linux als vervanger voor windows

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 502 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 12:35 schreef Amnesiac het volgende:
Within Temptation
Wtf? Dat meen je niet. Wat een klotemuziek. Die schreeuwende h**r met die lelijke jurken uit 1520.
Over smaak valt te twisten.... dus bij deze...

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op vrijdag 11 januari 2002 12:56 schreef Gila het volgende:

[..]

hmmzzz.... dat kan... kan heel goed zelfs.. maybe kan je het beter custumizen maar euh... de functionaliteit is wel het zelfde toch ?...
eens :?
Eens :)

En voor de topicstarter, kijk eens in dit topic
[topic=187988/4/50] en dan bedoel ik de post van M4RTiN. Zijn screenie is afgeleid van KDE en lijkt toch echt wel heel erg op Windows. Je kunt nl. de plaatjes die KDE gebruikt aanpassen

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 12:58 schreef AtlonXP1800 het volgende:
ik ga denk ik maar eens wat proberen met redhat, ik ben niet helemaal een newbe op het gebied van linux , ik heb het al een keer thuis gedraaid... zal toch nog wel wat moeten leren denk ik :)
Probeer voor je eigen bestwil eens Mandrake 8.1. Dat is echt veel makkelijker voor die scholieren (toch?) van je.
Ziet er ook veel blitser uit en is ook soepeler te installeren.

Downloaden op: http://www.linux-mandrake.com/en/ftp.php3

Neem wel de ISO images. Makkelijk een boot CD van te maken in Nero of Easy Cd Creator....

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Op vrijdag 11 januari 2002 11:57 schreef AtlonXP1800 het volgende:

[..]

te duur
Als je een tijdje bezig bent met de migratie kom je er wel achter hoe 'duur' Linux is.
Ze zeggen niet voor niets: Linux is only free when your time is worthless ... :z

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Op vrijdag 11 januari 2002 12:54 schreef dankilledmary het volgende:

Verder: Heeft mozilla dan wel shockwave?
Anders kan ik nog steeds geen flash-sites bekijken...
Als je Flash installeert kan Mozilla prima overweg met Flash hoor. ik zou trouwens Galeon gebruiken , dta reageert net wat sneller dan Mozilla (is wel een Gnome applicatie en geen KDE, maar het werkt wel onder KDE wanneer je alle gnome bib's hebt staan).
Flash kan je gewoon bij macromedia downloaden. Als je als adres 'about:plugins' intikt, zie je welke plugins je hebt (en vanwaar hij ze probeert te laden).

Op Freshmeat stond trouwens een leuk programma om MS-Office documenten om te zetten naar PDF (dat kan je welliswaar niet zo makkelijk bewerken, maar tenminste wel lezen). Je hebt er 1 windows computer voor nodig, waar je alle Office-viewers op installeerd. Dan mailje een Office document naar die machine, een script opent het in de viewer, en print het naar een PDF-je, wat je terug gemaild krijgt. Sluw he? 8-)

Voor scholen is Windows trouwens min of meer gratis. Als je contact op neemt met MS zijn ze maar wat bereidt wat tere kinderzieltjes voor niets met Windows te infecteren.

Een goed Excel alternatief is ook Gnumeric trouwens.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 13:10 schreef Serum het volgende:
Als je een tijdje bezig bent met de migratie kom je er wel achter hoe 'duur' Linux is.
Ze zeggen niet voor niets: Linux is only free when your time is worthless ... :z
Tja, draait Linux, dan draait het ook. Kost misschien in het begin tijd, maar klaar = klaar.

Met Windows heb je het gezeik dat je 'denkt' dat je klaar bent en achteraf heb je een hoop gezeik. Problemen waarvan niemand weet waar ze vandaan komen... Blauwe schermen... Opnieuw opstarten... Dat kost veel meer tijd als je alles bij elkaar optelt.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 12:49 schreef polly het volgende:
is het eigelijk mogelijk om een linux client in te laten loggen op een NT server of een Novel server?
---------------------------------------------------------

tuurlijk
Om wat te doen ?? Netwerkdrives te mappen ofzo... gaat je niet lukken..... Aanloggen op een NT domein Waarom??

Exporteer je NT shares als NFS en mount ze op je linux clients..

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 13:10 schreef Serum het volgende:

[..]

tja... je hebt van die prutsers er bij zitten ja..

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
Op vrijdag 11 januari 2002 13:13 schreef ajvdvegt het volgende:

[..]

Voor scholen is Windows trouwens min of meer gratis. Als je contact op neemt met MS zijn ze maar wat bereidt wat tere kinderzieltjes voor niets met Windows te infecteren.
helaas niet meer... vanaf fabruari betaal je voor elke pc 20 euro per jaar , en je betaald ook voor de pc's waar geen windows op staat , doe je 300x20= 6000 euro per jaar... :(

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Ik hoor hier alleen maar KDE genoemd worden. Waarom neem je geen GNOME? Dat is lichter voor de machines dan kde en kun je net als KDE er net als windows uit laten zien. Lichter zou belangrijk kunnen zijn omdat scholen niet altijd de nieuwste machines hebben. Ook is Evolution (GNOME) een directe outlook kloon. En de browser Galeon (Mozilla /Netscape 6 schil) is GNOME en snel en goed in te stellen. Voor excel heb je Gnumeric. Voor Word heb je Abiword / Staroffice 6.

Zo zie je maar dat je veel keus hebt. Weet iemand hoe het zit met Linux op Novell-servers inloggen via GDM ofzoiets???

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 13:20 schreef AtlonXP1800 het volgende:

[..]

helaas niet meer... vanaf fabruari betaal je voor elke pc 20 euro per jaar , en je betaald ook voor de pc's waar geen windows op staat , doe je 300x20= 6000 euro per jaar... :(
En dan is het nu: Mandrake-tijd!!!!!!!!!!!!!
Downloaden! Downloaden! Downloaden! Kom op je wil het wel!!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

Ik heb mijn icewm systeem (op LFS toevallig) zoals op www.root-server.nl ook bij een paar bekenden geinstalleerd. Buurmeisje werkt er ook op.. die configuratie files zitten dermate goed in elkaar dat ik er persoonlijk een super cool netwerk van kan bouwen ;)

Alla roaming profiles idee :)

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 13:24 schreef dankilledmary het volgende:

[..]

En dan is het nu: Mandrake-tijd!!!!!!!!!!!!!
Downloaden! Downloaden! Downloaden! Kom op je wil het wel!!
Je hebt me overtuigd ! Ik ga het downen voor mun server en ik zet het ook wel naast mijn Win98SE rnXP installs >:)

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 13:27 schreef j3p het volgende:
Ik heb mijn icewm systeem (op LFS toevallig) zoals op www.root-server.nl ook bij een paar bekenden geinstalleerd. Buurmeisje werkt er ook op.. die configuratie files zitten dermate goed in elkaar dat ik er persoonlijk een super cool netwerk van kan bouwen ;)

Alla roaming profiles idee :)
Jaaaaaaaaa... wacht es effe.. dit heeft helemaal niks met het onderwerp te maken... ga es snel naar een andere topic... wel allemaal leuk een aardig, maar dat kun je beter ergens anders gaan bespreken...

heb die kerel.. eehm.. AthlonXP1800 daar wat aan? NEE.
dus graag effe de aandacht erbij houden...

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 13:07 schreef x-wolf het volgende:

[..]

Eens :)

En voor de topicstarter, kijk eens in dit topic
[topic=187988/4/50] en dan bedoel ik de post van M4RTiN. Zijn screenie is afgeleid van KDE en lijkt toch echt wel heel erg op Windows. Je kunt nl. de plaatjes die KDE gebruikt aanpassen
Hoe pas je die dan aan? Bijvoorbeeld voor mappen is het wel vrij lastig...

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 13:27 schreef Species_8472 het volgende:

[..]

Je hebt me overtuigd ! Ik ga het downen voor mun server en ik zet het ook wel naast mijn Win98SE rnXP installs >:)
Goeie keus. Gefeliciteerd! Ik voel me gelijk zo'n missionaris van het Linux-geloof... Fantastisch...

veel plezier.. een aanrader: gebruik de ISO mirror van uni-muenster in Duitsland. is supersnel. met kabel: 80kb/s

Verwijderd

Dit bestaat ook niet. Netscape ziet er behoorlijk ruk uit, maar werkt wel beter.
Neem dan Mozilla!

• K-2SO
Op vrijdag 11 januari 2002 13:20 schreef Gila het volgende:

[..]

tja... je hebt van die prutsers er bij zitten ja..
... en die gebruiken Linux inderdaad. :D

Zonder dollen:
Het is voor bedrijven op dit moment totaal niet interessant om Linux te gebruiken als desktop OS.
Het is gewoon erg slecht te ondersteunen en dus niet te garanderen.

Daarnaast komt ook nog eens dat de mensen die er op werken thuis allemaal op windows werken en dat zal dus alleen maar verwarring opleveren.

Linux is niet slecht maar wel slecht ingeburgerd, dat maakt het weer geen geschikt product voor de (desktop) bedrijfs markt.
Je kan wel roepen, 'ja maar als het eenmaal draait .. dan ..' maar daar heb je niets aan in een bedrijf.

Qua stabiliteit is Windows 2000 tegenwoordig gelijk aan Linux dus dat argument is niet meer geldig (dat kan je wel ontkennen maar dat ligt meer aan je voorliefde voor linux/microsoft haat dan aan keiharde feiten).

De tijd dat Linux perfect draaide op een 486 is ook al voorbij want het ziet er naar uit dat ze bij nader inzien toch wel gecharmeerd zijn van de 'windows desktop' en als je die opstart bij Linux pleeg je ook een directe aanslag op je hardware en stort je hele goedkope 486 finaal in elkaar.
En sjah, gebruikers worden nu eenmaal niet blij als ze de hele dag moeten werken met een 'tekst-OS' dus wat moet je anders ?

Updates, ondersteuning, compatibiliteit, en vooral GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID is in het bedrijfleven vele malen belangrijker dan een 'gratis' OS.
Uiteindelijk is het namelijk dan toch niet gratis.

Het serverpark is weer een ander verhaal, maar daar gaat het nu niet over.

Linux is leuk voor thuis of op de campus, maar niet in een bedrijf met normale gebruikers.
De realiteit is nu eenmaal hard, maar verder no offence. ;)

• marcelk
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 13:33 schreef dankilledmary het volgende:

[..]

Goeie keus. Gefeliciteerd! Ik voel me gelijk zo'n missionaris van het Linux-geloof... Fantastisch...

veel plezier.. een aanrader: gebruik de ISO mirror van uni-muenster in Duitsland. is supersnel. met kabel: 80kb/s
Neem dan toch maar
ftp.nl.uu.net/pub/linux/mandrake/iso
toch wat sneller dan 80kb/s ;)

• AtlonXP1800
ik heb al wat screenshots gevonden en het is dus best mogelijk om er een windows achtige omgeving van te maken:

Afbeeldingslocatie: http://m4rtin.dnsalias.net/pic/zooi/serverdesktop.png
Afbeeldingslocatie: http://www.kde-look.org/content/pics/150-1.png

met wat aanpassingen moeten scholieren hier toch mee kunnen werken. mischien dat je ze nog kan laten denken dat het XP is ook :) :P

• K-2SO
Gelukkig red je het niet met alleen visuele veranderingen.
Er onder is het totaal anders, en ook daar werk je mee.

• AtlonXP1800
Op vrijdag 11 januari 2002 13:51 schreef Serum het volgende:
en de bedoeling is dus om de leerling daar zo weinig mogelijk van te laten merken

• K-2SO
Ga je niet voor elkaar krijgen, en als je er al in de buurt komt heb je al erg veel tijd verprutst en dat kost geld ...
Ik vraag me alleen af, gaat het nu echt alleen om het geld ?

• BaatZ
  • Laatst online: 09-04 19:58

BaatZ

Prullenbakker :?

Linux kan je zeer goed gebruiken als vervanger voorwindows.
jekan het ook goed laten samenwerken met NT netwerken door Samba te gebruiken (smb) die zit standaard bij mandrake 8.1, dat is ook ge handigste distro.
dus gewoon mandrake gebruiken en dan zit het wel snor denk ik zo.

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• AtlonXP1800
Op vrijdag 11 januari 2002 13:57 schreef Serum het volgende:
Ga je niet voor elkaar krijgen, en als je er al in de buurt komt heb je al erg veel tijd verprutst en dat kost geld ...
Ik vraag me alleen af, gaat het nu echt alleen om het geld ?
nee , niet aleen om geld, ik wil het ook gewoon voor de lol doen , dat wat M4RTiN heeft gemaakt vind ik er al heel mooi uit zien , doe je daar nou staroffice , netscape en een mail programaatje bij dan ben je voor een leerlingen pc al een heel eind.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:56

Servowire

prutser:~#

Op vrijdag 11 januari 2002 13:14 schreef dankilledmary het volgende:

[..]

Tja, draait Linux, dan draait het ook. Kost misschien in het begin tijd, maar klaar = klaar.

Met Windows heb je het gezeik dat je 'denkt' dat je klaar bent en achteraf heb je een hoop gezeik. Problemen waarvan niemand weet waar ze vandaan komen... Blauwe schermen... Opnieuw opstarten... Dat kost veel meer tijd als je alles bij elkaar optelt.
En dan komen de "reinstalls" nog, want ja, die Windows mensen vinden het normaal dat je compleet alles moet reinstallen na een paar maand :|

matig..
een redelijk basic (met X) Debian doosje installeren (met nieuwe kernel e.d.) doe ik 3 uur over ofzo (inclusief alles apt-getten via internet, via een ADSL lijntje ofzo)

met papier mache kun je alles maken!!

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 19:46
Op vrijdag 11 januari 2002 12:33 schreef AtlonXP1800 het volgende:
bedankt voor de bruikbare tips.

in eerste instantie gaat het er om dit op een school te gaan doen (de pc's daar kan je ook omschrijven als kantoor pc's).

Wat erg belangrijk is is dat het voor de gebruikers niet al te anders is dan windows 98 of XP.

is het eigelijk mogelijk om een linux client in te laten loggen op een NT server of een Novel server?
Op een school ? Hebben ze daar dan geen Slimme Rom ? of is het dan toch nog erg duur ?

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• AtlonXP1800
nu ga ik nog ff wat domme vragen stellen :)

- Hoe zit het met ms-dos programma's? kan je die draaien?
- kan je een systeem goed beveiligen? zoals je dat met poledit bij windows kan doen? (het blijven leerlingen...)
- kan je homedirectories aanmaken zoals je dat bij windows doet?

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 13:38 schreef Serum het volgende:

[..]

... en die gebruiken Linux inderdaad. :D
Je wordt bedankt !! Hoog troll en flamebait gehalte die opmerkingen van je. Zelf nadenken stond zeker niet in je MCSE cursus.
Zonder dollen:
Het is voor bedrijven op dit moment totaal niet interessant om Linux te gebruiken als desktop OS.
Ook dit is absoluut flauwekul en komt denk ik rechtstreeks uit een marketing publicatie van Microsoft. Als organisaties als IBM, Compaq,HP en Dell pc's en servers uitleveren met RH Linux lijkt me dat de ondersteuning wel geregeld is.
Daarnaast komt ook nog eens dat de mensen die er op werken thuis allemaal op windows werken en dat zal dus alleen maar verwarring opleveren.
Ja en ?? Op dit moment overwegen een aantal overheden om ook over te gaan op Linux zoals Duitsland en Engeland. Dus Linux zal straks op de werkplek meer terug zijn te vinden. En die verwarring zal wel meevallen, look and feel van een goed geinstalleerde Linux machine kan bijna gelijk zijn aan een Windows machine.
Linux is niet slecht maar wel slecht ingeburgerd, dat maakt het weer geen geschikt product voor de (desktop) bedrijfs markt.
Dus omdat veel mensen Windows gebruiken is dat het beste :?
Je kan wel roepen, 'ja maar als het eenmaal draait .. dan ..' maar daar heb je niets aan in een bedrijf.
Nee in een bedrijf heb je liever systemen die je zeer regelmatig moet updaten, rebooten en die slecht schaalbaar zijn. Is dat wat je leert in een MCSE traject ?
Qua stabiliteit is Windows 2000 tegenwoordig gelijk aan Linux dus dat argument is niet meer geldig (dat kan je wel ontkennen maar dat ligt meer aan je voorliefde voor linux/microsoft haat dan aan keiharde feiten).
Jij hebt het over keiharde feiten ?? Feit is dat Linux nogal wat stabieler is dan welke Windows versie dan ook. Daarnaast is Microsoft een niet te vertrouwen partner, die zijn professionals laat spioneren bij klanten, allerlei foutieve informatie over andere Operating Systems en leveranciers publiceert. Eerlijke concurrentie is iets dat Microsoft niet kent en niet wil kennen.
De tijd dat Linux perfect draaide op een 486 is ook al voorbij want het ziet er naar uit dat ze bij nader inzien toch wel gecharmeerd zijn van de 'windows desktop' en als je die opstart bij Linux pleeg je ook een directe aanslag op je hardware en stort je hele goedkope 486 finaal in elkaar.
En sjah, gebruikers worden nu eenmaal niet blij als ze de hele dag moeten werken met een 'tekst-OS' dus wat moet je anders ?
Welke ondersteunde Windows versie draait er ook al weer op een 486 ? Windows mag wel meegaan in de tijd met hardware eisen en Linux niet ? Op een gelijkwaardige machine draait Linux overigens sneller.
Updates, ondersteuning, compatibiliteit, en vooral GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID is in het bedrijfleven vele malen belangrijker dan een 'gratis' OS.
Uiteindelijk is het namelijk dan toch niet gratis.
Je hebt volgens mij nog nooit Linux geinstalleerd, gezien of mee gewerkt. Of je hebt ooit een poging gedaan het te installeren en dat is mislukt. Elke week minstens een security update moeten installeren, voor elke scheet moeten rebooten, dat is pas gebruiksvriendelijk.
Het serverpark is weer een ander verhaal, maar daar gaat het nu niet over.
Ik mag hopen dat ze je ver weg houden van alles wat een server is. Bij mij kom je iig niet de computerzaal op.

Edit: Hier stond een flame. waarvoor excuses.

• AtlonXP1800
Op vrijdag 11 januari 2002 14:03 schreef LG_Greenman het volgende:

Op een school ? Hebben ze daar dan geen Slimme Rom ? of is het dan toch nog erg duur ?
Slimme rom van SLB heeft dus die m$ prijsverhoging

• x-wolf
  • Laatst online: 01-05-2024
Op vrijdag 11 januari 2002 14:04 schreef AtlonXP1800 het volgende:
nu ga ik nog ff wat domme vragen stellen :)

- kan je een systeem goed beveiligen? zoals je dat met poledit bij windows kan doen? (het blijven leerlingen...)
ms-dos --> ja, meestal lukt dat wel
beveiliging--> veel beter/makkelijker dan in windows. Je moet teneerste de leerlingen zo min mogelijk rechten geven (dus geen root :) ) en als je wilt kun je ze zelfs volledig locken in hun homedir. (en dat is meteen het antwoord op vraag 3). Overigens lijkt het mij meer zinvol ipv locken (chrooten heet dat geloof ik) gewoon belangrijke dirs en files read-only te maken voor die users of zelfs niet eens read-only. Dat ik nou juist de kracht van een unix systeem vergeleken met Windows!

• K-2SO
Je kon er op wachten:
Op vrijdag 11 januari 2002 14:05 schreef janjanjansen het volgende:
[ Enorme flame ]
Verwacht jij nu echt dat ik mijn tijd verdoe aan een flamer zoals jij ?

Ik probeer met wat realistische argumenten te komen die door jou nu op een anti-MS manier beantwoord worden ?

Ik heb niets tegen Linux, ben volledig onpartijdig maar daar denk jij blijkbaar heel anders over. Even goede vrienden, het getuigd alleen van je enorm laag discussie niveau. Grow up. :(

Eerlijk gezegd had ik toch verwacht dat ik op een normale manier kon discussieren over dit onderwerp met mensen die er regelmatig mee werken, helaas blijkt dit in sommige gevallen niet zo. :r Jammer.

Kom van je Linux-wolk af en probeer eens met feiten te komen dan ipv. niet ter zake doende termen zoals MCSE erbij te gebruiken.
Of was dat echt je enigste uitweg ? :?

Verwijderd

Als antwoord op de vraag over beveiliging: in tegenstelling tot windows (eigen ervaring) staan onder linux de rechten standaard zo dat geen enkele gebruiker veel kwaad kan doen (behalve de /tmp volgooien). Daar hoef je dus niks mee te doen....

/me pakt popcorn erbij en gaat de windows-evangelist-vs.-linux-evangelist-flamewar verder bekijken :D :D :D

Verwijderd

Afgezien van het bedenkelijke gedachtengoed van die site kun je nog niet eens een werkende standaard HTML site maken.
|:(
Jij dacht "hij flamed" dus ik ga ff een opmerking maken die mij tot een sukkel degradeerd |:(

Zeg dan niks terug als je je zo verstandig voeld |:(

En Windows VIND IK gewoon makkelijker op mijn desktop jah !

Maar daarintegen draai ik wel freesco op mun server, want daar is ie goed voor!

Daarbij moet ik wel zeggen dat als het geen P133 was maar bijv. een Athlon 800 dat er Win2k AD of Windows.NET beta ofso op had gestaan ;)

Ik kan hier echter nog op terug komen naar mijn Mandrake 8.1 install maar dat zie ik dan wel weer.....

Verwijderd

Flame? Lees je eigen bijdragen eens terug man. Vol met veronderstellingen en stellingen die nergens worden onderbouwd. Basicly zit ik hier niet te wachten op advocates van Microsoft, aangezien die toch niks zinnigs hebben bij te dragen. En ik ben niet anti Microsoft, maar het wel grondig oneens met hoe ze hun zaken doen tegenwoordig. Uitlatingen die jij in deze discussie doet vind ik overeenkomen met de Microsoft aanpak. Geen argumenten, argumenten verdraaien en met 2 maten meten.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
(+): Konqueror heeft geen Macromedia Shockwave. Dit bestaat ook niet. Netscape ziet er behoorlijk ruk uit, maar werkt wel beter.
Mozilla heeft flash/sw support, en de mozilla/netscape plugins werken ook in konqueror
Ze zeggen niet voor niets: Linux is only free when your time is worthless ...
Tja, wat zijn eenmalige migratiekosten nu als daar lagere beheerskosten, geen licensies en veel gratis software tegenover staan...

Er is tegenwoordig zat support voor Linux, de meeste mensen zijn niet pro-MS of pro-Linux dus die zal het geen reet kunnen schelen waar ze op werken zolang het maar werkt (en dat doet Linux prima)
Qua stabiliteit is Windows 2000 tegenwoordig gelijk aan Linux dus dat argument is niet meer geldig
Tja, dit is dus onzin..ik zou graag weten welke "harde feiten" aan jouw uitspraak ten grondslag liggen
Zolang win2k door een brakke applicatie nog volledig crashed (iets wat in linux uitermate zeldzaam is, ik heb het de laaste 4 jaar iig niet meegemaakt maar het schijnt wel eens af en toe te gebeuren) kun je het niet stabieler dan linux noemen, daarnaast is win2k echter wel onveiliger, trager en duurder..
Updates, ondersteuning, compatibiliteit, en vooral GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID
Updaten gaat bij veel distro's (met name bij debian) supermakkelijk, er is daarnaast zat ondersteuning en linux is in principe compatible met zowat alles (dat een bepaalde software of hardware boer zijn product niet compatibile maakt is heel wat anders, op oude pc draait linux zeker wel, op nieuwe meestal ook prima, maar het is gewoon een kwestie van goede hardware kopen)
Gek genoeg maakt dat voor veel mensen niet echt uit...een programma opstartten, mailtje sturen, browsen en wat office-productivity en dat is op een school meer dan genoeg..
1. de meeste van mijn oude dos progjes draaide via dosemu
2. net als bij windows zul je daar wat meer over moeten gaan lezen, beveiligen is iig niet supermoeilijk.
3.ja, als je een user aanmaakt maakt ie automagisch een home dir aan waarin alle persoonlijk configfiles/etc wordt opgeslagen
quote:
[ Enorme flame ]
Verwacht jij nu echt dat ik mijn tijd verdoe aan een flamer zoals jij ?
Eeuh, de enige die hier flamed (niet onderbouwde onzin spuien)
ben jij..
Ik probeer met wat realistische argumenten te komen die door jou nu op een anti-MS manier beantwoord worden ?
janjanjansen is in zijn reactie absoluut niet anti-MS, hij wijst jouw gewoon op de fouten in jouw betoog
Ik heb niets tegen Linux, ben volledig onpartijdig maar daar denk jij blijkbaar heel anders over. Even goede vrienden, het getuigd alleen van je enorm laag discussie niveau. Grow up.
Oei, heel stoer om net te doen alsof je beter bent, het verschil is dat jouw bijdrage uitblonk wat betreft partijdigheid en had een zeer hoog flame gehalte...
Die opmerking over MCSE had schijnbaar toch een kern van waarheid in zich..

Verder vind ik het best wel suf als je allelei onzin over linux gaat vertellen als je er duideli8jk notg nooit mee hebt gewerkt..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Ohja, linux-op-de-desktop heb ik ooit op het fok!forum besproken, zie deze post :)

Als er interesse is kan ik het topic wel hierheen kopieren... Dingen die ik niet besproken heb is Gnumeric-1.0 (zat toendertijd nog in de development fase) en AbiWord-1.0 (zit momenteel in beta, zat toen ook nog zwaar in development - overigens wacht ik op 1.2 omdat die pas tabel support zal hebben...). Kopieren of niet :? :)

[edit]
Zou wel leuk zijn als ik dat topic copieer en als iemand anders dan een vergelijkbaar artikeltje over KDE kan schrijven :)

Verwijderd

't maakt toch eigelijk ook niet uit wat nou beter is ?

Steeds die stomme discussies :(

Draai gewoon wat je fijn vind werken zou ik zeggen ;)

• K-2SO
Op vrijdag 11 januari 2002 14:24 schreef janjanjansen het volgende:
Flame? Lees je eigen bijdragen eens terug man. Vol met veronderstellingen en stellingen die nergens worden onderbouwd. Basicly zit ik hier niet te wachten op advocates van Microsoft, aangezien die toch niks zinnigs hebben bij te dragen. En ik ben niet anti Microsoft, maar het wel grondig oneens met hoe ze hun zaken doen tegenwoordig. Uitlatingen die jij in deze discussie doet vind ik overeenkomen met de Microsoft aanpak. Geen argumenten, argumenten verdraaien en met 2 maten meten.
Lees inderdaad eens netjes terug en kijk er eens nuchter tegenaan ipv. je te gedragen als een in de hoek gepest kind. Je komt namelijk erg gefrustreerd over.

En het maakt me ook niet uit waar jij op zit te wachten, als je andere meningen en ideeen dan de jouwe niet wilt horen of zien pleur je toch gewoon op uit deze post ?
Dat maakt het voor mij en voor de anderen meteen een stuk leuker om verder te gaan met deze discussie.
Professionaliteit en socialiteit is iig. ver te zoeken bij je.

[ IGNORE ON ]

Verwijderd

Mjah, heren vlammertjes. Het valt allemaal nogal mee, maar willen jullie je een beetje inhouden a.u.b?

Serum, je tweede post komt tamelijk agressief over op een linux gebruiker. Zeker omdat er genoeg mensen zijn die vinden dat Linux op de desktop absoluut goed werkt (waaronder ik dus ook val, zei het dat ik toegeef, dat Windows wat dat betreft nog niet voorbij gestreefd is).

Je kan verwachten dat erop gereageerd zal gaan worden. Helaas leert de praktijk dat bij deze soort discussies men nogal snel neigt naar flames ed.
Gelieve hier allemaal een beetje op te letten en probeer gewoon volwassen verder te discusieren :)

• K-2SO
Op vrijdag 11 januari 2002 15:24 schreef nelske het volgende:
Mjah, heren vlammertjes. Het valt allemaal nogal mee, maar willen jullie je een beetje inhouden a.u.b?

Serum, je tweede post komt tamelijk agressief over op een linux gebruiker. Zeker omdat er genoeg mensen zijn die vinden dat Linux op de desktop absoluut goed werkt (waaronder ik dus ook val, zei het dat ik toegeef, dat Windows wat dat betreft nog niet voorbij gestreefd is).
Dat die post zo over kwam heeft meer met de belevingwereld van janjansen te maken dan met mijn bedoelingen.
Ik vind het jammer dat meneer meteen persoonlijk en off-topic moet aanvallen.
Je kan verwachten dat erop gereageerd zal gaan worden. Helaas leert de praktijk dat bij deze soort discussies men nogal snel neigt naar flames ed.
Gelieve hier allemaal een beetje op te letten en probeer gewoon volwassen verder te discusieren :)
Ik probeer het gewoon verder, ik hoop dat er wat minder kinderlijke reacties op komen.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 14:35 schreef Serum het volgende:

[..]

Lees inderdaad eens netjes terug en kijk er eens nuchter tegenaan ipv. je te gedragen als een in de hoek gepest kind. Je komt namelijk erg gefrustreerd over.

En het maakt me ook niet uit waar jij op zit te wachten, als je andere meningen en ideeen dan de jouwe niet wilt horen of zien pleur je toch gewoon op uit deze post ?
Dat maakt het voor mij en voor de anderen meteen een stuk leuker om verder te gaan met deze discussie.
Professionaliteit en socialiteit is iig. ver te zoeken bij je.

[ IGNORE ON ]
uhm.... jij solliciteert naar de vriendelijkste persoon van GoT voor 2002? Ik denk dat de meeste het wel met me eens zijn als ik zeg dat JIJ hier de geen bent die onprofessioneel en asociaal overkomt.

• K-2SO
Op vrijdag 11 januari 2002 15:44 schreef DarthRaider het volgende:

[..]

uhm.... jij solliciteert naar de vriendelijkste persoon van GoT voor 2002? Ik denk dat de meeste het wel met me eens zijn als ik zeg dat JIJ hier de geen bent die onprofessioneel en asociaal overkomt.
Waar ben je nu op uit wijsneus ?
Er was gevraagd om te stoppen met dat off-topic gezever.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 15:49 schreef Serum het volgende:

[..]

Waar ben je nu op uit wijsneus ?
Er was gevraagd om te stoppen met dat off-topic gezever.
kijk, dat bedoel ik dus. ik geef just my $0.02 en gelijk heb ik t gedaan....

Verwijderd

Kappen nu :(
Ik denk dat ik toch wel duidelijk was!!
Ik heb geen zin om waarschuwingen uit te gaan delen of een slotje op dit draadje te zetten.

• K-2SO
Op vrijdag 11 januari 2002 15:56 schreef DarthRaider het volgende:

[..]

kijk, dat bedoel ik dus. ik geef just my $0.02 en gelijk heb ik t gedaan....
Er werd door een moderator gevraagt of we wilden stoppen met off-topic te reageren, doe dat dan ook.

• AtlonXP1800
ok , iedereen weer ontopic ? :)

Verwijderd

Wat zijn het voor machines die je wilt voorzien van Linux ?

• blouweKip

Sorry hoor, ik wel best een goede discussie maar bovenstaande punten zijn allemaal niet onderbouwd en geven sterk de indruk dat jouw enige kennis van linux beperkt is tot de screenshots in een ander NOS topic

Zeggen dat je onpartijdig bent maakt dat niet automagisch een feit, en eisen van anderen dat hun uitspraken onderbouwen terwijl je het zelf niet doet komt ook niet professioneel over
zucht, ipv andere op deze wijze te lijf te gaan kun je wel wat kritische zelfrefelectie gebruiken (ik denk namelijk exact zo over jouw)

Wat is jouw probleem eigenlijk met die janjansen, gaat het alleen om het feit dat ie MCSE niets vind (wat opzich niet zo vreemd is btw)?

Gezien je post hiervoor dioe je dit volgens mij opzettelijk...ach, ik vind hte wel leuk dat een ms-zealot zoveel angst voor linux heeft...

• Newjersey
  • Laatst online: 14-05 22:00
je zou het kunnen doen, maar dan wel kde (dat werkt denk ik het fijnst voor mensen die nog niet zoveel (of niet) in linux hebben gewerkt)

en dan kde kan je gewoon aanpassen naar jou'n wensen, en die screenshots die je postte, die onderste, zo zou je kde dan kunnen inrichten

suc6 :)

• blouweKip
Idd, ik zou kde nemen als desktop (hoewel ik zelf meer voor gnome voel: kde lijkt gewoon meer op windows), en ik zou een beetje rondkijken naar een distr die makkelijk bij te houden is, debian is via apt bijvoorbeeld heel makkelijk up2date te houden, veel beter dan elke andere distro, hoewel de meeste dingen met apt (en dpkg) voor je gedaan worden moet je in het begin toch zelf nog wel wat zaken regelen (zo moest ik mn usb muis en ttf's handmatig aan de praakt krijgen, terwijl mandrake daar mooie gui tooltjes voor heeft), qua desktop gebruik verschillen de meeste distro's niet superveel

* blouweKip raad debian aan, maar als je extrene support erbij wilt kopen dan eerder suse of redhat

• AtlonXP1800
Op vrijdag 11 januari 2002 16:03 schreef Newjersey_nl het volgende:
je zou het kunnen doen, maar dan wel kde (dat werkt denk ik het fijnst voor mensen die nog niet zoveel (of niet) in linux hebben gewerkt)

en dan kde kan je gewoon aanpassen naar jou'n wensen, en die screenshots die je postte, die onderste, zo zou je kde dan kunnen inrichten

suc6 :)
wat ik dit weekend ga doen is mandrake instaleren (ik heb redhat nog niet) en eens ff kijken of ik zoiets als M4RTiN kan krijgen met KDE.

Het is dus bedoeld voor mensen die linux absoluut niet kennen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

De machines zitten tussen de 233Mhz en 600Mhz , alemaal intel en meestal 64MB ram

• Valium

Valium

- rustig maar -

Linux is gratis: Is niet zo. Het kost moeite om te installeren, maar dat kost Windows ook. Ik wil wel eens zien hoe snel iemand 300 PCs van Windows 2000 kan voorzien.

Linux is geen windows en is DUS moeilijk: Dit is een zeer hardnekkige, en is compleet onwaar. Het is KUL! Voor de gebruikers is het nagenoeg hetzelfde, en men is er binnen een paar minuten aan gewend. Hier zijn vele, vele onderzoeken naar gedaan (paar draadjes geleden staat er nog eentje verwezen) en het BLIJKT uit die onderzoeken dat men helemaal geen last heeft hiervan.

Linux heeft geen/slechte ondersteuning: Als je op het bedrijf windows installeert hoef je ook geen support te verwachten van MS. Verder kun je met problemen altijd terecht bij een ENORME groep gebruikers, via fora als GoT, IRC-kanalen etc... Als systeem/netwerkbeheerder is dat zeer handig. Misschien wel handiger dan de MS-foon.

Verder is Linux niet kapot te krijgen, omdat een standaard-gebruiker nagenoeg geen rechten heeft op een systeem. Je knoeit met je eigen instellingen (in je homedir), maar mag niets installeren bijvoorbeeld. Windows POLedit is daar een slap aftreksel van die eenvoudig is te omzeilen.

Linux installeert sneller in een netwerkomgeving (push-autoinstall mogelijkheden) en is via een netwerkgerichte update in enkele minuten op 300 pc's bij te werken qua security/features updates.

Ook kun je als systeemadministrator leuke dingen doen zoals een gigantische fileserver (transparant), of zelfs computers zonder harddisk (vet netwerk nodig). Dit is ook mogelijk met windows, maar Linux kan het eenvoudiger. Bovendien is er HET voordeel dat je nagenoeg NOOIT (tenzij hardware-crash) opnieuw hoeft te installeren.

• Newjersey
  • Laatst online: 14-05 22:00
233 tot 600 moet kunnen, en voor office kan je btw gewoon staroffice 6 nemen (of ie nog beta is weet ik niet) want bij staroffice 5.2 heb je die irritante "staroffice windows" er omheen, maar dat moet je zelf maar ff kijken :)

Verwijderd

Dat zou wat betreft performance niet echt een probleem moeten zijn. Wel kan het zijn dat de laatste versies van KDE wat trager draaien. Er is echter een grote hoeveelheid alternatieven voorhanden in Windowsmanagers die zeker op deze pc's wel tot zeer acceptabele prestaties komen. :)

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 16:12 schreef Newjersey_nl het volgende:
233 tot 600 moet kunnen, en voor office kan je btw gewoon staroffice 6 nemen (of ie nog beta is weet ik niet) want bij staroffice 5.2 heb je die irritante "staroffice windows" er omheen, maar dat moet je zelf maar ff kijken :)
is nog beta (ik heb net build 641C gedownload - ik zie nergens iets van een 6.0-final staan...) :{

• AtlonXP1800
voorlopig heb ik in iedergeval genoeg info, iedereen bedankt voor de tips.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

De reden dat ons bedrijf Windows gebruikt is omdat iedereen het kan onderhouden. Server gecrasht terwijl de sysadmin een vrije dag heeft? De secretaresse kan 'm rebooten. In Linux kan ze dat niet.

Een admin voor Windows is goedkoper dan een admin voor Linux, gewoon omdat meer mensen met Windows werken. Ik zeg daarmee niet X of Y beter is, maar dat dat wat het meeste gebruikt wordt, het bekendste is.

Bloed, zweet & koffie

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 11 januari 2002 16:24 schreef Vilenin het volgende: De secretaresse kan 'm rebooten. In Linux kan ze dat niet.
* moto-moi kijkt op Linuxcomputer...
Ehm.. D'r zit toch _echt_ wel een rebootknopje op m'n computer hoor :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 16:24 schreef Vilenin het volgende:
De reden dat ons bedrijf Windows gebruikt is omdat iedereen het kan onderhouden. Server gecrasht terwijl de sysadmin een vrije dag heeft? De secretaresse kan 'm rebooten. In Linux kan ze dat niet.
Dat meen je niet!?! Ik heb zelf een aantal Linux systemen in fabrieken in Tsjechie en Duitsland staan en men weet daar dat ze gewoon de stekker eruit kunnen trekken en weer erin als ze denken dat het systeem niet goed werkt. Was wel een leuke reactie 'Ja maar dan raken je bestanden beschadigd'.. Met een journaling filesysteem geen last van (heb je ook onder windows voor de liefhebbers).

Als je het goed doet is het opnieuw opstarten makkelijker dan onder windows. Bovendien *hoort* een server niet te crashen en daar stem je de hardware en software op af.
Ik moet er niet aan denken om een windows machine als server weg te zetten, want dan ga ik uit mijn bed gebeld worden.

Qua gebruiksvrienlijkheid. Onderhoudsmensen en de grote baas kunnen er mee omgaan, wat wil je nog meer.

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 11 januari 2002 16:24 schreef Vilenin het volgende:
In linux kan ze dat niet nee (kan ze wel, want iedereen weet de ctrl-alt-delete te vinden), maar in linux hoef je ook nooit te rebooten, want servers crashen niet.
Een admin voor Windows is goedkoper dan een admin voor Linux, gewoon omdat meer mensen met Windows werken. Ik zeg daarmee niet X of Y beter is, maar dat dat wat het meeste gebruikt wordt, het bekendste is.
Daar het heb HET punt te pakken waarom men tegenwoordig nog Windows draait. De mensen zijn er genoeg en de ingehuurde mensen kennen het al. Linux is nieuw en kennen ze niet en is DUS een bedreiging voor ze. Daardoor krijg je ook de MS-activisten. Is meer angst dan iets anders bij velen.

Verwijderd

Als je van windows als desktop bij de bedrijven af wil moet je zoals het hierboven al gezegt is eerst inburgeren. Dat kan dan perfect bij die kinderen, als het daar eens niet zou werken dan verlies je geen 3 ton. Ik vraag me trouwens af wat die Win XP startknop, Layout en wallpaper uitmaakt, maarja ik weet niks van kinderen.

Maar de vraag is wat moet er precies met die computers gedaan worden behalve de standard dingen? Dus speciaal educatieve software. Meestal zijn die toch voor windows, kan me niet voorstellen dat een of andere nerd een versie spelletje met 1+3=4 sommetjes schrijft/port.

Gewoon een paar computers met linux installeren en kijken hoe het werkt.

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Linux op de desktop kan best hoor. Microsoft en zijn aanhangers doen net alsof de hele wereld bevolking debiel is en niet kan leven zonder een startknop. Ik kan perfect werken met Linux op de desktop. Maar ik kreeg net een formulier thuis van de belasting waar ik de ballen van snapte, maar blijkbaar snapt iedereen het wel gewoon en vult het allemaal goed in. Conclusie: als ik het kan kan iedereen het!

Als je alles wilt gaan vervangen door Linux, dan zou ik sowieso beginnen met veel leren en een testopstelling maken. Ik weet niet wat je voor servers hebt staan, maar ik denk dat je het beste een Linux server kunt maken, die een aantal services draait, zoals NIS (voor centrale profielen) en NFS (voor sharen van printers/files). Dit kun je uitbreiden met een Webserver, een Mailserver, etc...
Als distributie zou ik overal Debian nemen. Dit kun je heel erg eenvoudig up2date houden. Hoef je niks aan te doen, alleen maar ff aan te geven dat ie elke dag op een bepaald tijdstip alle zooi up2date maakt.

Verder zou ik op de desktops gewoon KDE 2.2.2 nemen ofzo. Dit omdat KDE behoorlijk op Windows lijkt. Dat verbouwen van de desktop is IMHO geen goed idee, de standaard KDE look is al goed genoeg en waarschijnlijk veel minder zwaar. Je moet dan eerst eens gaan kijken welke software je wilt draaien. Ik neem aan dat alles een beetje bedoeld is om mee te internetten en te officen. Ik zou dan gaan voor gewoon Konqueror die standaard in KDE zit om mee te browsen, KMail om mee te emailen en OpenOffice om mee te officen. Daarnaast zou ik Netscape 6.2 installeren, gewoon als extra browser en installeer alle plugins, zodat Konqueror ook met Flash e.d. kan werken.

Veel suc6 ermee, maar remember, Linux is geen Windows. Je zult dus eerst behoorlijk wat bij moeten leren, tenzij je al kennis hebt van UNIX achtige systemen. Begin met een testopstellen en test alles! Laat ook de leerlingen het testen en vraag aan ze wat ze anders willen hebben, dan kan jij dat aanpassen alvorens het in te voeren. Ik wil je iig waarschuwen dat het niet van de hak op de tak kan, gewoonweg omdat je eraan zult moeten wennen. Veel boeken kopen dus!

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

In linux kun je geen .exe bestanden gebruiken tenzij je een elmulator ofzo gebruikt. Als je onder linux een nieuwe gebruiker aanmaakt heeft deze standaard niet de bevoegdheid dingen te doen die slecht zouden kunnen zijn, hoe waterdicht dit is weet ik niet. ook wordt er voor elke gebruiker een map aangemaakt in /home.

• blouweKip
Een admin voor Windows is goedkoper dan een admin voor Linux, gewoon omdat meer mensen met Windows werken.
probleem is juist dat goede admins voor windows misschien nog wel schaarser zijn dan voor unix/linux, ik heb liever een sysadmin die weet hoe het systeem werkt dan een sysadmin die wat wizardjes weet weg te klikken en verder geen idee heeft wat er nu echt gebeurt (helaas het overgrote deel van de windows sysadmins), MS stimuleert deze ontwikkeling, want die heeft leiver een hele zooi slechte admins dan goede (dat laaste kost meer tijd en geld en vraagt meer intelligentie van de sysadmin)

Dat het onveilger is maakt MS niets uit, ze verkopen er wel meer licensies door en het management weet toch de ballen van hw/sw, daarnaast zullen die (wannabe)sysadmins alles doen om deze situatie in stand te houden

• RG

RG

Lambda

Zou wel leuk zijn als ik dat topic copieer en als iemand anders dan een vergelijkbaar artikeltje over KDE kan schrijven
Hmm, FOK daar heb ik zo'n klote hekel aan. Dat is de website van de L337_H4X0R5 en andere opgefokte middelbare scholieren (he, geen flame, maar das mijn ervaring). Ik wil wel zoiets over KDE maken ofzo, jou verhaal over Gnome was iig wel interessant, maar nu alweer zwaar outdated, kun je nagaan hoe snel het gaat!

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:41

Papillon

Spring 's in the Air...

Ik zou toch voor een wel voor een oplossing kiezen waarbij vanaf het netwerk een standaard installatie kan worden gedaan. Bv. RedHat met kickstart.

Verder kun je als je een beetje bekend raakt met linux de beveiliging makkelijker en beter regelen dan je gewend zult zijn. Dat is in dit geval veelal minder complex.

Een derde dat ik ook zeker zou doen is een vorm van automatische software installatie progsels op de client machines plaatsen die worden gevoed door een dooe jou beheerde server. Op deze manier breng je de TCO nog sterker terug. Exploits, fixes e.d. (wat vandaag de dag de kernactiviteit is van een systeem/netwerk beheerder) kunnen op deze wijze veel gemakkelijker worden uitgevoerd.

Je zult erachter komen, dat als je allerlei leuke geintjes wil uithalen , erg gemakkelijk scripts in elkaar kunt flatsen die het inderdaad doen. Dat is vooral de kracht van un*x actige systemen.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Ow dacht even dat deze topic maar 2 pages lang was, sorrie als ik onderwerpen aan heb gehaald die al afgesloten waren.

Verwijderd

Ik heb trouwens bij een bedrijf gewerkt die op hun CAD systemen UNIX draaide. Daar waren geen problemen mee, het werkte allemaal goed.

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Op vrijdag 11 januari 2002 17:04 schreef Dobie het volgende:
Ik heb trouwens bij een bedrijf gewerkt die op hun CAD systemen UNIX draaide. Daar waren geen problemen mee, het werkte allemaal goed.
Dat is ook niet meer dan logisch, windows is niet krachtig genoeg> no offence :P
Alle echt mooie 3d modellering software, Simulatie tools, medische tools, PCB/IC-ontwikkeltools, Complexe Software ontwikkel tools draaien allemaal op UNIX. En je merkt ook als je met zo'n tool werkt die geport is naar windows, dat het minder is :( (ModelSIM> vhdltool).
En niet te vergeten de filmindustrie en 3d animatie kan ook niet zonder die mooie UNIX bakken (SGI workstations met SGI origins erachter...).

Wat je dan wel nog ziet is dat ze in een zo'n Unix bak nog wel eens een WINPC-kaart erin hebben zitten voor het ms-office gebeuren... maarja waarom heb je die nodig :P :+ genoeg GOEDE alternatieven ...

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 16:57 schreef RG© het volgende:

[..]

Hmm, FOK daar heb ik zo'n klote hekel aan. Dat is de website van de L337_H4X0R5 en andere opgefokte middelbare scholieren (he, geen flame, maar das mijn ervaring). Ik wil wel zoiets over KDE maken ofzo, jou verhaal over Gnome was iig wel interessant, maar nu alweer zwaar outdated, kun je nagaan hoe snel het gaat!
fok is best tof op z'n tijd :P

Maargoed, ik zal zometeen het verhaaltje eens herschrijven (moet ik ff de nieuwste openoffice installeren, ik lig beetje achter met updates ;) ). Kan ik meteen wat gelul over gnumeric en abiword toevoegen. Oftewel: gnome-1.4.1, nautilus-1.0.6, abiword-0.9,6 (non-stable dus), gnumeric-1.0.1, galeon-1.0.1, evolution-1.0, openoffice-6.0-beta (build-641C) :)

Ik zou zeggen, ga je gang en probeer zoiets ook eens over KDE te schrijven, krijg je tenminste een zinnige vergelijking in plaats van de gebruikelijke flamewar en prototype-opmerking "KDE is windows en Gnome is l33t" :Y)

• jep

jep

[semi offtopic]
Wat kost 't om een Windows sysadmin in te huren? Per uur? Ongeveer?
[/semi offtopic]

• odysseus
  • Laatst online: 19-05 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zou je wat informatie kunnen posten over wat je precies wilt doen? Dan bedoel ik dingen als:
• Zijn die computers thin clients of hebben ze wel zelf een schijf?
• Welke taken moeten die leerlingen allemaal kunnen uitvoeren? Als je brugklassertjes (wat voor school is het eigenlijk?) hun carnavaleske creaties in .doc-formaat wilt laten uitprinten kun je misschien nog een windows-pc aan het netwerk hangen voor als StarOffice dienst weigert.

Ik zou met de informatie die je nu gegeven hebt denk ik gaan voor Debian. Dat wordt afgeraden voor beginners, ik weet het, maar die gebruikers hoeven het systeem niet te beheren en dus hebben ze geen last van de moeilijkheidsgraad van het beheer. Om een netwerk van zo veel computers goed te kunnen onderhouden moet je toch wel aardig wat van GNU/Linux weten, dus dan kan je maar beter een distributie nemen die standaard al vrij goed in elkaar zit. Vervolgens zet je zoveel mogelijk dicht voor de leerlingen. Zorg dat ze geen shell hebben, zorg liefst dat ze standaard in een chrooted omgeving zitten waarin alleen de window-manager en de nodige programma's zitten, niets meer. Als window manager / desktop environment beveel ik denk ik toch KDE aan, al zit ik een beetje met het probleem dat het nogal wat geheugen vreet. Misschien kun je van het geld dat je uitspaart wat extra geheugen plaatsen? Het voordeel van KDE is dat het relatief eenvoudig is om het op windows te laten lijken: een windows-screenshot met de icons, wat gimp'en en een paar bestanden vervangen en wat instellingen wijzigen en je hebt een vrij windows-achtige omgeving zoals Martin die hierboven al postte. Beveiligingsproblemen zijn er niet echt, de gebruiker kan alleen zijn eigen bestanden kwaad doen. Zorg wel dat er een max-processess en dergelijke is gedefinieerd, zie /etc/security/limits.conf. Vervolgens kun je het best in KDE zoveel mogelijk alle links strippen (en natuurlijk geen mogelijkheid geven om nieuwe te plaatsen, die dir is read-only). Dit verhoogt zowel de veiligheid als het gebruiksgemak (je hebt immers minder icoontjes om de verkeerde uit te kiezen >:) ). Als je dit eenmaal opgezet hebt zou ik het op een CD branden (met 'dd'), waarna je het eenvoudig op alle clients kunt installeren. Er vanuit gegaan natuurlijk dat het geen thin clients zijn, dat zou het nog makkelijker maken. Helaas vereist dat bij actieve gebruikers een vrij stevig netwerk, vermoed ik.

* odysseus beveelt deze site aan, ze hebben elke week een newsletter over het gebruik van GNU/Linux in schoolomgevingen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 17:34 schreef j3p het volgende:
[semi offtopic]
Wat kost 't om een Windows sysadmin in te huren? Per uur? Ongeveer?
[/semi offtopic]
/me zal niet flamen, ik zal niet flamen, ik zal niet flamen *
helaas

"Een aap kan ook op knopjes drukken"

O-) :P

• dinges
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 18:06 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

/me zal niet flamen, ik zal niet flamen, ik zal niet flamen *
helaas

"Een aap kan ook op knopjes drukken"

O-) :P
:D
ik zat al te wachten op deze opmerking :P

PSN: Houtvlot

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 18:07 schreef dinges het volgende:

[..]

ik zat al te wachten op deze opmerking :P
tsja, inkoppertje ;), ik kon het gewoon niet laten :P

Verwijderd

/me kan zich ook niet inhouden:

nieuw bewijs voor het hoge inteligentie niveau van een baviaan:

eerste baviaan haalt msce (met bovengemiddelde score)
(8>

effe ontopic:

zou ook voor debian gaan, volgens mij kun je dan op de server een image zetten wat alle clients dan over het netwerk installeren en volgen (dus je runt een keer in de maar apt-get update/apt-get upgrade) op je server pc en alle pc's nemen het over.

Als je KDE met Mosfet high performance liquid installeertziet het er zo mooi uit dat het veel mensen met een beperkte kennis van computers gellijk zal overhalen om het systeem te accepteren.

Even een windows iconen set downloaden van internet en je bent klaar verschil met win xp is niet meer te zien.
Evolution voor email ziet er hetzelfde uit als outlook
staroffice 5.2 (6.0 heeft geen nl ondersteuning)

passwd op een server zetten voor alle computers samen met de home dir's deze weer met ftp beschikbaar maken op internet zodat alle leerlingen niet meer hoeven te klooien met floppy's (wel je home dir op max 5 mb per leerling zetten ivm warez) en je zult veel blije leerlingen zien :)

• jep

jep

Moet je aap 'next' en 'finish' wel begrijpen ;). Mijn aap heeft MCSE :+

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 18:26 schreef j3p het volgende:
Moet je aap 'next' en 'finish' wel begrijpen ;). Mijn aap heeft MCSE :+
Arme aap :P

[edit]
zie ook hier (onderaan) :P

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 00:23
* BrammeS heeft er ook over nagedacht. Voorlopig draaien ze onder mijn beheer nog windows 98 machines. Die verbinding maken met een SCO Unix shell en daar werken ze onder. Dit ziet er grafisch uit als een normale windows app, alleen werken ze in een Unix omgeving!

Advanced sheep-counting strategies

• jep

jep

Hahaha :D

• jep

jep

On topic! :)

Vraag nog eens raak, topicstarter :)

• dinges
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 18:37 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Arme aap :P

[edit]
zie ook hier (onderaan) :P
poor guy :P

PSN: Houtvlot

• banaan-X
  • Niet online
Heeft StarOffice / OpenOffice 6.0 wel een Nederlandse spellingscontrole? Vind ik (en ik ben een leerling ;) ) wel essentieel...

• jep

jep

Ik hoorde zoiets dat 5.2 het had ja, in het nederlands dus.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:33
Ik heb zelfs een Nederlands talige StarOffice (5.2)

niet dat ik dat wil maar zo kreeg ik hem nou eenmaal. En er zit ook Nederlandse spellcheck bij.

• Valium

Valium

- rustig maar -

6.0 is niet meer nederlands, maar kan wel nederlands spellingchecken. Staat een stukje over op nedlinux.

Mozilla is trouwens ook in beta wat betreft Nederlands, dus binnenkort is misschien (NS 6.3??) een nederlandse versie te downloaden.

• AtlonXP1800
Op vrijdag 11 januari 2002 17:52 schreef odysseus het volgende:
Zou je wat informatie kunnen posten over wat je precies wilt doen? Dan bedoel ik dingen als:
• Zijn die computers thin clients of hebben ze wel zelf een schijf?
• Welke taken moeten die leerlingen allemaal kunnen uitvoeren? Als je brugklassertjes (wat voor school is het eigenlijk?) hun carnavaleske creaties in .doc-formaat wilt laten uitprinten kun je misschien nog een windows-pc aan het netwerk hangen voor als StarOffice dienst weigert.

Ik zou met de informatie die je nu gegeven hebt denk ik gaan voor Debian. Dat wordt afgeraden voor beginners, ik weet het, maar die gebruikers hoeven het systeem niet te beheren en dus hebben ze geen last van de moeilijkheidsgraad van het beheer. Om een netwerk van zo veel computers goed te kunnen onderhouden moet je toch wel aardig wat van GNU/Linux weten, dus dan kan je maar beter een distributie nemen die standaard al vrij goed in elkaar zit. Vervolgens zet je zoveel mogelijk dicht voor de leerlingen. Zorg dat ze geen shell hebben, zorg liefst dat ze standaard in een chrooted omgeving zitten waarin alleen de window-manager en de nodige programma's zitten, niets meer. Als window manager / desktop environment beveel ik denk ik toch KDE aan, al zit ik een beetje met het probleem dat het nogal wat geheugen vreet. Misschien kun je van het geld dat je uitspaart wat extra geheugen plaatsen? Het voordeel van KDE is dat het relatief eenvoudig is om het op windows te laten lijken: een windows-screenshot met de icons, wat gimp'en en een paar bestanden vervangen en wat instellingen wijzigen en je hebt een vrij windows-achtige omgeving zoals Martin die hierboven al postte. Beveiligingsproblemen zijn er niet echt, de gebruiker kan alleen zijn eigen bestanden kwaad doen. Zorg wel dat er een max-processess en dergelijke is gedefinieerd, zie /etc/security/limits.conf. Vervolgens kun je het best in KDE zoveel mogelijk alle links strippen (en natuurlijk geen mogelijkheid geven om nieuwe te plaatsen, die dir is read-only). Dit verhoogt zowel de veiligheid als het gebruiksgemak (je hebt immers minder icoontjes om de verkeerde uit te kiezen >:) ). Als je dit eenmaal opgezet hebt zou ik het op een CD branden (met 'dd'), waarna je het eenvoudig op alle clients kunt installeren. Er vanuit gegaan natuurlijk dat het geen thin clients zijn, dat zou het nog makkelijker maken. Helaas vereist dat bij actieve gebruikers een vrij stevig netwerk, vermoed ik.

* odysseus beveelt deze site aan, ze hebben elke week een newsletter over het gebruik van GNU/Linux in schoolomgevingen.
Ik heb intussen om te testen eens ff mandrake 7.2 geinstaleerd , verder heb ik nog ff wat info over de pc's waar het om gaat.

Het gaat om pc's met en eigen hard disk. Op deze pc's draait op dit moment Win95. deze pc's hebben een Re-born kaart , mischien dat iemand deze wel kent , elek keer als de pc opnieuw wordt opgestrat raakt deze dus al zijn data kwijt (alle veranderde data). Door deze kaart hoeft het dus niet zo heel erg goed beveiligd te worden , wat verkloot wordt wordt vanzelf wel weer veranderd.

Ik heb mandrake nu op een thuis pc staan , verder heb ik hier allemaal windows pc's , kan ik van uit linux ook bij de shares op de windows pc-s komen?

• odysseus
  • Laatst online: 19-05 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 11 januari 2002 20:43 schreef AtlonXP1800 het volgende:
Ik heb mandrake nu op een thuis pc staan , verder heb ik hier allemaal windows pc's , kan ik van uit linux ook bij de shares op de windows pc-s komen?
Geen probleem, zie de FAQ of zoek op Samba / smbclient.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 16:57 schreef RG© het volgende:

[..]

[topic=377574/1/25]

het Gnome-artikel staat er, succes met je KDE-artikel :)

/me wacht af...

• RG

RG

Lambda

Op vrijdag 11 januari 2002 21:59 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

[topic=377574/1/25]

het Gnome-artikel staat er, succes met je KDE-artikel :)

/me wacht af...
Ik ben ermee bezig. Heb al een aantal screenshots gemaakt, maar moet nog ff OpenOffice updaten. Morgen zla ik het wel afmaken en online gooien. Ik ben BTW ook Gnome fundamentalist, maar ook KDE aanhanger :) Beide zijn gewoon enorm tof!

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 11 januari 2002 20:43 schreef AtlonXP1800 het volgende:

[..]

Ik heb intussen om te testen eens ff mandrake 7.2 geinstaleerd , verder heb ik nog ff wat info over de pc's waar het om gaat.
Kijk. Da's de spirit. Gewoon testen, kijken of het werkt. Niet bang zijn om tegenslagen te hebben. Ik weet niet precies wie het zei hier in 't forum, maar vorige week zei iemand: "De eerste paar dagen had ik constant de neiging om terug te booten naar Windows, maar ik heb doorgezet en nu ben ik gewend en wil ik niet anders meer."
Het gaat om pc's met en eigen hard disk. Op deze pc's draait op dit moment Win95. deze pc's hebben een Re-born kaart , mischien dat iemand deze wel kent , elek keer als de pc opnieuw wordt opgestrat raakt deze dus al zijn data kwijt (alle veranderde data). Door deze kaart hoeft het dus niet zo heel erg goed beveiligd te worden , wat verkloot wordt wordt vanzelf wel weer veranderd.
O mijn god. Hardwarematige patches voor Windows-problemen/bugs/algemene brakheid. Het wordt steeds gekker. Toch apart dat je Microsoft-mensen nooit hoort over deze "extra" hardware wanneer er een vergelijking komt van de 2 OSsen.
Dat kan via Samba. Dat is Windows-netwerkomgeving 4 linux. Zoek meer ff op internet.
Beter is eventjes een ftp-servertje installeren op je windows-bakken. Werkt lekkerder via linux en is simpel te installeren.
Uiteindelijk zul je wel een NFS verbinding willen maken (Soort van Windows-netwerkomgevinf / Netware drivemapping, maar dan natuurlijk :P beter, maar dat komt nog wel. Misschien kun je een blik werpen op Intermezzo. Da's een Network filesystem met locale caching.

Valium weidt uit over de mogelijkheden in een school
Als je nu een "server" een filesystem laat maken waar je alle software/progs op installeert (In linux zit alle gewone software in /usr), dan kun je dat ideaal gesproken vanaf alle computers binnenhalen van die ene server. Nadeel hiervan is de enorme berg netwerkverkeer. Dit kun je oplossen met lokale buffers. Resultaat: Intermezzo. Volgens mij is zoiets echt zo ontzettend perfect dat het een nekslag kan zijn voor concurrerende oplossingen (als het werkt...)
Hier een stukje d'r over: http://www.byte.com/documents/s=2289/byt1010012679751/0107_moshe.html
Is een stukje over laptop/desktop sync, maar legt het wel goed uit.

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 22:22 schreef Valium het volgende:

O mijn god. Hardwarematige patches voor Windows-problemen/bugs/algemene brakheid. Het wordt steeds gekker. Toch apart dat je Microsoft-mensen nooit hoort over deze "extra" hardware wanneer er een vergelijking komt van de 2 OSsen.
ROFL
Als je nu een "server" een filesystem laat maken waar je alle software/progs op installeert (In linux zit alle gewone software in /usr), dan kun je dat ideaal gesproken vanaf alle computers binnenhalen van die ene server. Nadeel hiervan is de enorme berg netwerkverkeer. Dit kun je oplossen met lokale buffers. Resultaat: Intermezzo. Volgens mij is zoiets echt zo ontzettend perfect dat het een nekslag kan zijn voor concurrerende oplossingen (als het werkt...)
Lijkt mij niet echt handig hoor... als je netwerk plat ligt werkt gelijk helemaal niets meer... bovendien... ook met caching krijg je een hoge network load, veel scholen zullen geen geld hebben voor switches, laat staan 100 Mbit of meer. Als dan iedereen 's-ochtends om 8.30 z'n PC'tje aanzet dan verslikt je hub zich dubbel en dwars.

Het lijkt mij handiger om de zwaardere PC's te voorzien van een script die via het netwerk update-scripts kan starten... maak je gewoon een /update (of /usr/update of /usr/local/update is wat netter), die je exporteert naar alle werkstations. Daar maak je dan directories in: 1 t/m x, en op elke PC maak je een /etc/last-update aan met daarin het nummer van de laatst gedraaide update. Hoeft-ie alleen maar bij elke systeemstart (en/of op een vaste tijd) ff te checken wat de laatste update was en nieuwere te draaien.

Ik zit dit trouwens ter plekke te verzinnen... dus als ik uit m'n nek loop te zwetsen... zeg dat vooral... misschien leer ik er ook wat van :-)

(Posts met alleen maar "Je loopt uit je nek te zwetsen" zijn niet gewenst uiteraard... het moet wel iets toevoegends zijn, he)

Verwijderd

Je zit uit je nek te zwetsen, jeroenr... lees nou eerst dat artikel eens!

/me denkt dat jezelf flamen het toppunt van schizofrenie is

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 11 januari 2002 22:41 schreef jeroenr het volgende:
Lijkt mij niet echt handig hoor... als je netwerk plat ligt werkt gelijk helemaal niets meer... bovendien... ook met caching krijg je een hoge network load, veel scholen zullen geen geld hebben voor switches, laat staan 100 Mbit of meer. Als dan iedereen 's-ochtends om 8.30 z'n PC'tje aanzet dan verslikt je hub zich dubbel en dwars.
[...]
(Posts met alleen maar "Je loopt uit je nek te zwetsen" zijn niet gewenst uiteraard... het moet wel iets toevoegends zijn, he)
Je zwetst! >:) :P
Je zegt het zelf al, lees het artikel, maar ik zeg het even hier voor de luie draadjeslezer. Intermezzo vangt dit probleem dus af door een "volledige" lokale kopie te hebben. Daardoor kunnen de PCs perfect standalone werken, maar wanneer er dingen veranderd worden aan het "server-systeem" dan worden die veranderingen meteen binnengehaald over het netwerk.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 11 januari 2002 22:57 schreef Valium het volgende:
Intermezzo vangt dit probleem dus af door een "volledige" lokale kopie te hebben. Daardoor kunnen de PCs perfect standalone werken, maar wanneer er dingen veranderd worden aan het "server-systeem" dan worden die veranderingen meteen binnengehaald over het netwerk.
OK, maar wat gebeurt er als bijv. wel de /usr directory meekomt, en bijv. niet de /var directory.. Waardoor ik m'n up-to-date apt-get archief e.d. mis ? Of dat ik wel /etc doorkrijg, maar /usr ff op zich laat wachten, waardoor sommige programma's /net/ niet meer werken, omdat de configfile veranderd is vanwege een nieuwe versie.. A longshot, I know, maar dat /kan/ gebeuren..

Als je Intermezzo wilt gebruiken (Voor zover ik het nu lees * moto-moi kende het niet), kun je dus eigenlijk, voor het fool-proof gedeelte geen Debian of zoiets moeten gebruiken, i.v.m. de .deb-database... Want wat al eerder in dit draadje is opgemerkt, niet elke school heeft een 100MBit netwerk, en alle computers gaan om 8:15 aan, dus er is veel traffic..

Ten again, als Intermezzo de 'patches' die hij download, pas gebruikt, zodra 'ie alles heeft binnengehaalt, dan eh.. Is mijn hele verhaaltje voor niks gewees :P :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• RG

RG

Lambda

IMHO is de beste oplossing gewoon een apt-get update script die je gewoon op een bepaald tijdstip laat draaien via cron die dan gewoon zooi binnenhalen van de lokale server. Die server kan je dan de pakaetten 's nachts laten ophalen en laten cachen zodat clients vanaf die server kunnen updaten. Dat kan toch??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2002 @ 12:34:

een GOEIE systeem beheerder is in staat linux te maken zodat het goed functioneerd en dat de gebruiker net zo'n dom klik os kan krijgen als windows daarnaast is het zo dat er voor linux............................
.......En jij denkt dat we ff al onze 800 gebruikers een omschoolings cursusje gaan geven of zo?

:7

• Niek
  • Laatst online: 13-05 13:40

Niek

f.k.a. The_Surfer

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 19:54:
[...]

.......En jij denkt dat we ff al onze 800 gebruikers een omschoolings cursusje gaan geven of zo?

:7
.......En jij denkt dat het nuttig is een reply te geven na 9 maanden of zo?

:+

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

</nutteloze kick>
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.