot iets.
Dus ofwel je moet accepteren dat iets altijd al heeft bestaan, ofwel dat iets 'uit het niets' kan ontstaan. Maar in beide gevallen vind ik het logischer om dan het heelal als altijd-al-bestaan-hebbend of uit-het-niets-ontstaan te accepteren, dan een tussenstap te verzinnen (namelijk een god) en vervolgens die blinderlings te accepteren.
Er komen steeds meer mensen op aarde. Krijgen ze in de wachtrij ook nog kindjes dan?Op woensdag 13 maart 2002 20:56 schreef jbalk het volgende:
Ik zie het zo??
Je komt in een enorme wachtrij.
Je w8 zo lang dat je alles vergeet wat je in dit leven hebt meegemaakt en dan word je weer gespawnt als een kleine donder in een vrouw d'r buik
Aye aye captain
wat er na de dood komt?
al het goeie van mars, bergen konijntjes, friet voor nix, ouders die al je pcprojectjes betalen, rust in een blikje, alle punkliedjes die je maar kan bedenken, dode beroemdheden, gratis bier, massas vlezige sex, pratende bomen, de stilte van de gigantische zee, blauwe lucht bergrivieren, groene kikkers, koetjesrepen, denise richards en neve campbel die elkaar zoenen, vlinders in je buik, burger king en geen macdonalds, alle afleveringen van xfiles, fight club, pulp fiction, pop art nooit meer een blauw scherm, massa's fans, auto's die altijd rijden en nooit gerepareerd hoeven te worden, dremelschijfjes die niet slijten, ruimtevaard, alfred hitchcock en stanley kubric, alison hannigan zonder kleren, mijn eerste liefde, roken zonder longkanker, een medicijn tegen griep, steden als in bladerunner, alle discussie win je, GEEN pim fortuyn, vrouwen die van druppelend kaarsvet houden, bassie en adriaan toen ze nog jong waren, lego zover het oog rijkt, een concert van nofx... beter nog: een concert van de doors, muhammed ali in kenia, eeuwige roem...
om zo maar iets leuks te noemen...
al het goeie van mars, bergen konijntjes, friet voor nix, ouders die al je pcprojectjes betalen, rust in een blikje, alle punkliedjes die je maar kan bedenken, dode beroemdheden, gratis bier, massas vlezige sex, pratende bomen, de stilte van de gigantische zee, blauwe lucht bergrivieren, groene kikkers, koetjesrepen, denise richards en neve campbel die elkaar zoenen, vlinders in je buik, burger king en geen macdonalds, alle afleveringen van xfiles, fight club, pulp fiction, pop art nooit meer een blauw scherm, massa's fans, auto's die altijd rijden en nooit gerepareerd hoeven te worden, dremelschijfjes die niet slijten, ruimtevaard, alfred hitchcock en stanley kubric, alison hannigan zonder kleren, mijn eerste liefde, roken zonder longkanker, een medicijn tegen griep, steden als in bladerunner, alle discussie win je, GEEN pim fortuyn, vrouwen die van druppelend kaarsvet houden, bassie en adriaan toen ze nog jong waren, lego zover het oog rijkt, een concert van nofx... beter nog: een concert van de doors, muhammed ali in kenia, eeuwige roem...
om zo maar iets leuks te noemen...
too fly for a white guy
Na de dood komt niets, de dood is het einde van je bestaan.
Geen reincarnatie niets, als je al zou reincarneren dan weet je niet meer wie je was en is dus het bestaan als "ik/jij" afgelopen.
Er is geen hel en geen hemel voor mij aangezien ik niet geloof in de bijbel of god, voor mij is er naar de dood helemaal niets meer.
Geen reincarnatie niets, als je al zou reincarneren dan weet je niet meer wie je was en is dus het bestaan als "ik/jij" afgelopen.
Er is geen hel en geen hemel voor mij aangezien ik niet geloof in de bijbel of god, voor mij is er naar de dood helemaal niets meer.
"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming
Verwijderd
waar komt toch dat onsterfelijke rechtvaardigsheidsgevoel van de mens weg?!Op woensdag 13 maart 2002 19:19 schreef Count_Bleauchamp het volgende:
[..]
Geniet dan maar zoveel als je kan en doe dat dan zo snel en veel mogelijk. Of wil je niet genieten op aarde en alles eruit halen wat er in/op zit.
Sluit een belachelijk hoge lening af of beroof een bank, profiteer van andere mensen etc. Als je dood bent hoef je je toch niet te verantwoorden , want je bent niet meer.
Of ben ik nu te sarcastisch?
als ej slecht bent zul je gestraft worden, als je een goed mens bent kom je in de hemel, houdt toch op zeg..
Daar heb je wel een punt. Hmmm, ik ga er toch nog eens over denken.Op donderdag 28 maart 2002 09:48 schreef Gnoom het volgende:
Er konden ondeinig veel verschillende dingen gebeuren, en een van die oneindig was dat er niets gebeurde. Dan is het veel logischer dat er wel wat gebeurt: een oerknal bijvoorbeeld.
Je kan het "niets gebeuren" als 1 zien, maar dan wel een 1 met de grootste percentage.
Op vrijdag 29 maart 2002 08:54 schreef Flapmo het volgende:
Je kan het "niets gebeuren" als 1 zien, maar dan wel een 1 met de grootste percentage.
Nou er kunnen 2 dingen gebeuren,
Er gebeurd niets
er gebeurd wel iets
Beide evenveel kans (50%)
Maar, dat iets gebeuren is weer onderverdeeld in verschillende dingen die gebeuren, de kans op reincarnatie==(als er 4 dingen kunnen gebeuren) 0.25*50%, kleiner dan de kans dat er niets gebeurd dus..
Tuurlijk, tis maar hoe je het bekijkt
Er gebeurd niets
er gebeurd wel iets
Maar, dat iets gebeuren is weer onderverdeeld in verschillende dingen die gebeuren, de kans op reincarnatie==(als er 4 dingen kunnen gebeuren) 0.25*50%, kleiner dan de kans dat er niets gebeurd dus..
Tuurlijk, tis maar hoe je het bekijkt
Verwijderd
Yeah rightNou er kunnen 2 dingen gebeuren,
Er gebeurd niets
er gebeurd wel iets
Als ik meedoe met de lotto kunnen er ook 2 dingen gebeuren, of ik win, of niet. Beide 50% kans. Ik denk dat ik maar ff 7 loten ga kopen, dan heb ik 99.2% kans om bar rijk te worden.
Nee, zolang we de kansruimte niet kennen, valt er niets zinnigs te zeggen over of het wel of niet waarschijnlijk is wat er gebeurd is.
Ja, je hebt wel gelijk, eigenlijk is het voor mij meer een wishful thought dan een echt hard beredeneerde gedachte... Maar, ik zeg niet dat de Almachtige uit het niets komt; Hij is niet vergelijkbaar met spontaan gecreerde deeltjes. Die deeltjes voldoen namelijk aan voor ons te bevatten wetten, en Hij niet want Hij was er eerder dan het heelal (de natuurwetten zijn voor mij deel van de ruimte).Op donderdag 28 maart 2002 09:48 schreef Gnoom het volgende:
Waarom zou het niet vanzelf gebeuren? Er was geen noodzaak, de oerknal moest er niet zijn (denk ik, ben ook niet echt een kenner) maar het gebeurde gewoon. Ik snap helemaal niet dat jij het logischer vind dat er opeens een almachtig wezen ontstaat uit het niets dan er uit puur toeval een hele hoop deeltjes ontstaan.
Dat alles er gewoon is, dus geen noodzaak en geen doel heeft, is op geen grond waarschijnlijker (of onwaarschijnlijker) dan dat er een Schepper is. Nou zou ik het niet kunnen verkroppen dat alles zinloos is.... vandaar.
Evenals het fifty-fifty redeneren van Flapmo, is dit geen statistisch correct argument. Wie zegt er dat alle dingen evenveel kans dragen? En bovendien: waarom zou voordat het heelal er was toeval al een natuureigenschap zijn?Er konden ondeinig veel verschillende dingen gebeuren, en een van die oneindig was dat er niets gebeurde. Dan is het veel logischer dat er wel wat gebeurt: een oerknal bijvoorbeeld.
Na de dood worden je moleculen weer opnieuw verdeeld, je blijft dus bestaan, maar in gefragmenteerde vorm
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Het moeilijke is dat de mens zo graag WIL geloven...
Meteen toen wij ons bewust werden van onszelf (maakt me niks
uit hoeveel honderdduizend jaar geleden dat was) zaten wij
met een dilemma:
"I think, therefore I am..."
"Shit, I am... but now what!? where the peep did I come from?"
Die laatste vraag heeft ons vanaf de bewustwording van onszelf
bezig gehouden en heeft naar mijn idee geleid tot het ontstaan
van een soort gods gedachte.
Ofwel, als wij dus bestaan, waar komen wij vandaan en hoe kan
het uberhaupt dat wij bestaan? Nou, echt verklaren kunnen wij
het niet dus laten we maar een grote plakker op onszelf plakken
"Made by something higher than us"
Hmmmz... iets hoger dan ons? laten we dat maar een naam geven
want dat praat wat makkelijker. God, die lettercombinatie was
toevallig nog niet in gebruik en voldeed. Hoppa, laten we meteen
effe een discussie houden over god, een theorie opstellen en
daar ook weer een naam op plakken, religie.
Een paar theorieen/religies opschrijven zodat de mensen nog kunnen
kiezen ook... Klaar is Kees!
"Made by god, wanna know how? Well we don't exactly know how yet
but you can choose from a variety of theories... Just pick one and
be satisfied with not having to think one up for yourself."
Het is een stuk handiger om het te snappen nu toch !? God en
religie, hele boeken over vol geschreven. En het zegt eigenlijk
helemaal niks. Het verklaart geen reet, het bewijst geen reet,
het helpt geen reet.
Of eigenlijk toch nog wel wat...
Het verklaart namelijk dat onze vraag, die wij kregen toen wij ons
als mens bewust werden van onszelf, nog steeds hebben en geen
meter verder zijn met echt begrijpen hoe het nou werkelijk zit.
En wat voelt het toch verrekte goed om dan zomaar in een religie
te geloven zodat je je tenminste niet hoeft af te vragen hoe het
nou werkelijk allemaal zit.
Geloven, het woord zegt het al; genoegen nemen met iets waarvoor
je geen bewijs hebt, je neemt het gewoon aan. Makkelijk, want dan
hoeft datgene waar het om ging niet meer door je hoofd te malen
en kan je lekker verder gaan met bestaan.
Ik zie religie als iets dat gewoon in ons zit, het is een menselijke
reactie op het niet kunnen begrijpen en verklaren van ons ontstaan.
Daar ben ik me van bewust geworden. Daarmee sluit ik niet uit dat
er iets hogers kan zijn dan ons, maar geloven doe ik niet... Ik blijf
liever zoeken naar een waarheid die bewijzen geeft.
Ooit zullen we misschien alles kunnen verklaren, ik hoop alleen dat
de de bewustwording van het alles niet nog meer van dit soort lastige
vragen creeert.
Meteen toen wij ons bewust werden van onszelf (maakt me niks
uit hoeveel honderdduizend jaar geleden dat was) zaten wij
met een dilemma:
"I think, therefore I am..."
"Shit, I am... but now what!? where the peep did I come from?"
Die laatste vraag heeft ons vanaf de bewustwording van onszelf
bezig gehouden en heeft naar mijn idee geleid tot het ontstaan
van een soort gods gedachte.
Ofwel, als wij dus bestaan, waar komen wij vandaan en hoe kan
het uberhaupt dat wij bestaan? Nou, echt verklaren kunnen wij
het niet dus laten we maar een grote plakker op onszelf plakken
"Made by something higher than us"
Hmmmz... iets hoger dan ons? laten we dat maar een naam geven
want dat praat wat makkelijker. God, die lettercombinatie was
toevallig nog niet in gebruik en voldeed. Hoppa, laten we meteen
effe een discussie houden over god, een theorie opstellen en
daar ook weer een naam op plakken, religie.
Een paar theorieen/religies opschrijven zodat de mensen nog kunnen
kiezen ook... Klaar is Kees!
"Made by god, wanna know how? Well we don't exactly know how yet
but you can choose from a variety of theories... Just pick one and
be satisfied with not having to think one up for yourself."
Het is een stuk handiger om het te snappen nu toch !? God en
religie, hele boeken over vol geschreven. En het zegt eigenlijk
helemaal niks. Het verklaart geen reet, het bewijst geen reet,
het helpt geen reet.
Of eigenlijk toch nog wel wat...
Het verklaart namelijk dat onze vraag, die wij kregen toen wij ons
als mens bewust werden van onszelf, nog steeds hebben en geen
meter verder zijn met echt begrijpen hoe het nou werkelijk zit.
En wat voelt het toch verrekte goed om dan zomaar in een religie
te geloven zodat je je tenminste niet hoeft af te vragen hoe het
nou werkelijk allemaal zit.
Geloven, het woord zegt het al; genoegen nemen met iets waarvoor
je geen bewijs hebt, je neemt het gewoon aan. Makkelijk, want dan
hoeft datgene waar het om ging niet meer door je hoofd te malen
en kan je lekker verder gaan met bestaan.
Ik zie religie als iets dat gewoon in ons zit, het is een menselijke
reactie op het niet kunnen begrijpen en verklaren van ons ontstaan.
Daar ben ik me van bewust geworden. Daarmee sluit ik niet uit dat
er iets hogers kan zijn dan ons, maar geloven doe ik niet... Ik blijf
liever zoeken naar een waarheid die bewijzen geeft.
Ooit zullen we misschien alles kunnen verklaren, ik hoop alleen dat
de de bewustwording van het alles niet nog meer van dit soort lastige
vragen creeert.
Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...
Verwijderd
Ja maar John, het idee van een schepper is dan toch een zinloze, verzonnen tussenoplossing? We weten namelijk niet wat de oorsprong van het heelal is. Door te geloven of aan te nemen dat een god of schepper het heeft gemaakt, verschuift deze vraag alleen maar: we weten vervolgens toch evenmin wat de oorsprong van die god is? Ik herhaal ff mijn argument van een paar posts terug:Dat alles er gewoon is, dus geen noodzaak en geen doel heeft, is op geen grond waarschijnlijker (of onwaarschijnlijker) dan dat er een Schepper is. Nou zou ik het niet kunnen verkroppen dat alles zinloos is.... vandaar.
Dus ofwel je moet accepteren dat iets altijd al heeft bestaan, ofwel dat iets 'uit het niets' kan ontstaan. Maar in beide gevallen vind ik het logischer om dan het heelal als altijd-al-bestaan-hebbend of uit-het-niets-ontstaan te accepteren, dan een tussenstap te verzinnen (namelijk een god) en vervolgens die blindelings te accepteren.
Het argument dat het onwaarschijnlijk is dat er een heelal zo complex als het onze 'zomaar' ontstaat, pleit juist tegen het bestaan van een god of schepper, want het moet dan wel helemaal onwaarschijnlijk zijn dat zo'n intelligent en complex iets als een god zomaar ontstaat.
Hm sterke vergelijking met die lotto, kmoest er even over nadenken maar tis idd misschien wel waar.
Nou doen er hier natuurlijk niet zoveel 1000000000 mensen aan mee (heb de nullen btw niet geteld
) maar je moet idd de kansruimte weten.
Hm, never thought it that way
.
Nou doen er hier natuurlijk niet zoveel 1000000000 mensen aan mee (heb de nullen btw niet geteld
Hm, never thought it that way
Verwijderd
Na de dood komt ontbinding.
Er is niets na de dood (eigenlijk is "na het leven" een betere omschrijving, trouwens).
Ow ja en Jugalalala-dude (sorry dat ik je naam niet precies weet
Heeft een goed punt mdat God een 'nutteloze' tussenstap is.
Het heelal kan prima op zichzelf staan en kan zelfs theoretisch it het niets ontstaan.
Er is niets na de dood (eigenlijk is "na het leven" een betere omschrijving, trouwens).
Ow ja en Jugalalala-dude (sorry dat ik je naam niet precies weet
Heeft een goed punt mdat God een 'nutteloze' tussenstap is.
Het heelal kan prima op zichzelf staan en kan zelfs theoretisch it het niets ontstaan.
Verwijderd
ohw vertel eens hoe dan ?Op maandag 01 april 2002 18:57 schreef Rikkety het volgende:
Verwijderd
Nou 'gewoon', net zoals er nu spontaan deeltjes en anti-deeltjes onstaan en weer verdwijnen.ohw vertel eens hoe dan ?
In ieder geval is het logischer om aan te nemen dat het heelal zomaar uit het niets onstaat, dan om te verzinnen dat een god zomaar uit het niets is onstaan en vervolgens het heelal heeft gemaakt.
Ja ho effe, die ontstaan uit een "ogenschijnlijk" niets, maar dat is inOp dinsdag 02 april 2002 18:54 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Nou 'gewoon', net zoals er nu spontaan deeltjes en anti-deeltjes onstaan en weer verdwijnen.
werkelijkheid niet het geval:
Als ik mijn natuurkunde leraar goed begrepen heb kan energie overgaan in
materie en vice versa. Dus als je die energie niet hebt om te beginnen,
dan kan er ook geen materie ontstaan.
Dus voor de oerknal lijkt mij dat de energie die daarvoor nodig was al
aanwezig geweest zal moeten zijn. Dat een deel van deze energie is over
gegaan naar een toestand die wij kunnen waarnemen, materie.
Hoe en waarom op een bepaald moment in tijd ons universum op deze manier
ontstond is nog steeds de grote vraag. Er wordt zelfs al geopperd dat er
geen aanleiding nodig is geweest om de oerknal te laten plaatsvinden.
De enige manier waarop ik mij dat kan voorstellen is als een soort
verstoring van de oorspronkelijke energie toestand die voor een deel door
de onbalans is over gegaan in materie waaruit ons universum is ontstaan.
Dan kan je je meteen weer gaan afvragen waar die oorspronkelijke energie
vandaan is gekomen en wat die onbalans veroorzaakte.
Zo kunnen we wel door blijven gaan hey !?
Maar om nog even op de topic (wat komt er na de dood) terug te komen:
Als er nou een god was die ons gemaakt zou hebben, of in ieder geval
de onbalans die leidde tot de oerknal veroorzaakt zou hebben. Dan denk
ik niet dat hij dat gedaan zal hebben met de intentie dat wij "uitzoeken-
wat-er-na-de-dood-komt" als levensdoel moeten gaan stellen.
Daarom snap ik "gelovigen" niet helemaal... Ze richten zich meer op het
leven na de dood dan op het huidige leven. Dat kan volgens mij niet de
bedoeling van het leven zijn.
Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...
Maar deze ruimte, het Heelal, wordt verondersteld te zijn begonnen bij de Oerknal. Dat maakt het al een stuk lastiger: je moet een oneindig grote berg energie kwijt in een volumeloos punt. Ik haak hier af...Op dinsdag 02 april 2002 23:00 schreef xentric het volgende:
Grappig, mijn insteek is net wat anders: zonder geloof moet je er juist over nadenken. Met een geloof is het lekker simpel voor je; dan kan je gewoon aannemen dat er iets komt na de dood. Zorgeloos ookAls er nou een god was die ons gemaakt zou hebben, of in ieder geval
de onbalans die leidde tot de oerknal veroorzaakt zou hebben. Dan denk
ik niet dat hij dat gedaan zal hebben met de intentie dat wij "uitzoeken-
wat-er-na-de-dood-komt" als levensdoel moeten gaan stellen.
Daarom snap ik "gelovigen" niet helemaal... Ze richten zich meer op het
leven na de dood dan op het huidige leven. Dat kan volgens mij niet de
bedoeling van het leven zijn.
Tja, als je stelt dat energie ruimte-tijd nodig heeft om in te bestaan danOp woensdag 03 april 2002 01:07 schreef John_Glenn het volgende:
Maar deze ruimte, het Heelal, wordt verondersteld te zijn begonnen bij de Oerknal. Dat maakt het al een stuk lastiger: je moet een oneindig grote berg energie kwijt in een volumeloos punt. Ik haak hier af...
ben ik inderdaad gauw uitgepraat.
Ik zit denk ik nog een beetje vast geroest zit in het "ether" denken.
Zoiets als dat ruimte-tijd doorweekt is met energie, ofwel dat energie
geen ruimte-tijd nodig heeft om te bestaan, maar dat ruimte-tijd wel
die energie nodig heeft om te kunnen bestaan.
Maargoed, hiero haak ik ook af...
Verwijderd
Grappig ik denk precies hetzelfde. Wanneer mensen aan mij vragen hoe het zou zijn om dood te zijn, zeg ik altijd: 'Voor jou voelt het precies hetzelfde als 3,5 jaar voor je geboorte en ook precies hetzelfde als 120309483712 jaar voor je geboortje :P'Op woensdag 13 maart 2002 19:02 schreef Kick het volgende:
Nee. Volgens mij al je dood bent is er helemaal niks meer, geen hemel geen reincarnatie geen anedere zooi.
Maar hoe komen dan die beina dood ervaringen ????? Heel simpel. Die heeft volgens mij te maken met electrische stroomstoringen in je hoofd net als dromen. Licht aan je sitiuatie wat je ziet. Ben je verdrietig duister blij of ander meestal wit/geel Je geloof en gedachten vullen de rest in.
Iemand andere ideeen
Waarom gelooft iedereen dat er iets is na de dood????
Ik snap wel dat iedereen dat wil geloven.. het is moeilijk te snappen dat je hier maar voor 1 reden zit: dood gaan. Maar het is wel zow. Je moet je wel gaan realiseren dat je leeft en dat je sterft en in die volgorde, en als je sterft moet je wel kunnen zeggen da je geleefd hebt.
Ik leef alsof iedere dag mijn laatste is... het zou best wel eens zo kunnen zijn.. en ik sta er niet bij stil dat als ik dood ben alles over is. Ik wil alleen zeker weten dat ik dan alles heb geprobeerd en alles heb gedaan wat er te doen valt.
Ik snap wel dat iedereen dat wil geloven.. het is moeilijk te snappen dat je hier maar voor 1 reden zit: dood gaan. Maar het is wel zow. Je moet je wel gaan realiseren dat je leeft en dat je sterft en in die volgorde, en als je sterft moet je wel kunnen zeggen da je geleefd hebt.
Ik leef alsof iedere dag mijn laatste is... het zou best wel eens zo kunnen zijn.. en ik sta er niet bij stil dat als ik dood ben alles over is. Ik wil alleen zeker weten dat ik dan alles heb geprobeerd en alles heb gedaan wat er te doen valt.
If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.
al die onzin over leven na de dood vind ik echt dom. tuurlijk is dat er niet. dood is dood. gewoon veel lol maken in je leven daarvoor ben je er ook.
AMD Athlon64 2800+, Asus K8V, 2x 512MB PC3200 DDR SDRAM (PMI), (2x Hitachi Deskstar 7K250 80GB (7200RPM, SATA, 8MB) Raid 0, Club3D GeForce FX5900 XT 128MB
Verwijderd
OK here goes:Op dinsdag 02 april 2002 23:00 schreef xentric het volgende:
Ja ho effe, die ontstaan uit een "ogenschijnlijk" niets, maar dat is in
werkelijkheid niet het geval:
Als ik mijn natuurkunde leraar goed begrepen heb kan energie overgaan in
materie en vice versa. Dus als je die energie niet hebt om te beginnen,
dan kan er ook geen materie ontstaan.
Uit energie kunnen inderdaad deelte/anti-deeltje paren ontstaan. Als je die twee nu uit elkaar liggen (wat moet volgens het Pauli-verbod, wat stelt dat twee deeltjes nooit dezelfde plaats EN dezelfde snelheid kunnen hebben) heb een een aantrekkende werking tussen die twee. Er is dan sprake van een soort 'negatieve energie' (het zou immers energie kosten om ze uit elkaar te bewegen).
En nou is het heel netjes aangetoond dat, als het heelal grotendeels gelijkvormig is (wat ook het geval is), alle postitieve energie van de deeltjes en de negatieve energie va de wisselwerking tussen die deeltjes elkaar opheffen..
Cool. Waar kan ik dat lezen?Op woensdag 03 april 2002 23:24 schreef Rikkety het volgende:
...En nou is het heel netjes aangetoond dat, als het heelal grotendeels gelijkvormig is (wat ook het geval is), alle postitieve energie van de deeltjes en de negatieve energie va de wisselwerking tussen die deeltjes elkaar opheffen..
Ik dacht namelijk dat je de massa-energie van annihilerende deeltjes helemaal terug kreeg als fotonen. En een ruimte zonder deeltjes kan toch ook energie bevatten?
Of bedoel je niet dat als alle materie geannihileerd is dat je dan geen energie meer overhoudt? Dan lees ik het verkeerd...
Waar komt god vandaan?Op donderdag 14 maart 2002 01:11 schreef Minneyar het volgende:
Oerknal en zo is helemaal onzin, waar moeten die gigantische hoeveelheid enerchie vandaan komen die er nodig zijn om dit te realiseren?
Volgens de bijbel was die er altijd al.
Die energie zou er dus ook altijd al geweest kunnen zijn
Verwijderd
Na de dood komt er maar net wat je er zelf van maakt (dus wat je zelf wilt geloven dat er met je gebeurt). En hopelijk beland ik in een hemel
Verwijderd
Op Kuro5hin stond een tijdje terug een hele mooie tekst
over dit onderwerp, enkele sniplets:
...het gaat over:
The point of this article is to define, as far as it is possible, what consciousness and self are, and in how far these entities can possibly persist even after our death. It is an atheistic examination of afterlife in a non-metaphysical way. The article does not cover the question of free decision nor the definition of emotions, and it does not discuss philosophical thought models which are similar to the one proposed in it. Warning: Some aspects of it may offend your feelings, religious or otherwise. The article is exclusively written for K5 but may be reproduced and modified without permission if this part is left intact and significant modifications are marked as such
[snip: hele grote knip, tot de conclusie, wil je weten waarop deze conclusie gebaseerd is, zie onderaan de link naar het hele verhaal - nu de conclusie]
Our existence is not limited by our current experience. Our deeds and our ideas will have effects even after we are gone, and our consciousness is capable of experiencing different lives than our current one (and will do so if an infinite amount of possibilities can be assumed). After we die, memory and consciousness become separate, if not forever then for a long, long time. Our presence as intelligent beings on a planet, especially at this time where technology opens us more and more possibilities of extending ourselves and improving our lives, is a chance of incredible proportions.
The outlined philosophy of perpetual existence gives much bigger meaning to our current "incarnation" simply because of its uniqueness and unlikelihood, and gives us many reasons to work towards a better tomorrow in this world -- not necessarily for ourselves but also for those who follow us and those who are left behind. It cannot promise a reunification with those who we have loved or lost in this life, only a new start -- which makes the experience of mourning more important and more difficult.
Ik kan het niet beter dan zeggen dan degene die zei:
If you consider the logic presented here as consistent and not merely a conscious reflection of wishful thinking, you may deduct from it a simple axiom: "Carpe diem" -- use the day, and cherish it. Consider your actions carefully, for you know that every day may be the last one you experience as the being you are, in the universe you know, with the people you love. Try to leave an imprint on the world you live in by trying to improve it, enjoy its highest pleasures where you can without becoming totally immersed in them. Find much needed serenity in the fact that you will not be forgotten in this world, and that you may have an infinite number of possible existences ahead of you.
Het complete verhaal (zeker de moeite waard) staat op:
http://www.kuro5hin.org/story/2001/7/19/23656/3416
over dit onderwerp, enkele sniplets:
...het gaat over:
The point of this article is to define, as far as it is possible, what consciousness and self are, and in how far these entities can possibly persist even after our death. It is an atheistic examination of afterlife in a non-metaphysical way. The article does not cover the question of free decision nor the definition of emotions, and it does not discuss philosophical thought models which are similar to the one proposed in it. Warning: Some aspects of it may offend your feelings, religious or otherwise. The article is exclusively written for K5 but may be reproduced and modified without permission if this part is left intact and significant modifications are marked as such
[snip: hele grote knip, tot de conclusie, wil je weten waarop deze conclusie gebaseerd is, zie onderaan de link naar het hele verhaal - nu de conclusie]
Our existence is not limited by our current experience. Our deeds and our ideas will have effects even after we are gone, and our consciousness is capable of experiencing different lives than our current one (and will do so if an infinite amount of possibilities can be assumed). After we die, memory and consciousness become separate, if not forever then for a long, long time. Our presence as intelligent beings on a planet, especially at this time where technology opens us more and more possibilities of extending ourselves and improving our lives, is a chance of incredible proportions.
The outlined philosophy of perpetual existence gives much bigger meaning to our current "incarnation" simply because of its uniqueness and unlikelihood, and gives us many reasons to work towards a better tomorrow in this world -- not necessarily for ourselves but also for those who follow us and those who are left behind. It cannot promise a reunification with those who we have loved or lost in this life, only a new start -- which makes the experience of mourning more important and more difficult.
Ik kan het niet beter dan zeggen dan degene die zei:
If you consider the logic presented here as consistent and not merely a conscious reflection of wishful thinking, you may deduct from it a simple axiom: "Carpe diem" -- use the day, and cherish it. Consider your actions carefully, for you know that every day may be the last one you experience as the being you are, in the universe you know, with the people you love. Try to leave an imprint on the world you live in by trying to improve it, enjoy its highest pleasures where you can without becoming totally immersed in them. Find much needed serenity in the fact that you will not be forgotten in this world, and that you may have an infinite number of possible existences ahead of you.
Het complete verhaal (zeker de moeite waard) staat op:
http://www.kuro5hin.org/story/2001/7/19/23656/3416
Verwijderd
If we accept the theory that our thoughts and consciousness are in essence dominated by the laws that dominate the reality experienced in them, it seems inevitable that the dysfunction of the human brain results in the end of both memory and consciousness, thus in the destruction of both of the aspects of ourselves we would wish to preserve. This is a reality that is not easy to accept and many prefer beliefs that imply some sort of immediate afterlife (even if some of these beliefs are unrealistic to the point of being ridiculous as portrayed by most movies depicting an actual afterlife, most of them being comedies for the same reason -- many people wish to believe in a world where you live on clouds as an angel, asexually, somehow enjoying the experience).
Whether such an afterlife is actually desirable is not really examined by most of these beliefs, some of them simply suggest two different possible outcomes (e.g. heaven and hell) and don't go into much detail as to what they involve (usually there's more about hell than about heaven). To examine these very different notions would be material not for an article but for a book, and a lot of books, probably too many, have been written on the subject already.
If we accept the separation of consciousness and memory, one aspect of ourselves can most certainly live on: Our thoughts and ideas can be passed on to others, and as long as they are relevant, they will be part of our culture. They can evolve and turn into something much more advanced, they can stagnate and they can die. The best ideas can reach virtual immortality. But even the more trivial aspects of our existence are remembered by our friends, relatives and loved ones. This is a fact that we can take comfort in: Knowing that, in a way, we will live on. It is also a fact that can motivate us to participate more actively in intellectual discourse, knowing that this may very well be our only chance to actually leave a significant imprint in reality.
maar het antwoord op je vraag
What does that have to do with consciousness? The answer is quite simple: While an infinite multiverse may still be constrained in some fashion (e.g. it cannot suddenly pop out of existence, there are no worlds governed by non-consistent physical rules ["magic"] etc.), any event that has happened once will happen a second time. The part of the multiverse we inhabit may very well die before this happens, and there may be billions and billions of lifeless universes before another one forms that harbors life, and there may be billions and billions of inhabitated uiniverses before another one that contains intelligent life, and even more so until an inhabited universe forms that harbors intelligent life with consciousness as we experience it.
But time is only relevant to an observer, and after the "death" of our consciousness, we are no longer an active observer. So when, at a certain point, a universe forms in which our consciousness as it exists in this world, at some point is re-created, through evolution or otherwise, the "screen" is turned back on. Like in a non-lucid dream, we will not be aware of our former existence. At the beginning, our experience will, in fact, be even more limited, until we conceive the tools to describe our new reality. How this reality will look is a very hard question to answer. In this "reincarnation" (which does not come with any of the religious benefits of gaining karma or preserving memories), we may very well be a lower animal, if they possess a form of consciousness similar to our own. The more general consciousness is, the more possibilities there are (and the more likely it may be that our existence may be an unintelligent one).
Insofar, it may well be that before this life, we have lived countless lives as beings lacking our current intelligence, or as beings with a superior intelligence. In any case, our current experience may be really a "one-in-a-billion" choice that has followed many, many others, possibly less desirable ones. In that respect, one may consider it especially important to "make the most" of one's life. Emotions are a basic quality of all forms of higher life as we know it, intelligence and culture, however, are not. Using our intellectual potential to the fullest may therefore also be considered to be more important than experiencing the broadest possible spectrum of emotions, since it is so much more exclusive an experience.
In an infinite multiverse, the possibility of forever fading away becomes a contradiction. A finite one, governed by a "parent" universe or God, is in that respect also the less attractive possibility; it turns infinity into a "black box" the behavior of which we merely guess. The specific religious scenarios of an afterlife belittle the infinite amount of possibilities that may really expect us. Even though these considerations are philosophical and not an "exact science", some conclusions seem compelling.
Whether such an afterlife is actually desirable is not really examined by most of these beliefs, some of them simply suggest two different possible outcomes (e.g. heaven and hell) and don't go into much detail as to what they involve (usually there's more about hell than about heaven). To examine these very different notions would be material not for an article but for a book, and a lot of books, probably too many, have been written on the subject already.
If we accept the separation of consciousness and memory, one aspect of ourselves can most certainly live on: Our thoughts and ideas can be passed on to others, and as long as they are relevant, they will be part of our culture. They can evolve and turn into something much more advanced, they can stagnate and they can die. The best ideas can reach virtual immortality. But even the more trivial aspects of our existence are remembered by our friends, relatives and loved ones. This is a fact that we can take comfort in: Knowing that, in a way, we will live on. It is also a fact that can motivate us to participate more actively in intellectual discourse, knowing that this may very well be our only chance to actually leave a significant imprint in reality.
maar het antwoord op je vraag
What does that have to do with consciousness? The answer is quite simple: While an infinite multiverse may still be constrained in some fashion (e.g. it cannot suddenly pop out of existence, there are no worlds governed by non-consistent physical rules ["magic"] etc.), any event that has happened once will happen a second time. The part of the multiverse we inhabit may very well die before this happens, and there may be billions and billions of lifeless universes before another one forms that harbors life, and there may be billions and billions of inhabitated uiniverses before another one that contains intelligent life, and even more so until an inhabited universe forms that harbors intelligent life with consciousness as we experience it.
But time is only relevant to an observer, and after the "death" of our consciousness, we are no longer an active observer. So when, at a certain point, a universe forms in which our consciousness as it exists in this world, at some point is re-created, through evolution or otherwise, the "screen" is turned back on. Like in a non-lucid dream, we will not be aware of our former existence. At the beginning, our experience will, in fact, be even more limited, until we conceive the tools to describe our new reality. How this reality will look is a very hard question to answer. In this "reincarnation" (which does not come with any of the religious benefits of gaining karma or preserving memories), we may very well be a lower animal, if they possess a form of consciousness similar to our own. The more general consciousness is, the more possibilities there are (and the more likely it may be that our existence may be an unintelligent one).
Insofar, it may well be that before this life, we have lived countless lives as beings lacking our current intelligence, or as beings with a superior intelligence. In any case, our current experience may be really a "one-in-a-billion" choice that has followed many, many others, possibly less desirable ones. In that respect, one may consider it especially important to "make the most" of one's life. Emotions are a basic quality of all forms of higher life as we know it, intelligence and culture, however, are not. Using our intellectual potential to the fullest may therefore also be considered to be more important than experiencing the broadest possible spectrum of emotions, since it is so much more exclusive an experience.
In an infinite multiverse, the possibility of forever fading away becomes a contradiction. A finite one, governed by a "parent" universe or God, is in that respect also the less attractive possibility; it turns infinity into a "black box" the behavior of which we merely guess. The specific religious scenarios of an afterlife belittle the infinite amount of possibilities that may really expect us. Even though these considerations are philosophical and not an "exact science", some conclusions seem compelling.
Verwijderd
Herrinner je die tijd nog voordat je geboren was ? zo zal je de tijd na je dood ook zijn.Op woensdag 13 maart 2002 19:02 schreef Kick het volgende:
Misschien dat deze vraag al tig keer geweest is maar niet in de tijd dat ik dit forum bezocht heb en ik tock ook mijn mening wil geven. Ok
Deze vraag heb ik mezelf wel eens gesteld (vooral toen ik 12 jaar was) heb er weinig over gepraat maar mijn conclusie is het volgende: Als je slaapt weet je dan wat er gebeurt is toen je echt sliep ? Nee. Volgens mij al je dood bent is er helemaal niks meer, geen hemel geen reincarnatie geen anedere zooi.
Dit concludeer ik uit het volgende (veel discovery van 2 jaar gelden)Alle geloven zijn bedacht maar warom? mensen zijn/waren bang voor de dood. Er was veel onrust enz enz wat gebeurde er je kreeg een vorm van goed of slecht hel/hemel en er moest wat na de dood gebeuren iets heerlijks voor goede en iets vies hel voor slechte de hel. Deze voorbeelden gaf ik voor het cristendom maar de islam,eqyptich geloof en hindoeisme werken ongeveer hetzelfde. Boedisme weet ik niet. Veel dingen werden gewoon verzonnen kijk maar naar adam en eva ( klopt geen zak van ). Al deze regels waren ervoor om mensen rustig en stil te houden.
Iemand andere ideeen
Verwijderd
"Herrinner je die tijd nog voordat je geboren was ? zo zal je de tijd na je dood ook zijn."
sure, maar dat betekent niet dat je niet zou kunnen leven. Er zijn genoeg wezens die geen 'zelfbewustzijn' hebben, dus wie weet was je voor je geboorte als mens, wel een kever ofzoiets..Dat je het niet kan herinneren betekent niet automatisch dat het niet zo zou kunnen zijn.
sure, maar dat betekent niet dat je niet zou kunnen leven. Er zijn genoeg wezens die geen 'zelfbewustzijn' hebben, dus wie weet was je voor je geboorte als mens, wel een kever ofzoiets..Dat je het niet kan herinneren betekent niet automatisch dat het niet zo zou kunnen zijn.
Na het lezen van het stuk op Kuro5hin kwam er een vraag in me op...
De schrijver begint in zijn conclusie met: "Our existence is not limited
by our current experience." en sinds ons geheugen vervalt bij onze dood
kan alleen ons bewustzijn overblijven en wellicht een nieuw leven gaan
leiden in een van toekomstige universa of zelfs in ons huidige universum.
Re-incarnatie dus, en alles oke voorzover.
Re-incarnatie zou je kunnen zien als het re-cyclen van het bewustzijn, of
de ziel, hoe je het ook noemen wilt. Het bewustzijn blijft en kan in een
nieuwe vorm verdergaan in een volgend bestaan.
Maar het zou logisch zijn dat er dan toch iets van "herkenning" in bewustzijn
zou moeten zijn. Geen herinnering maar een bewustzijn zoals je nu voelt,
maar dan van iets wat je nog nooit hebt meegemaakt in dit leven.
Wat ik mij afvraag is;
Ik, als wezen die bewust is van zijn bestaan, ben mij totaal onbewust van
eventueel eerder bestaan. Ik zal mij niks kunnen herinneren van eventueel
eerder bestaan omdat het geheugen vergaat als je het leven achter je laat.
Maar zou ik me niet op z'n minst bewust moeten zijn van een eerder bestaan?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat, als je niet bewust bent van het feit dat
je al hebt bestaan geeft dat dus aan dat jouw huidige bewustzijn los staat
van een eerder bewustzijn.
Eigenlijk kom ik dan toch tot de conclusie dat re-incarnatie niet in mijn
logica past. En dat het aannemen van re-incarnatie als mogelijkheid voor het
oorspronkelijke probleem; "Wie ben ik en wat gebeurd er als ik niet meer ben?"
totaal geen opheldering verschaft. Je bent je er immers niet van bewust en
daar gaat het toch om als je bewustzijn voor eeuwig "groeit".
Wellicht heb ik een nieuwe ziel, maar als je stelt dat de ziel eeuwig bestaat,
kan je er vrijwel meteen van uitgaan dat hij altijd al heeft bestaan. En dan
kan het dus niet dat ik een nieuwe ziel heb die nog nooit eerder heeft bestaan.
het zelfde geldt voor een cirkel, heeft geen eind en dus tevens geen begin...
En zo is het kringetje weer mooi rond en zitten we nog steeds met ons probleem:
"Wie ben ik en wat gebeurd er als ik niet meer ben?"
De schrijver begint in zijn conclusie met: "Our existence is not limited
by our current experience." en sinds ons geheugen vervalt bij onze dood
kan alleen ons bewustzijn overblijven en wellicht een nieuw leven gaan
leiden in een van toekomstige universa of zelfs in ons huidige universum.
Re-incarnatie dus, en alles oke voorzover.
Re-incarnatie zou je kunnen zien als het re-cyclen van het bewustzijn, of
de ziel, hoe je het ook noemen wilt. Het bewustzijn blijft en kan in een
nieuwe vorm verdergaan in een volgend bestaan.
Maar het zou logisch zijn dat er dan toch iets van "herkenning" in bewustzijn
zou moeten zijn. Geen herinnering maar een bewustzijn zoals je nu voelt,
maar dan van iets wat je nog nooit hebt meegemaakt in dit leven.
Wat ik mij afvraag is;
Ik, als wezen die bewust is van zijn bestaan, ben mij totaal onbewust van
eventueel eerder bestaan. Ik zal mij niks kunnen herinneren van eventueel
eerder bestaan omdat het geheugen vergaat als je het leven achter je laat.
Maar zou ik me niet op z'n minst bewust moeten zijn van een eerder bestaan?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat, als je niet bewust bent van het feit dat
je al hebt bestaan geeft dat dus aan dat jouw huidige bewustzijn los staat
van een eerder bewustzijn.
Eigenlijk kom ik dan toch tot de conclusie dat re-incarnatie niet in mijn
logica past. En dat het aannemen van re-incarnatie als mogelijkheid voor het
oorspronkelijke probleem; "Wie ben ik en wat gebeurd er als ik niet meer ben?"
totaal geen opheldering verschaft. Je bent je er immers niet van bewust en
daar gaat het toch om als je bewustzijn voor eeuwig "groeit".
Wellicht heb ik een nieuwe ziel, maar als je stelt dat de ziel eeuwig bestaat,
kan je er vrijwel meteen van uitgaan dat hij altijd al heeft bestaan. En dan
kan het dus niet dat ik een nieuwe ziel heb die nog nooit eerder heeft bestaan.
het zelfde geldt voor een cirkel, heeft geen eind en dus tevens geen begin...
En zo is het kringetje weer mooi rond en zitten we nog steeds met ons probleem:
"Wie ben ik en wat gebeurd er als ik niet meer ben?"
Verwijderd
't Is inderdaad niet echt nodig om hier christenen op hun staart te gaan trappen, doen wij andersom ook niet.Op donderdag 14 maart 2002 00:50 schreef Minneyar het volgende:
[..]
Wat jij verkeerde boekjes noemt is voor mij het Woord van God, dus ik zou het erg op prijs stellen als je dat Boek en zijn Maker niet zou beledigen. Jij mag het er dan mischien wel niet mee eens zijn maar daarom hoef je nog niet mijn levens overtuiging onder uit te halen.
Verwijderd
Waarom geloven in een god, die mensen aanzet tot oorlog en moorden? waarom geloven in een god die zorgt dat mensen die niet geloven buiten gesloten worden in bepaalde kringen? Waarom geloven in een god die steeds weer de bron is van ruzie in huis? waarom geloven in een god die mensen zo ver krijgen dat ze voor hem sterven? Waarom geloven in een god die op de dag des oordeels wel eens ff zal bepalen wie wel en niet goed leefden?
Als ik god na mijn dood tegen kom, dus als hij bleek te bestaan, zou ik niet al te vriendelijk voor hem zijn, tenzij hiuj een heel goede verklaaring heefd!
Verder heb ik geen idee wat ik na de dood moet verwachten, maar ook niet van de rest van mijn leven...
Als ik god na mijn dood tegen kom, dus als hij bleek te bestaan, zou ik niet al te vriendelijk voor hem zijn, tenzij hiuj een heel goede verklaaring heefd!
Verder heb ik geen idee wat ik na de dood moet verwachten, maar ook niet van de rest van mijn leven...
Gelovigen zeggen dat de Mens het allemaal zelf doet en dat God er niks mee te maken heeft.Op zondag 07 april 2002 00:14 schreef SleepleSS666 het volgende:
Waarom geloven in een god, die mensen aanzet tot oorlog en moorden? waarom geloven in een god die zorgt dat mensen die niet geloven buiten gesloten worden in bepaalde kringen? Waarom geloven in een god die steeds weer de bron is van ruzie in huis? waarom geloven in een god die mensen zo ver krijgen dat ze voor hem sterven? Waarom geloven in een god die op de dag des oordeels wel eens ff zal bepalen wie wel en niet goed leefden?
Verwijderd
We live then we die
Why live if you will die
Why die when you can live
Do the living know they will be forgotten in death.
Whats life anyway
--RvA
Reality is that which, when you stop believing in it, does not go away.
Why live if you will die
Why die when you can live
Do the living know they will be forgotten in death.
Whats life anyway
--RvA
Reality is that which, when you stop believing in it, does not go away.
Verwijderd
In dat geval ontkenen de gelovigen dus de bikkelharde feiten, dat heefd niks met geloven te maken dat is gewoon zielig.Op zondag 07 april 2002 15:52 schreef Flaman het volgende:
[..]
Gelovigen zeggen dat de Mens het allemaal zelf doet en dat God er niks mee te maken heeft.
Er zijn zoveel echte problemen in deze wereld, waarom zou je door al die verschillende geloven dan nog een paar bijmaken? Daar wordt tog niemand vrolijk van?
Volgens mij is er helemaal niks na de dood. De mens is gewoon een chemische fabriek die bij de dood stopt.
tvw
Nu we toch bezig zijn met het stellen van lastige vragen, heb ik er ook nog wel een paar:
- Als ons bewustzijn tot stand is gekomen door chemische verbindingen en electromagnetische golven, en chemische verbindingen zijn opgebouwd uit atomen en electromagnetische golven uit photonen, en atomen en photonen uiteindelijk weer uit quarks, waar komen dan IN HEMELSNAAM die quarks vandaan?!?
- Waarom beschrijft de relativiteitstheorie alleen Het Grote, en de quantummechanica alleen Het Kleine? Waarom is er niet 1 theorie voor 1 en dezelfde Werkelijkheid, waar het Grote en het Kleine zo overduidelijk deel van uitmaken?
- Waarom en wat is het getal Pi nou eigenlijk *PRECIES*?
- Als bewustzijn een 'feature' van de natuur is, kan het universum als geheel dan misschien op grote schaal ook 'bewust' zijn, zij het op een heel andere manier dan wij in staat zijn te bevatten? En zou zo'n 'bewust' universum terecht 'God' genoemd kunnen worden? Of is 'bewustzijn' slechts een illusie, en dienen we het woord zo spoedig mogelijk uit de Van Dale te schrappen om verdere zelf-verloochening te voorkomen?
- Wat is zwaartekracht? Waar komt het vandaan? Waarom is massa in staat om een kracht op andere massa's uit te oefenen, zonder toevoeging of verlies van energie? Is dit wel in overeenstemming met de eerste wet van de thermodynamica?
- Als ons bewustzijn tot stand is gekomen door chemische verbindingen en electromagnetische golven, en chemische verbindingen zijn opgebouwd uit atomen en electromagnetische golven uit photonen, en atomen en photonen uiteindelijk weer uit quarks, waar komen dan IN HEMELSNAAM die quarks vandaan?!?
- Waarom beschrijft de relativiteitstheorie alleen Het Grote, en de quantummechanica alleen Het Kleine? Waarom is er niet 1 theorie voor 1 en dezelfde Werkelijkheid, waar het Grote en het Kleine zo overduidelijk deel van uitmaken?
- Waarom en wat is het getal Pi nou eigenlijk *PRECIES*?
- Als bewustzijn een 'feature' van de natuur is, kan het universum als geheel dan misschien op grote schaal ook 'bewust' zijn, zij het op een heel andere manier dan wij in staat zijn te bevatten? En zou zo'n 'bewust' universum terecht 'God' genoemd kunnen worden? Of is 'bewustzijn' slechts een illusie, en dienen we het woord zo spoedig mogelijk uit de Van Dale te schrappen om verdere zelf-verloochening te voorkomen?
- Wat is zwaartekracht? Waar komt het vandaan? Waarom is massa in staat om een kracht op andere massa's uit te oefenen, zonder toevoeging of verlies van energie? Is dit wel in overeenstemming met de eerste wet van de thermodynamica?
"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein