P4 heat spreader er af ?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 749 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik vroeg me af of iemand al eens de heatspreader van zijn P4 af heeft gehaald of dat iemand het al een ergens gezien heeft.Want het lijkt mij gewoon een extra bescherming voor de core en dus altijd verlies in cooling, dan wanneer je direkt je wc/koeler op de core kan plaatsen.
Wie heeft dit ergens gezien of zelf gedaan?
Tom

Ik bedoel dus niet of deze beter van koper zou kunnen zijn, maar ERAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 12:25
Is die Heatspreader juist niet ontwikkeld om de warmte beter af te voeren? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:29
denk nou eens na, heatspreader, het woord zegt het al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:41 schreef Morre het volgende:
Is die Heatspreader juist niet ontwikkeld om de warmte beter af te voeren? :?
Lijkt mij meer een core bescherming voor de gemiddelde pc monteur. Zodat je altijd goed contact hebt met de koeler, maar als je een beedje precies bent kan je ook op zo`n kleine core hem recht er op krijgen.Als de heatspreader nou van koper was denk ik dat het beter zou werken met ,maar nu denk ik dat je betere koel prestaties krijgt zonder.

Door chimo - vrijdag 08 maart 2002 10:45

--------------------------------------------------------------------------------
denk nou eens na, heatspreader, het woord zegt het al...

Ik denk na,en denk dat jij ook geen ander materiaal tussen je core en koeler stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Waarom noemen ze het dan heatspreader en geen core-protector??? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:47

mvds

Totally awesome!

:?

Jij denkt dus dat intel zoiets erop zet om de PC kneus te helpen? Welnee joh, het was altijd al zo dat de core van intel procs veel steviger waren dan die van AMD. Ze gingen maar heel af en toe kapot.

Zo heatsreader doet echt wat de naam al zegt hoor, hij versprijd de hitte van de core over een groter oppervlak waardoor de CPU effectiever gekoeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:47 schreef Morre het volgende:
Waarom noemen ze het dan heatspreader en geen core-protector??? |:(
Is het koper dan? of weet jij wat voor materiaal het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 10:48 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Is het koper dan? of weet jij wat voor materiaal het is?
Het is aluminium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:47 schreef obsidian het volgende:
:?

Jij denkt dus dat intel zoiets erop zet om de PC kneus te helpen? Welnee joh, het was altijd al zo dat de core van intel procs veel steviger waren dan die van AMD. Ze gingen maar heel af en toe kapot.

Zo heatsreader doet echt wat de naam al zegt hoor, hij versprijd de hitte van de core over een groter oppervlak waardoor de CPU effectiever gekoeld kan worden.
Ik denk dat koper dit beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Het interesseert me niet wat voor materiaal het is, als het goed geleid dan is het toch goed? Die mannen van Intel denken echt wel naar wat voor heatspreader ze erop gooien om de hitte goed af te laten voren... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:48 schreef obsidian het volgende:

[..]

Het is aluminium
Als dat zo zou zijn , waarom is het dan zo dat koperen koelers veel beter presteren dan alu koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:49 schreef Morre het volgende:
Het interesseert me niet wat voor materiaal het is, als het goed geleid dan is het toch goed? Die mannen van Intel denken echt wel naar wat voor heatspreader ze erop gooien om de hitte goed af te laten voren... :Z
Ik denk dat het zo minder kost en er niet zoals bij AMD er erg veel omgeruild hoeft te worden.En Intel er zeker van is dat de gemiddelde koeler altijd recht op de proc staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Koper neemt meer warmte op dan alu, maar staat warmte slecht af... Dus daarom maakt Intel waarschijnlijk de heatspreader van Alu om zo de warmte snel naar het koelblok te leiden.

(Daarom hebben ze nu koelers met kopern kern en aluminium buitenkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Op vrijdag 08 maart 2002 10:49 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Als dat zo zou zijn , waarom is het dan zo dat koperen koelers veel beter presteren dan alu koelers.
Koeling is irrelevant voor de huidige Northwoods, zeker op standaard snelheden. Die dingen worden niet warm, koper of aluminium, maakt niks uit.

Die-hard Brexiteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:52 schreef Morre het volgende:
Koper neemt meer warmte op dan alu, maar staat warmte slecht af... Dus daarom maakt Intel waarschijnlijk de heatspreader van Alu om zo de warmte snel naar het koelblok te leiden.

(Daarom hebben ze nu koelers met kopern kern en aluminium buitenkant)
En als je hem met een waterkoeling gaat koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:52 schreef BeyondHorizon het volgende:

[..]

Koeling is irrelevant voor de huidige Northwoods, zeker op standaard snelheden. Die dingen worden niet warm, koper of aluminium, maakt niks uit.
Ja maar als je hem ver wil OC`n lijkt mij het dus beter zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 10:52 schreef BeyondHorizon het volgende:

[..]

En waarom gebruikten ze dan bij de willamette ook een alu HS??? Die werd wel heet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 10:53 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

En als je hem met een waterkoeling gaat koelen?
Ja? Wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:54 schreef obsidian het volgende:

[..]

Ja? Wat dan?
Dan heb je bij een goed koelblok alleen maar koper.En word de warmte afgevoerd door het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingNothing
  • Laatst online: 30-01-2024
Op vrijdag 08 maart 2002 10:54 schreef Morre het volgende:

[..]

En waarom gebruikten ze dan bij de willamette ook een alu HS??? Die werd wel heet!
Ik had het over de Northwood ;)

Die-hard Brexiteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 10:54 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Ja maar als je hem ver wil OC`n lijkt mij het dus beter zonder.
Nee. Ik heb het gevoel dat je niet luisterd. Dat ding zit erop om de warmte van de core zo snel mogelijk weg te halen van de core, en het te verspreiden over een groter oppervlak. Daarmee heb je dus niet meer een kleine "hotspot" maar een groter oppervlak wat koeler is. En aangezien die heatspreader maar heel erg dun is zal de winst van koper tov alu te klein zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 10:55 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Dan heb je bij een goed koelblok alleen maar koper.En word de warmte afgevoerd door het water.
Omdat water genoeg warmte uit het koper weg laat vloeien is alu niet nodig, omdat het water deze functie overneemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:56 schreef Morre het volgende:

[..]

Omdat water genoeg warmte uit het koper weg laat vloeien is alu niet nodig, omdat het water deze functie overneemt
Dus dan ben je beter af zonder die heat spreader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 10:57 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Dat kan je alleen weten door het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
koper voert warmte snel af, maar niet op groot oppervlak. aluminium langzaam, maar wel groter oppervlak.

dus voor koperen sinks heb je meer airflow nodig denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 10:57 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Dat zie je mij volgens mij niet typen. Die Heatspreader blijft gewoon zijn functie behouden. Ook met waterkoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:56 schreef obsidian het volgende:

[..]

Nee. Ik heb het gevoel dat je niet luisterd. Dat ding zit erop om de warmte van de core zo snel mogelijk weg te halen van de core, en het te verspreiden over een groter oppervlak. Daarmee heb je dus niet meer een kleine "hotspot" maar een groter oppervlak wat koeler is. En aangezien die heatspreader maar heel erg dun is zal de winst van koper tov alu te klein zijn ofzo.
Ik probeer wel te luisteren ,maar als het zo is zoals jij zegt dan zou het dus op elke proc beter zijn, en zouden de grote koeler makers zeker zoiets er tussen zetten.
Kijk naar de beste koelers en dan zie je dat deze geheel van koper zijn en er geen ander materiaal aan te pas komt, en zeker geen ander mat. tussen proc en koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 10:58 schreef chimo het volgende:
koper voert warmte snel af, maar niet op groot oppervlak. aluminium langzaam, maar wel groter oppervlak.

dus voor koperen sinks heb je meer airflow nodig denk ik...
Dit is niet waar, neem een stuk koper en hou het in een vlam ,doe dit ook op de zelfde manier met alu en je zal zien dat je met koper eerder je handen brand dan met alu .
Dus de warmte transport binnen koper is veel sneller dan door alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:00 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Ik probeer wel te luisteren ,maar als het zo is zoals jij zegt dan zou het dus op elke proc beter zijn, en zouden de grote koeler makers zeker zoiets er tussen zetten.
Kijk naar de beste koelers en dan zie je dat deze geheel van koper zijn en er geen ander materiaal aan te pas komt, en zeker geen ander mat. tussen proc en koeler.
Misschien is dat koper alleen maar een hype. De "beste" zoals jij dat zegt kan je vinden bij Alpha. En die gebruiken een plaatje koper in de base van een verder aluminium koeler. Maar ik denk dat het hier te maken heeft met het de gelimiteerde ruimte die je hebt en hebben ze daarom voor alu gekozen omdat het makkelijker warmte afgeeft aan de heatsink die erop gemonteerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:04 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Dit is niet waar, neem een stuk koper en hou het in een vlam ,doe dit ook op de zelfde manier met alu en je zal zien dat je met koper eerder je handen brand dan met alu .
Klopt. Maar hoe dik zal zo'n heatspreader zijn? Halve mm? Minder? Dan zal het voordeel van snel warmte af kunnen geven zwaarder wegen dan het snel kunnen transporteren van de warmte. Want de weg die het af moet leggen is zo klein dat het niet meer meespeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:04 schreef obsidian het volgende:

[..]

Misschien is dat koper alleen maar een hype. De "beste" zoals jij dat zegt kan je vinden bij Alpha. En die gebruiken een plaatje koper in de base van een verder aluminium koeler. Maar ik denk dat het hier te maken heeft met het de gelimiteerde ruimte die je hebt en hebben ze daarom voor alu gekozen omdat het makkelijker warmte afgeeft aan de heatsink die erop gemonteerd word.
En bij een tec, daar word altijd een koperen coldplate gebruikt omdat deze de warmte beter verspreid.

Klopt. Maar hoe dik zal zo'n heatspreader zijn? Halve mm? Minder? Dan zal het voordeel van snel warmte af kunnen geven zwaarder wegen dan het snel kunnen transporteren van de warmte. Want de weg die het af moet leggen is zo klein dat het niet meer meespeelt

Maar de warmte afvoer cap. word bepaald door de transpord snelheid binnen het materiaal wat dit moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een heatspreader is altijd nadelig, mits hij van koper of zilver gemaakt zou zijn. Dit is bij de P4 niet het geval...DUS is het beter als je hem er af zou halen en een koperen heatsink direct op de core zou plaatsen. A.P.Versteeg heeft compleet gelijk. De rest blaat maar wat en weet niet waarover ze praten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:06 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

En bij een tec, daar word altijd een koperen coldplate gebruikt omdat deze de warmte beter verspreid.
Maar daarbij is het wel dat een plaat van 3 of 4 mm effectiever is dan eentje van 1 mm. En ik denk niet dat Intel heatspreaders van 3 of 4 mm gaat monteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:06 schreef NoStra het volgende:
Een heatspreader is altijd nadelig, mits hij van koper of zilver gemaakt zou zijn. Dit is bij de P4 niet het geval...DUS is het beter als je hem er af zou halen en een koperen heatsink direct op de core zou plaatsen. A.P.Versteeg heeft compleet gelijk. De rest blaat maar wat en weet niet waarover ze praten...
En waar haal jij die wijsheid vandaan dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 11:04 schreef obsidian het volgende:

[..]

Ze gebruiken bij alpha en koperen onderplaat omdat die de warmte beter uit de cpu trekt als het ware...de aluminium pinnen worden gebruikt omdat Aluminium de warmte beter afgeeft aan de lucht als koper...dit is hetzelfde geval bij de swiftech HSFjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Oke, dan zullen jij wel slimmer zijn dan de ontwikkelaars bij Intel die er al jaren mee werken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Op vrijdag 08 maart 2002 11:04 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

dat zeg ik toch :(

maar al zet je er een sink van 1km lang, houdt het ergens op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of we het beter weten als intel maar ik denk dat het wel beter is zonder zoals jij ook al zegt.
Weet jij misschien of iemand dit al eens gedaan heeft of dat dit ergens te zien is op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:09 schreef NoStra het volgende:

[..]

Ze gebruiken bij alpha en koperen onderplaat omdat die de warmte beter uit de cpu trekt als het ware...de aluminium pinnen worden gebruikt omdat Aluminium de warmte beter afgeeft aan de lucht als koper...dit is hetzelfde geval bij de swiftech HSFjes..
Dat zeggen we de hele tijd al. |:(

En ik zeg dat de heatspreaders misschien te dun zijn om het voordeel van koper (sneller warmte transporteren) zwaarder te laten wegen dan het voordeel van alu. (Sneller warmte afgeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
zo, kijk eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 11:11 schreef obsidian het volgende:

[..]

En ik zeg dat de heatspreaders misschien te dun zijn om het voordeel van koper (sneller warmte transporteren) zwaarder te laten wegen dan het voordeel van alu. (Sneller warmte afgeven)
Ze zitten ons gewoon na te apen obsidian :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:28
Idd. een heatspreader is typische een oplossing voor de "normale computergebruiker".
Een die-hard oc'ers heeft alleen maar nadelen...
Iedere overgang tussen proc - heatspreader - heatsink - coldplate - tec etc heeft koelpasta nodig. Koelpasta is altijd een hele slechte geleider. Dus hoe minder overgangen, hoe beter...

Stel je gebruikt tec + waterkoeling, dan heb je dus:
proc - heatspreader - coldplater - tec - waterblok.

haal je de heatspreader weg (aangezien heatspreader en coldplate hetzelfde doen, alleen is de coldplate net zo groot als de tec), dan hou je over:

proc - coldplate - tec - waterblok. Dan ga je dus van 4 overgangen, terug naar 3.
Laat je de tec weg en integreer je de coldplate/heatspreader functie in je waterblok (door gewoon een waterblok met een massieve onderkant van een aantal mm's te nemen), dan hou je over:

proc - waterblok. Heb je dus nog maar 1 overgang.

Oftewel: voor die-hards: weg die heatspreader !!

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:11 schreef obsidian het volgende:

[..]

Klopt wat je zegt, maar als je dus hem er afhaald en er een goeie(echt) koeling op zet zou het zo moeten zijn dat het beter is zonder. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 11:13 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Idd. een heatspreader is typische een oplossing voor de "normale computergebruiker".
Een die-hard oc'ers heeft alleen maar nadelen...
Iedere overgang tussen proc - heatspreader - heatsink - coldplate - tec etc heeft koelpasta nodig. Koelpasta is altijd een hele slechte geleider. Dus hoe minder overgangen, hoe beter...

Stel je gebruikt tec + waterkoeling, dan heb je dus:
proc - heatspreader - coldplater - tec - waterblok.

haal je de heatspreader weg (aangezien heatspreader en coldplate hetzelfde doen, alleen is de coldplate net zo groot als de tec), dan hou je over:

proc - coldplate - tec - waterblok. Dan ga je dus van 4 overgangen, terug naar 3.
Laat je de tec weg en integreer je de coldplate/heatspreader functie in je waterblok (door gewoon een waterblok met een massieve onderkant van een aantal mm's te nemen), dan hou je over:

proc - waterblok. Heb je dus nog maar 1 overgang.

Oftewel: voor die-hards: weg die heatspreader !!
Maar de snelheid van de warmte afvoer is minder, omdat de heatspreader zorgt voor een groter direct oppervlakt met de heatsink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Op vrijdag 08 maart 2002 11:14 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Klopt wat je zegt, maar als je dus hem er afhaald en er een goeie(echt) koeling op zet zou het zo moeten zijn dat het beter is zonder. Toch?
jep, heb ik gedaan met m'n slot a athlon, zit normaal een alu plaatje tussen, weggehaald en een dikke alpha erop, scheelt 10C :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:15 schreef Morre het volgende:

[..]

Maar de snelheid van de warmte afvoer is minder, omdat de heatspreader zorgt voor een groter direct oppervlakt met de heatsink
Nee want dit grote opervlak zou beter direct een goeie koeling kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 11:09 schreef Morre het volgende:

[..]

Oke, dan zullen jij wel slimmer zijn dan de ontwikkelaars bij Intel die er al jaren mee werken |:(
Intel denkt ook commercieel...misschien is koper wel bijna 10 keer zo duur als alu? En voor de gemiddelde consument maakt het geen flikker uit of die heatspreader/corebeschermer nu van koper of alu is, die paar graden verschil zal niemand wat boeien (behalve tweakers)...en daarom kiezen ze bij intel hetgene wat het goedkoopst is.

Beetje logisch nadenken en je komt er wel....|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:14 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Misschien met een echt goede koeler wel ja. En garbage, jij neemt een mooi voorbeeld. Waarom denk je dat die coldplate gebruikt word? :) Dat is een omgekeerde heatspreader hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Nogmaals, stuur dan een mailtje naar Intel:

Kun je vragen waarom ze een bescherming van de core(volgens jou is dit alleen de functie) een heatspreader noemen en geen core-protector... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 11:08 schreef obsidian het volgende:

[..]

En waar haal jij die wijsheid vandaan dan? :)
tweakers.net
icronticforum.com
hardforum.com
amdmb.com

:Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:16 schreef chimo het volgende:

[..]

jep, heb ik gedaan met m'n slot a athlon, zit normaal een alu plaatje tussen, weggehaald en een dikke alpha erop, scheelt 10C :)
Ik bedoel maar. Dus we zijn het eens ,weg met die headspreader. Maar nu hoe en of dit enigsinds te doen is zonder kans op al teveel schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:17 schreef NoStra het volgende:

[..]

tweakers.net
icronticforum.com
hardforum.com
amdmb.com

:Z
Linkjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 11:16 schreef chimo het volgende:

[..]

Ja, maar die heatspreader werkte voor geen meter, dat is algemeen bekend. Daarom zit er nu bij de Athlon geen Heatspreader op :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:17 schreef obsidian het volgende:

[..]

Misschien met een echt goede koeler wel ja. En garbage, jij neemt een mooi voorbeeld. Waarom denk je dat die coldplate gebruikt word? :) Dat is een omgekeerde heatspreader hoor. :)
nee jij snapt niet dat hij nodig is want een tec kan niet zelf de warmte verspreiden en dan afvoeren.Anders zou hij zijn werk moeten doen op een vierkante cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 11:20 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

nee jij snapt niet dat hij nodig is want een tec kan niet zelf de warmte verspreiden en dan afvoeren.
Ja, dus daarom zit er juist een heatspreader op! 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 14:03
Heeft er iemand al een pic van een p4 zonder heatsink. Ben wel beniewd wat eronder zit. misschien wel bruggetjes om in te kleuren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:21 schreef Morre het volgende:

[..]

Ja, dus daarom zit er juist een heatspreader op! 8-)
Nee want een heatsink kan zelf de warmte beter verspreiden dan nog een overgang met pasta erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Op vrijdag 08 maart 2002 11:19 schreef Morre het volgende:

Ja, maar die heatspreader werkte voor geen meter, dat is algemeen bekend.
nou het werkt wel hoor maar misschien niet waardig aan de eis van een tweaker ;)
Op vrijdag 08 maart 2002 11:19 schreef Morre het volgende:

Daarom zit er nu bij de Athlon geen Heatspreader op :7
nee, maar de athlon is helemaal veranderd, ik weet niet of je dat doorhad? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 11:23 schreef chimo het volgende:

[..]

nou het werkt wel hoor maar misschien niet waardig aan de eis van een tweaker ;)
[..]

Net of die heatspreader niet meer mogelijk was om die erop te maken slimmerik :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:23 schreef chimo het volgende:

[..]

[..]

Ja en deze core heeft helemaal een warmte prob. Dus wanneer het beter zou zijn met zou dit er zeker weer op hebben gezeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Op vrijdag 08 maart 2002 11:24 schreef Morre het volgende:

[..]

Net of die heatspreader niet meer mogelijk was om die erop te maken slimmerik :r
niet op de manier van z'n voorganger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 11:18 schreef obsidian het volgende:

[..]

Linkjes?
gewoon www. ervoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Voor standaard oplossingen zal die heatspreader beter zijn. Voor high end oplossingen zoals waterkoeling en TEC's enzo zal ie er beter af kunnen.

En je spreekt jezelf tegen Garbage. Die coldplate zit erop zodat je TEC zijn werk niet op een vierkante CM hoeft te doen. En die heatspreader zit erop zodat geen enkele koeler dat hoeft te doen.

Beide zijn dus heatspreader, en beide zitten ze er dus waarschijnlijk op omdat het beter is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:25 schreef chimo het volgende:

[..]

niet op de manier van z'n voorganger :)
Nee een snelle core kunnen ze wel maken maar bedenkenken hoe een heatspreader erop zou moeten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:26 schreef NoStra het volgende:

[..]

gewoon www. ervoor..
Naat de artikels grapjas. Weet je wel hoeveel artikelen die sites bevatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel...al mijn kennis van OCen haal ik daar vandaan...ik kan nu zo geen specifieke artikels aanwijzen waar dat staat.
Trouwens..met een Binas (wie kent hem niet?!) kom je ook een heel eind zonder maar ook iets af te weten van OCen.
Gewoon simpel redener ipv blaten wil ook wel eens helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:26 schreef obsidian het volgende:
Voor standaard oplossingen zal die heatspreader beter zijn. Voor high end oplossingen zoals waterkoeling en TEC's enzo zal ie er beter af kunnen.

En je spreekt jezelf tegen Garbage. Die coldplate zit erop zodat je TEC zijn werk niet op een vierkante CM hoeft te doen. En die heatspreader zit erop zodat geen enkele koeler dat hoeft te doen.

Beide zijn dus heatspreader, en beide zitten ze er dus waarschijnlijk op omdat het beter is. :)
Beter dan een slechte goedkope koeler dit kan ja, maar absoluut niet beter dan een goeie koeling die meestal dan ook weer veel geld kost.En ik denk dat Intel wilde zorgen dat iedereen met een goedkope koeling ook gewoon de juiste temp haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 11:27 schreef obsidian het volgende:

[..]

Naat de artikels grapjas. Weet je wel hoeveel artikelen die sites bevatten?
Hij weet geen artikels, daarom reageert hij zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:31 schreef Morre het volgende:

[..]

Is denk ik niet zo belangrijk. Maar als jij denkt dat het beter is met headspreader mag jij hem er eens een keer tussen stoppen en kijken of hij dan beter koeld bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:31 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Beter dan een slechte goedkope koeler dit kan ja, maar absoluut niet beter dan een goeie koeling die meestal dan ook weer veel geld kost.En ik denk dat Intel wilde zorgen dat iedereen met een goedkope koeling ook gewoon de juiste temp haalde.
Mwah, slechte goedkope koeler.. Gewoon een stock koeler denk ik. Een Alpha of een Swiftech heeft een ingebouwde heatspreader. Ik denk dat het voor dat soort koelers idd beter is om de heatspreader eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 11:31 schreef Morre het volgende:

[..]

Jij wil dus zeggen dat een heatspreader van intel niet beter van koper gemaakt kon worden, maar van alu?? En dat het beter is dat hij er op zit ipv er af halen en direct op de core een koperen heatsink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:34 schreef obsidian het volgende:

[..]

Mwah, slechte goedkope koeler.. Gewoon een stock koeler denk ik. Een Alpha of een Swiftech heeft een ingebouwde heatspreader. Ik denk dat het voor dat soort koelers idd beter is om de heatspreader eraf te halen.
Juist, en ik denk ook dat er hier maar zeer weinig mensen met een standaard koeler heel ver willen OC`n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 11:34 schreef obsidian het volgende:

[..]

Juist...en dus ook bij waterblokjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 11:34 schreef NoStra het volgende:

[..]

Jij wil dus zeggen dat een heatspreader van intel niet beter van koper gemaakt kon worden, maar van alu?? En dat het beter is dat hij er op zit ipv er af halen en direct op de core een koperen heatsink?

Valt me erg tegen van iemand die werktuigbouwkunde doet...
Net of ik iets tegen jouw moet bewijzen omdat ik werktuigbouwkunde doe...

Wat ik al eerder gezegd heb, wat jij dus niet gelzen hebt. ALuminium is gebruikt, omdat die de warmte van de core heel snel afvoert naar de heatsink. Als hij van koper zou, zijn zou dit minder snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is juist precies andersom...

Ennuh je hoeft helemaal nix te bewijzen..maar had wel iets meer kennis van materialen verwacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 11:34 schreef NoStra het volgende:

[..]

Valt me erg tegen van iemand die werktuigbouwkunde doet...
Smering trouwens om je bericht nog vlug te wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:38 schreef Morre het volgende:

[..]

Net of ik iets tegen jouw moet bewijzen omdat ik werktuigbouwkunde doe...

Wat ik al eerder gezegd heb, wat jij dus niet gelzen hebt. ALuminium is gebruikt, omdat die de warmte van de core heel snel afvoert naar de heatsink. Als hij van koper zou, zijn zou dit minder snel gaan.
Ik denk dat warmte transport binnen koper sneller en beter gaat binnen koper dan binnen alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op vrijdag 08 maart 2002 11:40 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Ik denk dat warmte transport binnen koper sneller en beter gaat binnen koper dan binnen alu.
Transport wel ja, maar de afvoer van warmte is bij alu beter...

Daarom koelers met koperen kern en alu omhuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:41 schreef Morre het volgende:

[..]

SK6??? Beter met alu bladen? (zou ze even een tip geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 11:40 schreef Morre het volgende:

[..]

Smering trouwens om je bericht nog vlug te wijzigen
Bij nader inzien vond ik het beetje leem van mezelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 11:41 schreef Morre het volgende:

[..]

JA!!! precies...en waarom wil jij dan in godsnaam een aluminium heatspreader hebben? Nouja...ik heb het er niet meer over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 11:42 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

SK6??? Beter met alu bladen? (zou ze even een tip geven)
Als het makkelijk te maken was zou een SK6 met alu bladen beter werken ja..
Maar alubladen zijn moeilijk te bevestigen op de manier die ze bij de koperen versie hebben gedaan....het zal niet erg stevig zijn..Daarom heeft Swiftech pennen die er in zijn gedrukt en Alpha heeft (ongeveer) de pennen om het koperen blok heen gegoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 22:19

reapher

Z POWER

mijn idee is als volgt. Die heatspreader zit er op voor de volgende redenen:

1) Het beschermt de core, zodat er veel minder kapotte core's terug komen.

2) Dat de heatsink veel minder kans heeft om scheef te zitten, immers bij een grotere oppervlakte heb je minder kans op kantellen.

Ik denk niet dat de heatspreader er op is geplaatst voor een betere koeling. Zoals hierboven al is gezegt, zullen meerdere lagen met koelpaste veel slechter zijn dan minder lagen. Dat de heatspreader alu is, en dat ie dan de hitte beter verspreid. Das is helemaal waar. Maar doet een heatsink dit ook niet? Het is van alu maar dan compleet met finnen en al

Click hier niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:50 schreef NoStra het volgende:

[..]

JA!!! precies...en waarom wil jij dan in godsnaam een aluminium heatspreader hebben? Nouja...ik heb het er niet meer over...
Lezen is ook een vak. Zoals ik al minimaal drie keer heb gezegd. Misschien kwamen ze er bij Intel tijdens het testen achter, dat omdat het over zo'n kleine hoeveelheid koper is wat in zo'n heatspreader zit, het gewoon niet waard is om dan koper te kiezen ipv alu. En weegt het voordeel van Alu dan gewoon zwaarder.

Je hebt dus:
koper, verspreid de warmte beter maar geeft de warmte slechter af
Alu, verspreid de warmte iets slechter maar geeft het makkelijker af.

Misschien overtreft het beter afgeven van warmte van Alu het beter verspreiden van warmte van het koper wel. Waardoor je als je test, dus beter af bent met Alu en niet met koper.

Let wel op! Dit kan dus veroorzaakt worden doordat de heatspreader zo klein is. Misschien had het anders geweest als ze een heatspreader van 3 mm dik hadden gemonteerd. Maar dan zouden de kosten weer mee gaan spelen dnek ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:54 schreef NoStra het volgende:

[..]

Als het makkelijk te maken was zou een SK6 met alu bladen beter werken ja..
Maar alubladen zijn moeilijk te bevestigen op de manier die ze bij de koperen versie hebben gedaan....het zal niet erg stevig zijn..Daarom heeft Swiftech pennen die er in zijn gedrukt en Alpha heeft (ongeveer) de pennen om het koperen blok heen gegoten
Dit is toch ook het geval met de heatspreader, dus meer overgangen dus slechtere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 11:55 schreef reapher het volgende:
mijn idee is als volgt. Die heatspreader zit er op voor de volgende redenen:

1) Het beschermt de core, zodat er veel minder kapotte core's terug komen.

2) Dat de heatsink veel minder kans heeft om scheef te zitten, immers bij een grotere oppervlakte heb je minder kans op kantellen.

Ik denk niet dat de heatspreader er op is geplaatst voor een betere koeling. Zoals hierboven al is gezegt, zullen meerdere lagen met koelpaste veel slechter zijn dan minder lagen. Dat van de heatspreader die alu is, en dat ie dan de hitte beter verspreid. Das is helemaal waar. Maar doet een heatsink dit ook niet? Het is van alu maar dan compleet met finnen en al
Zoals jij het zegt zou je dus beter een alu coldplate bij een tec kunnen gebruiken?

Maar doet een heatsink dit ook niet? Het is van alu maar dan compleet met finnen en al

Juist,dus zonder denk ik dat je beter af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 11:57 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Zoals jij het zegt zou je dus beter een alu coldplate bij een tec kunnen gebruiken?

Maar doet een heatsink dit ook niet? Het is van alu maar dan compleet met finnen en al
Juist,dus zonder denk ik dat je beter af bent.
Denk het niet. Omdat het bij een coldplate juist superbelangrijk is dat de hitte zo snel mogelijk verspreid word. En een snelle warmteafgifte is in het geval van een coldplate dus ondergeschikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 12:02 schreef obsidian het volgende:

[..]

Denk het niet. Omdat het bij een coldplate juist superbelangrijk is dat de hitte zo snel mogelijk verspreid word. En een snelle warmteafgifte is in het geval van een coldplate dus ondergeschikt. :)
Maar het gaat me hier dan ook of ik beter af ben zonder heatspreader. Want ik denk dat tweemaal alu(spreader/alu heatsink) of alu(spreader)en kopere(koeler) slechter is dan direckt alu koeler of koperkoeler op de core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 12:10 schreef obsidian het volgende:
Meten is weten :)
Maar voordat je een dure intel sloopt zou het fijn zijn als iemand anders dat al heeft geprobeerd en daar wat tips over heeft.(desnoods met een al kapotte P4)Zoniet dan ben ik de eerste die het gaat proberen waarschijnlijk en dan laat ik de results zeker zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 08 maart 2002 12:12 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Maar voordat je een dure intel sloopt zou het fijn zijn als iemand anders dat al heeft geprobeerd en daar wat tips over heeft.Zoniet dan ben ik de eerste die het gaat proberen waarschijnlijk en dan laat ik de results zeker zien.
Vraag aan NoStra de linkjes naar de artikelen waar hij het over had waarin beschreven staat wat de effecten en resultaten zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 08 maart 2002 12:17 schreef obsidian het volgende:

[..]

Vraag aan NoStra de linkjes naar de artikelen waar hij het over had waarin beschreven staat wat de effecten en resultaten zijn. :+
Ja leuk...maareh als je mensen wilt kennen die het al een keer geprobeerd hebben, dan heb je de meeste kans op www.icronticforum.com. Hier zitten de meest fanatieke tweakers van het net..imo. Ikzelf heb nog geen verhalen gehoord van het verwijderen van een heatspreader bij een P4. Maar wel bij een AMD K6-2. Scheelde zo een 10 graden in temp. Dus ik denk dat het wel degelijk zin heeft. Ook al is een K6-2 totaal niet te vergelijken met een P4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 12:25 schreef NoStra het volgende:

[..]

Ja leuk...maareh als je mensen wilt kennen die het al een keer geprobeerd hebben, dan heb je de meeste kans op www.icronticforum.com. Hier zitten de meest fanatieke tweakers van het net..imo. Ikzelf heb nog geen verhalen gehoord van het verwijderen van een heatspreader bij een P4. Maar wel bij een AMD K6-2. Scheelde zo een 10 graden in temp. Dus ik denk dat het wel degelijk zin heeft. Ook al is een K6-2 totaal niet te vergelijken met een P4
Ik ben nu aan de tel. met intel over de heatspreader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net met Intel gebeld en daar kreeg ik te horen dat zonder inderdaad betere prestaties(koel)
gaat brengen Maar dat je absoluut geen garantie meer krijgt.

Dus eraf is beter. Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 08:34

Part

Helemaal niets.....

Er zijn tabellen van de warmte weerstand van verschillen metalen.
Weet iemand of er ook van deze tabellen zijn voor overgangs weerstanden tussen verschillen metalen en tussen diverse metalen en lucht?

Ik vraag me namelijk af of er werkelijk veel verschil is tussen de warmte afgifte van koper en aluminium.

Aluminium koeld wel sneller af maar dat heeft denk ik meer te maken met de hoeveelheid energie die in een metaal opgeslagen kan worden bij een bepaalde delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
AMD had ook een heatspreader op de K6, was een ontiegelijk zuigding, aangezien dat hele kapje nix deed: het zat vast met 1 drupje warmte geleidende lijm op de core, verder een drupje in elke hoek. Als je die kap eraf haalde, daalde je temperatuur met zo'n 10-15 graden als je het goed deed. Core zag er precies zo uit als die van een Athlon of Duron, en was ook net zo makkelijk te versplinteren (heb wel es een paar stukken in mn vinger gehad, zijn scherp).
AMD heeft bij de Athlon en de Duron dat kapje achterwege gelaten omdat ze anders de warmte niet konden afvoeren.

Nu terug bij Intel: als AMD niet weet hoe ze heatspreaders/coreprotectors moeten maken, zou het dan niet een goed idee zijn om zo'n ding van een P4 af te slopen en te kijken wat ie doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tis vaker gedaan bij p3 Tuala's en celeron 1200+ , scheelt wel aangezien de heatspreader vaak niet goed aansluit aan de binnenkant met de core, en ook de pasta is vaak niet goed verdeeld.... persoonlijk zou ik het niet doen voor die paar graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 22:19

reapher

Z POWER

Ik heb net met Intel gebeld en daar kreeg ik te horen dat zonder inderdaad betere prestaties(koel)
gaat brengen Maar dat je absoluut geen garantie meer krijgt.
Dus eraf is beter. Tom
LOL

Zitten wij hier een beetje te praten of het wel of niet beter is enz. Bel je gewoon met intel krijg je meteen een antwoord :)

Click hier niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

over hoeveel graden verschil hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 19:06 schreef FMS het volgende:
over hoeveel graden verschil hebben we het over?
Hoeveel verschil krijg je als je een heel erg goed gevlakt stuk aluminium van ongv. 1.3mm tussen je koeler en proc doet, zoveel beter gaat hij gekoeld worden zij intel.
En het verschil zal groter zijn bij een koperenwaterblok.
:)
Pagina: 1 2 Laatste