Op vrijdag 11 januari 2002 18:37 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Arme aap
[edit]
zie ook hier (onderaan)
poor guy
PSN: Houtvlot
Heeft StarOffice / OpenOffice 6.0 wel een Nederlandse spellingscontrole? Vind ik (en ik ben een leerling
) wel essentieel...
Ik hoorde zoiets dat 5.2 het had ja, in het nederlands dus.
Ik heb zelfs een Nederlands talige StarOffice (5.2)
niet dat ik dat wil maar zo kreeg ik hem nou eenmaal. En er zit ook Nederlandse spellcheck bij.
niet dat ik dat wil maar zo kreeg ik hem nou eenmaal. En er zit ook Nederlandse spellcheck bij.
6.0 is niet meer nederlands, maar kan wel nederlands spellingchecken. Staat een stukje over op nedlinux.
Mozilla is trouwens ook in beta wat betreft Nederlands, dus binnenkort is misschien (NS 6.3??) een nederlandse versie te downloaden.
Mozilla is trouwens ook in beta wat betreft Nederlands, dus binnenkort is misschien (NS 6.3??) een nederlandse versie te downloaden.
Ik heb intussen om te testen eens ff mandrake 7.2 geinstaleerd , verder heb ik nog ff wat info over de pc's waar het om gaat.Op vrijdag 11 januari 2002 17:52 schreef odysseus het volgende:
Zou je wat informatie kunnen posten over wat je precies wilt doen? Dan bedoel ik dingen als:
• Zijn die computers thin clients of hebben ze wel zelf een schijf?
• Welke taken moeten die leerlingen allemaal kunnen uitvoeren? Als je brugklassertjes (wat voor school is het eigenlijk?) hun carnavaleske creaties in .doc-formaat wilt laten uitprinten kun je misschien nog een windows-pc aan het netwerk hangen voor als StarOffice dienst weigert.
Ik zou met de informatie die je nu gegeven hebt denk ik gaan voor Debian. Dat wordt afgeraden voor beginners, ik weet het, maar die gebruikers hoeven het systeem niet te beheren en dus hebben ze geen last van de moeilijkheidsgraad van het beheer. Om een netwerk van zo veel computers goed te kunnen onderhouden moet je toch wel aardig wat van GNU/Linux weten, dus dan kan je maar beter een distributie nemen die standaard al vrij goed in elkaar zit. Vervolgens zet je zoveel mogelijk dicht voor de leerlingen. Zorg dat ze geen shell hebben, zorg liefst dat ze standaard in een chrooted omgeving zitten waarin alleen de window-manager en de nodige programma's zitten, niets meer. Als window manager / desktop environment beveel ik denk ik toch KDE aan, al zit ik een beetje met het probleem dat het nogal wat geheugen vreet. Misschien kun je van het geld dat je uitspaart wat extra geheugen plaatsen? Het voordeel van KDE is dat het relatief eenvoudig is om het op windows te laten lijken: een windows-screenshot met de icons, wat gimp'en en een paar bestanden vervangen en wat instellingen wijzigen en je hebt een vrij windows-achtige omgeving zoals Martin die hierboven al postte. Beveiligingsproblemen zijn er niet echt, de gebruiker kan alleen zijn eigen bestanden kwaad doen. Zorg wel dat er een max-processess en dergelijke is gedefinieerd, zie /etc/security/limits.conf. Vervolgens kun je het best in KDE zoveel mogelijk alle links strippen (en natuurlijk geen mogelijkheid geven om nieuwe te plaatsen, die dir is read-only). Dit verhoogt zowel de veiligheid als het gebruiksgemak (je hebt immers minder icoontjes om de verkeerde uit te kiezen). Als je dit eenmaal opgezet hebt zou ik het op een CD branden (met 'dd'), waarna je het eenvoudig op alle clients kunt installeren. Er vanuit gegaan natuurlijk dat het geen thin clients zijn, dat zou het nog makkelijker maken. Helaas vereist dat bij actieve gebruikers een vrij stevig netwerk, vermoed ik.
* odysseus beveelt deze site aan, ze hebben elke week een newsletter over het gebruik van GNU/Linux in schoolomgevingen.
Het gaat om pc's met en eigen hard disk. Op deze pc's draait op dit moment Win95. deze pc's hebben een Re-born kaart , mischien dat iemand deze wel kent , elek keer als de pc opnieuw wordt opgestrat raakt deze dus al zijn data kwijt (alle veranderde data). Door deze kaart hoeft het dus niet zo heel erg goed beveiligd te worden , wat verkloot wordt wordt vanzelf wel weer veranderd.
Ik heb mandrake nu op een thuis pc staan , verder heb ik hier allemaal windows pc's , kan ik van uit linux ook bij de shares op de windows pc-s komen?
Geen probleem, zie de FAQ of zoek op Samba / smbclient.Op vrijdag 11 januari 2002 20:43 schreef AtlonXP1800 het volgende:
Ik heb mandrake nu op een thuis pc staan , verder heb ik hier allemaal windows pc's , kan ik van uit linux ook bij de shares op de windows pc-s komen?
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Verwijderd
[topic=377574/1/25]Op vrijdag 11 januari 2002 16:57 schreef RG© het volgende:
[..]
Hmm, FOK daar heb ik zo'n klote hekel aan. Dat is de website van de L337_H4X0R5 en andere opgefokte middelbare scholieren (he, geen flame, maar das mijn ervaring). Ik wil wel zoiets over KDE maken ofzo, jou verhaal over Gnome was iig wel interessant, maar nu alweer zwaar outdated, kun je nagaan hoe snel het gaat!
het Gnome-artikel staat er, succes met je KDE-artikel
/me wacht af...
Ik ben ermee bezig. Heb al een aantal screenshots gemaakt, maar moet nog ff OpenOffice updaten. Morgen zla ik het wel afmaken en online gooien. Ik ben BTW ook Gnome fundamentalist, maar ook KDE aanhangerOp vrijdag 11 januari 2002 21:59 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
[topic=377574/1/25]
het Gnome-artikel staat er, succes met je KDE-artikel
/me wacht af...
[deze advertentieruimte is te koop]
Kijk. Da's de spirit. Gewoon testen, kijken of het werkt. Niet bang zijn om tegenslagen te hebben. Ik weet niet precies wie het zei hier in 't forum, maar vorige week zei iemand: "De eerste paar dagen had ik constant de neiging om terug te booten naar Windows, maar ik heb doorgezet en nu ben ik gewend en wil ik niet anders meer."Op vrijdag 11 januari 2002 20:43 schreef AtlonXP1800 het volgende:
[..]
Ik heb intussen om te testen eens ff mandrake 7.2 geinstaleerd , verder heb ik nog ff wat info over de pc's waar het om gaat.
O mijn god. Hardwarematige patches voor Windows-problemen/bugs/algemene brakheid. Het wordt steeds gekker. Toch apart dat je Microsoft-mensen nooit hoort over deze "extra" hardware wanneer er een vergelijking komt van de 2 OSsen.Het gaat om pc's met en eigen hard disk. Op deze pc's draait op dit moment Win95. deze pc's hebben een Re-born kaart , mischien dat iemand deze wel kent , elek keer als de pc opnieuw wordt opgestrat raakt deze dus al zijn data kwijt (alle veranderde data). Door deze kaart hoeft het dus niet zo heel erg goed beveiligd te worden , wat verkloot wordt wordt vanzelf wel weer veranderd.
Dat kan via Samba. Dat is Windows-netwerkomgeving 4 linux. Zoek meer ff op internet.Ik heb mandrake nu op een thuis pc staan , verder heb ik hier allemaal windows pc's , kan ik van uit linux ook bij de shares op de windows pc-s komen?
Beter is eventjes een ftp-servertje installeren op je windows-bakken. Werkt lekkerder via linux en is simpel te installeren.
Uiteindelijk zul je wel een NFS verbinding willen maken (Soort van Windows-netwerkomgevinf / Netware drivemapping, maar dan natuurlijk
Valium weidt uit over de mogelijkheden in een school
Als je nu een "server" een filesystem laat maken waar je alle software/progs op installeert (In linux zit alle gewone software in /usr), dan kun je dat ideaal gesproken vanaf alle computers binnenhalen van die ene server. Nadeel hiervan is de enorme berg netwerkverkeer. Dit kun je oplossen met lokale buffers. Resultaat: Intermezzo. Volgens mij is zoiets echt zo ontzettend perfect dat het een nekslag kan zijn voor concurrerende oplossingen (als het werkt...)
Hier een stukje d'r over: http://www.byte.com/documents/s=2289/byt1010012679751/0107_moshe.html
Is een stukje over laptop/desktop sync, maar legt het wel goed uit.
Verwijderd
ROFLOp vrijdag 11 januari 2002 22:22 schreef Valium het volgende:
O mijn god. Hardwarematige patches voor Windows-problemen/bugs/algemene brakheid. Het wordt steeds gekker. Toch apart dat je Microsoft-mensen nooit hoort over deze "extra" hardware wanneer er een vergelijking komt van de 2 OSsen.
Lijkt mij niet echt handig hoor... als je netwerk plat ligt werkt gelijk helemaal niets meer... bovendien... ook met caching krijg je een hoge network load, veel scholen zullen geen geld hebben voor switches, laat staan 100 Mbit of meer. Als dan iedereen 's-ochtends om 8.30 z'n PC'tje aanzet dan verslikt je hub zich dubbel en dwars.Als je nu een "server" een filesystem laat maken waar je alle software/progs op installeert (In linux zit alle gewone software in /usr), dan kun je dat ideaal gesproken vanaf alle computers binnenhalen van die ene server. Nadeel hiervan is de enorme berg netwerkverkeer. Dit kun je oplossen met lokale buffers. Resultaat: Intermezzo. Volgens mij is zoiets echt zo ontzettend perfect dat het een nekslag kan zijn voor concurrerende oplossingen (als het werkt...)
Het lijkt mij handiger om de zwaardere PC's te voorzien van een script die via het netwerk update-scripts kan starten... maak je gewoon een /update (of /usr/update of /usr/local/update is wat netter), die je exporteert naar alle werkstations. Daar maak je dan directories in: 1 t/m x, en op elke PC maak je een /etc/last-update aan met daarin het nummer van de laatst gedraaide update. Hoeft-ie alleen maar bij elke systeemstart (en/of op een vaste tijd) ff te checken wat de laatste update was en nieuwere te draaien.
Ik zit dit trouwens ter plekke te verzinnen... dus als ik uit m'n nek loop te zwetsen... zeg dat vooral... misschien leer ik er ook wat van :-)
(Posts met alleen maar "Je loopt uit je nek te zwetsen" zijn niet gewenst uiteraard... het moet wel iets toevoegends zijn, he)
Je zwetst!Op vrijdag 11 januari 2002 22:41 schreef jeroenr het volgende:
Lijkt mij niet echt handig hoor... als je netwerk plat ligt werkt gelijk helemaal niets meer... bovendien... ook met caching krijg je een hoge network load, veel scholen zullen geen geld hebben voor switches, laat staan 100 Mbit of meer. Als dan iedereen 's-ochtends om 8.30 z'n PC'tje aanzet dan verslikt je hub zich dubbel en dwars.
[...]
(Posts met alleen maar "Je loopt uit je nek te zwetsen" zijn niet gewenst uiteraard... het moet wel iets toevoegends zijn, he)
Je zegt het zelf al, lees het artikel, maar ik zeg het even hier voor de luie draadjeslezer. Intermezzo vangt dit probleem dus af door een "volledige" lokale kopie te hebben. Daardoor kunnen de PCs perfect standalone werken, maar wanneer er dingen veranderd worden aan het "server-systeem" dan worden die veranderingen meteen binnengehaald over het netwerk.
OK, maar wat gebeurt er als bijv. wel de /usr directory meekomt, en bijv. niet de /var directory.. Waardoor ik m'n up-to-date apt-get archief e.d. mis ? Of dat ik wel /etc doorkrijg, maar /usr ff op zich laat wachten, waardoor sommige programma's /net/ niet meer werken, omdat de configfile veranderd is vanwege een nieuwe versie.. A longshot, I know, maar dat /kan/ gebeuren..Op vrijdag 11 januari 2002 22:57 schreef Valium het volgende:
Intermezzo vangt dit probleem dus af door een "volledige" lokale kopie te hebben. Daardoor kunnen de PCs perfect standalone werken, maar wanneer er dingen veranderd worden aan het "server-systeem" dan worden die veranderingen meteen binnengehaald over het netwerk.
Als je Intermezzo wilt gebruiken (Voor zover ik het nu lees * moto-moi kende het niet), kun je dus eigenlijk, voor het fool-proof gedeelte geen Debian of zoiets moeten gebruiken, i.v.m. de .deb-database... Want wat al eerder in dit draadje is opgemerkt, niet elke school heeft een 100MBit netwerk, en alle computers gaan om 8:15 aan, dus er is veel traffic..
Ten again, als Intermezzo de 'patches' die hij download, pas gebruikt, zodra 'ie alles heeft binnengehaalt, dan eh.. Is mijn hele verhaaltje voor niks gewees
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
IMHO is de beste oplossing gewoon een apt-get update script die je gewoon op een bepaald tijdstip laat draaien via cron die dan gewoon zooi binnenhalen van de lokale server. Die server kan je dan de pakaetten 's nachts laten ophalen en laten cachen zodat clients vanaf die server kunnen updaten. Dat kan toch??
[deze advertentieruimte is te koop]
Verwijderd
.......En jij denkt dat we ff al onze 800 gebruikers een omschoolings cursusje gaan geven of zo?Verwijderd schreef op 11 januari 2002 @ 12:34:
een GOEIE systeem beheerder is in staat linux te maken zodat het goed functioneerd en dat de gebruiker net zo'n dom klik os kan krijgen als windows daarnaast is het zo dat er voor linux............................
.......En jij denkt dat het nuttig is een reply te geven na 9 maanden of zo?Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 19:54:
[...]
.......En jij denkt dat we ff al onze 800 gebruikers een omschoolings cursusje gaan geven of zo?
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
</nutteloze kick>
Dit topic is gesloten.
![]()