Verwijderd

we hadden het hier over michelos' denkbeeldige economie. die is sowieso heel vaag.. Ik dacht dat hij het kunstmatig constant wilde houden.. :?

Verwijderd

Dit gaat niet meer over het broeikas-effect.... mischien tijd voor een treat die niet zo'n misleidende naam heeft voor dit onderwerp..........

Verwijderd

el marcianito:

dat kan ik nergens in zijn posts vinden en zou ook niet erg realistisch zijn... maar goed, misschien heb je gelijk, die economie is idd wel vaag...

damien:

misschien moeten we de mod vragen of ie de titel van deze thread wijzigt in "broeikaseffect en vage economie van michelos"
dat kan ie namelijk wel...

een nieuwe thread lijkt me niet erg nuttig, we hebben er al voldoende

Verwijderd

hmmz, de thread naam is inderdaad misleidend, want ik dacht dat er al 5 pagina's lang werd door geëmmerd over het broeikas effect; of dat wel of niet onze schuld is...
ik vind deze discussie eigenlijk helemaal niet zo belangrijk; belnagrijker is of wij als mensen niet ernstig aan matiging van het gebruik van de resources hier op aarde. Om één of ander vage reden willen wij mensen gewoon zo veel mogelijk doen, bereiken, aanzien krijgen.
-Of die aangeleerd of aangeboren gedrag is is meer een onderwerp voor gathering.tweakers.net/showtopic/80882-
Ik vind het echter wel een feit dat er gematigd dient te worden; het brandstof verbruik heeft namelijk nog veel meer nadelen dan het verhogen van de CO2 in de atmosfeer.
-kunstoffen worden bijvoorbeeld uit olie gemaakt, en de maatschappij is ernstig afhangkelijk van dit materiaal.
-olie rampen zouden dan ook minder voorkomen
-westerse landen zijn minder afhangelijk van landen in het middenoosten
etc

het gedrag dat ik hier beven noem is ook de reden waarom ik denk dat de economie die Michelos voorsteld niet zal werken.
mensen die hebben gewoon een drang om status te hebben. en status is gewoon het duidelijkste te meten door geld. met geld kan je in de huidige maatschappij zo veel bereiken, waardoor je status toeneemt. grote huizen, dure auto's en lange vakanties zijn de standaard voorbeelden. maar ook zaken goede scholing, goed juridisch advies, en ook aantrekkelijke vrouwen :) (check voor de gein in de formule 1; die gasten zijn nou echt niet allemaal van die aardige toffe gasten, maar ze hebben wel allemaal mooie vrouwen (excl hakinen dan :P) -naja, offtopic-)
een mens wil dus beloond worden voor de arbeid die hij verricht en heeft verricht EN wil zeker een deel van deze beloning kunnen laten zien aan andere mensen. In zo verre ben ik het wel met mechelos eens dat niet alleen de financiele kant aan werk de motivatie moet zijn. In het gros van de gevallen zal het ook niet zo zijn. Het beloningssysteem naar arbeid-inhoud, arbeidsschaartste, etc is echter iets dat zo in onze maatschappij is ingesloten dat een ik een maatschappij zonder dit systeem niet mogelijk acht.

Verwijderd

Ik het economisch systeem van Mich kan je natuurlijk veel geld opsparen. of beleggen, dikke winst maken. Als je overleid geef je je kapitaal door aan je zoon, die gaat zo door en je krijgt ontzettend rijke elite families die zoveel geld hebben dat ze alles kunnen opkopen en eigenlijk de heersers in dat land worden. (het kan ook zijn dat het anders loopt, maar dit lijkt me waarschijnlijk).
Pagina: 1 2 Laatste