Wat is slim? (Geforce 4, ATi R300 en DX9)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 07:33
Hoi,

Het lijkt erop dat NVidia als eerste met de Geforce 4 uitkomt en dat die kaart dus voor die van ATI in de winkel zal liggen.
Maar volgens geruchten zal de nieuwe chip van ATI Directx 9.0 ondersteunen.
Nu wil ik hier niet de discussie over de prijzen van de kaarten maar gewoon info over de compatibiliteit van de kaarten.
Ondersteunt de GF4 ook volledig DX9 ?
Zijn er als specs of vergelijkingen tussen de GF4 en de R300 ?
Als ATi dus de betere kaarten in handen heeft (letterlijk :) ) dan is het dus slim om te wachten tot die beschikbaar komt.

• fly
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 19:27

fly

Live Is Just.........

geforce 4!!

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

Op maandag 04 februari 2002 14:11 schreef fly het volgende:
geforce 4!!
Wat een argument.

Frijns.Net, het beste is om gewoon nog ff te wachten, en het is niet zo dat de G4 binnen een week in Nederland verkrijgbaar is, Ik schat nog een maand of 2.
Verder heeft de GF4 geen DX9 ondersteuning, dat is een groot nadeel, terwijl de R300 wel DX9 compatible zal zijn.
Ik vind de GF4 gewoon een groot fout van nVida. Niet de MX versies maar de TI. Want ik zie het nut niet om die kaart te kopen. De R8500 heeft alles wat de GF4 zal bieden.

Ik zou wachten op de R300.

edit: als je nou niet wil wachten, neem dan de R8500. heeft alles wat de GF4 heeft, en het is goedkoop.

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Altijd wachten :)

nee serieus, je kunt wel blijven wachten, er zal altijd iets "veel beters" "bijna" uitkomen. Toch lijkt het me verstandig als je nu een videokaart nodig hebt te wachten op de geforce4, die deze week uit moet komen.

Heb je nog even de tijd ? Wacht dan zo lang mogelijk (tot het volgende "grote spel" waarvoor je de kaart nodig zou hebben (unreal2/doom3) en maak dan de keuze.

Verwijderd

je hebt nu een gts... hmm daar kan je opzich in combi met die 1.8+ echt de meeste spellen nog wel spelen. Ik zou ff wachten op de r300.

Maar ik denk dat niemand hier nog echt een nuttig antwoord op kan gezien er nog geen becnhies zijn verschenen met de r300 er in.

Wat heeft dx9 eigenlijk te bieden?

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:01
Tja, wachten blijft idd wachten. Ik ga over twee weken een GF2Ti kopen of een GF3T200. Heb gewoon de prijs gezet op 150 Euro. Wat dan de vernieuwing zal zijn, zal altijd beter zijn dan m'n huidige tnt2-tje :)

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een gf3 ti200 voor 150 euro :9~ Waar? :9~ :9~ :9~ :9~

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• toastingnow
Op maandag 04 februari 2002 14:42 schreef C}{@0$ het volgende:
Een gf3 ti200 voor 150 euro :9~ Waar? :9~ :9~ :9~ :9~
Over twee weken, dus 't zal wel een GF2TI worden ;)

Er is trouwens een GF3T200 te krijgen voor Euro 199 :)

• Gisae
  • Niet online
Een powercolor ja
Bad choise :r :r :r :r
ik heb nu ook een powercolor, bah vies lelijk, en instabiel

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

Fijn dat je er ook steeds bij verteld waar.

• toastingnow
Op maandag 04 februari 2002 14:47 schreef C}{@0$ het volgende:
Een powercolor ja
Bad choise :r :r :r :r
ik heb nu ook een powercolor, bah vies lelijk, en instabiel
Ik ga dus ook voor de Leadtek GF2Ti, tenminste die hangt al een tijdje als lijsttrekker bij mij :) Sommigen zijn er blij mee, anderen weer niet. Kzie 't wel ;)

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Op maandag 04 februari 2002 14:49 schreef us1111 het volgende:
http://www.tweakers.net/pricewatch/25101

Is het nou zo moeilijk om zelf ff wat info op te zoeken?

Als je echt geinteresseerd was in Gf3 kaarten had je die zelf ook wel kunnen vinden :)

• toastingnow
Op maandag 04 februari 2002 14:49 schreef us1111 het volgende:
Ja hallo! Had 't kunnen doen, maar zie Pricewatch ;)

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Ik vind het elke keer weer moeilijk, wachten of nu kopen. Probleem is elke week is er weer iets nieuws de week daarop weer. Wat zijn DE doorslaggevende argumenten om NU iets te kopen?

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• toastingnow
Bv:

Wat heb je nu:

Dat kan een TNT2 zijn of een Geforce MX.

Je speelt graag spellen en wil gewoon dat 't soepel loopt (Q3/UT/MOHAA), dan heb je aan een GF2Ti genoeg. Daarnaast komt de resolutie om de hoek kijken en wat voor maat beeldscherm je hebt. Op een 17" 1280x nogwattus is dan wel lekker of 1024x768. En dan is een GF2Ti vlogens mij voldoende.

Verwijderd

Gforce4.

ATI goede kaart, maar niet het snelst. DirectX 9.0 is nog toekomst (Gforce5) en het is de vraag of de instructies gebruikt gaan worden

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Op maandag 04 februari 2002 14:31 schreef FMS het volgende:

Verder heeft de GF4 geen DX9 ondersteuning, dat is een groot nadeel, terwijl de R300 wel DX9 compatible zal zijn.
Ik vind de GF4 gewoon een groot fout van nVida. Niet de MX versies maar de TI. Want ik zie het nut niet om die kaart te kopen. De R8500 heeft alles wat de GF4 zal bieden.

Lekker boeie die Dx 9 ondersteuning. Net alsof je de Dx8 ondersteuning van de ATI Radeon 8500 nu wel regelmatig gebruikt dan. GF4 is mooi getimed om gebruik te gaan maken van die Dx 8 opties.
GF4 Ti wellicht veeeel sneller dan Radeon.... (en gf 3)
Op maandag 04 februari 2002 14:07 schreef Frijns.Net het volgende:
Als ATi dus de betere kaarten in handen heeft (letterlijk :) ) dan is het dus slim om te wachten tot die beschikbaar komt.
R300 komt dus pas na de GF4. Dan kan je blijven wachten want dan komt al gauw weer de GF5 en die zal dan weer meer dingen ondersteunen. Dus das een beetje vaag argument

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Ik ben de slimste thuis :+

Koop ik een GF T5 Deluxe asus van €500
Binnenkoert een nieuw mobo etc athlon 2000+

Had ik beter een GF4 Kenne kope :(

• rvrbtcpt

[..]

Frijns.Net, het beste is om gewoon nog ff te wachten, en het is niet zo dat de G4 binnen een week in Nederland verkrijgbaar is, Ik schat nog een maand of 2.
De MX versie schijnt toch al vrij snel verkrijgbaar te zijn. Niet dat ik van plan ben die te nemen. Het moet minimaal de GF4 of de nieuwe Radeon zijn.
Als de GF4 echter geen DX9 ondersteunt maar nog altijd DX8.0 of DX8.1 dan moet de GF4 toch wel veel sneller zijn als de GF3 anders loont de aankoop niet.
Waar heb je dat kunnen vinden dat de GF4 geen DX9 ondersteunt?
Als die zo veelbelovend is dan wil ik daar ook wel op wachten. Unreal 2 en Doom 3 zullen wel net zo lang op zich laten wachten. Tot die tijd loopt Q3A nog wel goed op mijn GF2.
edit: als je nou niet wil wachten, neem dan de R8500. heeft alles wat de GF4 heeft, en het is goedkoop.
Hoe zit het nu met de drivers van die kaart? Loopt dat ding nu al evensnel als een GF3 Ultra of is het nog steeds niks? De hardware staat of valt toch met de drivers die je ervoor kunt krijgen en wat dat betreft is NVidia toch wel errug goed bezig.

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Daar kan je nu nog weinig over zeggen, van de GF4 zijn nog geen fatsoenlijke benchmarks, dus daar moet je nog (een week of 2) op wachten. Voor de R300 moet je tot ergens in de zomer wachten...
Je zou NU imo het best de R8500 kunnen kopen, (die van Hercules wordt 200 euro), vanwege z'n geweldige prijs/kwaliteit.

Specs

• FMS
  • Niet online

FMS

Op maandag 04 februari 2002 15:34 schreef Frijns.Net het volgende:
Waar heb je dat kunnen vinden dat de GF4 geen DX9 ondersteunt?
Dat stond onderandere op T.net, en er is uitgebreid over gediscussieerd.
link
Hoe zit het nu met de drivers van die kaart? Loopt dat ding nu al even snel als een GF3 Ultra of is het nog steeds niks? De hardware staat of valt toch met de drivers die je ervoor kunt krijgen en wat dat betreft is NVidia toch wel erg goed bezig.
De nieuw XP en Win2k drivers werken perfect, en snel. Dat ATI slechte drivers levert is nu wel verleden tijd.
Hier kun je zien dat de R8500 de Ti500 in de meeste gevallen verslaagt: [topic=374563/1/25]
Op maandag 04 februari 2002 15:30 schreef bombadil het volgende:

Lekker boeie die Dx 9 ondersteuning. Net alsof je de Dx8 ondersteuning van de ATI Radeon 8500 nu wel regelmatig gebruikt dan. GF4 is mooi getimed om gebruik te gaan maken van die Dx 8 opties.
En het dus juist wel boeiend, en DX8 wordt wel gebruikt, het zou mij niet verbazen als spellen als DOOM3 DX9 ondersteuning krijgen. Als je een kaart koopt wil je natuurlijk de nieuwe furures hebben, of niet?
of wil je alleen maar quake3 met 300FPS spelen?
Je moet ook naar de prijzen kijken, behalve de Hardcore gekke die te veel geld hebben, wie gaat er nou een GF4ti1000 nemen terwijl de R8500 de helft kost, alle features heeft, en het is snel zat.

Ik loop hier niet ATI te promoten, wellicht probeer ik die GF4 zelf. Maar das allemaal in de toekomst.

• rvrbtcpt
Het is inderdaad slim om, als je toch een nieuwe 3D kaart neemt, er meteen een neemt die DX9 ondersteunt. Of het moet al zo zijn dat DX9 niet echt iets nieuws biedt. Maar dat kan ik me niet voorstellen van een heel nieuw versienummer.

Hier is wel duidelijk te zien dat de ATI de snelste 3D kaart is. Dit geeft goede hoop voor de opvolger van de Radeon 8500. En als die dan ook nog goedkoper is als een GF4 dan zal NVidia het nog moeilijk krijgen als ze de prijs niet laten zakken.

• taz3d_nl
  • Laatst online: 25-02 12:08
ATI

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Je kan toch veel beter w8ten met praten hierover, tegen die tijd zie je wel weer, niemand kan dit nu al echt zeggen , en het is zeker nog niet aan de orde welke kaart je wil gaan kopen, aangezien de gf4 bijna uit is en de r300 voorlopig toch nog niet..
Zoiets kan je beter doen alsbeide kaartne beschikbaar zijn.

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-07 11:33
ik zit nu met een athlon 950 en een TNT2 ultra, en in medal of honor begint hij behoorlijk traag te worden. Ik denk dat ik volgende week een GF4MX 460 koop, de snelste van de mx-en. Die heeft de performance van een GF3 en iets nieuwere features. Hij zal denk ik 225 euro gaan kosten en das best betaalbaar voor zo'n kaartje. Ik heb iig geen zin om nog eens 6 weken te wachten op de Ati RV250, vooral niet omdat ik liever nvidia heb wat goede support heeft voor linux.

• Yagermeister
  • Nu online

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

ik zou wachten tot ze beiden uit zijn en dan kijken welke beter is

-Te huur

• Masterdam
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op maandag 04 februari 2002 17:24 schreef [J.d.I.] DirtyHarry het volgende:
ik zit nu met een athlon 950 en een TNT2 ultra, en in medal of honor begint hij behoorlijk traag te worden. Ik denk dat ik volgende week een GF4MX 460 koop, de snelste van de mx-en. Die heeft de performance van een GF3 en iets nieuwere features. Hij zal denk ik 225 euro gaan kosten en das best betaalbaar voor zo'n kaartje. Ik heb iig geen zin om nog eens 6 weken te wachten op de Ati RV250, vooral niet omdat ik liever nvidia heb wat goede support heeft voor linux.
Hoezo weet je nu al dat die GF4MX460 net zo snel is als een GF3? Heb je er al benchmarks van gezien? Ik zou eerst op uitgebreide reviews w88 voordat je een kaart koopt.

Specs

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Wachten is bijna niet te doen. Je moet gewoon accepteren dat wat je nu koopt, over een maand niet meer het snelste zal zijn.

[..]
De R8500 heeft alles wat de GF4 zal bieden.

Dit is echt onzin. De geforce 4 TI zal veel sneller zijn dan de R8500. Niet dat dat gek is, want de GF komt wel wat later uit dan de R8500. Daarom als iemand zegt dat de R8500 sneller is dan de Geforce 3 is dat ook niet zo raar. De geforce 3 kwam gewoon eerder uit :) En ja, of het DX9 echt zo belangrijk is, kan ik niet zeggen.

Wachten kan, maar niet langer dan 2 weken :)

Edit: En het "ik zou wachten op de R300 is ook niet echt een goed advies. Ik zou dan gewoon wachten met een pc kopen en over 300 jaar weer verder kijken |:(

• FMS
  • Niet online

FMS

Op maandag 04 februari 2002 17:49 schreef We Are Borg het volgende:
Wachten is bijna niet te doen. Je moet gewoon accepteren dat wat je nu koopt, over een maand niet meer het snelste zal zijn.
[..]

Dit is echt onzin. De geforce 4 TI zal veel sneller zijn dan de R8500. Niet dat dat gek is, want de GF komt wel wat later uit dan de R8500. Daarom als iemand zegt dat de R8500 sneller is dan de Geforce 3 is dat ook niet zo raar. De geforce 3 kwam gewoon eerder uit :) En ja, of het DX9 echt zo belangrijk is, kan ik niet zeggen.

Wachten kan, maar niet langer dan 2 weken :)

Edit: En het "ik zou wachten op de R300 is ook niet echt een goed advies. Ik zou dan gewoon wachten met een pc kopen en over 300 jaar weer verder kijken |:(
Teneerste ik zei niet dat de R8500 sneller zal zijn dan de GF4 Ti. Ik zei dat de R8500 hetzelfde features zal bieden als de GF4. natuurlijk zal de GF4 Ti series sneller zijn, beetje logies hè.

Ik vind dat de R8500 een beter prijs/kwaliteit heeft dan de GF4TI, das mijn mening.

Trouwens, ik upgrade mijn systeem regelmatig, vooral videokaarten. Ik zal de GF4 hoogstwaarschijnlijk kopen, en ook de R300. Dus kom aub niet met dat "je blijft maar altijd blijven wachten" gedoe.

Edit: ik lees hier onder weer een reactie over de slechte ATI drivers. Lees nou es keer de Radeon topics. Er is geen probleem meer met de drivers.

• You-Suk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11-2025
Ik denk dat ik gezien de aanstaande zware games : -> U2, Doom3 etc. wel ga sparen voor een Geforce4.
De Radeons weet ik eigenlijk niet, ik weet wel dat de driver ondersteuning niet je van het is maar wie weet veranderd dat in de toekomst >:)

Ik heb op het moment een Geforce II-pro en doe voldoet nog prima, UT op 1280-1024 met alles aan :) en aangezien dat mijn favoriete game is, ben ik (nog) tevreden
we 'll see what the future brings

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ik zou zekers ff wachten op de r300 wat die te bieden heeft
immers zijn de prijzen ook een stuk goedkoper

Tweakers Discord

Verwijderd

Is het nou zo moeilijk om zelf ff wat info op te zoeken?
Nee, daarom zou het handig zijn om de bron direct te vermelden, als het toch niet zoveel moeite is...

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 22:58

QuestGamer

Questje

Gewoon wachten!
Er is nog veel te weinig bekend over de GF4 en de R300 :)
Beiden lijken me erg kewl, maar gewoon ff wachten ;)

BTW, ff tussendoor: is de GF4 TI 4200 (dus de goedkoopste TI) nou beter dan de GF3 TI 500? :? :?

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Ik weet het nog maar niet met ATi, het ontwerpen van goede drivers schiet maar niet op.

Nvidia staat tenminste bekend om z'n goede drivers en om hun reputatie. Sinds 3dfx met de Voodoo2 kwam, kwam Nvidia met concurrentie. Elke nieuwe ontwikkeling van Nvidia werd een hit, geen wonder dat 3dfx met Nvidia ging samenwerken en enorm bekend staan voor 3D videokaarten.

ATi kwam pas in beeld toen ze met de Radeon 8500 kwam.
En dat was niet zo lang geleden.

Ik kies voor een goed merk, ATi mag dan wel een mooie snelle concurrerende kaart (voor het eerst) op de markt brengen, maar dan moeten ze er ook voor zorgen dat de rest ook goed is.

Bij Nvidia is dat allang het geval, maar ATi laat het afweten bij de drivers (die al sinds oktober nog steeds niet optimaal is).

Ik wil geen oorlog beginnen met ATi-fan's, ik wil alleen een goeie kaart en toebehoren (drivers etc.) van een merk die z'n zaakjes goed heeft op gebied van 3D videokaarten, dan zit het in principe altijd goed (kan zowel Nvidia, ATi of een ander merk zijn/worden).

• We Are Borg

We Are Borg

Op maandag 04 februari 2002 18:48 schreef FMS het volgende:

[..]

Teneerste ik zei niet dat de R8500 sneller zal zijn dan de GF4 Ti. Ik zei dat de R8500 hetzelfde features zal bieden als de GF4. natuurlijk zal de GF4 Ti series sneller zijn, beetje logies hè.

Ik vind dat de R8500 een beter prijs/kwaliteit heeft dan de GF4TI, das mijn mening.

Trouwens, ik upgrade mijn systeem regelmatig, vooral videokaarten. Ik zal de GF4 hoogstwaarschijnlijk kopen, en ook de R300. Dus kom aub niet met dat "je blijft maar altijd blijven wachten" gedoe.

Edit: ik lees hier onder weer een reactie over de slechte ATI drivers. Lees nou es keer de Radeon topics. Er is geen probleem meer met de drivers.
Ok, ik had het verkeerd gelezen :) Ati drivers zijn id niet slecht meer

• pSycho-Y2K
Zijn de drivers van ATi niet slecht meer? Goed, dan trek ik m'n vorige mening terug, no hard feelings. ;)

• Flappie
  • Laatst online: 07:54
Gewoon de kaart kopen die op dit moment de beste prijs/kwaliteits verhouding heeft.

Wat je vndaag koopt is morgen weer oud!

• FMS
  • Niet online

FMS

Ik wil absoluut niet als een ATI fan overkomen, ik vind dat soort intel/AMD discussies nutloos.

Maar opmerking van slechte ATI drivers vind ik nu wel cliché.

pSycho_Y2K, je vergist je, ATI produceert videokaarten veel langer dan nVidia. zowel voor de OEM markt als Retail.

:)

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 17:57
hmmmmm wat denken jullie over de nieuwe hercules kaart die volgende maand leverbaar moet zijn? ik bedoel dus de radeon 8500 op 250/250.

Ik heb al veel topics gelezen maar kan iemand me nou eens vertellen wat het ECHTE presatie verschil is tussen een 250/250 en 275/275?? dan zal ik jullie dankbaar zijn ;) wordt maar 250 euro.

Zelf twijfel ik tussen de duurste geforce4mx of de radeon 8500 van hercules

• danplo
  • Laatst online: 06:57

danplo

The Force is strong with me

Op maandag 04 februari 2002 15:31 schreef MasterDisaster het volgende:
Ik ben de slimste thuis :+

Koop ik een GF T5 Deluxe asus van €500
Binnenkoert een nieuw mobo etc athlon 2000+

Had ik beter een GF4 Kenne kope :(
ja dat is waar ik ken dat probleem maar goed ..ik ga toch hoe dan ook die geforce4 kopen als hij uit ...komt ik wacht wel tot die ti4600 uit is jammie jammie.
verkoop gewoon die geforce3 ti500 weer aan een maat van me.

Xbox Series X - NL DarthVader // Playstation 5 - Pijja82 // Twitter - MSFT_Daan // Ipad Pro // Iphone 17 Pro Max 256GB / LG OLED G5 65”

• Barreljan
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Op maandag 04 februari 2002 15:19 schreef toastingnow het volgende:
Bv:

Wat heb je nu:

Dat kan een TNT2 zijn of een Geforce MX.

Je speelt graag spellen en wil gewoon dat 't soepel loopt (Q3/UT/MOHAA), dan heb je aan een GF2Ti genoeg. Daarnaast komt de resolutie om de hoek kijken en wat voor maat beeldscherm je hebt. Op een 17" 1280x nogwattus is dan wel lekker of 1024x768. En dan is een GF2Ti vlogens mij voldoende.
Nou pak een mooie Voodoo5 5500 en op 800x600 met 4xFSAA en gaan, iedereen heeft toch wel een snellere proc. dan mij dus! Alles vloeiend en nog mooi ook!

nix geforce :9~ (alleen maar instabiel)
3dx & ATI leads the way!

Ik zou dus wachten op die R300 of neem een Radeon 8500

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Verwijderd

als je niet lang genoeg kan wachten, zou ik een radeon 8500 halen. De GF4 laat nog fftjes op zich wachten, en er zijn nog niet eens 'serieuze' benches bekend van. Wachten is nooit goed, alleen wel natuurlijk als je nog geen geld hebt :)

• pSycho-Y2K
FMS, ik bedoelde 3d videokaarten zoals 3dfx en Nvidia dat maakten (en Nvidia dat nog steeds doet). ATi was naar mijn gevoel meer 2D gericht in die tijd.

• FMS
  • Niet online

FMS

Op maandag 04 februari 2002 19:53 schreef pSycho_Y2K het volgende:
FMS, ik bedoelde 3d videokaarten zoals 3dfx en Nvidia dat maakten (en Nvidia dat nog steeds doet). ATi was naar mijn gevoel meer 2D gericht in die tijd.
neuh, ATI is daar langer mee bezig.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Op maandag 04 februari 2002 19:53 schreef pSycho_Y2K het volgende:
NVidia en 3dfx kwamen op in het 3d accl. tijdperk, ATI liep er idd een beetje 8ter aan, nouja, ze waren zo ongeveer er ook wel snel en gericht aan het ontwikkelen, maar die dingen waren in 3d nog niet echt ideaal, trouwens, naar mijn idee is S3 de 1e kaart die er mee begon :)

• rvrbtcpt
Op maandag 04 februari 2002 19:45 schreef ByMeS_Dy het volgende:
als je niet lang genoeg kan wachten, zou ik een radeon 8500 halen. De GF4 laat nog fftjes op zich wachten, en er zijn nog niet eens 'serieuze' benches bekend van.
Volgens mij valt dat wachten wel mee. De GF4 MX is toch al zo goed als af als ik de berichten lees. Als je een nieuwe G4 van Apple koopt dan zit er een GF4 in.

En het wachten op de R300 valt misschien ook nog mee:
28 January - RV250 in Mach, R300 in Q2. CP Technology on the track

ATI Technologies as well as its partners become more and more aggressive these days. According to the information from Taiwan, Canadian graphics chip designer is preparing to introduce its RV250 GPU, that is supposed to be 1.5 times faster than its predecessor in March, while R300 roll-out is scheduled on the second quarter and RV350 chip by the end of the year.

CP Technology, one of ATI`s main partners is also going to be on track with introducing new graphics solutions. They say Taiwanese company already has the design of the RV250 based board ready. As CP Technology receives a lot of OEM orders nowadays and plan to focus only on medium and high-end products this year, their prospects are quite bright.

Although ATI Technologies is gaining market attend, they are only expected to hit 40% of the market this year. At the moment, ATIs desktop market share of 30% remains far lower than NVidias 60%.

The card manufacturer is also gradually shifting its production to China. Its production ratio in China is estimated to increase to 50% in 2002 from 20% in 2001. It means that they are increasing the number of their manufacturing facilities and hence we can expect even more ATI powered boards from CP Technologies and its divisions to hit the market.
En dan al wat GF4 benchmarks als ze echt zijn: link

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

ati info

Mögliche Taktraten zukünftiger ATI-Chips
von Stan am 04.02.2002 19:27 Uhr

Wenn man dem einen Benutzer der Foren von Rage3D glauben schenken kann, wird es in diesem Jahr noch drei neue Grafikchips von ATI geben. Gemeint sind der r250, r300 und der r350. Diese Informationen sollen in einem Developer-Dokument von ATI stehen.
So sollen Karten mit dem r250 über 128 Mbyte Speicher verfügen, welcher wie der Chip mit 350 MHz getaktet ist. Vorgestellt wird er an der Cebit. Der in der Mitte des zweiten Quartals erscheinende r300 soll genauso wie der Speicher mit 400 MHz getaktet sein. Im letzten Quartal des Jahres soll dann noch der schnellste von allen, der r350, angekündigt werden. Der Chiptakt soll bei 450 MHz liegen. Die beiden letzten Chips sollen im 0.13 micron Herstellungsverfahren gefertigt werden. Natürlich könnten diese Angaben einfach von jemandem erfunden worden sein.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

Ik neem waarschijnlijk 1 van deze kaarten:
GeForce 4 Ti 4600
ATi R250
ATi R300

Ik hoop dat die R300 een beetje op gaat schieten, want ik wil in de mei vakantie gaan bestellen. Eventueel Pre-orderen. Nu maar afwachten hoe de leverbaarheid gaat zitten nu Hercules alles overneemt.

[update]
Wat bedoelen ze eigenlijk met Q2? Begint dat in de lente (21 maart) of in april?
[/update]

• rvrbtcpt
Q2 begint in april.
Uit dat stukje Duitse tekst blijkt dat de R300 dus midden 2e kwartaal moeten uitkomen dus half mei.

Wat ik nog niet wist is dat ze zelfs een R350 plannen die aan het einde van het jaar moet uitkomen. Die zal dan wel gaan concurreren met de GF4 Ultra.

GF4 Benchmarks op Chip.de
Zie ook de thread: 1e GF4 review, hij is snel! AA 1024x768 for free!

• justifire
  • Laatst online: 09:33

justifire

Shut up and squat !!

Op maandag 04 februari 2002 16:03 schreef FMS het volgende:

[..]

Dat stond onderandere op T.net, en er is uitgebreid over gediscussieerd.
link
[..]

De nieuw XP en Win2k drivers werken perfect, en snel. Dat ATI slechte drivers levert is nu wel verleden tijd.
Hier kun je zien dat de R8500 de Ti500 in de meeste gevallen verslaagt: [topic=374563/1/25]
[..]

En het dus juist wel boeiend, en DX8 wordt wel gebruikt, het zou mij niet verbazen als spellen als DOOM3 DX9 ondersteuning krijgen. Als je een kaart koopt wil je natuurlijk de nieuwe furures hebben, of niet?
of wil je alleen maar quake3 met 300FPS spelen?
Je moet ook naar de prijzen kijken, behalve de Hardcore gekke die te veel geld hebben, wie gaat er nou een GF4ti1000 nemen terwijl de R8500 de helft kost, alle features heeft, en het is snel zat.

Ik loop hier niet ATI te promoten, wellicht probeer ik die GF4 zelf. Maar das allemaal in de toekomst.
ff duidelijk :)
DOOM 3 gebruikt geen dx9 !!!
Dit spel is notabene speciaal gemaakt voor de gf3 i.s.m. NVIDIA

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

• FMS
  • Niet online

FMS

Op woensdag 06 februari 2002 22:55 schreef justifire het volgende:

[..]

ff duidelijk :)
DOOM 3 gebruikt geen dx9 !!!
Dit spel is notabene speciaal gemaakt voor de gf3 i.s.m. NVIDIA
lees: "het zou mij niet verbazen als spellen als DOOM3 DX9 ondersteuning krijgen"
gewoon een mening. :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Op maandag 04 februari 2002 14:50 schreef toastingnow het volgende:

[..]

Ik ga dus ook voor de Leadtek GF2Ti, tenminste die hangt al een tijdje als lijsttrekker bij mij :) Sommigen zijn er blij mee, anderen weer niet. Kzie 't wel ;)
ik heb die kaart.. draait nu stabiel op 275/520.. ga nog verder met extra cooling. ik heb geen seconde spijt gehad van aanschaf

• The PyroPath
  • Laatst online: 07:50

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Doom3 is niet speciaal gemaakt voor de GF3, dat soort dingen behoren vrijwel tot het verleden, dat een spel voor een kaart geschreeven is. De Radeon 8500 zal de effecten van Doom3 in minder passes kunnen weergeven dan de GF3, hoe dat zit met de GF4 weet ik niet.

ATi draait al een tijdje mee in videokaartland en ook in 3D, ze waren meestal net wat later en net wat trager dan de rest, maar boden wel ALTIJD als eerst een hele hoop features voordat de rest dat deed:

-32bit
-hardware DVD acceleratie
-phong shading

om maar een paar dingetjes te noemen. Ze zijn dus pioniers van een helehoop features. De kaarten hoefden ook niet sneller, want ze richten zich destijds vooral op de OEM markt. Nadat er een nieuwe CEO gekomen is ( een man uit de silicon graphics wereld genaamd dave orthon oid) Is het roer dramatisch omgegaan en zijn ze mensen, bedrijven en ideeen gaan kopen om ook in de gamers/hardcore 3D wereld door te breken. Eerste grappige stap was de Rage 128 Pro MAXX kaart die menig kaartje eruit rende, helaas geweldig CPU belastend en daardoor nooit doorgebroken. Dit was voor Dave, en sinds hij er is is er echt een hoop gebeurd.

-ArtX is overgenomen
-FireGL is overgenomen
-Driverteams zijn dramatisch vergroot en verbeterd.

De Radeon was de eerste serieuse 3D poging om in Hardcore 3D land te komen. Een overvloed aan features, maar helaas net te traag voor mensen die het puur om de FPS gaat.

De R200 is een knap staaltje werkt en de basis van het DX 9 platform als we alle roddels mogen geloven.

De R250 is bedoelt als mainstream kaartje en niet als vlaggenschip, dus verwacht geen spetterend verschil met de GF4.

Wat ik interresanter vind is wat er daarna gaat gebeuren. Meestal komt nVidia met een kaartje na de gewone versie die ultra als achtervoegsel oid krijgt. Maar tegen de tijd dat die kaart zou moeten komen staat ook de R300 in de verwachting, misschien zelfs eerder. Mocht nVidia echt alleen een opgevoerde GF4 gaan brengen dan denk ik dat ze daar een grote fout begaan. En ik vraag me dus echt af wat nVidia van plan is. Wordt de GF4 een halfslachtige generatie die verder geen grote broer krijgt of maakt nVidia misschien een fout door te denken dat ze hoog en droog zitten? Is de GF4 echt de nieuwe chip voor het komende jaar of hebben ze nog wat achter de hand die meteen na een half jaar komt, ipv de normale "üpgrade" van de chip naar Ultra? Het zal mij benieuwen.

Ik weet wel dat ik de GF4 geen generatie vind om veel aandacht aan te schenken. De GF4 zal geen spellen kunnen draaien die de GF3 niet aankan. Op het moment dat dat het geval is zal de GF4 Ultra of een GF5 het licht zien. In mijn ogen is de GF4 een poging van nVidia om gelijk te komen in features met ATi maar niet veel meer dan dat. Ok hij is inderdaad sneller, maar heb je die snelheid nodig op dit moment? Ik denk het niet, tegen de tijd dat het nodig is zijn daar de GF4 Ultra/5 of de R300

Voor mij dus geen R250 en GF4

Wat wel leuk is om even over na te denken is dat het ArtX team van ATi voor de GameCube een GPU met embedded ram heeft ontworpen. En als het daar niet duur en rendabel gedaan kan worden met yields die goed genoeg zijn. Dan zou het wel eens mogelijk zijn dat de R300 ook eDram heeft. Lijkt me een erg fijn idee, nu er nog steeds nix van BitBoys in het vooruitzicht staat. En ook van de Kyro III heb ik al een tijdje niets meer gehoord. Misschien dat dat ook wel een leuk kaartje wordt, maar ik vrees een geval van To Little To Late, want ik weet niet of die kaart wel alle of iig voldoende features kan bieden om future proof te zijn. We zullen zien.

Mijn advies komt hier dus op neer: Heb je een GF2 en wil persee omhoog, wacht dan ff en koop voor weinig een GF3 Ti200 of een Radeon 8500 waarmee je een upgrade hebt waarmee je door kan tot het er echt toe doet.

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

oeps

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

wie gaat er w8en op de GF5 en slaat de GF4ti4600 over???

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• toastingnow
Op donderdag 07 februari 2002 01:22 schreef MaxKeyner het volgende:

[..]

ik heb die kaart.. draait nu stabiel op 275/520.. ga nog verder met extra cooling. ik heb geen seconde spijt gehad van aanschaf
offtopic:
Toch leuk om te horen. Werd op 't laatst een beetje kriegel van Leadtek wel/niet goed. Chaintech wel/niet goed. Daar de Leadtek ook goede 2d filters heeft, is m'n keuze daarop gevallen. Pff..duurt nog twee weken tot de pcdumpdag... :)

• Railgunner
  • Laatst online: 06-05 20:05
Op maandag 04 februari 2002 19:17 schreef pSycho_Y2K het volgende:
Geen wonder dat 3dfx met Nvidia ging samenwerken en enorm bekend staan voor 3D videokaarten.

ATi kwam pas in beeld toen ze met de Radeon 8500 kwam.
En dat was niet zo lang geleden.
Ik kies voor een goed merk, ATi mag dan wel een mooie snelle concurrerende kaart (voor het eerst) op de markt brengen, maar dan moeten ze er ook voor zorgen dat de rest ook goed is.
1. 3dfx werkt niet samen met Nvidia, ze zijn overgenomen door Nvidia (ze waren failliet).
2. ATI bestaat al veel langer dan jij denkt. Ze leveren veel kaarten aan OEM bouwers (vroeger zeer veel, nu snoept Nvidia wat af) en ze hebben ook al een tijdje 3D kaarten.
Eerste serieuze 3D kaart was de Rage Fury, gevolgd door Rage Fury MAXX 64 MB (dat waren twee GPU's op 1 kaart, a la V5 5500) en daarna de Radeon, die er in een aantal smaken was:
32 MB SDR, 32 DDR, 64 DDR, 32VE, 64 ViVO, 32AIW en later nog 64 SDR.
In Q3 2001 hebben ze dan de 7500 en 8500 ingevoerd, en de oudere Radeons andere nummers gegeven (64 DDR werd 7200 etc.).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op maandag 04 februari 2002 19:18 schreef We Are Borg het volgende:
Ok, ik had het verkeerd gelezen :) Ati drivers zijn id niet slecht meer
Op maandag 04 februari 2002 19:19 schreef pSycho_Y2K het volgende:
Zijn de drivers van ATi niet slecht meer? Goed, dan trek ik m'n vorige mening terug, no hard feelings. ;)
Nee, nVidia maakt goede drivers wilden jullie zeggen...

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

hallo heej :D gaan we weer een beetje ontopic |:(
mijn vraag was dus wie gaat de GF4 over slaan en heeft dus al een GF3 en koopt later een GF5 wanneer die uitkomt?????????

• rvrbtcpt
Dat zullen de meesten wel doen. De toegevoegde waarde van een GF4 tegenover een GF3 zijn meer FPS.
Als je een GF2 hebt dan heb je er meer aan omdat je ook Directx 8.1 ondersteuning krijgt. Iets wat de meeste nieuwe 3D games nu toch wel gaan ondersteunen.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online

De R8500 heeft alles wat de GF4 zal bieden.

Ben ik het niet helemaal mee eens lieverd.
De G3 was op sommige gedeeltes sneller als een R8500.
Bv de Nature scene.

En ik denk dat de G4 niet langzamer erin zal zijn als de G3 :?
Die score die eerst op Tweakers was te vinden was een vergelijking tussen een Geforce3/P3 met een R8500/p4
En dan ook nog een vet overgeclocked.

Ik was eerst aan het denken aan een Ti4600 maar wacht toch ook liever op de R300. :7

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Op donderdag 07 februari 2002 15:14 schreef RoadKill21 het volgende:
hallo heej :D gaan we weer een beetje ontopic |:(
mijn vraag was dus wie gaat de GF4 over slaan en heeft dus al een GF3 en koopt later een GF5 wanneer die uitkomt?????????
Ja dat is dus maar net de vraag of nVidia een jaar bij deze GPU zal blijven. Een Ti500 is namelijk gewoon een overklokte GF3, net als dat de GF2 Ultra een overklokte GF2 is en ga zo maar door. Als ze pas over een jaar de echte opvolger introduceren dan ga ik ZEKER voor de R300, komt nVidia ipv een slappe update ECHT met een GF5 dan wil ik er nog over nadenken. Dus het is afwachten wat het wordt

Breek je nek voorzichtig

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

thnx

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
lees: "het zou mij niet verbazen als spellen als DOOM3 DX9 ondersteuning krijgen"
Mij wel iig, ik dacht dat john carmack 1 van de voorvechters van OpenGL was?, daarnaast kun je grafisch gezien hetzelfde (en vaakz elfs meer) met opengl)

Bovendien heb je niets aan nieuwe features/dx 9 support als het nog jaren duurt voordat er spellen voor zijn..nvidia snapt gewoon dat nieuwe feautures nu ff geen added value hebben..

ATI is weer redelijk stil (de r300 zou toch in januari 2002 komen?), ik vind hun kaarten best goed maar ze hebben nogal de neiging te overdrijven wat betreft hun releases en hun prestaties, ik denk dat bovendien nvidia de gf4 (4400 en 4600) wel snel de markt op kan zetten, dus ik verwacht die gf 4 kaarten al wel binnen een maand

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

De R300 komt ZEKER NIET IN januari, en zou dat ook niet, dat waren van die inquirer roddels. De R300 staat gepland voor Q2. Maar dat nVidia "begrijpt" dat er geen behoefte is aan niewe freatures is natuurlijk onzin, als dat zo was hedden ze helemaal nix veranderd en puur de snelheid verbeterd. En als ze dat echt zouden vinden hadden ze niet de meest onbelangrijke features aangegrepen in een intervieuw toen de R8500 uitkwam. Ze noemden daar namelijk features op om ook maar een leuk lijstje te krijgen, maar vergaten er bij te zeggen dat de Features ook en beter op een andere manier gedaan konden worden :)
ATi overdrijft gelukkig een stuk minder bij pressreleases dan nVidia gewent is om te doen.

De GF4 is in mijn ogen echt niet meer dan een Inhaalslag om ook maar leuke features op de doos te kunnen zetten, en als ze echt een GF4 Ultra ipv een GF5 gaan brengen na 6 mndn zoals gewoonlijk vrees ik dat dat niet zo'n goed id is.

Maar dat is speculatie.

edit:

Trouwens in een interview met een nVidia mannetje gaven ze juist aan dat het nu de tijd was om niet de chip op zich sneller te maken, maar meer features in te bakken zodat zoveel mogelijk in hardware gedaan kan worden. Lijkt me vreemd als je na een jaar alweer van dat geweldige idee afstapt, want het is gewoon een waarheid als een koe, we naderen nu het tijdperk waarbij niet de snelheid pursang belangrijk is, maar meer de features die de kaart toegevoegde waarden geven. IQ is een hot item in videogame land.

Ik blijf het trouwens raar vinden dat nVidia geen DX 8.1 shaders in hun kaartje heeft gestopt...

Breek je nek voorzichtig

• We Are Borg

We Are Borg

Op donderdag 07 februari 2002 15:09 schreef warp het volgende:

[..]

[..]

Nee, nVidia maakt goede drivers wilden jullie zeggen...
Ehm, wij zeggen toch dat Ati nu wel goede drivers maakt. En ja, ik zeg dat nVidia goede drivers maakt. Nog nooit gezeik mee gehad en ga altijd er op vooruit.

En kom nou niet met "Die en die hadden wel problemen", want met Ati is dat ook. Niet bij iedereen werkt alles meteen goed. Dus ik begrijp je punt hier niet |:(

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 07 februari 2002 16:52 schreef We Are Borg het volgende:
Ehm, wij zeggen toch dat Ati nu wel goede drivers maakt. En ja, ik zeg dat nVidia goede drivers maakt. Nog nooit gezeik mee gehad en ga altijd er op vooruit.

En kom nou niet met "Die en die hadden wel problemen", want met Ati is dat ook. Niet bij iedereen werkt alles meteen goed.
Erhm, juist met de recente nVidia Detonator XP drivers regent het problemen; die zijn gewoon buggy en dat is toch echt wel algemeen bekend (de infinitive loop).

Doe voor de gein maar eens een search op GoT.
Dus ik begrijp je punt hier niet |:(
Tsja... dat kan ik ook niet helpen ;)

Verwijderd

- DirectX 9 komt pas in September uit.
- ATi R300 komt tegelijkertijd met DirectX 9
____________________________________________ +

- ATi R300 komt pas in September uit ;)

--

Tegen die tijd is er waarschijnlijk ook een GF4 met DX9 ondersteuning

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

[..]

[..]

[..]

R300 komt dus pas na de GF4. Dan kan je blijven wachten want dan komt al gauw weer de GF5 en die zal dan weer meer dingen ondersteunen. Dus das een beetje vaag argument
Goed gesproken, verder, het ligt eraan wat je eist.

NU een GF3Ti200 of ATI R8500(LE) lijkt me ook een hele goeie keus.

Als je cash hebt, gek bent van FSAA, gelijk een GF4 halen over een maand.

Eer dat we dx9 terug zien in spellen in voldoende aantallen zit je 2 jaar verder.

Niet op voorraad.

Verwijderd

Waar het op neer komt: ben je blij met hetgene wat je hebt, ok, niet investeren (1024 is genoeg om te gamen voor je). Ben je veeleisende gamer en wil je bijvoorbeeld aquanox op 1600 x 1200 spelen, tja, dan wordt het toch die geforce 4. Kortom: Geforce 4 is alleen voor mensen bedoeld die willen spelen op hoge resoluties. Je hebt van die mensen die het niet boeit (hoorde ik daar maar bij :( ) maar ik ben gewoon een verwend tweakertje. Tja sorry 8-)

• FMS
  • Niet online

FMS

je kunt maar eindeloos door discussieren over welke kaart beter is en welke sneller. En of DX9 ondersteuning is. maar waar het op neer komt is je budget, simpel. Verder geen uitleg nodig neem ik aan.

ik ga de G4 ga niet nemen. (ik spaar voor een Hyundai coupe) maar de gene die dat doen (ed denk ik ;) ) Zullen vast vele uren plezier van hebben.

• BigB
  • Niet online
Tjah je kan wel een GF4 kopen alleen het jammere is altijd dat het over een half jaartje alweer super goedkoop is zon GF4 en dat je dus best snel veel geld kwijt bent :)

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Super goedkoop? pardon, damn mijn mijn vader moet meer gaan verdienen dan kan ik 380 euro ook goedkoop noemen :P ;)

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

Dan moet je pilletjes gaan verkopen :7. 50 van die dingen, en je hebt hem :)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
als dat zo was hedden ze helemaal nix veranderd en puur de snelheid verbeterd. En als ze dat echt zouden vinden hadden ze niet de meest onbelangrijke features aangegrepen in een intervieuw toen de R8500 uitkwam. Ze noemden daar namelijk features op om ook maar een leuk lijstje te krijgen, maar vergaten er bij te zeggen dat de Features ook en beter op een andere manier gedaan konden worden

ATi overdrijft gelukkig een stuk minder bij pressreleases dan nVidia gewent is om te doen.
Ze hebben ook nauwelijks iets gewijzigd, alleen de bestaande dingen verbeterd en de snelheid flink omhoog gegooid..

Toen de 8500 net uitkwam was iedere ati-zealot lyrisch over de nieuwe (en net als bij nvidia) vaak ongebuikte feautures, wat ati nu echt beter doet dan nvidia is HSR

Ati houdt zich nooit aan hun timeframe, laat stiekem een ondergklokte OEM versie voor de retail doorgaan, suggereert dat de 8500 30% sneller was dan de ti500 (op hun site stond dat de 8500 30% sneller was dan de snelste kaart van de concurrentie, op dat moment de ti500, dat ze daar in kleine letters onderzetten dat het niet de ti500 maar de gewone geforce betreft betekent dat ze al wel wisten dat ze onzin spuiden...daarnaast is de 8500 nog niet eens de helft van 30% sneller dan de gewone geforce 3..)

Kijk, ik heb zeer negatieve ervaringen met ati, ik zie weinig dingen die daar verandering in brengen, ik was zeker wel geinteresseerd in de technisch betere 8500 (nu ik de lagere prijzen van de gf 4 gezien heb niet meer), helaas negeerde ati linux gebruikers dus kwam ik weer bij nvidia uit.

De pressreleases van nvidia zijn idd niet van elk ander bedrijf te onderscheiden, maar zulke onzin als in de pressrelease van de 8500 heb ik nog maar weinig gezien..

wat ik wel mooi vond van ati was dat ze de retail snel in prijs lieten zakken (van $399>$299>$250), maar ja, de 8500 scheelt maar $30 met de ti500 in de vs, dus het feit dat er in nederland 150 piek tussenzat was niet voldoende om veel te verkopen (de markt in de vs is nu eenmaal groter)

Met de gf4 bediend nvidia percies de markt, snellere kaarten dan de concurentie met alle feuatures voor de komende generaties 3d enigines voor een lagere prijs dan de concurrentie...ideaal voor de consument toch?

Ik hoop dat de r300 snel komt, dat zet de prijzen nog iets meer onder druk (al zit de 8500 op zn lowest point)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Naja dat ervaar jij misschien zo, ik geef eerlijk toe dat ik liever ati heb dus dat zal een hoop beinvloeden. maar wat ik wel grappig vind is dat een hoop mensen de R200 geen nieuwe generatie vonden en de GF4 nu ineens wel, beetje vreemd.

ATi heeft geen 150 borden voor retail door laten gaan hoor, dat waren de winkels zelf die er dat van maakte. De Timeframe bij ATi is: Als het af is en daar zijn ze nog nooit vanaf geweken :D Ja grappig dat iedereen dat zegt, maar ATi geeft NOOIT een datum weg, maar als er eenmaal een roddel is dan is hij moeilijk weer weg te krijgen.

Trouwens die 30% klopte.....tot de detXP en Ti500 werden gereleased :D

Elke firma heeft zo zn eigenaardig heden. Maar er zijn dingen bij nVidia die ik niet zo kon waarderen, en als je eenmaal wat hebt en je vind dat goed dan blijf je daar snel bij.

Omdat ik een R8500 heb zal ik dus niet overstappen op een GF4, ook omdat hij met te duur is en verhoudingsgewijs weinig voor terug krijg. Had ik mn ViVO 64 MB DDR Radeonnetje nog gehad dan had ik er zeker over nagedacht.

Ik ben nog vrij open minded, maar ik vind het zo jammer dat er een hoop mensen zo kortzichtig zijn en per definitie stellen dat alles Niet nVidia of niet ATi meteen troep is (net welke kant je kiest).

Ook grappig is dat er zat mensen zijn die denken dat SmartShaders (ATi) en nFiniteFX engine (nVidia) 2 hele verschillende dingen zijn, maar dat zijn gewoon 2 namen voor dingen die ongeveer het zelfde doen (die van ATi kan alleen net ff meer tegelijk/PS 1.4 aan)Maar in wezen dus gelijke dingen.

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 00:51 schreven blouweKip en Pyro_Path een heleboel.

Tering, hoop info. Opzich hebben jullie allebei wel gelijk, maar ik denk toch dat je eindeloos kan blijven ouwehoeren over dit onderwerp. AHHHH!!! Het zijn allebei bastards die profiteren van mensen met geld, ze willen allebei 1 ding, geld en de wereld draait om 1 ding: GELD. Het topic luid: Wat is slim? Geforce 4, ATI R300 en DX9, snap er geen fuck van wat de topic starter nou eigenlijk wil horen, wil bereiken, maar het zal allemaal wel. Als je de snelste kaart wil koop je een Geforce 4, wil je veel features met veel bugs koop je een ATI, flame?

• FMS
  • Niet online

FMS

veel features met veel bugs koop je een ATI, flame?
ehm, juist ja.

The_PyroPath, het is nu zo dat nVida een beter markt positie heeft dat ATI (DUH) meer naam bekendheid onder de nieuwkomers. kijk maar es naar die tijdschriften, die lopen ook op ATI af te zeiken. Terwijl een paar jaar terug nVida de lul was, en 3Dfx was the all mighty heilige.
en het is wel erg |:( om fanatiek "fan" van een fabrikant te zijn. ik bedoel, AMD, Intel, ATI, nVida, ze produceren de produceren voor ons, de klant is koning. je moet gewoon heel goed kijken wat de product te bieden heeft en weten wat jou eisen zijn.

en nu :z

Verwijderd

He bah, wat saai. Slapen, was dat? :)

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Ja fanboy is slecht, fan niet.

Maar inderdaad, ze wordnen vaak afgezeken, en vaak omdat ze van horen zeggen hebben. En dat is jammer, ze krijgen geen kans. Maar een feit is dat ze kwa hardware zeker op hetzelfde niveau zitten, en kwa features zelfs nog iets verder.

Met de Radeon 1 waren nogal veel compatibliteits problemen omdat ATi niet veel samenwerkte met ontwikkelaars, nu is dat heel erg verbeterd.

ATi zal stukje bij beetje zijn naam kunnen verbeteren, en ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat er in de toekomst een soort co-schap zal ontstaan tussen de twee, misschien wel meer. ATi staat nog steeds bekend om zn OEM spullen en dat werkte maar waren geen hoogvliegers. Dat hebben ze zo lang gedaan dat ze daar nu last van hebben. nVidia heeft zich vrijwel meteen op de 3D markt gestort die op dat moment geweldig open was. De naam is dus vanaf vrijwel het begin geassocierd met 3D.

ATi zal er wel komen maar het duurt even om naam en faam te maken. Daar komt bij dat dingen heel anders opgevangen worden. evengrote fouten van nVidia en ATi worden heel anders ervaren. Helaas.

Op het moment zitten ze om en om met de product cycle, want eerst kwam de Ti500, toen de 8500, vervolgens GF4, dan komt R 250, maar ik denk dat DX 9 de eerste echte titanen strijd zal worden. Ik heb wat contact met iemand uit Canada en hij zegt dat we veel van de R300 kunnen verwachten. Dit omdat de Core voor een heel groot deel vernieuwd is. GF4 is een upgrade van3 en die was dat weer van 2 en die weer van 1. De R250 is een upgrade van R200, en die was dat weer van R100. MAar R300 schijnt voor een groot deel nieuw te wezen. Ze zijn zeker van plan het met de R300 allemaal gladjes te laten verlopen. En met de huidige developer banden die ze hebben opgebouwd maken ze daar een goede kans op. Mits ze die te vriend houden.

Met de RadeonI moest ATi nog een hoop leren, en dat is in de Radeon8500 goed naar voren gekomen. Ze spelen nu ook een pr spelletje en hebben een hoop zaken verandert. De Radeon was een kaart waar je mee om moest leren gaan en tweaken tot je een ons woog, De radeon 8500 heeft dat een STUK minder omdat de banden met ontwikkelaars een stuk beter zijn. Dus met de komst van de R300 denk ik dat het een goed concurend erbij hebben.

nVidia zit daarentegen ook niet stil en ik verwacht dan ook zeker dat ze geen GF4 Ultra op de markt zullen brengen maar en meteen met een GF5 komen, anders kan ze dat duur komen te staan.

Maar waar houd het op? Veel monitoren kunnen geen resoluties hoger dan 1600x1200 weergeven op fatsoenlijke refreshrates. Dus FSAA en HOS zullen belangrijker worden, net als texture kwaliteit. Geen hogere snelheid in resolutie maar constante snelheid, waarbij het dus zeer weinig uitmaakt wat je hem voor zn kiezen gooit.

Wat slim is? inspringen op het juiste moment. Upgraden naar een GF3 of Radeon8500 maar als je persee het nieuwste van het nieuwste wilt hebben en geld zat hebt, ga je lekker de GF4 kopen, maar om van DX9 volledig gebruik te gaan maken moet je dan wel bedenken dat je GF4 een "kort" leven beschoren is.

Ik heb me zo onafhankelijk mogelijk proberen op te stellen en een blikje in de toekomst proberen te geven zoals ik denk dat hij eruit gaat zien, en dat is er een waarbij niet alleen nVidia bekend zal zijn, maar ATi ook serieus genomen wordt. Want je moet toegeven dat ze mooie hardware neerzetten. Hopen dat ze snel de HighPoly bug verhelpen, kunnen we weer meer genieten in de toekomst. En dat nVidia de infiniteLoop (is dat een feature van de nFiniteFX engine >:) ) en andere XP dingen mag verhelpen.

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

Tering man, en ik dacht dat ik gladjes kon lullen :) Mooi verhaal, ik wou dat ik zoveel verstand ervan had. Mij benieuwen hoelang het duurt voordat de R250 de gf4600 eruitblaast, waardoor nvidia de geforce 4600 x uitbrengt, een ultra op een tera gehalte??!! Wat nvidia doet is logisch, net zolang hun product uitmelken tot ze met iets nieuws kunnen komen. Wat jij zegt over de R300 moet je echt serieus met een korreltje zout nemen, die gozer kan lullen wat die wil, het gaat uiteindelijk om geruchten. Ennuh, je kan niet zomaar ff elk half jaar een nieuw ontwerp toepassen van chippies. Het worden steeds meer transistortjes, en over pak en beet 5 jaar zitten er meer dan 500 miljoen stuks op 1 stukkie pcb. Niet te doen dus om elk jaar met iets nieuws te komen. Daarentegen, als je 1 keer iets goed maakt, hoef je dit niet steeds te verbeteren. Maar lichtelijk aan te passen.....

Oja, dit grafisch geweld houd natuurlijk een keer op. Wanneer de kaarten echte textures kunnen renderen in een omgeving met echte realistische omgevingen, zal het minder hard gaan als nu.

• Halo_Master
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-04 15:41

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Gewoon een maandje wachten tot de R250 wordt gepresenteerd op CEBIT.Dan ff review afwachten en kijken welke de beste is gf4 ti4600 of r250.
Dan eventueel besluiten of je gaat wachten op de R300.of een tussenstapje maken(r250,ti4600,4400).Dus over een weekje of 4 duidelijkheid.

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Verwijderd

Wachten is kut :) Ik haaaaaaaat wachten! :)

Verwijderd

Probleem van ATI is...Waar kan je die kaart kopen!!! Ik vind dat ding dus echt nergens, ja via pricewatch en dergelijke, maar stap een winkel binnen (nee nee geen Vobis, Dynabyte en dat soort winkels maar gewone zaken) ik zie hem niet, Ook niet op beurzen...wel jammer want ATI is wel relaxt kaartje...

• Glorificationer426
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 22:25

Glorificationer426

come we hero rush yes?

waarom bestel je hem niet via een online winkel onder rembours? dan betaal je pas als ie er is, en bij een goede winkel kan je hem een dag later al hebben, gewoon ff de shopsurveys doorlezen.

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

Verwijderd

Tis zeker een mooie kaart, jammer idd van de verkrijgbaarheid

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

ey mensen eindelijk wat minder geflame en goed geonderbouwde verhalen :P
maar wat d8 je van 64 bit kleur hmmmmmmmmmm :9~.

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

De R300 is al net zo lang in design als dat de R200 ongeveer dat was dus dat is behoorlijk lang. Lang genoeg om de core vanaf de grond toe op te bouwen. En mijn bron heeft al vaker gelijk gehad dus laten we hopen dat dat nu ook het geval is.

Maar zeg eerlijk op dit moment kan je gewoon geen slechte kaart kopen als je een van beide neemt.

Breek je nek voorzichtig

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

64 BIT kleuren zullen er trouwens niet op je scherm verschijnen, maar er word intern gerekend met 64 bit waardoor er minder afrondingfouten optreden wat resulteert in nog minder banding in vooral fox en dat soort dingen.

Breek je nek voorzichtig

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

tja helaas idd nog geen 64bit kleur o.a. dankzij M$ :(
welke nieuwe features denken jullie dat de GF5 gaat bevatten ???

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 16:00 schreef The_PyroPath het volgende:
mijn bron
Hoort hem dan :) Zeker iemand van de FBI ofzo >:)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:25
Ik ben trouens beniewd waar mensen het idee dat de gf4mx sneller dan de gf3 vandaan halen. Het is een hoger cijfertje, maar at is dan ook alles. GF3 heeft als core NV20 de GF4 NV25 en de GF4MX NV17. De GF4MX is dus zelfs 'ouder' dan de GF3.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 16:07 schreef RoadKill21 het volgende:
tja helaas idd nog geen 64bit kleur o.a. dankzij M$ :(
welke nieuwe features denken jullie dat de GF5 gaat bevatten ???
Ik denk live 3d bumptripping en shitdipping. Vergeet vooral niet de quadrobumpinghydromappingenvironmentalnegativepolair uhhhhh uhhhh uhhh nee, fantasie is op

Verwijderd

[..]

[..]

[..]

Helemaal mee eens ! gf4 ti is heeeel wat sneller dan de 8500.

Plus dat dx9 verhaal, leuk , maar hoe lang gaat het duren voordat deze features gebruikt gaan worden ?
De gf4ti is een goede stap ! ik wil op 1600x1200 gamen ! en de gf3 is daar nog te licht voor en een gf4 nog niet.

Verwijderd

wachten IS een vaag argument :D

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

LOL >:) Pjoeloe

Verwijderd

Ach ja, je mot toch wat? (als het maar niet wachten is gniffel)

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

ik zie alweer een slotje in de verte aankomen als we nu niet ontopic gaan

• Derrick
  • Laatst online: 31-07 18:30
Geforce 4. Niemand houdt van wachten.

Verwijderd

Op donderdag 07 februari 2002 18:01 schreef warp het volgende:

[..]

Erhm, juist met de recente nVidia Detonator XP drivers regent het problemen; die zijn gewoon buggy en dat is toch echt wel algemeen bekend (de infinitive loop).

Doe voor de gein maar eens een search op GoT.
[..]

Tsja... dat kan ik ook niet helpen ;)
ja veel kunnen ze er niet aan versnellen die infinite loop sucked omdat sommige mobo's de driving strenght niet meer aankunnen op zich maar aan andere kant als je die bug krijgt neem je gewoon oudere detonators dan is je vid. kaart gewoon verouerd :P
Pagina: 1 2 Laatste