Op maandag 25 februari 2002 09:10 schreef Mammaplank het volgende:
[..]
Waarom zou de ziel zich zo beschermen? Ik denk dat je je aanpast aan de omgeving, en daarop je ziel baseert. Als we op een hel geboren zouden zijn zouden we daar ook wel onze ziel op aan kunnen passen denk ik ( worden dan wel meer verbittert etc, maar ik denk wel dat het lukt ).
Het is voor mij meer de vraag waarom alles echt is, is dit toch allemaal een grap van een hoger iets, is het allemaal puur toeval... maarja, zou weer een andere discussie zijn.
Dat we ingesteld zijn om onzelf te beschermen 'reflexen' enzo is inderdaad erg interessant. Zou wel vanuit de oertijd bij ons ingebakken zijn.
Er was ook een keer een of ander slim iemand die een boek had geschreven dat er over ging dat wij niet eens zelfbewust zijn, maar dat alleen maar denken. Was heel vreemd, en het hele verhaal ben ik alweer een beetje kwijt, maar er is al wel eens een topic over geweest hier.
Zou wel grappig zijn als ons hele zelfbewustzijn toch een illusie is.
Vooral dat stukje dat je noemt over de Hel.
Heel interessant.
Namelijk, zoals ik al zei, onze hersenen/ziel hebben een verdedigend karakter.
Bij zandstormen geven onze hersenen een signaal de ogen te sluiten ter bescherming.
De ziel zou dezelfde truc kunnen gebruiken om zichzelf te beschermen tegen de ware werkelijkheid.
Dat betekent dat alles om ons heen wel eens een illusie zu kunnen zijn om onze ziel tegen de ware werkelijkheid te beschermen.
Wat...ik bedoel stel dat we in de ware werkelijkheid, zoals jij dat zegt nou eigenlijk in de Hel zijn.
En dat alles om ons heen een reactie is ons daartegen te beschermen.
Ik bedoel het zou best wel eens kunnen.
Dit universum zou wel eens het toppunt van pijn en kwaad kunnen zijn.
Maar liefde en geluk dan?
Nou komt het....je ziet op tv toch wel eens van die perfecte gezinnen...iedereen maait zijn gras voor het huis, iedereen lacht.
Zoiets is toch heel erg ziek....dat is gewoon zeer eng.
Want in werkelijkheid sterven er op dat moment van die lach over de gehele wereld mensen aan ziekte, pijn en oorlog.
Stel dat liefde en geluk nou een reactie zijn om ons te beschermen tegen dit kwade universum.
Allemaal schein zou het kunnen zijn....alles wat we doen zien en voelen.
Alles zou een reactie kunnen zijn om onze ziel maar door te laten gaan en maar door te laten gaan.
Sterven kan een ziel toch niet, overleven hoeft het ook niet.
Zou het dan kunnen zijn dat we ons het leven inbeelden.
Maar dan zou je je ook kunnen afvragen.....is het ontstaan universum dan een reactie van een God?
Een bescherming tegen iets....
Is dat het zin van het leven?
Dat God reageert op iets om zich te beschermen....en dat het universum daar slechts het gevolg ervan is.
Immers al het leven doet er alles aan om te kunnen overleven....mensen, dieren, insecten, samenlevingen, bacterien alles.
Zou God zich dan ook beschermen tegen iets?....
Ik moet eerlijk bekennen, ik geloof niet in een Hel, maar wel in een God, eerder in een vorm van reincarnatie.
Dat lichamen slechts omhulsels zijn, omhulsels waarmee we kunnen "interacten" met materie.
Maar waarom zouden zielen in Godsnaam willen "interacten" met het universum dat uit materie/energie bestaat.
Het brengt toch pijn, oorlog, dood.(ook positieve dingen)
Wat zijn de voordelen voor een ziel om in een lichaam te gaan zitten?(een dier of een mens)
Heeft het uberhaupt voordelen?
Uit alles in het universum is gebleken dat het uiteindelijk een functie heeft.
Waarom zou een God gehele rassen door het universum willen evolueren, ze steeds intelligenter willen maken, steeds verbeteren?
De zwakken sterven af en de sterktes worden doorgegeven aan volgende generaties.
Wat is het uiteindelijke doel hiervan?
Dat de natuur ons evolueert en ons beter leert overleven is duidelijk....maar tot welk doel?
Ik zie geen einddoel...
Wat was er voor het universum er was?
Voor de big bang?
Wat heeft de big bang in werking gezet?
Ik bedoel er waren nog geen wetten der natuur ofzo, want het universum bestond zelf nog niet.
Het universum wijkt uit en het einde is nog niet in zicht, maar doordat het uitwijkt kan men wel bepalen waar het beginpunt was.
Wat heeft dit uitwijken als einddoel?
Welke rol speelt onze ziel erin?
Het lijkt wel hoe verder je komt, hoe meer vragen het opwekt.