Op vrijdag 11 januari 2002 10:56 schreef Thats_me_Thats_right het volgende:
Ik vind het dus echt absurd dat je zoiets durft te eisen. Je kwetst met zoiets niet alleen je ouders maar ook andere gehandicapten en hun ouders. Ik vind het überhaupt uit den boze om je ondankbaarheid te uitten met het feit dat je leeft. Maar dit is slechts mijn mening....
Wat een weerzinwekkende onzin is dit
Die jongen eist een schadevergoeding voor gemaakte medische fouten. Je kunt een discussie voeren over of dàt überhaupt ethetisch is (omdat die dokters het immers ook niet expres doen etc, etc, etc), maar dat is niet aan de orde hier. Algemeen geaccepteerd is dat een schadevergoeding bij ernstig medisch falen normaal is.
Als de arts makkelijk had kunnen weten dat deze jongen gehandicapt zou worden heeft hij dus een ernstige blunder gemaakt - met grote gevolgen. En dan is dus een schadevergoeding terecht.
Hoe durf je in godsnaam te zeggen dat hij hiermee zijn ouders zou kwetsen? Die hebben die fout toch niet gemaakt? En suggereren dat hij andere gehandicapten zou kwetsen vind ik haast misdadig. Bah

Op vrijdag 11 januari 2002 11:16 schreef jeroenblom het volgende:Helaas vind ik de uitspraak een schadevergoeding voor het feit dat hij is geboren zeer kwetsend en een fout van de rechter.
Hoezo? Dat hij geboren is is een medische fout geweest. Dat is geen ethisch oordeel over de kwaliteit van zijn leven, nog over zijn ouders, of over andere gehandicapten. Dat is een feit. Feiten hebben
niets met ethiek te maken. Er is een medische fout gemaakt, namelijk het laten gebeuren van zijn geboorte, en dus moet er een schadevergoeding worden betaald. Daar heeft hij recht op, punt.
Op vrijdag 11 januari 2002 11:20 schreef Thats_me_Thats_right het volgende:
(het is ook totaal niet mijn bedoeling om te zeggen dat hij niet moet zeiken met zŽn handicap, excuses als dit zo overkomt)
Het is anders wel precies wat je zegt. Er vervolgens je excuses voor aanbieden vind ik dan ook tamelijk lame.
Op vrijdag 11 januari 2002 11:24 schreef LangTall het volgende:
Heb nu ook het NRC artikel gelezen. Ok, deze ouders zullen het niet als dusdanig ervaren. Maar ik waag me wel aan de conclusie dat het mede door de instelling van de ouders komt hij zo in het leven staat. Ouders gaven al aan geen gehandicapt kind te willen. Dat werkt volgens mij (let wel volgens mij!!) door op hoe je met je kind omgaat.
Natuurlijk willen ouders geen gehandicapt kind! Wat had je dan verwacht? Dit betekent ook niet dat ze daarom niet blij zijn met een gehandicapt kind, maar elke ouder wil natuurlijk het liefst dat zijn kind gezond geboren wordt. Niet voor zichzelf, maar voor het kind!
Op vrijdag 11 januari 2002 11:21 schreef Falc het volgende:
Als gehandicapte of ouders van gehandicapte krijg je subsidies en zijn er instellingen die je kunnen helpen (in Nederland dan, geen idee hoe dat in Frankrijk is).
Totaal niet relevant! Het gaat hier om een schadevergoeding, niet om een uitkering. Denk voordat je post

Op vrijdag 11 januari 2002 11:25 schreef Thats_me_Thats_right het volgende:
Nu zeg ik ook weer niet dat het leven van een gahandicapte minder waard is dan van een niet-gehandicapte.
Natuurlijk is het dat wel! Ow, wat is het makkelijk, vanuit je luie leunsteul oordelen over andere mensen. Hoe weet jij nu hoe het is om gehandicapt te zijn? Juist. Hou je mond dan man
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het is een feit dat de meeste gehandicapten hun leven als minder ervaren. Dus ja, het leven van een gehandicapte is minder waard. Niet in alle gevallen, maar ja, in het algemeen is het dat wel.
Don't talk about what you can't understand

Op vrijdag 11 januari 2002 11:36 schreef sjorsie het volgende:
Daarom ben ik ervoor om zowiezo al zulk soort kinderen te laten aborteren alleen al om dat leven dan te laten geven aan iemand met een gezond lichaam die wel enig nut is voor de samenlevening.
De samenleving? Wat heeft die er in godsnaam mee te maken? Waarom is het toch zo dat iedereen dit vanuit alle mogelijke perspectieven bekijkt, de ouders, de arts, de samenleving, behalve vanuit het enige perspectief wat relevant is: die van het gehandicapte kind waar het hier om gaat.
Op vrijdag 11 januari 2002 12:05 schreef jeroenblom het volgende:
Dat zijn de risico's die aan een zwangerschap hangen. Als je ervoor kiest om leven op aarde te zetten moet je er rekening meehouden dat het leven niet perfect is. Gelukkig niet.
Nee,
gelukkig niet. Wat is het heerlijk he, dat er gehandicapte mensen op de wereld zijn? Fantastisch gewoon, geweldig! Heerlijk ook dat er zo nu en dan nog lekker ouderwets kinderen worden verkracht en vermoord. Het zou zo saai worden, een wereld zonder misdaad. En een wereld zonder gehandicapten? Das helemaal erg, dan is er helemaal niemand weer aan wie je je superieur kunt voelen...
Op vrijdag 11 januari 2002 12:15 schreef hezik het volgende:
oh ja, en godwin is geen mod hier..

Maar ik wel. En ik kan je verzekeren dat ik deze thread
zeer nauwkeurig zal doorlezen. En toevallig ben ik een aanhanger van Godwin's wet.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett