Wtf? Dat meen je niet. Wat een klotemuziek. Die schreeuwende h**r met die lelijke jurken uit 1520.Op vrijdag 11 januari 2002 12:35 schreef Amnesiac het volgende:
Within Temptation
Over smaak valt te twisten.... dus bij deze...
Verwijderd
Wtf? Dat meen je niet. Wat een klotemuziek. Die schreeuwende h**r met die lelijke jurken uit 1520.Op vrijdag 11 januari 2002 12:35 schreef Amnesiac het volgende:
Within Temptation
EensOp vrijdag 11 januari 2002 12:56 schreef Gila het volgende:
[..]
hmmzzz.... dat kan... kan heel goed zelfs.. maybe kan je het beter custumizen maar euh... de functionaliteit is wel het zelfde toch ?...
eens
Verwijderd
Probeer voor je eigen bestwil eens Mandrake 8.1. Dat is echt veel makkelijker voor die scholieren (toch?) van je.Op vrijdag 11 januari 2002 12:58 schreef AtlonXP1800 het volgende:
ik ga denk ik maar eens wat proberen met redhat, ik ben niet helemaal een newbe op het gebied van linux , ik heb het al een keer thuis gedraaid... zal toch nog wel wat moeten leren denk ik
Als je een tijdje bezig bent met de migratie kom je er wel achter hoe 'duur' Linux is.Op vrijdag 11 januari 2002 11:57 schreef AtlonXP1800 het volgende:
[..]
te duur
Als je Flash installeert kan Mozilla prima overweg met Flash hoor. ik zou trouwens Galeon gebruiken , dta reageert net wat sneller dan Mozilla (is wel een Gnome applicatie en geen KDE, maar het werkt wel onder KDE wanneer je alle gnome bib's hebt staan).Op vrijdag 11 januari 2002 12:54 schreef dankilledmary het volgende:
Verder: Heeft mozilla dan wel shockwave?
Anders kan ik nog steeds geen flash-sites bekijken...
I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum
Verwijderd
Tja, draait Linux, dan draait het ook. Kost misschien in het begin tijd, maar klaar = klaar.Op vrijdag 11 januari 2002 13:10 schreef Serum het volgende:
Als je een tijdje bezig bent met de migratie kom je er wel achter hoe 'duur' Linux is.
Ze zeggen niet voor niets: Linux is only free when your time is worthless ...
Verwijderd
Om wat te doen ?? Netwerkdrives te mappen ofzo... gaat je niet lukken..... Aanloggen op een NT domein Waarom??Op vrijdag 11 januari 2002 12:49 schreef polly het volgende:
is het eigelijk mogelijk om een linux client in te laten loggen op een NT server of een Novel server?
---------------------------------------------------------
tuurlijk
Verwijderd
tja... je hebt van die prutsers er bij zitten ja..Op vrijdag 11 januari 2002 13:10 schreef Serum het volgende:
[..]
Als je een tijdje bezig bent met de migratie kom je er wel achter hoe 'duur' Linux is.
helaas niet meer... vanaf fabruari betaal je voor elke pc 20 euro per jaar , en je betaald ook voor de pc's waar geen windows op staat , doe je 300x20= 6000 euro per jaar...Op vrijdag 11 januari 2002 13:13 schreef ajvdvegt het volgende:
[..]
Voor scholen is Windows trouwens min of meer gratis. Als je contact op neemt met MS zijn ze maar wat bereidt wat tere kinderzieltjes voor niets met Windows te infecteren.
Verwijderd
En dan is het nu: Mandrake-tijd!!!!!!!!!!!!!Op vrijdag 11 januari 2002 13:20 schreef AtlonXP1800 het volgende:
[..]
helaas niet meer... vanaf fabruari betaal je voor elke pc 20 euro per jaar , en je betaald ook voor de pc's waar geen windows op staat , doe je 300x20= 6000 euro per jaar...
Verwijderd
Je hebt me overtuigd ! Ik ga het downen voor mun server en ik zet het ook wel naast mijn Win98SE rnXP installsOp vrijdag 11 januari 2002 13:24 schreef dankilledmary het volgende:
[..]
En dan is het nu: Mandrake-tijd!!!!!!!!!!!!!
Downloaden! Downloaden! Downloaden! Kom op je wil het wel!!
Verwijderd
Jaaaaaaaaa... wacht es effe.. dit heeft helemaal niks met het onderwerp te maken... ga es snel naar een andere topic... wel allemaal leuk een aardig, maar dat kun je beter ergens anders gaan bespreken...Op vrijdag 11 januari 2002 13:27 schreef j3p het volgende:
Ik heb mijn icewm systeem (op LFS toevallig) zoals op www.root-server.nl ook bij een paar bekenden geinstalleerd. Buurmeisje werkt er ook op.. die configuratie files zitten dermate goed in elkaar dat ik er persoonlijk een super cool netwerk van kan bouwen
Alla roaming profiles idee
Hoe pas je die dan aan? Bijvoorbeeld voor mappen is het wel vrij lastig...Op vrijdag 11 januari 2002 13:07 schreef x-wolf het volgende:
[..]
Eens
En voor de topicstarter, kijk eens in dit topic
[topic=187988/4/50] en dan bedoel ik de post van M4RTiN. Zijn screenie is afgeleid van KDE en lijkt toch echt wel heel erg op Windows. Je kunt nl. de plaatjes die KDE gebruikt aanpassen
Verwijderd
Goeie keus. Gefeliciteerd! Ik voel me gelijk zo'n missionaris van het Linux-geloof... Fantastisch...Op vrijdag 11 januari 2002 13:27 schreef Species_8472 het volgende:
[..]
Je hebt me overtuigd ! Ik ga het downen voor mun server en ik zet het ook wel naast mijn Win98SE rnXP installs
Verwijderd
Neem dan Mozilla!Dit bestaat ook niet. Netscape ziet er behoorlijk ruk uit, maar werkt wel beter.
... en die gebruiken Linux inderdaad.Op vrijdag 11 januari 2002 13:20 schreef Gila het volgende:
[..]
tja... je hebt van die prutsers er bij zitten ja..
Neem dan toch maarOp vrijdag 11 januari 2002 13:33 schreef dankilledmary het volgende:
[..]
Goeie keus. Gefeliciteerd! Ik voel me gelijk zo'n missionaris van het Linux-geloof... Fantastisch...
veel plezier.. een aanrader: gebruik de ISO mirror van uni-muenster in Duitsland. is supersnel. met kabel: 80kb/s

en de bedoeling is dus om de leerling daar zo weinig mogelijk van te laten merkenOp vrijdag 11 januari 2002 13:51 schreef Serum het volgende:
Gelukkig red je het niet met alleen visuele veranderingen.
Er onder is het totaal anders, en ook daar werk je mee.
BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.
nee , niet aleen om geld, ik wil het ook gewoon voor de lol doen , dat wat M4RTiN heeft gemaakt vind ik er al heel mooi uit zien , doe je daar nou staroffice , netscape en een mail programaatje bij dan ben je voor een leerlingen pc al een heel eind.Op vrijdag 11 januari 2002 13:57 schreef Serum het volgende:
Ga je niet voor elkaar krijgen, en als je er al in de buurt komt heb je al erg veel tijd verprutst en dat kost geld ...
Ik vraag me alleen af, gaat het nu echt alleen om het geld ?
En dan komen de "reinstalls" nog, want ja, die Windows mensen vinden het normaal dat je compleet alles moet reinstallen na een paar maandOp vrijdag 11 januari 2002 13:14 schreef dankilledmary het volgende:
[..]
Tja, draait Linux, dan draait het ook. Kost misschien in het begin tijd, maar klaar = klaar.
Met Windows heb je het gezeik dat je 'denkt' dat je klaar bent en achteraf heb je een hoop gezeik. Problemen waarvan niemand weet waar ze vandaan komen... Blauwe schermen... Opnieuw opstarten... Dat kost veel meer tijd als je alles bij elkaar optelt.
met papier mache kun je alles maken!!
Op een school ? Hebben ze daar dan geen Slimme Rom ? of is het dan toch nog erg duur ?Op vrijdag 11 januari 2002 12:33 schreef AtlonXP1800 het volgende:
bedankt voor de bruikbare tips.
in eerste instantie gaat het er om dit op een school te gaan doen (de pc's daar kan je ook omschrijven als kantoor pc's).
Wat erg belangrijk is is dat het voor de gebruikers niet al te anders is dan windows 98 of XP.
is het eigelijk mogelijk om een linux client in te laten loggen op een NT server of een Novel server?
HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x
Verwijderd
Je wordt bedankt !! Hoog troll en flamebait gehalte die opmerkingen van je. Zelf nadenken stond zeker niet in je MCSE cursus.Op vrijdag 11 januari 2002 13:38 schreef Serum het volgende:
[..]
... en die gebruiken Linux inderdaad.
Ook dit is absoluut flauwekul en komt denk ik rechtstreeks uit een marketing publicatie van Microsoft. Als organisaties als IBM, Compaq,HP en Dell pc's en servers uitleveren met RH Linux lijkt me dat de ondersteuning wel geregeld is.Zonder dollen:
Het is voor bedrijven op dit moment totaal niet interessant om Linux te gebruiken als desktop OS.
Het is gewoon erg slecht te ondersteunen en dus niet te garanderen.
Ja en ?? Op dit moment overwegen een aantal overheden om ook over te gaan op Linux zoals Duitsland en Engeland. Dus Linux zal straks op de werkplek meer terug zijn te vinden. En die verwarring zal wel meevallen, look and feel van een goed geinstalleerde Linux machine kan bijna gelijk zijn aan een Windows machine.Daarnaast komt ook nog eens dat de mensen die er op werken thuis allemaal op windows werken en dat zal dus alleen maar verwarring opleveren.
Dus omdat veel mensen Windows gebruiken is dat het besteLinux is niet slecht maar wel slecht ingeburgerd, dat maakt het weer geen geschikt product voor de (desktop) bedrijfs markt.
Nee in een bedrijf heb je liever systemen die je zeer regelmatig moet updaten, rebooten en die slecht schaalbaar zijn. Is dat wat je leert in een MCSE traject ?Je kan wel roepen, 'ja maar als het eenmaal draait .. dan ..' maar daar heb je niets aan in een bedrijf.
Jij hebt het over keiharde feiten ?? Feit is dat Linux nogal wat stabieler is dan welke Windows versie dan ook. Daarnaast is Microsoft een niet te vertrouwen partner, die zijn professionals laat spioneren bij klanten, allerlei foutieve informatie over andere Operating Systems en leveranciers publiceert. Eerlijke concurrentie is iets dat Microsoft niet kent en niet wil kennen.Qua stabiliteit is Windows 2000 tegenwoordig gelijk aan Linux dus dat argument is niet meer geldig (dat kan je wel ontkennen maar dat ligt meer aan je voorliefde voor linux/microsoft haat dan aan keiharde feiten).
Welke ondersteunde Windows versie draait er ook al weer op een 486 ? Windows mag wel meegaan in de tijd met hardware eisen en Linux niet ? Op een gelijkwaardige machine draait Linux overigens sneller.De tijd dat Linux perfect draaide op een 486 is ook al voorbij want het ziet er naar uit dat ze bij nader inzien toch wel gecharmeerd zijn van de 'windows desktop' en als je die opstart bij Linux pleeg je ook een directe aanslag op je hardware en stort je hele goedkope 486 finaal in elkaar.
En sjah, gebruikers worden nu eenmaal niet blij als ze de hele dag moeten werken met een 'tekst-OS' dus wat moet je anders ?
Je hebt volgens mij nog nooit Linux geinstalleerd, gezien of mee gewerkt. Of je hebt ooit een poging gedaan het te installeren en dat is mislukt. Elke week minstens een security update moeten installeren, voor elke scheet moeten rebooten, dat is pas gebruiksvriendelijk.Updates, ondersteuning, compatibiliteit, en vooral GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID is in het bedrijfleven vele malen belangrijker dan een 'gratis' OS.
Uiteindelijk is het namelijk dan toch niet gratis.
Ik mag hopen dat ze je ver weg houden van alles wat een server is. Bij mij kom je iig niet de computerzaal op.Het serverpark is weer een ander verhaal, maar daar gaat het nu niet over.
Slimme rom van SLB heeft dus die m$ prijsverhogingOp vrijdag 11 januari 2002 14:03 schreef LG_Greenman het volgende:
Op een school ? Hebben ze daar dan geen Slimme Rom ? of is het dan toch nog erg duur ?
ms-dos --> ja, meestal lukt dat welOp vrijdag 11 januari 2002 14:04 schreef AtlonXP1800 het volgende:
nu ga ik nog ff wat domme vragen stellen
- Hoe zit het met ms-dos programma's? kan je die draaien?
- kan je een systeem goed beveiligen? zoals je dat met poledit bij windows kan doen? (het blijven leerlingen...)
- kan je homedirectories aanmaken zoals je dat bij windows doet?
Verwacht jij nu echt dat ik mijn tijd verdoe aan een flamer zoals jij ?Op vrijdag 11 januari 2002 14:05 schreef janjanjansen het volgende:
[ Enorme flame ]
Verwijderd
Verwijderd
Jij dacht "hij flamed" dus ik ga ff een opmerking maken die mij tot een sukkel degradeerdOp vrijdag 11 januari 2002 14:05 schreef janjanjansen het volgende:
Afgezien van het bedenkelijke gedachtengoed van die site kun je nog niet eens een werkende standaard HTML site maken.
Verwijderd
Mozilla heeft flash/sw support, en de mozilla/netscape plugins werken ook in konqueror(+): Konqueror heeft geen Macromedia Shockwave. Dit bestaat ook niet. Netscape ziet er behoorlijk ruk uit, maar werkt wel beter.
Tja, wat zijn eenmalige migratiekosten nu als daar lagere beheerskosten, geen licensies en veel gratis software tegenover staan...Als je een tijdje bezig bent met de migratie kom je er wel achter hoe 'duur' Linux is.
Er is tegenwoordig zat support voor Linux, de meeste mensen zijn niet pro-MS of pro-Linux dus die zal het geen reet kunnen schelen waar ze op werken zolang het maar werkt (en dat doet Linux prima)Het is voor bedrijven op dit moment totaal niet interessant om Linux te gebruiken als desktop OS.
Het is gewoon erg slecht te ondersteunen en dus niet te garanderen.
Daarnaast komt ook nog eens dat de mensen die er op werken thuis allemaal op windows werken en dat zal dus alleen maar verwarring opleveren.
Tja, dit is dus onzin..ik zou graag weten welke "harde feiten" aan jouw uitspraak ten grondslag liggenQua stabiliteit is Windows 2000 tegenwoordig gelijk aan Linux dus dat argument is niet meer geldig
Updaten gaat bij veel distro's (met name bij debian) supermakkelijk, er is daarnaast zat ondersteuning en linux is in principe compatible met zowat alles (dat een bepaalde software of hardware boer zijn product niet compatibile maakt is heel wat anders, op oude pc draait linux zeker wel, op nieuwe meestal ook prima, maar het is gewoon een kwestie van goede hardware kopen)Updates, ondersteuning, compatibiliteit, en vooral GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID
Gek genoeg maakt dat voor veel mensen niet echt uit...een programma opstartten, mailtje sturen, browsen en wat office-productivity en dat is op een school meer dan genoeg..Gelukkig red je het niet met alleen visuele veranderingen.
Er onder is het totaal anders, en ook daar werk je mee.
1. de meeste van mijn oude dos progjes draaide via dosemu- Hoe zit het met ms-dos programma's? kan je die draaien?
- kan je een systeem goed beveiligen? zoals je dat met poledit bij windows kan doen? (het blijven leerlingen...)
- kan je homedirectories aanmaken zoals je dat bij windows doet?
Eeuh, de enige die hier flamed (niet onderbouwde onzin spuien)quote:
Op vrijdag 11 januari 2002 14:05 schreef janjanjansen het volgende:
[ Enorme flame ]
Verwacht jij nu echt dat ik mijn tijd verdoe aan een flamer zoals jij ?
janjanjansen is in zijn reactie absoluut niet anti-MS, hij wijst jouw gewoon op de fouten in jouw betoogIk probeer met wat realistische argumenten te komen die door jou nu op een anti-MS manier beantwoord worden ?
Oei, heel stoer om net te doen alsof je beter bent, het verschil is dat jouw bijdrage uitblonk wat betreft partijdigheid en had een zeer hoog flame gehalte...Ik heb niets tegen Linux, ben volledig onpartijdig maar daar denk jij blijkbaar heel anders over. Even goede vrienden, het getuigd alleen van je enorm laag discussie niveau. Grow up.
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Verwijderd
Verwijderd
Lees inderdaad eens netjes terug en kijk er eens nuchter tegenaan ipv. je te gedragen als een in de hoek gepest kind. Je komt namelijk erg gefrustreerd over.Op vrijdag 11 januari 2002 14:24 schreef janjanjansen het volgende:
Flame? Lees je eigen bijdragen eens terug man. Vol met veronderstellingen en stellingen die nergens worden onderbouwd. Basicly zit ik hier niet te wachten op advocates van Microsoft, aangezien die toch niks zinnigs hebben bij te dragen. En ik ben niet anti Microsoft, maar het wel grondig oneens met hoe ze hun zaken doen tegenwoordig. Uitlatingen die jij in deze discussie doet vind ik overeenkomen met de Microsoft aanpak. Geen argumenten, argumenten verdraaien en met 2 maten meten.
Verwijderd
Dat die post zo over kwam heeft meer met de belevingwereld van janjansen te maken dan met mijn bedoelingen.Op vrijdag 11 januari 2002 15:24 schreef nelske het volgende:
Mjah, heren vlammertjes. Het valt allemaal nogal mee, maar willen jullie je een beetje inhouden a.u.b?
Serum, je tweede post komt tamelijk agressief over op een linux gebruiker. Zeker omdat er genoeg mensen zijn die vinden dat Linux op de desktop absoluut goed werkt (waaronder ik dus ook val, zei het dat ik toegeef, dat Windows wat dat betreft nog niet voorbij gestreefd is).
Ik probeer het gewoon verder, ik hoop dat er wat minder kinderlijke reacties op komen.Je kan verwachten dat erop gereageerd zal gaan worden. Helaas leert de praktijk dat bij deze soort discussies men nogal snel neigt naar flames ed.
Gelieve hier allemaal een beetje op te letten en probeer gewoon volwassen verder te discusieren
Verwijderd
uhm.... jij solliciteert naar de vriendelijkste persoon van GoT voor 2002? Ik denk dat de meeste het wel met me eens zijn als ik zeg dat JIJ hier de geen bent die onprofessioneel en asociaal overkomt.Op vrijdag 11 januari 2002 14:35 schreef Serum het volgende:
[..]
Lees inderdaad eens netjes terug en kijk er eens nuchter tegenaan ipv. je te gedragen als een in de hoek gepest kind. Je komt namelijk erg gefrustreerd over.
En het maakt me ook niet uit waar jij op zit te wachten, als je andere meningen en ideeen dan de jouwe niet wilt horen of zien pleur je toch gewoon op uit deze post ?
Dat maakt het voor mij en voor de anderen meteen een stuk leuker om verder te gaan met deze discussie.
Professionaliteit en socialiteit is iig. ver te zoeken bij je.
[ IGNORE ON ]
Waar ben je nu op uit wijsneus ?Op vrijdag 11 januari 2002 15:44 schreef DarthRaider het volgende:
[..]
uhm.... jij solliciteert naar de vriendelijkste persoon van GoT voor 2002? Ik denk dat de meeste het wel met me eens zijn als ik zeg dat JIJ hier de geen bent die onprofessioneel en asociaal overkomt.
Verwijderd
kijk, dat bedoel ik dus. ik geef just my $0.02 en gelijk heb ik t gedaan....Op vrijdag 11 januari 2002 15:49 schreef Serum het volgende:
[..]
Waar ben je nu op uit wijsneus ?
Er was gevraagd om te stoppen met dat off-topic gezever.
Verwijderd
Er werd door een moderator gevraagt of we wilden stoppen met off-topic te reageren, doe dat dan ook.Op vrijdag 11 januari 2002 15:56 schreef DarthRaider het volgende:
[..]
kijk, dat bedoel ik dus. ik geef just my $0.02 en gelijk heb ik t gedaan....
Sorry hoor, ik wel best een goede discussie maar bovenstaande punten zijn allemaal niet onderbouwd en geven sterk de indruk dat jouw enige kennis van linux beperkt is tot de screenshots in een ander NOS topicHet is gewoon erg slecht te ondersteunen en dus niet te garanderen.
Qua stabiliteit is Windows 2000 tegenwoordig gelijk aan Linux dus dat argument is niet meer geldig (dat kan je wel ontkennen maar dat ligt meer aan je voorliefde voor linux/microsoft haat dan aan keiharde feiten).
De tijd dat Linux perfect draaide op een 486 is ook al voorbij want het ziet er naar uit dat ze bij nader inzien toch wel gecharmeerd zijn van de 'windows desktop' en als je die opstart bij Linux pleeg je ook een directe aanslag op je hardware en stort je hele goedkope 486 finaal in elkaar.
zucht, ipv andere op deze wijze te lijf te gaan kun je wel wat kritische zelfrefelectie gebruiken (ik denk namelijk exact zo over jouw)Lees inderdaad eens netjes terug en kijk er eens nuchter tegenaan ipv. je te gedragen als een in de hoek gepest kind. Je komt namelijk erg gefrustreerd over.
wat ik dit weekend ga doen is mandrake instaleren (ik heb redhat nog niet) en eens ff kijken of ik zoiets als M4RTiN kan krijgen met KDE.Op vrijdag 11 januari 2002 16:03 schreef Newjersey_nl het volgende:
je zou het kunnen doen, maar dan wel kde (dat werkt denk ik het fijnst voor mensen die nog niet zoveel (of niet) in linux hebben gewerkt)
en dan kde kan je gewoon aanpassen naar jou'n wensen, en die screenshots die je postte, die onderste, zo zou je kde dan kunnen inrichten
suc6
Verwijderd
Verwijderd
is nog beta (ik heb net build 641C gedownload - ik zie nergens iets van een 6.0-final staan...)Op vrijdag 11 januari 2002 16:12 schreef Newjersey_nl het volgende:
233 tot 600 moet kunnen, en voor office kan je btw gewoon staroffice 6 nemen (of ie nog beta is weet ik niet) want bij staroffice 5.2 heb je die irritante "staroffice windows" er omheen, maar dat moet je zelf maar ff kijken
Bloed, zweet & koffie
* moto-moi kijkt op Linuxcomputer...Op vrijdag 11 januari 2002 16:24 schreef Vilenin het volgende: De secretaresse kan 'm rebooten. In Linux kan ze dat niet.
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Verwijderd
Dat meen je niet!?! Ik heb zelf een aantal Linux systemen in fabrieken in Tsjechie en Duitsland staan en men weet daar dat ze gewoon de stekker eruit kunnen trekken en weer erin als ze denken dat het systeem niet goed werkt. Was wel een leuke reactie 'Ja maar dan raken je bestanden beschadigd'.. Met een journaling filesysteem geen last van (heb je ook onder windows voor de liefhebbers).Op vrijdag 11 januari 2002 16:24 schreef Vilenin het volgende:
De reden dat ons bedrijf Windows gebruikt is omdat iedereen het kan onderhouden. Server gecrasht terwijl de sysadmin een vrije dag heeft? De secretaresse kan 'm rebooten. In Linux kan ze dat niet.
In linux kan ze dat niet nee (kan ze wel, want iedereen weet de ctrl-alt-delete te vinden), maar in linux hoef je ook nooit te rebooten, want servers crashen niet.Op vrijdag 11 januari 2002 16:24 schreef Vilenin het volgende:
De reden dat ons bedrijf Windows gebruikt is omdat iedereen het kan onderhouden. Server gecrasht terwijl de sysadmin een vrije dag heeft? De secretaresse kan 'm rebooten. In Linux kan ze dat niet.
Daar het heb HET punt te pakken waarom men tegenwoordig nog Windows draait. De mensen zijn er genoeg en de ingehuurde mensen kennen het al. Linux is nieuw en kennen ze niet en is DUS een bedreiging voor ze. Daardoor krijg je ook de MS-activisten. Is meer angst dan iets anders bij velen.Een admin voor Windows is goedkoper dan een admin voor Linux, gewoon omdat meer mensen met Windows werken. Ik zeg daarmee niet X of Y beter is, maar dat dat wat het meeste gebruikt wordt, het bekendste is.
Verwijderd
[deze advertentieruimte is te koop]
Verwijderd
probleem is juist dat goede admins voor windows misschien nog wel schaarser zijn dan voor unix/linux, ik heb liever een sysadmin die weet hoe het systeem werkt dan een sysadmin die wat wizardjes weet weg te klikken en verder geen idee heeft wat er nu echt gebeurt (helaas het overgrote deel van de windows sysadmins), MS stimuleert deze ontwikkeling, want die heeft leiver een hele zooi slechte admins dan goede (dat laaste kost meer tijd en geld en vraagt meer intelligentie van de sysadmin)Een admin voor Windows is goedkoper dan een admin voor Linux, gewoon omdat meer mensen met Windows werken.
Hmm, FOK daar heb ik zo'n klote hekel aan. Dat is de website van de L337_H4X0R5 en andere opgefokte middelbare scholieren (he, geen flame, maar das mijn ervaring). Ik wil wel zoiets over KDE maken ofzo, jou verhaal over Gnome was iig wel interessant, maar nu alweer zwaar outdated, kun je nagaan hoe snel het gaat!Zou wel leuk zijn als ik dat topic copieer en als iemand anders dan een vergelijkbaar artikeltje over KDE kan schrijven
F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.
Verwijderd
Dat is ook niet meer dan logisch, windows is niet krachtig genoeg> no offenceOp vrijdag 11 januari 2002 17:04 schreef Dobie het volgende:
Ik heb trouwens bij een bedrijf gewerkt die op hun CAD systemen UNIX draaide. Daar waren geen problemen mee, het werkte allemaal goed.
Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?
Verwijderd
fok is best tof op z'n tijdOp vrijdag 11 januari 2002 16:57 schreef RG© het volgende:
[..]
Hmm, FOK daar heb ik zo'n klote hekel aan. Dat is de website van de L337_H4X0R5 en andere opgefokte middelbare scholieren (he, geen flame, maar das mijn ervaring). Ik wil wel zoiets over KDE maken ofzo, jou verhaal over Gnome was iig wel interessant, maar nu alweer zwaar outdated, kun je nagaan hoe snel het gaat!
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Verwijderd
/me zal niet flamen, ik zal niet flamen, ik zal niet flamen *Op vrijdag 11 januari 2002 17:34 schreef j3p het volgende:
[semi offtopic]
Wat kost 't om een Windows sysadmin in te huren? Per uur? Ongeveer?
[/semi offtopic]
Op vrijdag 11 januari 2002 18:06 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
/me zal niet flamen, ik zal niet flamen, ik zal niet flamen *
helaas
"Een aap kan ook op knopjes drukken"
![]()
PSN: Houtvlot
Verwijderd
tsja, inkoppertjeOp vrijdag 11 januari 2002 18:07 schreef dinges het volgende:
[..]
ik zat al te wachten op deze opmerking
Verwijderd
Verwijderd
Arme aapOp vrijdag 11 januari 2002 18:26 schreef j3p het volgende:
Moet je aap 'next' en 'finish' wel begrijpen. Mijn aap heeft MCSE
Advanced sheep-counting strategies
Op vrijdag 11 januari 2002 18:37 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Arme aap
[edit]
zie ook hier (onderaan)
PSN: Houtvlot
Ik heb intussen om te testen eens ff mandrake 7.2 geinstaleerd , verder heb ik nog ff wat info over de pc's waar het om gaat.Op vrijdag 11 januari 2002 17:52 schreef odysseus het volgende:
Zou je wat informatie kunnen posten over wat je precies wilt doen? Dan bedoel ik dingen als:
• Zijn die computers thin clients of hebben ze wel zelf een schijf?
• Welke taken moeten die leerlingen allemaal kunnen uitvoeren? Als je brugklassertjes (wat voor school is het eigenlijk?) hun carnavaleske creaties in .doc-formaat wilt laten uitprinten kun je misschien nog een windows-pc aan het netwerk hangen voor als StarOffice dienst weigert.
Ik zou met de informatie die je nu gegeven hebt denk ik gaan voor Debian. Dat wordt afgeraden voor beginners, ik weet het, maar die gebruikers hoeven het systeem niet te beheren en dus hebben ze geen last van de moeilijkheidsgraad van het beheer. Om een netwerk van zo veel computers goed te kunnen onderhouden moet je toch wel aardig wat van GNU/Linux weten, dus dan kan je maar beter een distributie nemen die standaard al vrij goed in elkaar zit. Vervolgens zet je zoveel mogelijk dicht voor de leerlingen. Zorg dat ze geen shell hebben, zorg liefst dat ze standaard in een chrooted omgeving zitten waarin alleen de window-manager en de nodige programma's zitten, niets meer. Als window manager / desktop environment beveel ik denk ik toch KDE aan, al zit ik een beetje met het probleem dat het nogal wat geheugen vreet. Misschien kun je van het geld dat je uitspaart wat extra geheugen plaatsen? Het voordeel van KDE is dat het relatief eenvoudig is om het op windows te laten lijken: een windows-screenshot met de icons, wat gimp'en en een paar bestanden vervangen en wat instellingen wijzigen en je hebt een vrij windows-achtige omgeving zoals Martin die hierboven al postte. Beveiligingsproblemen zijn er niet echt, de gebruiker kan alleen zijn eigen bestanden kwaad doen. Zorg wel dat er een max-processess en dergelijke is gedefinieerd, zie /etc/security/limits.conf. Vervolgens kun je het best in KDE zoveel mogelijk alle links strippen (en natuurlijk geen mogelijkheid geven om nieuwe te plaatsen, die dir is read-only). Dit verhoogt zowel de veiligheid als het gebruiksgemak (je hebt immers minder icoontjes om de verkeerde uit te kiezen). Als je dit eenmaal opgezet hebt zou ik het op een CD branden (met 'dd'), waarna je het eenvoudig op alle clients kunt installeren. Er vanuit gegaan natuurlijk dat het geen thin clients zijn, dat zou het nog makkelijker maken. Helaas vereist dat bij actieve gebruikers een vrij stevig netwerk, vermoed ik.
* odysseus beveelt deze site aan, ze hebben elke week een newsletter over het gebruik van GNU/Linux in schoolomgevingen.
Geen probleem, zie de FAQ of zoek op Samba / smbclient.Op vrijdag 11 januari 2002 20:43 schreef AtlonXP1800 het volgende:
Ik heb mandrake nu op een thuis pc staan , verder heb ik hier allemaal windows pc's , kan ik van uit linux ook bij de shares op de windows pc-s komen?
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Verwijderd
[topic=377574/1/25]Op vrijdag 11 januari 2002 16:57 schreef RG© het volgende:
[..]
Hmm, FOK daar heb ik zo'n klote hekel aan. Dat is de website van de L337_H4X0R5 en andere opgefokte middelbare scholieren (he, geen flame, maar das mijn ervaring). Ik wil wel zoiets over KDE maken ofzo, jou verhaal over Gnome was iig wel interessant, maar nu alweer zwaar outdated, kun je nagaan hoe snel het gaat!
Ik ben ermee bezig. Heb al een aantal screenshots gemaakt, maar moet nog ff OpenOffice updaten. Morgen zla ik het wel afmaken en online gooien. Ik ben BTW ook Gnome fundamentalist, maar ook KDE aanhangerOp vrijdag 11 januari 2002 21:59 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
[topic=377574/1/25]
het Gnome-artikel staat er, succes met je KDE-artikel
/me wacht af...
Kijk. Da's de spirit. Gewoon testen, kijken of het werkt. Niet bang zijn om tegenslagen te hebben. Ik weet niet precies wie het zei hier in 't forum, maar vorige week zei iemand: "De eerste paar dagen had ik constant de neiging om terug te booten naar Windows, maar ik heb doorgezet en nu ben ik gewend en wil ik niet anders meer."Op vrijdag 11 januari 2002 20:43 schreef AtlonXP1800 het volgende:
[..]
Ik heb intussen om te testen eens ff mandrake 7.2 geinstaleerd , verder heb ik nog ff wat info over de pc's waar het om gaat.
O mijn god. Hardwarematige patches voor Windows-problemen/bugs/algemene brakheid. Het wordt steeds gekker. Toch apart dat je Microsoft-mensen nooit hoort over deze "extra" hardware wanneer er een vergelijking komt van de 2 OSsen.Het gaat om pc's met en eigen hard disk. Op deze pc's draait op dit moment Win95. deze pc's hebben een Re-born kaart , mischien dat iemand deze wel kent , elek keer als de pc opnieuw wordt opgestrat raakt deze dus al zijn data kwijt (alle veranderde data). Door deze kaart hoeft het dus niet zo heel erg goed beveiligd te worden , wat verkloot wordt wordt vanzelf wel weer veranderd.
Dat kan via Samba. Dat is Windows-netwerkomgeving 4 linux. Zoek meer ff op internet.Ik heb mandrake nu op een thuis pc staan , verder heb ik hier allemaal windows pc's , kan ik van uit linux ook bij de shares op de windows pc-s komen?
Verwijderd
ROFLOp vrijdag 11 januari 2002 22:22 schreef Valium het volgende:
O mijn god. Hardwarematige patches voor Windows-problemen/bugs/algemene brakheid. Het wordt steeds gekker. Toch apart dat je Microsoft-mensen nooit hoort over deze "extra" hardware wanneer er een vergelijking komt van de 2 OSsen.
Lijkt mij niet echt handig hoor... als je netwerk plat ligt werkt gelijk helemaal niets meer... bovendien... ook met caching krijg je een hoge network load, veel scholen zullen geen geld hebben voor switches, laat staan 100 Mbit of meer. Als dan iedereen 's-ochtends om 8.30 z'n PC'tje aanzet dan verslikt je hub zich dubbel en dwars.Als je nu een "server" een filesystem laat maken waar je alle software/progs op installeert (In linux zit alle gewone software in /usr), dan kun je dat ideaal gesproken vanaf alle computers binnenhalen van die ene server. Nadeel hiervan is de enorme berg netwerkverkeer. Dit kun je oplossen met lokale buffers. Resultaat: Intermezzo. Volgens mij is zoiets echt zo ontzettend perfect dat het een nekslag kan zijn voor concurrerende oplossingen (als het werkt...)
Je zwetst!Op vrijdag 11 januari 2002 22:41 schreef jeroenr het volgende:
Lijkt mij niet echt handig hoor... als je netwerk plat ligt werkt gelijk helemaal niets meer... bovendien... ook met caching krijg je een hoge network load, veel scholen zullen geen geld hebben voor switches, laat staan 100 Mbit of meer. Als dan iedereen 's-ochtends om 8.30 z'n PC'tje aanzet dan verslikt je hub zich dubbel en dwars.
[...]
(Posts met alleen maar "Je loopt uit je nek te zwetsen" zijn niet gewenst uiteraard... het moet wel iets toevoegends zijn, he)
OK, maar wat gebeurt er als bijv. wel de /usr directory meekomt, en bijv. niet de /var directory.. Waardoor ik m'n up-to-date apt-get archief e.d. mis ? Of dat ik wel /etc doorkrijg, maar /usr ff op zich laat wachten, waardoor sommige programma's /net/ niet meer werken, omdat de configfile veranderd is vanwege een nieuwe versie.. A longshot, I know, maar dat /kan/ gebeuren..Op vrijdag 11 januari 2002 22:57 schreef Valium het volgende:
Intermezzo vangt dit probleem dus af door een "volledige" lokale kopie te hebben. Daardoor kunnen de PCs perfect standalone werken, maar wanneer er dingen veranderd worden aan het "server-systeem" dan worden die veranderingen meteen binnengehaald over het netwerk.
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Verwijderd
.......En jij denkt dat we ff al onze 800 gebruikers een omschoolings cursusje gaan geven of zo?Verwijderd schreef op 11 januari 2002 @ 12:34:
een GOEIE systeem beheerder is in staat linux te maken zodat het goed functioneerd en dat de gebruiker net zo'n dom klik os kan krijgen als windows daarnaast is het zo dat er voor linux............................
.......En jij denkt dat het nuttig is een reply te geven na 9 maanden of zo?Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 19:54:
[...]
.......En jij denkt dat we ff al onze 800 gebruikers een omschoolings cursusje gaan geven of zo?
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Dit topic is gesloten.
![]()