Op dinsdag 05 maart 2002 13:52 schreef Pieter het volgende:
ja dan zijn jullie wle bezig met je keus, maar dat probleem dat je evolution niet onder KDE kunt draaien is gemakkelijk door een window manager te pakken, en als je KDE en X nu inelkaar bouwd dan krijgen mensen ook niet de gekke gedachte nog meer window magaers te schrijven
Twee punten:
Je kunt evolution bij mijn allerbeste weten wel in KDE draaien.
En dat laatste gaat niet gebeuren, en ik zal even de belichaming van de oorzaak daarvan spelen:
Mijn reet dat ik een X ga gebruiken waar KDE in zit gebakken. Ik ben zeer blij met de Enlightenment+gkrellm combo en heb geen behoefte aan een complete desktop environment zoals Gnome of KDE (om verschillende redenen).
Op dinsdag 05 maart 2002 19:34 schreef mithalph het volgende:
Ik zit net op de DirectFB site te kijken, en ik denk weer aan een vraag die vaker in me opkomt, laat ik hem nu maar stellen:
Wat heeft iedereen met die transparency? Supergeil hoor, maar heeft het nut, behalve vreten van system-resources?
Volgens mij is het alleen maar eye candy ...
Besteed dan je programmeerkunsten aan de belangrijkere dingen, denk ik zo ...
Ik zit ook niet te zo te springen om twintig transparatante onleesbare windows over elkaar, maar een fatsoenlijk mechanisme voor echte transparantie zou niet gek zijn. Voor sommige dingen is het best handig en als je het met mate gebruikt kan het ook erg mooi zijn.
Op dinsdag 05 maart 2002 19:38 schreef RG© het volgende:
Mogelijkerwijs. Maar als je kijkt wat het verschil is tussen Gnome 1 en Gnome 2, dan merk je dat het zo ongeveer een complete rewrite is. Ik denk trouwens dat je wel gelijk hebt met die API, maar dan vraag ik me af waarom ze dan niet meteen een goede API maken.
Omdat dat niet kan. Althans, mensen kunnen dat praktisch niet. Je komt er altijd later achter dat dingen beter kunnen. Dat is ook de reden dat software nooit af is.
[quote]
Op dinsdag 05 maart 2002 19:49 schreef odysseus het volgende:
Zo ben je niet meer gebonden aan rechthoekige buttons als je een alpha-channel hebt en niet met erg ingewikkelde polygonen in xlib of iets dergelijks aan de gang wilt (is niet helemaal hetzelfde, maar is het eerste wat in me opkomt).
Gewoon een rechthoekige pixmap maken van een mooie button

Maar ik snap wat je bedoelt ja.
Één standaard voor een aantal grafische zaken zou GNU/Linux wel ten goede komen denk ik, net als een vervanger voor X/XFree86. Maar dan moet dat wel zeer goed gebeuren, zo dat die nieuwe standaarden de huidige oplossingen simpelweg wegblazen.
Het beste zou imho zijn:
-Een grafisch systeem dat alle pro's van de bestaande systemen combineert (dus bijvoorbeeld transparency kan, zeer snel is, flexibel is, een beter font-systeem heeft, netwerk transparency biedt, on-the-fly veranderen van dingen als colordepth en resolutie van je desktop toelaat, enz, enz).
-Daarop één major widgetset die enorm in look&feel aan te passen is dmv themes, zo dat hij desgewenst elke verschijning van GTK, QT, Motif, Xaw, enz, enz tot op het detail kan imiteren (en dan dus beter dan de vaag lijkende themes die je nu hebt).
-Daarop één desktop framework die dingen als drag&drop, cut&paste, default applicaties voor bepaalde toepassingen ('image editor', videostream, mimetypes, ed), audio en video streams regelt (merk op dat dit framework niks van het uiterlijk bepaald, het is puur de backend).
-En daarop kun je dan de WM/DE naar keuze draaien.
Gevolg (hoop ik): alles werkt fijn met elkaar samen (zelfde desktop framework), alle apps hebben eenzelfde interface (de genoemde widgetset), en toch kun je door middel van themes voor de widgetset en de keuze van WM/DE (en themes daarvoor) heel nauwkeurig bepalen hoe het geheel eruitziet en aanvoelt.
Eventueel kan het grafische systeem dan ook nog zich anders gedragen, zodat het zich meer richt op rauwe performance of op het hertekenen van het scherm (zodat je de klacht 'X update windows zo traag als je sleept' niet meer hoort), en meer van dat soort details.
* deadinspace wenst Odysseus veel succes met scheikunde, RG© met kernfysica, zichzelf met Programmeren 1, Wiskunde 1 enzo, en de rest met nietsdoen