Have a wheelie good weekend!
Misschien is hij daar onderhouds monteur van de compiesOp donderdag 31 januari 2002 17:01 schreef FragDaddy het volgende:
[..]
nee. hij prutst liever zelf wat![]()
lijkt me niet zo slim hoor
Verwijderd
Nee natuurlijk is dat niet serieus. Het was om aan te geven dat dingen met dezelfde specs. niet hetzelfde hoeven te presteren.Op donderdag 31 januari 2002 17:00 schreef FragDaddy het volgende:
[..]
doh! dit is toch niet serieus he. ik weet wel zeker dat jou 3com sneller is als die no-name realtek-chipset zooi van vobis.en inderdaad. daar betaal je dan ook voor.
had 3 jaar geleden een laptop van compaq gekocht. Ik dacht niet te duur doen dus koop ik zo'n soho (small office home office) pressaria laptop.
Bleek laatst het kabeltje tussen het scherm en het mobo te zijn gescheurd. Ik bellen naar compaq en bleek dat ze voor de soho markt niet aan spareparts doen. Had ik nou iets meer uitgegeven voor een armada, dan had ik mijn laptop scherm ook nu nog kunnen gebruiken.
Weer een voorbeeld dat goedkoop na verloop van tijd duurkoop is.
Heb ook ooit een ethernet adsl modem gekocht. Had ik niet de veel goedkopere usb versie moeten nemen? Ik heb iig nooit problemen gehad met de ethernet versie.
Ook heb ik zo'n microsoft muis. Dat ding doet het al jaren. Had ik niet net zo goed een asiasataki muis van 10 gulden kunnen kopen?
Ik hoop van niet gezien zijn (gebrek aan) kennis over deze materie.Op donderdag 31 januari 2002 17:06 schreef Go0s het volgende:
Misschien is hij daar onderhouds monteur van de compies![]()
Even twee dingen
ten eerste vind ik dat sommigen van jullie echt schijt hebben aan de netiquette. Ik kom hier niet om antwoorden te lezen als 'AMD zuigt - einde'. Vervolgens begint iedereen elkaar af te zeiken over hoe goed of slecht AMD wel of niet is.
Het niveau van een groot deel van de reacties vind ik persoonlijk bedroevend laag. Natuurlijk weet ik dat ik wel een beetje vasthield aan mijn idee. Je moet wel beseffen dat het de aard van mijn beestje is. Ik heb geen zin om iets NIET te doen omdat ik er niet genoeg van weet. In dat soort gevallen ga ik na dit soort fora om om hulp te vragen. Daar is het voor bedoeld toch? Niet om vervolgens afgezeken te worden. De bedrijfskritische aard van de gegevens was enigszins wel wat overdreven. Zo erg is het nu ook weer niet. Op dit moment is de situatie veel en veel riskanter en alles is wat dat betreft een vooruitgang.
Natuurlijk kun je fouten maken door onwetendheid. Het is alleen wel zo dat ik de ruimte heb gekregen om eerst eens goed te testen wat er allemaal mogelijk is. Dat betekent dat de servers eerst een tijd parallel gaan draaien aan de aanwezige machine. Het is dus ook een leerervaring. Een groot deel van de zaken die hier gezegd zijn zijn allang aan bod gekomen. Zo staat er al een grote 80GB tapestreamer van HP die trouw iedere avond een tapeje uitspuugt die mee naar huis genomen worden. Sommigen van jullie hebben dat geopperd en daar is bijvoorbeeld allang aan gedacht.
Ten tweede
Een aantal mensen hebben me via email op een veel constructievere manier geholpen en intussen ben ik er wel van overtuigd dat een dell server een goede oplossing kan zijn. De prijs valt idd best mee als je kijkt op lebox.com.
Diegenen die constructieve kritiek hebben gegeven; bedankt. De rest: leer eens netjes te reageren ofzo.
ten eerste vind ik dat sommigen van jullie echt schijt hebben aan de netiquette. Ik kom hier niet om antwoorden te lezen als 'AMD zuigt - einde'. Vervolgens begint iedereen elkaar af te zeiken over hoe goed of slecht AMD wel of niet is.
Het niveau van een groot deel van de reacties vind ik persoonlijk bedroevend laag. Natuurlijk weet ik dat ik wel een beetje vasthield aan mijn idee. Je moet wel beseffen dat het de aard van mijn beestje is. Ik heb geen zin om iets NIET te doen omdat ik er niet genoeg van weet. In dat soort gevallen ga ik na dit soort fora om om hulp te vragen. Daar is het voor bedoeld toch? Niet om vervolgens afgezeken te worden. De bedrijfskritische aard van de gegevens was enigszins wel wat overdreven. Zo erg is het nu ook weer niet. Op dit moment is de situatie veel en veel riskanter en alles is wat dat betreft een vooruitgang.
Natuurlijk kun je fouten maken door onwetendheid. Het is alleen wel zo dat ik de ruimte heb gekregen om eerst eens goed te testen wat er allemaal mogelijk is. Dat betekent dat de servers eerst een tijd parallel gaan draaien aan de aanwezige machine. Het is dus ook een leerervaring. Een groot deel van de zaken die hier gezegd zijn zijn allang aan bod gekomen. Zo staat er al een grote 80GB tapestreamer van HP die trouw iedere avond een tapeje uitspuugt die mee naar huis genomen worden. Sommigen van jullie hebben dat geopperd en daar is bijvoorbeeld allang aan gedacht.
Ten tweede
Een aantal mensen hebben me via email op een veel constructievere manier geholpen en intussen ben ik er wel van overtuigd dat een dell server een goede oplossing kan zijn. De prijs valt idd best mee als je kijkt op lebox.com.
Diegenen die constructieve kritiek hebben gegeven; bedankt. De rest: leer eens netjes te reageren ofzo.
Post aub dan ff de specs van die Dell server, inclusief prijs!
Duh, dat is een snelle conclussie.Op donderdag 31 januari 2002 17:13 schreef warp het volgende:
[..]
Ik hoop van niet gezien zijn (gebrek aan) kennis over deze materie.
Ben overigens geen onderhoudsmonteur, maar als ik een servertje nodig heb dan zet ik deze vaak zelf even in elkaar. Wat betreft support op de onderdelen wat bedoel je daar mee?
Wanneer er bij ons iets kapot is dan vervang je het toch gewoon. Bij instabiliteiten is het lastig. Zo had ik dus een 3ware Raid controller die niet stabiel was en aangezien ik er geen twee had was het lastig testen.
Je kan inderdaad ook een compaq /dell /hp server kopen wanneer je niet de mogelijkheid / tijd / inzicht hebt om bij problemen een oplossing te verzinnen, maar neem van mij aan dat de meeste problemen toch echt software zijn en geen hardware.
Voor de rest is het gewoon een kostenplaatje. Wanneer je voor een A-merk server kiest dan mag je rekenen op support. Wanneer je die kennis niet in huis hebt dan moet je uiteraard voor het A-merk gaan. Je kan namelijk niet verwachten van de PC-boer op de hoek dat die snelle oplossingen kan bieden bij bedrijfskritische toepassingen. Bovendien kan je bij A-merken makkelijker terugvallen op de daar aanwezige kundigheid.
Wat je trouwens ook vaak ziet is dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor de inkoop van dat soort dingen voor een A-merk kiezen omdat er bij problemen ze niet het verwijt krijgen dat de verkeerde spullen hebben gekocht. Dat zouden ze wel bij een AMD-kloon krijgen omdat diegene die dat beoordeeld daar toch naar wijst als zijnde "oorzaak". Een inkoper kiest dus vooral op reputatie en pas daarna komt kwaliteit. (Zucht, volgens mij dwaal ik af)
En wat ik wel ben: gewoon een linux systeembeheerder.
Standard Features: Maximaal 2 Intel® Pentium® III processorsOp donderdag 31 januari 2002 18:11 schreef ChUcKiE het volgende:
Post aub dan ff de specs van die Dell server, inclusief prijs!
133MHz Front Side Bus voor snelle data doorvoer
ServerWorks ServerSet LE III Chipset
4x (168-pins, 72-bit) DIMM sockets voor een maximum van 2GB ECC geheugen
Geintegreerde Intel Pro/100+ (10/100MB) Fast Ethernet Controller
4x (1.0'') non-hot-plug hard drive bay's voor een totaal van 292GB interne opslag
3x (5,25'') Peripheral bays
3,5'' 1,44MB floppy drive
4 PCI sloten (64bit, 33MHz) en 2 PCI sloten (33bit, 33MHz)
Geintegreerde Adaptec AIC-7899 dual channel Ultra 3 (U-160) SCSI controller
Geintegreerde ATI-Rage XL videocontroller met 4MB SDRAM
2 non-redundant, non-hot-plug ventilatoren
Standaard 330 Watt PFC Compliant Non-Redundant powersupply
eDoc's, browser georienteerde handleidingen
Dell OpenManage Server Assistant v6.x
Tower Chasis (45,9cm H x 21,6cm B x 43,6cm D)
Processor: Intel® Pentium® III processor 933MHz/256kB Cache
Geheugen: 512 MB ECC SDRAM (1x512) (+ EUR 380.00 EUR) (+ FL 837.41)
1e Harde schijf: 18 GB Ultra-3 (U160) SCSI 10000RPM (1.0") (+ EUR 210.00 EUR) (+ FL 462.78)
2e Harde schijf: 18 GB Ultra-3 (U160) SCSI 10000RPM (1.0") (+ EUR 340.00 EUR) (+ FL 749.26)
3e Harde schijf: 18 GB Ultra-3 (U160) SCSI 10000RPM (1.0") (+ EUR 340.00 EUR) (+ FL 749.26)
4e Harde schijf: Geen 4e harde schijf
RAID configuratie eenvoudig: RAID 5 (min. 3 identieke schijven)
RAID configuratie complex: Geen RAID
RAID Controller: PERC3/SC + 32MB Parity cache (+ EUR 535.00 EUR) (+ FL 1178.98)
Extra SCSI controller: Geen extra SCSI controller
CD-ROM / DVD-ROM Speler: 20-48x CD ROM
Tape Backup unit: Geen tape backup unit
Tape BackUp Software: Geen backup software opties
Tape Backup software opties: Geen backup software opties
Monitor: Geen monitor
Toetsenbord en muis: Geen toetsenbord en muis
Netwerkkaarten: Geen extra netwerkkaart
Modem: Geen modem
Uninterruptible Power Supplie (UPS): Geen UPS
Netwerk Operating System (NOS): Geen Windows NT of Windows 2000
Microsoft Small Business Server: Geen Microsoft SBS 2000
NOS Support: Geen NOS Support
Redhat Linux besturingssysteem: Geen RedHat Linux
Uitgebreidde Linux Support: Geen uitgebreidde Linux Support
Client Licentie upgrades: Geen extra client licenties
Service: Bronze 3 jaar Next Business Day On-Site (+ EUR 130.00 EUR) (+ FL 286.48)
Installatie Service: Geen installatie service
Gebruikshandleidingen: PowerEdge user, installation and troubleshooting Guide (UK) (+ EUR 15.00 EUR) (+ FL 33.06)
Asset Tagging (standaard DellPlus): Standard Tag - Customer name, System type, OS, Barcode (+ EUR 11.35 EUR) (+ FL 25.01)
Dat kost dus 3100 euro ex btw.
Verwijderd
even als laatste nog een kleine mededeling....
als de systemen het levensbloed van het bedrijf zijn...
waarom zou je er dan op besparen.
gooi met geldt, inplaats van al dat gebagger op een amd machine. je hoeft toch geen grafische producten te draaien ?
worden het unix machines of microsoft machines....
dan is amd met microsoft een veel slechter idee.
neem een compaq proliant 6500 ofzo.
alles redundent....
XEON pros. erin
goeie machine.... mooi toch.
geen geld besparing op ICT,... dat gebeurt vaak genoeg !
als de systemen het levensbloed van het bedrijf zijn...
waarom zou je er dan op besparen.
gooi met geldt, inplaats van al dat gebagger op een amd machine. je hoeft toch geen grafische producten te draaien ?
worden het unix machines of microsoft machines....
dan is amd met microsoft een veel slechter idee.
neem een compaq proliant 6500 ofzo.
alles redundent....
XEON pros. erin
goeie machine.... mooi toch.
geen geld besparing op ICT,... dat gebeurt vaak genoeg !
denk je dat je baas daar ook zo over denkt als die servers alweer down zijn en de data van een maand 'weg' is ??Ik heb geen zin om iets NIET te doen omdat ik er niet genoeg van weet. In dat soort gevallen ga ik na dit soort fora om om hulp te vragen.
sorry hoor, maar ik heb dit al te vaak gezien/gehoord en ik weet wat voor problemen je op je hals gaat halen
waarom laat je dit nou niet gewoon over aan mensen die dit de hele dag doen en voor wie dit soort problemen gesneden koek zijn?
echt hoor. het is nu misschien een iets grotere uitgave, maar op termijn bespaar je alleen maar geld !
echt hoor. het is nu misschien een iets grotere uitgave, maar op termijn bespaar je alleen maar geld !
Ik ben het daar dus ook wel mee ens. Dat is ook de reden waarom ik min of meer terug kom op mijn standpunt. De kwestie is gewoon nogal raar omdat het het bedrijf van mijn vader is waar ik al jaren meewerk met automatisering (vooral softwarematig zoals je wel begrepen hebt - mijn eigen computer in en uit mekaar schroeven doe ik zo, maar een server, dat wist ik niet zo meteen).Op donderdag 31 januari 2002 19:37 schreef FragDaddy het volgende:
waarom laat je dit nou niet gewoon over aan mensen die dit de hele dag doen en voor wie dit soort problemen gesneden koek zijn?
Verwijderd
STOP !!!
Zou je niet eerst gaan bedenken wat voor OS je gaat draaien, wat daar de hardware eisen voor zijn en dan pas een server gaan zoeken.
Bepaalde OSsen kunnen bepaalde hardware niet aan. Andere OSsen leveren zelf al RAID oplossingen of clustering. Sommige OSsen hebben zelf geen zware servers nodig, dus zou je met je hardware omlaag kunnen.
Dus bedenk eerst welke services je wilt bieden, daarna welk OS dit het beste kan en koop DAARNA je hardware. Bereken dan ook hoeveel geheugen, diskspace je nodig hebt enzo.
PS. Er zijn bedrijven die alleen voor dit soort uitzoek werk een consultant uitzoeken. Juist omdat je op je primaire bedrijfsprocessen niet moet bezuinigen. Wat als het down gaat. Hoeveel kost dat het bedrijf dan per uur???
Zou je niet eerst gaan bedenken wat voor OS je gaat draaien, wat daar de hardware eisen voor zijn en dan pas een server gaan zoeken.
Bepaalde OSsen kunnen bepaalde hardware niet aan. Andere OSsen leveren zelf al RAID oplossingen of clustering. Sommige OSsen hebben zelf geen zware servers nodig, dus zou je met je hardware omlaag kunnen.
Dus bedenk eerst welke services je wilt bieden, daarna welk OS dit het beste kan en koop DAARNA je hardware. Bereken dan ook hoeveel geheugen, diskspace je nodig hebt enzo.
PS. Er zijn bedrijven die alleen voor dit soort uitzoek werk een consultant uitzoeken. Juist omdat je op je primaire bedrijfsprocessen niet moet bezuinigen. Wat als het down gaat. Hoeveel kost dat het bedrijf dan per uur???
Lees de thread zou ik zeggen.Op donderdag 31 januari 2002 21:01 schreef mozeskriebels het volgende:
STOP !!!
'Kee, heb ik gedaan, en het enige wat ik me nu nog afvraag is hoe je je taken tussen je servers hebt verdeeld.Op donderdag 31 januari 2002 21:06 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Lees de thread zou ik zeggen.
Ik heb het afgelopen jaar voor een bedrijf met 25 man een setup beheerd die bestond uit twee Dell servers (een 2450 en een 2400).
De zwaarste (P3 733 512MB) draaide win2k Server met AD, SQL2000 (voor het GoldMine CRM pakket voor 25 users, 220.000 recs.) en fungeerde ook als replication partner voor de win2k Server op de lichtere server (733 met 256MB). Daar draaide AD/DNS, DHCP, RRAS MDaemon + Winroute Pro(over ISDN) en file/print server voor de userprofiles en printers op.
Zodra daar een vaste ADSL verbinding beschikbaar kwam is Winroute van de server af gehaald en op een aparte NT4 bak gezet (in verband met beveiliging).
Misschien niet onverstandig? Stel dat je eens een hangende ISDN server hebt, hoef je ook niet je hele server een schop te geven, + Winroute Pro ondersteunt het gebruik van IPSec over NAT voor VPNs.
* alt-92 gelooft in layered defences
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Ik heb niet de hele tread gelezen!! sorry. geen tijd.
dit is wat ik zou doen.
kast = FL100
proc duron of celeron... (BESPAAR HIEROP !)
mobo asus oid. (een msi of asus GOED = GOED genoed)
daarin gooi je een Mylex raid 5 controller SCSI (TSJA kwaliteit is niet gratis !)
ram (el cheapo !)
netwerk kaart. 3com..
tapestreamer of iets dergelijks !
Oftewel pruts maar raak
op de scsi controller na!
ook 3com netwerkkaart nemen !
dit is wat ik zou doen.
kast = FL100
proc duron of celeron... (BESPAAR HIEROP !)
mobo asus oid. (een msi of asus GOED = GOED genoed)
daarin gooi je een Mylex raid 5 controller SCSI (TSJA kwaliteit is niet gratis !)
ram (el cheapo !)
netwerk kaart. 3com..
tapestreamer of iets dergelijks !
Oftewel pruts maar raak
op de scsi controller na!
ook 3com netwerkkaart nemen !
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Een aantal mensen kunnen zich blijkbaar niet gedragen in een thread als dit.
Ergens in de FAQ is gezegd dat de "default" flamewars AMD vs. Intel niet gewenst is, toch zie ik hem hier weer sluimeren.
Daarnaast is het topic gelardeerd met een enorme bulk aan offtopic/semi-zinloos geklets.
Omdat de sfeer in dit topic niet echt grandioos is en het niveau van het topic ook niet meer ANS niveau is, heb ik er maar een slotje op gezet.
Ergens in de FAQ is gezegd dat de "default" flamewars AMD vs. Intel niet gewenst is, toch zie ik hem hier weer sluimeren.
Daarnaast is het topic gelardeerd met een enorme bulk aan offtopic/semi-zinloos geklets.
Omdat de sfeer in dit topic niet echt grandioos is en het niveau van het topic ook niet meer ANS niveau is, heb ik er maar een slotje op gezet.
Dit topic is gesloten.
![]()