Op zaterdag 16 februari 2002 18:30 schreef FCA het volgende:
Individualisme != satanisme. Satanisten mogen dan individualistisch zijn, bijv. agnosten, atheisten en non-cognivisten zijn ook individualistisch, en zullen vaak beledigd zijn als je satanistisch noemt (zelfs als ze een goed begrip van satanisme hebben).
Die naam komt denk ik meer voort uit het feit dat ze wel degelijk tegen het christendom in het bijzonder zijn, denk ik.
Dus de naam is alleen al een mooie trap die kant uit.
Anders had LaVey het inderdaad ook wel anders genoemd.
Ook de moeite waard om te vermelden is het gegeven dat LaVey een groot deel van zijn kennis waarschijnlijk weer van Crowley heeft overgenomen.
En net zoals veel van dat soort schrijvers, zijn ze allemaal wel een beetje dubieus.
Ik meende dat je Blavatsky bijv, ook al niet al te serieus moest nemen, en zo zijn er denk ik nog wel een paar.
Satanisme is meer een soort van shamanisme, het geloof in een natuurkracht, met bijbehorende magie, als ik zo allemaal lees. Een soort terugkeer naar Keltische geloven.
De duistere kant van de natuur.
Met betrekking tot de duisternis van vóór de schepping.
dat is nog ouder dan het heelal zelf.
Er zijn volkeren die daar nog iets over in hun mythologie hebben zitten.
Het werd geloof ik de "saht" en "tan" een duistere kracht die zich al pulserend in alle richtingen door het hele heelal heen uitstrekt en over al aanwezig is.
En die ouder is dan de tijd.
Zij zagen het als de oorspronkelijke oerkracht van de natuur.
Het zit overal in en door.
Ik vond het wel een interessant verhaal.
Daarin komt dus al naar voren dat god dus eigenlijk een wezen van de duisternis is.
Wat eigenlijk ook zo is in mijn ogen, want hij zou de wereld van het licht zélf gecreëerd hebben.
En misschien is hij juist wel het kwade, dat voor zichzelf een wereld heeft geschapen om er helemaal alleen van te kunnen genieten.
En als er al meer zijn, wat zullen de andere wezens van de duisternis wél niet van hem denken.
-In het begin was er niets, en god voelde zich alleen en verveeld-
Hij zou dus door zijn eigen soort in de steek gelaten kunnen zijn, of zelfs verbannen.
Dus het kan goed zijn dat er wel andere waren zoals hij, maar die waren alleen niet waar hij op dat moment was.
Dus wie weet was hij idd wel de slechterik, zoals iemand zich hier ergens geloof ik al afvroeg.
Maar goed, daar moeten andere mensen zich maar over buigen.
Ik vind het alleen maar leuk om te lezen.
En om er over te praten hoef je in mijn ogen niet gelovig te zijn.
Want geloven doe ik wel in mezelf.
Én in een leven vóór de dood.