Als openingspost geef ik een icq-discussie tussen el marcianito (pippi) en mij (elessar).
Ik heb wel alle delen die niets met deze discussie te maken hebben eruit geknipt en typos verbeterd. Daarom zijn er soms een beetje onlogische overgangen...
owja: dit is een poging tot een serieuze discussie... probeer serieus te blijven.
Ik heb wel alle delen die niets met deze discussie te maken hebben eruit geknipt en typos verbeterd. Daarom zijn er soms een beetje onlogische overgangen...
Wij zijn benieuwd... Wat is jullie mening hierover?pippi: ik heb gewoon niet zo'n gigantisch positieve kijk op de wereld. mijn overtuiging: de hele wereld is zwaar verrot, alles wordt vanuit asociale/egoistische redeneringen gedaan.
elessar: dat de hele wereld wordt gedreven door egoisme geloof ik niet zo.
Doe jij bijvoorbeeld alles uit egoisme?
pippi: egoisme is niet de meest voor de hand liggende uitleg, misschien is dat woord ook niet helemaal goed, maar alles is erop terug te voeren dat je het doet met het oog op je eigen voordeel (hoef je je nog niet eens altijd bewust van te zijn btw)
elessar: tja...
altruisme is ook eigenbelang, als je eigenbelang een beetje breed definieerd. en om het nu op het onderbewuste te gooien vind ik een beetje flauw... Het gaat erom wat je bewust doet denk ik toch...
pippi: onderbewust.. misschien een wat vage formulering. zonder er direct bij na te denken. als je iemand spontaan helpt met het verslepen van een paar dingen doe je dat niet direct om er zelf beter van te worden, maar als je na gaat denken, kom je daar toch wel op uit.
Elessar: Maar als je zo gaat redeneren is het hele idee van samenleving ook egoistisch. Immers, zonder samenleving kom je niet ver.
Dus dan zijn acties die de samenleving beschadigen ook tegen de het eigenbelang, dus is dat gewoon dom...
elessar: en niet ingegeven door eigenbelang, maar gewoon door stommiteit
pippi: die zijn op een bepaalde manier ook uit eigenbelang, maar misschien niet ver genoeg doorgeredeneerd. voorbeeld: jatten. als je iets jat, wordt je er zelf beter van, maar je vergeet daarbij dat je het vertrouwen van anderen schaadt, waardoor die misschien wel bij jou gaan jatten, waarmee je weer dingen kwijt raakt.
elessar: Uiteindelijk zijn we hier gewoon omdat onze voorouders zo egoistisch waren dat ze onze eigen genen doorgaven. Maar als ook de samenleving eigenbelang is, en dus iets doen voor een ander ook, so what? Dit zegt niks over de wereld, of die goed of slecht is bedoel ik
pippi: nee, goed of slecht hebben hier heel weinig mee te maken. of toch niet...
elessar: maar dan zegt dit dus niks over dat de wereld zwaar verrot is.
elessar: bovendien, dat het in je eigen voordeel is om iemand te helpen, betekent niet dat je het daar ook voor doet...
pippi: het goede en het slechte worden door de maatschappij bepaald. wie zich aan het goede houdt, is daarmee in het voordeel, omdat hij door de maatschappij positiever bekeken wordt. het goede valt vaak min of meer samen met wat goed is om de samenleving in stand te houden.
elessar: klopt ja...
het slechte wodt immers bestraft...
pippi: maar het slechte is dus niet slecht omdat het slecht is, maar omdat het als slecht bestempeld wordt
elessar: ja...
of je moet even een god aannemen die zegt wat goed en slecht is.
pippi: en dan is het nog precies hetzelfde: de waarden zijn opgelegd, en daar zit een basis achter van wat goed is voor het geheel
elessar: ja.
maar is dat fout dan?
pippi: nee, dat zeg ik niet. maar het is wel fout om te zeggen dat je iets puur doet om anderen te helpen, want dat is gewoon vet gelul.
elessar: alleen als je aanneemt dat dat je er zelf voordeel bij hebt, ook een reden is om het te doen...
pippi: ik denk dat dat de drijvende kracht achter alles is. erin gesleten door de evolutie
elessar: of dat echt zo is weet ik niet...
Het is de drijvende kracht achter evolutie. Maar of dat ook echt een reden is...
evolutie bestaat immers niet
pippi: tja, als je ervan uitgaat dat er op geen enkele manier evolutie kan bestaan, kun je alles een cirkelredenering gaan noemen geloof ik, maar toch ff proberen: wie dingen doet die hem niets opleveren, verspilt tijd en energie. Hierdoor is hij in het nadeel tenopzichte van individuen die dat niet doen, dus worden dergelijke individuen langzaam maar zeker weggeselecteerd.
elessar: dat was niet echt een serieuze opmerking, die over evolutie
Maar wat je hier doet is aannemen dat sociaal gedrag overerfelijk is. En ik geloof niet dat gedrag bij mensen overerfelijk is
pippi: leg uit waarom niet
pippi: of maak er een topic van op got
elessar: een mens heeft verstand, waardoor hij gedrag zelf kan verzinnen, en gedrag is over de hele wereld anders door cultuur enzo. Cultuur (waarvoor taal immers nodig is) bestaat nog niet lang genoeg om echt geevolueerd te zijn.
elessar: doe ik...
dan post ik dit wel op GoT
pippi: ok. ben benieuwd hoe iedereen erop gaat reageren. ga ik het wel druk mee krijgen denk ik .
elessar: ik ga ff posten en de discussie aanpassen...
je ziet het resultaat wel.
owja: dit is een poging tot een serieuze discussie... probeer serieus te blijven.