Moondust
Prima motivatie! Het werkt bij jou dus als zingeving. Vergeet dan niet dat het om die reden dus totaal geen zogenaamd waarheidsgehalte heeft. Het doet bij jou dienst als zingevingsinstrument waar je geen echtheid aan kan ontlenen.
Sorry, maar het is niet aan jou om daarover te oordelen.
Hoewel de aanleiding welliswaar gebasseerd is op logica, zijn mijn ervaringen dat niet.
Ik heb nog steeds te maken met 'bewijs'. Bewijs van toevalligheden die absoluut niet logisch zijn. Een voorbeeldje doet het altijd leuk, en het is er een uit velen:
Ik had wat probleempjes met een vriendin, en ik stond op het punt om op vakantie te gaan. Ik mis de trein, ga vervolgens naar een kroeg waar ik nooit kom (vlakbij het station); en drink daar rustig een biertje. Op het moment dat ik weg wil gaan, komt zij vanachter deze kroeg mijn kant op. Ze had net een brief klaar die ze voor mij schreef. In deze kroeg zat zij ook nooit eerder, en zeker niet overdag. Goed gepraat, de brief bepraat. En ik kon rustig op vakantie.
Logica? Wel als ik het uitleg in een vorm als "universele werking"
Alles werkt ogenschijnlijk in cycli, grote en kleine. Het feit dat deze gedachte ogenschijnlijk ruimte, tijd en mogelijkheden om te onderzoeken, te ervaren en te leren geeft, lijkt mij meer wishful thinking dan waarheid.
Wat is er mis met wishfull thinking, als dit me helpt (dat is toch eigenlijk het minste geloof wat je zou kunnen hebben). Zolang het niet gebruikt wordt als excuus, dan zou het me belemmeren. En dat doet het juist niet.
Komt deze gedachte niet voort uit de ontkenning van het NU, altijd maar hopende dat er iets mooiers komt?
Het is juist het NU waar ik in leef. Gisteren is een spoor die ik achter laat; de weg die ik gevolgt heb, en die me gebracht heeft waar ik nu ben. Morgen is een fata-morgana, een zinnebeeld waar ik me echter wel op moet richten maar geen enkele houvast aan kan ontlenen. Vroeger concentreerde ik me met athletiek ook op m'n voorganger, en ging er aan voorbij. Totdat ik me concentreerde op de finish, ook daar ging ik aan voorbij. Je moet toch wel een doel in het leven hebben. En als je de keuze hebt; waarom geen mooie.
Ik denk dat je je geloof wil rechtvaardigen door jezelf wijs te maken dat het logisch is en "logisch" heb je al geadopteerd als zijnde vaststaand en onbuigzaam. Het lijkt alsof je vindt dat het leven zinvol moet zijn. Ook dit heb je zelf bedacht, maar is het ook werkelijk zo?
Mijn logica is niet te vergelijken met de logica van anderen. Het is een onderdeel van mijn denkwijze, gebasserd op mijn visie van de wereld en mijn ervaringen in deze wereld. Mijn logica kan morgen anders zijn, als ik dat wil.
En mijn leven IS zinvol, omdat ik daarvoorkies. Misschien het leven van anderen niet zinvol, en dat vindt ik jammer voor hen. Misschien is mijn leven niet zinvol voor andere... Die hebben pech! Ik kan niet iedereen tevreden maken, lijkt me veel te vermoeiend.
Je gebruikt het woord "beste". Wie bepaalt nu wat het beste is? Alsof er ook een "slechtste" is. Je tracht voor jezelf te rechtvaardigen dat jij IETS voorstelt, dat je WAARDE hebt. Waarom heb je het nodig om waarde te hebben?
Al die begrippen zijn relatief. Lekker, een Mooi ook. IK ben diegene die bepaald wat het beste is voor mij. En zit ik verkeerd, dan loop ik vanzelf wel tegen een muur op. dan val ik vanzelf wel op m'n snuffert. En moet ik opnieuw kiezen wat dan het beste voor mij is. En ik heb waarde niet nodig... Ik ben van waarde! (net zoals ik ieder ander van waarde vind)
En dat is weer puur mijn intepretatie, van mijn leven. Je mag daar best wel over praten. Maar dat heeft toch geen zin. Het is van mij. En niet perse van toepassing op anderen.
Ik kan alleen anderen laten zien hoe ik er mee omga. En misschien dat anderen daar wijzer van worden: Of ze 'waarderen' het, of ze zien mij als een slecht voorbeeld zodat ze beter weten wat ze wel willen.
En dit klinkt misschien ontzettend egoistisch e/o egocentrisch. Maar dat is wel de manier hoe ik de wereld in kijk. Egocentrisch: ik zie de wereld nu eenmaal om mij draaien, maar ik zie mijzelf niet als belangrijker dan een ander. Egoistisch: Ik probeer mijn eigen mening te vormen. Misschien neem ik wat over van anderen, maar dat is alleen maar omdat het mij uitkomt; ik probeer me niet te laten manipuleren (kun je niet altijd voorkomen)
En voor de rest... God snapt het wel
edit:
Het volgende is ook een interpretatie:
edit:
Het blijft me toch steeds bezighouden...hehe grappig
Mijn opa zweert ook bij logica, maar is daardoor bijzonder beperkt in zijn mogelijkheden.
Ik geloof in een God om mijn redenen. Ik zou God beperken als ik dat geloof maar in 1 richting had. Ik heb meerdere; logica is daar 1 van, gevoelsmatig geloof ik ook. In de thread:"[God] sorry, ik heb andere dingen te doen" ben ik erachter gekomen dat ik ook in de bijbel kan geloven.
Naar mijn mening is een waar geloof op alle vlakken waarheid: Aards niveua, spiritueel niveau, esotherisch niveau, metafysisch niveua, wetenschappelijk niveau, logisch niveau..etc. Wat is 1 richting in de zee van ruimte..Niets!. Ik noem het maar God, bij gebrek aan een ander woord. Maar ik beperkt het niet; ik geloof niet in een beperkte God. Ik geloof ook niet dat God in het middelpunt staat. Wijs mij het middelpunt aan van het universum, en zal me daartoe richten net als wat Mekka betekent voor de Islam. Zo vind ik het ook heerlijk op 'smorgens een knikje te geven aan de zon. Helemaal geweldig vindt ik het als op dat moment de zon doorbreekt. Is dit een illusie of wishfull thinking? mischien. Maar het voelt wel goed, en daar gaat het bij mij om, zonder anderen in de weg te staan.