Quote:
Het kan wel een echte ati zijn, zoals praktisch iedere oem, maar naar mijn weten word een radeon8500 pas een oem (250/250) als deze niet aan bepaalde eisen zoals deze voor de retail versie zijn, voldoet. Verder zijn de kaarten identiek, op het voltage wat geleverd word aan 't geheugen en de core na waardoor deze moeite zal hebben om op 275/275 te lopen of hoger. Uiteraard op te lossen Maar ik blijf er bij dat een retail van iets hogere kwaliteit is en dus net iets beter overklokt.
Unquote:
Dat is dus waarvan ik zeker weet dat dat dus zeker NEVER het geval is!....
Waarom ik dat denk?! Simpel:
Ten eerste; ATI heeft er niet voor gekozen om de voltages vanuit BIOS te sturen. Maar op een hardwired manier.
Ten tweede; ze kunnen pas een kaart testen NADAT hij volledig in elkaar zit, dus inclusief weerstanden op de voltageregelaars met bepaalde waarden. De OEM's hebben andere waarden dan de retails:(
Ten derde; als die weerstanden al gesoldeerd zitten, gaan ze die er zeker niet vanaf slopen, mocht het problemen geven op 275mhz. Nee, al de Radeon 8500 core's lopen vrijwel voor >99% op 275Mhz, echter wel met natuurlijk retailcore voltage van 1,67Volt; en niet die 1,59 volt van de OEM kaarten!. De keuze voor retail of OEM wordt tijdens productie al gemaakt! Period.
Ten derde; mochten er na de final test toch wat probs zijn met retails, kunnen ze die altijd naflashen met een OEM BIOS. Hetzelfde zal gebeuren als er meer vraag is voor OEM dan retail en ATI toch wil verkopen, terwijl ze allemaal onverkochte retails op de plank hebben liggen.

Dit zal dan waarschijnlijk verklaren dat er in praktijk ook vele OEM's zijn die wel uitgevoerd zijn met retailvoltages. Net zoals de mijne.... Lucky me; of not?
Ten vierde; Waarom zouden ze dan voor die OEM kaarten voor het vele duurdere 3,6ns RAM hebben gekozen, terwijl 4ns meer dan snel genoeg geweest was?!
Om twee redenen: ten eerste kan men altijd switchen tussen OEM en retailversies, zonder af te vragen welke kaarten het meest verkocht worden. Toen de Radeon 8500 uit kwam, was het wel een beetje koffiedik kijken, hoe de verkoopsaantallen zouden zijn en de marktreactie. Inmiddels is gebleken dat ze een Topper hebben...

Tevens kon men een betere prijs bedingen by Hynix voor dit 3,6ns RAM. Grotere aantallen, minder logistiek en vergeet niet dat dit RAM relaief nog maar weinig wordt verkocht. ALLE Nvidia GForce1,2,3 hebben op de huidige kaarten nog maar max. 3,8ns RAM. Dus dat 3,6ns RAm is in verhoding zeer duur. En alle centjes tellen mee, OOK bij ATI.
ten vijfde; Aangezien er inmiddels een zeer grote vraag is gekomen naar OEM versies en er Mega deals zijn afgesloten met Gigabyte, Powercolor, Hercules en nu waarschijnlijk ook Asus (voor de nieuwe Dell powerstations) hebben ze nu gewoon een paar productielijnen die alleen nog maar OEM's maken, en misschien 1 a 2 lijnen voor de echte retails.
Dit laatset is de reden dat die retails extreem slecht zijn te verkrijgen, zeker in Europa en tevens dat ze nu wel 4ns RAM zijn gaan toepassen op de OEM kaarten.
ten zesde; Aangezien ze de nieuwe FireGL8800 met 3,3 of 3,4ns RAM gaan uitleveren, is er zo'n zelfde situatie ontstaan als in het begin met de 3,6ns RAM. Alleen nu bij Infinion. Veel goedkoper om alles op een hoop te gooien, dan voor elke versie kaart apart te moeten inkopen.
Aangezien ze nu dan toch dit 3,3ns RAM al hebben liggen, en er een zeer grote vraag is naar kaarten, OEM, Retail etc. plakken ze soms ook dit zeer snelle ram op andere kaarten. Het kost natuurlijk wel wat meer, maar een verkochte kaart leverd desondanks altijd nog meer op dan nee verkopen. tevens is de markt dusdanig snel in beweging, dat men zo snel mogelijk een marktpenetratyie krijgt, zodat ze het liefst NVidia van de troon stoten! Persoonlijk geloof ik erin dat het ze met de radeon 8500 ook gaat lukken ook, als ik zie wat de kaart kan, de nieuwe drivers die hem sneller maken dan de GForce3Ti500 en de grote OEM'ers die nu een voor een overstappen op ATI ipv NVidia.
conclusie: alle retail en OEM kaarten komen allemaal van de zelfde lijnen en zijn in principe exact hetzelfde. Met uitzondering van wat grote jongens, zoals Gigabyte en Asus die vaak hun eigen ontwerpen maken.