Op zondag 24 februari 2002 22:34 schreef Solarsparc het volgende:
Ook mag er wel wat meer informatie geboden worden (non-console). Wat bijvoorbeeld handig zou zijn: overzicht van vrije en gebruikte schijfruimte, zoals je nu in Windows (XP) krijgt als je in de root van je schijf zit. In Linux moet je dan algauw even de console in duiken en df doen.
Dat moet gewoon een feature in Konqueror, Nautilus enzo zijn (en ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze die feature niet al hebben).
IMO moet er ook nodig eens een beter packet-management komen, zoiets als "Program Files" in Windows. Programma's pleuren nu hun rotzooi overal heen en daarmee maak je het zowel de gebruiker als het OS moeilijk.
.deb werkt perfect hoor. Dat rpm nou zo brak is en dat mensen nou allemaal source gaan downen en dat klakkeloos 'make install'en en er zo een troep van maken, daar kan ik ook niks aan doen.
En programma's pleuren (met .deb althans) hun rotzooi waar het hoort, op gedefinieerde plekken. Dat dat niet allemaal in dezelfde directory is, is pech. De gebruiker heeft in die directories toch niet veel te zoeken.
En ik snap de bedoeling van de topicstarter wel een beetje, KDE lijkt nu nog "los" te staan van Linux zelf, het is nog steeds een soort shell (zoals win 3.11 dat was voor DOS).
En zo moet het blijven. Integratie is de ergste vijand voor een overzichtelijk systeem. Het maakt er 1 grote ondoorzichtige meuk van.
Modularisatie is veel belangrijker; het zorgt ervoor dat je alles netjes en overzichtelijk kan laten samenwerken.
Zo heb je namelijk het systeem (kernel + base), met daarop XFree, met daarop KDE. En zo moet het blijven ook, want je wilt op XFree even goed iets anders kunnen draaien (GNOME, Enlightenment, wmaker, etc). Ook wil je de optie hebben XFree helemaal niet te gebruiken.
Dat Mandrake hier met zijn default install geen rekening mee houdt en gewoon XFree + KDE installt is prima. Hoeven beginnende users niet bang te worden van wat keuzevrijheid. Maar dat wil nog niet zeggen dat in GNU/Linux zelf alles maar klakkeloos geintegreed moet worden.