Zo, ik ben weer terug. Heb maar even een nieuwe thread gestart, want dat werd weer hoog tijd ( http://gathering.tweakers.net/Forum16/HTML/000303.html
Er is weer stevig gepost, maar ik zal me in deze reactie even beperken tot de super-post (in meerdere opzichten?
)van Lord Daemon. Ik beperk me even tot de belangrijke punten:
Schepper-schepsels
1: God is goed/perfect (premisse)
2: God heeft ons geschapen (premisse)
3: God is alwetend, doorziet de gevolgen van bepaalde wetten (premisse)
4: God heeft het beste voor met zijn schepsels (uit 1 en 2)
5: God stelt geen kwade/verkeerde/ondoordachte wetten voor zijn schepsels (uit 3,4)
6: Het opvolgen van die wetten leidt dus tot een goede/perfecte wereld (uit 5)
Keuzen
Wetenschappelijke theorieën?
Verklaringen:
1. Het gaat hier niet om details, het is een samenvatting van de veel gedetailleerde bouwplannen van Salomo.
2. In vers 26 wordt verteld dat de rand van het wasvat niet recht was, maar een beetje naar buiten gebogen als de rand van een drinkbeker: “Haar dikte was een handbreed en haar rand was in de brom van een band, een leliekelk”. De genoemde diameter en omtrek uit vers 23 kunnen dan gemeten zijn op verschillende hoogten van het wasvat: De diameter aan de bovenrand, en de omtrek ergens onder die rand. Dat zou betekenen dat hun verhouding betekenisloos en dus niet noodzakelijkerwijs gelijk hoeft te zijn aan pi.
Ik wil graag de volgende bewijzen:
- God bestaat
Geen evolutie : noodzaak van een schepping
- Hij is de auteur van de Bijbel
uitkomen van profetieën, opmerkelijke eenheid ondanks het feit dat het hier gaat om vele verschillende schrijvers, bevestiging archeologie, etc. Een hard bewijs is verder erg moeilijk te geven, want hoe
Er is weer stevig gepost, maar ik zal me in deze reactie even beperken tot de super-post (in meerdere opzichten?
)van Lord Daemon. Ik beperk me even tot de belangrijke punten:Schepper-schepsels
Inderdaad, het is lastig te bewijzen. (Ook al vraag ik me af of zoiets bewezen moet worden, het is voor mij heel logisch). (ik neem je argumentatiemanier maar even over, want ik vind hem helder)De vraag is nu of deze morele wet 'waar' is. Een morele wet is dan en alleen dan 'moreel' of 'waar' wanneer het opvolgen van deze wet een significante vermindering van ellende in de wereld tot gevolg heeft. Het is erg moeilijk, zo niet onmogelijk, om te beargumenteren dat dit het geval is voor 'Geschapen dingen moeten hun schepper blindelings gehoorzamen.' Maar je mag het proberen.
1: God is goed/perfect (premisse)
2: God heeft ons geschapen (premisse)
3: God is alwetend, doorziet de gevolgen van bepaalde wetten (premisse)
4: God heeft het beste voor met zijn schepsels (uit 1 en 2)
5: God stelt geen kwade/verkeerde/ondoordachte wetten voor zijn schepsels (uit 3,4)
6: Het opvolgen van die wetten leidt dus tot een goede/perfecte wereld (uit 5)
Het ging ook niet om de geldigheid van de argumenten en het was ook zeker zelf geen argument. Echter, wat me opviel bij de gebruikte argumenten was dat men er niet van doordrongen was hoe de relatie schepsel-Schepper is. En dat is wel belangrijk in deze discussie.Daarnaast: jullie moeten jullie ook goed je positie indenken: Wij zijn schepsels, Hij is onze Schepper. (wat soms aversie opwekt)
Dit heeft helemaal niets met atheologische argumenten te maken. Een beroep op de emoties of beweegredenen van de gever van een argument staat bekend als een 'ad hominem' aanval. Wat ik wel of niet denk kan geen invloed hebben op de geldigheid van mijn argumenten.
Keuzen
Over welke straf heb je het, Lord Daemon? De straf tijdens de eind-tijd? Die krijg je pas als je dezelfde keuze doet als Adam en Eva (en dat continueert!). Iedereen staat dus voor die eigenlijke keuze: Kies ik voor God, of niet.Wij mensen hebben gekozen om van die boom te eten tegen zijn uitdrukkelijk gebod in.
Ik ga dit niet eens bij de bespreking van het argument van het kwaad voegen, want dat is het niet waard. Wij. Wij? Wij?! Ik niet. Ik zeker niet. Jij niet. Heus niet. Zij? Volgens de bijbel wel. Ok, dus niet ik, niet jij, niet wij, maar zij. Als iemand daarvoor gestraft moet worden, dan zijn zij het. Niet ik. Niet jij. Dit is een verkrachting van het begrip rechtvaardigheid. (Justice is lost, Justice is raped, Justice is gone...)
Wetenschappelijke theorieën?
Ben ik het helemaal mee eens. Dat komen we in de Bijbel ook tegen: als iets op natuurlijke wijze kan doet God het over het algemeen ook op natuurlijke wijze.Volgens mij klopt dit niet. Indien er twee theorieen zijn die bepaalde verschijnselen even goed verklaren, en een daar van verwijst alleen naar de materiele wereld en de ander ook naar een 'spirituele' wereld, dan heeft de eerste theorie de voorkeur.
Hier heb je zeker gelijk in. Echter, de evolutietheorie is onwaarschijnlijk. Zelf evolutionisten geven dat toe. Toch houden ze deze theorie aan omdat ze postuleren dat er geen God bestaat en dus evolutie waar moet zijn. En dat is natuurlijk niet juist.En wel omdat zij geen nieuwe entiteiten, in dit geval de niet-aangetoonde spirituele wereld, postuleert. Dit is het hele idee van Ockham's scheermes, en ligt aan de basis van de wetenschap. Indien twee theorieen hetzelfde voorspellen heeft de meest 'simpele' de voorkeur. Mijn auto rijdt doordat de motor werkt, of doordat een onzichtbare gremlin hem vooruit duwt. Omdat ik voor de tweede theorie een nieuwe entiteit moet postuleren, en de eerste dat niet hoeft, heeft de eerste de voorkeur. Er is dus geen 'geloof' dat er niet meer is dan wij zien in de wetenschap; maar indien de wetenschap iets kan verklaren zonder zo iets gecompliceerds als een god te postuleren, zal zij dat doen.
Goed, religie en wetenschap is wat beter geformuleerd. Het probleem was echter dat verscheidene mensen hier religie als tegenovergestelde van wetenschap zagen. Dat is niet waar, je kunt het namelijk best combineren.Nee. Mogelijk is wel 'religie' en 'wetenschap'. Het bestaan van wetenschap sluit het bestaan van een god niet uit. Echter, 'geloof' (als in het engelse 'faith') en 'wetenschap' gaan niet samen. Aangezien 'geloof' inhoudt dat men iets aanneemt waar geen bewijs voor is.
Gezien die laatste opmerking heb je Openbaringen nog niet al te diep bestudeerd. Het is een mooi gestructureerd en heel diepgaand boek. Zeker niet geschreven door een drugs-verslaafde. Het boek is ook zeker niet nutteloos. Wij kunnen op dit moment echter sommige gedeeltes nog niet goed interpreteren omdat we niet weten wat voor een mate van symboliek ze hebben. (En bv. nog niet begrijpen hoe iets mogelijk kan zijn, neem bv. dat teken) Hoe dichter echter de eindtijd nadert, en hoe meer profetieën er uitkomen, hoe meer we ook beginnen te begrijpen van dit boek. Op dit moment kunnen we alleen de grote lijnen met zekerheid vaststellen.Het boek is geschreven op een symbolische manier. Ik denk dat pas degenen die in die tijd leven zullen zien wat het echt betekent.
Dan is het nutteloos, niet? Ik denk toch dat de opmerking van Terry Pratchett en Neil Gaiman in hun 'Good Omens' een betere verklaring voor Revelations geeft (uit m'n hoofd): "Saint John was a nice chap, if a bit too fond of odd mushrooms."
Pi = 3? : Tekst: 1 Kon. 7:23 (het gaat hier over het wasvat): “Voorts maakte hij de zee, van gietwerk, tien el van rand tot rand, geheel rond, vijf el hoog, terwijl een meetsnoer van dertig el rondom kon omspannen.”En als er wordt verteld dat pi gelijk is aan 3 is dat dichterlijke vrijheid. En als een zoon van 42 jaar oud zijn vader opvolgt als koning, die net op 40 jarige leeftijd gestorven is, is dat een grap van de heilige geest. Ja hoor.
Verklaringen:
1. Het gaat hier niet om details, het is een samenvatting van de veel gedetailleerde bouwplannen van Salomo.
2. In vers 26 wordt verteld dat de rand van het wasvat niet recht was, maar een beetje naar buiten gebogen als de rand van een drinkbeker: “Haar dikte was een handbreed en haar rand was in de brom van een band, een leliekelk”. De genoemde diameter en omtrek uit vers 23 kunnen dan gemeten zijn op verschillende hoogten van het wasvat: De diameter aan de bovenrand, en de omtrek ergens onder die rand. Dat zou betekenen dat hun verhouding betekenisloos en dus niet noodzakelijkerwijs gelijk hoeft te zijn aan pi.
Ik wil graag de volgende bewijzen:
- God bestaat
Geen evolutie : noodzaak van een schepping
- Hij is de auteur van de Bijbel
uitkomen van profetieën, opmerkelijke eenheid ondanks het feit dat het hier gaat om vele verschillende schrijvers, bevestiging archeologie, etc. Een hard bewijs is verder erg moeilijk te geven, want hoe
) Over die straf aan de eindtijd... laat God maar komen, ik zal al mijn daden voor Haar verantwoorden!

Hier heb je een plaatje