P4 heat spreader er af ?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 749 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

hmz, ja, dat zal wel te merken zijn. 5 a 10 graden denk ik?

maar nog, ik vraag me af of het wel nodig is.want een northwood wordt niet zo super warm.
je hebt de kans dat er iets fout gaat, dan zit je ook zonder garantie.

ik ben benieuwd, keep us posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 20:04 schreef FMS het volgende:
hmz, ja, dat zal wel te merken zijn. 5 a 10 graden denk ik?

maar nog, ik vraag me af of het wel nodig is.want een northwood wordt niet zo super warm.
je hebt de kans dat er iets fout gaat, dan zit je ook zonder garantie.

ik ben benieuwd, keep us posten.
Hij word pas echt warm als je echt gaat OC`n en om dit te warm worden zo lang mogenlijk uit te stellen is hij beter af zonder heatspreader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:35
Ok. er moeten een paar dingen recht gezet worden. koper en aluminium geven allebei evenveel warmte af aan de lucht, de beperkende factor is hier de lucht zelf. het is een hoax dat alu beter afgeeft dan koper. Feit is wel dat koper meer energie per kubieke centimeter toegediend moet krijgen om 1C te stijgen. Vandaar dat alu dan ook sneller afkoelt. Koper is in alle opzichten een beter alternatief dan alu wat betreft koeling, enige nadelen zijn het gewicht, prijs en de slechtere bewerkbaarheid.

Nu over de heatspreader. De heatspreader van de PPGA Celeron serie was koper met een alu laagje erover, wat ik er dan ook altijd afschuurde. Grote kans dat dit bij de P4 ook zo is, gezien de veel grotere hitteafvoer die nodig is (celeron 366: 25-30W, P4 2Ghz: 50W+). De heatspreader van een P4 is gelukkig al wel goed vlak, in tegenstelling tot celeron 366's. In dit geval geldt hetzelfde: koper is beter dan alu. En geen heatspreader is in alle gevallen nog beter.

Over de Alpha heatsinks: ze worden gemaakt door alu op te warmen en daarna in een mal te persen, semi vloeibaar. De kopere base van ongeveer 2 a 3 mm max is bedoeld om de hitte sneller over de bodem te verspreiden (een heatspreader dus) en daarna door de vinnen weggevoerd te worden. De reden waarom ze aluminium gebruiken voor de rest van de heatsink is dat koper duurder is en niet (enkel) voor dit proces gebruikt kan worden voor zover ik weet.

nogmaals: dat alu beter warmte afgeeft is een hoax, dit wordt alleen beinvloed door contactoppervlak en het andere materiaal.

wow, en ik doe niet eens werktuigbouwkunde.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

hoeveel voltage ga je door die arme northwood jagen?

als ik op de Overclocker forum kijk, zie ik mensen die met vrij simpel coolers 1.7 volt of meer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie die alu heatspreader als een veiligheidsfeature om er zeker van te zijn dat de heatsink exakt recht op de processor zit (die cores worden immers ook alleen maar kleiner). Daar hebben ze bij intel best een paar graden voor over.

Ze voorkomen immers dat een processor uitfikt (ok, langzamer loopt) omdat de heatsink niet recht op de processor zat. Het is uiteindelijk best lastig om de processor precies waterpas in de voet te proppen, en dat soort problemen voorkomen ze op deze manier. hoeveel T'birds zijn er op deze manier gestorven???

Ik schat dat iedereen het wel over eens is dat een koperen heatspreader de warmte beter zou afvoeren, maar de huidige kombinatie van alu spreader en een uitgekookte koeler is blijkbaar voldoende...

En het is dus ook een core-protector :) !

ik geloof direkt dat een PIV zonder heatspreader maar met een zeer zorgvuldig geplaatste (koperen) koeler minder warm wordt. Maar Intel moet het ook nog eens zo maken dat een gemiddelde computershopmedewerker (lees:huisvrouw in deeltijdbaan bij de V*bis) zonder brokken een pc in mekaar kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als ik een P4 koop nadat deze athlon zijn langste tijd gehad heeft, ga ik zeker kijken of het te doen is de heatspreader eraf te halen zonder het ding compleet te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 21:34 schreef P5ycho het volgende:
Als ik een P4 koop nadat deze athlon zijn langste tijd gehad heeft, ga ik zeker kijken of het te doen is de heatspreader eraf te halen zonder het ding compleet te slopen.
Ik zou er niet aan beginnen, je schiet er bij een P4 volgens mij echt niet meer dan 3-4 graden mee op, en het risico is erg groot(dat ding zal wel goed vastgelijmd zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 23:06 schreef SH007 het volgende:

[..]

Ik zou er niet aan beginnen, je schiet er bij een P4 volgens mij echt niet meer dan 3-4 graden mee op, en het risico is erg groot(dat ding zal wel goed vastgelijmd zitten).
Het zal eerder met een goeie waterkoeling neer komen op een graad of 8, en dit kan alleen maar op lopen naar mate de temp van de proc erg hoog word en er een groter warmte transport weg van de proc welkom is.Dus ja dit kan dan op zo`n moment het verschil zijn tussen OC`n en extreem OC`n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
kwestie van een klein beetje kloten met een scheermesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
No chance dat ik die heatspreader van m'n P4 af ga slopen, maar goed :)
Ik heb even wat gezocht in de P4-datasheets van Intel en daarin is wel wat info over die heatspreader te vinden.

Het ding is ongeveer anderhalve millimeter dik en gemaakt van koper met een laagje nikkel.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~daniel/p4hs1.gif
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~daniel/p4hs2.gif

Zo te zien zit het ding alleen aan de randen vastgelijmd, dus met een heel dun mesje kan je hem waarschijnlijk wel loswrikken (dit zijn overigens plaatjes van de socket 478-versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
dat laagje nikkel is wel kut zeg. lekker slecht voor geleiding.

ik had laatst een plaatje gezien van een P4 zonder muts, maar dat was gedaan omdattie toch al dood was. heb het helaas niet terug kunnen vinden. Ik denk wel dat ik zijn doppie eraf haal zodra ik er een koop :) (half jaartje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 maart 2002 13:49 schreef P5ycho het volgende:
dat laagje nikkel is wel kut zeg. lekker slecht voor geleiding.

ik had laatst een plaatje gezien van een P4 zonder muts, maar dat was gedaan omdattie toch al dood was. heb het helaas niet terug kunnen vinden. Ik denk wel dat ik zijn doppie eraf haal zodra ik er een koop :) (half jaartje)
Laagje nikkel is er zo af te vlakken. Maar je blijft altijd een extra contactvlak(+pasta) houden zolang die spreader er tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op zaterdag 09 maart 2002 14:50 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Laagje nikkel is er zo af te vlakken. Maar je blijft altijd een extra contactvlak(+pasta) houden zolang die spreader er tussen zit.
dat was ook standard procedure bij al mijn PPGA celerons, waar het bovenlaagje overigens compleet bol stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Laatst online: 12-09 09:46
Iemand ondertussen al geprobeerd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 12:25
Waar blijven die prutsers met hun resultaten of hebben jullie je core gemold met het slopen van de Heatspreader 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op zaterdag 09 maart 2002 14:50 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Laagje nikkel zit er waarschijnlijk op om er voor te zorgen dat het koper niet naar zijn oorspronkelijke "aardse" staat (geoxideerd) terug keert

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Eerst ff offtopic, heb jij al wat van aopen gehoord over de prijzen van de case mod wedstrijd Tom?

Verder, kom je als die heatspreader eraf haalt niet in de problemen met je koeler? Aangezien de core lager ligt dan de heat spreader. Er is natuurlijk wel weer wat op te doen. Simpelste oplossing is imo een plaatje koper ofzo, of is dit al in het topic voorbij gekomen?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Op woensdag 27 maart 2002 13:52 schreef -=MOL=- het volgende:
Eerst ff offtopic, heb jij al wat van aopen gehoord over de prijzen van de case mod wedstrijd Tom?

Verder, kom je als die heatspreader eraf haalt niet in de problemen met je koeler? Aangezien de core lager ligt dan de heat spreader. Er is natuurlijk wel weer wat op te doen. Simpelste oplossing is imo een plaatje koper ofzo, of is dit al in het topic voorbij gekomen?
Dan kun je net zo goed de heatspreader er op laten zitten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op zondag 17 maart 2002 22:20 schreef Gman het volgende:
Iemand ondertussen al geprobeerd? ;)
nog niet... eerst waterkoeling fabrieken.
Op zaterdag 09 maart 2002 13:49 schreef P5ycho het volgende:
Ik denk wel dat ik zijn doppie eraf haal zodra ik er een koop :) (half jaartje)
Dat halfjaartje in mijn vorige post heeft maar een week geduurd, mijn p4 northwood loopt al als een trein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op woensdag 27 maart 2002 14:42 schreef Morre het volgende:

[..]

Dan kun je net zo goed de heatspreader er op laten zitten |:(
Hmmmm, als koper de hitte nou beter geleid dan die heatspreader, dan heb je er dus zeker wel voordelen bij.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op donderdag 28 maart 2002 09:40 schreef -=MOL=- het volgende:

[..]

Hmmmm, als koper de hitte nou beter geleid dan die heatspreader, dan heb je er dus zeker wel voordelen bij.
De heatspreader is van koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet mijn P4 2.2 ontdaan van zijn heat spreader.
Geeft geen enkel probleem, heb alleen wel even vier van die kleine steun kussentjes op de hoeken geplakt zoals bij een ahtlon.
Resultaten weet ik nog niet omdat mijn mobo wat ik ook doe, warm water of koudwater in mijn waterkoeling, blijft altijd stijf op de zelfde temp in bios.(Aopen AX4B pro).Maar ik koop binnenkort een ander mobo en dan weet ik of het koud word of niet.
Wat ik wel merkte is dat de temp sensor van digidoc die ik op de koperplaat van het waterblok had geplakt opeens 3 graden warmer was dus dit lijkt erop dat de proc makkelijker zijn warmte afgeeft zonder de heatspreader aan het waterblok. TOM (pics komen vanavond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
Oke netjes :D
Zit zo'n heatspreader erg vast? ik zou het zelf iig niet aandurven met een redelijk dure proc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 29 maart 2002 19:04 schreef thettes het volgende:
Oke netjes :D
Zit zo'n heatspreader erg vast? ik zou het zelf iig niet aandurven met een redelijk dure proc...
Zit alleen vast met wat rubber achtige kit rondom.
Dus met een scheermes voorzichtig plat liggend los snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kijk eens; hij kan eraf (Northwood; de rechtse is zonder spreader)
En nee het is niet mijn processor, hij is gegoogled :) ):
Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/article/20010829/idf04_01.jpg

Als die prut rondom de core niet uitsteekt, dan kun je er hem probleemloos koelen zoals een Athlon, zolang het zaakje maar 100% vlak aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Heeft er al iemand resultaten hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:03

Bezulba

Formerly known as Eendje

damn die 478 zonder heatspreader lijkt precies op de 423... (voorloper van de 478 ging maar tot 1.8 geloof ik) hmm en hiermee haal je dus een winst van 3o? lijkt mij niet echt de moeite om daarvoor je garantie weg te gooien.. maar tis niet mijn proc gelukkig

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abwouters
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 21:04
Nou, ik heb geprobeerd om die heatspreader er af te halen. En ik kan 1 ding zeggen dat ding zit echt goed vast. er zit rondom het hele contact vlak een soort rubberachtig laagje wat dus weg gesenden moet worden. Dat had ik dus gedaan en toen ben ik maar voorzichtig een beetje gaan wrikken.
En het resultaat, helemaal niets want ik kreeg er dus geen beweging in en aangezien ik geen proc van 270,- ga verneuken heb ik het maar opgegeven.

Mocht iemand anders wel suc6 hebben laat dan weten hoe je het precies gedaan hebt misschien dat ik het dan nog een keer probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 april 2002 17:58 schreef abwouters het volgende:
Nou, ik heb geprobeerd om die heatspreader er af te halen. En ik kan 1 ding zeggen dat ding zit echt goed vast. er zit rondom het hele contact vlak een soort rubberachtig laagje wat dus weg gesenden moet worden. Dat had ik dus gedaan en toen ben ik maar voorzichtig een beetje gaan wrikken.
En het resultaat, helemaal niets want ik kreeg er dus geen beweging in en aangezien ik geen proc van 270,- ga verneuken heb ik het maar opgegeven.

Mocht iemand anders wel suc6 hebben laat dan weten hoe je het precies gedaan hebt misschien dat ik het dan nog een keer probeer.
Ik heb hem eraf(P4 2.2) Gewoon doorgaan met een plat scheermes(die hele dunne), eerst hoeken en dan de lange stukken. Je moet echt 3 a 4 mm diep onder de heatspreader komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yavi
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-12-2023
heb het gewoon met een stanley mes geprobeerd maar dat kwam er niet echt onder.

Zal eens kijken of het me nu wel gaat lukken (wel eerst een ander mesje gaan halen dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morre
Zijn jullie P4 mannen nu echt zo bang om dit uit te proberen? Iemand opent dit topic en niemand probeert het zelf... Zijn jullie nou tweakers???

Ik heb zelf een Athlon dus ik hoef m'n heatspreader er niet af te halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:03

Bezulba

Formerly known as Eendje

Op maandag 22 april 2002 15:33 schreef Morre het volgende:
Zijn jullie P4 mannen nu echt zo bang om dit uit te proberen? Iemand opent dit topic en niemand probeert het zelf... Zijn jullie nou tweakers???

ding is gewoon te duur om te proberen... potloodstreepjes zijn nog weg te halen dit niet meer..

en om dit bij een el cheapo p3 te doen alla maarbij zo'n proc... nee liever niet :)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 april 2002 15:33 schreef Morre het volgende:

Je moet eerst lezen dan pas roepen, als je gelezen had(2boven je)kon je zien lezen dat ik hem er al lang af heb.
Ja en een 2.2 intel is 2.5x zo duur als een XP.

Intel zuigt, mijn vriendin gelukkig ook!
Ik denk dat je dit beter weg kan halen want als je vriendin zuigt als een intel kan het wel eens zo zijn dat zij harder zuigt dan jouw vriend(of XP) kan hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Intel zuigt, mijn vriendin gelukkig ook!
Ik denk dat je dit beter weg kan halen want als je vriendin zuigt als een intel kan het wel eens zo zijn dat zij harder zuigt dan jouw vriend(of XP) kan hebben.
applaus, heer Versteeg zou u eens naar mijn topicje kunnen kijken??
diagnostic led 02 message? [topic=474767]

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 13:30
Zo'n heatspreader zit er dus echt niet om beter te kunnen koelen...
Ga maar es logisch na:
De warmte moet door hittegeleidend materiaal naar heatspreader door hittegeleidend materiaal naar heastsink
in plaats van door hittegeleidend materiaal direct in de heatsink |:(
Waarschijnlijk is het gewoon een verloopstukje zodat ongeacht het coreformaat/dikte elke P4 koeler erop kan zonder de ophanging van de koeler of de koeler zelf aan te hoeven passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er nog niemand die de HS van een Pentium 4 2400 heeft losgerukt om er vervolgens stikstof koeling op los te laten en hem over te klokken naar 4 GHZ??? ;

Toen ik hoorde van het losrukken van de HS dacht ik meteen dat er prachtige overclock verbeteringen zouden optreden, maar helaas... het is toch allemaal wat moeilijker en minder spectaculair dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 10:09
Op vrijdag 08 maart 2002 10:52 schreef BeyondHorizon het volgende:

[..]

Koeling is irrelevant voor de huidige Northwoods, zeker op standaard snelheden. Die dingen worden niet warm, koper of aluminium, maakt niks uit.
noem 70 watt maar niks

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:34

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op zondag 16 juni 2002 14:50 schreef E-MANs het volgende:

[..]

noem 70 watt maar niks
En dat in een niet overclockte toestand. >:)
Als je een 2000MHz op 2800MHz met een vcore van 1.85volt hebt lopen, dan zit je toch wel weer gemakkelijk over de 100watt aan vermogen zoals dat ook bij de AMD XP processor het geval is.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al bezig geweest met lapping?

Zie [topic=525178/1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah, ik ben ZEER beniewd naar de resultaten die a.p versteeg gaat halen.
Pagina: 1 2 Laatste