De recente rel rond Pim Fortuyn lijkt me een mooie gelegenheid voor een discussie over deze 2 artikelen van de grondwet:
Ik vind zelf van wel. Je kunt niet bepaalde meningen wel toestaan en andere niet, op dat moment ben je verkeerd bezig. Wie ben jij immers om te bepalen dat jouw mening beter is? De hele democratie is er op gebaseerd dat alle meningen vertegenwoordigt en geuit moeten kunnen worden.
Bovendien verdwijnt een mening niet door hem onder de tafel te vegen.
Art. 1. Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
De centrale vraag lijkt me: Moeten we het uiten en verspreiden van rascistische, sexistische of anderszinds discriminerende opvattingen toelaten?Art. 7. - 1. Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
- 2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisieuitzending.
- 3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.
- 4. De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.
Ik vind zelf van wel. Je kunt niet bepaalde meningen wel toestaan en andere niet, op dat moment ben je verkeerd bezig. Wie ben jij immers om te bepalen dat jouw mening beter is? De hele democratie is er op gebaseerd dat alle meningen vertegenwoordigt en geuit moeten kunnen worden.
Bovendien verdwijnt een mening niet door hem onder de tafel te vegen.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett