To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
( je kunt natuurlijk ook net zoals ik een kant en klare dvd-speler met mp3 ondersteuning kopen.. Ik was €146,- kwijt... en een stuk minder tijd
Ik heb t met een 486DX2 66, 16MB ram (30 pins), SB AWE32 en DOS 6. Met DAMP speler. En dat storrerde HEEL irritant met een gewoon 128kb liedje vanaf een harddiskOp zondag 24 februari 2002 12:32 schreef ND het volgende:
Gaat dat ook lukken met een 486 op 66 Mhz?
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.
Verwijderd
Ja jij hebt het heel mooi gedaan, afstandsbediening en mooi kastje.. ik hoef geen remote en een iets minder afgewerkt kastje is goed voor mij!
ja, overclockenOp zondag 24 februari 2002 12:39 schreef FastBunny het volgende:
[..]
Ik heb t met een 486DX2 66, 16MB ram (30 pins), SB AWE32 en DOS 6. Met DAMP speler. En dat storrerde HEEL irritant met een gewoon 128kb liedje vanaf een harddiskIemand idee om dit werkend te krijgen
The birds turned into The Flying Dutchmen!
maar cool gedaan
A computer without Windows is like a fish without a bicycle.
rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!
Ik zit er ook aan te denken om zoiets te maken, echter een paar wijzigingen:
ipv full height de kaarten horizontaal plaatsen (dus minder hoog), isa moet best om een hoekje te solderen zijn. VGA kaart... doe ik gewoon ook isa
verder wil ik er netwerkondersteuning in.....
Verwijderd
Weet je hoe dit komt?
Drivers zijn geinstalleerd.
Verwijderd
"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."
Verwijderd
mzzl
Werkt nietOp zondag 24 februari 2002 15:30 schreef m-m het volgende:
[..]
ja, overclocken
Wilde em al op 2x 50MHz zetten maar dan boot ie niet... op 2x 33MHz wel. En 40 is niet te kiezen helaas
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
te gebruiken. Je zult dan denk ik gebruik moeten maken van een NIC die dos-compatibel is (dat zijn ze bijna allemaal) en van protocollen die door dos ondersteund worden.
* vinnie1908 lying my ass off
"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."
http://www.wown.com/j_helmig/Dosclnt3.htmOp zondag 24 februari 2002 22:34 schreef Mad_Manic het volgende:
Het lijkt me wel mogelijk om de mp3speler met netwerkkaart
te gebruiken. Je zult dan denk ik gebruik moeten maken van een NIC die dos-compatibel is (dat zijn ze bijna allemaal) en van protocollen die door dos ondersteund worden.
http://www.bovistech.com/tcpip.htm
Dat is niet zo'n punt dus...
Je kan gewoon onder DOS Win9x / NT shares benaderen....
niet bij mpxplay. Is handig progje, ik gebruikte hem lang op een p120 met 16 mb ram. Was zwaar overkill aan hw voor dit progje. Het werkt alleen niet met alle geluidskaarten, alleen met de oudereOp zondag 24 februari 2002 06:16 schreef MREn het volgende:
[..]
Onder windows wel ja, voor Linux (en zeker DOS) liggen die eisen een stuk lager. DX4-100 moet lukken.
ik ben niet subsonik, maafr dit moet wel lukken wat je zegt. Als mpxplay draait hoef je alleen maar support te hebben voor cd-rom of hd, en alles werkt als je geluidkaarte wordt herkentOp zondag 24 februari 2002 22:42 schreef YT-Croc het volgende:
subsonik: Kun je gewoon booten met een win98 bootdisk, waarin hij je cd rom herkent? Zodat je hem ook kutn zien bij Mpxplay?
Ok dat dacht ik alOp zondag 24 februari 2002 22:44 schreef DaMorpheus het volgende:
[..]
ik ben niet subsonik, maafr dit moet wel lukken wat je zegt. Als mpxplay draait hoef je alleen maar support te hebben voor cd-rom of hd, en alles werkt als je geluidkaarte wordt herkent
Nogmaals deze vraag....Op zondag 24 februari 2002 15:40 schreef Gutteguttegut het volgende:
Ondersteunt dat soyo moederbord geen booten vanaf cd-rom?
Neen, het mobo ondersteunt dat spijtig genoeg niet... Maar wie gaat nu al z'n MP3 cd'tjes herburnen met bootsector, als het met een floppy ook gaat?Op zondag 24 februari 2002 22:46 schreef Gutteguttegut het volgende:
Ondersteunt dat soyo moederbord geen booten vanaf cd-rom?
Nogmaals deze vraag....
Of gewoon 1 bootable cd maken, en dan een andere cd met mp3z er in gooienOp zondag 24 februari 2002 23:31 schreef subsonik het volgende:
[..]
Neen, het mobo ondersteunt dat spijtig genoeg niet... Maar wie gaat nu al z'n MP3 cd'tjes herburnen met bootsector, als het met een floppy ook gaat?
Verwijderd
Maar je boot maar keer zoals je zegt dus als je een kleine HD gebruikt mag dat wel geluid maken... maar je boot maar 1 keer wordt in RAM opgeslagen klaar en HArd Disk wordt niet meer aangesproken... plus gaat sneller.Op zondag 24 februari 2002 11:07 schreef subsonik het volgende:
Hmm, veel positieve reacties
Booten van diskette duurt inderdaad wel ff... maar dat doe je toch maar een keer per dag, of een keer per week, of... dan nog liever traag booten van diskette, als snel booten van een veel te luide harddisk
edit:
Iemand vroeg om prijzen...
- mobo + cpu - 50 EUR
- ram - 10 EUR
- CD-rom - 10 EUR
- SB16 - 5 EUR
- VGA - 5 EUR
- LCD - 40 EUR
- PSU - 10 EUR
- afstandsbediening - 20 EUR
- remote receiver - 20 EUR
- hout, schroeven - 10 EUR
- spuitbus verf - 6 EUR
+ véél, héél véél werk
En nog iets de gemiddelde HD maakt minder geluid dan een floppy... plus de flop heb je een minuut lang geluid... ook een oude HD produceert zowat nul aan warmte, en floppydrive produceert misschien nog wel iets meer warmte dan een oude HD.
Ook is een floppy erg gevoelig voor van alles... keertje ding vervoeren, mobieltje die af gaat etc.. en je flop kan beschadigt zijn...
De mijne word er een met:
- Twee Cdroms (tja, ik had er twee liggen, dus)
- Afstandsbediening
- Boot vanaf CDrom
- LCD schermpje
- Linux based
Ik ben nog steeds bezig met het programmeren van de MP3-speler (Wirfamp
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Kijk jij snapt hem...Op zondag 24 februari 2002 23:42 schreef YT-Croc het volgende:
[..]
Of gewoon 1 bootable cd maken, en dan een andere cd met mp3z er in gooien
alleen ben ik nou de enigste die de binnenkant een enorme ******zooi vindt
en je kaarten vastzetten voor de zekerheid kan wsch ook geen kwaad
verder ziet et er echt lekker
Allemaal dingen die ik in overweging genomen heb. Nu is het zo dat:Op zondag 24 februari 2002 23:54 schreef -KOD- het volgende:
[..]
Maar je boot maar keer zoals je zegt dus als je een kleine HD gebruikt mag dat wel geluid maken... maar je boot maar 1 keer wordt in RAM opgeslagen klaar en HArd Disk wordt niet meer aangesproken... plus gaat sneller.
En nog iets de gemiddelde HD maakt minder geluid dan een floppy... plus de flop heb je een minuut lang geluid... ook een oude HD produceert zowat nul aan warmte, en floppydrive produceert misschien nog wel iets meer warmte dan een oude HD.
Ook is een floppy erg gevoelig voor van alles... keertje ding vervoeren, mobieltje die af gaat etc.. en je flop kan beschadigt zijn...
- oude HD's allemaal overdreven luid spinnen (dus zelfs idle is het niet om uit te houden)
- nieuwe, stille HD's waren te duur voor dit project
- ik heb er geen idee van of je in DOS een harddisk in standby-modus kunt laten gaan...
Voor de rest is het met een floppy ook handiger om es nieuwe soft in de player te steken...
jwbagger --> binnenkant is idd niet zo propertjes, maar who cares... zit geen venstertje in hé
En kaartjes vastzetten... waarom? Als ze niet loskomen, is er toch geen probleem?
Verwijderd
[off-topic] Ik geloof dat dit mn honderste was \
Als je in je bios insteld dat ie na 10 min. uit moet, dan gebeurd dat, ook in dosOp maandag 25 februari 2002 00:25 schreef subsonik het volgende:
[..]
- ik heb er geen idee van of je in DOS een harddisk in standby-modus kunt laten gaan...
Ach, als je een keer je speler meeneemt om ergens te showen, dan kan heel misschien een kaart loskomen of (heel misschien) afbreken... ach, een groot risico is het niet, je kunt hem eventueel vasttapen, want je hebt toch geen venstertje erin zittenEn kaartjes vastzetten... waarom? Als ze niet loskomen, is er toch geen probleem?
Verwijderd
that's my point exactlyOp maandag 25 februari 2002 02:49 schreef Wirf het volgende:
Ach, als je een keer je speler meeneemt om ergens te showen, dan kan heel misschien een kaart loskomen of (heel misschien) afbreken... ach, een groot risico is het niet, je kunt hem eventueel vasttapen, want je hebt toch geen venstertje erin zitten
voor normaal gebruik is 't zo wel voldoende ... maar je weet van jezelf dat het interieur niet zo stevig is als de kast uitstraalt...
je gebruikt per slot van rekening een stevig uitziende kast, die er zeer solide uitziet... zou zonde zijn als je dan extreem voorzichtig moet zijn met het vervoer van het apparaat...
in principe (nogmaals:in principe) zou je de kast moeten kunnen laten vallen zonder dat er veel schade ontstaat. (er zit geen hdd in, dus zou je pc het moeten kunnen hebben met zo'n sterke kast erom heen)
vallen is misschien wat overdreven, maar op zich normaal vervoer zou ik me ook niet echt prettig bij voelen als de kaarten zo los in hun sloten zitten...
misschien is er een oplossing te maken met een klein plankje ónder de schroefpunten te bevestigen?
mijn idee is dit ongeveer (let niet op quality, want dit is een one-minute-paint-job

* jwbagger ik zie nu op de voto's dat het ietsje anders zit dan ik had gedacht. maar 't blijft wel mogelijk (alleen zal je 1) een dunner plankje/balkje moeten gebruiken en 2) de bevestigingspunten van het balkje op andere plaatsen zetten...
Ashes to ashes, dust to dust... Rest in peace dear AMD 1800+... MAAR IK HEB NU WEL EEN MOOIE SLEUTELHANGER!!!
Ivm de floppy <--> HD discussie: het gebruikte mobo bood géén ondersteuning om de HD na een tijdje in standby te laten gaan. Dus toch maar diskette
Wat vastzetten van de PCI kaarten betreft: had uiteraard iets beter geweest als die vastzaten, maar:
- de bak is niet voor transport bedoeld, die blijft gewoon staan
- je kan het deksel er vrij gemakkelijk afhalen om te checken of alles nog vastzit (deksel klikt vast)
of booten van een netwerk.. das redelijk eenvoudig te realiseren!Op maandag 25 februari 2002 20:08 schreef Mad_Manic het volgende:
Het meest ideale zou zijn als je kan booten vanuit een soort flash geheugen dan heb je geen geluid.
Verwijderd
wat voor software gebruik jij ?Op maandag 25 februari 2002 22:28 schreef subsonik het volgende:
Als je boot van netwerk, is het niet standalone meer hé
Verwijderd
okOp maandag 04 maart 2002 05:52 schreef subsonik het volgende:
Lees m'n pagina es, er staat meerdere keren op dat ik MPXplay gebruik
Maar wat dacht je van een kleine laptop hdd? Deze zijn stil, makkelijk weg te werken en sneller als een floppy. Of, iets duurder waarschijnlijk, een flashdisk met ide aansluiting.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Verwijderd
-Pentium 75
-32 mb ram
-500 mb hd
-10/100 netwerkkaart
-Soundblaster 16
-windows 95
-winamp versie errug oud.
Hij kan dus alles afspelen, ook 196kb/s en vbr.
Vooral die combo windows en winamp was een beetje aanklooien, maar het werkt dus. Gewoon alles kaal houden.
Budgettaire beperkingenOp maandag 04 maart 2002 08:36 schreef afterburn het volgende:
Heel mooi!
Maar wat dacht je van een kleine laptop hdd? Deze zijn stil, makkelijk weg te werken en sneller als een floppy. Of, iets duurder waarschijnlijk, een flashdisk met ide aansluiting.
De speler is overigens verkocht aan een computernoob, en het is handiger om die nieuwe software op een diskette te laten zetten, dan om uit te leggen hoe hij de speler in netwerk moet zetten om de nieuwe software op HD te zetten.
Alleen 50 euro voor alleen al die mobo+proc!? is dat niet iets te veel?
Verwijderd
Hoe stuurt je het lcd aan ?
-schema en model lcd ?
Detekteert mpxplay , zelf de geluidskaart?
-ik heb onboard sound.
De print van de afstandbediening , moet die met een eprom , geprogrameerd worden?
of kan je dat doen met de pc ?
De print maken is geen probleem , maar een eeprom of zo kan ik niet programeren , omdat ikde hardware er niet voor heb.
Danku
Zelf koos ik voor de speler met netwerkaansluiting en een grote harddisk. Zie: [topic=380197/1/25] voor mijn geoverkilde mp3 speler.
Een een gesilencde drive maakt echt niet zo heel veel herrie, en ik vindt het persoonlijk handiger dan dat je je mp3 cd'tjes moet wisselen. Op mijn hd past gewoon alles in 1 keer.
De microcontroller kan je idd programmeren met een zelfgemaakte programmer, die aangesloten is op de printerpoort. Met een dos progje kan je de firmware die op de site van elektuur te vinden is programmeren.
Het linkje naar de site met de instructies voor de programmer vind je op m'n site...
Als je het mij heel lief vraagt, wil ik die chip ook wel voor jou programmeren
Verwijderd
Dus de schema's heb ik bestudeert , en daar raak ik wijs uit
(schema elektuur pc remote control en het schema van AVR programmer)
Stel u voor dat ik alle hardware heb gemaakt!
Ik heb de software (avr2v9.exe en deze bestanden van elektuur : fir_1.OBJ , fir_1.HEX , fir_1.LST , fir_1.ASM)
Wat is het programeer commando ?
avr2v9 378 fir_1
Maar dat vind je ook wel op de page van die programmer
Verwijderd
Keep up the good work
Was ook al een tijdje aan het denken om zoiets te maken... volgens mij ga ik vanmiddag eens kijken wat er mogelijk is met dat oude pctje die in de kast ligt
"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George
Verwijderd
en dat duurt wel lang , eer ge uw 1ste muziek hoort!
(p100-16Mram) 6speed cdr
En zoals velen hier ben ik ook al een aantal maanden van plan om zoiets te gaan maken, nu ik dit gezien heb al helemaal..
#
300%? Overclockt ie dan ff je cpu?Op dinsdag 02 april 2002 15:35 schreef Anthrax het volgende:
mpxplay eist wel 300% cpu , tijdens het opladen van een cd!
"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George
of moet je steeds al die tracks zelf selecteren
ik ga ook even kijken tussen mijn oude rommel
bedankt
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Verwijderd
CPU: Intel 80486 100mhz (DX4-100) or above (P90 to OGG)
RAM: 4-8Mb
Soundcard:
- SB16 (ISA) or compatible (SB AWE32/64,SB Live,SB Audigy)
- ESS 1688-1888 chips
- WSS compatible cards (Crystal Sound, Yamaha, some OPTI cards,some CMI cards)
- GUS cards (GUS MAX, Gus PnP)
- SB pro (DSP 1.x, 2.x, 3.x) or compatible
Operating system:
- MS-DOS 5.0 or higher
- Windows 95/98 (DOS window)
Verwijderd
maar euh, voor da dink af te zette dan sluit je dos toch eigenlijk verkeerd af want je geeft gewoon geen stroom meer, of ben ik gewoon slecht
en wat er op die boot-diskette staat, kan je da ooko gewoon niet mee op je mp3ck'ke zette
en audio cd'kes, gaat dat ook, zal wel zeker
Verwijderd
Ik ben zelf van plan ook zoiets te maken, maar dan met een laptop (P100, 2.1Gig, geen cd-rom) als basis te gebruiken.
Voordelen zijn dat er geen koeling in hoeft. Hij is daarom zo stil als iets. Het enige wat je hoort is de harde schijf die draait. Verder is het mobo ook heel klein en je hoeft geen PCI/ISA kaarten er dwars op te steken waardoor hij heel plat kan blijven. Er zit ook al een infraroodpoort in die laptop voor evt. remote-control. Ideaal leek mij.
Verwijderd
geluidskaart? (of is dat onboard?)Op woensdag 24 april 2002 21:38 schreef DarthElvis het volgende:
*knip*
Verder is het mobo ook heel klein en je hoeft geen PCI/ISA kaarten er dwars op te steken waardoor hij heel plat kan blijven.
*knip*
Verwijderd
zal ook wel on-board zijn zekerOp woensdag 24 april 2002 21:41 schreef badpinguin het volgende:
[..]
geluidskaart? (of is dat onboard?)
Verwijderd
dat mp3 progie is wel handig, een vriend van mij heeft een ouwe 486 laptop, en er zat geen hardeschijf meer in
met dit progie kan ie er dan wel een mp3 bakkie van maken
Verder: mooie kist - zoiets ga ik ook maken, maar ik wil 'm wel compacter en met hdd.
Nederlander in België
Zal wel aan versie liggen, want hier draait MPXplay onder dos, prima op een p60.Op dinsdag 02 april 2002 19:14 schreef Anthrax het volgende:
System requirements for Mpxplay:
CPU: Intel 80486 100mhz (DX4-100) or above (P90 to OGG)
RAM: 4-8Mb
Soundcard:
- SB16 (ISA) or compatible (SB AWE32/64,SB Live,SB Audigy)
- ESS 1688-1888 chips
- WSS compatible cards (Crystal Sound, Yamaha, some OPTI cards,some CMI cards)
- GUS cards (GUS MAX, Gus PnP)
- SB pro (DSP 1.x, 2.x, 3.x) or compatible
Operating system:
- MS-DOS 5.0 or higher
- Windows 95/98 (DOS window)
Want dat zou ideaal zijn. Alvast bedankt
Verwijderd
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
tuurlijk, dit is heel makkelijk, zet bijvoorbeeld winamp in je "opstart"-map onder windows, dan ben je al zowat klaar.KraveN schreef op 13 June 2003 @ 16:10:
Ik wil ook zo iets gaan maken want heb nog een pentium 120 staan die alleen maar stof staat te vangen. Maar nu wil ik voorlopig geen LCD gebruiken en ook geen toetsenbord aanhangen of monitor. Wat ik wil is als ik dat ding aan zet dat die random mp3's gaat afspelen die op de hardeschijf staan. is dit wel mogelijk ?
Want dat zou ideaal zijn. Alvast bedankt
en willen de mensen er rekening mee houden dat dit topic uit februari 2002 komt?
Maar dan zou ik alsnog play moeten drukken waarschijnlijk en ik wil er verder niks aan hangen behalve een draadjevan geluidskaart naar mijn stereo toren. EN ik draai het liefste geen windows maar alleen dos. En dan is het de bedoeling dat die opstart van schijf of opstart diskette en uit zichzelf gaat playen.Wirf schreef op 13 June 2003 @ 16:39:
[...]
tuurlijk, dit is heel makkelijk, zet bijvoorbeeld winamp in je "opstart"-map onder windows, dan ben je al zowat klaar.
en willen de mensen er rekening mee houden dat dit topic uit februari 2002 komt?
Verwijderd
lama, tis al glukt
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 17:02 ]
wow dat is duur !subsonik schreef op 24 februari 2002 @ 11:07:
- LCD - 40 EUR
Verwijderd
Maareuuhh ik kannet natuurlijk niet laten om nog een beetje kritiek te geven:
Ik was eens ff aan het zien naar de diskette en ik vraag mij af waarom er zoveel onnodige spullen opstaan...
Kan je er dan niet beter een paar extra progsels opzetten ipv readme's enzo?
Je had mss ook beter je toetsenbord ingang opengelaten zodat je later nog wat kon bij proggen indien nodig?
Of een netwerkpoortje? (ik zag wel dat mxplayer daar niet zo goed mee overweg kan...)
-> gewoon niet op letten
BTW:
Hoe heb je je lcd aangestuurd?
niet bepaald het goede voorbeeldPhreak schreef op 24 February 2002 @ 23:42:
Leuke mod man!
Maare zoiets wil ik ook wel ik doe het nu via m'n P2 server maar die trekt winamp amper loop osms ook vast. maar ik gebruik m'n netwerk voor me mp3 omdat alles op mijn pc staat. is het makelijk om via dos die mp3's van het netwerk te trekken ?
Ook niet gek, toch? Maar mooi werk hoor, en het gaat om de hobbie.