Toon posts:

Twee mooie citaten uit de Telegraaf...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Op dinsdag 12 maart 2002 18:06 schreef mietje het volgende:

[..]

Klopt, als je het op zijn beloop laat krijg je misschien een eerlijke verdeling van de welvaart over de wereldbevolking. Maar dat willen we natuurlijk niet, we willen het zelf "goed" hebben, ook als anderen daarvoor moeten hongeren.
[..]

Geef dan nu eens een argument dat ook op zo'n immigrant redelijk overkomt? Verklaar eens waarom je je welvaart niet wenst te delen?
[..]

Het probleem ligt maar voor een zeer klein deel aan de situatie ter plekke; het ligt voor een zeer groot deel bij de economische machtspolitiek die door het westen bedreven wordt.

Zo lang als wij willen dat een hollandse tomaat duurder is dan een banaan uit een 3e-wereld land, ziet het er somber uit voor de burgers van dat land; hoeveel landbouwprojecten we daar ook opstarten.
het zou heel handig zijn geweest als je niet alle korte stukjes apart had geciteert, maar even goed had gelezen, en had gezien dat ik naar iets toewerkte, dan had je daar gezien dat ik het met je eens ben

ik zei namelijk aan het eind, dat WIJ een grote verantwoordelijkheid hebben in het verbeteren van de situatie daar.
Dat moeten we nl doen door landbouwsubsidies op te heffen, gerichte hulp te geven, e.d.
en dat mag van mij best wel duurder worden dan die mensen hierheen laten komen

ik denk dus: als ze allemaal hierheen komen houdt ons systeem dat niet, gaat het onderuit (veel te hoge premies en veel te lage uitkeringen) en daar wordt niemand beter van

ik ben het gewoon met je eens, maar doordat je niet goed las had je dat niet door :)

• wicher|IA
Op dinsdag 12 maart 2002 19:25 schreef Tweaker het volgende:

[..]

Volgens mij snap je mijn post niet helemaal. :)

Ook als Pim aan de macht is zal die wet niet worden afgeschaft.

Pim zal echt geen criminele buitenlanders hier laten blijven hoor. :) Hij zal ze zo snel mogelijk eruit trappen.
volgens mij snap je mijn post niet helemaal. :)

de wet is NU dat die mensen NIET direct worden uitgezet, maar hier worden bestraft

ik zeg dus: "misschien schaft PF die wet wel af, en worden andere landen direct opgezadeld met mensen die hier crimineel gedrag vertonen"

en dan doet ie dus wat jij zegt (ze er zo snel mogelijk uit het land trappen), en schaft ie dus WEL die wet af

• wicher|IA
Op dinsdag 12 maart 2002 18:32 schreef Bambo het volgende:
Hoe komen mensen er toch bij dat ons land (omdat wij het toevallig goed voor elkaar hebben) verantwoordelijk is voor de rest van de wereld, omdat er landen zijn die er een puinhoop van maken. |:(
Omdat wij het goed voor elkaar hebben, omdat wij van die landen een puinhoop hebben gemaakt
Ons gaat het goed, omdat wij die landen hebben uitgebuit (en nog steeds)
Zullen we de asielzoekers dan maar naar Koeweit of een ander rijk olieland sturen?
Dat zijn tenslotte landen die veel rijker zijn als ons.
Nederlanders zijn modaal gezien meestal toch rijker
in de meeste olielanden is er 1 persoon met 10 mld, en de rest is de helft armer dan hier
Op dinsdag 12 maart 2002 18:41 schreef Bambo het volgende:
Enig idee hoeveel boeren in ons land er de laatste jaren mee gestopt zijn, omdat ze zo hard worden aangepakt dat ze niet meer rond kunnen komen.

En dat noem jij bescherming van de landbouw...??? :? |:(
dat is idd bescherming van de landbouw
was die nl NIET beschermd, dan waren ALLE boeren er allang mee gestopt
de reden dat sommigen er nu mee stoppen is dat ze nu iets minder beschermd worden, maar nog steeds uitgebreid beschermd

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 02:12 schreef Tweaker het volgende:

[..]

Dat weet ik wel zeker, Nederland (en andere landen ook) had namelijk helemaal geen grondstoffen en heeft dat nog steeds niet (behalve kolen en aardgas). Ook slaven deden het erg goed bij de nederlanders. Europa werd door de kolonien rijk en heeft daardor altijd een voorsprong gehad. De kolonien zelf werden verwaarloosd en die konden zelf niks doen aan hun eigen welvaart want ze werden onderdrukt. De meeste kolonien hebben net 25-50 jaar onafhankelijkheid. Maar nu nog steeds hebben ze weinig kans omdat ze benadeeld worden door het westen en worden geleid door corrupte regeringen.

En zolang ht westen doorgaat met het niet eerlijk bahandelen van die landen hebben ze ook geen kans om ons bij te benen.
Slim zijn wij hé...

Je lult uit je nek man, ik heb in verschillende derde wereld landen gewerkt, de bewoners van die landen zijn liever lui dan moe, die steken geen poot te veel uit, en hebben al helemaal de ambitie niet om iets op te bouwen.

Onze welvaart is mede voortgekomen uit nijverheid en inzet, en natuurlijk intelligentie.
Alsof die bedrijven daar staan voor hun welvaart. Meer voor onze goedkope producten.
Natuurlijk, maar dat bezorgd de mensen daar wel werk, zelf iets ondernemen daar zijn ze simpelweg te dom voor.
Die kinderen van 8 die 14 uur per dag onder kutomstandigheden moeten ploeteren voor een zielig dagloon, DIE werken hard. Die meeste Nederlanders met hun bakkie pleur achter hun pc doen het dan idd nogal op een ambtenarentempootje (enkele uitgezonderd). :)
Ik heb je dacht ik al eens eerder geprobeerd aan je verstand te brengen dat je het westen niet de verantwoordelijkheid in de schoenen kunt schuiven dat de mensen daar hun kinderen laten werken.

EEN IEDER DIE EEN KIND OP DE WERELD ZET IS DAAR ZELF VERANTWOORDELIJK VOOR

Er zijn er uiteraard ook die maar raak fokken om al die kinderen te laten werken, om zoveel mogelijk aan hun kinderen te kunnen verdienen.

Lekkere mentalitiet hé...

Verwijderd

Enig idee hoeveel boeren in ons land er de laatste jaren mee gestopt zijn, omdat ze zo hard worden aangepakt dat ze niet meer rond kunnen komen.
En dat noem jij bescherming van de landbouw...???
Zoals al eerder genoemd, landbouw is hier niet rendabel. Om het dat wel te maken, moet de landbouwsector afgeschermd worden. Pure protectie dus...
En ze hadden toch niks...???, waar komt al dat geld dan vandaan wat wij volgens jouw inpikken?
Het is geen geld, het zijn natuurlijke hulpbronnen die wij voor veel te weinig geld van ze afnemen, met als dreiging dat ze ook het beetje geld dat ze nu krijgen zullen verliezen als ze stoppen met de verkoop van grondstoffen.

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 16:24 schreef wicher het volgende:

[..]

volgens mij snap je mijn post niet helemaal. :)

de wet is NU dat die mensen NIET direct worden uitgezet, maar hier worden bestraft
Dat bepaald de rechter toch?
ik zeg dus: "misschien schaft PF die wet wel af, en worden andere landen direct opgezadeld met mensen die hier crimineel gedrag vertonen"

en dan doet ie dus wat jij zegt (ze er zo snel mogelijk uit het land trappen), en schaft ie dus WEL die wet af
Dat noem ik aanpassen niet afschaffen (klein meningsverschil). :)

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 17:45 schreef Bambo het volgende:

[..]

Slim zijn wij hé...

Je lult uit je nek man, ik heb in verschillende derde wereld landen gewerkt, de bewoners van die landen zijn liever lui dan moe, die steken geen poot te veel uit, en hebben al helemaal de ambitie niet om iets op te bouwen.
Volgens mij lul je zelf uit je nek. Ik heb zo het idee dat je niet verder dan Spanje bent gekomen. :z :)

Ik ben zelf ook in diverse 2de en 3de landen geweest en de meeste daar werken wel degelijk een stuk harder, mede omdat zij veel meer in de land- en mijnbouw en produktiesector werkzaam zijn en wij in de publieke sector (suffe kantoorbaantjes). Als ze niet werken dan is er vaak gewoon geen werk.
[..]

Natuurlijk, maar dat bezorgd de mensen daar wel werk, zelf iets ondernemen daar zijn ze simpelweg te dom voor.
lekker generaliserend weer. :)

Kinderen van 8 kunnen niks ondernemen en later hebben ze geen keus meer. Er zijn dan geen middelen voor die mensen meer.

In Nederland krijgt iedereen alles in de schoot geworpen en dat systeem houden wij eveneens in stand. (wat voor ons erg goed is oc :) )
[..]
Ik heb je dacht ik al eens eerder geprobeerd aan je verstand te brengen dat je het westen niet de verantwoordelijkheid in de schoenen kunt schuiven dat de mensen daar hun kinderen laten werken.
Zolang wij hun producten kopen zijn we dat wel degelijk. Maar dat is niet het ergtste, het ergste is dat wij en de grote bedrijven hen zo uitbuiten dat zij afhankelijk zijn geworden ervan. En het systeem wordt in stand gehouden, door er niks aan te doen.
EEN IEDER DIE EEN KIND OP DE WERELD ZET IS DAAR ZELF VERANTWOORDELIJK VOOR

Er zijn er uiteraard ook die maar raak fokken om al die kinderen te laten werken, om zoveel mogelijk aan hun kinderen te kunnen verdienen.

Lekkere mentalitiet hé...
Als die kinderen niet werken gaan ze dood, want dan hebben ze gewoon niets te vreten. Die ouders worden echt niet rijk van hun kinderen hoor. :) Slim om kinderen te nemen is het daar wel, want dat is hun pensioen namelijk. Zij hebben geen geld om een pensioen op te bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 16:28 schreef wicher het volgende:

Omdat wij het goed voor elkaar hebben, omdat wij van die landen een puinhoop hebben gemaakt
Ons gaat het goed, omdat wij die landen hebben uitgebuit (en nog steeds)
Natuurlijk, t'is allemaal weer onze schuld, ik snap dan ook niet waarom we al die asielzoekers hier heen halen.
Als wij toch al zo slecht zijn kunnen we die mensen ook net zo goed de moord laten stikken...
Nederlanders zijn modaal gezien meestal toch rijker
in de meeste olielanden is er 1 persoon met 10 mld, en de rest is de helft armer dan hier
Wat heeft zoiets met de financieele gesteldheid van de bevolking te maken? :?

Wij zitten hier nog steeds met een forse staatsschuld, daar heeft een land als Koeweit totaal geen last van...
dat is idd bescherming van de landbouw
was die nl NIET beschermd, dan waren ALLE boeren er allang mee gestopt
de reden dat sommigen er nu mee stoppen is dat ze nu iets minder beschermd worden, maar nog steeds uitgebreid beschermd
Volgens mij ben jij in de war met een hele andere groep die in ons land uitgebreid beschermd worden...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 19:50 schreef Tweaker het volgende:

[..]

Volgens mij lul je zelf uit je nek. Ik heb zo het idee dat je niet verder dan Spanje bent gekomen. :z :)

Ik ben zelf ook in diverse 2de en 3de landen geweest en de meeste daar werken wel degelijk een stuk harder, mede omdat zij veel meer in de land- en mijnbouw en produktiesector werkzaam zijn en wij in de publieke sector (suffe kantoorbaantjes). Als ze niet werken dan is er vaak gewoon geen werk.
[..]

lekker generaliserend weer. :)

Kinderen van 8 kunnen niks ondernemen en later hebben ze geen keus meer. Er zijn dan geen middelen voor die mensen meer.

In Nederland krijgt iedereen alles in de schoot geworpen en dat systeem houden wij eveneens in stand. (wat voor ons erg goed is oc :) )
[..]

Zolang wij hun producten kopen zijn we dat wel degelijk. Maar dat is niet het ergtste, het ergste is dat wij en de grote bedrijven hen zo uitbuiten dat zij afhankelijk zijn geworden ervan. En het systeem wordt in stand gehouden, door er niks aan te doen.
[..]

Als die kinderen niet werken gaan ze dood, want dan hebben ze gewoon niets te vreten. Die ouders worden echt niet rijk van hun kinderen hoor. :) Slim om kinderen te nemen is het daar wel, want dat is hun pensioen namelijk. Zij hebben geen geld om een pensioen op te bouwen.
Jij doneert waarschijnlijk vast wel minimaal de helft van de door jouw met een suffe kantoorbaan verdiende centjes naar de derde wereldlanden...

Jij leeft waarschijnlijk nog met een lendedoekje om in een hutje op de hei, omdat jij niet wil profiteren van een welvaart die we (volgens jouw) te danken hebben aan de uitbuiting van de derde wereldlanden...

Zo niet dan ben jij zelf nog veel erger dan de rest van ons, zeker omdat jij zo goed weet waar we mee bezig zijn... :(

Jij moet je de ogen uit je kop schamen dat jij die arme kindertjes daar voor "jouw" laat werken... ;(

• wicher|IA
Op zaterdag 16 maart 2002 01:10 schreef TheBird het volgende:

[..]

Jij doneert waarschijnlijk vast wel minimaal de helft van de door jouw met een suffe kantoorbaan verdiende centjes naar de derde wereldlanden...

Jij leeft waarschijnlijk nog met een lendedoekje om in een hutje op de hei, omdat jij niet wil profiteren van een welvaart die we (volgens jouw) te danken hebben aan de uitbuiting van de derde wereldlanden...

Zo niet dan ben jij zelf nog veel erger dan de rest van ons, zeker omdat jij zo goed weet waar we mee bezig zijn... :(

Jij moet je de ogen uit je kop schamen dat jij die arme kindertjes daar voor "jouw" laat werken... ;(
Je hoeft ook weer niet naakt op de hei te gaan lopen

maar zeggen: "wij zijn lekker slimmer geweest, hadden jullie je maar niet moeten kolonialiseren en/of tot slaaf moeten maken, eigen schuld" en vervolgens alles doen om te voorkomen dat het de 3e wereld beter gaat is ook weer niet terecht lijkt me

idd, wij waren op bepaalde punten beter in de afgelopen eeuwen
iets beter

daardoor konden wij andere continenten innemen, die leeghalen en de verschillen erg vergroten

en om dan nu maar te zeggen: "die verschillen maken we lekker nog groter, hadden jullie maar vuurwapens moeten hebben in de 16e / 17e eeuw" lijkt me niet erg netjes

wanneer we de 3e wereld een kans willen geven hoeft dat ook echt niet helemaal ten koste van onszelf te gaan
als je handelsbelemmeringen naar de EU opheft is het echt niet zo dat onze halve welvaart naar Afrika stroomt
Van openheid in de economieen wordt uiteindelijk elke economie beter

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 17:19 schreef wicher het volgende:

[..]

Je hoeft ook weer niet naakt op de hei te gaan lopen

maar zeggen: "wij zijn lekker slimmer geweest, hadden jullie je maar niet moeten kolonialiseren en/of tot slaaf moeten maken, eigen schuld" en vervolgens alles doen om te voorkomen dat het de 3e wereld beter gaat is ook weer niet terecht lijkt me

idd, wij waren op bepaalde punten beter in de afgelopen eeuwen
iets beter

daardoor konden wij andere continenten innemen, die leeghalen en de verschillen erg vergroten

en om dan nu maar te zeggen: "die verschillen maken we lekker nog groter, hadden jullie maar vuurwapens moeten hebben in de 16e / 17e eeuw" lijkt me niet erg netjes

wanneer we de 3e wereld een kans willen geven hoeft dat ook echt niet helemaal ten koste van onszelf te gaan
als je handelsbelemmeringen naar de EU opheft is het echt niet zo dat onze halve welvaart naar Afrika stroomt
Van openheid in de economieen wordt uiteindelijk elke economie beter
Als je het allemaal zo erg vind, en daar ook nog eens je uitgesproken mening over geeft.
Dan vind ik dat je hier niet in weelde moet gaan leven, anders ben je in mijn ogen net zo slecht als de rest.

Ik denk persoonlijk niet dat wij onze welvaart te danken hebben aan de uitbuiting van welk land dan ook, maar dat we die te danken hebben aan onze inzet en nijverheid.

Ik heb jaren in een branche gewerkt die over de hele wereld aanwezig was, o.a. in verschillende derde wereld landen.
Zelf heb ik maar in 1 zo'n land gewerkt, en daar natuurlijk ook genoeg gezien.
Maar als ik de verhalen van mijn oud collega's hoor, dan heb ik mijn twijfels of de mensen in die landen idd wel de ambities hebben om een maatschappij als de onze op poten te zetten.
Dan zal er toch nog veel moeten veranderen, ik ben er iig van overtuigd dat wij zoiets niet meer meemaken, al zouden we nu nog al onze bezittingen aan hen afstaan...

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 01:10 schreef TheBird het volgende:

[..]

Dat jij alleen maar zwart-wit kan zien is wel een beetje erg simpel, er bestaat zoiets als een middenweg namelijk. |:(

Dat ik vind dat het anders kan, wil niet zeggen dat ik ga leven voor anderen. Met handel opzich is niks mis namelijk wel met alle kromme invoerrechten, handelsverdragen en kromme schijnhijlige wereldpolitiek. :)

• wicher|IA
Op maandag 18 maart 2002 01:18 schreef TheBird het volgende:

[..]

Als je het allemaal zo erg vind, en daar ook nog eens je uitgesproken mening over geeft.
Dan vind ik dat je hier niet in weelde moet gaan leven, anders ben je in mijn ogen net zo slecht als de rest.
door handelsbelemmeringen op te heffen kan de 3e wereld er sterk op vooruit gaan, zonder dat wij er erg op achteruit gaan (openheid van economieen is goed voor die economieen)
(hoewel het zal betekenen dat de landbouw hier verdwijnt)

dat heeft veel meer zin dan in een hutje op de hei gaan zitten en AL mijn geld aan de 3e wereld doneren

Door mij goed te ontwikkelen, en te discussieren, kan ik veel meer betekenen voor de 3e wereld dan door nu elke opleiding als luxe te zien die de 3e wereld ook niet heeft, en die ik dus ook niet moet hebben

daarnaast vind ik deze luxe gewoon fijn en ben ik ook weer niet bereid alles op te geven :)

Verwijderd

Heeft heel L&W ineens een GL-icoon ofzo? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 maart 2002 22:16 schreef Tweaker het volgende:

[..]

Dat jij alleen maar zwart-wit kan zien is wel een beetje erg triest, er bestaat zoiets als een middenweg namelijk. |:(

Dat ik vind dat het anders kan, wil niet zeggen dat ik ga leven voor anderen. Met handel opzich is niks mis namelijk wel met alle kromme invoerrechten,handelsverdragen en kromme scheinhijlige wereldpolitiek. :)
Natuurlijk, om dat jij dat vind ben jij niet verkeerd bezig, maar gooi je nu de schuld maar bij de politiek... |:(

/me Verbeter de wereld, begin bij je zelf.

Mijn vrouw heeft eens meegewerkt aan een project om goederen uit de gezondsheidszorg die hier niet meer worden gebruikt te schenken aan een derde wereld land.
Dit project is afgeblazen.
De reden was dat het land waar de goederen voor waren bestemd deze alleen wilde accepteren als er een enorme smak geld aan invoerrechten over werd betaald.

Over krom gesproken...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, foutje.

'T wordt tijd voor het bedje...

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik doe deze thread bij deze dicht. Er kan verder gedicussieerd worden in 1 van de andere threads over Fortuyn, bijvoorbeeld: [topic=437734/3/100]

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.