En meteen kan ik weer reageren want Chris heeft gepost terwijl ik poste. Ok.
Ik voel me niet aan gevallen
Mooi, dat is een betere houding dan die van The Priest.
Verder zijn de dingen die ik vertel geen loze dingen...voor mij zeker niet...en zijn al helemaal niet ingeprent door een priester of dominee. Het is mijn eigen ervaring.
Het jouw ervaring dat God de bijbel heeft geschreven? Het is jouw ervaring dat God bestaat? Hoe dan?
Een zeer geweldig voorbeeld vind ik altijd van Stefanus.
En het is onmogelijk om vergevingsgezind, altruistisch en religieus te zijn zonder dat er een god bestaat die je vult met Liefde?
Deze naaste Liefde zit helaas niet standaard in de mens ingebakken, de mens is zelfzuchtig en egoistisch.
Er van uit gaand dat ik Liefde hier niet als synoniem van God moet zien, maar als synoniem van liefde, blijf ik zitten met de vraag wat ethiek nu helemaal met religie te maken heeft.
Verder is het moeilijk om deze Liefde van God te gaan lopen beredeneren, ik kan het in ieder geval niet. Het is voor mij alleen mogelijk om de uitingen van deze Liefde te waarnemen bij andere mensen om me heen. En dan valt bij mij op dat deze Liefde wel degelijk bestaat.
Kan dit niet gewoon de goedheid van individuele mensen zijn die je ziet? Waar komt die noodzaak voor God erin? Probeer mij niet te vertellen dat Christenen over het algemeen betere mensen zijn dan niet-christenen, behalve als je hele sterke argumenten hebt die mijn waarnemingen tot nu toe kunnen overstijgen.
Het geloof, en zo is het ook met wetenschap of iedere andere religie moet ergens beginnen.
AUW! Wetenschap is GEEN geloof. Richard Dawkins:
- [i]Well, science is not religion and it doesn't just come down to faith. Although it has many of religion's virtues, it has none of its vices. Science is based upon verifiable evidence. Religious faith not only lacks evidence, its independence from evidence is its pride and joy, shouted from the rooftops. Why else would Christians wax critical of doubting Thomas? The other apostles are held up to us as exemplars of virtue because faith was enough for them. Doubting Thomas, on the other hand, required evidence. Perhaps he should be the patron saint of scientists.
One reason I receive the comment about science being a religion is because I believe in the fact of evolution. I even believe in it with passionate conviction. To some, this may superficially look like faith. But the evidence that makes me believe in evolution is not only overwhelmingly strong; it is freely available to anyone who takes the trouble to read up on it. Anyone can study the same evidence that I have and presumably come to the same conclusion. But if you have a belief that is based solely on faith, I can't examine your reasons. You can retreat behind the private wall of faith where I can't reach you.
Now in practice, of course, individual scientists do sometimes slip back into the vice of faith, and a few may believe so single-mindedly in a favorite theory that they occasionally falsify evidence. However, the fact that this sometimes happens doesn't alter the principle that, when they do so, they do it with shame and not with pride. The method of science is so designed that it usually finds them out in the end.[/i]
http://www.aracnet.com/~atheism/writ/dawkins1.htm#RELIGIONStel de tijds eenheid op seconden dan zijn 60 seconden één minuut en 60 minuten 1 uur enzovoorts.
Wat is dit nu voor onzin? Dit is gewoon een definitie van de eenheid van tijd; er verandert niets aan de wetenschap indien je de seconde 2x zo lang maakt, behalve dat er een paar constantes door twee gedeeld moeten worden, of met twee vermenigvuldigd moeten worden ofzo.
Maar vaak worden er ook ontdekkingen gedaan waardoor een bepaalde poot van de wetenschap onderuit gaat.
Dit is nu juist het ultieme argument
voor de wetenschap en tegen het geloof! De wetenschap verbetert zichzelf als zij fouten maakt, het geloof kan dit per definitie niet doen, omdat zij postuleert dat zij ultieme, eeuwige en onveranderlijke waarheden presenteert. Zonder zich te bekommeren over dingen als bewijs, rede etc.
Het is niet altijd een questie van redenatie, veelal is het een zaak van het hart. En zo is het naar mijn idee ook met de wetenschap
Geef mij 1 (een) voorbeeld van iets waar de wetenschap zijn hart (ik neem aan dat je daar emoties mee bedoelt?) gebruikt in plaats van zijn rede.
Lord 'Wetenschap is
geen geloof' Daemon