Ik vind het willekeur, omdat ik dat als tegenovergestelde van fair zie. Ik vind het fair dat als Jantje 30Gb per maand mag downloaden, ik dat ook mag. En het dus niet afhankelijk is van hoeveel mensen in jouw wijk chello hebben, hoeveel zij leechen, en hoeveel zij klagen. En dat is wel het geval, aangezien mensen die in rustige inet wijken wonen, zonder problemen 40-50Gb kunnen binnenhalen, en mensen die in erg drukke wijken zitten, bij 30Gb al "de brief" krijgen. En dat is dus willekeur, want het kan ieder willekeurig aantal zijn.
En daarnaast vind ik het grootste probleem dat er ook totaal geen enkele richtlijn is. Als ze zouden zeggen dat, zolang je maar 's nachts download, je geen enkel probleem hebt (en dus dat ze, als er klachten komen, niet alleen al het dataverkeer meten, maar ook _wanneer_ je die data binnenhaalt), zou ik het al eerlijker vinden. Ik weet uit ervaring dat het gewoon kut is als je 's avonds net aan 20kb/s kunt halen, behalve als net toevallig iemand uit de straat 2 weken met vakantie is en je in die periode zonder problemen 60kb/s haalt (nog steeds traag trouwens, maar goed). Das wel erg toevallig

(en helemaal als de snelheid na die 2 weken weer spontaan zakt....) In zo'n geval zou ik het Fair vinden als die user een waarschuwing krijgt dat ie 's avonds niet zo veel dataverkeer moet genereren, maar het 's nachts moet doen (wat ik trouwens bijna altijd deed, want dan haalde ik wel 100kb/s). De naam FUP wekt op mij de indruk dat het "eerlijk moet zijn t.o.v. je omgeving", dus idd niet om 8 uur 's avonds al je downloads starten, maar dat op de rustige tijden doen. En dan zou je dus imho ook zonder problemen 50gb moet kunnen leechen, zolang je dat op die rustige tijden doet. Zoals ik het begrijp kijken ze niet naar de tijden waarop je download, maar meten gewoon je dataverkeer. En dat vind ik niet Fair. 's Nachts zorg je niet voor overlast, als jij altijd 's nachts download, en daardoor 50Gb binnenhaalt, maar de buurt klaagt dat het 's avonds tussen 6 en 12 niet vooruit te branden is, ben jij wel de lul, ook al zit je om die tijd hooguit ff te Gotten, en gaan je downloads pas weer om 1 uur aan. En dat vind ik dus unfair.
En daarnaast is mijn grootste kritiek punt altijd geweest dat je gewoon totaal niet weet hoeveel fair is. Ik vind 30-40Gb niet zo extreem, maar anderen beginnen misschien bij de 10Gb al te trillen (

).
Mjah ik snap het vanuit het oogpunt van Chello wel, en ik snap ook wel dat zij Fair zien als in "zodra de buurt last van jouw download gedrag heeft is dat niet fair", maar dat is dus een andere mening als die van mij

En tuurlijk zal het goedkoper zijn om alleen te gaan kijken bij klachten, maar dat maakt het er imho niet eerlijker op.
(en overigens, toen ik via Quicknet en Sonera bij Chello terecht kwam, werd er nog wel "onbeperkt internet" beloofd. Mjah blijkbaar zijn downloaden en internetten 2 verschillende dingen). (ik snap ook wel dat "onbeperkt" niet bestaat, maar o.a. daarom zit ik nu dus ook bij Cistron. Nu weet ik wel waar ik aan toe ben, wat imho gewoon veel eerlijker is)