BOCmetalheaden daar noem je me ook een band zeg cradle... ik doelde meer op Myhem en empreror marduk en burzum! de goede black metal bands niet die "blackmetal voor mietjes" bullshit als cradle!!
En ik denken dat satanisten ruimdenkend waren - dat valt dus ook al tegen. Als jij een bepaalde band niet goed vindt hoef je het nog geen 'mietjesmuziek' te noemen, en ook geen bullshit. Hoe een liefhebber van duistere metal nummers als "Queen of Winter, throned" en "A Gothic Romance (Red Roses for the Devils Whore)" niet goed kan vinden ontgaat mij een beetje, maar goed - smaken verschillen. Ik vind Cradle
wel goed. Overigens heb ik, om je gerust te stellen, ook 3 CDs van Emperor in de kast staan. Marduk vind ik niet erg goed - ik heb mij metal graag melodisch - maar goed, over smaak valt niet te twisten. Dacht ik. Ik ga nu in ieder geval lekker verder met het luisteren naar "Pagan Born" van de pagan-gothic band Inkubus Sukkubus - is vast muziek voor mietjes, maar dat boeit me weinig.
hvdbergIk heb je verhaal gelezen en ik zal er een aantal 'comments' op maken want ik heb het idee dat je de hele 10 geboden nog niet echt snapt, althans niet de essentie en de bedoeling ervan.
Ik heb integendeel het idee dat ik erg goed weet wat ze betekenen. Ik heb speciaal voor de discussie de moderne interpretaties van de geboden genomen om te becommentarieren - antropologisch onderzoek wijst er namelijk op dat sommige geboden wellicht hele andere betekenissen hadden dan men ze nu toeschrijft. Zo is het erg waarschijnlijk dat het tiende gebod voortkomt uit de over de hele wereld aangetroffen bijgeloof in het 'boze oog' - de gedachte dat je door jaloezie iemand van zijn bezit kun beroven. Maar goed, dat voert veel te ver van ons huidige punt om daar allemaal op in te gaan.
Dit gaat over de relatie God<->mens als individu, hoezo zou dit tot intolerantie leiden. Immers er wordt gesteld:
Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
Dat ik intolerant tegenover anderen zou moeten zijn met andere denkbeelden wordt hier dus niet genoemd.
Ten eerste: jij vroeg om geboden die niet nuttig waren voor een ongelovige. Je kan toch nauwelijks ontkennen dat dit gebod niet nuttig is voor een ongelovige. Qua religieuze intolerantie, laten we de Bijbel zelf er eens bijnemen. Ik quote Exodus 22:20
He that sacrificeth unto any god, save unto the LORD only, he shall be utterly destroyed.
En nog een juweeltje, uit Deuteronomium 13, 6-10:
If thy brother, the son of thy mother, or thy son, or thy daughter, or the wife of thy bosom, or thy friend, which is as thine own soul, entice thee secretly, saying, Let us go and serve other gods, which thou hast not known, thou, nor thy fathers;
Namely, of the gods of the people which are round about you, nigh unto thee, or far off from thee, from the one end of the earth even unto the other end of the earth;
Thou shalt not consent unto him, nor hearken unto him; neither shall thine eye pity him, neither shalt thou spare, neither shalt thou conceal him:
But thou shalt surely kill him; thine hand shall be first upon him to put him to death, and afterwards the hand of all the people.
And thou shalt stone him with stones, that he die; because he hath sought to thrust thee away from the LORD thy God, which brought thee out of the land of Egypt, from the house of bondage.
Religieuze intolerantie? Welnee!
Met dit gebod wordt het maken van afbeeldingen bedoeld om die vervolgens te aanbidden (afgodendienst).
Laat ik de eerste zin van het gebod nog eens quoten:
Gij zult u geen gesneden beeld, nog enige gelijkenis maken van hetgeen dat boven in de hemel, noch beneden op de aarde, noch in het water onder de aarde is.
Ik zie daar geen clausule staan over aanbidden. Je kan deze zin niet anders interpreteren dan als een totaal verbod op het maken van afbeeldingen. De zin over aanbidding staat hier los van, het is geen voorwaarde van dit verbod.
Trouwens waar wordt gesproken over de kinderen (tot in het 3e en het 4e geslacht) over straffen gesproken. Er wordt gesproken over het feit dat vaak de zonden/misstappen van de ouders terug te vinden zijn in de daden van de kinderen (kijk maar eens in de geschiedenis). Er wordt overigens wel over barmhartigheid gesproken maar kennelijk zie je dit heel makkelijk over het hoofd.
Waar wordt gesproken over het straffen van kinderen? Misschien in de regel over het 'bezoeken van de misdaden van de vaderen aan de kinderen'? Jouw interpretatie van deze zin is uit de lucht gegrepen - er wordt hier zeer duidelijk gesproken over straf. Anders zou het ook geen tegenstelling kunnen zijn met de volgende zin, waarin over 'barmhartigheid doen' gesproken wordt. Duizenden jaren lang is deze zin op de manier die ik zei geinterpreteerd, dus ik vind het een beetje vreemd dat jij nu de betekenis compleet probeert om te draaien. Ik zie niet over het hoofd dat er over barmhartigheid gesproken wordt - ik vind het alleen ultiem dwaas om barmhartig te zijn tegenover iemand op grond van wat zijn voorvaderen gedaan hebben. (Overigens is God in het OT niet erg vaak barmhartig, ook niet voor de kinderen van hen die Hem dienen. De zonen van Aaron hadden bijvoorbeeld best wat meer barmhartigheid kunnen gebruiken.)
En terug naar het punt waar het allemaal om ging - of dit gebod ook nuttig is voor ongelovigen. Dat lijkt me niet, en je hebt nog niets gezegd om mij te overtuigen.
Hoezo zou afgodendienst (want dat gaat verder als alleen maar een gesneden beelden) heilzaam voor een mens zijn? Bang zijn voor het onweer en er daarom een godheid van maken wordt in dit gebod verboden. Wat heeft het immers voor nut om tot het onweer te gaan bidden?
Dat zeg ik - religieuze tolerantie.
Maar hier kun je bijvoorbeeld ook allerlei verslavingen zien, bijv. harddrugs-verslaving. Als dit je leven dusdanig beïnvloedt dat je de hele dag leeft voor de kick van dat spul (of om er aan te komen) dan is dat op dat moment jou afgod omdat dat is wat je hele leven bepaald. Hoezo niet heilzaam?
Dit gebod kan je alleen maar door gebruik van hele slechte metaforen laten slaan op drugsgebruik of iets dergelijks. het gaat daar zeer duidelijk niet over, het gaat over goden van andere religies - en niet over 'drugs' oid, die je alleen in een metafoor 'afgod' kan noemen, en waarvan niemand beelden gaat maken om zich ervoor te buigen. Je pogingen om de geboden veel ruimer te interpreteren dan ze bedoeld zijn is imho niet erg overtuigend.
Hoezo nutteloos? Is vloeken nuttig (ook voor ongelovigen)?
Zeg ik dat? Vloeken is compleet nutteloos. Volgt daaruit dat een gebod om niet te vloeken nuttig is voor mij? Net zo nuttig als een gebod om niet op mijn hoofd te gaan staan en 'bladiebla' te gaan roepen - ook een compleet nutteloze (en onschadelijke) actie. Het lijkt me niet echt zinvol om voor elk van die acties een gebod te gaan maken - nee, dat vind ik niet zinvol.
Bovendien als je bijvoorbeeld een vloek uitspreekt waarbij je God verzoekt om jou te verdoemen, zou jij het dan terecht vinden als Hij dit verzoek ook uit zou voeren?
We hadden het over het nut voor de ongelovige, dus we gaan er even niet van uit dat God ook werkelijk bestaat. Overigens ga ik er dan weer wel van uit dat God - mocht Zij bestaan - let op de intentie en niet de letterlijke betekenis van je woorden. Maar dat terzijde.
Als de Schepper al rust neemt van Zijn werk om hiervan te kunnen genieten, waarom zou Zijn schepsel, de mens, dan blijven doordraven zonder rust te nemen?
Waarom zou ik 1 dag in de 7 apart zetten als dag dat ik niets mag doen? Dat is zinloos. Wees maar blij dat artsen en dergelijke zich niet aan dit gebod houden, anders zou je 1 dag per week geen medische hulp kunnen krijgen. Overigens zou ik je graag willen wijzen op de passage in het OT waarvan ik de plaats even kwijt ben - maar die ik wel kan opzoeken als je hem niet kent - over de man die ter dood wordt gebracht door mozes omdat hij op de Sabbathsdag hout aan het sprokkelen was. Jawel, hotu aan het sprokkelen. Jawel, ter dood gebracht. kom mij niet vertellen dat dit gebod bedoeld was om mensen ook eens sociaal te laten zijn.
Je hebt het geprobeerd maar het is je nog steeds niet gelukt (zelfs een klein beetje).
Bij de eerste 2 geboden heb je niet eens geprobeerd om mij te vertellen waarom ze nuttig zouden zijn voor een ongelovige, en bij de andere 2 heb je mijns insziens gefaald. Ik blijf erbij dat alle 4 deze geboden zinloos zijn voor een ongelovige.
Hoezo niet heilzaam? Tot nu toe ben je zeer selectief bezig geweest zonder ook maar enigszins over de bedoeling/essentie na te denken.
In de Bijbel wordt wel degelijk iets anders bedoeld met 'eren' dan jij nu probeert weer te geven. Lees met dit gebod in je achterhoofd maar eens Deuteronium 21:18-21. Daar wordt uitgelegd dat iemand die niet onvoorwaardelijk zijn ouders wil gehoorzamen ter dood gebracht moet worden. Hoezo niet heilzaam?
Ik heb integendeel
wel over de bedoeling nagedacht - de bedoeling zoals die in de rest van de Bijbel duidelijk wordt, en zoals deze past binnen het kader van de cultuur waarin het OT is ontstaan.
De essentie van dit gebod is niet moorden (doodslag). Nog meer duidelijkheid gewenst? Omdat jij vaag denkt wil niet zeggen dat dit gebod vaag is.
Het gebod is wel vaag. 'Niet moorden' is exact even vaag als 'niet doden'. Is het doden van een dier moorden? Is het doden van een vijand in oorlog moorden? Is het doden van iemand die op het punt staat jou te doden moorden? Etcetera - het gebod blijft veel te simplistisch om bruikbaar te zijn. Uiteindelijk zal je nog zelf in iedere situatie moeten nagaan of het doden wel of niet gerechtvaardigd is.
Ten eerste is het dan, in de essentie, geen overspel meer. Maar ben jij ooit wel eens iemand tegen gekomen (of misschien ben je het zelf wel) die gelukkiger is als diegene met anderen naar bed gaat binnen een liefdesrelatie?
Er loopt hier op W&L inderdaad iemand rond die het helemaal niet erg vindt als zijn partner met anderen naar bed gaat. Wellicht leest hij deze post wel en legt hij het je nog even wat meer uit - ik heb me er verder niet zo in verdiept. Maar er zijn overigens zat volkeren waarbij 'vrije liefde' heel gewoon is. Dat
jij graag een relatie hebt zonder overspel is natuurlijk geen rechtvaardiging om dit gebod als een eeuwige wet boven de mensheid te zetten. Overigens wijs ik je weer op de rest van het OT om dit gebod beter te leren begrijpen - het zal je al snel duidelijk worden wat de straf is die op overspel staat.
In de tijd waarin dit gebod werd ingesteld was er om bovengenoemde uitzonderingen te voorkomen ook sociale wetten ingesteld die ervoor zorgden dat niemand (ja zelfs asielzoekers) hoefde te stelen.
Dit is een grap. Asielzoekers? Bij de Joden die op dat moment aan het begin stonden van een 30 jaar lange reis door het niets? Hoe kan je daar nou asiel zoeken? De sociale wetten van die tijd bestonden er overigens voornamelijk uti dat God manna naar beneden gooide.
Jij probeert met allerlei uitzondering deze wet(ten) onderuit te halen, beetje zwakke argumenten als ik het zo mag zeggen.
Dat is nu juist mijn punt -
iedere morele regel heeft uitzonderingen. En
dus is het onmogelijk om geboden te maken! Wat heb je aan een gebod als er uitzonderingen op zijn? Dan is de keuze wat goed en kwaad is alsnog in jouw handen.
Hoezo tegen anderen? Jij verstaat neighbour als je buurman in de straat maar kan ook als naaste (en dat is hier ook zo bedoeld) worden beschouwd. Niet liegen dus, tegen niemand...
Als je de rest van het OT leest zal al snel duidelijk worden dat met 'naaste' mede-Joden bedoeld worden. Ik zal 1 Bijbelse passage quoten waaruit dat meteen duidelijk wordt. Deuteronium 15, 1-3:
At the end of every seven years thou shalt make a release. And this is the manner of the release: Every creditor that lendeth aught unto his neighbor shall release it; he shall not exact it of his neighbor, or of his brother; because it is called the Lord's release. Of a foreigner thou mayest exact it again: but that which is thine with thy brother thine hand shall release.
Er is een regel voor je 'neighbor' en een andere voor een 'foreigner'. Daaruit volgt onmiddellijk dat een een buitenstaander geen naaste is.
Als het gebod was geweest "Gij zult niet liegen" -
dan was het een goede regel geweest! Althans, behoorlijk redelijk, niet perfect - ook hier zijn uitzonderingen op te verzinnen. (Hebt u onderduikers in huis? Jawel, meneer.)
Stelen, overspel, moord en andere zkaen komen heel vaak voort uit jaloezie. Voorkomen is beter dan genezen. Heb jij wel eens goede dingen gezien die voortkomen uit jaloezie. JIj gaat heel erg uit van jouw genot, jouw bevrediging. Als je een beetje rekening zou houden met een ander (je naaste) dan zal jaloezie hier geen goed aan doen.
Je kent mij niet, je weet niets van mij - en toch kom je mij hier vertellen dat ik heel erg uit ga van mijn eigen genot en geen rekening houd met anderen? Spreek niet over wat je niet weet. (Overigens, als je daar gelukkig van wordt - jaloezie is niet echt een van mijn ondeugden.) Jaloezie is een emotie, een emotie is geen handeling en
dus kan een emotie niet immoreel zijn. En dus is een gebod tegen een emotie absurd. Daarnaast kan je emoties niet - zoals de meeste handelingen - door te willen al dan niet uitvoeren. Emoties komen meestal zonder dat je daar iets aan kunt doen - dus het gebod is ook nog zinloos, want je kan het toch niet uitvoeren.
Niet echt sterke argumenten; in ieder geval je hebt mij absoluut niet overtuigd van het feit dat een van de geboden niet heilzaam zou zijn! Ik heb niet de intentie gehad om anderen theologische standpunten door de strot te duwen maar door de argumentatie die je gebruikte moest ik wel een beetje.
Jij hebt mij nog geen enkel overtuigend argument gegeven dat een van de geboden nuttig zou zijn voor de niet-Christen. Of dat geboden uberhaupt nuttig zijn trouwens.
En daar worden dezelfde soort argumenten gebruikt? Ik heb niet echt veel zin om een site te bezoeken welke al een atheïstische grondslag heeft gezien
www.positiveatheism.org.
Dus als ik het goed begrijp moet ik me wel verdiepen in het Christendom, maar weiger jij uberhaupt op een site te komen waar het woord 'atheism' in de URL zit? Mag ik zeggen dat ik dit behoorlijk zwak vind? Even voor de duidelijkheid - dat boek is
lang, dus ik kan het
zeer goed begrijpen als je geen zin hebt om het te lezen. Maar om te weigeren op een site te komen omdat hij niet jouw standpunt vertegenwoordigt vind ik niet getuigen van een openheid qua standpunt - iets wat in een discussie wel erg nuttig is.
Overigens zou ik graag tegenover de 10 geboden van het Christendom het ene gebod van het paganisme willen zetten: "If it harm none, do as ye will." Wat mij betreft zit daar meer wijsheid en goede ethiek in verborgen dan in de 10 regels die Mozes van de afschrikewekkende god JHWH kreeg.
Ed_CaponeOver dat verhaal met die man op het kruispunt.
Eerst maar even over de mens. In dit verhaal komt de kortzichtigheid van de mens weer naar voren. Hij kan kiezen tussen:
-Veel schik maken door veel te feesten enz in dit korte leven. (Het zicht op de mooie velden en beken vlinders enz.)
Ik geloof niet dat je ook maar iets van het verhaal begrepen hebt (no flame intended). Het gaat
absoluut niet over feesten. Dan had hij wel een andere weg gekozen, een brede duidelijke weg langs alle geneugten des levens. Dat kiest hij niet. Hij kiest het onbekende, het gevaarlijke, het schone - hij kiest tegen de gebaande paden, en voor creatie en schepping. Ik bedoel hier dus
absoluut niet een feest-moraal mee. Hedonisme en heroische creativiteit liggen extreem ver van elkaar af. Wat de man kiest is juist een pad dat ontzaggelijk veel moeilijker is dan het pad tussen afgrond en berghelling. Dat is duidelijk, iedereen kan het volgen - althans, iedereen die het dansen verleren wil! Neen, de man kiest juist voor het moeilijke, het
moeilijkste - hij gaat op weg om zijn eigen waarden te scheppen, zijn eigen goed en kwaad te scheppen. Hij begeeft zich in eenzaamheid - en wat is er verschrikkelijker dan eenzaamheid? Maar hij zou het niet anders willen - zijn trots, zijn scheppingdrang, zijn deugd dwingen hem ertoe. Om Nietzsche's "Also sprach Zarathustra" te quoten, waar mijn stukje natuurlijk slechts een slap aftreksel van is (hoewel wel origineel, deze 'scene' komt bij Nietzsche niet voor), een stukje over 'de weg des scheppenden'. Omdat ik geen zin heb om de nederlandse vertaling over te typen, en ik een engelse vertaling op mijn HD heb staan, even in het engels:
XVII. THE WAY OF THE CREATING ONE.
Wouldst thou go into isolation, my brother? Wouldst thou seek the way unto
thyself? Tarry yet a little and hearken unto me.
"He who seeketh may easily get lost himself. All isolation is wrong": so
say the herd. And long didst thou belong to the herd.
The voice of the herd will still echo in thee. And when thou sayest, "I
have no longer a conscience in common with you," then will it be a plaint
and a pain.
Lo, that pain itself did the same conscience produce; and the last gleam of
that conscience still gloweth on thine affliction.
But thou wouldst go the way of thine affliction, which is the way unto
thyself? Then show me thine authority and thy strength to do so!
Art thou a new strength and a new authority? A first motion? A self-
rolling wheel? Canst thou also compel stars to revolve around thee?
Alas! there is so much lusting for loftiness! There are so many
convulsions of the ambitions! Show me that thou art not a lusting and
ambitious one!
Alas! there are so many great thoughts that do nothing more than the
bellows: they inflate, and make emptier than ever.
Free, dost thou call thyself? Thy ruling thought would I hear of, and not
that thou hast escaped from a yoke.
Art thou one ENTITLED to escape from a yoke? Many a one hath cast away his
final worth when he hath cast away his servitude.
Free from what? What doth that matter to Zarathustra! Clearly, however,
shall thine eye show unto me: free FOR WHAT?
Canst thou give unto thyself thy bad and thy good, and set up thy will as a
law over thee? Canst thou be judge for thyself, and avenger of thy law?
Terrible is aloneness with the judge and avenger of one's own law. Thus is
a star projected into desert space, and into the icy breath of aloneness.
To-day sufferest thou still from the multitude, thou individual; to-day
hast thou still thy courage unabated, and thy hopes.
But one day will the solitude weary thee; one day will thy pride yield, and
thy courage quail. Thou wilt one day cry: "I am alone!"
One day wilt thou see no longer thy loftiness, and see too closely thy
lowliness; thy sublimity itself will frighten thee as a phantom. Thou wilt
one day cry: "All is false!"
There are feelings which seek to slay the lonesome one; if they do not
succeed, then must they themselves die! But art thou capable of it--to be
a murderer?
Hast thou ever known, my brother, the word "disdain"? And the anguish of
thy justice in being just to those that disdain thee?
Thou forcest many to think differently about thee; that, charge they
heavily to thine account. Thou camest nigh unto them, and yet wentest
past: for that they never forgive thee.
Thou goest beyond them: but the higher thou risest, the smaller doth the
eye of envy see thee. Most of all, however, is the flying one hated.
"How could ye be just unto me!"--must thou say--"I choose your injustice as
my allotted portion."
Injustice and filth cast they at the lonesome one: but, my brother, if
thou wouldst be a star, thou must shine for them none the less on that
account!
And be on thy guard against the good and just! They would fain crucify
those who devise their own virtue--they hate the lonesome ones.
Be on thy guard, also, against holy simplicity! All is unholy to it that
is not simple; fain, likewise, would it play with the fire--of the fagot
and stake.
And be on thy guard, also, against the assaults of thy love! Too readily
doth the recluse reach his hand to any one who meeteth him.
To many a one mayest thou not give thy hand, but only thy paw; and I wish
thy paw also to have claws.
But the worst enemy thou canst meet, wilt thou thyself always be; thou
waylayest thyself in caverns and forests.
Thou lonesome one, thou goest the way to thyself! And past thyself and thy
seven devils leadeth thy way!
A heretic wilt thou be to thyself, and a wizard and a sooth-sayer, and a
fool, and a doubter, and a reprobate, and a villain.
Ready must thou be to burn thyself in thine own flame; how couldst thou
become new if thou have not first become ashes!
Thou lonesome one, thou goest the way of the creating one: a God wilt thou
create for thyself out of thy seven devils!
Thou lonesome one, thou goest the way of the loving one: thou lovest
thyself, and on that account despisest thou thyself, as only the loving
ones despise.
To create, desireth the loving one, because he despiseth! What knoweth he
of love who hath not been obliged to despise just what he loved!
With thy love, go into thine isolation, my brother, and with thy creating;
and late only will justice limp after thee.
With my tears, go into thine isolation, my brother. I love him who seeketh
to create beyond himself, and thus succumbeth.--
Thus spake Zarathustra.
toon volledige bericht
Ok, weer terug naar de draad zelf.
-Een leuk kort leven waarbij je je toch aan wat regels moet houden. (De moeilijke weg langs de diepte en langs de rotsen)
De weg door het landschap der schimmen. De zwaarmoedige weg, de weg van straf en beloning. De weg die het lachen zelf - het leven zelf - vijandig is.
De mens kan niet verder kijken dan dit korte leven. Wat daarna komt zien ze niet aankomen. Maar aan ieder ding hangt een prijskaartje. Het leven na de dood bij God een wat hoger prijskaartje. Het leven na de dood niet bij God willen zijn een kortingskaartje. Het is dan maar net voor welke je kiest.
Het leven na de dood - is een schim! Een berg, gehuld in nevelen, aan het einde van de landen des doods.
Het slavenmoraal klopt ook niet. Je moet het niet zien alsof je een slaaf bent van God. Want dit ben je niet. Je hoeft niet voor Hem te kiezen. Wanneer je voor Hem kiest doe je dat op vrijwillige basis. Je wordt een van zijn dienaars en dit is iets anders als slaaf.
De slavenmoraal gaat helemaal niet over het 'slaaf zijn van god'? Het gaat om een moraal die de gevoelens van de slaaf (dit is bedoeld als metafoor) voortbrengt.
Hier zitten juist jullie beiden er naast. Dit is geen vorm van zwakheid. Dit is een vorm van kracht in de vorm van zelfbeheersing.
Gehoorzaamheid en zelfbeheersing is niet hetzelfde. Ook niet bijna.
Want een beetje nederigheid op zijn tijd kan geen kwaad. Dit is onlosmakelijk verbonden met respect.
Nederigheid is overdreven absentie van respect voor jezelf. Het is het tegenovergestelde van arrogantie. Beide zijn niet goed.
En dan dat non-agressie zwakheid moet zijn. Dit is pure onzin. Agressie is juist een vorm van zwakheid, totaal geen zelfbeheersing. Agressie lijdt tot niets meer dan agressie van de ander. Iedereen kan agressie vertonen. Niet iedereen kan op sommige momenten rustig blijven.
Niet iedereen kan agressie vertonen. Totale non-agressie is zwakheid. Als iemand met een zwaard op jou afkomt en je dood wil slaan en je doet niets terug (non-agressie) -
ik noem dat in ieder geval zwakheid. Non-agressie is een zinloos beginsel. Het is nu natuurlijk erg gemakkelijk om mij verkeerd te interpreteren en net te doen alsof ik agressie verheerlijk, maar dat is onzinnig. Agressie
kan goed zijn - als het nodig is. Het is niet per definitie in iedre geval goed, in tegendeel. Overigens hoeft agressie niet fysiek te zijn. Ook een intellectuele discussie is een vorm van agressie.