Correctie: ik laat zien HOE je met cijfers goochelt. Ik ben er niet op uit om te manipuleren, ik ben er op uit te laten zien dat mensen te makkelijk cijfertjes volgen zonder na te denken wat ze nou eigenlijk zien, en nazeggen.Op vrijdag 01 maart 2002 12:33 schreef hvdberg het volgende:
Ja en wie manipuleert hier nou de cijfers waar jij de media van beschuldigd? Dat ben jij zelf dus. Gelukje dat je er nog bij zet dat het om absolute getallen gaat dat maakt je uitspraak iets geloofwaardiger en minder dom.
Mwah, als jij dat zo wilt zien. Maar relatief TEN OPZICHTE VAN WAT.Deze uitspraak impliceert relatief te zijn i.p.v. absoluut aangezien er geen vergelijking wordt gemaakt.
Want dat is dus erg van belang voor de conclusies die je wilt trekken.
Als er had gestaan dat meer allochtonen crimineel zijn dan autochtonen dan had dit een uitspraak geweest die impliceert absoluut te zijn.
Ik heb het uitwisselbaar gehouden, maar het is idd correcter om onderscheid te maken.Trouwens in die 99% discussie ging het om allochtonen, niet om buitenlanders. Ik probeer dit onderscheid te houden.
1. Maak van die 99% maar 70, want zie definitie allochtoon (=iedereen met tenminste 1 niet nederlands GROOTouder, ik ben dus ook allochtoon <oma is hongaars>)Jawel, dat van alle straatroven, gepleegd in Rotterdam, 99% van deze straatrovers allochtoon zijn (voornamelijk Marrokaanse/Antilliaanse afkomst). Dit terwijl Rotterdam niet uit 99% allochtonen bestaat.
2. JA, 70% van de acherbuurten in R'dam bestaat uit allochtoon.
Dus je toont bij deze correct mijn gelijk aan: allochtonen zijn niet crimineler dan autochtonen, alleen er zijn er meer.
JUIST!.Als je meer gegevens zou geven dan zou je hier een uitspraak over kunnen doen. Als je 1000 homo's neemt en 1000 hetero's en 4$ van de hetero's is tandarts tegen de eerder genoemde 6% dan kun je zeggen dat tandarts een populairder beroep is bij homo's dan bij hetero's.
Dit is het primitieve begrip van 'percenteerbasis'
Wat je natuurlijk doet is ipv 1000 gewoon een willkeurige grote groep nemen en dan het aantal tandartsen op 100% stellen, alsmede het aantal niet tandartsen op 100% en dan kijken binnen welke groep en procentueel meer homo's zitten.
Dus pas dit nou eens toe op de allochtonen en criminaliteit.
Als je een uitspraak wilt doen over de criminaliteit van allochtonen, dan moet je het aantal allochtonen op 100% zetten, EN NIET het aantal criminelen.
Dus van alle allochtonen is 15% crimineel.
En van alle autochtonen is 15% crimineel.
Dus in jouw woorden: als je wilt kijken of allochtonen crimineler zijn dan Nederlanders, dan moet je 1000 allochtonen hebben, 100o nederlanders, en kijken in welke groep er meer criminelen voorkomen.
Dan pas, en niet eerder, kun je een uitspraak doen over het crimineel gedrag van allochtonen.
En niet dus op basis van 99% en toch zeggen: boeien de percenteerbasis, 99% is een feit en is gewoon VEEL.
Nee, ik probeer mensen het verschil te laten inzien tussen die uitspraken. Want mensen zeggne het een als ze het ander bedoelen.Jij probeert hier verkeerde uitspraken uit te lokken; daarbij ga je de media ook nog eens van hetzelfde beschuldigen! Beetje vreemd, al zeg ik het zelf.
En als de media het ene zegt, begrijpen mensen het andere.
Jaja, meer ooievaars, wnat dan krijgen we meer kinderen.Jou uitspraken misschien want die proberen de criminaliteit te verbloemen onder een lagere SES. Waar het om draait is het aanpakken van de criminaliteit.
Meer ijs, want dan verdrinken er meer mensen.