Ja fanboy is slecht, fan niet.
Maar inderdaad, ze wordnen vaak afgezeken, en vaak omdat ze van horen zeggen hebben. En dat is jammer, ze krijgen geen kans. Maar een feit is dat ze kwa hardware zeker op hetzelfde niveau zitten, en kwa features zelfs nog iets verder.
Met de Radeon 1 waren nogal veel compatibliteits problemen omdat ATi niet veel samenwerkte met ontwikkelaars, nu is dat heel erg verbeterd.
ATi zal stukje bij beetje zijn naam kunnen verbeteren, en ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat er in de toekomst een soort co-schap zal ontstaan tussen de twee, misschien wel meer. ATi staat nog steeds bekend om zn OEM spullen en dat werkte maar waren geen hoogvliegers. Dat hebben ze zo lang gedaan dat ze daar nu last van hebben. nVidia heeft zich vrijwel meteen op de 3D markt gestort die op dat moment geweldig open was. De naam is dus vanaf vrijwel het begin geassocierd met 3D.
ATi zal er wel komen maar het duurt even om naam en faam te maken. Daar komt bij dat dingen heel anders opgevangen worden. evengrote fouten van nVidia en ATi worden heel anders ervaren. Helaas.
Op het moment zitten ze om en om met de product cycle, want eerst kwam de Ti500, toen de 8500, vervolgens GF4, dan komt R 250, maar ik denk dat DX 9 de eerste echte titanen strijd zal worden. Ik heb wat contact met iemand uit Canada en hij zegt dat we veel van de R300 kunnen verwachten. Dit omdat de Core voor een heel groot deel vernieuwd is. GF4 is een upgrade van3 en die was dat weer van 2 en die weer van 1. De R250 is een upgrade van R200, en die was dat weer van R100. MAar R300 schijnt voor een groot deel nieuw te wezen. Ze zijn zeker van plan het met de R300 allemaal gladjes te laten verlopen. En met de huidige developer banden die ze hebben opgebouwd maken ze daar een goede kans op. Mits ze die te vriend houden.
Met de RadeonI moest ATi nog een hoop leren, en dat is in de Radeon8500 goed naar voren gekomen. Ze spelen nu ook een pr spelletje en hebben een hoop zaken verandert. De Radeon was een kaart waar je mee om moest leren gaan en tweaken tot je een ons woog, De radeon 8500 heeft dat een STUK minder omdat de banden met ontwikkelaars een stuk beter zijn. Dus met de komst van de R300 denk ik dat het een goed concurend erbij hebben.
nVidia zit daarentegen ook niet stil en ik verwacht dan ook zeker dat ze geen GF4 Ultra op de markt zullen brengen maar en meteen met een GF5 komen, anders kan ze dat duur komen te staan.
Maar waar houd het op? Veel monitoren kunnen geen resoluties hoger dan 1600x1200 weergeven op fatsoenlijke refreshrates. Dus FSAA en HOS zullen belangrijker worden, net als texture kwaliteit. Geen hogere snelheid in resolutie maar constante snelheid, waarbij het dus zeer weinig uitmaakt wat je hem voor zn kiezen gooit.
Wat slim is? inspringen op het juiste moment. Upgraden naar een GF3 of Radeon8500 maar als je persee het nieuwste van het nieuwste wilt hebben en geld zat hebt, ga je lekker de GF4 kopen, maar om van DX9 volledig gebruik te gaan maken moet je dan wel bedenken dat je GF4 een "kort" leven beschoren is.
Ik heb me zo onafhankelijk mogelijk proberen op te stellen en een blikje in de toekomst proberen te geven zoals ik denk dat hij eruit gaat zien, en dat is er een waarbij niet alleen nVidia bekend zal zijn, maar ATi ook serieus genomen wordt. Want je moet toegeven dat ze mooie hardware neerzetten. Hopen dat ze snel de HighPoly bug verhelpen, kunnen we weer meer genieten in de toekomst. En dat nVidia de infiniteLoop (is dat een feature van de nFiniteFX engine

) en andere XP dingen mag verhelpen.