Op woensdag 23 januari 2002 02:05 schreef BAZZA het volgende:
http://www.volksuniversiteit.nl/venlo/window/taal1.htm
Ik weet niet of het veel met moed te maken heeft. Ik schop nu eenmaal erg graag nogal fel bestaande meningen omver. Leest hier iemand het AD? Die hebben een columniste, Pamela Hemelrijk. Dat is ook altijd zo'n genot om te lezen. Zij is nog 10x zo fel als ik, en niet minder controversioneel. Als het over dit soort onderwerpen gaat is staat haar mening altijd loodrecht op de mijne, maar het blijft heerlijk om te lezen.Op dinsdag 22 januari 2002 23:32 schreef IllegalOperation het volgende:
Diadem, ik beschouw mezelf als een behoorlijk ongenuanceerde botterik, maar nu moet ik in jou toch mijn meerdere erkennen. Hoewel ik het slechts voor ongeveer 73,4357% met je eens ben, bewonder ik je moed om een dergelijk impopulair standpunt zo ondubbelzinnig neer te zetten.
Op zich is onderhandelen niet verkeerd, alleen je moet goed beseffen waarover je onderhandeld. Israel zal toch nooit akkoord gaan met een compleet zelfstandige palestijnse staat, inclusief leger etc. Niet zolang een aanzienlijk deel van de Palestijnen nog steeds de vernietiging van Israel wil. Dat zou ook gewoon pure zelfmoord zijn van Israel. Rabin had dit dan ook nooit moeten beloven.1. Rabin deed volgens mij het enige wat gedaan moest, en nog steeds moet worden: met elkaar onderhandelen. Hard onderhandelen en in gesprek blijven.
Mee eens. Dit is een van de weinig dingen die ik niet begrijp. Dat ze er nederzettingen zijn gaan bouwen snap ik wel, dat kan ik verklaren. Maar dat ze nederzettingen blijven bouwen, terwijl ze de Palestijnen zelfstandigheid beloven, daar snap ik de diepere gedachte ook niet achter.2. De Israelische nederzettingenpolitiek was en is rampzalig.
Probleem is natuurlijk dat ze een deel van de West-Bank willen houden - het deel namelijk waar nu een meerderheid aan Joden woont. Op zich voorstelbaar, maar diplomatiek gezien niet zo handig, het is zeker voor de reputatie van Israel nogal rampzalig.
Ik ben ook niet overtuigd van Sharon. Toen hij werd gekozen verwachte iedereen een keiharde koers, maar dat gebeurde niet. Misschien wou hij het niet, misschien durfde hij het niet, ik weet het niet. Resultaat is iig dat hij niet kan toegeven aan Arafat, omdat ie dan ongelooflijk afgaat en z'n verkiezingsbeloften breekt, maar ook niet hard optreedt. Dit zou nog niet zo erg zijn ware het niet dat de Palestijnse terreurgroepen dat ook dondersgoed weten - en daar handig gebruik van maken. Sharon moet optreden bij elke aanslag, wat zijn reputatie verder en verder schaadt, maar hij kan niet zo hard optreden dat deze terreurgroepen echt in gevaar komen.3. De wijsheid waar de huidige crisissituatie om vraagt hoef je van Sharon niet te verwachten. Die kan alleen maar praten als een militair, dus in termen van geweld.
Sharon is uiterst zwak en discutabel. Dat geeft echter de Palestijnen nog niet het gelijk aan hun zijde.
* Diadem moet nu gaan, meer commentaar later.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Lieve vrinden,
Voor een kort overzicht van de geschiedenis van Israël:
http://www.unifilveteraan.nl/geschiedenis_van_israel.htm
Kort: tot 1948 onder Brits/Frans bestuur. Het heeft deze landen goedgedacht om in hun ondoorgrondelijke wijsheid de macht over te dragen aan de Israëlies. Tot 1964 waren er nauwelijks problemen. In dat jaar werdt de PLO opgericht en begon de ellende (voor beide partijen). Vooral ook omdat de PLO al die jaren de vernietiging van de staat Israël voorstaat. (PLO Handvest, artikel 15).
MIjn voorstel: Geef de palestijnen een eigen staat, en laat ze bewijzen dat er geen jodenhaat aan te pas komt, maar enkel en alleen de roep om eigen land. Dan is er rust in het middenoosten, en kunnen de landen nog veel leren van het enige democratische land in het midden oosten.
Voor een kort overzicht van de geschiedenis van Israël:
http://www.unifilveteraan.nl/geschiedenis_van_israel.htm
Kort: tot 1948 onder Brits/Frans bestuur. Het heeft deze landen goedgedacht om in hun ondoorgrondelijke wijsheid de macht over te dragen aan de Israëlies. Tot 1964 waren er nauwelijks problemen. In dat jaar werdt de PLO opgericht en begon de ellende (voor beide partijen). Vooral ook omdat de PLO al die jaren de vernietiging van de staat Israël voorstaat. (PLO Handvest, artikel 15).
MIjn voorstel: Geef de palestijnen een eigen staat, en laat ze bewijzen dat er geen jodenhaat aan te pas komt, maar enkel en alleen de roep om eigen land. Dan is er rust in het middenoosten, en kunnen de landen nog veel leren van het enige democratische land in het midden oosten.
Alles van waarde is weerloos
Verwijderd
Op vrijdag 18 januari 2002 23:14 schreef blobber het volgende:
-. Ik zeg: breidt die muur uit, bouw hem om de hele regio heen en laat ze er pas uit als er vrede is, of ze elkaar uitgemoord hebben, het laatste lijkt me het meest waarschijnlijk;
Prima idee...deze kansloze discussie vervuild al weken cq maanden mijn nieuws, alleen de aantallen veranderen van dag tot dag. Mediageil propageren beide partijen; "wij zijn het niet".
Hier de oplossing die op erop aansluit:
De muur is prima (moet wel hoog genoeg zijn), dan ALLE media weghalen, ons er 5 tot 10 jaar niet meer mee bemoeien en na deze periode komen we terug en asfalteren we de hele zooi.
Verwijderd
Volgens mij hadden de Israeli's palestijns gebied bezet voor hun eigen veiligheid. Ik geloof dat ze in 1967 of zo een oorlog hadden gewonnen die de arabieren waren begonnen. Ik zie daarom niet echt in waarom de bezetting van palestijns gebied door Israel verkeerd is. Het is gewoon een gevolg van de agressie van de arabieren naar de palestijnen. Voor de rest is Israel dacht ik toegewezen door de VN dus ik zie ook niet in waarom de Joden Israel zouden hebben ingepikt.Op woensdag 23 januari 2002 01:36 schreef Wilson_Fisk het volgende:
Wat de VS heeft gedaan heet "zelfverdediging".
Wat de Palestijnen voeren heet een "vrijheidsstrijd".
Wat de Israeli's doen heet een "bezetting".
Verwijderd
Ik snap wel dat het topic gaat over wie de schuldige zou zijn.
Dat zijn in deze kwestie meestal diegene die zich met deze vraag bezighouden ipv de vraag hoe het opgelost kan worden.
De absolute volgorde naar mijn mening is:
- geen gezeik meer.
- moordenaars van elke partij/religie moeten worden
opgesloten.
- Er moeten wat toffe disco's moken in die buurt, want het
is meestal wel lekker weer daaro.
Dat zijn in deze kwestie meestal diegene die zich met deze vraag bezighouden ipv de vraag hoe het opgelost kan worden.
- geen gezeik meer.
opgesloten.
Verwijderd
Die toffe disco's zijn er ook, maar daar wil je niet heen ivm Palestijnse bomaanslagen in de rij voor de deurOp donderdag 24 januari 2002 22:58 schreef Reggeaman het volgende:
- geen gezeik meer.
opgesloten.
Verwijderd
Wim Kok zei; aan de ene kant bouwen/investeren we daar in de Palestijnse gebieden maar aan de andere kant worden ze platgebombardeerd door de Joden. Dus hij keurde het niet goed maar het moest maar zo geschieden.
Wat een bullshit!
Wat een bullshit!
Verwijderd
Kok investeert helemaal niks in het Palestijnse volk maar bezorgt de Nederlandse industrie gewoon weer een mooi projectje dus het merendeel van het geld komt weer mooi terug naar NederlandOp vrijdag 25 januari 2002 16:44 schreef Makaveli187 het volgende:
Wim Kok zei; aan de ene kant bouwen/investeren we daar in de Palestijnse gebieden maar aan de andere kant worden ze platgebombardeerd door de Joden. Dus hij keurde het niet goed maar het moest maar zo geschieden.
Wat een bullshit!
En tja Arafat steunen is terrorisme steunen, wisten jullie bv dat dat M16 geweer waar die Palestijn van de week op een bruiloft om zich heen schoot op gewone burgers van Nederlands belasting geld is betaalt ?
ja Kok steunt terorisme
Op vrijdag 25 januari 2002 19:20 schreef BAZZA het volgende:
En tja Arafat steunen is terrorisme steunen
Arafat arresteert Hamasleiders en doet iig niet direct mee aan terreuracties
Sharon voert de terreuracties zelf uit, met zijn leger
maarja, dan heet het ineens geen terrorisme meer
want op de een-of-andere manier zijn mensen terrorisme gelijk zijn gaan stellen aan geurilla
maar nee: terrorisme != geurilla
hoewel het soms wel verband houd
maar dit gelijkstellen gebeurt door dictators, die door de geurilla terroristen te noemen ze hard kan aanpakken.
ja dat zegt watwisten jullie bv dat dat M16 geweer waar die Palestijn van de week op een bruiloft om zich heen schoot op gewone burgers van Nederlands belasting geld is betaalt ?
de taliban vocht ook met amerikaanse wapens
zo steunt iedereen terrorismeja Kok steunt terorisme
Verwijderd
En laten ze de volgende dag weer vrijOp vrijdag 25 januari 2002 20:12 schreef wicher het volgende:
Maar de eigen partij van Arafat de Fatah beweging pleegde de laatste aanslag op die bruiloft dus is hij net zo erg als Hamas
Tijd om die gast aan zijn theedoek aan een booreiland te hangen
Misschien is Arafat weldegelijk voor vrede.Op vrijdag 25 januari 2002 20:17 schreef BAZZA het volgende:
[..]
En laten ze de volgende dag weer vrij
Maar de eigen partij van Arafat de Fatah beweging pleegde de laatste aanslag op die bruiloft dus is hij net zo erg als Hamas
Tijd om die gast aan zijn theedoek aan een booreiland te hangen
Maar dat weet ik niet zeker jij blijkaarbaar weet zeker van niet, maar het moet van twee kanten komen.
Je hebt Arafat & Perez
En dan heb je ook het palastijnse volk en het israelische volk.
Maar je hebt ook Hamas(Etc) & Sharon
die laasten hebben de laaste tijd het laaste woordt dus het is 'n visceuze cirkel die van de binnen gebroken moet worden. Wat onmogelijk lijkt omdat de haat wederzijds is en het volk ook tegen mekaar is.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Ik denk dat israel die zelfmoord lijpkezen zat zijn dat heeft dus ook gevolgen ze gaan niet lekker wachten tot de volgend aanslag er is en weer burgers te betreuren zijn.Op vrijdag 25 januari 2002 20:12 schreef wicher het volgende:
[..]
Sharon voert de terreuracties zelf uit, met zijn leger
maarja, dan heet het ineens geen terrorisme meer
want op de een-of-andere manier zijn mensen terrorisme gelijk zijn gaan stellen aan geurilla
maar nee: terrorisme != geurilla
hoewel het soms wel verband houd
maar dit gelijkstellen gebeurt door dictators, die door de geurilla terroristen te noemen ze hard kan aanpakken.
[..]
ja dat zegt wat
de taliban vocht ook met amerikaanse wapens
[..]
zo steunt iedereen terrorisme
Ze jagen daar dus ook op hamas en volgelingen die dus uit die wijken komen. En je kan je wel voorstellen dat die israelische soldaten die palastijnen ook zat zijn dus elke palastijnse moordaanslag heeft gevolgen dus die idioten die zich zelf opblazen en onschuldige burgens meenemen zorgen zelf ook voor het onheil over hun eigen volg want israel zal op die militanten jagen en daar zitten dan ook onschuldige palastijnen tussen maar degelijk ook schuldige.
Denk niet dat in die pizza tent ??schuldige ?? israelieten zaten ??
En 'n vrije palastijnse staat dat denk ik ook niet Israel zit met de drijging van vijandige arabische buurlanden en 'n zelfstandige palastijnse staat is dan 'n sprinkplank voor 'n arabische dreiging. Want de haat is groot niet alleen in de gazastrook maar in de hele arabische regio daar.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Verwijderd
Die zijn er inderdaad ook & het is ook verschrikkelijk dat onschuldige mensen omkomen door die aanslagen.Op donderdag 24 januari 2002 23:16 schreef Eggplant het volgende:
Die toffe disco's zijn er ook, maar daar wil je niet heen ivm Palestijnse bomaanslagen in de rij voor de deur
Neemt absoluut niet weg dat het kortzichtig is om te roepen dat die klote Palestijnen er alleen maar zijn om het leven van de Israeli's zuur te maken.
Dat die Palestijnen de Israeli's haten(en vice versa) komt door een reden. Dat is niet zoals een slimmerik kwam uitleggen doordat Israel een welvarende staat is; maar dat komt doordat de Palestijen na bijna een halve eeuw nog steeds geen positieve vooruitzichten hebben op een beter leven.
Ik ben nog steeds van mening dat Israel over brug moet komen met de eisen die de VN heeft gesteld aan de erkende staat. Aanslagen plegen op onschuldige burgers daarentegen bereik je niets mee, dat hebben we ook gemerkt bij onze dichterbij gelegen buurlanden.
Overigens wil ik benadrukken dat het volstrekt waanzin is om politiek correcte acties te verwachten van een president(Arafat) waarvan het land in puin ligt. Kortom die vent heeft gewoon niet alle touwtjes in handen.
Verwijderd
Het is een tijdje rustig geweest hier, maar daar gaan we weer. Er is nu ook voor het eerst een vrouw betrokken geweest bij de aanslagen. Dit kan toch niets meer zijn dan alleen maar pure frustratie!!
Verwijderd
Het is inmiddels ook duidelijk dat Arafat zijn organisatie betrokken was bij de wapentransporten vanuit IranOp dinsdag 29 januari 2002 21:06 schreef Makaveli187 het volgende:
Het is een tijdje rustig geweest hier, maar daar gaan we weer. Er is nu ook voor het eerst een vrouw betrokken geweest bij de aanslagen. Dit kan toch niets meer zijn dan alleen maar pure frustratie!!
Verwijderd
och man, blablabla. geschiedenis hier, geschiedenis daar. de Islam moet alles kunnen oplossen of proberen terug te krijgen met zelfmoordenaars, bommen of vliegtuigen. En dat moeten we zomaar aanvaarden of wat. Vanwege geloof,...blabla. Geloof komaan mannen wat is dat nu eigenlijk, komaan wordt eens wakker
Verwijderd
Geloof leert je normen en waarden. Iets wat ook al in een ander topic werd gezegd.Op dinsdag 29 januari 2002 21:26 schreef cliffsmoke het volgende:
och man, blablabla. geschiedenis hier, geschiedenis daar. de Islam moet alles kunnen oplossen of proberen terug te krijgen met zelfmoordenaars, bommen of vliegtuigen. En dat moeten we zomaar aanvaarden of wat. Vanwege geloof,...blabla. Geloof komaan mannen wat is dat nu eigenlijk, komaan wordt eens wakker
Je bent een beetje wakker geworden van het feit dat er bepaalde mensen zijn die gruwelakties plegen en er een excuus voor zoeken. Je hebt in elk geloof (of het nou wetenschap of religie is) wel bepaalde aftakkingen.
Bovendien wordt er 'wel hard gezegd' door geloof, de wereldbevolking een beetje op peil gehouden.
jaOp vrijdag 25 januari 2002 21:13 schreef SuperG het volgende:
[..]
Ik denk dat israel die zelfmoord lijpkezen zat zijn dat heeft dus ook gevolgen ze gaan niet lekker wachten tot de volgend aanslag er is en weer burgers te betreuren zijn.
Ze jagen daar dus ook op hamas en volgelingen die dus uit die wijken komen. En je kan je wel voorstellen dat die israelische soldaten die palastijnen ook zat zijn dus elke palastijnse moordaanslag heeft gevolgen dus die idioten die zich zelf opblazen en onschuldige burgens meenemen zorgen zelf ook voor het onheil over hun eigen volg want israel zal op die militanten jagen en daar zitten dan ook onschuldige palastijnen tussen maar degelijk ook schuldige.
Denk niet dat in die pizza tent ??schuldige ?? israelieten zaten ??
maar je kan het ook precies van de andere kant bekijken, vanuit de palestijnen
de waarheid ligt ergens in het midden lijkt mij
Palestijnen die zelfmoordaanslagen plegen roepen dan wel indirect israelische officiele terreur over zich af
maar op dezelfde manier roepen israelische legerterroristen indirect palestijnse zelfmoordacties over zich af
tenslotte is elke actie steeds een reactie op de vorige, bij israeliers EN palestijen
zo laatst op het nieuws iets dergelijks "vandaag een nieuwe zelfmoordaanslag in israel. opgeeist als reactie op de legeractie gister, die weer een vergelding was voor de zelfmoordaanslag eergister, die een reactie was op de verwoesting van palestijnse huizen de dag daarvoor. Israel heeft alweer vergelding aangekondigd voor de zelfmoordaanslag van vandaag"
Gekregen van de NAVO? Goh, dus als de NAVO besluit dat Nederland eigenlijk van de Namibiers hoort, moeten wij gewoon oprotten naar het eerste de beste Duits/Belgische asielzoekerscentrum?
Gekocht? Ja, ik herinner me een verhaal over ene Sheykh Zaeed Abdul Hamid II (zo heette die dacht ik) waar een groep joden naartoe kwamen om Palestina van hem te kopen. Hij zei: "Ik zou het verkopen, ware het niet dat het niet aan mij is om het weg te geven. Palestina is niet van mij, maar behoort de gemeenschap toe. Geen centimeter zal ik ooit weggeven, ik heb liever mijn vlees van mijn lichaam gesneden, dan Palestina van de gemeenschap gesneden."
Maar goed, als de joden daar zo graag willen wonen, mogen ze van mij best in dat grootste ghetto ter wereld wonen, inclusief de Jurassic Park-achtige 'nederzettingen',,
Zoals ze altijd hebben gewoond...
Gekocht? Ja, ik herinner me een verhaal over ene Sheykh Zaeed Abdul Hamid II (zo heette die dacht ik) waar een groep joden naartoe kwamen om Palestina van hem te kopen. Hij zei: "Ik zou het verkopen, ware het niet dat het niet aan mij is om het weg te geven. Palestina is niet van mij, maar behoort de gemeenschap toe. Geen centimeter zal ik ooit weggeven, ik heb liever mijn vlees van mijn lichaam gesneden, dan Palestina van de gemeenschap gesneden."
Maar goed, als de joden daar zo graag willen wonen, mogen ze van mij best in dat grootste ghetto ter wereld wonen, inclusief de Jurassic Park-achtige 'nederzettingen',,
Zoals ze altijd hebben gewoond...
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!