[Ervaringen] post hier je stille harddisks

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@vrozen? misschien kijkje nemen voor een samsung schijfje? [rml]zandpaddo in "[ Ervaringen] post hier je stille harddis..."[/rml]

kijk ff in zandpaddo postgeschiedenis en je zult zijn eigen topic daarover vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 20:05
Mijn ervaring is dat Maxtor Diamondmax 9 schijven in zowel 120 als 160GB formaat érg stil zijn.. andere formaten ken ik niet maar ik vermoed dat het daarvoor ook geld.. 80GB platters zijn inmiddels overal toegepast volgens mij?

Alleen als ze lezen is het kraken vrij luidruchtig, doch stoor ik mij niet aan dat geluid.. het gaat me om het piepende draaigeluid en dat is er nauwelijks...

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag mn Seagate 7200 .7 120GB ATA100, 8MB cache besteld. binnenkort als ik em heb zal ik mijn bevindingen hier plaatsen O-)
toch maar geen Samsung dus :) maar voor 't zelfde geld had ik die gekozen (lees: voor minder geld ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorMachine
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 09:09

TerrorMachine

- Down For Life -

DKasemier schreef op 02 februari 2004 @ 13:46:
Mijn ervaring is dat Maxtor Diamondmax 9 schijven in zowel 120 als 160GB formaat érg stil zijn.. andere formaten ken ik niet maar ik vermoed dat het daarvoor ook geld.. 80GB platters zijn inmiddels overal toegepast volgens mij?

Alleen als ze lezen is het kraken vrij luidruchtig, doch stoor ik mij niet aan dat geluid.. het gaat me om het piepende draaigeluid en dat is er nauwelijks...
Inderdaad De diamand max 9 met liquid bearing (kheb zelf de 80Gb) is erg stil
toen ik hem aansloot hoorde ik em in eerste instantie niet en dacht ik dat ie kapot was :o maar toe de bios hem feilloos herkende wist ik dat het goed zat :*)

verder met lees/schrijf acties is het ook een vrij stille ik hoor alleen de Fans van de CPU en De voeding

Ik mag niet klagen......dat mag dan weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 14:49:
vandaag mn Seagate 7200 .7 120GB ATA100, 8MB cache besteld.
Die heb ik al enkele maandjes, uiterst stille schijf!!
Die hoor je gewoon niet...

Zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:31
Ik heb 2x Seagate barracuda 7200.7 40GB 2MB, in RAID-0. Die hoor ik ook niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
AttiX.SkategoaT schreef op 02 februari 2004 @ 20:23:
Ik heb 2x Seagate barracuda 7200.7 40GB 2MB, in RAID-0. Die hoor ik ook niet. :)
misschien stomme vraag... maar Topicstarter... heb je je pc-kast op je bureau staan of onder je bureau? Je merkt dan namelijk behoorlijk geluidsverschil, en misschien is het handig of mensen het erbij kunnen vermelden waar ze de kast ergens hebben geplaatst?

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Samsung SP1614C SATA 160Gb schijf en die valt me toch een beetje tegen,na diverse reviews en forums te hebben gelezen leek me dit de stilste schijf maar ik vind hem aardig tekeer gaan tijdens het laden/zoeken,ik had hiervoor 2 IBM's 120GXP 60Gb en die waren een stuk stiller tijdens het zoeken.
Het geluid is trouwens wel gewoon geratel wat je wel meer hoort bij andere schijven dus geen geschraap van een schijf die z'n einde nadert(hoop ik,slik)
Verder kwam uit de reviews dat deze schijf zo koel bleef maar die van mij wordt toch aardig warm,weet niet hoe warm omdat HDDTemperature v1.1 niet werkt met deze schijf maar ik schat toch wel 40+ graden.
Ik heb de schijf in een Antec SLK3700 kast zitten dus de schijf maakt geen direct contact met de behuizing omdat er dempingsrubbers worden gebruikt,dat is misschien de rede dat de temp oploopt omdat de schijf de warmte niet kwijt kan,ik heb nu dus maar weer die 120mm fan aangezet om de schijf te koelen.
Weet niet of andere dezelfde ervaring hebben met deze schijf of dat ik gewoon een slecht examplaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, ik heb pas een Maxtor DiamondMax Plus 9 120 Gb SATA gekocht. Bij mij maakt hij echter een behoorlijke lawaai bij het installeren van programma's en dergelijke. Het is een irritant hamertje tik geluid. Ook wanneer ik mijn virusscanner (Norton AV Pro 2004) run hoor ik het getik.

Nu is mijn vraag, is dit normaal, of kan het zijn dat de mijne niet honderd procent goed is? Ik zie hier namelijk veel positieve reacties op deze schijf.

Bij voorbaat dank, Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 3 Seagate 7200.7 80 GB (2mb cache) schijven draaien, zo stil als een muis.

Nu las ik in een ander topic dat ze in het begin (de eerste 72 uur) behoorlijk ratelen, heb ik geen last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb hier een Seagate Barracuda IV 80 GB (zal ongetwijfeld al eerder in dit topic zijn genoemd). Een vrij stille harde schijf, maar eenmaal in de kast hoor ik hem een beetje ratelen, zal wel komen doordat de case als klankkast fungeert...

...dat wordt dempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 20:28:
heb hier een Seagate Barracuda IV 80 GB (zal ongetwijfeld al eerder in dit topic zijn genoemd). Een vrij stille harde schijf, maar eenmaal in de kast hoor ik hem een beetje ratelen, zal wel komen doordat de case als klankkast fungeert...

...dat wordt dempen
Ik heb de 40Gb versie en ik hoor zijn kop bewegen. Maar hij staat wel op zijn zij gemonteerd, misschien dat dit een verschil maakt. Vroeger toen hij gewoon plat was gemonteerd hoorde je er niets van maar dat kan nu niet in mijn 19" server case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Voor de mensen die van stille schijven houden, in de Duitse CT stond een mooi overzichtje van het aantal Sone (andere maat voor herrie I reckon :P ) dat een groot aantal harde schijven produceerde.
Daar kwam Samsung met een 160gb 8mb diskje heel mooi uit de test.(volgens mij de IDE versie)
Was zelf van plan om toch eens een grotere HD aan te gaan schaffen binnen nu en 2 maanden...en deze lijkt mij wel wat, hijs ook nog eens vrij goedkoop!
Ik heb de desbetreffende CT zelf niet, maar kan de bekende van me die em heeft wel vragen of hij de tabel met resultaten even voor me wil inscannen.

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 04-02-2004 11:58 . Reden: added some relevant data :P ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2Dutch schreef op 04 februari 2004 @ 11:54:
[...]
Ik heb de desbetreffende CT zelf niet, maar kan de bekende van me die em heeft wel vragen of hij de tabel met resultaten even voor me wil inscannen.
dat zou een mooie toevoeging aan deze thread zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41

paradoXical

The ParadoX

Ikzelf heb mijn IBM disks in mijn HQ08 met rubbers vastgedraaid. Scheelt ook al een slok op een borrel..

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-09 08:20

Tmr

2Dutch schreef op 04 februari 2004 @ 11:54:
Voor de mensen die van stille schijven houden, in de Duitse CT stond een mooi overzichtje van het aantal Sone (andere maat voor herrie I reckon :P ) dat een groot aantal harde schijven produceerde.
Daar kwam Samsung met een 160gb 8mb diskje heel mooi uit de test.(volgens mij de IDE versie)
Was zelf van plan om toch eens een grotere HD aan te gaan schaffen binnen nu en 2 maanden...en deze lijkt mij wel wat, hijs ook nog eens vrij goedkoop!
Ik weet niet precies wat sone betekent, maar stil dat is ie zeker. Heb net vandaag de samsung sp1614N (dus PATA) binnengekregen (koopje: 106,90€ bij Gistron). Ik heb nog geen tests gedraaid maar hij is voelt wel lekker snel aan.

Hijs in ieder geval een stuk stiller dan mijn oude Seagate hoewel dat toch een 5400 rpm schijf was. Die was trouwens wel bijna antiek (20GB) en hopeloos langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 22:36
Zelf heb ik een Maxtor Diamondplus 8 40GB (volgens mij een 740x of zo) en deze heb ik nog nooit gehoord. Hartstikke stil ding.
Jammere is wel dat deze vrij warm wordt... Gemiddeld 40 graden idle en to 50graden load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag m'n Seagate .7 120GB 8MB cache opgehaald.
Hij is erg stil.
Ik heb mijn pc rechts naast mij op het bureau staan en ik hoor em alleen zachtjes pruttelen als ie zoekt. Mijn cpu fan (spire whisperrock 4) en de fans van mijn kast (sweex whisper) zijn luider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-08 20:06
Vreemd, ik heb 2 Seagate 7200.7 schijven, de ene van 80GB is stil zoals je mag verwachten, de andere 120GB (ziet er trouwens gepolijst uit, net een spiegel :9 ) maakt idle een irritant hoge pieptoon. Misschien is er iets aan te doen door andere firmware ofzo?
En m'n 40Gig Barracuda IV is nog altijd een stukje stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 10:21
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 01:01:
Weet niet of andere dezelfde ervaring hebben met deze schijf of dat ik gewoon een slecht examplaar heb.
Heb zelf ook de 160Gb Samsung in een Antec BQE3700 kast (met die rubbers) en ik hoor de schijf totaal niet, ook bij veel schrijf/leesactiviteit onhoorbaar. Dus misschien heb je inderdaad een slecht exmplaar?

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:37

Nitai

Live the life you love.

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 17:34:
[...]

dat zou een mooie toevoeging aan deze thread zijn :)
en een gruwelijke schending van copyrights wat helaas niet toegestaan is hier op GoT... ;)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Nitai schreef op 11 februari 2004 @ 22:24:
[...] en een gruwelijke schending van copyrights wat helaas niet toegestaan is hier op GoT... ;)
woops :) ja. maar dan toch ten minste wel een samenvatting met bronvermelding? ;) of is dat ook uit den boze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 16:57
ik heb nu ook een nieuwe samsung sp1614n 160gb met 8mb pata 133
ter vervanging van me ibm deathstar gekocht.
draait aardig stil,koel en snel

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Maxtor Diamondmax Plus 9 80 GB liquid bearing en ik vind hem eigenlijk niet zo stil. Bij alle lees en schrijfacties hoor ik hem duidelijk kraken. Ik was er al mee terug geweest, had een nieuwe harde schijf mee gekregen, maar dat maakte dus geen verschil. Volgens mij is het ook erg afhankelijk van de kast die je hebt. Ik heb een Sweex kast, lekker goedkoop, ziet er redelijk uit, maar hij brengt het geluid van de harde schijf nogal versterkt over. Kast staat ook op m'n bureau.

Mijn broer heeft ook een sweex kast maar een andere dan die van mij. Ik vind zijn kast er kwalitatief wat beter uitzien. Hij heeft dezelfde harde schijf alleen dan de 120 GB versie en deze kraakt ook, maar dat is wat minder duidelijk te horen dan bij mij.

Mijn conclusie is dat het horen van je harde schijf ook afhankelijk is van je kast. De wat duurdere kasten hebben soms een bevestigingsmechanisme waardoor de harde schijf niet in direct contact staat met het metaal van de harddrive bay.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit er al langere tijd over te denken om dat ding te kopen.

Nog een plaatje ervan:
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/415-445G.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 11:47:
Ik heb een Maxtor Diamondmax Plus 9 80 GB liquid bearing en ik vind hem eigenlijk niet zo stil. Bij alle lees en schrijfacties hoor ik hem duidelijk kraken. Ik was er al mee terug geweest, had een nieuwe harde schijf mee gekregen, maar dat maakte dus geen verschil. Volgens mij is het ook erg afhankelijk van de kast die je hebt. Ik heb een Sweex kast, lekker goedkoop, ziet er redelijk uit, maar hij brengt het geluid van de harde schijf nogal versterkt over. Kast staat ook op m'n bureau.

Mijn broer heeft ook een sweex kast maar een andere dan die van mij. Ik vind zijn kast er kwalitatief wat beter uitzien. Hij heeft dezelfde harde schijf alleen dan de 120 GB versie en deze kraakt ook, maar dat is wat minder duidelijk te horen dan bij mij.

Mijn conclusie is dat het horen van je harde schijf ook afhankelijk is van je kast. De wat duurdere kasten hebben soms een bevestigingsmechanisme waardoor de harde schijf niet in direct contact staat met het metaal van de harddrive bay.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit er al langere tijd over te denken om dat ding te kopen.

Nog een plaatje ervan:
[afbeelding]
Ja, ik heb er 2. De eerste keer kreeg ik die op het plaatje staat. Laatst had ik er nog eentje gekocht en kreeg ik een nieuwe versie. Beiden werken uitstekend naar mijn mening. Totaal geen last meer van trillingen. Nadeel is wel dat het niet zo makkelijk is om je schijf te koelen, mocht dat nodig zijn. (Eigenlijk alleen bij 10k+ RPM schijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:54

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb een Seagate 120GB 7200.7 PATA schijf... ben er erg tevreden over nadat deze mijn Maxtor DM60 Plus heeft vervangen.
Deze Seagate is echt zeer stil en je hoort alleen af en toe een beetje de lees en schrijfprocessen, maar dit is zeer zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 14:01

w0w

Momenteel heb ik een Seagate Barracuda IV 80Gb 2mb, helaas moet ik deze afstaan, maar gelukkig mag ik nu een 160GB 8mb uizoeken :D
Stilte staat bij mij op mn lijstje boven performance. Nou zit ik te twijfelen tussen de Maxtor Diamondplus 9 en de Seagate 7200.7. Beide 7200rpm, ATA en 8mb.
Wie heeft ze allebij en kan zeggen welke stiller is? ik heb wel 10 verschillende reviews bekeken, in de ene is Seagate 1.5x stiller, in de andere is de Maxtor 1.5x stiller. Daarbij komt nog eens dat de Seagate 19 euro duurder is en de prestaties over het algemeen lager liggen dan die van Maxtor (maar dat boeit me niet zo veel)
Ik ben er ondertussen wel uit dat het niet meer zo stil zal zijn als mijn Barra IV, maar welke kan ik nou het beste neem qua geluid :?
@ Vrozen, wanneer ga je je reviewtje plaatsen? Ik kan er haast niet op wachten :D

[ Voor 4% gewijzigd door w0w op 04-03-2004 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Laatst online: 31-08 12:40
Waarom zou je je zuurverdiende eurootjes gaan uitgeven aan een paar van die lullige stukkies rubber? Dan kan ik wel leukere stukjes rubber verzinnen om mijn geld aan uit te geven hoor... :+

Ik heb mijn twee Plus9 HD's in een paar vrije 5 1/4 bays opgehangen aan PTT-elastiekjes. 120mm Papst fan ervoor zodat ze gelijk goed gekoeld zijn, en voila. Kan ik het geld dat ik uitgespaard heb mooi besteden aan dingen die herrie maken: speakers en een nieuwe geluidskaart. ;)

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

kurgan schreef op 04 maart 2004 @ 00:52:
Waarom zou je je zuurverdiende eurootjes gaan uitgeven aan een paar van die lullige stukkies rubber? Dan kan ik wel leukere stukjes rubber verzinnen om mijn geld aan uit te geven hoor... :+

Ik heb mijn twee Plus9 HD's in een paar vrije 5 1/4 bays opgehangen aan PTT-elastiekjes. 120mm Papst fan ervoor zodat ze gelijk goed gekoeld zijn, en voila. Kan ik het geld dat ik uitgespaard heb mooi besteden aan dingen die herrie maken: speakers en een nieuwe geluidskaart. ;)
Vergeet niet dat elastiek uitdroogt en het is nou niet echt slim, want op deze manier zoals jij het bevestigd kan/zal je HDD vroeg of laat gaan bouncen bij bepaalde lees/schrijfbewegingen etc. En dan sloop je dus lekker je platters...
En voor de koeling heb je nu ook dure Papst fannen nodig.

Dus echt een goedkope manier is het niet. Je kan dan beter een Seagate 7200.7 kopen. Uit zichzelf stil en 1 van de koelste HDD's en nog steeds een zeer goede performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Laatst online: 31-08 12:40
n00bs schreef op 04 maart 2004 @ 10:39:
[...]

Vergeet niet dat elastiek uitdroogt en het is nou niet echt slim, want op deze manier zoals jij het bevestigd kan/zal je HDD vroeg of laat gaan bouncen bij bepaalde lees/schrijfbewegingen etc. En dan sloop je dus lekker je platters...
En voor de koeling heb je nu ook dure Papst fannen nodig.

Dus echt een goedkope manier is het niet. Je kan dan beter een Seagate 7200.7 kopen. Uit zichzelf stil en 1 van de koelste HDD's en nog steeds een zeer goede performance
En dan droogt het uit, so what? Ik heb er zo weer nieuwe elastiekjes in. Bovendien, tegen de tijd dat het zover is heb ik mijn halve computer allang weer vervangen... :*)

Overigens heb ik er wel voor gezorgd dat de HD's niet te veel kunnen bewegen. De elastiekjes gaan onder de HD's door en lopen dan schuin omhoog, ze werken dus gelijk als dempers. Die Papst fan had ik toch al, dus dat kostte me ook niks extra. Verder had ik die koeling niet écht nodig, ik heb al genoeg ventilatie in mijn kast. De casetemp komt zelden boven de 32 graden uit, en dat is vlakbij de CPU gemeten. Bovenin , vlakbij de HD's, zit ook nog een casefan die warme lucht meteen afvoert.

Tot slot: als échte tweakert ga je geen geld uit geven, maar pruts je toch gewoon zelf iets in elkaar? ;)

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het voornaamste wat ik wil weten is of ik dat irritante gekraak voor het grootste gedeelte wegkrijg. Ik kan me er best aan storen. Ik heb al vaker gelezen dat iemand zijn hdd met elastieken op had gehangen. Maar als je je pc meeneemt naar lanparty's is dat niet zo'n succes, als ik niet elke keer mijn hdd eruit wil hoeven halen.

Het vage is dat een vriend van mij ook een maxtor gevalletje met Liquid Bearing (te leen) had. Had een rare grootte, maar was iets van 80-90 GB. Deze kraakte niet. Nu heeft ie een 200 GB geval, weer van maxtor, die ook niet kraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w

w0w

Het voornaamste wat ik wil weten is of ik dat irritante gekraak voor het grootste gedeelte wegkrijg. Ik kan me er best aan storen. Ik heb al vaker gelezen dat iemand zijn hdd met elastieken op had gehangen. Maar als je je pc meeneemt naar lanparty's is dat niet zo'n succes, als ik niet elke keer mijn hdd eruit wil hoeven halen.
Dit kun je heel simpel uittesten; Leg gewoon je HD aangesloten en al op een doekje op de bodem van je kast, desnoods buiten je kast op niet-trillend materiaal. WEet je gelijk of het aan de HD of aan de trillingen ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M'n pa heeft laatst een Maxtor diamondplus 9 ata133 8mb gekocht van 80 gig. Zeer stille schijf, je hoort hem eigenlijk niet. Perfect voor z'n stille systeem.

Zelf heb ik twee weken terug een IBM/Hitachi 7k250 sata gekocht van 80gig. Ook super stil, alleen wél dat calibratie geluid om de 10 a 15 minuten. Dat heeft die Maxtor niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 21:43:
M'n pa heeft laatst een Maxtor diamondplus 9 ata133 8mb gekocht van 80 gig. Zeer stille schijf, je hoort hem eigenlijk niet. Perfect voor z'n stille systeem.
Ik heb de 120gb versie, ook met 8mb. Ik hoor hem bijna nooit. De 160 en 200 variant zijn denk ik ook stil. (weet niet zeker of de 200gb nog bij deze serie hoort)

[ Voor 3% gewijzigd door Jimbolino op 04-03-2004 21:49 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik zit ook te twijffelen over welke schijf nou te nemen.

ik twijffel tussen de seagate 7200.7 en de samsung sp1213n ze zijn ongeveer evenduur. Maar ook bij deze is het steeds weer dan weer de een dan is de ander weer stiller. Welke is nou stiller? Ik bedoel dan vooral de idle noise, het geratel vind ik niet zo erg maar die fluittoon moet ik echt niet hebben. Ik heb nu een Maxtor D740X-6L, deze is super lawaaierig. dan bedoel ik de constant harde pieptoon.
Is dat na een tijdje bij de 2 schijven van mijn keuze ook zo? Het is zwaar irritant namelijk.

ps ik heb een redelijk mooie oplossing gemaakt voor het ratelen al zeg ik het zelf:
een ophangsysteem gemaakt door een paar stukjes alu-hoekprofiel te zagen en deze al een L en ongekeerde L op elkaar leggen. hier tussen een stukje rubber en ik hoor geen geratel meer. Alleen nog die vreselijke irritante piep :(
voor betere uitleg zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/858275/37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:15
Sinds kort een Hitachi Deskstar 7K250 160G extern in een firewire doosje zitten...stiller, betrouwbaarder, koeler en veeel sneller dan de Maxtor DiamondMax Plus 9 120G die er daarvoor in zat :)

Tja alleen die calibratie-huilbuien af en toe maar goed, ik accepteer dat maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

DopdeDouwer schreef op 04 maart 2004 @ 23:41:
Ik zit ook te twijffelen over welke schijf nou te nemen.

ik twijffel tussen de seagate 7200.7 en de samsung sp1213n ze zijn ongeveer evenduur. Maar ook bij deze is het steeds weer dan weer de een dan is de ander weer stiller. Welke is nou stiller? Ik bedoel dan vooral de idle noise, het geratel vind ik niet zo erg maar die fluittoon moet ik echt niet hebben. Ik heb nu een Maxtor D740X-6L, deze is super lawaaierig. dan bedoel ik de constant harde pieptoon.
Is dat na een tijdje bij de 2 schijven van mijn keuze ook zo? Het is zwaar irritant namelijk.
....
Twijfel niet check diz out:
http://www6.tomshardware.com/storage/20040209/index.html

Seagate ST3200822A die wil je hebben, snel, koel en superstil
Seagate did a good job - the new 200 GB Barracuda 7200.7 is currently the fastest UltraATA drive in terms of transfer rates. With up to 64 MB/s, it even outperforms Western Digital's WD360 Raptor drive, which runs at 10,000 rpm. However, the transfer speeds at the end of the medium cannot cannot compete with the Raptor of course.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:02
Kwoot van Brainwave: "Nu heeft ie een 200 GB geval, weer van maxtor, die ook niet kraakt."

Ik ben 'de vriend' en ik moet inderdaad bevestigen dat mijn 200 GB Maxtor schijf erg, erg stil is in vergelijking met mijn vroegere 60 GB (gecrasht). Na de 60 GB had ik idd een reserve gekregen van 82 GB. Was vele malen stiller dan de 60 GB van mij en de 80 GB van Brainwave. De 120 GB die ik daarna kreeg kraakte echter weer enorm.

Ik ben dus erg blij met mijn stille Maxtor DiamondMax Plus 9 200 GB 8 MB Cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Zeror

Ik Henk 'm!

Mijn harddisk is ook heel stil. Hij zegt nooit wat tegen mij........

[ Voor 4% gewijzigd door Zeror op 05-03-2004 11:39 . Reden: Sorry, beetje offtopic ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

rakker zero schreef op 05 maart 2004 @ 11:38:
Mijn harddisk is ook heel stil. Hij zegt nooit wat tegen mij........
Hey medenijntje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08 08:48
n00bs schreef op 05 maart 2004 @ 11:00
Twijfel niet check diz out:
http://www6.tomshardware.com/storage/20040209/index.html

Seagate ST3200822A die wil je hebben, snel, koel en superstil
Als er mensen zijn die deze in bezit hebben, hoor ik graag de ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w

w0w

Als er mensen zijn die deze in bezit hebben, hoor ik graag de ervaringen!
Ik heb hem sinds gisteren :) Ik heb er nog weinig mee gespeelt, maar er zijn al wel een paar dingen opgevallen;
Hij is niet koel! warmer dan Diamondmax9 maar wel koeler dan Barra IV (die haalde soms zelfs 50 graden!)
Hij is stiller dan de diamondmax9, maar absoluut niet stiller dan mijn Barra IV. Bij idle is het niet storend maar als hij gaat zoeken wel, aargh.
Bestaat er niet ook zo'n programma'tje voor seagates om hem stiller te maken?
Ik zal zometeen (vanavond) een benchmarkje posten van mijn barra IV, barra 7200.7 en diamondmax9 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yojordi schreef op 05 maart 2004 @ 15:27:
[...]
volgens mij staan ze tegenwoordig (sinds de introductie van de 7200 .7) standaard in silent mode (AAM aan) en kun je niet meer switchen.

trouwens wel jammer dat er ook geen sea-shield meer op zit (zit ook niet op mijn Seagate 7200 .7 Plus 120GB)

hij lijkt flink sneller geworden te zijn. jammer dat z'n access times ook zijn afgenomen door de grotere platters. Vanaf de Barracuda IV is het wel berg afwaards gegaan met geluidproductie. Ik hoop dat de trend zich niet verder voortzet.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

yojordi schreef op 05 maart 2004 @ 15:27:
[...]

Ik heb hem sinds gisteren :) Ik heb er nog weinig mee gespeelt, maar er zijn al wel een paar dingen opgevallen;
Hij is niet koel! warmer dan Diamondmax9 maar wel koeler dan Barra IV (die haalde soms zelfs 50 graden!)
Hij is stiller dan de diamondmax9, maar absoluut niet stiller dan mijn Barra IV. Bij idle is het niet storend maar als hij gaat zoeken wel, aargh.
Ik zal zometeen (vanavond) een benchmarkje posten van mijn barra IV, barra 7200.7 en diamondmax9 :)
Leuk ben ik benieuw naar, mn oog is nu inderdaad gevallen op de seagates, twijffel alleen nog tussen de IV of de 7200.7 (80GB versie)Alleen is die IV niet meer te koop, hij staat nog in de pricewatch (duurder dan de 7200.7) maar is niet meer op die site van de betreffende winkel te vinden. Dus t wordt waarschijnlijk dus de Barra 7200.7.

Maar hoor jij m dan ook terwijl die niet aan het zoeken is dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

gewoon de 7200.7 serie nemen... ik ben ook een zeikerd als het op geluid komt, had hiervoor Maxtor... en heb al veel HDD's gehoord maar de 7200.7 120GB versie die ik heb is echt ZEER stil... geen rotatiegeluid meer waar ik gek van wordt, alleen af en toe wat lees en schrijfgeluid HEEL zacht...

Ik zelf wil ook wel deze nieuwe 200GB versie, die benches zien er echt megagoed uit op THG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:38

PnD

like in Pinda ^_^

Iemand ervaring met de Maxtor® MaXLine™ Plus II serie, en de geluidsproductie ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

niemand ervaring met de maxline II serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mja ik had het gisteren al gelezen maar vooruit om je te laten zien dat iemand je nog wel leest: nee ik ken helemaal geen maxline II, nog nooit van gehoord zelfs..... is dat een nieuw of oud product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 12:23:
mja ik had het gisteren al gelezen maar vooruit om je te laten zien dat iemand je nog wel leest: nee ik ken helemaal geen maxline II, nog nooit van gehoord zelfs..... is dat een nieuw of oud product?
das deze serie:

http://www.maxtor.com/en/...maxline_plus_ii/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

aangezien niemand hier een reactie op heeft, ga ik hem zelf maar aanschaffen en de eerste reactie over deze schijf geven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb erg goede ervaringen met de MAXTOR/A14A200/200GB/8MB/FW&U2/7200.

Hij is lekker stil, lekker snel, lekker groot, lekker licht, lekker USB2 & FW! Nu ook de 250GB op mijn werk, ideaal! Dit of een NAS, en je bent spekkoper. Erg plug&play.

Ik ga er vast nog wel een paar kopen, €199,- exc. BTW. :P

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

ik krijg die maxline II 250GB voor 175 euro, via iemand die ze rechtstreeks van maxtor haalt (dat zegt ie tenminste :x)

heb al eerder een schijf via hem gehaald en die ging kapot, kreeg gewoon een nieuwe :D:D goeie handelaar dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das goedkoop. ik lees net dat de vraagprijs daarvan normaal gesproken 247.00 euro is.

laat ons maar weten hoe ie presteert.

(TIP: smilies als :D:D los van mekaar door middel van spaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

ik heb hem :D:D:D (best mooie smileys zo toch)

hijs superstil net als mijn diamondplus9 120GB's, hij kraakt alleen veel minder.
wel triest dat je gewoon dik 20gig kwijt bent door die stomme fabrikanten "250GB" :(

[ Voor 7% gewijzigd door PnD op 11-03-2004 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb de seagate Barracuda 7200.7 40gb kdenk dat ik er nog een 80 of 120gb bij ga zetten van die serie
het het is een echt stille ( onhoorbaar op welk moment dat ook.)

[ Voor 26% gewijzigd door Avvd op 15-03-2004 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

spacejam schreef op 15 maart 2004 @ 23:07:
ik heb de seagate Barracuda 7200.7 40gb kdenk dat ik er nog een 80 of 120gb bij ga zetten van die serie
Ik zit op het moment een klein beetje te twijfelen tussen de Seagate 7200.7 en de IBM180GXP. De 180GXP heb ik al eens gehad en was er dik tevreden over (zie eerdere posts van mij in dit topic), maar die heb ik op gegeven moment vervangen door een maxtor Atlas 10KIV. Die is een flink eind sneller, maar ook aardig lawaaiig en warm. Opzich niet zo'n probleem, maar nu ga ik mijn Workstation ombouwen tot een dedicated HTPC/muziekbak en dus mag het allemaal wel wat koeler en stiller (en goedkoper! :D ). Volgens storagereview is er weinig verschil in lawaai en warmte tussen die twee, maar is de 180GXP wel wat sneller.....de betrouwbaarheid is ook wel aardig goed van die serie. Maar de vraag is of ik wel zo veel zal merken van de extra snelheid in een HTPC....ik denk het niet zo eerlijk gezegd. Dus de vraag is nu of ik dat kleine beetje extra performance wil, of dat kleine beetje meer rust.........

Edit: ik bedoel de Hitachi 7K250 i.p.v. de IBM 180GXP....de Hitachi is goedkoper dan de Seagate (wel de 2MB uitvoering, maar dan blijft ie nog sneller) sneller en heeft ongeveer dezelfde waarden qua herrie en warmte.......Seagate heeft echter nog de naam betrouwbaarder te zijn....moeilijk, moeilijk.

Edit 2: Ik kan ook nog voor de Samsung Spinpoint P80 gaan. Die heeft ook de naam betrouwbaar te zijn en is ietsje goedkoper en sneller en blijft ietsje koeler. Aan de andere kant maakt ie idle 2,4 dB meer herrie volgens storagereview.
Het wordt er niet makkelijker op......

[ Voor 23% gewijzigd door zimbab op 16-03-2004 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

spacejam schreef op 15 maart 2004 @ 23:07:
Ik zit er dus ook aan te denken om een van die 2 te kopen, klopt het dat de 80Gb versie er alleen in 2MB versie is. Er staat vaak geen specificatie bij. De 120GB variant is er zowel met 2 en 8Mb buffer.
En is er verschil in geluids productie tussen de varianten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

De 80 GB versie heeft als ATA 2 MB cache en als SATA 8 MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
Ik zelf heb nog altijd niet de ideale HD gevonden, en die zal er ook wel niet zijn.

Als je op het SilentPCReview.com forum gaat kijken, zie je dat een hele hoop mensen daar ontevreden zijn over hun seagate 7200.7 (ik geloof het scangeluid van de HD zou irritant hoorbaar zijn).

Een tweede vaakgenoemde HD daar is de Samsung Spinpoint 1614. Volgens storagereview maakt deze meer herrie, maar staar je daar niet gek op, want het blijkt wel een ander, aangenamer&minder waarneembaar, geluid te zijn.
Nou zijn er wel weer de nodige mensen die beweren dat er nogal vele uitval is onder deze HD's, maar das nooit bewezen (voor zover mogelijk).

De 180GXP&7k250 hebben geloof ik weer last van een irritante "whine".

Hoe ze hier op tweakers.net de Maxtors aanraden is me nog altijd een raadsel... daar is niemand anders op andere forums positief over.

Als prestaties mij helemaal niet zouden boeien, zo ik denk ik neigen naar een Spinpoint (gebaseerd op wat ik heb gelezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Ik gebruik 2 Seagate Barracuda's IV (7200 ).
Speciaal genomen omdat ze stil en snel zijn.
Absoluut onhoorbaar in het systeem.

Heeft ook zn nadelen, soms druk ik op de aan knop van de pc, gaat ie afsluiten aangezien ie al aan stond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Het ligt er ook maar net aan wat je persoonlijk als irritant ervaart. De whine bij de 180GXP heb ik geen last van gehad bij de 180GXP en dat is nu net waar ik het gevoeligst voor ben. Je hoort per definitie onwijs veel verschillende verhalen. Het ligt ook maar aan de kast waar de HDD in zit. Sommige zijn gammeler en geven de resonanties beter door en sommige mensen vinden bijna elke HDD stil omdat ze toch weet ik hoeveel casefans hebben. Ik denk dat ik gewoon even naar de prijzen ga kijken van drie bovengenoemden en dan een keus maak.
DaPoztMaster schreef op 16 maart 2004 @ 17:33:
Ik gebruik 2 Seagate Barracuda's IV (7200 ).
Speciaal genomen omdat ze stil en snel zijn.
Absoluut onhoorbaar in het systeem.

Heeft ook zn nadelen, soms druk ik op de aan knop van de pc, gaat ie afsluiten aangezien ie al aan stond...
Die is inderdaad erg stil, maar ook merkbaar een stuk langzamer. Het verschil in snelheid tussen een Baracuda IV en een 180GXP is mij gewoon te groot. Ik heb ze allebei in dezelfde PC gehad

[ Voor 34% gewijzigd door zimbab op 16-03-2004 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
Tuurlijk is wat je leest op forums alles behalve vergelijkbaar.

Echter, op een forum als dat van SilentPCReview hebben mensen vaak al een van de meest stille kasten denkbaar en zijn zij dus ook zeer gevoelig voor elk geluidje. Vandaar dat je daar denk ik negatieve dingen leest over een, relatief, stille schijf als de seagate 7200.7.

Ik lees echter liever ervaringen van mensen die erg gevoelig zijn, dan van mensen met pc's wiens fans overal bovenuit komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Laatst online: 10:55

BLN

Deze thread is ontzettend vervelend om te lezen zo. Is het niet veel handiger als er in de startpost een opsomming staat van de verschillende schijven en geluidsproductie, samenvattingen van de meningen etc.????

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben voor in m'n nieuwe barebone ook opzoek naar een fluisterstille harde schijf. Na het lezen van wat reviews ben ik terecht gekomen bij de Hitachi Desktar 7K250 (250gb) schijf.

Ik heb op GoT alleen nergens ervaringen kunnen vinden van gebruikers, dit zou ik wel graag willen weten.

Wie heeft er dus ervaring met de Hitachi Desktar 7K250 (250gb) of een andere 250gb harde schijf die zo stil mogelijk is, het liefst wil ik naast m'n computer kunnen slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

sja....het enige wat ik kan doen voor je is volgende week ofzo mijn ervaringen delen met de 7K250 160GB. Die ga ik namelijk toch maar kopen. De 250GB versie heeft wel een platter meer, maar je hebt wel een goede indicatie. Ikzelf verwacht wel dat ie aardig stil is, gezien mijn ervaringen met de 180GXP, maar dat laat ik dan nog wel weten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:56
Vergeet niet dat alle IBM/Hitachi schijven om de tien minuten een soort kirrend (calibreer?) geluidje maken. De één noemt het gekreun, de ander kattegekerm. Dus als je ernaast :Z kan dat een probleem zijn. ;)

Wil je echt stilte, neem dan Seagate Barracuda 7200.7. Echt onhoorbaar when idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik heb een rapor die echt heel veel lawaai maakt gewoon vervelend.
En ik heb ook een barcuda 7200.7 8mb ook duidelijk hoorbaar wel veel minder dan de raptor , maar je hoort hem goed.
Ik heb ook de 7200.7 2mb en die is echt stil die hoor je bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 08:41:
Nou ik heb een rapor die echt heel veel lawaai maakt gewoon vervelend.
En ik heb ook een barcuda 7200.7 8mb ook duidelijk hoorbaar wel veel minder dan de raptor , maar je hoort hem goed.
Ik heb ook de 7200.7 2mb en die is echt stil die hoor je bijna niet.
Welke groottes heb je als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JazzySOB schreef op 19 maart 2004 @ 00:11:
Vergeet niet dat alle IBM/Hitachi schijven om de tien minuten een soort kirrend (calibreer?) geluidje maken. De één noemt het gekreun, de ander kattegekerm. Dus als je ernaast :Z kan dat een probleem zijn. ;)

Wil je echt stilte, neem dan Seagate Barracuda 7200.7. Echt onhoorbaar when idle.
Dat van een calibreer geluidje heb ik nog niet eerder gehoord bij een harde schijf, waarvoor doet de harde schijf dat?
Het schijnt dat de 250gb schijf heel anders presteerd dan de 160gb harde schijfen van Hitachi. Dat is tenminste te lezen op hwinfo.net, ze zijn dus waarschijnlijk slecht met elkaar te vergelijken.

Ik heb nu 2x 40gb WD7200 raid-0 en een 80 gb WD7200SE en die maken alledrie een duidelijk hoorbaar geluid.

Ik ben eigenlijk gewoon opzoek naar een stille 250gb harde schijf, eventueel is een 200gb ook nog goed maar beslist niet minder. En vooral het Idle geluid vind ik belangrijk want dat is toch wat ik vooral hoor als ik lig te slapen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2004 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De wd is de 360 en de seagate alle 2 80gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een:

wd 80 gb 8mb cache in een cooldrive 3
wd 120 gb 8mb cache in een cooldrive 3
wd 160 gb 8mb cache in een externe hd case.

Ik zou zo aandelen kopen van wd. wat een fijne schijven. Daarnaast is de support van wd in amsterdam prima. Ze zijn erg stil. Ik hoor ze bijna niet.

Het enige nadeel is wel, maar dat had ik ook met een maxtor erbij, dat de 2 schijven in de case soms wel is willen resoneren met elkaar. Dat geeft een irritant geluid. In een metalen case was dit erger als nu, want nu hebt ik een acryllic case van sunbeam. Dat lost een hoop op. (het nadeel van een acryl case is de hoeveelheid koelers, waardoor geluidswinst op de hd niet erg meer opvalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het luidst in mijn systeem is mijn hd`s.

specs:
waterkoeling, rad waar 2 ×120mm fans op staan @4-5 volt. Niet hoorbaar.
Voeding de zalman 400 watt, met de fan @ 5 volt.
Casefans @ 4-5 volt, niet hoorbaar.

Hdds:
1× 80 gig seagate barracuda (IV of 7 kweenie meer welke) ide
1× 120 gig seagate barracuda 7 8 mb cache ide

De hdds maken het meest geluid in mijn systeem, derest wat er in de kast zit maakt gewoon geen geluid. Ik zelf ga liever voor meer stilte dan performance.
Conclusie van deze hdd`s... ze zijn heel erg stil.
Als mijn beeldscherm uit staat en ik kom bij mijn pc dan moet ik toch wel 2 keer nadenken of mijn pc aanstaat of uit staat..

Ik wil nog een 300 gig schijfje erbij, omdat seagate ze nog niet heeft moet ik maar wachten :( (sata)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2004 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 17:18
Ik heb van alle merken harddisks gehad/getest.
Western Digital komt als beste bij mij uit de test.

WD800JB (80 gb) en de WD1200 JB (120 gb) met allebei 8 mb buffer zijn de 2 schijven met de beste hitte/geluid verhouding, en zijn door mij het snelste getest.
Super aanraders en ze zijn niet duur voor die kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag de C't van April gekocht. Staat die test in van harde schijven (die de duitsers al eerder hadden? :))

Stille harde schijven uit de test zijn de Samsung en de Seagate pata schijven. De Samsung is echter iets sneller en iets stiller. Maargoed, voor de HD fanaten: C't 4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 08-09 22:29
Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 18:21:
vandaag de C't van April gekocht. Staat die test in van harde schijven (die de duitsers al eerder hadden? :))

Stille harde schijven uit de test zijn de Samsung en de Seagate pata schijven. De Samsung is echter iets sneller en iets stiller. Maargoed, voor de HD fanaten: C't 4 :)
Dit klopt. Ik heb zelf een Seagate 7200.7 (SATA 120GB) en een Samsung SP1604N (PATA 160GB).

Idle is de Seagate vrijwel onhoorbaar, bij seeks hoor je de HD echter duidelijk. Niet echt storend en het kan ook wel handig zijn dat je hoort dat er wat gebeurt. Ik snap echter niet waar al die anderen het vandaan halen dat je "helemaal niets hoort". Dan heb je of een erg goed geïsoleerde kast, of je bent doof. Op storagereview hebben ze het trouwens ook alleen maar over idle noise. Wil je echt stil, dan moet je een Samsung nemen, want deze is zowel bij idle als wanneer je bijv. aan het defragmenteren bent, vrijwel onhoorbaar.

Ik heb wel het idee dat Seagate harddisks wat betrouwbaarder zijn. De temperatuursensor van de Samsung HD geeft veels te lage waarden (lager dan de casetemp. soms) en moet absoluut gekoeld worden met een fan. Ik heb nu een 2e exemplaar omdat de eerste vermoedelijk door oververhitting is overleden. Het kan dus IMO geen kwaad om ook eens naar het datasheet van een hd te kijken om te zien wat de max. operating temperature is.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
Atomsk schreef op 21 maart 2004 @ 15:52:
[...]

Ik heb wel het idee dat Seagate harddisks wat betrouwbaarder zijn. De temperatuursensor van de Samsung HD geeft veels te lage waarden (lager dan de casetemp. soms) en moet absoluut gekoeld worden met een fan. Ik heb nu een 2e exemplaar omdat de eerste vermoedelijk door oververhitting is overleden. Het kan dus IMO geen kwaad om ook eens naar het datasheet van een hd te kijken om te zien wat de max. operating temperature is.
Je hebt een vermoeden wat betreft die temperatuur, of heb je ook echt gemeten/gevoeld?
Volgens SilentPCReview wordt hij 32 graden (buiten de kast gemeten). En de meeste mensen meten waarden daar in de buurt. Tenzij je in de tropen woont, lijkt het me niet nodig om er een directe fan op te zetten, toch? :)

Ik ben wel benieuwd hoe de 1614C (8mb) tov die 1604 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb pas 2 Seagate Barracuda 7200.7 (8MB-SATA) 120 gb gekocht voor mijn nieuwe pc en die op de onboard Raid van men a7n8x-e deluxe aangesloten(raid0).
(3 partities 1 van 28gig voor windows,1 van 50gig voor temp zooi en download en 1 van 150gig voor games films etc)

1 ding viel me op tijdens het installeren namelijk dat een Hynix mem had en de andere Samsung mem.(Hynix made in Korea Samsung in Thailand d8 ik)

http://www.hardwarezone.c...ew.php?id=788&cid=10&pg=1
met Hynix mem

met Samsung mem kon ik niks vinden
Het zijn wel precies dezelfde model nummers namelijk ST3120026AS.

Nadat ik alles geinstalleerd had viel me tijdens spelen en downloaden een verschil in geluid tussen de 2 op.De een rateld en de andere hoor je bijna niet .Ik weet niet precies welke welke is want ik heb ze in raid dus zal ik al alles eraf moeten gooien en 1 voor 1 appart moeten uittesten welke nou ratelt(ik denk zelf die met Hynix ratelt maar ze zitten vlak bij elkaar dus valt niet echt goed te onderscheiden want de trilling van de ratellende laat de andere ook trillen).
En meestal als ik bezig was met iets uitpakken ofzo(in de temp partitie) dan hoorde je bijna altijd de ratelende.En tijdens downloaden allebei (ook temp partitie)

Af en toe hoor ik ook alleen de stille een tijdje zoemen terwijl ik niks doe en even later is et weer weg en na een tijdje ist er weer etc.(als ie idle is maar ook tijdens spellen soms)
zie
[url] Seagate Barracuda 7200.7: vervelende calibratiegeluiden? [/url]

Verder loopt de pc goed alleen worden allebei de hd's nogal heet als ik aan ze voel (word nog een frontfan in de toekomst bij geplaatst ,en ik heb met dtemp proberen te meten maar zei die iets van "Temperature check capability not found")

Wat ik me nou dus afvraag ligt het aan het verschillende geheugen wat erop zit dat ie ratelten de andere niet,of aan me partities ,is een gewoon gaar,ofwat??
Is er uberhaubt verschil tussen die 2 memorys?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eergister ( 21-04-2004) een Maxtor 160 gb SATA gekocht, maar hij ratelt nu al als een gek.

Nou gaat een harde schijf uiteindelijk toch wel een keer ratelen, maar dit vind ik wel heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 08-09 22:29
Devilsown schreef op 21 maart 2004 @ 20:25:
[...]

Je hebt een vermoeden wat betreft die temperatuur, of heb je ook echt gemeten/gevoeld?
Volgens SilentPCReview wordt hij 32 graden (buiten de kast gemeten). En de meeste mensen meten waarden daar in de buurt. Tenzij je in de tropen woont, lijkt het me niet nodig om er een directe fan op te zetten, toch? :)

Ik ben wel benieuwd hoe de 1614C (8mb) tov die 1604 is.
De sensors uitgelezen met dtemp. Helaas al enige tijd niet geupdate voor goede SATA ondersteuning e.d.

Als ik bij de Samsung echter temperaturen zie die stukken lager liggen dat de Seagate, dan moet er toch iets niet kloppen.. momenteel: Samsung 18°C, Seagate 30°C, case temp 28°C. Het gaat echter vooral om de maximale temperatuur die een hd volgens de datasheet mag hebben. Bij het ene merk is dat 60°C, bij de andere 45°C. Is het zomers 30°C en ligt de temp. in je kast 10 graden hoger, dan kunnen sommige merken het dus al aardig benauwt krijgen.

Bij m'n vorige Samsung had het defect trouwens ook iets anders kunnen zijn. Ik heb echter wel eens een Maxtor gehad die 's zomers tijdens een hittegolf de geest gaf, omdat ik de fan ervoor te zacht had gezet. |:( Ik kwam er te laat achter dat deze al enige dagen 50°C heet was..

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilsown
Atomsk schreef op 24 maart 2004 @ 01:27:
[...]

De sensors uitgelezen met dtemp. Helaas al enige tijd niet geupdate voor goede SATA ondersteuning e.d.

Als ik bij de Samsung echter temperaturen zie die stukken lager liggen dat de Seagate, dan moet er toch iets niet kloppen.. momenteel: Samsung 18°C, Seagate 30°C, case temp 28°C. Het gaat echter vooral om de maximale temperatuur die een hd volgens de datasheet mag hebben. Bij het ene merk is dat 60°C, bij de andere 45°C. Is het zomers 30°C en ligt de temp. in je kast 10 graden hoger, dan kunnen sommige merken het dus al aardig benauwt krijgen.

Bij m'n vorige Samsung had het defect trouwens ook iets anders kunnen zijn. Ik heb echter wel eens een Maxtor gehad die 's zomers tijdens een hittegolf de geest gaf, omdat ik de fan ervoor te zacht had gezet. |:( Ik kwam er te laat achter dat deze al enige dagen 50°C heet was..
Tsja, das wel vaag ja. Toch is het normaal dat de Samsung koeler is dan de rest, dat schijnen ze namelijk gewoon te zijn. En iedereen is daar ook laaiend enthousiast over, maar 18 graden is wel verdacht. ;)

Meet Dtemp de core van een schijf, ofzo? Ik dacht dat de gevoelstemperatuur aan de buitenkant en die van bv. Dtemp vergelijkbaar waren, maar zoals ik al eerder schreef, daar zit bij mij een groot verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 22:57:
Ik heb eergister ( 21-04-2004) een Maxtor 160 gb SATA gekocht, maar hij ratelt nu al als een gek.

Nou gaat een harde schijf uiteindelijk toch wel een keer ratelen, maar dit vind ik wel heel apart.
Ik zou snel een backup maken van je gegevens, want dit zou kunnen betekenen dat ie het gaat begeven :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ligt er aan wat ie bedoeld met ratelen.....met schijven/lezen ratelen Maxtors altijd als een gek. Als je geen Maxtor gewend bent kan dat nog wel eens schrikken zijn.

Moet je een Atlas 10K4 eens horen......wordt je echt gek van.

[ Voor 17% gewijzigd door zimbab op 24-03-2004 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond mijn Western Digital 800jb 80 GB 8 mb cache veel stiller dan de Maxtor diamondmaxplus 120 GB 8 MB Cache. Komt misschien omdat de Maxtors in raid 0 staan. Dus tegelijk schrijven en lezen. Maar stil zijn ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sinds kort 2 Samsung 1614C 160GB S-ATA schijven in stripe-mode op mijn nf7-s aangesloten. Verschil in snelheid met mijn maxtor 80gb 2mb is absoluut merkbaar :), alleen word ik ook zo nu en dan getrakteerd op hoog piepgeluid, met name bij het opstarten. Daarna is het minder heb ik het idee, maar storend is het wel. Anders zijn ze behoorlijk stil. Temps heb ik nog niet gemeten, maar ik heb deze schijven gekocht omdat ze snel en stil zijn en niet al te warm worden.
Daarnaast werd er zo nu en dan wat "gerepareerd" aan sommige partities voordat Windows opgestart werd en en gisteren kreeg ik zelfs een melding van een beschadigd bestand. Heb de c partitie dus maar opnieuw geformatteerd en hopelijk was dit een incident als gevolg van probleempjes bij het installeren van XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alvv
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 17:02

alvv

Ik heb een vraag aan degene die de schijven als "zeer stil" beschouwen.
van de Seagate HD's weet ik het wel, maar van de rest weet ik dus niet (vooral de plus 9 en de 180gxp, hitachi maakt dus van die tik geluiden, maar is wel stil)

Zeer stil betekent voor jullie dat je daarmee wel een goede nachtrust heeft, terwijl de computer aanstaat of meten jullie dat overdag terwijl er andere geluiden meespelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo mensen,

Nadat ik alle 16 (!) pagina's van dit topic heb doorgelezen, denk ik dat de algemene mening is (voor zover er een "algemene" mening bestaat) dat de seagate barracuda (7200.7 of V) de meest stille schijf is (ook de IBM 180XP wordt vaak aangehaald).

Ik denk dat dit echter vooral met imago te maken heeft: Seagate's barracuda serie is revolutionair geweest qua silience en was de eerste echt stille schijf. Wanneer deze twee objectieve tests (reviews: Vergelijking van high-performance desktop ATA-schijven en http://www.hardware.fr/articles/448/page27.html) gedaan met db meters worden bekeken komt de Maxtor Diamond 9 als stilste uit de bus.

Het zal wel nooit helemaal duidelijk worden wat nou de STILSTE schijf is, ik denk dat als je een stille schijf zoekt je zo min mogelijk op imago af moet gaan en moet kiezen tussen Seagate Barracuda en Maxtor Diamond 9!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het heeft niet zoveel met imago te maken, de Barracuda III was namelijk een herrieschopper, terwijl de 7200.7 ook al weer een klein stukje luider is dan een IV of V.

Het heeft alles te maken met het feit dat gevoelswaarde niet in cijfers is uit te drukken. De DM9 Plus kan wel minder db produceren, maar als dat geluid in een hoge frequentie ligt is het VEEL irritanter dan een schijf die misschien 1,5 db meer produceert, maar op een lagere frequentie. Zoekgeluiden zijn 1 ding, maar qua idlegeluid is de Seagate nog steeds onovertroffen. Alleen als je ZEER goed luistert, kun je ergens in de verte een zeer hoge, nauwlijks waarneembare idlewhine horen. Bij een willekeurige Mactor, liquid of niet, zul je die whine veel makkelijker horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Grrrrr.....ik heb nu al een aantal dagen mijn nieuwe Samsung SP1604N (dacht ik) en heb vrolijk windows lopen installeren. Was wel tevreden over de geluidsproductie, maar kreeg vaak rare errors. Als ik windows opstartte kreeg ik vaak de melding "windows has recovered from a serious error....blablabla". En na wegklikken kreeg ik die melding meteen nog een keer of twee, drie en dan was ie weg. Het rare daaraan was dat er niks abnormaals was gebeurd, maar toch kreeg ik vaak die melding. Maar goed.....omdat XP de volledige 160GB niet zag heb ik maar even service pack 1a gedownload en geïnstalleerd. Nu zag ie inderdaad de volledige 160GB. Mooi dacht ik....maar even weer windows opnieuw installeren en dan meteen SP1 er overheen gooien.....ik had namelijk het idee dat windows er niet zo mooi op stond op 1 of andere manier. Dit vanwege die errors en het feit dat de boel wel aardig langzaam liep. Dus opnieuw installeren en dat lukt dus niet.......na de eerste reboot krijg ik telkens "a disk read error occurred....press Crtl+Alt+Del to restart". Ik heb van alles geprobeerd en ben ZWAAR gefrusteerd daarvan en volgens mij is de juiste conclusie dat de schijf kaduuk is. Ik zal het nog wel even bij een vriend van me controleren voor de zekerheid. Maar nu schroef ik de schijf eruit en zie ik ineens staan: SV1604N.....de 5.400 rpm schijf dus! Dat verklaart ook waarom ik het al zo langzaam vond! Ik wil dus alleen nog wel even weten of ie ook echt kapot is en zo nee wat er dan aan mijn systeem mankeert. En als ie inderdaad kapot is ga ik mijn geld terug eisen van de shop.

Ik in mijn oneindige domheid heb nu pas weer de windows op mijn Atlas 10K4 aan de praat en heb meteen de Samsung er maar weer even aan gehangen. Nu doet ie het wel, dus er moet een ander probleem zijn waarom hij niet wilt bij het installeren. We kijken nog wel even verder....alhoewel....ik ga hem gewoon weer fomatteren en terug sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door zimbab op 10-04-2004 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Laatst online: 25-03-2017
Gister bij een maat pc inelkaar gezet. Hij had er een Samsung SP1213N oid in te zitten. 120G iig :P Maar die maakte idle geen hoorbaar geluid, voor mij dan :P als je tenminste gewoon achter de computer zat en er niet met je hoofd bij. Ook als hij begon te "kraken" vond ik dat absoluut niet irritant. Het was VEEL zachter als mijn Maxtor 6Y120MO Sata schijf. Ook was hij sneller met kopiëren. 700MB in 29seconden terwijl die van mij er 35seconden over doet. En ik heb ook nog SATA...! zegt opzich ook niet veel maar toch ;) Dus koop ik een nieuwe hardeschijf, dan wordt het een samsung.

Hier een review van een samsung SP1614C, Western Digital Caviar SE1200JD, Maxtor Diamond Plus 6Y200MO en Seagate Baracuda 7200.7 ST3120026AS:
http://www.computerbase.d...festplatten/7/#temperatur

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een WD 120GB, 7200RPM en 8mb cache. onhoorbaar. zelfs alssie flink loopt te swappen hoor je em nauwelijks.

daarentegen ken ik iemand met een 120 GB Maxtor en ding kraakt me toch een potje; daar wordt je koud van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb seagate barricuda 7 120 gb hiero. Mijn pc is ook zo'n exemplaar die compleet stil was en waar een goeie hdd nodig was. Gelukkig maakte deze dat helemaal compleet! Naar mijn ervaringen zijn andere hdd's vaak wel stil als ze nieuw zijn, maar na een maand of 4 toch gaan piepen. Maar mijn seagate is nog steeds stil.

de maxtor liquid bearing vind ik iig tegenvallen, die zijn NIET stil

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chutney
  • Laatst online: 30-08 08:32
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 17:15:
ik heb een WD 120GB, 7200RPM en 8mb cache. onhoorbaar. zelfs alssie flink loopt te swappen hoor je em nauwelijks.

daarentegen ken ik iemand met een 120 GB Maxtor en ding kraakt me toch een potje; daar wordt je koud van
Ik heb zo'n WD Caviar 120 GB 7200 2MB cache. eerste 6 maanden was ie geruisloos....daarna als maar harder, tis nu een vlieguitmotor (ok ok een stofzuiger op afstand dan).

Wel een hinderlijk hoge piep....jammer geen WD voor mij meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Echt alle schijven met kogellagers gaan op den duur die zeurende 'whine' produceren. Helaas... Ik had een Samsung 40 GB, 5400 tpm, die even stil was als een Barracuda IV. Na een jaar draaien is hij inmiddels luidruchtiger dan mijn 7200.7, die op zichzelf al ietsje luidruchtiger is dan een IV.

[ Voor 3% gewijzigd door MaanBanaan op 11-04-2004 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 17:15:

kheb zelf 2 x 120 GB Maxtor 8MB en die kraken nu helemaal niet meer bij mij hoor.. :)
ze kraken inderdaad als je ze gewoon in de HDD-tray vastschroeft. maar als je ze laat zweven (mbv. tiewraps of elastiek) dan zijn ze geheel geruisloos..

de 80 GB Maxtor 8MB die ik daarvoor had, was naar mijn mening zelfs nog iets stiller dan de 120GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elastiekjes 8)7

En echt helemaal geruisloos :/ heb je een foto hoe je dat dan doet. Want ik
kan er me niks bij voorstellen :>

Hoe ben je eigenlijk op dat idee gekomen (8> :Y) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Dat heb ik ook eens gedaan in mijn oude computer.....werkte perfect zolang je hem niet teveel versleept. En aangezien ik nooit naar een LAN of iets dergelijks ga was dat geen probleem. Maar het gaat niet in iedere kast zo makkelijk en bovendien heb ik hem nu graag in mijn HDD cage zitten met een fan ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
zelf doe ik 't met tie-wraps, want dan zit 't gewoon stevig vast, zodat je je pc gewoon kan verplaatsen zonder dat er kans bestaat dat je je HDD molt.

hoe je 't doet?
- schroef 4 hoekstukjes (meccano bv.) op je HDD, zodat je oogjes hebt waar je de tie-wraps doorheen kunt doen.
- laat de HDD 'zweven' door met tiewraps de HDD aan zowel de bovenkant
(HDD-tray bv.), als aan de onderkant (onderkant case) vast te zetten.

zo voorkom je dat de HDD trillingen kan doorgeven aan de case (resonantie) wat meer geluid kan veroorzaken.
eventueel kan je er een fan naast hangen, als je denkt dat je HDD te warm wordt.
je HDD kan nl. minder makkelijk zijn warmte kwijt. normaal wordt de warmte nl. overgedragen aan de HDD-tray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dat ratelen blijf je toch gewoon houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ja en nee. Natuurlijk blijft dat wel, maar het grootste deel van het lawaai dat je hoort is de resonantie van de kast. Als je de HDD ontkoppelt van de kast is dat weg. Houd de HDD maar eens in je hand of leg hem maar eens op het tapijt of op een kleedje....dan zul je zien wat het scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las ergens (maybe ook een GoT thread) dat het nodig is voor een HD om vaste bodem onder de voeten te hebben. Tests wezen uit dat er meer errors optraden als de HD aan elastiekjes hing. Met de negatieve mechanische gevolgen werd de HD iets langzamer. Beetje jammer dat ik niet meer weet waar ik dit vandaan heb ;) :o
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste