Wat je moet doen is de bijbel objectief bekijken, kijken of hij waar is of niet, en daar je conclusies uit trekken. Als je zegt' 'de bijbel is waar' en van daar uit ga je bewijzen dat de bijbel waar is, dan zit je in een cirkelredenering.
Wat is moreel volgens jou?
Een actie A van mij is moreel wanneer ik het zie als goed om deze actie A te doen. Hierbij wil ik opmerken dat ik moet vinden dat iedereeb in deze situatie A zou moeten (of in ieder geval mogen) doen.
Iemand vermoorden om zijn geld te stelen is immoreel om de volgende redenen:
- ik zie het als slecht
- ik wil niet dat anderen het doen
- ik wil niet vermoord worden
Het zal je misschien verbazen, maar wilde volken met de raarste goden hebben vaak al goed ontwikkelde moraliteit. (Tja, 'wilde volken' zijn er nu niet zo veel meer. De meeste van deze studies zijn dan ook uit de vorige eeuw.)
Apen hebben moraliteit.
Een hond weet dat het verkeerd is als een andere hond zijn bot wil stelen.
Moraliteit is niet alleen voor mensen, en komt zeker niet alleen door de bijbel ofzo.
Dus Chris, als ik mijn hele leven goed leef ga ik naar de hel, en als Hitler 5 minuten voor zijn dood de slechtheid van zijn daden had ingezien en vergeving had gevraagd aan Jezus zit hij nu in de hemel? Lekker is dat. Moet een mens de raarste dingen geloven om in de hemel te kunnen komen?
Lord Daemon