Toon posts:

Zeer lange UTP 100mbit kabel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 835 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ik en een vriend van mij lannen veel, maar ik heb geen zin om elk weekend me pc te verschuiven.
Dus kwamen we op het id om een kabel vanuit zijn huis naar mijne aan te legge.

We weten dat het niet langer dan 100 meter kan dus d8en we, we nemen gewoon 100 meter en dan hebben we hopelijk genoeg

Nu weten wij niet waar zij zo een kabel kunnen vinden.
Hebben jullie mischien een id, we hebben al op de site gekeken van onze lokale pc boeren, maar nix gevonden

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 16:59

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Onderdelen-huis :)

Verwijderd

Topicstarter
?

Oja was nog 1 vraag vergeten, Hoe duur gaat dit ongeveer kosten

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

gewoon een rol kabel kopen van +/- 100m en er 2 stekkertjes aan (laten) maken...

zeker als je de tang kunt lenen, of voor een paar euro de stekertjes laat doen, is het veel goedkoper dan een kant en klare kabel...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Wil je er ten eerste rekening meer houden dat de UTP kabel HEEL aantrekkelijk is voor bliksem inslag.
Daarnaast kan je bijna overal UTP Cat. 5 kabel kopen.
Het varieert tussen de €1 en €3 per meter.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Mischien wel het handigst, maar waar kom ik dan zo een rol?

Verwijderd

Check ff de pricewatch, daar staan we leen paar zaken die rollen van 100 meter verkopen. En als je de goedkoopste neemt, dan kost dat niet duur voor het geld dat je dan betaald! :+

Verwijderd

Dunnet Computers

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie net dat ze ook 300 meter kabels verkopen.

Ik dacht altijd dat 100 meter maximum was.....
Of is dit dan niet zo?

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 19:31 schreef elguapo het volgende:
En als je de goedkoopste neemt, dan kost dat niet duur voor het geld dat je dan betaald! :+
NU AL TEVEEL GEZOPEN?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 16:03

DarkSide

theres no place like ::1

Op zaterdag 12 januari 2002 19:34 schreef Da borg het volgende:
Ik zie net dat ze ook 300 meter kabels verkopen.

Ik dacht altijd dat 100 meter maximum was.....
Of is dit dan niet zo?
Klopt. Maar op deze rol kan je zelf bepalen hoelang je kabels worden. Bv 1 van honderd. 2 van 50 en 4 van 25 meter.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 19:38 schreef se7enn het volgende:

[..]

NU AL TEVEEL GEZOPEN?
Nee: een reactie op gebrekkig ABN in:
Op zaterdag 12 januari 2002 19:27 schreef Da borg het volgende:
?

Oja was nog 1 vraag vergeten, Hoe duur gaat dit ongeveer kosten
300m rollen bestaan dus. Je meot ze alleen zelf in delen knippen. Elk deel maximaal 100m.
Vervolgens moet je er nog stekkers aan knijpen.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 15:53

Super_ik

haklust!

ik heb gewoon een rol van 100 meter gekocht bij de lokale elektro boer, koste toen 65 gulde, en dan kun je er nog stekkertjes aan late zette, die hooguit 5 piek koste, maar da heb ik zelf gedaan. dus nie zoeke in een dure computerwinkel maar gewoon bij de electroboer in de buurt

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan je ze ook versterken op 1 of andere manier??

Zodat ik bijv 150 meter kan nemen?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op zaterdag 12 januari 2002 19:29 schreef Duur het volgende:
gewoon een rol kabel kopen van +/- 100m en er 2 stekkertjes aan (laten) maken...

zeker als je de tang kunt lenen, of voor een paar euro de stekertjes laat doen, is het veel goedkoper dan een kant en klare kabel...
Zo'n tang is helemaal niet zo duur, ik heb er 1 van fl 35,- (€15,88) en die werkt gewoon goed, er zijn al heel wat stekkertjes mee "geperst"
PS. volgensmij heb ik laatst ook zo'n tang bij de praxis zien liggen.(ja, echt, voor RJ45)

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Je kunt ook een rol kopen van 1 kilometer als je wilt :) Je hebt er dan niks aan, je zult het toch in stukjes moeten knippen.
100m is idd de max lengte van CAT5 kabel. Nadeel van 100m daadwerkelijk gebruiken is het verlies dat je krijgt. Hou er dus rekening mee dat je geen 100mbit zult halen.
Versterken kan niet. Wil je toch een snelle en lange verbinding dan zul je naar glasvezel moeten gaan (of CAT6/7).
Koop wel een goede tang, anders verpest je al je stekkertjes.

Verwijderd

Let er wel op dat het gevaarlijk kan zijn zodra het gaar onweren!

Verwijderd

Topicstarter
en kost dat veel duurder??

• nOLoGIc
  • Laatst online: 04-08 20:44
Op zaterdag 12 januari 2002 19:42 schreef BBL the 2nd het volgende:

[..]

Nee: een reactie op gebrekkig ABN in:
[..]

300m rollen bestaan dus. Je meot ze alleen zelf in delen knippen. Elk deel maximaal 100m.
Vervolgens moet je er nog stekkers aan knijpen.
Elk deel 180M!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als je 10 mb coax neemt kun je tot iets van 180 meter komen, misschien is dit een oplossing?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
[Mierenneuk modus]
Iets kost veel, en iets is duur :)
[/Mierenneuk modus]

Overigens kan je UTP kabel oa. bij Correct kopen. Hoe duur is CAT 7/8 kabel eigenlijk?

DIT IS MIJN WEBSITE

• lckarssen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-06-2023
Op zaterdag 12 januari 2002 20:08 schreef havana het volgende:
[Mierenneuk modus]
[/Mierenneuk modus]
Niks geen gemierenneuk. Ook op Internet is fatsoenlijk Nederlands schrijven geen overbodige luxe. Toch?! :)
Nederlanders zijn (behalve bij voetbalwedstrijden) te weinig chauvinistisch.

Verwijderd

hier is een shop die goedkoop kabel verkoopt per 100 meter :) :

http://nl.magnashop.com/asp/frame.asp?shop=1to0

en de link direct naar ut product:
http://nl.magnashop.com/asp/pcustom.asp?menu=UTP%20Kabel&artno=24018

100 meter UTP op haspel => 25 Euro

btw daar verkopen ze ook tangen/stekkers/kapjes (voor stekkers)/ e.d.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er, maar snap et neit helemaal, is het een soort hub ofzo?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op zaterdag 12 januari 2002 19:44 schreef Da borg het volgende:
Maar kan je ze ook versterken op 1 of andere manier??

Zodat ik bijv 150 meter kan nemen?
Ja door er een hub tussen te zetten :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Met behulp van een repeator kan je veel langere afstanden halen, meteen hub kun je ook iets langere afstanden halen, en om het verlies te beperken zou ik stp ipv van utp aanraden

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
Op zaterdag 12 januari 2002 20:52 schreef Da_Kine het volgende:
Met behulp van een repeator kan je veel langere afstanden halen, meteen hub kun je ook iets langere afstanden halen, en om het verlies te beperken zou ik stp ipv van utp aanraden
Kan inderdaad ook, en heel belangrijk als je stp gebruikt:

Aan een kant aarden dus niet aan beide kanten, anders heb je kans op een aardlus dus dat er stroom door je mantel gaat lopen.
en dat wil je niet :(

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Super_ik
  • Laatst online: 21-08 15:53

Super_ik

haklust!

als je een tang wil kopen, neem dan een isdn tang, deze zijn meestal maar de helft van een netwerk tang, terwijl ze de zelfde stekkers knippe :D
* Super_ik heeft dus een isdn tang :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• makkie
  • Laatst online: 24-08-2025
bij http://www.wintelco.nl/index.htm verkopen ze ook cat5 kabels van enkele meters t/m rol van 100m.
Wat is de afstand die je nodig hebt van huis naar huis dan, want je mag best een stukje leggen van 120m ofzo.
Die 100meter is de afstand die de leverancier van de kabel nog kan garanderen zodat alles nog aan de eisen van cat5 voldoet .En als je het datn helemaal precies wil weten is die 100m gebaseerd op 2 maal een patchkabel + de "horizontale" bekabeling.

• Loran
  • Laatst online: 27-07 16:38
Is het niet zo dat 90 meter de maximum lengte is en dat de laatste 10 meter wordt "gebruikt" voor de achteruitgang van de kabel met het stekkertjes aan knijpen? :9~

volgens mij heb ik dat gelezen een tijdje geleden in de curriculem van ccna (die ik overigens gister heb afgerond met een 9.2 :P)

en toch ben ik best wel van mening dat als jet het netjes doet meer als 100 meter ook wel goed (genoeg) gaat werken
suc6

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 06:33

Tux

[Mierenneuk modus]
[/Mierenneuk modus]

Overigens kan je UTP kabel oa. bij Correct kopen. Hoe duur is CAT 7/8 kabel eigenlijk?
Ik zag laatst bij Correct alleen van die sitecom kabels van max 15 meter

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 02:16

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Je kunt ook meer dan 100 meter, wat ik aanraad is het gebruik van een repeater en/of een hubje, met gebruik van 2 kortere kabels. Er werd ergens in de thread gevraagd naar 150m, vandaar. Voor 100m zou ik goede kwaliteit kabel, maar ook goede connectoren aanbevelen. Veel zaken verkopen Cat5 kabels, maar geven er Cat3 connectoren bij |:( Cat5 connectoren zijn vaak duurder, ca. 1 a 2€, terwijl Cat3 connectoren meestal onder de 1€ zijn. Bij zo'n lange kabel, moet de overdracht echt 100% zijn aan de uiteinden, hier ga je dat merken in je snelheid, door colliosions en packet loss.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Postman
Het is toch CAT5, CAT5e, CAT6 en CAT7 :?
CAT 6/7 kun je nog niet echt overal kopen. Standaard is zo-ie-zo nog niet aangenomen. Zal waarschijnlijk ook voor Gigabit gebruikt gaan worden.
Er is wel een zaak die CAT 5e/6/7 verkoopt/maakt. Maar die levert volgens mij alleen aan bedrijven. De prijs zal trouwens ook niet leuk zijn (ik gok op meer dan dubbele van STP/FTP). De fabrikant heet Siemon en de importeur voor nederland is Forehand Netwerken.

Lees in advertentie trouwens dat CAT 7 voor glasvezel is.

• NeverSeen
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

als je om de 100 meter een switch/hub in het stopcontact rost en er daar 2 kabel kan je op die manier verder komen

ff voor een kratje bier zo'n ding bij de buren op zolder zettuh :D

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

ehm andere vraag hoe ga je het aanleggen ???
Ik bedoel je gaat het toch niet buiten aan het muur hangen ??

Kosten max = €50,- denk ik zo dus elk €25,- :D

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 januari 2002 22:28 schreef Basdoorn het volgende:
Je kunt ook meer dan 100 meter, wat ik aanraad is het gebruik van een repeater en/of een hubje, met gebruik van 2 kortere kabels. Er werd ergens in de thread gevraagd naar 150m, vandaar. Voor 100m zou ik goede kwaliteit kabel, maar ook goede connectoren aanbevelen. Veel zaken verkopen Cat5 kabels, maar geven er Cat3 connectoren bij |:( Cat5 connectoren zijn vaak duurder, ca. 1 a 2€, terwijl Cat3 connectoren meestal onder de 1€ zijn. Bij zo'n lange kabel, moet de overdracht echt 100% zijn aan de uiteinden, hier ga je dat merken in je snelheid, door colliosions en packet loss.
Tja, hij gaat door tuinen heen, dus een hubje vind ik niet zo verstandig.... En een repeater hoe groot is da?

Wij zijn van plan om een hele lange tunnel in de grond te gtaven (LOOP GRAVEN) :P

• Access
  • Laatst online: 06-08 19:54
Op zaterdag 12 januari 2002 19:50 schreef FlamerX het volgende:
Je kunt ook een rol kopen van 1 kilometer als je wilt :) Je hebt er dan niks aan, je zult het toch in stukjes moeten knippen.
100m is idd de max lengte van CAT5 kabel. Nadeel van 100m daadwerkelijk gebruiken is het verlies dat je krijgt. Hou er dus rekening mee dat je geen 100mbit zult halen.
Versterken kan niet. Wil je toch een snelle en lange verbinding dan zul je naar glasvezel moeten gaan (of CAT6/7).
Koop wel een goede tang, anders verpest je al je stekkertjes.
Ik dacht dat de maximale lengte van een kabel waar 100Mbit doorheen moet, 185 Meter was :? ? En voor 10Mbit 300 Meter ?

Verwijderd

Topicstarter
damn....

tja... dan weet ik niet wat ik moet doen

maar alle bedrijven verkopen 100 mbit 100meter dus ik denk eigenlijk dat het maximum 100 meter is

• Access
  • Laatst online: 06-08 19:54
Op zondag 13 januari 2002 11:38 schreef Access het volgende:

[..]

Ik dacht dat de maximale lengte van een kabel waar 100Mbit doorheen moet, 185 Meter was :? ? En voor 10Mbit 300 Meter ?
Correct that. Het is idd. 100Meter, ik snap niet hoe ik bij die 185Meter kwam. Misschien STP ofzo ?

• hensdesk
  • Laatst online: 05-06 11:21
Op zaterdag 12 januari 2002 19:26 schreef Da borg het volgende:

................
Dus kwamen we op het id om een kabel vanuit zijn huis naar mijne aan te legge.

We weten dat het niet langer dan 100 meter kan dus d8en we, we nemen gewoon 100 meter en dan hebben we hopelijk genoeg
..............
hoe doe je dat eigenlijk, rol je de kabel gewoon over de straat uit of wonen jullie in het bos??? :?
je zult de kabel toch ergens moeten laten zonder dat hij beschadigd wordt!!
ingraven en hopen dat de mollen of konijnen er niet aan beginnen of door de bomen of aan lantaarnpalen hangen en dan kans op blikseminslag??
ben benieuwd hoe je dat oplost???

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 02:16

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Als jij en je maat allebei een hubje of een repeater neerzetten waar de kabel het huis in komt, dan moet dat toch zeker al een aantal meters schelen?

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• WouterG
  • Laatst online: 22:26

WouterG

Dit is geen ondertitel

Op zondag 13 januari 2002 11:44 schreef Access het volgende:

[..]

Correct that. Het is idd. 100Meter, ik snap niet hoe ik bij die 185Meter kwam. Misschien STP ofzo ?
Nee, STP geeft alleen betere bescherming tegen stoorvelden.

• hensdesk
  • Laatst online: 05-06 11:21
Op zaterdag 12 januari 2002 21:10 schreef Super_ik het volgende:
als je een tang wil kopen, neem dan een isdn tang, deze zijn meestal maar de helft van een netwerk tang, terwijl ze de zelfde stekkers knippe :D
* Super_ik heeft dus een isdn tang :)
[off topic]
heb ik laatst ergens in een advertentie gezien maar ik weet niet meer welke DHZ-zaak dat was.
weet iemand toevallig waar????
[off topic]

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17

Carnifex

auch

Tsjongejongejonge, hoeveel meter is het nou eigenlijk?!?!

3Com zegt het te weten:

http://support.3com.com/infodeli/tools/misc/cables/cabling.htm

Daar staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ethernet Cabling

10BASE-T (Twisted Pair)

100m maximum segment length.

Hub can have RJ-45 or Telco RJ-21 connectors.

10 Base 5 (Coaxial, needs tranceiver link to hub)

500m maximum segment length.

100 tranceivers per segment.

2.5m tranceiver spacing.

Absolute maximum of 3km DTE to DTE path length.

10 Base 2 (Coaxial/Thinnet)

185m maximum segment length.

Maximum 30 tranceivers per segment.

0.5m minimum tranceiver spacing.

Absolute maximum of 1.4km DTE to DTE path length.

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 21:56

GeBas

--

je moet niet naar de PC winkle gaan maar naar een meer, klein, IT bedrijf wat ook netwerken aanlegt.

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• BreadFan
  • Niet online
Nog ff over de lengte van die kabels, ik dacht dat die max. lengte niet echt een fysieke eigenschap van de kabel was maar meer het probleem dat bij lengtes boven die 185m er veel meer packetloss optrad? En dat een kabel van bv. 230 meter best kan, mits er verder geen verkeer over die kabel gaat?

Dacht dat ik dat laatst ergens las. Of zit ik ontzettende bull te kletsen nu?

Verwijderd

Topicstarter
En jullie praten de hele tijd over repeaters, is dat het principe van een een verlengsnoer bij stroom??

en hoe duur zijn deze repearter dan

• Flappie
  • Laatst online: 23:14
duug in de computer winkel natuulk!

• makkie
als je nu eerst eens ff zegt wat precies de afstand is van het ene huis naar het andere huis (de plaats waar de kabel het huis binnenkomt) en eventueel de afstand extra tot elke pc,dan krijg je misschien wat info waar je wat meer aan hebt.
Wonen jullie naast elkaar ( met een aantal tussen wonigen natuurlijk) of moet je ook nog eens een straat oversteken.
Als je dat ff verteld kun je misschien morgen al beginnen
met aan leggen , en hoef je je niet te verdieppen in allerlai repeaters hubs switches , wat dacht je van een draadloze oplossing . enz. enz. enz.

• Carnifex
  • Laatst online: 14-08 11:17

Carnifex

auch

Op zondag 13 januari 2002 12:07 schreef BreadFan het volgende:
Nog ff over de lengte van die kabels, ik dacht dat die max. lengte niet echt een fysieke eigenschap van de kabel was maar meer het probleem dat bij lengtes boven die 185m er veel meer packetloss optrad? En dat een kabel van bv. 230 meter best kan, mits er verder geen verkeer over die kabel gaat?

LOL, nu wordt ie goed! Je kunt een kabel zolang maken als je wil, mits je hem maar niet gebuikt :P

De kabel heeft gewoon een weerstand, dus de electriciteit wordt omgezet in warmte. Na een bepaalde afstand is er te weinig electriciteit over om nog te kunnen bepalen wat het orginele signaal is. Daarom heeft een kabel een beperkte lengte.
Check die voorgaande link naar 3Com, dan zie je hoe lang welke kabel mag zijn...

• Major 7
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

http://www.practicallynetworked.com/networking/port_expand.htm
hier staat onder meer
A nicer diagram of both normal and crossover UTP cables can be found on this Linksys page.
http://www.linksys.com/faqs/default.asp?fqid=20

An excellent step-by-step how-to on making your own UTP cables can be found here at http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/index.htm

misschien wel nuttig ;-)

oh enne:

6. Do not run UTP cable outside of a building. It presents a very dangerous lightning hazard!

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

Verwijderd

Topicstarter
boeih van die onweer :P

maaruh ik heb et ff gemeten, we wonen in het zelfde blok, met 8 huizen tusse ons, elke huis is 9 meter, alleen we moeten een bocht door dus... weet niet of die het haalt,

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 22:18

Servowire

prutser:~#

Door de dakgoot

en 120 meter werkt ook nog wel hoor :P

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Topicstarter
alleen we hebben huizen van 11 meter hoog, en ik zit boven en hij beneden dus kunnen denk ik beter door plantsoen

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31
Op zondag 13 januari 2002 14:31 schreef Servowire het volgende:
Door de dakgoot

en 120 meter werkt ook nog wel hoor :P
dacht ik ook aan gewoon vastmaken aan dakgoot niemand heb er last van en het mag ook niet al;s je door grond gaat van gemeente

• marteltor
  • Laatst online: 00:26
coax kan volgens mij 185 meter...
misschien is dat een optie

je kan je kabel beschermen door 100 meter aan pvc buis erom heen te leggen :P

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

Op zaterdag 12 januari 2002 20:52 schreef Da_Kine het volgende:
[Miereneuk Modus]
Het zijn grotere afstanden, waarmee je het vervolgens langer kan maken
[/Miereneuk Modus]

Leert er niemand meer fatsoenlijk nederlands schrijven tegenwoordig???

Daarbij zal je met een HUB niet veel afstand winnen aangezien je daarmee ook de "ruis" versterkt.

Een repeater versterkt alleen het "schone" signaal

En toen was m'n signature weg :(

• L_Jinx
  • Laatst online: 21-08 15:20

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

enigzins offtopic maar ik ben toch wel erg benieuwd naar hoe je die 100m kabel wil gaan leggen.

Verwijderd

mensuu jullie vergeten iets. De maximale lengte van een kabel is niet alleen de lengte waarop ie nog storings vrij werkt, maar belangrijker is de grootte van 't collision domain ('t wat?) 't collision domain. Als een netwerkkaart iets op de kabel zet, dan verwacht 't binnen een bepaalde tijd antwoord terug. Met een hele lange kabel heb je een grotere kans op collisions omdat de kaarten niet goed meer kunnen timen wanneer de kabel vrij is, en wanneer niet. Een hub lost dit niet op, want een hub is geen scheiding van een collision domain. Een switch in ieder geval wel, en van een repeater weet ik 't niet zeker. Maar een hub gebruiken om de afstand te vergroten heeft dus zowiezo geen nut.

p.s. de grootte van 't collision domain is ongeveer 200 meter in doorsnee. Dus dat is 200 meter tussen de uiterste punten in je netwerk, maakt niet uit waar dan de hub zit. (pin me niet vast op 200 m, maar 't gaat om 't idee)

Verwijderd

Whoehahaha... 100 Meter UTP kabel en je krijgt verlies ? Is het signaal dan te zwak om het geluid nog te horen ? hahahahaha... Haal je geen 100Mbit/sec hahahaha... wat krijg je dan, 87Mbit/sec hahaha... Dank je wel. Ik heb in tijden niet zo hard meer moeten lachen hahaha...

Effe wat antwoorden:

Maximale lengte van rol UTP kabel die ik tot nu toe gezien heb is 600 meter (2000 ft).
Maximale lengte die ik gehaald heb met CAT5E bekabeling op 100Mbit is 205 meter.
Ik durf met een gerust hart te zeggen dat je die 100 meter wel kunt halen.
Ik zou zelfs gewoon een standaard kabel kopen van 50,- GULDEN.
Geen gezeik met kabeltje en connectors die net niet goed genoeg zijn geknepen met een tang die eigenlijk bedoelt was om 1 keer een ISDN connector aan te knijpen en vervolgens weg te gooien.
Als je dan vervolgens geen X-kabel kunt krijgen hang je gewoon een X-koppelstukje eraan of een korte X-kabel met een gewoon koppelstukje.

Verwijderd

Leuk geprobeert, maar jij zegt dat ik dus nooit meer kan internetten, want de PC waarop ik zit te internetten staat iets verder dan 200 meter verderop hoor.

Collision domain is alleen van toepassing op een CSMA/CD netwerk (beter bekend als Ethernet) waarbij twee MAC's met elkaar moeten babbelen binnen een bepaalde tijd.
Dit geldt alleen in NON-FULLDUPLEX mode suffie !!!
Als je maar 1 netwerkkabel hebt, twee MAC's en die op FULL Duplo schakelt is er geen collision domain meer.

Bovendien kun je door middel van een bridge of router of switch dit al oplossen (of andere netwerkmodule met een eigen MAC zoals een andere netwerkkaart)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op zondag 13 januari 2002 15:11 schreef TheIceCoMan het volgende:
mensuu jullie vergeten iets. De maximale lengte van een kabel is niet alleen de lengte waarop ie nog storings vrij werkt, maar belangrijker is de grootte van 't collision domain ('t wat?) 't collision domain. Als een netwerkkaart iets op de kabel zet, dan verwacht 't binnen een bepaalde tijd antwoord terug. Met een hele lange kabel heb je een grotere kans op collisions omdat de kaarten niet goed meer kunnen timen wanneer de kabel vrij is, en wanneer niet. Een hub lost dit niet op, want een hub is geen scheiding van een collision domain. Een switch in ieder geval wel, en van een repeater weet ik 't niet zeker. Maar een hub gebruiken om de afstand te vergroten heeft dus zowiezo geen nut.

p.s. de grootte van 't collision domain is ongeveer 200 meter in doorsnee. Dus dat is 200 meter tussen de uiterste punten in je netwerk, maakt niet uit waar dan de hub zit. (pin me niet vast op 200 m, maar 't gaat om 't idee)
blabla...

jij hebt natuurlijk ook je CCNA via internet gehaald. ;)

wat jij bedoelt, gaat wel degelijk om signaalsterkte. die mag dus max. 200 meter zijn. (100 meter links van een knooppunt, tot 100 meter rechts is totaal 200 meter)

het collisiondomain daarintegen mag tot maximaal 500 meter zijn. (zoek maar eens naar 543-regel).

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Postman
Op zondag 13 januari 2002 15:23 schreef sictc het volgende:
Whoehahaha... 100 Meter UTP kabel en je krijgt verlies ? Is het signaal dan te zwak om het geluid nog te horen ? hahahahaha... Haal je geen 100Mbit/sec hahahaha... wat krijg je dan, 87Mbit/sec hahaha... Dank je wel. Ik heb in tijden niet zo hard meer moeten lachen hahaha...

Effe wat antwoorden:

Maximale lengte van rol UTP kabel die ik tot nu toe gezien heb is 600 meter (2000 ft).
Maximale lengte die ik gehaald heb met CAT5E bekabeling op 100Mbit is 205 meter.
Ik durf met een gerust hart te zeggen dat je die 100 meter wel kunt halen.
Ik zou zelfs gewoon een standaard kabel kopen van 50,- GULDEN.
Geen gezeik met kabeltje en connectors die net niet goed genoeg zijn geknepen met een tang die eigenlijk bedoelt was om 1 keer een ISDN connector aan te knijpen en vervolgens weg te gooien.
Als je dan vervolgens geen X-kabel kunt krijgen hang je gewoon een X-koppelstukje eraan of een korte X-kabel met een gewoon koppelstukje.
Met CAT 5e wel ja. Jammer genoeg hebben wij niet allemaal CAT 5e (en kunnen we dat ook niet allemaal betalen).
CAT 5e is ook gemaakt voor Gigabit en heeft dus minder last van frequentie verlies op 100Mbit.
Dan daarbij kan ik me niet voorstellen waarom bedrijven glasvezel als backbone gebruiken en voor lange afstanden, als je met gewone CAT 5 kabel al 200 meter kan halen.

• BreadFan
  • Niet online
Op zondag 13 januari 2002 13:40 schreef Carnifex het volgende:

[..]

LOL, nu wordt ie goed! Je kunt een kabel zolang maken als je wil, mits je hem maar niet gebuikt :P

De kabel heeft gewoon een weerstand, dus de electriciteit wordt omgezet in warmte. Na een bepaalde afstand is er te weinig electriciteit over om nog te kunnen bepalen wat het orginele signaal is. Daarom heeft een kabel een beperkte lengte.
Check die voorgaande link naar 3Com, dan zie je hoe lang welke kabel mag zijn...
:D

Bijdehand... :P Ik bedoel natuurlijk dat er niet teveel verkeer over die kabel moet gaan, een kabel tussen 2 netwerken heeft het wat drukker dan een kabel tussen een hubje en een werkstation. Da was me punt een bietje. Zo iets als TheIceCoMan wat beter omschreef. :)

• makkie
ok al dat gezeur over afstanden , ik leg dat spul aan voor m'n beroep.
Die 100meter is dus de afstand waarvan de kabelleverancier kan garanderen dat het spul blijft werken aan de eisen waaraan cat3 en cat5 moet voldoen. ( cat 3 mag geloof ik ongeveer 140 meter zijn )
Als een bedrijf zijn nieuwe netwerk dan laat certificeren (bijv. d.m.v. het meten met Fluke meters)door een erkende installateur dan geven ze bijna 10 jaar garantie op het netwerk (geen mechanische schade)
Voor een backbone wordt dan vaak altijd glasvezel gebruikt wanneer de afstand tussen 2 patchkasten meer dan 100meter is.
Als je naar een kabelleverancier gaat kun je dus ook cat5 en al dat andere op haspels van 5 kilometer krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 13 januari 2002 15:07 schreef L_Jinx het volgende:
enigzins offtopic maar ik ben toch wel erg benieuwd naar hoe je die 100m kabel wil gaan leggen.
Door het plantsoen hier achter

• Sir Vega
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01-2022
en als de onweer inslaat heb je pas echte real time effecte als je geraild wordt bij quake haha
mischien kun je met een computergestuurde boor onder alle huizen door schellt weer meters :9

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

• WILDEAAP
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-08-2021

WILDEAAP

De aap heet Wil...

Op zondag 13 januari 2002 21:38 schreef Da borg het volgende:

[..]

Doe em in een buis en graaf em in.

De vos loopt door het bos.

Verwijderd

is het dan ook zo dat je ping er slechter op word als je richting 100 meter gaat?

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 20:49 schreef bobo1on1 het volgende:

[..]

Ja door er een hub tussen te zetten :)
Waarschijnlijk legt ie de draad door een dakgoot heen ofzo, midden in de dakgoot is nou niet echt de ideale plaats voor een hub :7

• L_Jinx
  • Laatst online: 21-08 15:20

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Op zondag 13 januari 2002 21:38 schreef Da borg het volgende:

[..]

Aha ok. Dan hoop ik voor je dat de gemeente daar niet te veel loopt te spitten, anders blijf je aan de gang.
Succes met de aanleg!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 20:12

Neoz

Neoz & Hobbes

Http://www.itscomputers.nl Deze zaak heeft rollen van 500 meter rond de FL 475 EX BTW en EX connectors .......Maar WEL 500 meter :& 8-)

Serve The Humanity , Be Server

Verwijderd

Op zondag 13 januari 2002 21:48 schreef illem het volgende:
is het dan ook zo dat je ping er slechter op word als je richting 100 meter gaat?
De signaalsterkte is niet het probleem, maar de signaalsnelheid.
Als een PC een packet verstuurt moet hij binnen een bepaalde tijd een andwoord hebben.
Bij hogere netwerksnelheden wordt die tijd ook korter.
Door dat bij een langere kabel het signaal ook nog eens langer onderweg is kan het voor komen dat de afzender een packet twee of meer keer achter elkaar verstuurt om dat hij geen andwoord krijgt.
En de ping tijd is de tijd tussen het versturen en het andwoordt verkrijgen.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op zondag 13 januari 2002 15:23 schreef sictc het volgende:
Bla bla bla lach lach lach beter weten
:Z

Cat 5e is nie cat5

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Op zaterdag 12 januari 2002 19:50 schreef FlamerX het volgende:

Versterken kan wel, alleen moet je dit doen als je de max. lengte hebt bereikt (100 m) je moet hier dan een kastje (repeater) tussen stoppen. Als het bv. 150m is dan doe je er verstandig aan om het dan bv. op de helft te doen 75m.

De vraag is alleen waar moet je dit kastje kwijt je kan hem moeilijk onder de grond stoppen. Misschien een aardige buur of zo.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, woon wel in een goede buurt, kan em ook best indiggen

of ik wrap em in folie en stop em onder de grond,

moet denk ik wel snachts gaan graven anders komt iedereen daar met een schep naar toe om te kijken wat er ligt :P

Verwijderd

Op zaterdag 12 januari 2002 19:29 schreef se7enn het volgende:
Wil je er ten eerste rekening meer houden dat de UTP kabel HEEL aantrekkelijk is voor bliksem inslag.
Daarnaast kan je bijna overal UTP Cat. 5 kabel kopen.
Het varieert tussen de €1 en €3 per meter.

Succes!
:o hehehe kaboem !!!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op zondag 13 januari 2002 12:07 schreef BreadFan het volgende:

Klopt niet helemaal.
Het is niet de kabel die die 100m bepaald maar de timingschema's van ethernet zelf.
Ethernet moet namelijk binnen zoveel tijd een reactie hebben ontvangen of hij stuurt het pakketje opnieuw (packetloss). Als je kabel langer dan +-100m wordt heeft je data dus niet de tijd om het einde van de kabel en weer terug te komen binnen die tijd.

Zolang je met een pure ethernetoplossing zit kan je die 100m dus nooit extenden?

• witchdoc
Op zondag 13 januari 2002 13:40 schreef Carnifex het volgende:
Niet zo dus! Anders zou je met betere kabel langere afstanden kunnen halen en dat is dus niet zo! (wel in zeer beperkte mate)
Lees me post hierboven :)

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 22:32
Waarom denk je dat er speciale elektriciteitskabels zijn voor BUITENgebruik? Omdat kabels voor binnengebruik niet voldoende bescherming biedt tegen ongedierte, rotting enzovoorts. En nu wil jij een binnenkabel neerleggen onderf de grond? Je moet die kabel dan zeker ingraven met een PVC- buis die geschikt is voor buitengebruik. En dan wordt het al heel wat duurder dan €50 voor een kabel.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• witchdoc
Op dinsdag 15 januari 2002 11:08 schreef Japie_17 het volgende:
Waarom denk je dat er speciale elektriciteitskabels zijn voor BUITENgebruik? Omdat kabels voor binnengebruik niet voldoende bescherming biedt tegen ongedierte, rotting enzovoorts. En nu wil jij een binnenkabel neerleggen onderf de grond? Je moet die kabel dan zeker ingraven met een PVC- buis die geschikt is voor buitengebruik. En dan wordt het al heel wat duurder dan €50 voor een kabel.
Mwoaa, als je zo'n ding ingraaft valt't wel mee hoor.
Natuurlijk niet voor een bedrijf, die willen na 3 jaar geen rotte kabel, maar wat intresseert een tweakertje dat nu als ie daardoor 5 keer zo goedkoop af is.

Verwijderd

Kijk voor de gein es naar een draadloos lannetwerk. volgens mij is dit precies wat je nodig hebt.

je bespaart jezelf hier een hele hoop problemen mee(bliksem, muizen/ratten/mollen, chagrijnige buren, maar hopen dat het werkt).

het kost alleen wat meer om aan te schaffen...

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op dinsdag 15 januari 2002 12:41 schreef ekuyer het volgende:
Kijk voor de gein es naar een draadloos lannetwerk. volgens mij is dit precies wat je nodig hebt.

je bespaart jezelf hier een hele hoop problemen mee(bliksem, muizen/ratten/mollen, chagrijnige buren, maar hopen dat het werkt).

het kost alleen wat meer om aan te schaffen...
> 100 Meter draadloos :? Misschien met schotel antennes!! :)

Verwijderd

Topicstarter
volges mij kan dat best hoor,.....
maarja.....

beetje boven ons limiet

• VlasBaard
  • Laatst online: 05-06 02:02
Op zaterdag 12 januari 2002 19:29 schreef se7enn het volgende:
Hier hangt al jaren enige tientallen meters (van de 13e naar de 9e en van de 9e naar de 2e) lang de balkonnen uit het raam. Naast gezeur met de woningbouw nooit problemen mee gehad.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

ten 1e een leuk idee, ten 2e is t nog maar de vraag of t je gaat lukken, niet zozeer technisch, maar als de gemeente of t kabelbedrijf er lucht van krijgt of ze komen je kabeltje per ongeluk tegen bij werkzaamheden denk ik niet dat je kabeltje t overleefd. denk ook eens aan een straalverbinding! :7

Verwijderd

Ik zou als ik jouw een flexibele buis in de grond leggen daar je utp kabel door heen trekken lukt dat niet goed doe .nl of Jan_post@hotmail.chet dan even op msn als wij in de bouw een stukje telefoon kabel door de grond moeten trekken doen we het ook zo

mara.post@student.uva.nl Jan_posy@hotmail.com

Je kan ook glasvezel gebruiken kan je tot 2 km zonder verstrekken gebruiken >:)

Verwijderd

Al die netwerk oplossing zijn naturlijk harstikke leuk, maar kan je niet een waar wielties onder je case schroeven? :?

Verwijderd

je hebt rollen UTP ook van 1 km en groter !

Verwijderd

Je hebt ook rollen van glasvezel van 10 km maar je kan eigenlijk maar 100 meter utp kabel gebruiken volgens de gebrukker ook al zou ik niet niet zeker voor cat6/7 weten

• beunhaasje
  • Laatst online: 11-08 19:21

beunhaasje

vul hier je ondertitel in

Op zondag 13 januari 2002 00:04 schreef FlamerX het volgende:

[..]

Het is toch CAT5, CAT5e, CAT6 en CAT7 :?
CAT 6/7 kun je nog niet echt overal kopen. Standaard is zo-ie-zo nog niet aangenomen. Zal waarschijnlijk ook voor Gigabit gebruikt gaan worden.
Er is wel een zaak die CAT 5e/6/7 verkoopt/maakt. Maar die levert volgens mij alleen aan bedrijven. De prijs zal trouwens ook niet leuk zijn (ik gok op meer dan dubbele van STP/FTP). De fabrikant heet Siemon en de importeur voor nederland is Forehand Netwerken.

Lees in advertentie trouwens dat CAT 7 voor glasvezel is.
siemon system ken ik wel het bedrijf waar ik werk heeft ooit eens een paar duizend van die netwerkaansluitingen gemaakt in een pand van versatel, heb de documentatie wel ergens op de zaak liggen is mooi spul. *D

Amd Ryzen 9 9950X3D | MSI 870e tomahawk | 64gb DDR 5 | Asus tuf RTX 5080 OC edition | WD black SN8100 4tb SSD | Arctic freezer 3 pro 420 | Fractal design meshify 3XL | be quiet dark power 4 1000w | Gigabyte AORUS FO32U2P

Verwijderd

Mijn god he..... wat lopen hier toch een hoop wannabe betweters rond.
Die jongen vraagt gewoon waar hij dat spul kan kopen en of het kan.

Vervolgens komen er een hele hoop mensen met de meest vage antwoorden,waarin ze eerst iets nuttigs zeggen en vervolgens door een volgende hele stomme opmerking bewijzen dat ze er niets van snappen.

Heb in deze hele post maar een of twee werkelijk slimme opmerkingen gezien en die kwamen van mensen die het voor hun werk aanleggen niet van mensen die net hun tcp/ip of ccna examen hebben gedaan.
100 m is een certificeringseis 90m horizontaal (al eerder genoemd en dan een max van 2*5m patch aan beide kanten).
Als hij 120m aanlegd werkt het echt wel hoor mits de aansluitingen goed zijn en de kabel niet beschadigd is.

Note. Een hub is niets meer als een actieve repeater

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 15:41

boner

misantropisch altruïst

Gewoon NIET DOEN!!!!

Als er een onweerswolk overdrijft ben je, zelfs zonder dat het echt bliksemt in 1 klap al je PC's kwijt!

Ik heb zelf dit eens aan de nand gehad. Gelukkig viel de schade mee, twee hubs naar de KL#$%^. Maar de kabel werd ook dusdanig heet dat de isolatie er van af droop.

Als je twee huizen aan elkaar knoopt kun je betur glasfibre nemen. Twee FOT (Fibre Optics Tranceivers) kopen en klaar. De meeste HUB's hebben een AUI aansluiting. Veel veiliger.

• Postman
Op woensdag 16 januari 2002 14:57 schreef boner het volgende:
Gewoon NIET DOEN!!!!

Als er een onweerswolk overdrijft ben je, zelfs zonder dat het echt bliksemt in 1 klap al je PC's kwijt!

Ik heb zelf dit eens aan de nand gehad. Gelukkig viel de schade mee, twee hubs naar de KL#$%^. Maar de kabel werd ook dusdanig heet dat de isolatie er van af droop.

Als je twee huizen aan elkaar knoopt kun je betur glasfibre nemen. Twee FOT (Fibre Optics Tranceivers) kopen en klaar. De meeste HUB's hebben een AUI aansluiting. Veel veiliger.
Idd. De risico's/kosten van schade, etc. wegen gewoon niet op tegen de kosten van een 100-200m glasvezel. Het is wel niet goedkoop, maar beter als 2 kapotte pc's en in het ergste geval een afgebrand huis.

Verwijderd

Hehehehe..leg maar lekker aan die boel.
Hebben jullie ooit wel eens van potentiaal verschil gehoord tussen verschillende woningen?? Hehehehehehe...

Op het moment dat de tweede zijn aansluiting derin prikt is de kans groot dat je de hele boel opblaast. Waarom denk je dat er op prof. switches fiber zit? Hehehehehe Niet alleen omdat je er een kilometer ver mee kunt.

Voor de wijsneuzen onder ons: eerst je huiswerk doen en dan mij pas afzeiken!

Verwijderd

Ja ik heb zelf zo'n 1 km glasvezel aangelegt. Maar dit is onbetaalbaar. Ik vind dat die gellijk heeft dit jochie wil gewoon antwoord. Oke met versterkers kan je zo'n 300 meter met utp. Zonder versterkers eigenlijk 100 meter met goed kwalieteit 180 meter. Ik zou als ik jouw was de kabel zo'n 80 cm ingraven (ja dit is veel)ik weet het. Gebruik een flexibele kabel en laat ze om de 60 meter boven de grond komen. Koop of neem zo'n hardeplastic rol met van dat plastic net zo dat ze boven glasvezel leggen raak je het met de schop gebeurt er niks geen probleem dus. Ik zou als ik jouw was ook hub/switch alles wat van ijzer is aarde. Je zult waarschijnlijk een hubje als versterker moeten gebruiker of een special goede versterker kopen.

veel succes ermee. Ik hoop dat dit lukt veel succes ermee

Verwijderd

dus utp in plastic flexibele buis daar boven harde plastic mantel (zoals bij glasvezel). En goed aarden dan moet het wel lukken
<font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000"size="1"><font size="1">1 smiley is wel genoeg hoor :(</font><hr color="FF0000" size="1">

• LeonM
  • Laatst online: 29-10-2025
100m hemelsbreed? is dat niet te overbruggen met een wireless lan? Ja, ok, het is niet de snelste optie, maar wel de makkelijkste en veiligste manier :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

zelf maken ... sim-pel :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1 2 Laatste