Op zaterdag 23 februari 2002 11:16 schreef marzzman het volgende:
[..]
GF4 MX heeft geen DX8.1 ondersteuning, de GF4 Ti wel. Maar hier laat nvidia volgens mij ook een steekje vallen, want ATI brengt de RV250 uit met DX9 support.... NVIDIA moet maar es gaan duimen --> serious concurrentie is coming !!!
Uhm... dit klopt niet helemaal hoor.
De GF4 Ti is dus een DX8.0 kaart en
geen DX8.1 kaart!
De Radeon8500 is daarentegen wel een DX8.1 kaart. De GF4 Ti is eigenlijk een DX8.05 kaart, want hij ondersteunt bijvoorbeeld geen Pixel Shader 1.4, en dat is toch echt een DX8.1 functie.
De R250 (inmiddels zonder de V) is ook geen DX9.0 kaart, dat is de R300. De R250 krijgt dan ook hoogstwaarschijnlijk de naam Radeon8800, waarvoor de eerste 8 staat voor de DX-versie die het ondersteunt en de tweede 8 staat voor het niveau waarop je hem moet plaatsen (dus hoger dan de 8500).
De R250 gaat waarschijnlijk de GF4 Ti overtroefen qua prestaties (1.5x de prestaties van de R8500) en in het najaar wordt de R300 (Radeon 9500?) uitgebracht als tegenhanger van de GF5 (als-ie zo gaat heten), die wel volledig DX9 compatibel zijn.
En om maar weer ontopic te eindigen. De games die nu uitkomen ondersteunen steeds meer en meer. Ik zou het dus ook zonde vinden om een GF4 MX te kopen. Het lijkt me geen fijn idee om een game te spelen, terwijl je weet dat het nog zo veel beter kan en niet alle mogelijkheden van het spel benut worden.
Het boeit mij dan ook totaal niet of het een hogere framerate haalt, op een gegeven moment merk je er toch weinig van en geef ik de voorkeur aan hoge speelbare beeldkwaliteit. En de spellen die nu ontwikkelt worden/net uit komen, zijn vaak dus wel gebaseerd op DX8.0/1. En dan wint een GF3Ti het van GF4MX. Ze hadden de GF4 MX gewoon beter GF2MX 750 kunnen noemen ofzo.
Zelfs John Carmack, ontwikkelaar van Doom 3, zegt dat de termen zeer misleidend zijn en dat je beter geen GF4 MX moet kopen, omdat je straks niet goed Doom 3 kan spelen, terwijl dit op een GF3 wel weer mogelijk is.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.