Hmmm jah dat overweeg ik dus ook maar het is zo moeilijk te checken enzo als je een hdd bestelt, gelukkig is dit topic er nu. De GXP120 lijkt me wel cool maar ik heb zoveel slechte verhalen gehoort over IBM vooral met crashen enzo. Daarom ga ik denk ik voor WD 800J 8MB 80gb. Ik weet niet of die erg stil is.Weezer-DC schreef op 02 March 2003 @ 23:28:
[...]
Ik heb dus precies het zelfde probleem,
binnenkort ga ik een seagate barracula 5 kopen (120 gb) die de ibm gxp120 80 gb van me server gaat vervangen, dan neem ik de ibm in me eigen pc,
en gaat de maxtor naar me broer of moeders pc.
Kan ik eindelijk me 2 systeempje snachts aan houden
Ik heb net in een ander draadje gelesen dat de WD's nu het meeste uitvallen en dat de 180GXP serie van IBM helemaal neit slecht is zoals de 60GXPNovah schreef op 03 March 2003 @ 00:28:
[...]
Hmmm jah dat overweeg ik dus ook maar het is zo moeilijk te checken enzo als je een hdd bestelt, gelukkig is dit topic er nu. De GXP120 lijkt me wel cool maar ik heb zoveel slechte verhalen gehoort over IBM vooral met crashen enzo. Daarom ga ik denk ik voor WD 800J 8MB 80gb. Ik weet niet of die erg stil is.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
ik heb WD 120gb/ 7200rpm. Hij is heel stil. Heel af en toe heb ik twijfels of hij wel laad
Ik heb 2 HD's: een WD 40GB/5400rpm en een IBM 13,5GB/7200rpm.
Nu ben ik zeer tevreden over mijn WD, die hoor ik niet draaien en ook niet knetteren. Maar die IBM maakt een pokkeherrie door het draaien en knettert ook nog eens als een gek
. En hij mag dan wel 7200rpm zijn maar die WD gaat 2-3x zo hard
.
Nu ben ik zeer tevreden over mijn WD, die hoor ik niet draaien en ook niet knetteren. Maar die IBM maakt een pokkeherrie door het draaien en knettert ook nog eens als een gek
tvw
Verwijderd
Heb enige tijd geleden een WD800JB gekocht, omdat die stil en snel zou zijn. Dat viel toch beetje tegen; hij is wel snel, maar ik hoor een hoge toon van de hdd afkomen, boven de fans uit komt.
Nu overweeg ik een Seagate Barracuda V (gewoon ATA). Hopelijk is die stiller.
Had eerst een paar Maxtor's, herrie al om.
Ook IBM's zijn niet super stil, wel stiller.
Daarna Barracuda's 4 gekocht, echt superstil...
Sinds kort heb ik ook een Barracuda 5, echt omg, een Cuda 4 was al stil
De Cuda 4&5 zijn een stuk stiller dan bv. een oude Quantum of Maxtor 5400RPM hdd.
Zoek je een stille disk: Seagate is the way to go
Ook IBM's zijn niet super stil, wel stiller.
Daarna Barracuda's 4 gekocht, echt superstil...
Sinds kort heb ik ook een Barracuda 5, echt omg, een Cuda 4 was al stil
De Cuda 4&5 zijn een stuk stiller dan bv. een oude Quantum of Maxtor 5400RPM hdd.
Zoek je een stille disk: Seagate is the way to go
Ik heb een maxtor DiamondMax Plus 60 Ultra 7200rpm 40gb die maakt een herrie als die laad als die idle is maw dus altijd. Nu heb ik een DiamondMax Plus 9 met fluid bearing 7200rpm 200gb
gekocht lekker stil. Je hoort die wel af en toe als die laad en zo maar toch een pak stiller als die ander. Ik heb ook een d740x ball bearing 40gb
als die opstart maakt die al zo'n rare tik en zoemend geluid, bij het laden wordt het gewoon erger en die wordt nog eens lekker 40°. Mijn 200gb wordt zo'n 32° maximum meestal rond de 28°
[ Voor 5% gewijzigd door pisart op 03-03-2003 12:39 ]
Zelfde ervaringen hier met een WD400JB.....hoge fluittoon komt er vandaan: 't is de grootste herriemaker in mn PC. Het liefst zou ik zo'n Barracuda V willen aanschaffen, maar ja dat gaat geld kostenVerwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 09:50:
Heb enige tijd geleden een WD800JB gekocht, omdat die stil en snel zou zijn. Dat viel toch beetje tegen; hij is wel snel, maar ik hoor een hoge toon van de hdd afkomen, boven de fans uit komt.
Een silentdrive is waarschijnlijk ook geen oplossing omdat de schijf dan te warm wordt. Of zijn hier positieve ervaringen mee?
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Ik heb er nu een Maxtor DiamondMax Plus 9 6Y060L0 60GB 7200rpm schijf bij, en ik moet eerlijk zeggen dat die DiamondMax Plus 9 serie verdomd stil is.
[ Voor 5% gewijzigd door Grote Smurf op 03-03-2003 13:05 ]
IBM heeft een slechte reeks gehad,Novah schreef op 03 maart 2003 @ 00:28:
[...]
Hmmm jah dat overweeg ik dus ook maar het is zo moeilijk te checken enzo als je een hdd bestelt, gelukkig is dit topic er nu. De GXP120 lijkt me wel cool maar ik heb zoveel slechte verhalen gehoort over IBM vooral met crashen enzo. Daarom ga ik denk ik voor WD 800J 8MB 80gb. Ik weet niet of die erg stil is.
maar de gxp120 en gxp180 zijn super schijfjes hoor,
die gxp120 80 gb van mij draait al meer dan een jaar non stop in me servertje,
heb wel een koelertje ervoor hangen !
Dit komt omdat Maxtor haar garantie van 3 jaar heeft verandert naar 1 jaar.FlowDesign schreef op 02 maart 2003 @ 20:10:
[...]
Klote paradigit levert nu geen Maxtors meer en willen me niks anders geven behalve hun verotte RMA MaxtorsEn daar heb ik behoorlijk ruzie over staan maken met die lui daar, dat kan ik je wel vertellen. Heb al 4 keer een andere schijf gekregen en telkens weer heb ik zo'n herrie ding en vaak komt ie nog niet eens door PowerMax heen, maar geeft ie verder geen problemen.
PS. Heb nog ff gekeken en het is de 'J' versie, dus geeneens Liquid Baring. No wonder...
Daarom zijn ze daar overgegaan op WD's. Wat betreft die RMA Maxtors, dit
zijn gewoon gerepareerde / vervangende die van Maxtor af komen.
Voor de rest heb ik hier een Diamondmax 9 80 GB 7200 RPM (6YL080L0) en deze hoor ik hier niet boven mijn 5400 RPM schijfjes uit komen (4D040H2 en 4D080H4).
Binnenkort maar nog een 6YL080L0 halen, en dan in Raid 1 draaien.
edit:
Oud topic zeg
Oud topic zeg
[ Voor 7% gewijzigd door Kleintje81 op 03-03-2003 15:02 ]
Voor al die luitjes met een lawaaiierige maxtor out there heb ik een oplossing: (heb ik al eens gepost geloof ik) JE moet gewoon je maxtor op de grond van de kast nier leggen, zodat de trillingen van het ratelen niet wordt doorgegeven aan de kast. Ik hoor de HD alleen zachtjes opspinnen en is IDLE niet geheel geruisloos, maar het geratel is compleet verdwenen. Ik heb de HD gewoon op een isolerend matje neergelegd. Probleem is alleen dat ie wat warmer wordt aangezien hij de wamte niet aan de kast kwijt kan, maar bij mij is ie meestal zo'n 45oC en niet warmer dan 50oC geweest. Probeer maar es zou ik zeggen
Ignorance is bliss!! (- The Matrix)
Ik heb de barracuda V 8mb cache 120GB en die is dus ook fluisterstil 
De rest van de pc ook stilgemaakt, maar de HD hoor ik nog steeds niet. Alleen een beetje gekrabbel bij defragmenteren.

De rest van de pc ook stilgemaakt, maar de HD hoor ik nog steeds niet. Alleen een beetje gekrabbel bij defragmenteren.
Verwijderd
ultra 160 SCSI cheetah ST39204LC (10K), ik heb er dus twee lekker snel en stiller al mij maxtor 30 GB ide......
Verwijderd
ik heb deze ook barracuda V 8mb cache 120GB en hij is erg stil.
Ik heb mijn oude maxtor 40 gig zelfs uit mijn kast gegooid omdat is zo'n klote herrie maakt. Hij werkt nog prima alleen hij fluit erg.
Ik kan hem ook niet te verkopen want het is gewoon een irritant kut ding. (dx740 40gig 72000 rpm)
zelf wil ik niks meer met dat ding te maken hebben.
Ik heb mijn oude maxtor 40 gig zelfs uit mijn kast gegooid omdat is zo'n klote herrie maakt. Hij werkt nog prima alleen hij fluit erg.
Ik kan hem ook niet te verkopen want het is gewoon een irritant kut ding. (dx740 40gig 72000 rpm)
zelf wil ik niks meer met dat ding te maken hebben.
Zijn er ook nog reviews die het geluidsniveau meenemen? Want aan dingen zoals "ik hoor mijn HD niet" heb ik niks. Dat zegt misschien meer over jouw oren dan over de HD. 
Het gaat om een HD die een maxtor moet gaan vervangen in een 100% passief gekoelt systeem in een stille omgeving (woonkamer), dus elk geluid die de HD maakt hoor je meteen. Omdat er geen tot erg weinig airflow is wil ik dus ook geen heethoofd.
Is de cuda V serie stiller dan de cuda IV serie? En hoe zit het met de IBM 180GXP serie? Nog zo onbetrouwbaar als de andere series?
Het gaat om een HD die een maxtor moet gaan vervangen in een 100% passief gekoelt systeem in een stille omgeving (woonkamer), dus elk geluid die de HD maakt hoor je meteen. Omdat er geen tot erg weinig airflow is wil ik dus ook geen heethoofd.
Is de cuda V serie stiller dan de cuda IV serie? En hoe zit het met de IBM 180GXP serie? Nog zo onbetrouwbaar als de andere series?
www.storagereview.com test ook de "Idle noise" 
Edit: om je een beetje op de weg te helpen (ik guess dat je storagereview echt wel kent?
), klik op de site rechtsboven op 'Database' en kies uit de keuzemenu 'Idle noise' en taadaa, een leuk tabelletje met alle geteste HDD's en hun geluidsniveau
Edit: om je een beetje op de weg te helpen (ik guess dat je storagereview echt wel kent?
[ Voor 73% gewijzigd door BalusC op 21-03-2003 10:50 ]
ik heb de stilste HD die ik persoonlijk ooit gehoord heb.......ik heb deze schijf dus nog NOOIT gehoord zo stil is echt
het is een 30 GB Maxtor, weet ff het type niet precies, hijs alweer tegen de 2 jaar oud nu
maar het probleem is dat ik er nu een nieuwe HD bij wil kopen (min. 80 GB) en nu ik deze stilte gewend ben, vind ik natuurlijk alles luidruchtig.......
hoe zit het met de tegenwoordige Maxtors zijn deze nog steeds stil (alhoewel ik ook van vele anderen hoor dat hun Maxtors luidruchtig zijn)
het is een 30 GB Maxtor, weet ff het type niet precies, hijs alweer tegen de 2 jaar oud nu
maar het probleem is dat ik er nu een nieuwe HD bij wil kopen (min. 80 GB) en nu ik deze stilte gewend ben, vind ik natuurlijk alles luidruchtig.......
hoe zit het met de tegenwoordige Maxtors zijn deze nog steeds stil (alhoewel ik ook van vele anderen hoor dat hun Maxtors luidruchtig zijn)
PIII 800@804 Mhz
ik heb de western digitall 80gb met 8mb cache ....... reterap en superstil... de fan van mijn silent cooler maakt nog meer lawaai.......heb 40 gb gehad en die was evenstil draait nu in 2e systeem echt een aanrader!!!
*psnprofiles* Ioniq Electric 38kWh
Kijkn hier eens: http://www.silentpcreview.com
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
Heej thanks, ik ken de site idd ja, en ik heb er al gekeken. Maar dat tabelletje had ik nog niet gevondenBalusC schreef op 21 March 2003 @ 10:48:
www.storagereview.com test ook de "Idle noise"
Edit: om je een beetje op de weg te helpen (ik guess dat je storagereview echt wel kent?), klik op de site rechtsboven op 'Database' en kies uit de keuzemenu 'Idle noise' en taadaa, een leuk tabelletje met alle geteste HDD's en hun geluidsniveau
[edit]
Vaag, in dat lijste staan schijven met meerdere platters boven de schijven met maar een platter. Je zou verwachten dat de schijven met maar een platter juist stiller zijn dan de schijven met meerdere platters.
[edit2]
Nog vager, er staat dat de Maxtor DMP 9 stiller zou zijn dan de Cuda IV. Sorry maar nu begin ik toch echt te twijfelen aan dat lijstje hoor.

[ Voor 35% gewijzigd door mvds op 21-03-2003 11:33 . Reden: toevoeging ]
Als je uberhaupt een Maxtor wil moet je voor de liquid bearing schijven kijken, ik heb twee maxtors en de idle noise is echt niet te harden zo irritant. Een is een D540X (5400 rpm) en een D740X (7200 rpm) en alletwee maken ze een geluid wat klinkt als een knarsende fluittoon. (idle wel te verstaan)ViperGTS schreef op 21 March 2003 @ 10:52:
ik heb de stilste HD die ik persoonlijk ooit gehoord heb.......ik heb deze schijf dus nog NOOIT gehoord zo stil is echt![]()
Ik heb een Maxtor 60 GB schijf met ballbearing (D740) en die vind ik persoonlijk al erg still. Ik hoor hem bijna niet. Daarnaast een oudere IBM: DJNA13500, die maakt pas veel lawaai (vergeleken met de Maxtor).
Mijn volgende schijf wordt gewoon weer een maxtor: ben er tevreden mee.
Mijn volgende schijf wordt gewoon weer een maxtor: ben er tevreden mee.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Heb ervaring met 3 schijven: de WD Caviar 40J, de Seagate Barracuda IV 20GB en de Seagate Barracuda V 80GB. De stilste van al deze schijven is de Barracuda IV, deze hoor ik simpelweg niet, ook niet tijdens het laden van dingen en dergelijke. De Barracuda V is ook supertstil, al hoor je nog wel eens een lichte zoemtoon (die overigens niet vervelend is ofzo).
De WD is wel een herrieschopper. Idle hoor je hem misschien niet, maar als ie iets moet zoeken kun je beter oorbeschermers opzetten... Maar goed
De WD is wel een herrieschopper. Idle hoor je hem misschien niet, maar als ie iets moet zoeken kun je beter oorbeschermers opzetten... Maar goed
Ik heb een Maxtor DiamondMax Plus 9 met 8MB cache, 120GB (Liquid Bearing). Hij is misschien idle wel erg stil, maar het 'ratelen' viel mij erg tegen, dat hoor ik toch erg goed. Zelfs beter dan mijn D740. Dat vind ik erg vaag
Heb je accoustic managment dan wel aanstaandraakhoofd schreef op 22 maart 2003 @ 11:29:
Ik heb een Maxtor DiamondMax Plus 9 met 8MB cache, 120GB (Liquid Bearing). Hij is misschien idle wel erg stil, maar het 'ratelen' viel mij erg tegen, dat hoor ik toch erg goed. Zelfs beter dan mijn D740. Dat vind ik erg vaag
C:\>_
hij is nog 'standaard', niets aan veranderd.
[ Voor 18% gewijzigd door draakhoofd op 22-03-2003 14:27 ]
Verwijderd
Ik heb een seagate 40 gig baracuda, ik had eerst een maxtor 20 gig. Die had zo'n gruwelijke irritante piep d'r in. Dus 's nachts waren de mensen niet zo blij met me. Uiteindelijk dan maar zo'n 40 gig seagate besteld. Niet normaal, ik hoorde 'm niet meer! Mijn server stond 2 weken aan en moest uit voor een upgrade, ik voelde aan hdd en ding was helemaal niet heet. Ik heb nu mijn servertje in de kast en nu zit er zo'n coolermaster cooldrive omheen, die zijn wel wat luidruchtiger maar als het in de kast staat heb ik er geen last van.
misschien dat ik mijn schijven niet eens hoor omdat er vrij rumoerige fans in m'n kast zitten magoe... kheb de volgende schijven in m'n kast hangen:
- Maxtor DiamondMax Plus 60 5T040H4 40 GB
- IBM Deskstar 60GXP, IC35L060AVER07-0 60 GB
- Maxtor D740X 6L080J4 80 GB
- IBM DeskStar 120GXP 120 GB
(ja die 120 gig heb ik 2 keer
)
en ik moet zeggen... die IBM schijven zijn stiller.. alleen na een langere tijd niet aangesproken te zijn, lijkt het wel dat ze weer moeten opspinnen, en dat gaat met de nodige geluidjes
- Maxtor DiamondMax Plus 60 5T040H4 40 GB
- IBM Deskstar 60GXP, IC35L060AVER07-0 60 GB
- Maxtor D740X 6L080J4 80 GB
(ja die 120 gig heb ik 2 keer
en ik moet zeggen... die IBM schijven zijn stiller.. alleen na een langere tijd niet aangesproken te zijn, lijkt het wel dat ze weer moeten opspinnen, en dat gaat met de nodige geluidjes
Verwijderd
Harde schijf??>. zit die er nog in?.. hmm geen idee.. Oja.. het lampje brandt 
Hij doet ut nog.... Seagate Barracuda IV 7200 r/pm soms denk je dat hij er vandoor is zo stil is ie..
Hij doet ut nog.... Seagate Barracuda IV 7200 r/pm soms denk je dat hij er vandoor is zo stil is ie..
Soms is het nog erg irritant dat de harde schijven tegenwoordig zo stil zijn. Dan denk je echt van" wtf? Doen m'n harde schijven het nog wel of doen ze wat
"
[ Voor 7% gewijzigd door Vinnie op 22-03-2003 14:59 ]
Nou wees blij dat ze weinig geluid maken, ik heb hier 2 maxtor schijven (1 van 40 en 80 GB)
en beide hebben ze een irritant hoge piep(cirkelzaag), niet normaal meer, ik ga er een deze dagen mee teurg naar de winkel wordt er echt niet goed van die herrie
en beide hebben ze een irritant hoge piep(cirkelzaag), niet normaal meer, ik ga er een deze dagen mee teurg naar de winkel wordt er echt niet goed van die herrie
Het gaat mij meer om de 'seeks' die zo stil zijn. Het idle zijn moet imho ook gewoon muisstil zijn, maar het mag van mij wel wat meer ratelen.
Jah ik heb Accoustic Managment uitstaan
Scheelt imho nog niet veel maargoed.
Ik heb iig wel gemerkt dat me 30GB maxtor een stuk stiller met seeks is geworden sinds die van ATA-33 naar ATA-100 is gegaan
Jah ik heb Accoustic Managment uitstaan
Ik heb iig wel gemerkt dat me 30GB maxtor een stuk stiller met seeks is geworden sinds die van ATA-33 naar ATA-100 is gegaan
Heb net een 180gxp 120gig, en hoor m niet idle. Ratelend wel 'n beetje, maarja niet te verwend gaan doen he
Schijf maakt bij mij niet meer geluid dan een potlood wat over papier krast. Feitelijk de schijf gekocht vanwege de cache, het lage geluidsniveau is een zeer aangename verassing.skaffa schreef op 21 March 2003 @ 10:57:
ik heb de western digitall 80gb met 8mb cache ....... reterap en superstil... de fan van mijn silent cooler maakt nog meer lawaai.......heb 40 gb gehad en die was evenstil draait nu in 2e systeem echt een aanrader!!!
u can fool all people some time and fool some people alltime
Verwijderd
Ik heb nu 4 x barracuda V 80 Gb in een array en nog een barracuda 4 als backup, en mijn op zijn langzaamst lopende 92 mm zalman fans (3 x) maken meer lawaai. Zelfs geen zoingzoingzoing geluid van identieke schijven waarvan er één 1 toer harder loopt. Alleen hoor ik af en toe wat gepruttel als er veel gelezen moet worden.
Hmm, ik moet nu kiezen tussen een Maxtor DMP 9 kopen bij hetzelfde bedrijf waar ik mijn Cuda 4 heb besteld, of naar een andere winkel gaan voor de Cuda 5... iemand advies? 
Volgens dat lijstje op storagereview is de DMP 9 stiller dan de Cuda 5, alleen is de schijf die ze daar getest hebben niet de 80GB versie die ik zou kopen. Ze hebben de 8MB versie getest, en ik ga voor de 2MB versie.
Volgens dat lijstje op storagereview is de DMP 9 stiller dan de Cuda 5, alleen is de schijf die ze daar getest hebben niet de 80GB versie die ik zou kopen. Ze hebben de 8MB versie getest, en ik ga voor de 2MB versie.
Ik heb hier een 40mb conner, deze maakt de eerste paar seconden een koffiezetapparaat-geluid. En doet daarna helemaal niks meer. Heerlijk stil is deze.
Maar ff serieus. Ik heb gewoon hele goede ervaringen met WD schijven. Deze vind ik heerlijk stil, zelfs nog als ze wat ouder zijn.
Maar ff serieus. Ik heb gewoon hele goede ervaringen met WD schijven. Deze vind ik heerlijk stil, zelfs nog als ze wat ouder zijn.
ik ben het eens met Twealer :
Er kan er maar een de stilste zijn en dat is: Seagate Barracuda IV 7200 r/pm! Echt absoluut niet te horen en toch lekker snel.
en de grote maakt niet echt veel uit 40/60/80
nu nog de fan van mn vga kaart stiller maken en mn shuttle is super stil
Er kan er maar een de stilste zijn en dat is: Seagate Barracuda IV 7200 r/pm! Echt absoluut niet te horen en toch lekker snel.
Na rose e cient spin
De 80 en 120 GB versies hebben wel 2 platters ipv 1, maken deze dan hierdoor niet meer "lawaai" (of geluid)prodigy schreef op 26 March 2003 @ 22:49:
Nou, toch maar de 80GB DiamondMax Plus 9 met 8 MB besteld, ik laat binnenkort wel weten welke er stiller is (verder heb ik nog een Cuda IV 40GB)
Verwijderd
Er zijn verschillende tests geweest en de Cude V is nog stiller dan de Cuda IV. In mijn systeempje hangt zo'n Cuda V en die is echt heeeeel stil. Ik kan er zelfs bij slapen en die kast staat open!! En nee, ik ben er niet aan gewend, kon het al vanaf de eerste dag dat die erin zat.prodigy schreef op 26 March 2003 @ 22:49:

Heb ook een IBM 60GXP 60Gb en die is ook lekker stil. In hetzelfde systeem hangt ook nog een Maxtor 20Gb (weet het nummer niet zo precies) en die maakt wel een takke-herrie. Ik heb het niet zo op Maxtor. Naar mijn ervaring zijn de IBM-schijven vaak stiller en sneller, maar qua stilte spannen de Seagate Barracude toch de kroon: gewoon onhoorbaar!!
Ik heb vanochtend een 120 GB Barracuda V besteld. Ik was het geluid van m'n maxtor 740x echt zat, niet normaal dat idle geluid van dat ding
Maarja ik post nog wel hoe ie bevalt
precies!tweak_dude schreef op 27 March 2003 @ 18:20:
Ik heb vanochtend een 120 GB Barracuda V besteld. Ik was het geluid van m'n maxtor 740x echt zat, niet normaal dat idle geluid van dat dingMaarja ik post nog wel hoe ie bevalt
Ik heb nu een maxtor 740x en een barracuda V.
Ik wordt echt helemaal leip van die hoge tonen die die maxtor maakt terwijl hij geen reet doet
De Barracuda V is echt perfect!
Werkt nu perfect als storage schijf voor muziek en films.
Hij is niet supersnel, maar daarvoor heb ik hem ook niet gekocht.
Nu snel ff die maxtor eruit knallen en een SNELLE STILLE schijf ervoor terug.
Denk dat ik voor een barracuda IV ga, of een wat nieuwer model van ibm/maxtor.
Zeg ken jij de pilsjesman, de pilsjesman, de pilsjesman ...
Ik weet zeker dat ball en fluid bearings geleverd zijn.Verwijderd schreef op 12 February 2002 @ 18:01:
[...]
Het oude misverstand. Er bestaat niet eens zo'n type met ... 6L, wel met 6L...J. of 6L...L. . Fluid bearings hebben:
6L020L1
6L040L2
6L060L3
6L080L4
Ik vermoed zo dat niemand in Nederland die heeft.
Ball bearings:
6L020J1
6L040J2
6L060J3
6L080J4
Het is wel zo dat het vaak onduidelijk is welk model fluid en welk model ball barring heeft.
Maxtor was eigenlijk niet van plan om dit voor pc's te gaan gebruiken.
Ze hadden het eigenlijk gemaakt voor in satteliet ontvangers en voor home cinnema sequ DVD recorders.
Toen bleek dat zij daar teveel productie in hadden hebben ze een batch in het computer kanaal gedaan.
En daar werden ze vol lof ontvangen.
Ik heb ook zo'n 740 maar lijkt meer op een 747

[ Voor 5% gewijzigd door nova op 28-03-2003 00:06 ]
"Like almost everyone who uses e-mail, I receive a ton of spam every day. Much of it offers to help me get out of debt or get rich quick. It would be funny if it weren't so irritating." - Bill Gates
Even een update omdat we kunnen blijven roepen dat 'die van mij stiller is dan die van jullie' 
Ik heb inmiddels mijn raid geupgrade naar 5x120GB (maxtor 4G120J6, 5400rpm). Acoustic management aan op "quiet" (dit heeft alleen invloed op het 'ratelen', niet op het geluid dat een idle harddisk maakt!!!) en ik hoor helemaal niets. Er staat nu tijdelijk een 8cm fan op gericht omdat defragmenteren van 480GB erg lang duurt, maar wat je hoort is enkel die fan (die nog op 7V staat ook) . Als je aan de andere kant van de kamer staat hoor je (ook als het 's nachts doodstil is) niet dat de pc aan staat.
En ik weet dat het erg laat is, maar ik wil ook REVV nog even hard in zijn gezicht uitlachen omdat hij een 7200RPM schijf in een dedicated audio-pc wil hebben... Bwahaha, zelfs uncompressed audio doet maar 150kB/sec, dus je hebt echt geen 50MB/sec nodig, zelfs een floppy is al snel genoeg voor mp3 (maar die is niet echt stil)
Ik heb inmiddels mijn raid geupgrade naar 5x120GB (maxtor 4G120J6, 5400rpm). Acoustic management aan op "quiet" (dit heeft alleen invloed op het 'ratelen', niet op het geluid dat een idle harddisk maakt!!!) en ik hoor helemaal niets. Er staat nu tijdelijk een 8cm fan op gericht omdat defragmenteren van 480GB erg lang duurt, maar wat je hoort is enkel die fan (die nog op 7V staat ook) . Als je aan de andere kant van de kamer staat hoor je (ook als het 's nachts doodstil is) niet dat de pc aan staat.
En ik weet dat het erg laat is, maar ik wil ook REVV nog even hard in zijn gezicht uitlachen omdat hij een 7200RPM schijf in een dedicated audio-pc wil hebben... Bwahaha, zelfs uncompressed audio doet maar 150kB/sec, dus je hebt echt geen 50MB/sec nodig, zelfs een floppy is al snel genoeg voor mp3 (maar die is niet echt stil)
NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty
Mijn Seagate U5/6 (?) 60 Gb 5400 rpm in een Silentdrive is pas onhoorbaar !
Ik lever liever wat performance in als dat betekent dat ik zonder irritant gezoem mijn filmpje kan kijken. Mijn CPU cooler (standaard Intel) draait op 5V en de fan van mijn voeding is vervangen door een 12 dB(a) Papst. Heeeeeeeeeeerlijk wat een rust
Ik lever liever wat performance in als dat betekent dat ik zonder irritant gezoem mijn filmpje kan kijken. Mijn CPU cooler (standaard Intel) draait op 5V en de fan van mijn voeding is vervangen door een 12 dB(a) Papst. Heeeeeeeeeeerlijk wat een rust
Geef mij maar een Warsteiner.
Verwijderd
Mijn vader heeft deze HD in zijn pc zitten. http://www.eynstein.nl/a/2725.html
Ik vind m zelf erg stil. Tijdens hoge harddisk activiteit hoor je m natuurlijk wel, maar het is niet oorverdovend, integendeel ik vind het erg stil.
Als je je hardschijf echt niet meer wilt horen dan moet je kijken of je of je de schijf kan isoleren.
Zoeken op silent +hd op google kwam ik dit tegen: http://www.directron.com/silentdrive.html
Misschien zou dit een oplossing om je huidige harde schijf stiller te maken... alleen die 49 USD vind ik erg prijzig... Misschien is er een goedkopere versie van
Ik vind m zelf erg stil. Tijdens hoge harddisk activiteit hoor je m natuurlijk wel, maar het is niet oorverdovend, integendeel ik vind het erg stil.
Als je je hardschijf echt niet meer wilt horen dan moet je kijken of je of je de schijf kan isoleren.
Zoeken op silent +hd op google kwam ik dit tegen: http://www.directron.com/silentdrive.html
Misschien zou dit een oplossing om je huidige harde schijf stiller te maken... alleen die 49 USD vind ik erg prijzig... Misschien is er een goedkopere versie van
Ah eindelijk mijn Barracuda V binnen. Wat een stilte
Ik hoor hem niet boven mijn copper silent uit. En hij is nog sneller dan mijn Maxtor 740x ook.
Ik moet nog even wachten op mijn Barracuda IV, ik had deze samen met een Maxtor DiamondMax Plus 9 8MB Cache besteld (superschijfje, seekgeluiden zijn wat luid, maar die kan je met AMSet wel het zwijgen opleggen, maar ik vind het niet echt storend, dus laat maar lekker staan) en deze is idle lekker stil, en retesnel. Maar ja, de Cuda IV die ik wilde hebben kwam niet, ipv de Cuda IV kreeg ik een Cuda 7200.7. Foutje van Gistron aangezien ik minimaal 3 keer contact heb gehad met die lui om er zeker van te zijn dat ik de IV zou krijgen, en niet de 7200.7 zoals op de bevestiging en site stond. ("Nee hoor meneer, ik garandeer u dat het een Cuda IV is, het is gewoon een foutje op de site en bevestiging."
)
Maar ok, de Plus 9 is een aanrader, al had ik liever de Cuda V die Gistron niet kon leveren. ("Ja hoor meneer, die kunnen we wel leveren!", iets later telefoon "Sorry meneer, de Cuda V bleek een IV te zijn, wil u deze hebben?", ik zei ach doe maar. Dag later telefoon... "Sorry meneer, maar de Cuda IV 80GB kunnen we niet meer leveren, we hebben wel een andere Cuda" Uhuh, laat me raden, een 7200.7? Ja, inderdaad meneer.
Die wilde ik nou juist niet hebben...
Maar ok, ik moet dus nog even wachten op mijn 40GB Cuda IV.
Tip: de typenummer op de site van Gistron kloppen wel, en als ze zeggen dat het een ander type is omdat je die graag wil hebben dan lullen ze uit hun nek, ze leveren de types die op de site staan, en geen andere. Is alleen vaag dat ze wel voor de Cuda V 80GB in de PW staan.
En ook voor de Cuda IV 40GB, terwijl ze geen van tweeen kunnen leveren.
(ook al zeggen ze dus van wel)

Maar ok, de Plus 9 is een aanrader, al had ik liever de Cuda V die Gistron niet kon leveren. ("Ja hoor meneer, die kunnen we wel leveren!", iets later telefoon "Sorry meneer, de Cuda V bleek een IV te zijn, wil u deze hebben?", ik zei ach doe maar. Dag later telefoon... "Sorry meneer, maar de Cuda IV 80GB kunnen we niet meer leveren, we hebben wel een andere Cuda" Uhuh, laat me raden, een 7200.7? Ja, inderdaad meneer.

Tip: de typenummer op de site van Gistron kloppen wel, en als ze zeggen dat het een ander type is omdat je die graag wil hebben dan lullen ze uit hun nek, ze leveren de types die op de site staan, en geen andere. Is alleen vaag dat ze wel voor de Cuda V 80GB in de PW staan.

meldtuVo schreef op 12 februari 2002 @ 13:47:
Seagate Barracuda 4 is absoluut en zonder twijfel de stilste.
maxtor diamondmax9 series komt er na maar is na een tijdje al wat minder stil

Das mooi, de 7200.7 is een snellere Barracudda uitvoering, en is even stil.Phantomastique schreef op 31 maart 2003 @ 08:01:Maar ja, de Cuda IV die ik wilde hebben kwam niet, ipv de Cuda IV kreeg ik een Cuda 7200.7.
Nope, stiller is ie niet hoor, 2,5 bell tegen 2.0 van de Cuda 4. 
[edit] Kijk hier maar: http://www.silentpcreview...ewarticle&artid=74&page=1
Sneller is ie wel, maar stiller niet!
[edit] Kijk hier maar: http://www.silentpcreview...ewarticle&artid=74&page=1
Sneller is ie wel, maar stiller niet!
[ Voor 62% gewijzigd door mvds op 31-03-2003 10:27 . Reden: Bewijsmateriaal ]
ik heb in 2 pc's Maxtor 40GB 7200rpm Fluid Bearing schijven en hoewel ze snel zijn vindt ik persoonlijk de Seagate baracuda IV 40GB 7200rpm schijf die in mijn 'server'-pctje zit DE winnaar. Superstil (onhoorbaar) en snel. Mijn keuze voor de toekomst is al gemaakt. Desnoods ietsiepietsie minder snelheid, en dan alleen nog maar die overdonderende rust!
Verwijderd
Ik begrijp je ergernissen die je hebt op gedaan bij Gistron. Ik heb vandaag bij Funtronics (amsterdam) een Baracuda IV 40 gig gekocht 89 euro. Als je je nummer en adres geeft dan haal ik hem morgen voor je op en doe ik hem op de post.Phantomastique schreef op 31 March 2003 @ 08:01:
Ik moet nog even wachten op mijn Barracuda IV, ik had deze samen met een Maxtor DiamondMax Plus 9 8MB Cache besteld (superschijfje, seekgeluiden zijn wat luid, maar die kan je met AMSet wel het zwijgen opleggen, maar ik vind het niet echt storend, dus laat maar lekker staan) en deze is idle lekker stil, en retesnel. Maar ja, de Cuda IV die ik wilde hebben kwam niet, ipv de Cuda IV kreeg ik een Cuda 7200.7. Foutje van Gistron aangezien ik minimaal 3 keer contact heb gehad met die lui om er zeker van te zijn dat ik de IV zou krijgen, en niet de 7200.7 zoals op de bevestiging en site stond. ("Nee hoor meneer, ik garandeer u dat het een Cuda IV is, het is gewoon een foutje op de site en bevestiging.")
Maar ok, de Plus 9 is een aanrader, al had ik liever de Cuda V die Gistron niet kon leveren. ("Ja hoor meneer, die kunnen we wel leveren!", iets later telefoon "Sorry meneer, de Cuda V bleek een IV te zijn, wil u deze hebben?", ik zei ach doe maar. Dag later telefoon... "Sorry meneer, maar de Cuda IV 80GB kunnen we niet meer leveren, we hebben wel een andere Cuda" Uhuh, laat me raden, een 7200.7? Ja, inderdaad meneer.Die wilde ik nou juist niet hebben...
Tip: de typenummer op de site van Gistron kloppen wel, en als ze zeggen dat het een ander type is omdat je die graag wil hebben dan lullen ze uit hun nek, ze leveren de types die op de site staan, en geen andere. Is alleen vaag dat ze wel voor de Cuda V 80GB in de PW staan.En ook voor de Cuda IV 40GB, terwijl ze geen van tweeen kunnen leveren.
(ook al zeggen ze dus van wel)
Waarom doe ik dit, omdat ik ook zeer slechte ervaringen met Gistron heb en ik ben in een zeer goede bui. Als ik dat ga vertellen wordt het ontzettend off-topic en 18+.
Verwijderd
Ik heb zowel de Baracuda IV als de Baracuda V. De V is een herriemaker in vergelijking met de IV maar de V die ik heb heeft wel 8mb cache. Goedmakertje?
Mwah, bedankt voor het aanbod, maar hij is al onderweg naar Gistron. Hopelijk krijg ik nu wel een Cuda IV. Ik ga dan wel als eerste kijken of ik geen tweedehandsje krijg.Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 18:27:
[...]
Ik begrijp je ergernissen die je hebt op gedaan bij Gistron. Ik heb vandaag bij Funtronics (amsterdam) een Baracuda IV 40 gig gekocht 89 euro. Als je je nummer en adres geeft dan haal ik hem morgen voor je op en doe ik hem op de post.
Waarom doe ik dit, omdat ik ook zeer slechte ervaringen met Gistron heb en ik ben in een zeer goede bui. Als ik dat ga vertellen wordt het ontzettend off-topic en 18+.

Vreemd, in de database van storagereview http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php stond juist dat de Barracuda V de stilste (idle) wasVerwijderd schreef op 31 March 2003 @ 18:47:
Ik heb zowel de Baracuda IV als de Baracuda V. De V is een herriemaker in vergelijking met de IV maar de V die ik heb heeft wel 8mb cache. Goedmakertje?![]()
Verwijderd
asl je zo nodig een fluister stille hd wil, dan gooi je m toch in zo'n speciale verpakking? specifiek bedoeld om geluid te absorberen, fan op je hd, en voila...
Daar ga je dus al de fout mee in, die fan maakt ook weer geluid, en dat wil je dus niet. Ik gok dat wanneer je een Cuda 4 hebt, je een fan er bovenuit zal horen. Mijn Maxtor DMP 9 is al zo stil dat ik mijn voeding er bovenuit kan horen. (Enermax)Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 10:14:
asl je zo nodig een fluister stille hd wil, dan gooi je m toch in zo'n speciale verpakking? specifiek bedoeld om geluid te absorberen, fan op je hd, en voila...
Maar zo'n silentdrive is wel een goede oplossing ja, vraag me alleen af of het allemaal niet te warm zal worden.
Misschien is dat erg afhankelijk van types? Ik zie dat ze elke keer maar een bepaald model testen in een serie, en bijvoorbeeld niet de hele Cuda IV serie en daar de gemiddelden van nemen ofzo, zou eerlijker zijn. Plus ipv elke keer maar een schijf van een type, iets meer schijven meenemen in de vergelijking.tweak_dude schreef op 01 April 2003 @ 10:05:
[...]
Vreemd, in de database van storagereview http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php stond juist dat de Barracuda V de stilste (idle) was
Ik heb vandaag mijn Limited Edition Xbox gekregen en die wil ik gaan modden. Ik wil er onder andere een andere fan in monteren, maar ik wil er sowieso een grotere en vooral stille harde schijf in monteren.
Is de Maxtor DiamondMax 9 Plus, 60 Gb 7200 rpm Fluid Bearing dan een goede keus?
Is de Maxtor DiamondMax 9 Plus, 60 Gb 7200 rpm Fluid Bearing dan een goede keus?
Zoiets is denk ik toch wel persoonlijk. Wat de ene stil noemt, noemt de andere niet stil. Ik zelf ben op zoek naar een Seagate Barracuda IV, die ik maar nergens in Eindhoven kan vinden. Volgens de datasheet zou deze stiller zijn als een diamondmax 9, maar ja datasheets zijn ook weer niet alles dus ik zou zeggen koop hem. Maakt die dan teveel herrie kan je hem altijd weer binnen een week terugbrengen.TripleM schreef op 20 May 2003 @ 17:11:
Ik heb vandaag mijn Limited Edition Xbox gekregen en die wil ik gaan modden. Ik wil er onder andere een andere fan in monteren, maar ik wil er sowieso een grotere en vooral stille harde schijf in monteren.
Verwijderd
Ooit een maxtor 10 gb gehad. Daarna gezworen nooit meer maxtor te kopen.
WD 2 mb buffer gekocht 80 gb 7200. Onhoorbaar. (Ik lees dat jullie hem horen zoemen enzo maar ik hoor niks..) Zelfs bij schijfactiviteit hoor ik HELEMAAL niks.
Barracuda V SATA 7200. Zou "Stilste" schijf moeten zijn volgens vele reviews. Geeft Seagate geld aan de reviewers ofzo? OK Idle is ie stil, maar bij schijfactiviteiten hoor ik hem toch ratelen. Niet hard ofzo maar je hoort dat hij bezig is. WD hoor je helemaal niet. ( Ik heb trouwens 1x 80 gb WD IDE backup en 2x SATA Barracuda's Striped op de ASUS P4PE.
En volgens HD Tach is de WD sneller als mijn 2 Barracuda's Striped
WD 2 mb buffer gekocht 80 gb 7200. Onhoorbaar. (Ik lees dat jullie hem horen zoemen enzo maar ik hoor niks..) Zelfs bij schijfactiviteit hoor ik HELEMAAL niks.
Barracuda V SATA 7200. Zou "Stilste" schijf moeten zijn volgens vele reviews. Geeft Seagate geld aan de reviewers ofzo? OK Idle is ie stil, maar bij schijfactiviteiten hoor ik hem toch ratelen. Niet hard ofzo maar je hoort dat hij bezig is. WD hoor je helemaal niet. ( Ik heb trouwens 1x 80 gb WD IDE backup en 2x SATA Barracuda's Striped op de ASUS P4PE.
Tja ik heb nu een Maxtor D740x 40GB en wordt totaal gek van, wat een herriemaker zeg. Vanwege dit heb ik ook zo mijn twijfels aan een Maxtor diamondmax 9 plus.Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 18:32:
Ooit een maxtor 10 gb gehad. Daarna gezworen nooit meer maxtor te kopen.
De barracuda V is niet de stilste dat is de barracuda IV. Verder staan WD's ook niet bekent om dat ze stil zijn.
Verder kan ik me goed voorstellen dat een barracuda minder snel is, want ergens zullen toch consesies moeten worden gedaan voor een stille schijf.
Ik heb persoonlijk liever een stille schijf dan een snelle schijf, want wat maakt die paar MB/s nou echt uit?
Ik moet zeggen dat ik dit topic niet über zinnig vind, geluid is nogal relatief als je het met "stil" gaat omschrijven.
Ik heb hier een Western Digital 20GB 7200rpm (200BB volgens mij). Nu heb ik alle fans in m'n kast al weggesloopt en uitgezet, alleen de fan in de voeding suist nog zeer zachtjes op 7V (dat is dan wel stil, als alleen die draait kun je met je oor tegen de kast slapen). Als ik dan de HD hoor denk ik, damn wat een takkeherrie. Iemand die 20 Delta HP's gewoon op 12V in z'n kast heeft zal mijn WD maar stilletjes vinden.
Ik heb hier verder een Maxtor 40GB 5400rpm, geen fluid bearing afaik, vind ík een vrij stille schijf, een stukje stiller dan de WD.
Tot zover dit bijzonder objectieve stukje... Zo kun je nog niet vergelijken, maarja.
Oh ja, nog een ervaring van mij is dat iedere hd <3GB flink veel herrie maakt. Vooral een Maxtor 170MB schijf is niet te geloven, die overstemt in z'n eentje met gemak 2 computers die behoorlijk met fans zijn uitgerust (en nee, hij is niet stuk).
Ik heb hier een Western Digital 20GB 7200rpm (200BB volgens mij). Nu heb ik alle fans in m'n kast al weggesloopt en uitgezet, alleen de fan in de voeding suist nog zeer zachtjes op 7V (dat is dan wel stil, als alleen die draait kun je met je oor tegen de kast slapen). Als ik dan de HD hoor denk ik, damn wat een takkeherrie. Iemand die 20 Delta HP's gewoon op 12V in z'n kast heeft zal mijn WD maar stilletjes vinden.
Ik heb hier verder een Maxtor 40GB 5400rpm, geen fluid bearing afaik, vind ík een vrij stille schijf, een stukje stiller dan de WD.
Tot zover dit bijzonder objectieve stukje... Zo kun je nog niet vergelijken, maarja.
Oh ja, nog een ervaring van mij is dat iedere hd <3GB flink veel herrie maakt. Vooral een Maxtor 170MB schijf is niet te geloven, die overstemt in z'n eentje met gemak 2 computers die behoorlijk met fans zijn uitgerust (en nee, hij is niet stuk).
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Geluid is niet relatief. Je hebt een ruisvloer en hoewel het relatief is vergeleken met andere apparatuur in de buurt kun je toch wel de geluidsproductie van harde schijven vergelijken lijkt mij?
Dat wel, maar zoals ik al zei : "geluid is nogal relatief als je het met "stil" gaat omschrijven".TripleM schreef op 20 mei 2003 @ 21:47:
Geluid is niet relatief. Je hebt een ruisvloer en hoewel het relatief is vergeleken met andere apparatuur in de buurt kun je toch wel de geluidsproductie van harde schijven vergelijken lijkt mij?
Dat is wat ik zie in dit topic. Mensen posten van hun eigen hd's of ze vinden dat die veel herrie maken..
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Da's waar inderdaad, je vergelijkt het altijd met andere apparaten die bij jou in de buurt staan. Dat blijf je houden. 
Vanavond staat er wel een mooie test op de FP, met, jawel, geluidsdrukmetingen! Is dat even toevallig!
reviews: Vergelijking van high-performance desktop ATA-schijven
Vanavond staat er wel een mooie test op de FP, met, jawel, geluidsdrukmetingen! Is dat even toevallig!
reviews: Vergelijking van high-performance desktop ATA-schijven
Ik heb een wd800jb en dat is echt een lawaaimaker 
Maar morgenvroeg mag ik mijn cuda iv van het postkantoor halen
update!
Ik heb nu de seagate in mijn pc zitten, en die is duidelijk stiller
het verschil was vooral te horen nadat ik de wd800jb had verwijderd (na het ghosten)
De seagate maakt natuurlijk wel wat geluid, maar dat is niet te vergelijken met de irritante hooge toon van de wd800jb
nu nog ff een papst bestellen voor mijn voeding
Maar morgenvroeg mag ik mijn cuda iv van het postkantoor halen
update!
Ik heb nu de seagate in mijn pc zitten, en die is duidelijk stiller
het verschil was vooral te horen nadat ik de wd800jb had verwijderd (na het ghosten)
De seagate maakt natuurlijk wel wat geluid, maar dat is niet te vergelijken met de irritante hooge toon van de wd800jb
nu nog ff een papst bestellen voor mijn voeding
[ Voor 59% gewijzigd door Bossie op 24-05-2003 11:59 ]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Verwijderd
In deze pc zit een wd 30gb 2mb en een wd 80gb 2mb, en ze makken allebei veel herrie met dat irritante hoge gepiep
.
De seek geluiden hoor je bijna niet (dat moest er nog bijkomen ook
).
Het is alleen helaas dat geen enkele winkel meer een Seagate IV verkoopt (heb de pricewatch van onder tot boven nagelopen
)
De seek geluiden hoor je bijna niet (dat moest er nog bijkomen ook
Het is alleen helaas dat geen enkele winkel meer een Seagate IV verkoopt (heb de pricewatch van onder tot boven nagelopen
Ik zal dan ook nog wat info geven:
Ik heb hier een Maxtor D740X 60GB(ball bearing) en een Seagate Barracuda IV 60GB.
De Maxtor vind ik vrij luidruchtig, hij maakt continu een zoem/fluittoon(niet irritant maar goed hoorbaar). Bij lees/schrijf operaties maakt ie gewoon herrie.
De Seagate heb ik nog nooit een geluid horen maken. Niet bij het opspinnen en ook niet bij lezen/schrijven. Als ik m'n oor op +/- 10cm afstand hou kan ik pas een zacht geratel horen bij schijfactiviteit
Komt ook nog de temperatuur bij. De Maxtor wordt bij normaal gebruik zo'n 45 graden, en de Seagate komt nooit boven de 35 uit.
De Barracuda IV is dus ideaal voor een stil systeem.
Ik heb hier een Maxtor D740X 60GB(ball bearing) en een Seagate Barracuda IV 60GB.
De Maxtor vind ik vrij luidruchtig, hij maakt continu een zoem/fluittoon(niet irritant maar goed hoorbaar). Bij lees/schrijf operaties maakt ie gewoon herrie.
De Seagate heb ik nog nooit een geluid horen maken. Niet bij het opspinnen en ook niet bij lezen/schrijven. Als ik m'n oor op +/- 10cm afstand hou kan ik pas een zacht geratel horen bij schijfactiviteit
Komt ook nog de temperatuur bij. De Maxtor wordt bij normaal gebruik zo'n 45 graden, en de Seagate komt nooit boven de 35 uit.
De Barracuda IV is dus ideaal voor een stil systeem.
Topic gaat voorlopig maar dicht, omdat er mensen zijn die de betekenis van de titel niet doorhebben
Na verwijderen van desbetreffende replies gooi ik hem wel weer open 
Edit: heropend
Er zijn een stuk of 20 à 30 replies verwijderd, waaronder ook een heleboel replies met "check mijn sig voor specs". Aangezien de specs en sigs elke keer weer veranderen heeft niemand er op lange termijn nog wat aan. Dus weest niet lui en vermeld merk/type HDD eveneens in de posting

Edit: heropend
[ Voor 50% gewijzigd door BalusC op 16-06-2003 12:56 ]
Ik heb laatst een HD van Maxtor gekocht. De DiamandMax 9 met 8Mb cache. Voor de PC in de huiskamer. Die is erg stil. Zo stil dat ik bij de eerste keer aanzetten gecheckt heb of ik het spanningskabeltje niet vergeten was.
CU, RonK
Deze is inderdaad erg stil, ik hoor 'm ook bijna niet... (Trouwens, hij is ook oud en maar 5400RpmMadMod schreef op 12 February 2002 @ 16:44:
ik heb hier de Maxtor 4D040H2 40 gb 5400 rpm. Deze is ultrastil. ik hoor hem alleen als ik mijn oor tegen de kast aan druk (echt waar) Ik vind dit een van de beste harde schijf die ik ooit heb gehad
Hij is in ieder geval véél stiller dan een quantum fireball 4,3 gig
Ik heb hier 2x Maxtor 6L080J4. (ball bearing) Sinds een paar maanden is 1 van de hds een vrij hoge pieptoon gaan maken wat erg goed te horen is. Ik wordt er compleet gestoord van. Jammer genoeg wil de winkel (eynstein) hem niet omruilen, omdat dit volgens hun niet onder de garantie valt.
Dus ik vrees dat ik, bij een andere winkel, maar een liquid bearing schijf moet gaan halen en deze verdwijnt dan in de kast.
Kheb sinds kort een Maxtor DiamondMax Plus 9 (6Y120L0 120 GB) en die hoor ik niet. Een paar dagen buiten een systeem gehad (op de kast) en kon dus goed horen of hij geluid maakte.
Gewoon heel erg stil, prima; nog snel ook:
Atto hoogste score 59,388 MB/s op een ASUS A7V met Athlon 1200.
Gewoon heel erg stil, prima; nog snel ook:
Atto hoogste score 59,388 MB/s op een ASUS A7V met Athlon 1200.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Het blijft toch ook een onderwerp dat de gemoederen bezighoud...
Mijn ervaring. Ik was mijn snelle maar luidruchtige Quantums Fireball LM zat (voor de niet-kenners, dit is eigenlijk een voorganger van de huidige DiamondMax D740X).
Toen ik op onderzoek ging kwam ik erachter dat de absoluut stilste schijf een Samsung SV4002H was. Dat is een 40 gb, 5400 toeren harddisk. Ja, dat is langzaam als je een 7200 toeren schijf gewend was. Maar het ging om de geluidsproductie. Welnu, deze schijf was dus stil. Zoeken had nog een fractie stiller gekunt en lag niet op het niveau van een 5400 Maxtor schijf, maar zoekgeluiden heb je min of meer zelf in de hand.
Tijdens het afspelen van een DVD of MP3 bijvoorbeeld heb je geen last van seeks, maar alleen van de idletoon. Die idle toon was bij de Samsung top. Je hoorde absoluut GEEN gefluit meer, ook niet heel zachtjes ('s nachts in een doodstille kamer). Het enige wat je hoorde was een 'fissel' geluidje (
). Je hoort dat er iets loopt, maar niet dat het hard loopt. Het is meer een soort gezuis, alsof er een beetje wind door een pvc pijpje waait. Je zou haast denken dat je een 1000 toeren schijf hebt aangeschaft.
Er is echter een maar, de desbetreffende Samsung was een kogelgelagerde schijf. Die hebben de nare eigenschap te gaan zingen na een tijdje. Zo ook mijn schijf... Ik heb nu het welbekende, irritante fluittoontje. DAMN, kan ik wederom op zoek naar een stille schijf. En de Cuda IV is alleen nog 2e hands te koop. Een V zal ik wel weer niet stil genoeg vinden.
Conclusie: harde schijven met kogellagers slijten in een veel hoger tempo dan een met vloeistoflagers, zodat er meer speling in komt en IEDERE kogelgelagerde schijf na verloop van tijd gaat zingen.
Ik heb de Samsung overigens nu in een washandje op de bodem van mijn kast liggen, en mijn systeem is weer net zo stil als voorheen. Maar dat is geen ideale situatie natuurlijk. Voor de compleetheid, en om een indicatie te geven van wat ikzelf als (het o zo subjectieve woord) stil ervaar geef ik de componenten in mijn systeem:
- Chieftec 340 Watt voeding met temperatuurgestuurde fan (alleen met erg warme dagen wil hij af en toe wat hoger oploeien, na m'n systeem een paar uur aan te hebben gehad)
- Intel Celeron 666 op 1000 MHz, voorzien van een Thermal Take Golden Orb waarvan ik de fan op 5 Volt laat lopen
- Verder geen draaiende onderdelen in mijn systeem.
Mijn ervaring. Ik was mijn snelle maar luidruchtige Quantums Fireball LM zat (voor de niet-kenners, dit is eigenlijk een voorganger van de huidige DiamondMax D740X).
Toen ik op onderzoek ging kwam ik erachter dat de absoluut stilste schijf een Samsung SV4002H was. Dat is een 40 gb, 5400 toeren harddisk. Ja, dat is langzaam als je een 7200 toeren schijf gewend was. Maar het ging om de geluidsproductie. Welnu, deze schijf was dus stil. Zoeken had nog een fractie stiller gekunt en lag niet op het niveau van een 5400 Maxtor schijf, maar zoekgeluiden heb je min of meer zelf in de hand.
Tijdens het afspelen van een DVD of MP3 bijvoorbeeld heb je geen last van seeks, maar alleen van de idletoon. Die idle toon was bij de Samsung top. Je hoorde absoluut GEEN gefluit meer, ook niet heel zachtjes ('s nachts in een doodstille kamer). Het enige wat je hoorde was een 'fissel' geluidje (
Er is echter een maar, de desbetreffende Samsung was een kogelgelagerde schijf. Die hebben de nare eigenschap te gaan zingen na een tijdje. Zo ook mijn schijf... Ik heb nu het welbekende, irritante fluittoontje. DAMN, kan ik wederom op zoek naar een stille schijf. En de Cuda IV is alleen nog 2e hands te koop. Een V zal ik wel weer niet stil genoeg vinden.
Conclusie: harde schijven met kogellagers slijten in een veel hoger tempo dan een met vloeistoflagers, zodat er meer speling in komt en IEDERE kogelgelagerde schijf na verloop van tijd gaat zingen.
Ik heb de Samsung overigens nu in een washandje op de bodem van mijn kast liggen, en mijn systeem is weer net zo stil als voorheen. Maar dat is geen ideale situatie natuurlijk. Voor de compleetheid, en om een indicatie te geven van wat ikzelf als (het o zo subjectieve woord) stil ervaar geef ik de componenten in mijn systeem:
- Chieftec 340 Watt voeding met temperatuurgestuurde fan (alleen met erg warme dagen wil hij af en toe wat hoger oploeien, na m'n systeem een paar uur aan te hebben gehad)
- Intel Celeron 666 op 1000 MHz, voorzien van een Thermal Take Golden Orb waarvan ik de fan op 5 Volt laat lopen
- Verder geen draaiende onderdelen in mijn systeem.
[ Voor 4% gewijzigd door MaanBanaan op 27-06-2003 16:27 ]
Levert dat geen warmteproblemen op?Ik heb de Samsung overigens nu in een washandje op de bodem van mijn kast liggen, en mijn systeem is weer net zo stil als voorheen. Maar dat is geen ideale situatie natuurlijk.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Hij wordt vanzelfsprekend warmer, omdat hij a) in een jasje zit en b) geen metaal-metaal contact meer heeft, maar omdat de schijf sowieso al koel bleef is de temperatuur nog steeds acceptabel. Met een 7200 tpm schijf moet je dit dus niet doen. Een Western Digital 800JB van 80 gb heb ik er ook even in gehad (in het washandje, red.), maar die kon je na een uurtje of twee dus nog maar net aanraken.
De maxtor diamond max plus 8 is toch ook echt superstil, zeker in vergelijking met mn ouwe (al best lang geleden) d740x. Hij performt super goed ook, een uitzonderlijke score zegt iemand.. ?
Da's niet uitzonderlijk
Da's gewoon zoals zo'n DMP8 behoort te performen 
offtopic:
Tip: use [Alt + PrtScr]
Ja ok, maar dan is de performance van een dmp8 toch goed ? Mijnus zou idd niet beter zijn dan andere dmp's, maar de performance vant schijfje is gewoon beter dan vele anderen. Een wd400jb met 8 mb cache doet het bijvoorbeeld zo'n 7-10 mb/s minder.BalusC schreef op 27 June 2003 @ 07:56:
Da's niet uitzonderlijkDa's gewoon zoals zo'n DMP8 behoort te performen
offtopic:
Heb nu een Maxtor Plus 9 S-ATA liquid 8MB 80GB en die is een stuk stiller dan mijn WD400JB. Ook niet zo'n irritante hoge toon.
ik heb een Seagate Barracuda, Seagate k15.3 en vind ze beiden super stil.
Als je voor seageta gaat zit je in ieder geval goed kwa geluids productie, maar er spelen altijd meerdere factoren een rol zoals de kast die de trillingen kunnen versterken of juist heel goed dempen en of je nou noiseblokkers of andere noisekillers neemt speelt natuurlijk ook een grote rol.
ik lees namelijk velen zeggen dat ibm 60/120gxp stille schijven zijn, ik vind ze maar verschrikkelijk veel herrie maken.
ik denk als je voor een seagate, maxtor diamont 9 plus, of een samsung gaat zit je zeker wel goed.
Als je voor seageta gaat zit je in ieder geval goed kwa geluids productie, maar er spelen altijd meerdere factoren een rol zoals de kast die de trillingen kunnen versterken of juist heel goed dempen en of je nou noiseblokkers of andere noisekillers neemt speelt natuurlijk ook een grote rol.
ik lees namelijk velen zeggen dat ibm 60/120gxp stille schijven zijn, ik vind ze maar verschrikkelijk veel herrie maken.
ik denk als je voor een seagate, maxtor diamont 9 plus, of een samsung gaat zit je zeker wel goed.
Ik had hiervoor een Seagate lawaaiding en (na een hdd crash) een paar dagen geleden vervangen door een Maxtor 6E040L0 40GB 7200 schijfie... Subliem, wat een silence! Totaal geruisloos, alleen als je je oor erop legt hoor je 'm
Een hele zooooi
Heb momenteel een Maxtor met vloeistoflager. Deze is behoorlijk stil.
Maar zeker nog niet stil genoeg.
Om echt niks meer te horen heb ik de HD ingepakt. Boven en onder een plak aluminium van 1 cm dik. Zijkant en achterkant is voorzien van een reep spons.
Vervolgens is de HD met elastiek opgehangen.
Nu hoor je echt niets meer. Nadeel is alleen, dat het redelijk veel ruikte in beslag neemt.
Maar zeker nog niet stil genoeg.
Om echt niks meer te horen heb ik de HD ingepakt. Boven en onder een plak aluminium van 1 cm dik. Zijkant en achterkant is voorzien van een reep spons.
Vervolgens is de HD met elastiek opgehangen.
Nu hoor je echt niets meer. Nadeel is alleen, dat het redelijk veel ruikte in beslag neemt.
Verwijderd
Mijn Western Digital WD600BB 60 GB 2 mb is ook wel behoorlijk stil. Veel stiller dan de IBM in de pc van mijn vader. Wel is het zo dat ik die IBM veel sneller vind dan mijn eigen WD terwijl ze precies dezelfde specs hebben (60 GB, 2 MB, 7200 RPM). Kan misschien ook komen door de P4 die in die pc zit terwijl ik zelf maar een AMD 2000+ heb.
Ik heb in mijn machine 3 HD's (eigenlijk 4, maar dat is een backupschijf voor mijn win2k-opstartpartitie, en die is niet aangesloten) en ik ben bijzonder tevreden over de geluidsproductie. De schijven hoor ik niet, alleen mijn 5 fans... - ik heb meer fans dan vrienden
- met name mijn processorkoeler... terwijl dat een Zalman is die stil zou moeten zijn...
Maar! om bij de les te blijven: Mijn 1x WD 600 (60Gb)en mijn 2x WD1200 (120GB, caviar!) zijn muisstil. Bijzonder prettig. Kan ik ook iedereen aanraden. Monsterlijk snel, zelfs terwijl ik ze niet Raid 0 of 1 heb, maar in een JBOD.
Een bestand van 50 MB in een oogwenk bewaren uit Photoshop. Divx-films overpompen van de ene (vol!) naar de ander, SNEL!
[die 4e schijf is een ***herriemakende Quantum Fireball 6.4 GB, maar die is dan ook 5 jaar oud!]

Maar! om bij de les te blijven: Mijn 1x WD 600 (60Gb)en mijn 2x WD1200 (120GB, caviar!) zijn muisstil. Bijzonder prettig. Kan ik ook iedereen aanraden. Monsterlijk snel, zelfs terwijl ik ze niet Raid 0 of 1 heb, maar in een JBOD.
Een bestand van 50 MB in een oogwenk bewaren uit Photoshop. Divx-films overpompen van de ene (vol!) naar de ander, SNEL!
[die 4e schijf is een ***herriemakende Quantum Fireball 6.4 GB, maar die is dan ook 5 jaar oud!]
[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 25-07-2003 10:54 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Tja, dat is het he, geluid is voor iedereen anders.. sommige mensen irriteren zich meer aan volume, dat kun je meten.. maar voor velen klinken bepaalde geluiden dan weer irritanter ondanks een lager volume...ik lees namelijk velen zeggen dat ibm 60/120gxp stille schijven zijn, ik vind ze maar verschrikkelijk veel herrie maken.
ik zal straks nog eens laten wete hoe ik mijn nieuwe Maxtor 160GB vind..
[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 27-11-2003 10:18 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Ik heb door de jaren heel wat types HD's van verschillende merken in kasten gehad. Er is er echter maar één die er qua geluidsproduktie (afwezigheid daarvan) bijzonder positief uitsteekt. De Seagate Barracuda. Ik heb sinds anderhalf jaar een type IV 40 Gig 7200 rpm naar volle tevredenheid draaien. Een tweetal IBM's waren in het verleden vrij stil toen ze nog nieuw waren, maar begonnen na verloop van enkele maanden hoge piepgeluiden te produceren. Van dit alles is bij de Seagate geen sprake. Het was en is een uiterst stille schijf, en naar wat ik lees over betrouwbaarheid ook nog een van de toppers.
Verwijderd
Ik heb in mijn watergekoelde PC vaak alleen de (Antec) voedingsfan maar aanstaan, de rest is dan passief gekoeld. Ik kan daardoor vrij goed het geluid van de HD's onderscheiden.
Nu had ik daar eerst vijf harde schijven in zitten: 3x Maxtor DM9 160 GB, een D740 en een WD800JB.
Die D740 maakte meer herrie dan al die andere schijven bij elkaar, zoveel dat ik deze nu alleen nog incidenteel als backup schijf gebruik.
De Western Digital is al een stuk stiller maar hoor je toch nog redelijk.
Die 3 DM9 schijven zijn echt geweldig, die hoor je idle gewoon bijna niet. In ieder geval totaal niet hinderlijk, en ik vind geluiden uit mijn pc al snel hinderlijk..
Enig minpuntje is het geluid van schrijfkoppen, omdat ik 24/7 download hoor ik deze voortdurend zachtjes "knorren". Niet erg storend maar je hoort het wel. De WD is wat dat betreft duidelijk stiller.
Nu had ik daar eerst vijf harde schijven in zitten: 3x Maxtor DM9 160 GB, een D740 en een WD800JB.
Die D740 maakte meer herrie dan al die andere schijven bij elkaar, zoveel dat ik deze nu alleen nog incidenteel als backup schijf gebruik.
De Western Digital is al een stuk stiller maar hoor je toch nog redelijk.
Die 3 DM9 schijven zijn echt geweldig, die hoor je idle gewoon bijna niet. In ieder geval totaal niet hinderlijk, en ik vind geluiden uit mijn pc al snel hinderlijk..
Enig minpuntje is het geluid van schrijfkoppen, omdat ik 24/7 download hoor ik deze voortdurend zachtjes "knorren". Niet erg storend maar je hoort het wel. De WD is wat dat betreft duidelijk stiller.
Uit: Mijn pc is nog niet stil genoeg... HD&PS/NiPiN schreef op 13 november 2003 @ 12:00:
Ik weet niet of het al eerder gezegd is, maar je kan je HD ook software-matig stiller maken. De seagate's draaien standaard al in een stillere mode. Op http://www.silentpcreview.com/ staat ergens een link naar de betreffende software.
Succes
Misschien hebben jullie er wat aan...
Seagate schijven draaien niet standaard in een stillere mode, maar zijn gewoon gemaakt op stilte en duurzaamheid. Seagate's zijn zo stil dat je niet hoort dat ze draaien. Alleen als je je oor tegen het metaal legt hoor je 'm spinnen. Toen windows voor de eerste keer bootte van m'n Seagate Barracuda 7200.7 120Gb dacht ik dat er geen stroom op zat, maar toen de desktop dus wel gewoon verscheen zat ik dus wel ff raar te kijken! 
Voor mensen die graag van overzichten houden:
De Storage Review database:
http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php
Sorteer op idle noise met pull down menu voor geluidsproductie van de harddisks. Deze geluidsniveaus worden op 18mm van de harddisk af genomen. Als de harddisks zijn ingebouwd en als de kast dicht is en je op een normale afstand zit, gaat er, gok ik, nog zo'n 30 dB af...
Sorteer op idle noise met pull down menu voor geluidsproductie van de harddisks. Deze geluidsniveaus worden op 18mm van de harddisk af genomen. Als de harddisks zijn ingebouwd en als de kast dicht is en je op een normale afstand zit, gaat er, gok ik, nog zo'n 30 dB af...
Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL
Ik heb precies hetzelfde met mijn oude Maxtor DMax 60+....die maakt echt zoveel herrie dat ik die ook maar lekker los heb liggen....ik ga al mijn muziek er op back-uppen.Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 10:53:
Dat is echt een kenmerk van Maxtor heb ik het idee....heb dat namelijk al veel vaker gehoord bij hen. De 120GXP die ik heb gehad maakte veel idle-noise, maar weinig geluid van de koppen. De 180GXP die ik daarna had was een heerlijke schijf....heel snel, niet te horen in idle (kijk maar eens op storagreview....staat bijna bovenaan) en heel erg beschaafd met het knorren zoals je dat zo mooi zegt. Ik heb nu een Maxtor Atlas 10K4 met 4 platters en die hoor je ook nauwelijks in idle. (staat als 2 dB lawaaiiger dan een 120GXP op storagereview, maar dat is bij mij ECHT niet zo) Maar ook weer bij deze Maxtor hoor de koppen wel heel erg goed....dat kan wel een vervelend zijn als je met hoge snelheiod aan het downen bent....of als ik eigenlijk wil defragmenteren en muziek luisteren tegelijkertijd. Maar voor de rest is het meer een kwestie van gewenning. Ik wil nog een keer een 15K rpm schijfje halen, maar ik denk dat ik daarbij wel goed naar geluidsproductie ga kijken....dus waarschijnlijk dat het een 15k3 gaat worden.Enig minpuntje is het geluid van schrijfkoppen, omdat ik 24/7 download hoor ik deze voortdurend zachtjes "knorren". Niet erg storend maar je hoort het wel.
De Cuda VI was standaard wel degelijk d.m.v. "Acoustic Mamagement" in een optimalisatie tot geluidsreductie gezet. Terwijl de Max9's in een performance setting stonden. Met de volgende tools kan je je (ATA)HD's "Acoustic Mamagement" instellen.FiRePaTH schreef op 01 december 2003 @ 13:32:
Seagate schijven draaien niet standaard in een stillere mode, maar zijn gewoon gemaakt op stilte en duurzaamheid.
- Maxtor AMSET
- Hitachi Feature Tool - Windows
- Hitachi Feature Tool - Linux
Edit: Hitachi tool toegevoegd, is op SPCR een veel genoemde tool...
Andere overzichten...FiRePaTH schreef op 01 december 2003 @ 13:32:
- Stille harde schijven...
- Nog meer zooi, die minder herrie maakt...
[ Voor 18% gewijzigd door MDKlapwijk op 01-12-2003 14:57 ]