[quote]
Op woensdag 13 februari 2002 23:38 schreef chourak het volgende:
Help.. Help...Ik weet het niet meer
Er zijn te veel meningen.. jammergenoeg is niet iedereen mee eens welke monitor het beste is....
Ik ga morgen gewoon wat winkels af en vraag ze even of ik de monitor mag zien!!!!
Ik kan mij voorstellen dat je niet meer weet welke monitor je moet kiezen. In de meeste reacties probeert iedereen te vertellen hoe goed hun monitor wel niet is, maar daar schiet je niks mee op.
Je moet dit probleem objectief bekijken en niet subjectief. Ongeveer het enige dat ik lees is: "ik heb gehoord dat......." en "iemand zei dat......" enz, absoluut niet zinvol dus.
Ik ben zelf al maanden bezig om me te oriënteren voor een 19" CRT-monitor en ik zou in jouw geval het probleem als volgt aanpakken:
Blijkbaar ben jij geen arme student want geld speelt geen rol. Dat maakt het probleem een stuk simpeler. Kijk alleen naar de duurste monitoren van elke fabrikant. In dit geval dus de 19 monitoren. Duurder is niet altijd beter, maar als je het per fabrikant gaat bekijken dan zit je nagenoeg altijd goed.
Nu heb ik voor jou al wat werk verricht en een lijst gemaakt van de duurste 19 schermpjes per fabrikant. Hier komt die:
19 inch monitorprijs in euro's
CTX EX950F flatscreen 391
CTX PR960F trinitron 515
EIZO F730 *556
EIZO T765 *816
Iiyama HA901D visionmaster pro 453 *626
Iiyama A901MT visionmaster pro 451 *499
LG 915FT 474
LG 915FT plus 507
NEC multisync FE950 516
NEC multisync FE950+ 498
NEC multisync FP950 *680
NEC multisync FP955 *660
Philips 109B20 lightframe 412
Philips 109P20 *495
Samsung syncmaster 900IFT dynaflat 506
Samsung syncmaster 959NF *590
Sony CPD-E400 602
Sony CPD-E400E 600
Sony CPD-E400P 545
Sony CPD-G400 545
Sony CPD-G420 *725
Sony HMD-A420 530
Sony multiscan CPD-E430 537
De prijzen die erachter staan vermeld zijn de laagste prijzen van Nederland (inmiddels kan dit natuurlijk alweer veranderd zijn).
Dit is nog steeds een behoorlijke lijst en dus moet er geschrapt worden.
Allereerst moet je weten of je een monitor wilt met een shadowmask of een aperture grill. Ik neem aan dat je het verschil weet anders is dit wel een leuk verhaaltje:
http://www.pcguide.com/ref/crt/crtMask-c.html
Om het kort samen te vatten: aperture grill biedt de meeste voordelen. Je hebt een absoluut platte beeldbuis, helderder beeld, en een hoog contrast. Er lopen natuurlijk twee dunne horizontale lijnen door je beeld die je met een shadow mask niet hebt maar daar krijg je dus ook een beter beeld voor terug. Als je die twee lijntjes geen bezwaar vindt dan moet je zeker voor de aperture grill gaan.
De duurste type monitoren van elke fabrikant zijn bijna altijd aperture grill. In deze topic is al gezegd dat de LG 915FT+ geen irritante horizontale lijnen heeft. Dat klopt inderdaad maar niets voor niets. Dit type LG heeft de neiging om een hol beeld te vertonen in plaats van plat. Dit zul je onmiddellijk merken wanneer je de monitor voor het eerst ziet. Het is natuurlijk niet voor niets dat alle andere fabrikanten twee verstevigingsdraden gebruiken voor hun raster.
Tot slot moet je natuurlijk zelf bepalen welke monitor het gaat worden. Lees eerst alle specs goed door van elke door jouw geselecteerde monitor en je zult merken dat er dan maar een paar aan jouw wensen voldoen. Dan naar de winkel en goed bekijken. Is trouwens erg lastig omdat de meeste winkels de monitoren lang niet optimaal hebben ingesteld, laat staan het verlies aan kwaliteit doordat er tien monitoren aan één computer hangen.
De monitoren waar ik een sterretje achter heb gezet zou ik zeker bekijken als ik jou was.
p.s. ik las dat je de datasheets van de Philips 109P20 niet kon vinden. Dat verbaast mij. Tik bij Google, philips 109P20 pdf, in en acrobat reader begint al te starten voordat jij de enter toets hebt aangeraakt.