Ze zitten ons gewoon na te apen obsidianOp vrijdag 08 maart 2002 11:11 schreef obsidian het volgende:
[..]
Dat zeggen we de hele tijd al.
En ik zeg dat de heatspreaders misschien te dun zijn om het voordeel van koper (sneller warmte transporteren) zwaarder te laten wegen dan het voordeel van alu. (Sneller warmte afgeven)
Idd. een heatspreader is typische een oplossing voor de "normale computergebruiker".Op vrijdag 08 maart 2002 11:06 schreef NoStra het volgende:
Een heatspreader is altijd nadelig, mits hij van koper of zilver gemaakt zou zijn. Dit is bij de P4 niet het geval...DUS is het beter als je hem er af zou halen en een koperen heatsink direct op de core zou plaatsen. A.P.Versteeg heeft compleet gelijk. De rest blaat maar wat en weet niet waarover ze praten...
Een die-hard oc'ers heeft alleen maar nadelen...
Iedere overgang tussen proc - heatspreader - heatsink - coldplate - tec etc heeft koelpasta nodig. Koelpasta is altijd een hele slechte geleider. Dus hoe minder overgangen, hoe beter...
Stel je gebruikt tec + waterkoeling, dan heb je dus:
proc - heatspreader - coldplater - tec - waterblok.
haal je de heatspreader weg (aangezien heatspreader en coldplate hetzelfde doen, alleen is de coldplate net zo groot als de tec), dan hou je over:
proc - coldplate - tec - waterblok. Dan ga je dus van 4 overgangen, terug naar 3.
Laat je de tec weg en integreer je de coldplate/heatspreader functie in je waterblok (door gewoon een waterblok met een massieve onderkant van een aantal mm's te nemen), dan hou je over:
proc - waterblok. Heb je dus nog maar 1 overgang.
Oftewel: voor die-hards: weg die heatspreader !!
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Klopt wat je zegt, maar als je dus hem er afhaald en er een goeie(echt) koeling op zet zou het zo moeten zijn dat het beter is zonder. Toch?Op vrijdag 08 maart 2002 11:11 schreef obsidian het volgende:
[..]
Dat zeggen we de hele tijd al.
En ik zeg dat de heatspreaders misschien te dun zijn om het voordeel van koper (sneller warmte transporteren) zwaarder te laten wegen dan het voordeel van alu. (Sneller warmte afgeven)
Maar de snelheid van de warmte afvoer is minder, omdat de heatspreader zorgt voor een groter direct oppervlakt met de heatsinkOp vrijdag 08 maart 2002 11:13 schreef GarBaGe het volgende:
[..]
Idd. een heatspreader is typische een oplossing voor de "normale computergebruiker".
Een die-hard oc'ers heeft alleen maar nadelen...
Iedere overgang tussen proc - heatspreader - heatsink - coldplate - tec etc heeft koelpasta nodig. Koelpasta is altijd een hele slechte geleider. Dus hoe minder overgangen, hoe beter...
Stel je gebruikt tec + waterkoeling, dan heb je dus:
proc - heatspreader - coldplater - tec - waterblok.
haal je de heatspreader weg (aangezien heatspreader en coldplate hetzelfde doen, alleen is de coldplate net zo groot als de tec), dan hou je over:
proc - coldplate - tec - waterblok. Dan ga je dus van 4 overgangen, terug naar 3.
Laat je de tec weg en integreer je de coldplate/heatspreader functie in je waterblok (door gewoon een waterblok met een massieve onderkant van een aantal mm's te nemen), dan hou je over:
proc - waterblok. Heb je dus nog maar 1 overgang.
Oftewel: voor die-hards: weg die heatspreader !!
jep, heb ik gedaan met m'n slot a athlon, zit normaal een alu plaatje tussen, weggehaald en een dikke alpha erop, scheelt 10COp vrijdag 08 maart 2002 11:14 schreef a.p.versteeg het volgende:
[..]
Klopt wat je zegt, maar als je dus hem er afhaald en er een goeie(echt) koeling op zet zou het zo moeten zijn dat het beter is zonder. Toch?
Nee want dit grote opervlak zou beter direct een goeie koeling kunnen zijn.Op vrijdag 08 maart 2002 11:15 schreef Morre het volgende:
[..]
Maar de snelheid van de warmte afvoer is minder, omdat de heatspreader zorgt voor een groter direct oppervlakt met de heatsink
Verwijderd
Intel denkt ook commercieel...misschien is koper wel bijna 10 keer zo duur als alu? En voor de gemiddelde consument maakt het geen flikker uit of die heatspreader/corebeschermer nu van koper of alu is, die paar graden verschil zal niemand wat boeien (behalve tweakers)...en daarom kiezen ze bij intel hetgene wat het goedkoopst is.Op vrijdag 08 maart 2002 11:09 schreef Morre het volgende:
[..]
Oke, dan zullen jij wel slimmer zijn dan de ontwikkelaars bij Intel die er al jaren mee werken
Beetje logisch nadenken en je komt er wel....|:(
Misschien met een echt goede koeler wel ja. En garbage, jij neemt een mooi voorbeeld. Waarom denk je dat die coldplate gebruikt word?Op vrijdag 08 maart 2002 11:14 schreef a.p.versteeg het volgende:
[..]
Klopt wat je zegt, maar als je dus hem er afhaald en er een goeie(echt) koeling op zet zou het zo moeten zijn dat het beter is zonder. Toch?
Nogmaals, stuur dan een mailtje naar Intel:
Kun je vragen waarom ze een bescherming van de core(volgens jou is dit alleen de functie) een heatspreader noemen en geen core-protector...
Kun je vragen waarom ze een bescherming van de core(volgens jou is dit alleen de functie) een heatspreader noemen en geen core-protector...
Verwijderd
tweakers.netOp vrijdag 08 maart 2002 11:08 schreef obsidian het volgende:
[..]
En waar haal jij die wijsheid vandaan dan?
icronticforum.com
hardforum.com
amdmb.com

Ik bedoel maar. Dus we zijn het eens ,weg met die headspreader. Maar nu hoe en of dit enigsinds te doen is zonder kans op al teveel schade.Op vrijdag 08 maart 2002 11:16 schreef chimo het volgende:
[..]
jep, heb ik gedaan met m'n slot a athlon, zit normaal een alu plaatje tussen, weggehaald en een dikke alpha erop, scheelt 10C
Linkjes?Op vrijdag 08 maart 2002 11:17 schreef NoStra het volgende:
[..]
tweakers.net
icronticforum.com
hardforum.com
amdmb.com
Ja, maar die heatspreader werkte voor geen meter, dat is algemeen bekend. Daarom zit er nu bij de Athlon geen Heatspreader opOp vrijdag 08 maart 2002 11:16 schreef chimo het volgende:
[..]
jep, heb ik gedaan met m'n slot a athlon, zit normaal een alu plaatje tussen, weggehaald en een dikke alpha erop, scheelt 10C
nee jij snapt niet dat hij nodig is want een tec kan niet zelf de warmte verspreiden en dan afvoeren.Anders zou hij zijn werk moeten doen op een vierkante cmOp vrijdag 08 maart 2002 11:17 schreef obsidian het volgende:
[..]
Misschien met een echt goede koeler wel ja. En garbage, jij neemt een mooi voorbeeld. Waarom denk je dat die coldplate gebruikt word?Dat is een omgekeerde heatspreader hoor.
Ja, dus daarom zit er juist een heatspreader op!Op vrijdag 08 maart 2002 11:20 schreef a.p.versteeg het volgende:
[..]
nee jij snapt niet dat hij nodig is want een tec kan niet zelf de warmte verspreiden en dan afvoeren.
Heeft er iemand al een pic van een p4 zonder heatsink. Ben wel beniewd wat eronder zit. misschien wel bruggetjes om in te kleuren
Nee want een heatsink kan zelf de warmte beter verspreiden dan nog een overgang met pasta erbij.Op vrijdag 08 maart 2002 11:21 schreef Morre het volgende:
[..]
Ja, dus daarom zit er juist een heatspreader op!
nou het werkt wel hoor maar misschien niet waardig aan de eis van een tweakerOp vrijdag 08 maart 2002 11:19 schreef Morre het volgende:
Ja, maar die heatspreader werkte voor geen meter, dat is algemeen bekend.
nee, maar de athlon is helemaal veranderd, ik weet niet of je dat doorhad?Op vrijdag 08 maart 2002 11:19 schreef Morre het volgende:
Daarom zit er nu bij de Athlon geen Heatspreader op
Net of die heatspreader niet meer mogelijk was om die erop te maken slimmerikOp vrijdag 08 maart 2002 11:23 schreef chimo het volgende:
[..]
nou het werkt wel hoor maar misschien niet waardig aan de eis van een tweaker
[..]
nee, maar de athlon is helemaal veranderd, ik weet niet of je dat doorhad?

Ja en deze core heeft helemaal een warmte prob. Dus wanneer het beter zou zijn met zou dit er zeker weer op hebben gezetenOp vrijdag 08 maart 2002 11:23 schreef chimo het volgende:
[..]
nou het werkt wel hoor maar misschien niet waardig aan de eis van een tweaker
[..]
nee, maar de athlon is helemaal veranderd, ik weet niet of je dat doorhad?
niet op de manier van z'n voorgangerOp vrijdag 08 maart 2002 11:24 schreef Morre het volgende:
[..]
Net of die heatspreader niet meer mogelijk was om die erop te maken slimmerik
Verwijderd
gewoon www. ervoor..Op vrijdag 08 maart 2002 11:18 schreef obsidian het volgende:
[..]
Linkjes?
Voor standaard oplossingen zal die heatspreader beter zijn. Voor high end oplossingen zoals waterkoeling en TEC's enzo zal ie er beter af kunnen.
En je spreekt jezelf tegen Garbage. Die coldplate zit erop zodat je TEC zijn werk niet op een vierkante CM hoeft te doen. En die heatspreader zit erop zodat geen enkele koeler dat hoeft te doen.
Beide zijn dus heatspreader, en beide zitten ze er dus waarschijnlijk op omdat het beter is.
En je spreekt jezelf tegen Garbage. Die coldplate zit erop zodat je TEC zijn werk niet op een vierkante CM hoeft te doen. En die heatspreader zit erop zodat geen enkele koeler dat hoeft te doen.
Beide zijn dus heatspreader, en beide zitten ze er dus waarschijnlijk op omdat het beter is.
Nee een snelle core kunnen ze wel maken maar bedenkenken hoe een heatspreader erop zou moeten niet.Op vrijdag 08 maart 2002 11:25 schreef chimo het volgende:
[..]
niet op de manier van z'n voorganger
Naat de artikels grapjas. Weet je wel hoeveel artikelen die sites bevatten?Op vrijdag 08 maart 2002 11:26 schreef NoStra het volgende:
[..]
gewoon www. ervoor..
Verwijderd
Ik bedoel...al mijn kennis van OCen haal ik daar vandaan...ik kan nu zo geen specifieke artikels aanwijzen waar dat staat.
Trouwens..met een Binas (wie kent hem niet?!) kom je ook een heel eind zonder maar ook iets af te weten van OCen.
Gewoon simpel redener ipv blaten wil ook wel eens helpen
Trouwens..met een Binas (wie kent hem niet?!) kom je ook een heel eind zonder maar ook iets af te weten van OCen.
Gewoon simpel redener ipv blaten wil ook wel eens helpen
Beter dan een slechte goedkope koeler dit kan ja, maar absoluut niet beter dan een goeie koeling die meestal dan ook weer veel geld kost.En ik denk dat Intel wilde zorgen dat iedereen met een goedkope koeling ook gewoon de juiste temp haalde.Op vrijdag 08 maart 2002 11:26 schreef obsidian het volgende:
Voor standaard oplossingen zal die heatspreader beter zijn. Voor high end oplossingen zoals waterkoeling en TEC's enzo zal ie er beter af kunnen.
Hij weet geen artikels, daarom reageert hij zo...Op vrijdag 08 maart 2002 11:27 schreef obsidian het volgende:
[..]
Naat de artikels grapjas. Weet je wel hoeveel artikelen die sites bevatten?
Is denk ik niet zo belangrijk. Maar als jij denkt dat het beter is met headspreader mag jij hem er eens een keer tussen stoppen en kijken of hij dan beter koeld bij jou.Op vrijdag 08 maart 2002 11:31 schreef Morre het volgende:
[..]
Hij weet geen artikels, daarom reageert hij zo...
Mwah, slechte goedkope koeler.. Gewoon een stock koeler denk ik. Een Alpha of een Swiftech heeft een ingebouwde heatspreader. Ik denk dat het voor dat soort koelers idd beter is om de heatspreader eraf te halen.Op vrijdag 08 maart 2002 11:31 schreef a.p.versteeg het volgende:
[..]
Beter dan een slechte goedkope koeler dit kan ja, maar absoluut niet beter dan een goeie koeling die meestal dan ook weer veel geld kost.En ik denk dat Intel wilde zorgen dat iedereen met een goedkope koeling ook gewoon de juiste temp haalde.
Verwijderd
Jij wil dus zeggen dat een heatspreader van intel niet beter van koper gemaakt kon worden, maar van alu?? En dat het beter is dat hij er op zit ipv er af halen en direct op de core een koperen heatsink?Op vrijdag 08 maart 2002 11:31 schreef Morre het volgende:
[..]
Hij weet geen artikels, daarom reageert hij zo...
Juist, en ik denk ook dat er hier maar zeer weinig mensen met een standaard koeler heel ver willen OC`nOp vrijdag 08 maart 2002 11:34 schreef obsidian het volgende:
[..]
Mwah, slechte goedkope koeler.. Gewoon een stock koeler denk ik. Een Alpha of een Swiftech heeft een ingebouwde heatspreader. Ik denk dat het voor dat soort koelers idd beter is om de heatspreader eraf te halen.
Verwijderd
Juist...en dus ook bij waterblokjes..Op vrijdag 08 maart 2002 11:34 schreef obsidian het volgende:
[..]
Mwah, slechte goedkope koeler.. Gewoon een stock koeler denk ik. Een Alpha of een Swiftech heeft een ingebouwde heatspreader. Ik denk dat het voor dat soort koelers idd beter is om de heatspreader eraf te halen.
Net of ik iets tegen jouw moet bewijzen omdat ik werktuigbouwkunde doe...Op vrijdag 08 maart 2002 11:34 schreef NoStra het volgende:
[..]
Jij wil dus zeggen dat een heatspreader van intel niet beter van koper gemaakt kon worden, maar van alu?? En dat het beter is dat hij er op zit ipv er af halen en direct op de core een koperen heatsink?
Valt me erg tegen van iemand die werktuigbouwkunde doet...
Wat ik al eerder gezegd heb, wat jij dus niet gelzen hebt. ALuminium is gebruikt, omdat die de warmte van de core heel snel afvoert naar de heatsink. Als hij van koper zou, zijn zou dit minder snel gaan.
Verwijderd
Het is juist precies andersom...
Ennuh je hoeft helemaal nix te bewijzen..maar had wel iets meer kennis van materialen verwacht..
Ennuh je hoeft helemaal nix te bewijzen..maar had wel iets meer kennis van materialen verwacht..
Smering trouwens om je bericht nog vlug te wijzigenOp vrijdag 08 maart 2002 11:34 schreef NoStra het volgende:
[..]
Jij wil dus zeggen dat een heatspreader van intel niet beter van koper gemaakt kon worden, maar van alu?? En dat het beter is dat hij er op zit ipv er af halen en direct op de core een koperen heatsink?
Valt me erg tegen van iemand die werktuigbouwkunde doet...
Ik denk dat warmte transport binnen koper sneller en beter gaat binnen koper dan binnen alu.Op vrijdag 08 maart 2002 11:38 schreef Morre het volgende:
[..]
Net of ik iets tegen jouw moet bewijzen omdat ik werktuigbouwkunde doe...
Wat ik al eerder gezegd heb, wat jij dus niet gelzen hebt. ALuminium is gebruikt, omdat die de warmte van de core heel snel afvoert naar de heatsink. Als hij van koper zou, zijn zou dit minder snel gaan.
Transport wel ja, maar de afvoer van warmte is bij alu beter...Op vrijdag 08 maart 2002 11:40 schreef a.p.versteeg het volgende:
[..]
Ik denk dat warmte transport binnen koper sneller en beter gaat binnen koper dan binnen alu.
Daarom koelers met koperen kern en alu omhuizing
SK6??? Beter met alu bladen? (zou ze even een tip geven)Op vrijdag 08 maart 2002 11:41 schreef Morre het volgende:
[..]
Transport wel ja, maar de afvoer van warmte is bij alu beter...
Verwijderd
Bij nader inzien vond ik het beetje leem van mezelf...Op vrijdag 08 maart 2002 11:40 schreef Morre het volgende:
[..]
Smering trouwens om je bericht nog vlug te wijzigen
Verwijderd
JA!!! precies...en waarom wil jij dan in godsnaam een aluminium heatspreader hebben? Nouja...ik heb het er niet meer over...Op vrijdag 08 maart 2002 11:41 schreef Morre het volgende:
[..]
Transport wel ja, maar de afvoer van warmte is bij alu beter...
Verwijderd
Als het makkelijk te maken was zou een SK6 met alu bladen beter werken ja..Op vrijdag 08 maart 2002 11:42 schreef a.p.versteeg het volgende:
[..]
SK6??? Beter met alu bladen? (zou ze even een tip geven)
Maar alubladen zijn moeilijk te bevestigen op de manier die ze bij de koperen versie hebben gedaan....het zal niet erg stevig zijn..Daarom heeft Swiftech pennen die er in zijn gedrukt en Alpha heeft (ongeveer) de pennen om het koperen blok heen gegoten
mijn idee is als volgt. Die heatspreader zit er op voor de volgende redenen:
1) Het beschermt de core, zodat er veel minder kapotte core's terug komen.
2) Dat de heatsink veel minder kans heeft om scheef te zitten, immers bij een grotere oppervlakte heb je minder kans op kantellen.
Ik denk niet dat de heatspreader er op is geplaatst voor een betere koeling. Zoals hierboven al is gezegt, zullen meerdere lagen met koelpaste veel slechter zijn dan minder lagen. Dat de heatspreader alu is, en dat ie dan de hitte beter verspreid. Das is helemaal waar. Maar doet een heatsink dit ook niet? Het is van alu maar dan compleet met finnen en al
2) Dat de heatsink veel minder kans heeft om scheef te zitten, immers bij een grotere oppervlakte heb je minder kans op kantellen.
Ik denk niet dat de heatspreader er op is geplaatst voor een betere koeling. Zoals hierboven al is gezegt, zullen meerdere lagen met koelpaste veel slechter zijn dan minder lagen. Dat de heatspreader alu is, en dat ie dan de hitte beter verspreid. Das is helemaal waar. Maar doet een heatsink dit ook niet? Het is van alu maar dan compleet met finnen en al
Lezen is ook een vak. Zoals ik al minimaal drie keer heb gezegd. Misschien kwamen ze er bij Intel tijdens het testen achter, dat omdat het over zo'n kleine hoeveelheid koper is wat in zo'n heatspreader zit, het gewoon niet waard is om dan koper te kiezen ipv alu. En weegt het voordeel van Alu dan gewoon zwaarder.Op vrijdag 08 maart 2002 11:50 schreef NoStra het volgende:
[..]
JA!!! precies...en waarom wil jij dan in godsnaam een aluminium heatspreader hebben? Nouja...ik heb het er niet meer over...
Je hebt dus:
koper, verspreid de warmte beter maar geeft de warmte slechter af
Alu, verspreid de warmte iets slechter maar geeft het makkelijker af.
Misschien overtreft het beter afgeven van warmte van Alu het beter verspreiden van warmte van het koper wel. Waardoor je als je test, dus beter af bent met Alu en niet met koper.
Let wel op! Dit kan dus veroorzaakt worden doordat de heatspreader zo klein is. Misschien had het anders geweest als ze een heatspreader van 3 mm dik hadden gemonteerd. Maar dan zouden de kosten weer mee gaan spelen dnek ik.
Dit is toch ook het geval met de heatspreader, dus meer overgangen dus slechtere koeling.Op vrijdag 08 maart 2002 11:54 schreef NoStra het volgende:
[..]
Als het makkelijk te maken was zou een SK6 met alu bladen beter werken ja..
Maar alubladen zijn moeilijk te bevestigen op de manier die ze bij de koperen versie hebben gedaan....het zal niet erg stevig zijn..Daarom heeft Swiftech pennen die er in zijn gedrukt en Alpha heeft (ongeveer) de pennen om het koperen blok heen gegoten
Zoals jij het zegt zou je dus beter een alu coldplate bij een tec kunnen gebruiken?Op vrijdag 08 maart 2002 11:55 schreef reapher het volgende:
mijn idee is als volgt. Die heatspreader zit er op voor de volgende redenen:
Ik denk niet dat de heatspreader er op is geplaatst voor een betere koeling. Zoals hierboven al is gezegt, zullen meerdere lagen met koelpaste veel slechter zijn dan minder lagen. Dat van de heatspreader die alu is, en dat ie dan de hitte beter verspreid. Das is helemaal waar. Maar doet een heatsink dit ook niet? Het is van alu maar dan compleet met finnen en al
Maar doet een heatsink dit ook niet? Het is van alu maar dan compleet met finnen en al
Juist,dus zonder denk ik dat je beter af bent.
Denk het niet. Omdat het bij een coldplate juist superbelangrijk is dat de hitte zo snel mogelijk verspreid word. En een snelle warmteafgifte is in het geval van een coldplate dus ondergeschikt.Op vrijdag 08 maart 2002 11:57 schreef a.p.versteeg het volgende:
[..]
Zoals jij het zegt zou je dus beter een alu coldplate bij een tec kunnen gebruiken?
Maar doet een heatsink dit ook niet? Het is van alu maar dan compleet met finnen en al
Juist,dus zonder denk ik dat je beter af bent.
Maar het gaat me hier dan ook of ik beter af ben zonder heatspreader. Want ik denk dat tweemaal alu(spreader/alu heatsink) of alu(spreader)en kopere(koeler) slechter is dan direckt alu koeler of koperkoeler op de core.Op vrijdag 08 maart 2002 12:02 schreef obsidian het volgende:
[..]
Denk het niet. Omdat het bij een coldplate juist superbelangrijk is dat de hitte zo snel mogelijk verspreid word. En een snelle warmteafgifte is in het geval van een coldplate dus ondergeschikt.
Maar voordat je een dure intel sloopt zou het fijn zijn als iemand anders dat al heeft geprobeerd en daar wat tips over heeft.(desnoods met een al kapotte P4)Zoniet dan ben ik de eerste die het gaat proberen waarschijnlijk en dan laat ik de results zeker zien.Op vrijdag 08 maart 2002 12:10 schreef obsidian het volgende:
Meten is weten
Vraag aan NoStra de linkjes naar de artikelen waar hij het over had waarin beschreven staat wat de effecten en resultaten zijn.Op vrijdag 08 maart 2002 12:12 schreef a.p.versteeg het volgende:
[..]
Maar voordat je een dure intel sloopt zou het fijn zijn als iemand anders dat al heeft geprobeerd en daar wat tips over heeft.Zoniet dan ben ik de eerste die het gaat proberen waarschijnlijk en dan laat ik de results zeker zien.
Verwijderd
Ja leuk...maareh als je mensen wilt kennen die het al een keer geprobeerd hebben, dan heb je de meeste kans op www.icronticforum.com. Hier zitten de meest fanatieke tweakers van het net..imo. Ikzelf heb nog geen verhalen gehoord van het verwijderen van een heatspreader bij een P4. Maar wel bij een AMD K6-2. Scheelde zo een 10 graden in temp. Dus ik denk dat het wel degelijk zin heeft. Ook al is een K6-2 totaal niet te vergelijken met een P4Op vrijdag 08 maart 2002 12:17 schreef obsidian het volgende:
[..]
Vraag aan NoStra de linkjes naar de artikelen waar hij het over had waarin beschreven staat wat de effecten en resultaten zijn.
Ik ben nu aan de tel. met intel over de heatspreader.Op vrijdag 08 maart 2002 12:25 schreef NoStra het volgende:
[..]
Ja leuk...maareh als je mensen wilt kennen die het al een keer geprobeerd hebben, dan heb je de meeste kans op www.icronticforum.com. Hier zitten de meest fanatieke tweakers van het net..imo. Ikzelf heb nog geen verhalen gehoord van het verwijderen van een heatspreader bij een P4. Maar wel bij een AMD K6-2. Scheelde zo een 10 graden in temp. Dus ik denk dat het wel degelijk zin heeft. Ook al is een K6-2 totaal niet te vergelijken met een P4
Er zijn tabellen van de warmte weerstand van verschillen metalen.
Weet iemand of er ook van deze tabellen zijn voor overgangs weerstanden tussen verschillen metalen en tussen diverse metalen en lucht?
Ik vraag me namelijk af of er werkelijk veel verschil is tussen de warmte afgifte van koper en aluminium.
Aluminium koeld wel sneller af maar dat heeft denk ik meer te maken met de hoeveelheid energie die in een metaal opgeslagen kan worden bij een bepaalde delta T.
Weet iemand of er ook van deze tabellen zijn voor overgangs weerstanden tussen verschillen metalen en tussen diverse metalen en lucht?
Ik vraag me namelijk af of er werkelijk veel verschil is tussen de warmte afgifte van koper en aluminium.
Aluminium koeld wel sneller af maar dat heeft denk ik meer te maken met de hoeveelheid energie die in een metaal opgeslagen kan worden bij een bepaalde delta T.
AMD had ook een heatspreader op de K6, was een ontiegelijk zuigding, aangezien dat hele kapje nix deed: het zat vast met 1 drupje warmte geleidende lijm op de core, verder een drupje in elke hoek. Als je die kap eraf haalde, daalde je temperatuur met zo'n 10-15 graden als je het goed deed. Core zag er precies zo uit als die van een Athlon of Duron, en was ook net zo makkelijk te versplinteren (heb wel es een paar stukken in mn vinger gehad, zijn scherp).
AMD heeft bij de Athlon en de Duron dat kapje achterwege gelaten omdat ze anders de warmte niet konden afvoeren.
Nu terug bij Intel: als AMD niet weet hoe ze heatspreaders/coreprotectors moeten maken, zou het dan niet een goed idee zijn om zo'n ding van een P4 af te slopen en te kijken wat ie doet?
AMD heeft bij de Athlon en de Duron dat kapje achterwege gelaten omdat ze anders de warmte niet konden afvoeren.
Nu terug bij Intel: als AMD niet weet hoe ze heatspreaders/coreprotectors moeten maken, zou het dan niet een goed idee zijn om zo'n ding van een P4 af te slopen en te kijken wat ie doet?
Verwijderd
tis vaker gedaan bij p3 Tuala's en celeron 1200+ , scheelt wel aangezien de heatspreader vaak niet goed aansluit aan de binnenkant met de core, en ook de pasta is vaak niet goed verdeeld.... persoonlijk zou ik het niet doen voor die paar graden
LOLIk heb net met Intel gebeld en daar kreeg ik te horen dat zonder inderdaad betere prestaties(koel)
gaat brengen Maar dat je absoluut geen garantie meer krijgt.
Dus eraf is beter. Tom
Zitten wij hier een beetje te praten of het wel of niet beter is enz. Bel je gewoon met intel krijg je meteen een antwoord
Hoeveel verschil krijg je als je een heel erg goed gevlakt stuk aluminium van ongv. 1.3mm tussen je koeler en proc doet, zoveel beter gaat hij gekoeld worden zij intel.Op vrijdag 08 maart 2002 19:06 schreef FMS het volgende:
over hoeveel graden verschil hebben we het over?
En het verschil zal groter zijn bij een koperenwaterblok.
hmz, ja, dat zal wel te merken zijn. 5 a 10 graden denk ik?
maar nog, ik vraag me af of het wel nodig is.want een northwood wordt niet zo super warm.
je hebt de kans dat er iets fout gaat, dan zit je ook zonder garantie.
ik ben benieuwd, keep us posten.
maar nog, ik vraag me af of het wel nodig is.want een northwood wordt niet zo super warm.
Hij word pas echt warm als je echt gaat OC`n en om dit te warm worden zo lang mogenlijk uit te stellen is hij beter af zonder heatspreader.Op vrijdag 08 maart 2002 20:04 schreef FMS het volgende:
hmz, ja, dat zal wel te merken zijn. 5 a 10 graden denk ik?
Ok. er moeten een paar dingen recht gezet worden. koper en aluminium geven allebei evenveel warmte af aan de lucht, de beperkende factor is hier de lucht zelf. het is een hoax dat alu beter afgeeft dan koper. Feit is wel dat koper meer energie per kubieke centimeter toegediend moet krijgen om 1C te stijgen. Vandaar dat alu dan ook sneller afkoelt. Koper is in alle opzichten een beter alternatief dan alu wat betreft koeling, enige nadelen zijn het gewicht, prijs en de slechtere bewerkbaarheid.
Nu over de heatspreader. De heatspreader van de PPGA Celeron serie was koper met een alu laagje erover, wat ik er dan ook altijd afschuurde. Grote kans dat dit bij de P4 ook zo is, gezien de veel grotere hitteafvoer die nodig is (celeron 366: 25-30W, P4 2Ghz: 50W+). De heatspreader van een P4 is gelukkig al wel goed vlak, in tegenstelling tot celeron 366's. In dit geval geldt hetzelfde: koper is beter dan alu. En geen heatspreader is in alle gevallen nog beter.
Over de Alpha heatsinks: ze worden gemaakt door alu op te warmen en daarna in een mal te persen, semi vloeibaar. De kopere base van ongeveer 2 a 3 mm max is bedoeld om de hitte sneller over de bodem te verspreiden (een heatspreader dus) en daarna door de vinnen weggevoerd te worden. De reden waarom ze aluminium gebruiken voor de rest van de heatsink is dat koper duurder is en niet (enkel) voor dit proces gebruikt kan worden voor zover ik weet.
nogmaals: dat alu beter warmte afgeeft is een hoax, dit wordt alleen beinvloed door contactoppervlak en het andere materiaal.
wow, en ik doe niet eens werktuigbouwkunde.
Nu over de heatspreader. De heatspreader van de PPGA Celeron serie was koper met een alu laagje erover, wat ik er dan ook altijd afschuurde. Grote kans dat dit bij de P4 ook zo is, gezien de veel grotere hitteafvoer die nodig is (celeron 366: 25-30W, P4 2Ghz: 50W+). De heatspreader van een P4 is gelukkig al wel goed vlak, in tegenstelling tot celeron 366's. In dit geval geldt hetzelfde: koper is beter dan alu. En geen heatspreader is in alle gevallen nog beter.
Over de Alpha heatsinks: ze worden gemaakt door alu op te warmen en daarna in een mal te persen, semi vloeibaar. De kopere base van ongeveer 2 a 3 mm max is bedoeld om de hitte sneller over de bodem te verspreiden (een heatspreader dus) en daarna door de vinnen weggevoerd te worden. De reden waarom ze aluminium gebruiken voor de rest van de heatsink is dat koper duurder is en niet (enkel) voor dit proces gebruikt kan worden voor zover ik weet.
nogmaals: dat alu beter warmte afgeeft is een hoax, dit wordt alleen beinvloed door contactoppervlak en het andere materiaal.
wow, en ik doe niet eens werktuigbouwkunde.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
hoeveel voltage ga je door die arme northwood jagen?
als ik op de Overclocker forum kijk, zie ik mensen die met vrij simpel coolers 1.7 volt of meer draaien.
als ik op de Overclocker forum kijk, zie ik mensen die met vrij simpel coolers 1.7 volt of meer draaien.
Verwijderd
Zie die alu heatspreader als een veiligheidsfeature om er zeker van te zijn dat de heatsink exakt recht op de processor zit (die cores worden immers ook alleen maar kleiner). Daar hebben ze bij intel best een paar graden voor over.
Ze voorkomen immers dat een processor uitfikt (ok, langzamer loopt) omdat de heatsink niet recht op de processor zat. Het is uiteindelijk best lastig om de processor precies waterpas in de voet te proppen, en dat soort problemen voorkomen ze op deze manier. hoeveel T'birds zijn er op deze manier gestorven???
Ik schat dat iedereen het wel over eens is dat een koperen heatspreader de warmte beter zou afvoeren, maar de huidige kombinatie van alu spreader en een uitgekookte koeler is blijkbaar voldoende...
En het is dus ook een core-protector
!
ik geloof direkt dat een PIV zonder heatspreader maar met een zeer zorgvuldig geplaatste (koperen) koeler minder warm wordt. Maar Intel moet het ook nog eens zo maken dat een gemiddelde computershopmedewerker (lees:huisvrouw in deeltijdbaan bij de V*bis) zonder brokken een pc in mekaar kan zetten.
Ze voorkomen immers dat een processor uitfikt (ok, langzamer loopt) omdat de heatsink niet recht op de processor zat. Het is uiteindelijk best lastig om de processor precies waterpas in de voet te proppen, en dat soort problemen voorkomen ze op deze manier. hoeveel T'birds zijn er op deze manier gestorven???
Ik schat dat iedereen het wel over eens is dat een koperen heatspreader de warmte beter zou afvoeren, maar de huidige kombinatie van alu spreader en een uitgekookte koeler is blijkbaar voldoende...
En het is dus ook een core-protector
ik geloof direkt dat een PIV zonder heatspreader maar met een zeer zorgvuldig geplaatste (koperen) koeler minder warm wordt. Maar Intel moet het ook nog eens zo maken dat een gemiddelde computershopmedewerker (lees:huisvrouw in deeltijdbaan bij de V*bis) zonder brokken een pc in mekaar kan zetten.
Als ik een P4 koop nadat deze athlon zijn langste tijd gehad heeft, ga ik zeker kijken of het te doen is de heatspreader eraf te halen zonder het ding compleet te slopen.
Ik zou er niet aan beginnen, je schiet er bij een P4 volgens mij echt niet meer dan 3-4 graden mee op, en het risico is erg groot(dat ding zal wel goed vastgelijmd zitten).Op vrijdag 08 maart 2002 21:34 schreef P5ycho het volgende:
Als ik een P4 koop nadat deze athlon zijn langste tijd gehad heeft, ga ik zeker kijken of het te doen is de heatspreader eraf te halen zonder het ding compleet te slopen.
Het zal eerder met een goeie waterkoeling neer komen op een graad of 8, en dit kan alleen maar op lopen naar mate de temp van de proc erg hoog word en er een groter warmte transport weg van de proc welkom is.Dus ja dit kan dan op zo`n moment het verschil zijn tussen OC`n en extreem OC`n.Op vrijdag 08 maart 2002 23:06 schreef SH007 het volgende:
[..]
Ik zou er niet aan beginnen, je schiet er bij een P4 volgens mij echt niet meer dan 3-4 graden mee op, en het risico is erg groot(dat ding zal wel goed vastgelijmd zitten).
kwestie van een klein beetje kloten met een scheermesje.
No chance dat ik die heatspreader van m'n P4 af ga slopen, maar goed 
Ik heb even wat gezocht in de P4-datasheets van Intel en daarin is wel wat info over die heatspreader te vinden.
Het ding is ongeveer anderhalve millimeter dik en gemaakt van koper met een laagje nikkel.

Zo te zien zit het ding alleen aan de randen vastgelijmd, dus met een heel dun mesje kan je hem waarschijnlijk wel loswrikken (dit zijn overigens plaatjes van de socket 478-versie)
Ik heb even wat gezocht in de P4-datasheets van Intel en daarin is wel wat info over die heatspreader te vinden.
Het ding is ongeveer anderhalve millimeter dik en gemaakt van koper met een laagje nikkel.

Zo te zien zit het ding alleen aan de randen vastgelijmd, dus met een heel dun mesje kan je hem waarschijnlijk wel loswrikken (dit zijn overigens plaatjes van de socket 478-versie)
dat laagje nikkel is wel kut zeg. lekker slecht voor geleiding.
ik had laatst een plaatje gezien van een P4 zonder muts, maar dat was gedaan omdattie toch al dood was. heb het helaas niet terug kunnen vinden. Ik denk wel dat ik zijn doppie eraf haal zodra ik er een koop
(half jaartje)
ik had laatst een plaatje gezien van een P4 zonder muts, maar dat was gedaan omdattie toch al dood was. heb het helaas niet terug kunnen vinden. Ik denk wel dat ik zijn doppie eraf haal zodra ik er een koop
Laagje nikkel is er zo af te vlakken. Maar je blijft altijd een extra contactvlak(+pasta) houden zolang die spreader er tussen zit.Op zaterdag 09 maart 2002 13:49 schreef P5ycho het volgende:
dat laagje nikkel is wel kut zeg. lekker slecht voor geleiding.
ik had laatst een plaatje gezien van een P4 zonder muts, maar dat was gedaan omdattie toch al dood was. heb het helaas niet terug kunnen vinden. Ik denk wel dat ik zijn doppie eraf haal zodra ik er een koop(half jaartje)
dat was ook standard procedure bij al mijn PPGA celerons, waar het bovenlaagje overigens compleet bol stond.Op zaterdag 09 maart 2002 14:50 schreef a.p.versteeg het volgende:
[..]
Laagje nikkel is er zo af te vlakken. Maar je blijft altijd een extra contactvlak(+pasta) houden zolang die spreader er tussen zit.
Waar blijven die prutsers met hun resultaten of hebben jullie je core gemold met het slopen van de Heatspreader
Laagje nikkel zit er waarschijnlijk op om er voor te zorgen dat het koper niet naar zijn oorspronkelijke "aardse" staat (geoxideerd) terug keertOp zaterdag 09 maart 2002 14:50 schreef a.p.versteeg het volgende:
[..]
Laagje nikkel is er zo af te vlakken. Maar je blijft altijd een extra contactvlak(+pasta) houden zolang die spreader er tussen zit.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Eerst ff offtopic, heb jij al wat van aopen gehoord over de prijzen van de case mod wedstrijd Tom?
Verder, kom je als die heatspreader eraf haalt niet in de problemen met je koeler? Aangezien de core lager ligt dan de heat spreader. Er is natuurlijk wel weer wat op te doen. Simpelste oplossing is imo een plaatje koper ofzo, of is dit al in het topic voorbij gekomen?
Verder, kom je als die heatspreader eraf haalt niet in de problemen met je koeler? Aangezien de core lager ligt dan de heat spreader. Er is natuurlijk wel weer wat op te doen. Simpelste oplossing is imo een plaatje koper ofzo, of is dit al in het topic voorbij gekomen?
[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]
Dan kun je net zo goed de heatspreader er op laten zittenOp woensdag 27 maart 2002 13:52 schreef -=MOL=- het volgende:
Eerst ff offtopic, heb jij al wat van aopen gehoord over de prijzen van de case mod wedstrijd Tom?

nog niet... eerst waterkoeling fabrieken.Op zondag 17 maart 2002 22:20 schreef Gman het volgende:
Iemand ondertussen al geprobeerd?
Dat halfjaartje in mijn vorige post heeft maar een week geduurd, mijn p4 northwood loopt al als een treinOp zaterdag 09 maart 2002 13:49 schreef P5ycho het volgende:
Ik denk wel dat ik zijn doppie eraf haal zodra ik er een koop(half jaartje)
Hmmmm, als koper de hitte nou beter geleid dan die heatspreader, dan heb je er dus zeker wel voordelen bij.Op woensdag 27 maart 2002 14:42 schreef Morre het volgende:
[..]
Dan kun je net zo goed de heatspreader er op laten zitten
[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]
De heatspreader is van koper.Op donderdag 28 maart 2002 09:40 schreef -=MOL=- het volgende:
[..]
Hmmmm, als koper de hitte nou beter geleid dan die heatspreader, dan heb je er dus zeker wel voordelen bij.
Ik heb zonet mijn P4 2.2 ontdaan van zijn heat spreader.
Geeft geen enkel probleem, heb alleen wel even vier van die kleine steun kussentjes op de hoeken geplakt zoals bij een ahtlon.
Resultaten weet ik nog niet omdat mijn mobo wat ik ook doe, warm water of koudwater in mijn waterkoeling, blijft altijd stijf op de zelfde temp in bios.(Aopen AX4B pro).Maar ik koop binnenkort een ander mobo en dan weet ik of het koud word of niet.
Wat ik wel merkte is dat de temp sensor van digidoc die ik op de koperplaat van het waterblok had geplakt opeens 3 graden warmer was dus dit lijkt erop dat de proc makkelijker zijn warmte afgeeft zonder de heatspreader aan het waterblok. TOM (pics komen vanavond)
Geeft geen enkel probleem, heb alleen wel even vier van die kleine steun kussentjes op de hoeken geplakt zoals bij een ahtlon.
Resultaten weet ik nog niet omdat mijn mobo wat ik ook doe, warm water of koudwater in mijn waterkoeling, blijft altijd stijf op de zelfde temp in bios.(Aopen AX4B pro).Maar ik koop binnenkort een ander mobo en dan weet ik of het koud word of niet.
Wat ik wel merkte is dat de temp sensor van digidoc die ik op de koperplaat van het waterblok had geplakt opeens 3 graden warmer was dus dit lijkt erop dat de proc makkelijker zijn warmte afgeeft zonder de heatspreader aan het waterblok. TOM (pics komen vanavond)
Oke netjes 
Zit zo'n heatspreader erg vast? ik zou het zelf iig niet aandurven met een redelijk dure proc...
Zit zo'n heatspreader erg vast? ik zou het zelf iig niet aandurven met een redelijk dure proc...
Zit alleen vast met wat rubber achtige kit rondom.Op vrijdag 29 maart 2002 19:04 schreef thettes het volgende:
Oke netjes
Dus met een scheermes voorzichtig plat liggend los snijden.
Kijk eens; hij kan eraf (Northwood; de rechtse is zonder spreader)
En nee het is niet mijn processor, hij is gegoogled
):

Als die prut rondom de core niet uitsteekt, dan kun je er hem probleemloos koelen zoals een Athlon, zolang het zaakje maar 100% vlak aansluit.
En nee het is niet mijn processor, hij is gegoogled

Als die prut rondom de core niet uitsteekt, dan kun je er hem probleemloos koelen zoals een Athlon, zolang het zaakje maar 100% vlak aansluit.
damn die 478 zonder heatspreader lijkt precies op de 423... (voorloper van de 478 ging maar tot 1.8 geloof ik) hmm en hiermee haal je dus een winst van 3o? lijkt mij niet echt de moeite om daarvoor je garantie weg te gooien.. maar tis niet mijn proc gelukkig
blup
Nou, ik heb geprobeerd om die heatspreader er af te halen. En ik kan 1 ding zeggen dat ding zit echt goed vast. er zit rondom het hele contact vlak een soort rubberachtig laagje wat dus weg gesenden moet worden. Dat had ik dus gedaan en toen ben ik maar voorzichtig een beetje gaan wrikken.
En het resultaat, helemaal niets want ik kreeg er dus geen beweging in en aangezien ik geen proc van 270,- ga verneuken heb ik het maar opgegeven.
Mocht iemand anders wel suc6 hebben laat dan weten hoe je het precies gedaan hebt misschien dat ik het dan nog een keer probeer.
En het resultaat, helemaal niets want ik kreeg er dus geen beweging in en aangezien ik geen proc van 270,- ga verneuken heb ik het maar opgegeven.
Mocht iemand anders wel suc6 hebben laat dan weten hoe je het precies gedaan hebt misschien dat ik het dan nog een keer probeer.
Ik heb hem eraf(P4 2.2) Gewoon doorgaan met een plat scheermes(die hele dunne), eerst hoeken en dan de lange stukken. Je moet echt 3 a 4 mm diep onder de heatspreader komen.Op woensdag 03 april 2002 17:58 schreef abwouters het volgende:
Nou, ik heb geprobeerd om die heatspreader er af te halen. En ik kan 1 ding zeggen dat ding zit echt goed vast. er zit rondom het hele contact vlak een soort rubberachtig laagje wat dus weg gesenden moet worden. Dat had ik dus gedaan en toen ben ik maar voorzichtig een beetje gaan wrikken.
heb het gewoon met een stanley mes geprobeerd maar dat kwam er niet echt onder.
Zal eens kijken of het me nu wel gaat lukken (wel eerst een ander mesje gaan halen dus
Zal eens kijken of het me nu wel gaat lukken (wel eerst een ander mesje gaan halen dus
Zijn jullie P4 mannen nu echt zo bang om dit uit te proberen? Iemand opent dit topic en niemand probeert het zelf... Zijn jullie nou tweakers???
Ik heb zelf een Athlon dus ik hoef m'n heatspreader er niet af te halen
ding is gewoon te duur om te proberen... potloodstreepjes zijn nog weg te halen dit niet meer..Op maandag 22 april 2002 15:33 schreef Morre het volgende:
Zijn jullie P4 mannen nu echt zo bang om dit uit te proberen? Iemand opent dit topic en niemand probeert het zelf... Zijn jullie nou tweakers???
en om dit bij een el cheapo p3 te doen alla maarbij zo'n proc... nee liever niet
blup
Je moet eerst lezen dan pas roepen, als je gelezen had(2boven je)kon je zien lezen dat ik hem er al lang af heb.Op maandag 22 april 2002 15:33 schreef Morre het volgende:
Ja en een 2.2 intel is 2.5x zo duur als een XP.
Intel zuigt, mijn vriendin gelukkig ook!
Ik denk dat je dit beter weg kan halen want als je vriendin zuigt als een intel kan het wel eens zo zijn dat zij harder zuigt dan jouw vriend(of XP) kan hebben.
applaus, heer Versteeg zou u eens naar mijn topicje kunnen kijken??Intel zuigt, mijn vriendin gelukkig ook!
Ik denk dat je dit beter weg kan halen want als je vriendin zuigt als een intel kan het wel eens zo zijn dat zij harder zuigt dan jouw vriend(of XP) kan hebben.
diagnostic led 02 message? [topic=474767]
Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
Zo'n heatspreader zit er dus echt niet om beter te kunnen koelen...
Ga maar es logisch na:
De warmte moet door hittegeleidend materiaal naar heatspreader door hittegeleidend materiaal naar heastsink
in plaats van door hittegeleidend materiaal direct in de heatsink
Waarschijnlijk is het gewoon een verloopstukje zodat ongeacht het coreformaat/dikte elke P4 koeler erop kan zonder de ophanging van de koeler of de koeler zelf aan te hoeven passen.
Ga maar es logisch na:
De warmte moet door hittegeleidend materiaal naar heatspreader door hittegeleidend materiaal naar heastsink
in plaats van door hittegeleidend materiaal direct in de heatsink

Waarschijnlijk is het gewoon een verloopstukje zodat ongeacht het coreformaat/dikte elke P4 koeler erop kan zonder de ophanging van de koeler of de koeler zelf aan te hoeven passen.
Verwijderd
Is er nog niemand die de HS van een Pentium 4 2400 heeft losgerukt om er vervolgens stikstof koeling op los te laten en hem over te klokken naar 4 GHZ??? ;
Toen ik hoorde van het losrukken van de HS dacht ik meteen dat er prachtige overclock verbeteringen zouden optreden, maar helaas... het is toch allemaal wat moeilijker en minder spectaculair dan ik had verwacht.
Toen ik hoorde van het losrukken van de HS dacht ik meteen dat er prachtige overclock verbeteringen zouden optreden, maar helaas... het is toch allemaal wat moeilijker en minder spectaculair dan ik had verwacht.
noem 70 watt maar niksOp vrijdag 08 maart 2002 10:52 schreef BeyondHorizon het volgende:
[..]
Koeling is irrelevant voor de huidige Northwoods, zeker op standaard snelheden. Die dingen worden niet warm, koper of aluminium, maakt niks uit.
Reality beats fiction by far!
En dat in een niet overclockte toestand.Op zondag 16 juni 2002 14:50 schreef E-MANs het volgende:
[..]
noem 70 watt maar niks
Als je een 2000MHz op 2800MHz met een vcore van 1.85volt hebt lopen, dan zit je toch wel weer gemakkelijk over de 100watt aan vermogen zoals dat ook bij de AMD XP processor het geval is.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB