• Lord_Salo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Heeft iemand het 6 uur journaal gezien vanavond, want daar in het Midden-Oosten is het al weer raak.

Hoe komt het dat als de palesteinen een aanslag plegen, ze terrroristen worden beschouwd EN wanneer heel israel met helicopters en bulldozers de Gazastrook platwalsen (voor meer grondgebied), noemen zij dat gewoon zelfverdedigen.

Wie is eigenlijk de schuldige???

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

Verwijderd

momenteel zijn bepaalde palestijnen en de Israëlische leiding de schuldigen...

om ff duidelijker te zijn, het Westen heeft ervoor gezorgd dat het zover is gekomen

Verwijderd

Dat is een stelling die oik wel wil geloven, als het goed onderbouwd wordt. Wie is 'het westen' en waarom zijn zij 'de schuldigen'?

• Lord_Salo
Op vrijdag 18 januari 2002 19:52 schreef hicham het volgende:
momenteel zijn bepaalde palestijnen en de Israëlische leiding de schuldigen...

om ff duidelijker te zijn, het Westen heeft ervoor gezorgd dat het zover is gekomen
Beter gezegd; Amerika heeft ervoor gezord dat het zover is gekomen. Ze moeten altijd hun vinger in andermanse pap hebben.

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

Verwijderd

Het enige wat ik weet is dat de israëliers in 1948 een stuk land hebben gejat, onder het mom van toegewezen door de vn geloof ik en de palestijen en arabieren eruit hebben gemikt.

Ik zou dus terugmikken, met alles wat er aan arabieren en palestijnen op de aarde rondwandeld, op elke israëlie 10000 palestijen en arabieren zetten en ze de middelandse zee in jagen. :( eindelijk is gerechtigheid.

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 19:56 schreef Reggeaman het volgende:
Dat is een stelling die oik wel wil geloven, als het goed onderbouwd wordt. Wie is 'het westen' en waarom zijn zij 'de schuldigen'?
Na de WO2 (of WO1 :?) waren bepaalde Westerse landen het erover eens geworden dat de Joden een eigen staat verdienden omdat ze al vaker "mishandeld" waren en uitgeroeid. Dus hadden ze ff besloten dat het gebied waar nu Israël is maar voor de Joden moest worden, want dat was toen nog een mandaatgebied van Engeland, en het gekste vind ik nog, als het in het Westen gebeurd. Waarom moeten de Joden hun toevluchtsoord dan krijgen in het Midden-Oosten?

Aargh, ik weet het allemaal niet meer zo duidelijk want ik kwam er ook nu op dat een Engelsman 3 afspraken had gemaakt met 3 verschillende personen/partijen, zonder dat ze het van elkaar wisten. Die engelsman wou er natuurlijk van profiteren maar het gevolg was dat maar 1 afspraak kon doorgaan, en dat was dat de Joden een gebied kregen daar waar Israël nu was.

Ik weet het allemaal niet meer zo duidelijk, het is al weer een tijd geleden dat ik dit allemaal heb gekregen, maar misschien dat een andere tweaker het beter weet, ik weet iig zeker dat het door Europese landen kwam, en waarschijnlijk niet door Amerika, Amerika heeft er later pas een zooitje van gemaakt.

Bovendien was het echt om te kotsen ervan dat Israël zich ooit als staat heeft uitgeroepen tegen de orders van de VN in, die zeiden wel dat ze moesten kappen, maar doen deden ze niet aan!

Verwijderd

De oplossing ligt in deze kwestie niet echt in het minachten van de ene moord, terwijl de andere moord gerechtvaardigd zou zijn.

[nogal felle modus]
De Palestijnen hebben een eigen ononderdrukt land verdiend na jaren van gevechten en verder moet 't gewoon afgelopen zijn daaro. Vergeten. geen gezeik meer. geen geouwehier en geen schijterij meer om bang te zijn om in je uppie dood te gaan ipv met een stel onschuldigen.
[/nogal felle modus]

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Het klopt wat Hicham zegt,

Het huidige israel was een mandaat gebied van de fransen en engelsen (zeg maar een kolonie maar dan anders). Toen Hitler de Joden wat had opgejaagd in Europa vond iedereen het nodig dat ze nu eens een eigen staat kregen, maar toen men er nog over aan het praten was voeren er al een setje joden met een schip (de exodus genaamd, toepasselijk niet?) naar Israel en roepen daar hun eigen staat uit. (ik ben even de naam vergeten van de eerste president). Dat vonden de arabieren natuurlijk niet echt leuk en dus begonnen ze een oorlog. De israeli's werden echter flink gesteunt door de fransen en wonnen nogal radicaal (de hele sinae werd veroverd op Egypte) en de arabieren dropen af.

Die waren natuurlijk pissig, de arabieren en sloten onder andere de oliekraan af. Dat was voor amerika een goede reden om zich ermee te bemoeien, zij zette handig de fransen buitenspel en gingen middels israel zelf wat druk uitoefenen in de regio. Gelukkig zat er toen een verstandige leider in israel en egypte en de sinai werd teruggegeven. En Egypte treed sinsdien op als "intermidiate" tussen de arabische wereld en israel.

Later werden de Oslo akkoorden gesloten waar precies in staat hoeveel grondgebied israel mag hebben en hoeveeel de palestijnen en, als dat geregeld zou zijn zou arafat zijn staat uitroepen.

Dat akkoord wordt nu echter met voeten getreden, en hoewel israel over terrorisme spreekt denkt niemand eraan dat de palestijnen geen enkele mogelijkheid meer hebben. Ze worden financieel onderdrukt en kunnen eigenlijk niets anders dan stenen gooien. Ze leven in ghetto's terwijl de israeli's in strijd met alle accoorden doorgaan met het bouwen van nederzettingen.

Amerika (welk land al zijn joden nog heeft door gebrek aan holocaust) heeft een enorm sterke joodse lobby en moet dus wel aan de kant van israel gaan staan, deze splagaat die het land moet maken zorgt er onder andere voor dat de veiligheidsraad geen vn troepen naar de regio kan sturen, zelfs geen inspecteurs (iets wat de palestijnen heel graag zouden willen zien) nu, gezien de huidig omstandigheden zijn hun handen nog meer gebonden doordat israel de palestijnse acties als terreur beschouwd en amerika de oorlog daaraan verklaard heeft. Toch zie je her en der wat slimme politici die roepen dat ze de kwestie eens moeten regelen omdat het een belangrijke angel uit het westen/arabie conflict haalt, maar ze staan dus gebonden.

Arafat aan de andere kant heeft een nog ingewikkeldere splagaat te maken. Hij heeft aan de ene kant een doodsbang, arm en volledig opgebrand volk rustig te houden tegen een staat die hem aan alle kanten onderdrukt en pest en die hem als ze zouden willen in 1 dag van de kaart zouden kunnen vegen. Aan de andere kant heeft hij een tiental organisaties die op hun beurt het dagelijks leven in Israel volledig ontwrichten (iedere week een massive zelfmoord aanslag). Aan nog een andere kant heeft hij een internationale gemeenschap waar hij wel naar probeert te luisteren maar die dus niets voor hem (kunnen) doen.

Sharon is natuurlijk een van de grotere schurken die er rond loopt. Hij ging notabene zelf de tempelberg op wat deze intifada, zijn presidentschap en het kapot gaan van de laatste vredesbesprekingen veroorzaakte. De manier waarop hij de steeds hopelozere palastijnen treitert kan niet anders dan kwaad bloed zetten. dat is wat ze dus noemen een geweldsspiraal ;(

Daarbij moet je niet vergeten dat Israel een van de meest militante naties is ter wereld, iedereen, IEDEREEN, moet in het leger, 2 jaar. Iedereen en dat is dus vrouwen en mannen hebben dus het geweld van dichtbij gezien en je kunt er vanuitgaan dat ze bijna allemaal weleens iemand hebben zien sterven ofwel vermoord. Als israel iedereen op zou roepen in het leger hebben ze het grootste leger van de wereld op de amerikanen na. Ze hebben ook nog eens flink modern (amerikaans en frans) wapentuig. Als ze zouden willen (en als het ze toegestaan zou worden zouden ze het hele gebied vrij gemakkelijk in handen kunnen krijgen.

Wie is de schuldige? geen idee, het is erg moeilijk om een partij uit te kiezen en te zeggen dat ze het gedaan hebben. Ik denk dat het nu vooral verstandig is het geweld te stoppen. Dat betekend beide partijen ontwapenen (hoewel israel daar nooit in toe zou stemmen) en een berg VN-soldaten het gebied in sturen met het recht te schieten. Alle kolonisten terugsturen en de huizen afbreken die buiten de toegewezen gebieden in het oslo accoord vallen.

Ja snapt natuurlijk dat dat allemaal niet een-twee-drie geregeld is, dus zal het niet zo gaan. Wel is het erg ironisch dat een staat die gemaakt is omdat ze zoveel ellende hebben meegemaakt nu bijna even veel palastijnen hebben vermoord als dat ze zelf verloren hebben. |:(

Stoer; Marduq

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 21:20 schreef XangadiX het volgende:
opheldering
Kort samengevat:
Ze hebben de Joden wel geholpen door hen zogenaamd een eigen staat te geven, maar wat ze niet doorhebben is dat het probleem er nu nog steeds is maar onder een andere naam, namelijk "palestijnen". Daarbij betwijfel ik of de Joden nu zelf ook echt gelukkig zijn, je kunt je als Jood niet meer veilig voelen, dat geldt overigens voor iedere persoon die zich in het "rampgebied" bevindt. Overigens was een tijd geleden een protest tegen de situatie die er gaande was in Israël en wat zag je daar, juist. Een paar Joden liepen voorop :o

• Lord_Salo
Als ik een palestijn zou zijn, dan had ik hetzelfde gedaan wat ze nu ook doen, want je hebt daar als een palestijn niks te zeggen, om buiten de Gazastrook te komen, moet je elke dag door een checkpoint langs. Je mag er alleen langs wanneer de Joden toe stemmen. Als ze een kutdag hebben, laten ze je niet door of je wordt opgepakt. Je zou maar net buiten de gazastrook werken of studeren.

Ook mag je niet gebruik maken van de hoofdwegen, want die zijn voor de joden bestemd. Je krijgt als een palestijn geen/nooit een bouwvergunning om in jeruzalem een woning te bouwen.

Is dit nu vrijheid, elkaar met respect behandelen??
Waarom hebben alle andere religies/landen conflicten met Israel??

Misschien dat ze zich superieur voelen?

DENKEN ZE ECHT DAT ZE DE KINDEREN VAN JEZUS ZIJN EN IN DE HEILIGE LAND WONEN??

Heiligheid zit in je en in je geloof...!!!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Het is een diep trieste zaak daar, het westerse superioriteitsgevoel "we lossen het wel ff op" + een schuldgevoel vanwege de holocaust "gaf" de joden in '48 een stuk land waar tot dan zowel joden als palestijnen vreedzaam naast elkaar woonden, niet lang meer dus!

Er is in die tijd over en weer op zulke misselijkmakende manieren bloed vergoten dat ik, zodra er weer eens "nieuws" over deze regio (elke dag!) is, ik meteen de knop omdraai.
Beiden roepen dat ze vrede willen, maar als het er op aankomt zorgt minimaal 1 partij er wel voor dat er ergens een bom ontploft of er iemand doodgaat zodat er weer vanvoren af aan begonnen moet worden :r
Ik zeg: breid die muur uit, bouw hem om de hele regio heen en laat ze er pas uit als er vrede is, of ze elkaar uitgemoord hebben, het laatste lijkt me het meest waarschijnlijk :(

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Ik ben het volkomen mee eens. In plaats van dat ze zich gaan afvragen waarom deze palestijnen zo reageren, gaan ze met volle militaire macht terugslaan.

Nu weet ik natuurlijk niet wat er exact in het verleden is gebeurd en hoe de joden Israel hebbeb GEKREGEN!!

Maar ik weet wel dat zij daar de palestijnen onder druk zetten en niet als echte mensen behandelen, maar misschien komt dit ook doordat zij zich superieur voelen dan andere mensen.

Misschien zit er helemaal naast, maar dit kan ik er nu uit maken!!!

Verwijderd

blahblah...
Ik ben ff stil van je behoorlijk ophelderend stuk geschreven text. Als er ooit iets op tv over is wat betreft deze kwestie zou ik het graag willen weten. (wie weet nog wel meerdere). Ik ben nl. wel benieuwd naar meerdere visies over deze kwestie.

DENKEN ZE ECHT DAT ZE DE KINDEREN VAN JEZUS ZIJN EN IN DE HEILIGE LAND WONEN??

ik weet niet waar je het over hebt, maar dat komt denk ik omdat ik al een aantal biertjes achter de kiezen heb.

Ze zijn zelf al behoorlijk lange tijd ook onderdrukt geweest en hen die Jood zijn hebben het recht hen eigen geloof te volgen. Daar is niks mis mee. Ik vraag me af of de complete bevolking trouwens achter de akties staan die nu uitgevoerd worden. Het lijkt me van niet.

Verwijderd

Vanalles
beetje aanvullen
Europa na WO2, Zionisme (Joden terug naar Palestina), Palestina is mandaatgebied van Engeland/Frankrijk -> stuur ze daar naartoe, dan zijn wij van de problemen af (of 't scheelt niet veel) Frankrijk en Engeland "misbruiken" Israel om oorlog te voeren -> VS en Rusland (de grootmachten van dat moment, de Britten/Fransen werden erop gewezen dat de Europese macht gedaan was) roepen hen op het matje
Israel valt buurlanden aan en wint zowat elke oorlog -gesteund door VS (Containment politiek , indamming van het communisme), en het Israel wordt veel groter dan het oorspronkelijk -gegeven- gebied. Joden waren rijk (handel en banken), dus kochten ze de beste gronden -> palestijnen jaloers
door deze jaren oorlog staat Israel technologisch erg sterk,
en vandaag ziet het er niet te best uit voor de Palestijnen
Israel is een sterk (en "kennisrijk")land is, en Europa/VS kunnen er dus niet zomaar binnenvallen en orde op zaken stellen (zoals ze het bv in Afghanistan doen)

eigenlijk vraag ik me af waarom de Israelieten zoveel problemen met een hoopje Palestijnen, is het zo onmogelijk om een Heilige stad te delen? Of is het zo'n ramp om een Moskee te bouwen?
eigenlijk zou een scheiding van staat en religie -op wereldschaal- veel problemen oplossen

Verwijderd

Laten we niet vergeten dat er ook zat "Palestijnen" zijn die ook gewoon het Israelisch staatsburgerschap hebben en daarbij alle rechten en gewoon in Israel wonen :)

Kort gezegt is het conflict een erfenis uit de koude oorlog met de Sovjets (Syrie/enigzins Iran en ook nog Egypte) aan de ene kant en Amerika (Israel) aan de andere kant,

De Sovjet-Unie bestaat niet meer en hun "bondgenoten" kunnen met hun meer als 120 miljoen burger makkelijk "veilig" wonen en op hun eigen kosten zichzelf beschermen tegen buurlanden,

Israel bestaat uit 8 miljoen inwoners en heeft de hulp die ze krijgen simpelweg nodig voor zijn verdediging, de Joden de zee indrijven is al meerdere malen geprobeerd door de Syriers etc en het is hun mislukt.

De schuldige in dit conflict ligt hier niet echt bij de Israeliers of Palestijnen maar eerder bij Syrie/Iran/Iraq die teroristen trainen die iedere kans op een vrede teniet doen, vervelend voor de Israeli's maar nog vervelender voor de Palestijnen ;(

dat dat mijn toevoeging aan deze discussie :Y)

• XangadiX

XangadiX

wacht ff, om nou de "schuld" bij de omringende landen te leggen (syrie, Iran) vind ik kort door de bocht hoor, zoals ik al aangaf zijn die joden ook geen lieverdjes in dat gebied, die hebben ook trainingskampen, maar dat noemen ze dienstplicht. Als hier een stel canadezen komen in nederland en hun nieuwe staat uit roepen zou ik ook wel ff in het verzet komen.

Waar het me om gaat (en wat ik ook al heb proberen aan te geven) is dat de "schuld" niet zo makkelijk ergens weg te zetten is, de palestijnen en de joden in israel hebben allebei een stevig bijltje en daar hakken ze mee, en de landen eromheen ook dus...

<offtopic>

waarom heb je een foto van poetin als icon?! :)

</offtopic>

Stoer; Marduq

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 19:45 schreef Lord_Salo het volgende:
Heeft iemand het 6 uur journaal gezien vanavond, want daar in het Midden-Oosten is het al weer raak.

Hoe komt het dat als de palesteinen een aanslag plegen, ze terrroristen worden beschouwd EN wanneer heel israel met helicopters en bulldozers de Gazastrook platwalsen (voor meer grondgebied), noemen zij dat gewoon zelfverdedigen.

de aanslagen vd palesteinen zijn niet geauthoriseerd door een erkende souvereine staat. arafat zegt, in zijn hoedanigheid als leider van palestina, niet achter die aanslagen te staan.
kan bestdat hij wat anders denkt maar formeel telt wat hij zegt. dus zijn die aanslagen 'illegaal' en dus, idd, "terroristische aanslagen".

illegaal of niet, isreal heeft er goed last van, en het is niet zo raar dat ze wat terug doen. die tegenacties zijn wel geauthoriseerd door de regering van isreal en daarmee dus geen terreurdaden.

dit afgezien van wie er nou de meeste aanspraak op dat gebied kan maken.
vrij veel kans dat het toch isreal is. het is lastig met zekerheid te zeggen omdat het zo lang geleden is. maar moslim/islam heeft in die buurt ooit een duizendjarig rijk gehad. dat reikte totin frankrijk, via spanje. in spanje, wat redelijk aan de rand van het gebied was, hebben ze met zekerheid 800 jaar gezeten, en ze zijn begonnen in het oosten: iran, irak, saudi arabië. het huidige isreal ligt middenin dat gebied, redelijk dicht bij het moslim 'homeland'.

de moslims waren niet wreed, ze hielden liever de economie vd veroverde gebieden in stand en ze tolereerden andere godsdiensten.
maar als er verzet was dan kenden ze geen genade. het is bekend dat de joden ooit een vrij militant volk waren, ze verzetten zich ook heftig tegende romeinen. het is ook bekend dat ze in die tijd globaal in het gebied van het huidige israel verbleven.
het ligt eigenlijk voor de hand dat ze zich tegen de "moren" verzet hebben en verjaagt zijn.

alleen is isreal waarschijnlijk de enige natie die zo lang na dato via politieke weg het grondgebied teruggewonnen heeft.

• XangadiX

XangadiX

jah hallo, als geen souvereine staat een daad kan opeisen is het dus oorlog ofzo? en als je geen souvereine staat hebt (maar die wel wil overigens is het WEL tereur?? .
Das allemaal mooi en aardig, maar als je dus een souvereine staat bent mag je WEL terreur uitoefenen (israel) en anders niet. Dat vind ik dus onzin. Tuurlijk, heeft israel genoeg goodwill gekweekt om het gebied op te eisen, maar dat maakt het nog niet terecht dat ze het doen.

Stoer; Marduq

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Op vrijdag 18 januari 2002 22:04 schreef hicham het volgende:

[..]

Kort samengevat:
Ze hebben de Joden wel geholpen door hen zogenaamd een eigen staat te geven, maar wat ze niet doorhebben is dat het probleem er nu nog steeds is maar onder een andere naam, namelijk "palestijnen". Daarbij betwijfel ik of de Joden nu zelf ook echt gelukkig zijn, je kunt je als Jood niet meer veilig voelen, dat geldt overigens voor iedere persoon die zich in het "rampgebied" bevindt. Overigens was een tijd geleden een protest tegen de situatie die er gaande was in Israël en wat zag je daar, juist. Een paar Joden liepen voorop :o
Je verdraait de boel best wel. Het was de Navo die de staat israel aan de joden gaf. 1948 begon Navo en Israel, ga maar na. IMO moeten alle non-joden die daar niet thuishoren oprotten of gewoon in vrede leven. Ze zijn immers gewoon jalours dat de staat israel van een kaal stuk woestijn een prachtige stuk vruchtbare land heeft gemaakt. Vandaar dat ze dat stuk land willen en dus alles doen om Israel tegen te zitten. En die Arafat, naja laat maar... (geloven jullie toch niet)

interessante discussie trouwens

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 03:07 schreef XangadiX het volgende:
jah hallo, als geen souvereine staat een daad kan opeisen is het dus oorlog ofzo?
als -een- souvereine staat een daad opeist dan is het oorlog en niet terrorisme.
net zoals een soldaat die in oorlogstijd een vijand doodschiet niet een moordenaar is.
en als je geen souvereine staat hebt (maar die wel wil overigens is het WEL tereur?? .
je bedoelt palesteinen? die hebben toch palestina? maar die hardcore fanaten willen gewoon alle joden daar weg.
op dit moment zijn zowel palestina als isreal souvereine staten, maar het volk van een vd twee pleegt terreurdaden.
Das allemaal mooi en aardig, maar als je dus een souvereine staat bent mag je WEL terreur uitoefenen (israel) en anders niet. Dat vind ik dus onzin. Tuurlijk, heeft israel genoeg goodwill gekweekt om het gebied op te eisen, maar dat maakt het nog niet terecht dat ze het doen.
ach, of het nou mag of niet, ze doen het toch. oorlog en terreur zijn alletwee erg geweldadig, vooral veel ellende, hoe het genoemd wordt doet uiteindelijk niet zo ter zake.
wel kan je igv terreur op meer tegenwerking vd rest vd wereld rekenen. en ik vind zeker niet dat palestina meer recht heeft dan isreal om geweld te gebruiken.

Verwijderd

Op vrijdag 18 januari 2002 19:45 schreef Lord_Salo het volgende:
Heeft iemand het 6 uur journaal gezien vanavond,
Wie de schuldige is in dit conflict meen ik wel te weten maar dat is hier niet van importantie.

Wat ik wel wil zeggen is dat de media in Nederland en dan vooral het NOS Journaal (ik noem het al jaren: 'Het Joods Journaal') altijd bevooroordeeld achter de staat Israël staat;
er komt hun geen woord van kritiek over de lippen.

Elke scheet van een Israelisch bewindvoerder wordt door twee 'eigen-correspondenten' breed uitgemeten en niet zelden vóór belangrijk Nederlands of Europees nieuws gemeld;
vaak zelfs als eerste item.

Ik begrijp ook niet dat de Nederlandse regering zich nooit uitlaat over deze kwestie;
nota bene de gehele, op Palestijns grondgebied gebouwde, nieuwe zeehaven is van ons ontwikkelingsgeld aangelegd en door Israel platgebombardeerd in acht uur tijd en geen woord van Kok of de Minster van Buitenlandse Zaken.

Ons ontwikkelingsgeld wordt gewoon door Israël weggeblazen en 'onze vertegenwoordigers in Den Haag' laten het gewoon gebeuren...

'Wat Israël doet is volgens deze regering welgedaan...' :r

Verwijderd

Gelukkig doe ze het allemaal in de naam van God, dus is alles weer goed geluld :+ HHHmmmmmmm evn in mijn kelder kijken voor die ouwe waterstofbommen, mmmmmmmhm misschien achter de rode wijn.

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 03:24 schreef silentsnow het volgende:

[..]

Je verdraait de boel best wel. Het was de Navo die de staat israel aan de joden gaf. 1948 begon Navo en Israel, ga maar na. IMO moeten alle non-joden die daar niet thuishoren oprotten of gewoon in vrede leven. Ze zijn immers gewoon jalours dat de staat israel van een kaal stuk woestijn een prachtige stuk vruchtbare land heeft gemaakt. Vandaar dat ze dat stuk land willen en dus alles doen om Israel tegen te zitten. En die Arafat, naja laat maar... (geloven jullie toch niet)

Huh, daar heb ik nog nooit van gehoord :?

Het waren toch de Joden die illegaal de staat israël hadden uitgeroepen?

• MPEG
  • Laatst online: 21-10-2020
Wat mij betreft... laat ze lekker hun eigen gang gaan. Het kan geen feest blijven, jarenlang probeert het westen om die twee partijen bij elkaar te brengen. Dat willen ze niet. Dus laat ze lekker, dan krijg je de wet van de sterkste.

Dit is misschien wel heel erg kort door de bocht, maar het heeft daar toch geen zin. Met een beetje geluk vagen ze elkaar helemaal uit, dan ben je meteen van twee ruzie zoekers af.

* MPEG heeft gesproken

AMD 64 X2 4800+ @2,41Ghz,
2048MB DDRRAM,
ATI X800GTO,
2x Samsung 930BF 19" TFT

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 13:50 schreef CyrusTheVirus het volgende:
Wat mij betreft... laat ze lekker hun eigen gang gaan. Het kan geen feest blijven, jarenlang probeert het westen om die twee partijen bij elkaar te brengen. Dat willen ze niet. Dus laat ze lekker, dan krijg je de wet van de sterkste.

Dit is misschien wel heel erg kort door de bocht, maar het heeft daar toch geen zin. Met een beetje geluk vagen ze elkaar helemaal uit, dan ben je meteen van twee ruzie zoekers af.

/me heeft gesproken
het Westen had ze nooit samen mogen brengen

Verwijderd

Dat is dus de grootste miscommunicatie ook. Het gaat er niet om dat 'het westen' ze wilden samenbrengen of schuldig is of zoiets. Het gaat er nu om dat de boel daaro wat stabieler wordt.

Dat is goed voor de handel en voor het volk daaro. En misschien komen er dan wel twee goede rechtstaten uit die liquidaties en groeperingen die zelfmoordaanslagen plegen normaal worden berecht.

Of dat gebeurd betwijffel ik. Iedereen wordt erbij betrokken en beschuldigd van het één en ander. Met dat geharrewar krijg je geen oplossingen.

• XangadiX

XangadiX

Op zaterdag 19 januari 2002 03:28 schreef BadRespawn het volgende:

[..]

als -een- souvereine staat een daad opeist dan is het oorlog en niet terrorisme.
net zoals een soldaat die in oorlogstijd een vijand doodschiet niet een moordenaar is.
[..]
okee, I agree dat is een kwestie van definitie trekken natuurlijk, maar ik geloof dat dat wel klopt, hoewel ik beide daden (oorlog voeren of terrorisme) allebei verwerp en belachelijk vind.
je bedoelt palesteinen? die hebben toch palestina? maar die hardcore fanaten willen gewoon alle joden daar weg.
op dit moment zijn zowel palestina als isreal souvereine staten, maar het volk van een vd twee pleegt terreurdaden.
[..]
Volgens mij is de palastijnse staat nog niet uitgeroepen hoor (correct me if I'm wrong, dit weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat er een half jaar geleden commotie was omdat amerika arafat "dwong" de Ps. staat uit te roepen)
ach, of het nou mag of niet, ze doen het toch. oorlog en terreur zijn alletwee erg geweldadig, vooral veel ellende, hoe het genoemd wordt doet uiteindelijk niet zo ter zake.
wel kan je igv terreur op meer tegenwerking vd rest vd wereld rekenen. en ik vind zeker niet dat palestina meer recht heeft dan isreal om geweld te gebruiken.
nee dat zeg ik ook niet, niemand heeft het recht om geweld te gebruiken, maar wat ik niet snap is dat ze niet gewoon lekker samen kunnen wonen.

Zoals Alpha blondee al zong: "some call him allah, some call him Iova, some call him Krishna, but he's one. Jerusjalaim, here I am"

En het was niet dat de Israeli's op wonderbaarlijke wijze het land vruchtbaar maakten, het land dat ze innamen, kregen of hoe je het wilt noemen was al het vruchtbaarste in het gebied en met flink wat geld en irrigatie systmen kun je veel doen. Maar waarom hebben ze die niet gedeeld met de palastijnen (en de arabieren in de regio?)

Stoer; Marduq

Verwijderd

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen daar want er komt toch een eind aan alles. Alles heeft een einde. Alleen vrees ik dat er alweer veelste laat wordt ingegrepen om het volk daar te sussen en iedereen op zijn rechten te wijzen.

Als Amerika straks ook nog Iraq gaat aanvallen, zal er snel een kettingreactie in het Midden-Oosten ontstaan. Het komt eigenlijk al een beetje opgang met Pakistan en India.
Het M-O wordt flink opgefokt, alles gaat in de soep.

Voorkomen is beter dan genezen!

Verwijderd

Was het huidige Isreal vroeger al niet joods?

En hoe erg is het dat Engeland zijn landgebied beschikbaar stelt aan anderen.
Waarom moeten die domme politici daar nou zo moeilijk over doen. Ze zouden hun verstand op nul moeten zetten en gewoon hun eigen zaakjes op orde zetten. Niet gaan kijken wat zijn buurman allemaal heeft.

Verwijderd

Een officieel geuniformeerd leger wordt doorgaans niet als een terroristische organisatie gezien!
kwestie van definieren

Die hele kwestie is voor mij geen nieuws meer, het zal toch voorlopig voortduren en ik weet ook al wie er uiteindelijk als winnaar uit de bus komt >:)

Wat overigens niet wil zeggen, dat ik het hele gebeuren niet betreur

Verwijderd

Alles lijkt opzich wel aardig duidelijk, maar waarom komt er dan geen oplossing??

Is het nou zo moeilijk voor Amerika (waar heel Israel dankbaar voor is, voor wat zij dmv hun hebben bereikt), om een keer te zeggen; STOP.

Zij zijn er als de kippen bij als het om olie,geld of dominatie gaat. Zij roeien elke mogelijke vijand van hunzelf uit om de wereld in hun macht te krijgen wat aardig lukt op deze manier.

Als zij het voorbeeld zijn van Democratie, vrijheid, respect, dan kunnen zij dit toch ook tonen zonder bommen te gooien. Die hele aanval op de VS komt alleen maar doordat een stelletje (imbecielen) besluiten dat het zo niet langer gaat, en zo de boosdoener wil aanpakken.

Waarom is VS altijd het slachtoffer van terroristiche aanvallen??
En geen Europa???

I wonder why that is!!!

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 22:01 schreef Makaveli187 het volgende:
Waarom is VS altijd het slachtoffer van terroristiche aanvallen??
En geen Europa???

I wonder why that is!!!
Zeggen de RAF/IRA/ETA/Rode Brigades in Griekenland en Italie/RaRa/GIA etc etc je iets ?

• Lord_Salo
Het israelische leger heeft het Palestijnse radiostation Stem van Palestina opgeblazen.
Het gebouw vloog in brand na een aantal ontploffingen.

De vernieling is een reactie op de aanslag van donderdag in Noord-Israel, waarbij zes Israeliers om het leven kwamen.
Volgens de Palestijnen probeert Israel op deze manier de vrije Palestijnse media monddood te maken.

Voor de joden is dit gerechtigheid, voor mensen is dit terreuracties...!!! :r

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
al hoop zinnige dingen gezegd hier, en sommige dingen herhaal ik misschien onbedoeld

sowieso sta ik een beetje aan de kant van de Palestijnen
allebei gebruiken ze geweld,
alleen: bij de Palestijnen zijn het boze burgers die zelfstandig handelen
bij de Israeli's is het het officiele regeringsleger

en daarbij heeft Arafat eerder aangegeven bereid te zijn de overleggen, terwijl Sharon juist ongelooflijk smerig aan de macht is gekomen, zoals XangadiX al zei

in het Journaal zei een woordvoerder van Israel na het bombarderen van de Palestijnse radio: "Wij zullen alles blijven doen om het geweld van de Palestijnen te stoppen"
ik vraag me dan af: zouden ze het zelf ook geloven, dat dit werkt? |:(

verder wordt hier het woord terrorisme verkeerd begrepen: het betekend aanslagen ed plegen speciaal om angst te zaaien, niet geurilla ofzo, of niet-officieel leger

Palestijnse aanslagen, Israelische aanslagen, allebei terreur

Ook hebben de Israeli's van dat land niet van woestijn vruchtbare grond gemaakt,
het is altijd een van de meest vruchtbare gebieden geweest: het is niet voor niets dat juist daar de wereldbeschaving en de wereldgodsdiensten zijn begonnen.

'Het Westen' heeft idd grote fouten gemaakt, en erg egoistisch gehandeld
maarja: het huidige Israel was natuurlijk een voor de hand liggende plek, als bakermat van het jodendom, en door dat mandaat ook nog eens geschikt
de bedoeling was alleen dat de arabieren en joden er naast elkaar moesten leven, maar de joden volgens mij het land voor zich alleen eisten

de staat Palestina bestaat overigens niet

en het maar laten gebeuren, dat dan het recht van de sterkste geld lijkt me geen goed idee, het is wel duidelijk dat de Israelis sterker zijn

overigens irriteer ook ik me aan de slappe buitenlandse opstelling van de nederlandse regering
wanneer je miljoenen investeert in een haven om de palestijnen een beetje economie te geven, en de israeliers bombarderen dat maar ff plat, dan moet je niet niks doen of alleen veroordelen zoals nu gebeurt (weet niet welke van de 2 nu is gebeurt) maar harde actie ondernemen, boycot ofzo, in EU-verband, en daarin moet de EU dan ook achter de individuele lidstaat staan, en zich niet storen aan kritiek uit de VS zoals zij zich ook niet storen aan kritiek vanuit Europa
een veroordeling heeft alleen symbolische zin, maar kan zo genegeerd worden

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 00:05 schreef Lord_Salo het volgende:
Het israelische leger heeft het Palestijnse radiostation Stem van Palestina opgeblazen.

De vernieling is een reactie op de aanslag van donderdag in Noord-Israel, waarbij zes Israeliers om het leven kwamen.
Volgens de Palestijnen probeert Israel op deze manier de vrije Palestijnse media monddood te maken.

Joden zijn geen mensen ? :r

• wicher|IA
Op zondag 20 januari 2002 01:27 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Joden zijn geen mensen ? :r
denk (hoop) dat ie dat anders bedoelde

als niet: scheer de joden niet over een kam
sowieso joden != israeli's
en daarbij is echt niet elke israeli het eens met het gevoerde beleid
net als niet elke palestijn een stenengooier en/of zelfmoordbommendrager is

Verwijderd

Er is 1 ding wat ik echt NIET begrijp!

WAAROM WILLEN ZE GEEN INTERNATIONALE INTERVENTIE ????

Ze roepen allebij dat ze slachtoffer zijn; beide kanten lijden onder dit conflict en willen er allebij vanaf.

waarom dan niet?

Stationeer dan gewoon VN troepen daar! punt!
Palestina wil wel, maar Israel niet.
Europa ook, maar de VS weer niet ?!

Ze staan al een bijna een halve eeuw elkaar naar het leven zonder enige positieve uitzichten voor de toekomst.

Dat israel geen VN troepen wil is logisch omdat ze hun machtspositie willen behouden. Palestina staat letterlijk met de billen bloot, dus is het alleen maar logisch dat ze de VN daar willen zien. De VS is tegen maar ik begrijp echt niet waarom???

Er is 1 ding wat we tot nu toe hebben kunnen leren: dat is dat ze er alleen met ze tweeen NIET uitkomen. Loze vredes besprekingen dito, mits er geen VN zit.

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 00:05 schreef Lord_Salo het volgende:

Gebouw opgeblazen, maar niet voordat ze het helemaal hadden ontruimd en mensen op veilige afstand haddden gebracht...

Dat wil ik toch niet op 1 lijn zetten met een machinegeweer legen op een Bar Mitswa :(

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-01 20:10
Op zondag 20 januari 2002 12:56 schreef Eggplant het volgende:

[..]

Gebouw opgeblazen, maar niet voordat ze het helemaal hadden ontruimd en mensen op veilige afstand haddden gebracht...

Dat wil ik toch niet op 1 lijn zetten met een machinegeweer legen op een Bar Mitswa :(
Wat dacht je dan van stenen gooiende jongens neerschieten vanuit een tank?

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 13:07 schreef Sassie het volgende:

[..]

Wat dacht je dan van stenen gooiende jongens neerschieten vanuit een tank?
Ook dat zijn aggressieve gasten, en je moet ergens een grens stellen he? Zonder die tanks stonden ze stenen te gooien in drukke winkelstraten :(

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 13:40 schreef hicham het volgende:

[..]

Huh, daar heb ik nog nooit van gehoord :?

Het waren toch de Joden die illegaal de staat israël hadden uitgeroepen?
volgens de palesteinen wel ja.
volgens Nato niet, die vonden de claim vd joden gerechtvaardigd.

• wicher|IA
Op zondag 20 januari 2002 13:18 schreef Eggplant het volgende:

[..]

Ook dat zijn aggressieve gasten, en je moet ergens een grens stellen he? Zonder die tanks stonden ze stenen te gooien in drukke winkelstraten :(
en zonder die tanks zouden er geen ongewapende palestijnen worden afgeschoten (stenen valt niet onder wapens, ik vind dat je stenengooiers moet bestrijden met ME'ers met traangas, waterstralen en gummiknuppels
ja en schilden en bescherming tegen de stenen natuurlijk)
Op zondag 20 januari 2002 14:05 schreef BadRespawn het volgende:

[..]

volgens de palesteinen wel ja.
volgens Nato niet, die vonden de claim vd joden gerechtvaardigd.
is ook moeilijk voor de Navo natuurlijk
er was 'de joden' zo ontstellend veel schade berokkend in WOII, dat ze daarna niet volledig steunen ongeveer onmogelijk was
net zoals met de aanslag op het WTC, het was zo'n gruwelijke aanslag dat je verschrikkelijk moest uitkijken met enige kritiek op de VS

Verwijderd

Als ik dit zo bekijk, dan gaat de wereld dus pas ingrijpen als er weer een holocaust komt, maar dan de palestijnen als slachtoffer!

Verwijderd

De Joden mogen hun land van mij met elk middel verdedigen, omdat ik denk dat ze verder geen expansiedrift zullen hebben... Ze nemen genoegen met hun eigen Israel.

Die paar Palestijnen zijn prima te huisvesten in een vrij hoekje van de grote Arabische wereld. Maar het is hun eer te na dat ze door Israel zo voor schut worden gezet...
(wat ook altijd zo zal blijven)

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 20:13 schreef Eggplant het volgende:
... Ze nemen genoegen met hun eigen Israel.
Helemaal gelijk; het joodse volk heeft altijd in het middenoosten eigen grondgebied gehad, maar als jij praat over hun "eigen" (huidige) Israel dan heb je niet goed opgelet bij geschiedenis.

Erg vervelend voor beide volkeren dat ze deze ellende moeten doormaken. Vooral van de joodse kant kan ik begrijpen dat ze eindelijk rust willen na al die ellende die ze hebben meegemaakt, maar niet dat ze dat dan in gods naam over de rug van een ander volk doen.
Die paar Palestijnen zijn prima te huisvesten in een vrij hoekje van de grote Arabische wereld.
Dat is larie; als Frankrijk ons land besluit in te nemen zal jij dan genoegen nemen met: "Ga maar lekker in Belgisch Vlaanderen wonen want daar praten ze ook Nederlands"
Ik in ieder geval niet(vooral nie met die belgen >:) ).

Verwijderd

De NATO, in normaal Nederlands ook wel NAVO genoemd, is opgericht in 1949. In 1948 waren ze er dus erg vroeg bij, bij het uitroepen van de staat Israel.

Verwijderd

Ik heb niet alles gelezen dusss, het spijt me als het al voorbij is gefietst!
Maar een geheugensteuntje: Amerika hebben onlangs hun record gebroken door de 24* Veto tegen de palastijen te gebruiken..... :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( |:(
Wie heeft ze die macht en JANS_NAAM gegeven!
het is toch wie de meest stemmen krijgt wint! Ze gebruiken dus alles OM PALISTINA tegen te houden, Maar die komt toch
Dus fuck al die gasten die dat niet kunnen zien :( |:(

• XangadiX

XangadiX

jah, nou zat ik laatst dus naar Larry king te kijken, en het blijkt dus dat juist de linkse (sociale) lobby waar onder andere ook Clinton bij hoort juist VOOR Israel is, en het huidige regiem onder bush heel erg hun best doet voor palastina (ja om rust te krijgen, maar toch) dus oordeel nou niet meteen zo snel over de amerikanen, want als bv Gore had gewonnen, had dit wel eens heel anders kunnen uitpakken.

Amerika is een vreemd land; als je zegt dat Jezus geen Amerikaan was vinden mensen je eng, als je zegt dat je beter een hybride auto kan kopen als "patriot" in plaats van je benzine verslindende auto in stars en stripes te spuiten wordt je je spreekrecht ontzegt op alle grote televisie stations...
Ow en zuinige auto's rijdt je natuurlijk niet voor het milieu, die rijd je om te zorgen dat de olie landen geen geld krijgen }:O

Toch zijn er genoeg amerikanen die dit dus WEL willen zeggen en dat levert leuke Larry king afleveringen op, als je begrijpt wat ik bedoel.

* XangadiX is CNN junky

Waarom hebben we ze de macht gegeven? Wel eigenlijk hebben we onszelf de macht ontnomen door een fikse oorlog op touw te zetten WO2 , en daarna hebben de amerikanen de macht genomen omdat ze op hun eigen grondgebied geen schade hadden en dus lekker door konden produceren (gouden wet; hoe win je een oorlog? zorg dat je het land bent met de grootste staal productie.)

Daarbij wordt er vanuitgegaan dat Israel een atoombom heeft liggen (men weet in ieder geval zeker dat ze hem zo kunnen maken) dus zijn ze best voorzichtig met die staat.

Het probleem van het probleem is (jaja) dat het ten eerste veel dieper rijkt (in de geschiedenis) en veel verder (over de wereld) dan je er op het eerste gezicht aan afziet. "de" amerikanen zijn het er ook niet echt overeens, net zoals "de" nederlanders (zo blijkt hier wel).

En, over dat de joden daar misschien al een staat hadden? dat was ver voor het jaar 1000, als het al niet het jaar 0 is, want als ze die al hadden dan hebben de ottoromanen of de turken ze er wel uitgeflikkerd, en claims die zo oud zijn vind ik niet echt rechtsgeldig en moeten heroverwogen worden in deze tijd.

leuke link: http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/is.html
Following World War II, the British withdrew from their mandate of Palestine, and the UN partitioned the area into Arab and Jewish states, an arrangement rejected by the Arabs. Subsequently, the Israelis defeated the Arabs in a series of wars without ending the deep tensions between the two sides. The territories occupied by Israel since the 1967 war are not included in the Israel country profile, unless otherwise noted. In keeping with the framework established at the Madrid Conference in October 1991, bilateral negotiations are being conducted between Israel and Palestinian representatives (from the Israeli-occupied West Bank and Gaza Strip) and Israel and Syria, to achieve a permanent settlement. On 25 April 1982, Israel withdrew from the Sinai pursuant to the 1979 Israel-Egypt Peace Treaty. Outstanding territorial and other disputes with Jordan were resolved in the 26 October 1994 Israel-Jordan Treaty of Peace. On 25 May 2000, Israel withdrew unilaterally from southern Lebanon, which it had occupied since 1982.

Stoer; Marduq

• Lord_Salo
Opnieuw inval Israel in Tulkarem

TULKAREM Opnieuw is het Israelische
leger met tanks de Palestijnse stad
Tulkarem binnengedrongen.Het leger
doorzocht huizen en nam "belangrijke"
Hamasleden gevangen.Ook raakten vijf
Palestijnen door kogels gewond.De inval
kwam na een aanslag op een joods feest.

Die aanslag wordt opgeeist door een
groep,gelieerd aan Yasser Arafats
Fatah-beweging.Zij wilden een van hun
omgekomen leiders wreken.

Duizenden Palestijnen hebben steun aan
Arafat betuigd in een demonstratie in
Ramallah.Arafat bevindt zich daar in
zijn hoofdkwartier en wordt door het
leger omsingeld.Er vielen 12 gewonden.

WANNEER HOUDT DIT OP...!!!

Het lijkt wel een tenniswedstrijd, met al die aanslagen.
Wie er gaat winnen lijkt me erg duidelijk.
Israel zal dit niet lang volhouden, wanneer Amerika geen steun meer geeft en de Palestijnen zullen vechten tot de bittere eind...

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 11:06 schreef Lord_Salo het volgende:

Israel zal dit niet lang volhouden, wanneer Amerika geen steun meer geeft en de Palestijnen zullen vechten tot de bittere eind...
Wie er gaat winnen leek mij ook al duidelijk, nl Israel..
Al tig jaar proberen de Arabische landen de Israli's de zee in te drijven, met altijd even weinig succes >:)

Israel weet zich bedreigd en heeft passende maatregelen genomen.

ps Ik ben er ook stellig van overtuigd dat ze weten waar Osama uithangt..

• Lord_Salo
Op maandag 21 januari 2002 11:28 schreef Eggplant het volgende:

[..]

Wie er gaat winnen leek mij ook al duidelijk, nl Israel..
Al tig jaar proberen de Arabische landen de Israli's de zee in te drijven, met altijd even weinig succes >:)

Israel weet zich bedreigd en heeft passende maatregelen genomen.

ps Ik ben er ook stellig van overtuigd dat ze weten waar Osama uithangt..
Het leek dat Israel succes had, toen Amerika achter hun stond. Maar ik denk dat binnenkort wel verandering komt,
als Amerika straks niet tussen Israel en de Arabische landen staat.

P.S. Waarom haten vele religies en landen op de wereld
Israel (joden)...???

• asmoday
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05-2023

asmoday

1349

Op maandag 21 januari 2002 12:45 schreef Lord_Salo het volgende:

[..]
P.S. Waarom haten vele religies en landen op de wereld
Israel (joden)...???
Vele religies? Ik kan zo weinig andere bedenken dan de Islam.
En die vele landen zijn met name landen waar het Islamitische geloof de overhand heeft.

Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul

• Lord_Salo
Op maandag 21 januari 2002 12:57 schreef asmoday het volgende:

[..]

En die vele landen zijn met name landen waar het Islamitische geloof de overhand heeft.
En wat dacht je van de Christelijke afsplitsingen?

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 13:01 schreef Lord_Salo het volgende:

[..]

En wat dacht je van de Christelijke afsplitsingen?
Christenen zien Joden juist als het volk van God |:(

Als jij echt gelooft dat de VS Israel laten vallen, zul je je toch iets meer moeten verdiepen in de rol die Joden wereldwijd (en zeker in de VS) spelen...
Wel eens van lobbyen gehoord?

• Lord_Salo
Op maandag 21 januari 2002 13:20 schreef Eggplant het volgende:

[..]

Christenen zien Joden juist als het volk van God |:(

Als jij echt gelooft dat de VS Israel laten vallen, zul je je toch iets meer moeten verdiepen in de rol die Joden wereldwijd (en zeker in de VS) spelen...
Wel eens van lobbyen gehoord?
Dat weet ik allemaal wel, maar ik hou me een beetje in.
Als ik zou typen wat ik echt over de rolspeling van Amerika op wereld denk, dan zou ik niet van Tweakers.net, maar van de internet verbannen worden. *D *D *D

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

jonggoud.nl

@>--"--,--{

ik heb een goed document dat ik helaas nu ff niet op het internet kan plaatsen (ftp doet 't niet). Kan ik het naar iemand mailen dat die 't onlineplaatst???

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 11:06 schreef Lord_Salo het volgende:
Opnieuw inval Israel in Tulkarem

TULKAREM Opnieuw is het Israelische
leger met tanks de Palestijnse stad
Tulkarem binnengedrongen.Het leger
doorzocht huizen en nam "belangrijke"
Hamasleden gevangen.Ook raakten vijf
Palestijnen door kogels gewond.De inval
kwam na een aanslag op een joods feest.

Die aanslag wordt opgeeist door een
groep,gelieerd aan Yasser Arafats
Fatah-beweging.Zij wilden een van hun
omgekomen leiders wreken.

Duizenden Palestijnen hebben steun aan
Arafat betuigd in een demonstratie in
Ramallah.Arafat bevindt zich daar in
zijn hoofdkwartier en wordt door het
leger omsingeld.Er vielen 12 gewonden.

WANNEER HOUDT DIT OP...!!!

Het houd pas op als Israel genoeg heeft van het getreiter van de Palestijnen en ze eruit schopt, als je sterk bent moet je je niet laten mishandelen door .........

• Lord_Salo
Op maandag 21 januari 2002 14:08 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Het houd pas op als Israel genoeg heeft van het getreiter van de Palestijnen en ze eruit schopt, als je sterk bent moet je je niet laten mishandelen door .........
Palestijnen eruit schoppen? Waar denk je dat Palestijnen vandaankomen??

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 12:57 schreef asmoday het volgende:

[..]

De religie Islam is niet zozeer gericht tegen het Jodendom. Sterker nog, in een Islamitische staat zijn ook Joden vrij om hun religie te belijden.

Het zijn voornamelijk de "Islamitische" landen die een afkeer hebben tegen de staat Israel. Zij zien Joden als bezetters, agressors. Ook zij hebben geen haat tegen Joden op zich (mag ik hopen), maar tegen de "bezetting". Dit is natuurlijk allang geen realistisch beeld meer, aangezien Israel wereldwijd is erkent als staat.

De "Islamitische" landen, zijn trouwens ook niet erg behulpzaam.

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 14:38 schreef Lord_Salo het volgende:

Palestijnen eruit schoppen? Waar denk je dat Palestijnen vandaankomen??
Die komen net zoals alle mensen oorspronkelijk uit Oost-Afrika ;)

Zolang ze aanslagen blijven plegen moeten ze niet rekenen op een "vriendelijke" behandeling, deze aanslagen worden breed gesteunt door de Palestijnse gemeenschap en worden ook niet door hun zelf voorkomen, tja...

• XangadiX

XangadiX

als er tanks in mijn straten reden zou ik ook met stenen gaan gooien en bommen gaan maken...

Stoer; Marduq

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 14:51 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Die komen net zoals alle mensen oorspronkelijk uit Oost-Afrika ;)

Zolang ze aanslagen blijven plegen moeten ze niet rekenen op een "vriendelijke" behandeling, deze aanslagen worden breed gesteunt door de Palestijnse gemeenschap en worden ook niet door hun zelf voorkomen, tja...
Tsja, wat moeten ze dan :? Als je een jaar niet in Israel bent geweest, ligt de grens al weer een paar kilometer verderop. Er moet een Palestijnse staat komen, waar de grenzen van worden gerespecteerd, nu zitten ze in een vicieuze cirkel.

Verwijderd

Nou Barak heeft de Palestijnen een heel mooi aanbod gedaan en dat hadden ze als een prachtig opstapje kunnen gebruiken om vertrouwen bij elkaar te kweken en van daaruit de betrekkingen te normaliseren,
Arafat en zijn kliekje zagen meer in een conflict(je)

Dat er een eigen staat moet komen, die mening deel ik maar dan wel een van waaruit geen aanvallen worden uitgevoert op Israel en dat moet gewoon in stappen gedaan worden, maar zolang dat niet in het belang van Arafat en Iran/Syrie etc is zal dat simpelweg niet gebeuren.

Verwijderd

Jij bent tevreden met de woning waarin je leeft; het is namelijk een vrij grote ruimte waarmee je gelukkig bent. Tevens woon je al jaren lang naast verscheidene buren in harmonie.

Op een dag komt 1 van jouw buurmannen naar je toe en vertelt je dat hij je woning in beslag neemt. Jij en je familie zijn vanaf nu genoodzaakt in de WC te leven. Om het leed enigzins te verzachten mag een deel in de schuur slapen. De rest van de comfortabele woning mag je naar fluiten. Het leven in de WC is verschrikkelijk je mag je kinderen niet ongecontroleerd zien deze slapen immers in de schuur en de nieuwe huisbaas is er niet van gedient dat de oude huisbewoners ongecontroleerd in de woning lopen. De oversteek naar de schuur om je kinderen te zien was voorheen een pas die je gemakkelijk kon overbruggen, tegenwoordig gaat dat niet meer.

Hermetisch geisoleerd van de buitenwereld zonder enige mogelijkheden om handel te voeren met andere omwonende worden de leefomstandigheden nog erger. Zonder enige positieve perspectieven worden jij en je familie hopeloos. Zo nu en dan besluiten jullie die WC deur maar in te trappen om de buitenwereld te laten weten wat zich hier afspeelt. De buurman is daar echter natuurlijk niet blij mee. Verder kan dat jouw niet veel schelen omdat hij immers jouw huis heeft ingepikt. De buurman besluit maatregelen te treffen en besluit dat je voortaan niet meer naar de schuur mag en omgekeerd. De kinderen in de schuur snappen er niks van en reageren hun woede af op de buurman. Waarop de buurman 1 voor 1 de kinderen uit de schuur haalt om ze pakslaag te geven. De ouders horen dit maar staan machteloos...ze trappen de WC deur weer in. Familieleden van de buurman worden hierbij geraakt door de kapotte deur, iets wat jij opzettelijk uit wraak doet...
De buurman besluit dat jij ook maar es flink wat pakslaag moet krijgen. De kinderen horen dit en trappen op hun buurt de deur van de schuur in en maken de ramen kapot waarop weer pakslaag volgt.....e-n-z-o-v-o-o-r-t
Op maandag 21 januari 2002 17:42 schreef BAZZA het volgende:
Nou Barak heeft de Palestijnen een heel mooi aanbod gedaan en dat hadden ze als een prachtig opstapje kunnen gebruiken om vertrouwen bij elkaar te kweken en van daaruit de betrekkingen te normaliseren,
Een badkamer bij de WC en de schuur doen die ze nog hadden is natuurlijk nix vergeleken met het comfortabele huis waar je aanvankelijk in leefte.

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 19:49 schreef Wilson_Fisk het volgende:
knip
Een soortgelijke vergelijking heb ik ook weleens gemaakt, maar hij gaat niet helemaal op. Het is namelijk _niet_ reeël meer van de Palestijnen om te denken dat ze het gebied nog terug krijgen. IIG niet op de manier waarop ze het nu proberen.

Israel is een erkende staat (de papieren van het huis zijn overgedragen) en daar doen ze voorlopig niks aan. Hoe zeer ik het kan begrijpen dat zij aanvallen, en hoezeer ik ze hun gebied ook gun, ze krijgen het voorlopig niet.

Ze kunnen beter hun gedeelte op gaan ruimen, ophouden met het geweld. Zodra zij te kennen geven de grenzen te respecteren zal het geweld afnemen. Ze moeten zich eerst fatsoenlijk ontwikkelen, want zo kun je een oorlog niet winnen. De aanslagen hebben alleen maar een negatief effect, wat ze al hebben gaat er nog harder op achteruit.

Eerst organiseren, dan pas denken aan oorlog voeren. Dit zijn pure zelfmoordmissie's die fataal zijn voor alle Palestijnen. Ik begrijp de beweegredenen, maar het is niet langer meer realistisch om te denken dat ze met dergelijke aanslagen hun land terugkrijgen.

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 20:17 schreef Mr.Durden het volgende:
Het is namelijk _niet_ reeël meer van de Palestijnen om te denken dat ze het gebied nog terug krijgen. IIG niet op de manier waarop ze het nu proberen.
Ik heb ook nooit beweerd dat ze iets positiefs eruit zouden krijgen, wat ze ook niet zullen krijgen.
Ik probeerde louter de vicieuze circel te beschrijven op deze manier.

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 20:17 schreef Mr.Durden het volgende:
Ik begrijp de beweegredenen, maar het is niet langer meer realistisch om te denken dat ze met dergelijke aanslagen hun land terugkrijgen.
Ook in de periode voor de intifada werd er gekoloniseerd. (of heb ik dat nou mis?)

't Vertrouwen van beide partijen in elkaar is behoorlijk gezonken tot het abslute nulpunt. Wonderbaarlijk kunnen beide partijen nog bewegen ook nog.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Is het jullie opgevallen dat sinds Sharon aan de macht is het geweld oplaait? Denk je dat hij dit niet voor de volle 100% heeft zien aankomen toe hij stengere maatregelen afkondigde direct naar zijn aantreden? Denk je dat hij het erg vind dat zn burgers worden opgeblazen? Denk je dat hij het vervelend vindt de Palestijnen zo aan te pakken? Denk je dat hij op vrede uit is?

Of denk je net als ik?

Denk je dat hij de situatie express laat escaleren om er voordeel uit te halen... Aan de huidige situatie is maar EEN iemand schuldig, en dat is Sharon.

Verwijderd

Het waren vooral de kolonisten die intussen al land hadden beschermd moesten worden, vandaar dat Sharon ook won. Hij gaf de bevolking het idee bescherming te bieden. Iemand die reactie zou geven op aanvallen op de kolonisten etc.

De haat tussen de twee landen zal nog lang nazemelen. Wel is er een oppositie in opkomst in Israel. Mogelijk wel een ommekeer in die zooi daaro.

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 22:41 schreef joepP het volgende:
Is het jullie opgevallen dat sinds Sharon aan de macht is het geweld oplaait? Denk je dat hij dit niet voor de volle 100% heeft zien aankomen toe hij stengere maatregelen afkondigde direct naar zijn aantreden? Denk je dat hij het erg vind dat zn burgers worden opgeblazen? Denk je dat hij het vervelend vindt de Palestijnen zo aan te pakken? Denk je dat hij op vrede uit is?

Of denk je net als ik?

Denk je dat hij de situatie express laat escaleren om er voordeel uit te halen... Aan de huidige situatie is maar EEN iemand schuldig, en dat is Sharon.
De escalatie is IMHO voor een deel te wijten aan Sharon, hij heeft op de tempelberg al bewezen dat hij niet vredegezind is. Toch gaat het geweld over en weer. Waar er twee vechten hebben er twee schuld.

Verwijderd

Op zaterdag 19 januari 2002 03:24 schreef silentsnow het volgende:

[..]

Flame mode>>>>
Wat een domme opmerking van je. "Ze zijn immers gewoon jalours dat de staat israel van een kaal stuk woestijn een prachtige stuk vruchtbare land heeft gemaakt" Voor 1947 waren er vooral arabieren. Het grote aantal Joden daar toen, kwam uit Europa. Dankzij het Belfour akkoord kregen ze vrij toegang. Het Westen voelt zich schuldig tegenover de Joden, de Palestijnen worden de dupe. Uit jou beredenering kan ik opmaken dat wij Afrika (no offense) mogen overnemen. Dan kunnen wij van die woestijn een "vruchtbare staat" maken zoals jij dat noemt.. En als we dan ook het volk onderdrukken, mogen we ons Israel II noemen... ik :r van dit soort uitspraken van je
Flame mode off>>>>

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 17:42 schreef BAZZA het volgende:

Dat er een eigen staat moet komen, die mening deel ik maar dan wel een van waaruit geen aanvallen worden uitgevoert op Israel en dat moet gewoon in stappen gedaan worden, maar zolang dat niet in het belang van Arafat en Iran/Syrie etc is zal dat simpelweg niet gebeuren.
Ja, klinkt logisch... Arafat wil een conflict. Hij heeft ook z'on groot leger om in te zetten!! De wereld is al zo Pro Joods, zou hij dat zeker ook nog eens in de hand werken. En dat mooie voorstel van Barak ging niet over die miljoenen Palestijnen in vluchtelingenkampen die van huis en haard verdreven zijn.... wat wil je dat Arafat doet dan? Tegen die mensen zegt; sorry jongens, jullie mogen niet naar huis omdat Barak mij een supervoorstel heeft gedaan. |:(
Pissed mode>>>
Wat lul je nou?
Pissed mode off>>>

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 23:03 schreef kariem112 het volgende:
De wereld is al zo Pro Joods
Nou nee. De VS zijn inderdaad behoorlijk pro-joods, maar dat mag ook wel want de EU is behoorlijk pro-palestijns.

Verwijderd

Beiden. Zowel Europa als de US willen een stabiel midden oosten. Het jammerlijke is dat de ondoorzichtigheid, wat hier ook in dit land al voor misschien 16 zetels aanwezig is, daar driedubbel zo hard heerst.

Ik kan me nog herrinneren dat de US ook voor een Palestijnse staat zou zijn, maar vanwege het flinke aantal anti-israelische gedachten in het Midden oosten, toch Israel enige bescherming wilde bieden.

Wat valt er in Israle voor de US nou te halen, economisch gezien? of welk ander voordeel dan ook? Heeft iemand iedeeen?

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 00:33 schreef Reggeaman het volgende:
Beiden. Zowel Europa als de US willen een stabiel midden oosten. Het jammerlijke is dat de ondoorzichtigheid, wat hier ook in dit land al voor misschien 16 zetels aanwezig is, daar driedubbel zo hard heerst.

Ik kan me nog herrinneren dat de US ook voor een Palestijnse staat zou zijn, maar vanwege het flinke aantal anti-israelische gedachten in het Midden oosten, toch Israel enige bescherming wilde bieden.

Wat valt er in Israle voor de US nou te halen, economisch gezien? of welk ander voordeel dan ook? Heeft iemand iedeeen?
ja, het was in 1ste instantie om het schuldgevoel van het Westen tegenover de Joden weg te werken. Ten tweede is het een goede invalsbasis voor Amerika. Als Israel er niet was, zou er mischien een 3e machtsblok ontstaan. (of 2e als je Rusland niet meetelt). En als dat machtsblok de olietoevoer zou afsluiten, zou Amerika een probleem hebben. En buiten dat is de Joodse Lobby in amerika zo sterk dat ze eigenlijk wel moeten nu...

• wicher|IA
De Joden mogen hun land van mij met elk middel verdedigen, omdat ik denk dat ze verder geen expansiedrift zullen hebben... Ze nemen genoegen met hun eigen Israel.

Die paar Palestijnen zijn prima te huisvesten in een vrij hoekje van de grote Arabische wereld. Maar het is hun eer te na dat ze door Israel zo voor schut worden gezet...
(wat ook altijd zo zal blijven)
en daar bega je dus een grote fout, je denkt dat alle arabieren wel in alle arabische landen willen wonen

Palestina is gewoon het eigen land van de Palestijnen, daar zijn ze opgegroeid. Net als Israel voor de Israeli's
omdat Pal. en Isr. nogal samenvallen zullen ze toch naast elkaar moeten leven.
Op zondag 20 januari 2002 23:16 schreef Telefoongids het volgende:
Maar een geheugensteuntje: Amerika hebben onlangs hun record gebroken door de 24* Veto tegen de palastijen te gebruiken..... :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( |:(
Wie heeft ze die macht en JANS_NAAM gegeven!
het is toch wie de meest stemmen krijgt wint! Ze gebruiken dus alles OM PALISTINA tegen te houden, Maar die komt toch
Dus fuck al die gasten die dat niet kunnen zien :( |:(
bij de oprichting van de VN is besloten de toenmalige grote wereldmachten een vetorecht te geven
VS, China, Groot-Brittanie, Frankrijk en nog eentje
de gedachte was waarschijnlijk "als die grote landen het er niet allemaal mee eens zijn, dan heeft iets nooit genoeg draagkracht om iets voor te stellen"
valt wat voor te zeggen

maar intussen zijn we er toch wel achter dat het nie altijd even handig is
maar: ze die macht weer ontnemen is ERG moeilijk, aangezien ze hun veto altijd kunnen uitspreken tegen het hun ontnemen van hun veto

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 23:03 schreef kariem112 het volgende:
Ja, klinkt logisch... Arafat wil een conflict. Hij heeft ook z'on groot leger om in te zetten!! De wereld is al zo Pro Joods, zou hij dat zeker ook nog eens in de hand werken. En dat mooie voorstel van Barak ging niet over die miljoenen Palestijnen in vluchtelingenkampen die van huis en haard verdreven zijn.... wat wil je dat Arafat doet dan? Tegen die mensen zegt; sorry jongens, jullie mogen niet naar huis omdat Barak mij een supervoorstel heeft gedaan. |:(
Pissed mode>>>
Wat lul je nou?
Pissed mode off>>>
Arafat en zijn kliek doen het goed in een conflict situatie en hebben niet de kwaliteiten en/of wil om een goed civiel bestuur te vormen, ondertussen stoppen ze hun zakken vol met "hulp" uit de hele wereld waar de gewone Palestijnen nooit iets van zien, na een paar jaar is het de Palestijnen duidelijk dat hun leiders net zulke corrupte eikels zijn als die van Egypte/Syrie etc,
dat kunnen Arafat+kliek mooi verbloemen door een conflict, dan zijn immers alle ogen en kwade gevoelens op andere gericht en niet op hun.
De slachtoffers zijn de "gewone Palestijnen", niet Arafat en kliek, die hebben wel geld zat en die komen niks tekort.

• wicher|IA
Op dinsdag 22 januari 2002 01:18 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Arafat en zijn kliek doen het goed in een conflict situatie en hebben niet de kwaliteiten en/of wil om een goed civiel bestuur te vormen, ondertussen stoppen ze hun zakken vol met "hulp" uit de hele wereld waar de gewone Palestijnen nooit iets van zien, na een paar jaar is het de Palestijnen duidelijk dat hun leiders net zulke corrupte eikels zijn als die van Egypte/Syrie etc,
dat kunnen Arafat+kliek mooi verbloemen door een conflict, dan zijn immers alle ogen en kwade gevoelens op andere gericht en niet op hun.
De slachtoffers zijn de "gewone Palestijnen", niet Arafat en kliek, die hebben wel geld zat en die komen niks tekort.
niet erg gefundeerd

is niet onmogelijk natuurlijk
en natuurlijk heeft Arafat genoeg te eten en een dikke auto
maar dat is gewoon noodzakelijk om te functioneren als leider

ik denk toch echt dat Arafat en de zijnen er meer profaat van hebben als het conflict is opgelost, dan zoals het nu is

zooo veel hulp krijgen de palestijnen volgens mij ook weer niet, omdat het door vernielingen door israeliers een beetje een bodemloze put is
ik denk dat wanneer er geen conflict meer is, ze veel meer krijgen, voor wederopbouw

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 01:23 schreef wicher het volgende:

[..]
ik denk toch echt dat Arafat en de zijnen er meer profaat van hebben als het conflict is opgelost, dan zoals het nu is

zooo veel hulp krijgen de palestijnen volgens mij ook weer niet, omdat het door vernielingen door israeliers een beetje een bodemloze put is
ik denk dat wanneer er geen conflict meer is, ze veel meer krijgen, voor wederopbouw
Jammer genoeg zijn de Palestijnen de laatsten op deze aarde om dat in te zien.

• PleXtor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04-2025
GAZA - De radicale islamitische beweging Hamas heeft Israël dinsdag "de totale oorlog" verklaard. In een verklaring aan het Franse persbureau AFP zegt Hamas alle middelen in te zullen zetten op alle fronten.

Verwijderd

Het is jammer dat Hamas ook onschuldige mensen bij de oorlog betrekt, in principe zouden ze Israël best een lesje kunnen leren. Maar aub niet op onschuldigen

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:34 schreef hicham het volgende:
Het is jammer dat Hamas ook onschuldige mensen bij de oorlog betrekt, in principe zouden ze Israël best een lesje kunnen leren. Maar aub niet op onschuldigen
Hamas is veels te kleinschalig, en Israël is veels te goed bewaakt. Af en toe glipt er een zelfmoord commando tussendoor, maar Hamas heeft de kracht en de middelen niet om een oorlog tegen Israël te winnen. Kijk maar naar de zesdaagse oorlog, Israël zit militair erg goed in elkaar.

Verwijderd

En waar komen al die wapens dat Israël bezit vandaan? Idd: de VS, dus 't is maar normaal dat de Palestijnen tegen de Amerikanen zijn.

Verwijderd

Beste mensen,
ik doe een presentatie over het onderwerp.
Weet iemand op internet een goede bron voor informatie?
alvast bedankt!

Jos

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:42 schreef Mr.Durden het volgende:

[..]

Hamas is veels te kleinschalig, en Israël is veels te goed bewaakt. Af en toe glipt er een zelfmoord commando tussendoor, maar Hamas heeft de kracht en de middelen niet om een oorlog tegen Israël te winnen. Kijk maar naar de zesdaagse oorlog, Israël zit militair erg goed in elkaar.
winnen doen ze niet, dat weet ik wel zeker
maar met "een lesje leren" bedoel ik meer het ze flink lastig te maken

Verwijderd

Het gaat weer heerlijk daar in het M-O. Ik denk dat ze beter een soort Chinese/Berlijnse muur kunnen bouwen. Wat ik zo dom vind, is dat Arafat nu helemaal geen bewegingsvrijheid krijgt en er toch van hem wordt verwacht alle extremistische partijen opterollen en interekenen. Dat kan toch zo nooit. Als het zo door gaat breekt er ook nog een burgeroorlog uit, en dan heb je de poppen helemaal aan het dansen.
Dit kan beter vroegtijdig gestopt worden naar mijn mening.

• XangadiX

XangadiX

Op dinsdag 22 januari 2002 20:11 schreef WrineX het volgende:
Beste mensen,
ik doe een presentatie over het onderwerp.
Weet iemand op internet een goede bron voor informatie?
alvast bedankt!

Jos
deze thread :)

Stoer; Marduq

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Volgens mij hebben weinigen van jullie je hier echt in verdiept he?

Om de topicvraag te beantwoorden: De Israeli's, en dan met name Rabin. Die heeft de grote fout gemaakt vredesonderhandelingen te beginnen met mensen die slechts 1 doel hebben, de vernietiging van de staat Israel, en voor wie al het andere bijzaak is.

Israel wil zichzelf verdedigen, maar is te fatsoenlijk om dat goed te doen.

Dat is het probleem.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Diadem

Diadem

fossiel

Om dit bovenstaande even te verduidelijken. Stel je eens voor wat het is om in Israel te leven?

Je voorouders zijn daar gedurende het begin van de 20e eeuw komen wonen, in een bijna kaal land. Ze hebben daar grond gekocht, de woestijn ontgonnen, het land vruchtbaar gemaakt, en uiteindelijk door heel hard werken een welvarend land opgebouwd. Na WOII ontstond er een massale immigratie van andere Joden, en als snel werd je land een eigen staat.

Al vanaf het allereerste begin gunnen de Arabieren (de term Palestijnen werd pas later gebruikt) je het licht in de ogen niet. 3x proberen ze in een massale aanval jou en je volk uit te roeien, drie keer weet je dit ter nauwer nood te voorkomen. Hier blijft het echter niet bij, al deciannialang krijg je aanslag na aanslag te verduren. Worden bussen aangevallen, worden kleurterscholen opgeblazen.

Kun je je voorstellen wat het is om op te groeien wetende dat elke dat dat je naar school gaat je laatste kan zijn, omdat er regelmatig kleuterscholen de lucht in gaan? Kun je je voorstellen wat het is om op te groeien wetende dat elke busreis gevaarlijk is, elke markt een potentieel bloedbad?

Israeli's zijn geen lievertjes, ze liquideren regelmatig tegenstanders, tot enkele jaren gelden was (lichte) foltering er toegestaan. Maar wat zou jij doen als je in hun schoenen stond?

Elk land ter wereld zou veel en veel harder hebben gereageerd. De VS begint een oorlog om 1 enkele aanslag. De hele natie staat op zijn kop, Bush houdt toespraak na toespraak. In Israel zijn dit soort dingen aan de orde van de dag.

Elk ander land ter wereld zou veel maar dan ook veel harder hebben opgetreden. Als er iets verbazingwekkend is in de situatie in het middenoosten is het de terughoudendheid van de Israeli's.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Diadem

Diadem

fossiel

En een ieder die beweert dat de Palestijnen net zo goed slachtoffer zijn weet niet waar hij over praat.

Dit conflict speelt al van voor de innamen van de West-Bank. Dit conflict gaat ook helemaal niet over dat stukje land. Het probleem zit veel dieper.

De Israeli's brachten welvaard in een stuk droog land, iets wat de Palestijnen nooit gelukt is, en iets wat ze de Israeli's nooit zullen vergeven.

Dat is het probleem.

Verwijderd

Diadem, ik beschouw mezelf als een behoorlijk ongenuanceerde botterik, maar nu moet ik in jou toch mijn meerdere erkennen. Hoewel ik het slechts voor ongeveer 73,4357% met je eens ben, bewonder ik je moed om een dergelijk impopulair standpunt zo ondubbelzinnig neer te zetten.

Op het gevaar af het mikpunt van jouw verontwaardiging en woede te worden, veroorloof ik me toch enkele opmerkingen. Ik houd het voorlopig bij de volgende 3:

1. Rabin deed volgens mij het enige wat gedaan moest, en nog steeds moet worden: met elkaar onderhandelen. Hard onderhandelen en in gesprek blijven.
2. De Israelische nederzettingenpolitiek was en is rampzalig.
3. De wijsheid waar de huidige crisissituatie om vraagt hoef je van Sharon niet te verwachten. Die kan alleen maar praten als een militair, dus in termen van geweld.

Maar voor de rest ....

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 22:32 schreef Diadem het volgende:
Om de topicvraag te beantwoorden: De Israeli's, en dan met name Rabin. Die heeft de grote fout gemaakt vredesonderhandelingen te beginnen met mensen die slechts 1 doel hebben, de vernietiging van de staat Israel, en voor wie al het andere bijzaak is.
Of de palestijnen op de vernietiging van de staat Israel uit zijn weet ik niet, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat ze echt vrede willen inderdaad. Ik zie er zo op het oog in elk geval weinig van en ik vind dat Arafat beter zijn best moet gaan doen of liever nog, vervangen moet worden door iemand die wel gemotiveerd is voor vrede.

• wicher|IA
Op dinsdag 22 januari 2002 22:32 schreef Diadem het volgende:
Dat je een andere mening hebt dan sommige mensen waaronder ik, dat respecteer ik natuurlijk
maar dat je je eigen mening gelijk als superieur bestempeld, dat vind ik erg dom, en irriteert me.
een lekker beginsel
gelukkig denkt zelfs de gemiddelde Israelier er nog niet zoo extreem over, anders was het nu al veeel erger geweest.
Israel wil zichzelf verdedigen, maar is te fatsoenlijk om dat goed te doen.
te fatsoenlijk????????????
ok, dorpen van waaruit wordt geschoten aanvallen is misschien op het eerste gezicht een goede verdedigingstactiek
maar onderhand is het zoo duidelijk dat dergelijke acties NOOIT opleveren dat er minder acties tegen Israeliers komen

dus zijn die legeracties van Israel door geen enkel weldenkend mens meer verdedigend meer te noemen, aangezien het dus al decennia bekend is dat ze geen verdedigend effect hebben.
als dergelijke acties dus toch uitgevoerd worden, dan kan er volgens mij maar 1 drijfveer zijn bij het Israelische leger: haat en vergelding

en om dat nou overschot van fatsoen te noemen?
Op dinsdag 22 januari 2002 22:44 schreef Diadem het volgende:
Om dit bovenstaande even te verduidelijken. Stel je eens voor wat het is om in Israel te leven?

Je voorouders zijn daar gedurende het begin van de 20e eeuw komen wonen, in een bijna kaal land. Ze hebben daar grond gekocht, de woestijn ontgonnen, het land vruchtbaar gemaakt, en uiteindelijk door heel hard werken een welvarend land opgebouwd. Na WOII ontstond er een massale immigratie van andere Joden, en als snel werd je land een eigen staat.

Al vanaf het allereerste begin gunnen de Arabieren (de term Palestijnen werd pas later gebruikt) je het licht in de ogen niet. 3x proberen ze in een massale aanval jou en je volk uit te roeien, drie keer weet je dit ter nauwer nood te voorkomen. Hier blijft het echter niet bij, al deciannialang krijg je aanslag na aanslag te verduren. Worden bussen aangevallen, worden kleurterscholen opgeblazen.

Kun je je voorstellen wat het is om op te groeien wetende dat elke dat dat je naar school gaat je laatste kan zijn, omdat er regelmatig kleuterscholen de lucht in gaan? Kun je je voorstellen wat het is om op te groeien wetende dat elke busreis gevaarlijk is, elke markt een potentieel bloedbad?
je bekijkt de zaken wel heel eenzijdig
je gaat er maar vanuit dat de joden de enige zijn die het land verdienen, en dat het feit dat de arabieren het niet zo op hen hebben puur voortkomt uit kwaadwillendheid

want stel je eens voor hoe het is om palestijn te zijn
al sinds eeuwen leef je in palestina, maar vooral na WOII komt er ineens een gigantische lading vreemdelingen naar je land
die de UN-afspraken negeren en de macht over het gebied Israel volledig naar zich toetrekken

Jullie als palestijnen worden dus ineens uit je land weggejaagd, of moet in bezet gebied leven
door het westen wordt je niet gesteund, want die steunen door het grote aantal joden in de VS en het schuldgevoel over de holocaust alleen de joden.

Al jaren leef je in onderdrukking
de Israeliers leven dan wel met veel angst, maar kunnen volgens mij over het algemeen toch nog redelijk normaal leven, zij het met angst
het leven van de palestijnen is door de bezetting en de legeracties totaal ontwricht.

dus mi hebben de individuele palestijnen het gemiddeld zwaarder dan de israeli's
neemt niet weg dat de huidige situatie voor beide volken afschuwelijk is
Elk land ter wereld zou veel en veel harder hebben gereageerd. De VS begint een oorlog om 1 enkele aanslag. De hele natie staat op zijn kop, Bush houdt toespraak na toespraak. In Israel zijn dit soort dingen aan de orde van de dag.

Elk ander land ter wereld zou veel maar dan ook veel harder hebben opgetreden. Als er iets verbazingwekkend is in de situatie in het middenoosten is het de terughoudendheid van de Israeli's.
om de aanslagen op het WTC, Pentagon en op nog een vliegtuig nou simpelweg "1 enkele aanslag" te noemen vind ik niet getuigen van erg veel respect voor de duizenden doden

gelukkig voor de israeliers en palestijnen zijn dergelijke dingen bij hen echt niet aan de orde van de dag
en als ik het nieuws zo hoor, sterven gemiddeld per dag 10x meer palestijnen door legeracties van israel dan israeliers door zelfmoordacties van palestijnen
hoewel elke dode vreselijk is natuurlijk
Op dinsdag 22 januari 2002 22:48 schreef Diadem het volgende:
En een ieder die beweert dat de Palestijnen net zo goed slachtoffer zijn weet niet waar hij over praat.
en weer doe je alle mensen die er anders over af als mensen die dan wel niet goed geinformeerd zijn
ERG dom als je het mij vraagt
Dit conflict speelt al van voor de innamen van de West-Bank. Dit conflict gaat ook helemaal niet over dat stukje land. Het probleem zit veel dieper.
volgens mij was de hele rest van israel voor de joden er weer kwamen ook al eeuwen palestina
die palestijnen waren daar dus geboren en getogen
en al voor de westoever werd ingenomen zijn er van de rest van israel ladingen palestijnen weggejaagd

dus zeggen "het probleem was er al voor de inname van de westoever, dus kwam voort uit kwaadwillendheid van de palestijnen" is niet juist volgens mij.
De Israeli's brachten welvaard in een stuk droog land, iets wat de Palestijnen nooit gelukt is, en iets wat ze de Israeli's nooit zullen vergeven.
als het altijd zo droog was kan ik me toch niet voorstellen hoe juist daar voor een groot deel de westerse beschaving begon

en zelfs als het zo puur woestijn was: het was wel het land van de palestijnen
als wij nederlanders van de hele sahara een bloeiende moestuin maken geeft dat ons nog niet het recht om alle huidige bewoners maar gewoon het gebied uit te zetten

En ongetwijfeld zijn er gewoon ongegronde negatieve emoties tussen de arabieren en de joden.
dat is gewoon historisch gegroeid
om dan maar te doen alsof de arabieren zo slecht zijn dat ze de joden het licht in de ogen niet gunnen, andersom is het niet veel anders denk ik, maar dat vergeet jij ineens te noemen

je noemt van de palestijnen alleen alle negatieve punten

en van de israeliers alleen alle positieve punten of de punten die NOG negatiever kunnen

op die manier krijg je ook geen erg helder beeld, hoe goed geinformeerd je dan wel niet mag wezen

en ik ben dan wel slecht geinformeerd, helemaal dom ben ik ook weer niet

• wicher|IA
Op dinsdag 22 januari 2002 23:52 schreef trinity het volgende:

[..]

Of de palestijnen op de vernietiging van de staat Israel uit zijn weet ik niet, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat ze echt vrede willen inderdaad. Ik zie er zo op het oog in elk geval weinig van en ik vind dat Arafat beter zijn best moet gaan doen of liever nog, vervangen moet worden door iemand die wel gemotiveerd is voor vrede.
ik denk dat we blij moeten zijn dat Arafat nog leeft

hij is dan wel niet heilig, maar is iig meer bereid tot onderhandelen dan Sharon
en veel palestijnen hebben respect voor Arafat, zo volgen ze hem nog
ik denk dat als hij wordt vervangen, veel mensen die nu nog Arafat volgen uit protest, naar Hamas oid zullen gaan

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 00:12 schreef wicher het volgende:
ik denk dat we blij moeten zijn dat Arafat nog leeft
Dacht het niet.
hij is dan wel niet heilig, maar is iig meer bereid tot onderhandelen dan Sharon
Ja, maar Sharon is pas een tijdje aan de macht, terwijl Arafat al veel langer aan de macht is. Daarvoor had je perez en die andere meneer en die waren wel bereid om te onderhandelen. Ik ben niet onder de indruk van Arafat, sorry.

• wicher|IA
Op woensdag 23 januari 2002 00:21 schreef trinity het volgende:

[..]

Dacht het niet.
hij doet dan wel volgens sommigen niks tegen de Hamas enzo
maar als ie zou worden gedood denk ik toch dat veel aanhangers richting Hamas zullen gaan

en dat is sowieso NOG erger mi
Ja, maar Sharon is pas een tijdje aan de macht, terwijl Arafat al veel langer aan de macht is. Daarvoor had je perez en die andere meneer en die waren wel bereid om te onderhandelen.
Barak was ook niet erg lang aan de macht, en die was toch al meer bereid tot onderhandelen dan Sharon

en ook hoe Sharon aan de macht kwam: hij zorgde zelf voor oplaaien van het conflict, Barak werd verweten dat ie de veiligheid niet kon garanderen, en Sharon kwam aan de macht.
Dat beloofde al gelijk weinig goeds voor de manier waarop Sharon zou gaan regeren.
Ik ben niet onder de indruk van Arafat, sorry.
dat kan :)
ik niet van Sharon :)

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 00:30 schreef wicher het volgende:
ik niet van Sharon :)
Ik ook niet.

Verwijderd

Als iemand er zich niet in heeft verdiept en vooral de situatie vanuit 1 kant belicht dan ben jij dat wel.

De andere unilaterale belichting:
het land vruchtbaar gemaakt, en uiteindelijk door heel hard werken een welvarend land opgebouwd
Ik kan ook wel iets leuks maken van een kaal stukje grond als ik miljoenen per dag krijg.
[b]3x proberen ze in een massale aanval jou en je volk uit te roeien
Hehe somebody has been smoking some serious shit.
[b]Israeli's zijn geen lievertjes, ze liquideren regelmatig tegenstanders, tot enkele jaren gelden was (lichte) foltering er toegestaan. Maar wat zou jij doen als je in hun schoenen stond?
Give back what is not yours.
[b]
Elk land ter wereld zou veel en veel harder hebben gereageerd.
Unless u know u are wrong. Israeli's zeker niet dom.
[b]De VS begint een oorlog om 1 enkele aanslag.
Lay off the smokes ur starting to annoy me( misschien kan die arme kerel gewoon niet tellen).
Wat de VS heeft gedaan heet "zelfverdediging".
Wat de Palestijnen voeren heet een "vrijheidsstrijd".
Wat de Israeli's doen heet een "bezetting".
[b]De Israeli's brachten welvaard in een stuk droog land, iets wat de Palestijnen nooit gelukt is, en iets wat ze de Israeli's nooit zullen vergeven.
It was a piece of shit, but that piece of shit was theirs.
Brush up on ur history lessons; u have demonstrated very well it is u who does not know what he's saying.

GIMME some more smart remarks :+ *10^9

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 01:36 schreef Wilson_Fisk het volgende:

GIMME some more smart remarks :+ *10^9
http://www.volksuniversiteit.nl/venlo/window/taal1.htm

Verwijderd

Vind het wel goed dat alles van twee kanten wordt bekeken, maar uiteindelijk is een persoonlijke mening daarover niet veel waard. Indien wij als Israëli's geboren waren, gingen we 9 kansen op 10 Sharon steunen, indien we als Palestijn geboren waren, zouden we Arafat gesteund hebben.

Dus uiteindelijk komt het erop neer van welke kant je het bekijkt. Beide volkeren hebben zo wel hun mening over hun tegenstander en beiden hebben ze voor een deel gelijk. 't Is gewoon te zien in welke context je het bekijkt.

De kinderen die daar nu geboren worden wordt ingeprent hoe slecht de tegenstander wel is, met als gevolg dat ze hun hele leven alles in verband daarmee over dezelfde kam gaan scheren. Dit is de slechtste basis die je kan hebben om die twee volkeren met elkaar te verzoenen. Er zal iets veel ingrijpender moeten gebeuren om daar vrede te brengen.
Pagina: 1 2 Laatste